[quote="Citroën-das-pas-fënWim, bedankt voor de uitleg qua bediening. Maarreh, tot ik een 'echte' schakelaar voor de middenconsole bezit zal ik het even moeten stellen met een raamschakelaar. Dus ik kan helaas je zeer eenvoudige handleiding niet gebruiken voorlopig :wink:
Ach ik vogel het wel uit. De motor wordt gewoon pool-omgekeerd toch, voor heen en weer verstellen?[/quote]
De schakelaar van de raambediening functioneert precies hetzelfde: die keert ook de polariteit om. Dus kun je 'gewoon' m'n handleiding volgen. :D
Hah, ja bedankt Wimke. Alleen zou Citroën zichzelf niet zijn als ze NIET zowel de draad voor +12V als de beide massa-aansluitingen allemaal geel hadden gemaakt. Toch? Ohnee, wacht ze hebben de aansluitingen naar de motor óók nog geel bedraad.
Ongelooflijk, die fransozen.
Voor iedereen die nog nieuwsgierig is, hier de pinout van een raamschakelaar:
Als je het echt helemaal netjes wil doen, dan haal je je spanning voor B4 bij relais 817 vandaan. Net al de stoelverwarming en de airco. Dan werkt de armsteun overigens alleen bij ingeschakelde motor, net zoals ht origineel hoort.
Alles netjes aansluiten, en dan kom je tot de verrassende ontdekking dat de armsteun precies verkeerdom werkt . 100% kans.
Even de draadjes naar de motor omwisselen en you're good to go.
Ik moet dit morgen allemaal nog doen, maar ik was al zo ver qua voorbereiding en aangezien Mike dit morgen ook gaat doen, heeft hij hier hopelijk nog iets aan. Alhoewel hij waarschijnlijk wel de echte armsteunschakelaar gebruikt, gok ik (met oranje kraagje). En dan weet ik niet of de codenummers kloppen!! nameten is dan het devies Mikeyboy.
Vanavond heb ik de middenconsole uitgebouwd. Wat een ramp. Ik heb nu dus de ruimste XM van heel Nederland :D Alleen ligt de achterbank dan wel weer vol met alles wat ik er voor uit gesloopt heb, heh. Kleinigheden houd je toch.
Nja. Jammer alleen dat die 'streepjescode' dan weer niet op de schema's vermeld staat :roll:
Maargoed, ik kom er toch wel uit.
Vandaag heb ik de andere middenconsole erin gezet, een stuk uit het frame van de motorverstelling gezaagd zodat het airbagkastjedingesgedoe er ook nog bij kon. (en ik had nog wel zo opgelet, dacht ik. Toch het verkeerde type! Anyway, aangepast voor een type 2 nu :twisted: )
Vervolgens pook omgewisseld (2de pook binnen een maand :mrgreen: )
en alle elektra-dingesten weer aangesloten.
Toch nog weer 3 lampjes kunnen vinden die niet werkten (aansteker voor en achter, en asbak achter) en die vernieuwd. Wat is zo'n XM eigenlijk een rijdende kerstboom hé, ik kan er al wel meer dan 40 lampjes in vervangen hebben inmiddels.
Vervolgens allerlei afdekplaatjes en kastjes weer in de middenconsole geklikt, en het begint zowaar weer een beetje op een auto te lijken. En ik heb er weer 2 stroken hout bij 8) Overigens moet ik nog steeds de armsteun zelf aansluiten. Ik heb er al wel 12 volt op gehad en het werkt nog perfect.
Daarnaast merkte ik dat alle speakers op onbevredigende wijze zijn aangesloten op de radio. Er zijn wel goede stekkertjes gebruikt, en die zijn ook netjes met een juiste krimptang aangeknepen, en toch heeft iemand het voor elkaar gekregen om daarmee haperende verbindingen te creëren. Dus de radio heb ik ook nog niet aangesloten, dat hele zootje ga ik eerst netjes solderen en krimpkousen.
Wat een moeite voor een armsteun die eigenlijk meer een gadget is, zeg... Zoals Wim pleegt te zeggen: gelukkig zijn we geen freaks! :mrgreen:
Alstie zo doorgaat zonder pix zal ik 'm moeten bannen. :mrgreen:
Als je airbagdingesgeval zo in de weg zit, is het toch een type 3 geval? Ik kan me nog herinneren dat de auto waar ik mijn middenarmsteun uit heb gehaald een grote kast had. En bij die van mij is het een veel kleiner geval.
Waffoorndinge? Pics? :roll:
Nee ff serieus, ik vind het ook jammer, maar ik lijd aan het syndroom waar zovelen aan lijden die sleutelen: eenmaal bezig vergeet ik meestal foto's te nemen op de cruciale momenten.
En nu heb ik ook nog de camera die ik altijd gebruik als ik aan de auto werk, bij mijn ouders laten liggen bij het laatste karwei.
Durf ik nou nog te vertellen dat ik vanavond de boel keurig aangesloten heb, met stekkertjes en al, zonder foto's te maken? Nee, laat ik dat maar niet doen.
Goed ende awel, omdat sommige fantasieloze leden alhier geen voorstellingsvermogen hebben en daarom fotootjes wensen :mrgreen: doe ik hierbij een verslag van mijn laatste sleutelsessie, ondersteund door pica's:
Het doel van deze sleutelsessie was het herstellen van een goed geluid in mijn dame. Vastgesteld was dat de aangebrachte stekkers geen bevredigende verbindingen opleverden, waardoor diverse speakers uitvielen zodra ik de enorