CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou da's nu precies wat ik mis, een contact slot lampje. Ik zit ook altijd te priegelen. Helaas dus niet voor serie 1...

wimb
afbeelding van wimb

Da's zo makkelijk, daar had zelfs ik geen handleiding voor nodig. 8)
Voor:
- zonneschermen losschroeven.
- middenconsole met lampen losschroeven.
- afdekplaatjes uit rechter handgreep er uit vloeken (als je de handgreep naar beneden drukt, zie je wat ik bedoel). Daarna losschroeven.
- randen van A-stijlen voorzichtig lostrekken. Rechts kun je helemaal loshalen, links tot B-stijl.
Achter:
- handgrepen, zelfde methode als voor.
- achterverlichting er uit schroeven.
- rand boven 13e raam voorzichtig lostrekken.
- randen links en rechts voorzichtig lostrekken. Links gaat helemaal, rechts tot B-stijl.
Midden:
- B-stijlen losschroeven, links en rechts zitten elk met 1 schroef.
:shock:
Dan het hemeltje via de achterklep er uit schuiven.

Monteren spreekt hopelijk voor zich.
:wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

La Noir Verni zegt:

Nou da's nu precies wat ik mis, een contact slot lampje. Ik zit ook altijd te priegelen. Helaas dus niet voor serie 1...

Dat wil nog niet zeggen dat het niet kan. Als je zoiets uit een serie2 kunt slopen en bij jou erin zetten :wink: heb je het ook.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Nou, ik zou zeggen dat ik de Paasdagen nuttig besteed heb: mjn dame rijdt momenteel rond met een nieuwe DB-riem, spanrol en waterpomp, het koelsysteem is nog eens doorgespoeld, en vrvolgens afgevuld met premium koelvloeistof. Daarnaast heb ik zoveel mogelijk olie van de automatische versnellingsbak afgetapt en ververst, en natuurlijk het filter + het magneetje van de bak schoongemaakt.

Bij dat laatstse klusje vond ik nog wat eigenaardigheden: er lag een afgebroken overblijfsel van een oude (plastic) peilstok in het filtertje (inmiddels zit er een nieuwe peilstok in met metalen steel). Daarnaast bleek het filter bij nadere inspectie niet meer over een afdichtring te beschikken. Waardoor er dus olie langs kon floepen. Nodeloos te zeggen dat er nu wel een ring omheen zit. 8) De olie die eruit kwam was bruinig en best wel dun (in warme toestand IIG) dus vervanging was zeker geen overbodige luxe. Ik heb er dik 3,5 liter uit weten te halen, dat vond ik niet tegenvallen.
Het is duidelijk te merken: bak maakt minder (bij)geluid, schakelt nog net dat beetje soepeler -hoewel ik daarover al niet te klagen had- en trilt iets minder bij stilstand. Dat laatste scheelt helaas niet zoveel, dus toch maar eens naar dat ophangrubber kijken.
En als kersje op de taart schakelt de pook veel soepeler. Over 500 km maar weer eens herhalen. Aanbevelenswaardig klussie!

En dan de vervanging van de DB-riem. Hier heb ik enkele pica's van, maar die volgen ff later omdat ik m'n camera bij mijn ouders heb laten liggen :roll:
Ook hier ben ik blij dat ik het klusje vooruitgeschoven heb, want ondanks het feit dat de riem nog een kleine 20K mee zou moeten kunnen, was hij er slecht aan toe. Vooral op de rug was deze flink ruw gelopen. Ik vermoed dat de spanrol ooit eens lichtelijk is gaan roesten (jaartje stilstaan o.i.d?) en dat men er vervolgens weer mee is gaan rijden. De spanrol was dan ook mooi glimmend op het loopvlak, maar roestig daarnaast. Anyway, zoals gezegd: het was hard aan vervanging toe dus ik ben blij dat ik de bewoonte heb om DB-riemen te vervangen bij vorr-mij-nieuwe auto's. Als je het zelf doet kost het niet zoveel, en het heeft bij mij totnogtoe altijd de moeite geloond.
Waterpomp was nog prima, maar als je toch bezig bent en je hebt al een nieuwe gekocht dan laat je de oude natuurlijk niet zitten toch. Ik verpats die prima oude pom dan wel aan iemand die op 'nulbudget' z'n BX of ZX onderhoudt. Dat oude pompje kan gemakkelijk nog meer dan een ton mee.

Verder gelukkig geen gekke dingen tegengekomen. Alles zag eruit zoals verwacht, alles kwam gewoon los en niets zat écht tegen. Wel zag ik dat mijn V-snaar voor de HD-pomp ernstig aan vervanging toe was (wist ik eigenlijk al) en dat mijn multiriem ook binnenkort ff vervangen moet worden (nou ja multi; deze riem drijft alleen mijn dynamo aan :wink: )

DUS.. dat waren 2 klussen waar je niet eens zoveel van merkt onder het rijden (DB-riem helemaal niet, en bakolie wel een beetje) maar die vooral het voortbestaan van je XM zeker stellen. En dat heeft op het moment m'n prioriteit. Het stadium van opleuken met mooie velgen en overwegen of je er Xenon op prutst is nog ff wat verder weg bij mij :D

Nevertheless: een belangrijke stap naar een goed onderhouden XM is weer gezet! 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Goed bezig :wink: en zweefse 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Dank je! Eigenlijk had ik ook nog remmen willen ontluchten... maar ja, altijd weer tijd tekort he...

Beter dan het klusje van de DBriem afraffelen tho.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

IMAGE(http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage06/5.gif)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Top!! 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik vind dat je het goed aanpakt CDPF! Maar eh, zat er een stukje peilstok in je automaat?? Dat dit goed gegaan is zeg!

wimb
afbeelding van wimb

Goed bezig geweest CDPF. Het doet deugd te lezen dat iemand z'n auto in een goede toestand wil krijgen/krijgt.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

La Noir Verni zegt:

Ik vind dat je het goed aanpakt CDPF! Maar eh, zat er een stukje peilstok in je automaat?? Dat dit goed gegaan is zeg!

Blijkbaar is ZF zo slim geweest om de peilstok recht boven het filter te laten hangen. Het stuk lag IIG lekker in het filter te bungelen.
Gelukkig zijn de originele peilstokken van plastic, maar toch...

@Wim: ik was me er van bewust dat ik flink aan de klusserij moest als ik een fatsoenlijke XM wilde hebben met mijn budget. Dus dan moet je ook niet zeuren maar de mouwen opstropen :wink:
Ik popel om aan "optische" klusjes te beginnen, maar de techniek is veel belangrijker natuurlijk. En aangezien mijn budget niet groot is (en mijn tijd nóg minder! :) ) moet ik kiezen, en krijgt techniek/achterstallig onderhoud prio.

Vandaag nog even goed naar de bak geluisterd onderweg (dus geen radio aan ofzo).
Ze schakelt voorbeeldig, trilt ook wat minder als ik stilsta in "d" voor een stoplicht o.i.d, maar maakt soms wel wat vage rammelige geluiden dan. Als je eenmaal rijdt is alles weer perfect.
Misschien hangt het samen met de grom/rammel als ik optrek, en als ik flink door een bocht naar links trek (met stevig gas erop) dan heb ik ook wat geluid bij het rechter voorwiel. Dat was ook al voor de bakoliewissel. Misschien raakt mijn rechter aandrijfas gaar? Kan me voorstellen dat dat ondefinieerbare geluiden geeft, aangezien deze as door de rechter motorsteun heen loopt. Motorsteun zelf lijkt nog goed.

Ik heb overigens nog steeds niets gehoord van de rubbertjes voor de boordcomputers, dus daar heb ik vanavond maar eens een mailtje aan gewaagd.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mag je geen zorgen die rubbers komen echt wel, post duurt vanuit D echt vaak lang, Roger?!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Is ook, maar ik had wel verwacht dat hij ff zou mailen als hij ze op de post heeft gedaan, dan wel het geld ontvangen heeft. Toch?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Dat zou ik ook doen. Maar ja, er zijn legio mensen die het allemaal 'toch logisch' vinden en dus niet een meeltje wagen aan de voortgang. :roll:
Ach, ik troost me met de gedachte dat ze daar ook Goed Vrijdag en Pasen hebben gehad, dus alles langer dan normaal duurt. ;-)
"Alles zal rech kome."

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hij heeft vandaag netjes gemaild dat hij het geld ontvangen heeft, maar helaas nog niet in de gelegenheid is geweest om het zaakje op de post te doen.
Kan gebeuren, IIG weet ik nu wel hoe de zaak ervoor staat.

Vandaag heb ik nog een extra halve liter olie in de bak gegooid, en het rammeltje bij stilstand is nu weg :D
Helaas is de trilling bij stilstand dan weer in volle hevigheid teruggekomen. Je kan niet alles hebben hé :roll: . Binnenkort toch eens naar de ophanging kijken, ik heb zojuist de tekeningen bekeken van alle motor- en baksteunen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Whoow "een halve liter er zomaar bij gooien" dat luistert vrij nauw volgens mij hoor :shock:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Klopt. Maar ik had de bak dan ook afgevuld volgens het principe 'beter te weinig dan te veel'.
De ervaring van de afgelopen 2 dagen doet me echter vermoeden dat er vóór de verversing al wat te weinig olie in zat. Voordat ik er vanavond wat bijdeed was het in ieder geval te weinig, want de eerste paar minuten gaat het goed, en dan ging het wat rammelen bij stilstand.
Mocht het toch teveel zijn nu: ik heb zo'n afzuigpompje, dus iets eruit halen is niet gek lastig voor mij.

Je hebt er echter helemaal gelijk in dat het vrij nauw luistert voor een automaatbak.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ff weer een update van deze kant. Gisteren heb ik geconstateerd dat hoogstwaarschijnlijk de motorsteunen de schuld zijn van de rammel (en dus waarschijnlijk ook van de sterke brom/trilling) die ontstaat bij stilstand in de "D" stand. Terwijl ik keek, schakelde mijn vader van D naar R en vice versa, waarbij het hele aandrijfaggegraat enorm kantelde.
Bij verdraaien van het stuur varandert of verdwijnt de rammel, wat doet vermoeden dat het geheel ergens tegen een spoorstang o.i.d. aan rammelt.
Nadere inspectie wees uit dat in ieder geval de motorsteun rechtsboven gescheurd is. Min plaatselijke onderdelenleverancier kan deze helaas niet leveren, maar ik heb ze in Duitsland al wel gevonden voor iets meer als een tientje per stuk. (Is dezelfde als de in de onderste motorsteun)
Ik wil alleen nog ff kijken of de onderste steun rechts ook aan vervanging toe is (vermoed van wel), want die is wel ff iets duurder. Maar gelukkig ook nog leverbaar bij dezelfde Duitser.
Ben i.i.g. wel blij dat het niet aan mijn bak schijnt te liggen. Ik vond het ook al vreemd dat die verder perfect werkte, op dat kleine puntje na. Ook kon ik niets vinden in alle topics en handleidingen betreffende een automaat bak, over dit probleem.

Aan de andere kant heb k vandaag een prijs binnengekregen voor een voorruit voor mijn dame, en ditmaal van het bedrijf dat Wim me eerder in dit draadje al aanbevolen had. Zij kwamen met een vele malen nettere prijs dan de anderen tot nu toe, en dat heb ik er wel voor over. Even nog een paar beuntjes doen, en dan zit er een nieuwe Pilkington in mijn dikbillige dame!

Last but not least heb ik gisterenavond mijn dame afgespoeld en gewassen met ProTech Shine autoshampoo. Ze zag er zó verschrikkelijk vies uit, ik kon het gewoonweg niet meer aanzien!
Poetsen en waxen moet nog gebeuren, maar daar had ik echt de tijd niet meer voor. De schoonheidswinst is echter 100%!! :D Ze glint weer mooi en het valt iedereen op. Het viel me wel op dat er twee kleine plekjes op de motorkap zitten, maar als er in 1 kleur genoeg plaatwerk te krijgen is, dan is het wel Vert Véga :P
Gisteren stond ze in de zon, en dan verloopt de kleur op de diverse vlakken (bv. op het achterspatbord!) prachtig vanwege het parelmoereffect. Op zo'n moment moet ik gewoon even verliefd zuchten als ik naar haar kijk, en schudt mijn vrouw niet-begrijpend het hoofd. :roll: :wink:

On another note: ik heb van mijn werk een tijdrelais meegenomen, die wil ik in mijn diagnosekastje bouwen, zodat er iedere keer een exact getimede tijdpuls naar de diverse computers wordt gezonden. Dit om 'nitpickers' zoals de MM-computer ook makkelijk en feilloos uit te kunnen lezen. (Ijdele hoop modus) Kan ik die tenminste ook eens resetten, misschien wordt ze dan eindelijk iets zuiniger! (/ijdele hoop modus)

Kortom: nog steeds gelukkig met haar, nog steeds een grijns van oor tot oor (en soms nog verder! :wink: ) als ik ermee rijd, en goede vooruitzichten voor het oplossen van die irritante rammel.

Oftewel: ik slaap vanavond goed.

Verder heb ik deze week niet veel tijd om aan haar te besteden, want mijn andere passie op 4 wielen (de DS) moet donderdag op voor APK, en ik heb nog wel een paar dingetjes te schroeven voor ik dat met vertrouwen tegemoet zie. In ieder geval is het kentekenbewijs binnen, en kan ik morgen de (uiteraard blauwe) platen ophalen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Goh, zit ik ingewikkeld te doen met 555's. Een tijdrelais can do the job as well. :oops:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Pff, 3 lange sleutelavonden gehad aan de DS, met als resultaat... toch nog afkeur :x
Paar kleine puntjes, allemaal elektra dus daar kom ik wel uit. Maar helaas ook 1 puntje laswerk, en dat had ik totaal niet verwacht gezien de staat van de blauwe dame. Anyway, ff iemand zoeken die dat netjes voor me wil lassen, komt wel goed.

Maar we zijn hier natuurlijk allen tesaam voor de XM's!
Ik heb gisteren de rubbertjes voor de displays binnengekregen. En natuurlijk kon ik het niet laten om mijn display weer ff in elkaar te prikken met zo'n rubbertje erin.
Lang verhaal kort: 10 minuten werk, en mijn displaygevalletje werkte in 1 keer weer perfect! 100% pixels nu, zodat ik weer regelmatig in alle glorie de aanduiding: "antibloquer hors service" mag aanschouwen :roll: :wink:
Ik moet het geval nog weer inbouwen, maar ik an i.i.g. weer zien wat mijn dametje mij wil vertellen.
Degenen die ook zo'n rubbertje besteld hebben krijgen zo dadelijk van mij een PBtje met instructies.
Diegenen die NIET zo'n rubbertje besteld hebben, en nu denken "he maar ik wil eigenlijk toch ook wel een werkend display", you're in luck!
Deze gozer heeft er namelijk 1 extra besteld. Wie het eerst komt, het eerst maalt (of op z'n perfecte display kijkt...)
Reacties via PB graag.

Deze week ook nog een flesje injectiereiniger in de tank gemikt. Kon zeker geen kwaad, want ik meen het goed te kunnen merken.

Verbruikscijfers van deze maand: 1:8,125. Ik zeg niks. :roll:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Moet je voor de gein 'ns V-Power tanken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Dat heeft mijn werkgever liever niet. En aangezien hij mij een tankpasje ter beschikking stelt, én nog geen opmerking gemaakt heeft over het zuiplor dat ik momenteel bezit (en die hem dientengevolge toch al gauw 130 euri per maand kost, haha), hou ik me maar ff koest op dat vlak... :lol: 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Beetje balen van de DS, ik heb een CO2 lasapparaat en kan lassen, ligt er een beetje aan hoe zwaar het is, tot ± 6 mm kan m'n machine het nog trekken.

Wat betreft die 'V power', die gaat er bij mij net zo hard door :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

:wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Mark zegt:

Beetje balen van de DS, ik heb een CO2 lasapparaat en kan lassen, ligt er een beetje aan hoe zwaar het is, tot ± 6 mm kan m'n machine het nog trekken.

Top, bedankt Mark. I'll keep that in mind. Op dit moment ben ik echter héél ff helemaal klaar met de blauwe dame. :evil:
Ik ga ff motorsteunen zoeken voor de XM, da's nu echt hard nodig. De rammel treedt steeds vaker op. En ik wil pronto mijn display weer inbouwen, dan heb ik weer een mooi compleet dashboard. :)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Deel #624 in deze (nagenoeg) monoloog:

Vanavond heb ik weer het dashboard losgesloopt zodat ik het perfect werkende display weer kon monteren. Al doende viel mijn blik op het lamphuisje-met-groen-kapje dat ik nog steeds had liggen om op de plek van de contactslotverlichting te zetten. Dat heb ik dus ook meteen gemonteerd: bijna een uur werk om mijn contactslotverlichting (3x woordwaarde!) van een groen glaasje te voorzien... :roll: Anyway, het zit erop nu. Het bleek dat ik beter een ander type controlelampje mee had kunnen nemen van de zaak, dan had ik hem zó in de originele stekker kunnen duwen en dan was ik klaar geweest. Ah well, you live and learn.

Nu ik toch overal weer bij kon, heb ik meteen de print van de schakelaanduiding er weer uit gehaald, want die bleek toch niet geheel feilloos te werken, ondanks mijn werk eraan de laatste keer. Het printje bestuderend zag ik inderdaad een 'cold solder joint' die ik weer netjes doorgesoldeerd heb. Morgen ga ik die print weer terugmonteren en werkt alles weer perfect, hopelijk.

Natuurlijk heb ik ook mijn 100% werkende display weer teruggeplaatst, Heerlijk, zoals mijn dame nu meldt dat bijvoorbeeld la 'porte avant droite ouverte' is. 8)

Het zijn de details die een dame als de XM echt af maken, en vanavond heb ik dus gewerkt aan enkele van die details. Stapje voor stapje wordt ze steeds beter, en ik heb nog steeds geen moment spijt van deze aankoop. Sterker nog, toen ik vanavond van mijn werk naar huis reed zakte ik eens lekker onderuit in m'n zwarte leer, stak mijn rechterarm relaxed achter mijn hoofdsteun en tufte mega-ontspannen liggend richting huis. Oh man wat een genot 8) Dakje open, muziek wat harder... hmmmm.
Mensen die wordt aangeraden om te onthaasten: koop een XM! Echt, doen! Je kúnt heel haastig vooruit komen als je wil, maar dat doe je dan op zo'n enorm relaxte wijze... :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

En ontspannen. Want afgezien van het veergedrag vind ik de stoelen ook fantastische zetels.
En wat betreft je monoloog CDPF, het zijn leuke verhaaltjes om te lezen. Waarom daar opmerkingen tussendoor plaatsen? :wink:
P'soonlijk vind ik het leuk om je vorderingen te lezen. Ga vooral zo door.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb geen problemen mee met de monologen, dat gaat bij mijn topic af en toe ook zo :wink: .

Succes met de vorderingen en hou ons op de hoogte.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hmmm, dat van die monoloog was misschien een wat ondoordachte opmerking dan; het was niet de bedoeling dat jullie je aangesproken zouden voelen i.i.g.

Deze avond ben ik wederom met het onvolprezen dashboard bezig geweest: De plaat met controlelampjes weer op een nette manier vastgeschroefd (deze had ik losgehaald om het display te verwijderen, maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig. Zie dan maar weer eens die schroefjes er allemaal netjes terug in te krijgen!)
Ook heb ik de lampjes van de koeling/verwarmingsunit vervangen, aangezien ik verder alle lampjes netjes vervangen en dus brandend had, begon het gemis aan licht alhier me te storen. Wat een k*tklus zeg! Als je hier goed bij wil moet je namelijk de bowdenkabels van de klepbediening loshalen. En die krijg je niet zo makkelijk meer terug op hun plek. Typisch geval van dan-had-je-maar-voor-échte-climate-control-moeten-gaan. :wink: Maar het zit erin!

Daarnaast heb ik ook de print van de schakelstandaanduiding weer teruggemonteerd. En zoals verwacht werkt 'ie weer picobello. Af en toe miste ik 1 streepje, en dat stoort mij als perfectionistische pislip zijnde. (Je weet wel dat "F" eigenlijk "P"betekent, maar toch... Ik weet zeker dat sommigen van jullie dit soort hang naar perfectionisme ook hebben!)

Dus nu is het hele dashboard en alle aanduidingen weer perfect in orde. Mijn dametje en ik kunnen weer voluit communiceren zoals meneer Citroën het bedoeld heeft. En da's een goed gevoel.

Verder had ik nog een meevaller: mijn vader wilde de olie van zijn C5 ververst hebben. Dus ik vertelde hem welke olie hij moest kopen bij onze hofleverancier, en dan zou ik dat morgen verversen.
Dus hij ging afgelopen vrijdag die olie kopen. Komt hij daarna bij mij op het werk aan de balie en vraagt: 'Is dit wel de goede olie? Ik twijfel?'
Kijk ik op die bus - hebben ze hem 5 liter ATF meegegeven in plaats van motorolie. Wat was ik blij dat hij toch nog even kwam vragen of dat wel OK was! Geen idee wat er gebeurt als je ATF in je motor giet, maar goed lijkt het me niet.
Echter... ze hadden hem wél de prijs van gewone motorolie berekend :twisted:
Dus heb ik hem teruggestuurd voor échte motorolie, en gezegd dat hij die ATF moest houden, aangezien ik die volgende week goed kan gebruiken... helemaal voor die prijs die hij ervoor betaald had :D

Ik weet het, ik ben een rat. Maar sommige buitenkansen moet je benutten.

Over de automaatbak gesproken: ik denk toch maar dat ik de motorsteunen in Duitsland ga bestellen. Althans, nadat mijn werkgever weer eens gegireerd heeft voor mijn aanwezigheid aldaar. Mijn leverancier hier in Arnhem kon ze helmaal niet leveren namelijk. Maar het rammelen wordt steeds sneller nadat de motor opgewarmd is hoorbaar. En ik zou het heel fijn vinden als dat geluid -en de trilling- weg zou zijn. Om nog maar te zwijgen over hoe mijn vrouw het zou vinden als die trilling voor het stoplicht weg zou zijn. :wink:

Anyway, jullie horen het al. Hier gaat het exact zoals bij jullie: er wordt zeker vooruitgang geboekt, maar de "to-do" list is nog lang niet afgewerkt. Zolang er maar schot in het geheel zit, is het goed toch?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Citroën-das-pas-fën zegt:

Ook heb ik de lampjes van de koeling/verwarmingsunit vervangen, aangezien ik verder alle lampjes netjes vervangen en dus brandend had, begon het gemis aan licht alhier me te storen. Wat een k*tklus zeg! Als je hier goed bij wil moet je namelijk de bowdenkabels van de klepbediening loshalen.

Hmmmm...... Jij hebt toch ook zo'n unit met draaiknoppen? Dan hoeven die kabels namelijk helemaal niet los. Als je goed gekeken hebt, haal je het front, met daarop de knoppen los. Unit moet los van het dashboard en dan heb je genoeg ruimte om met een schroevendraaier de lippen in te drukken.

Pagina's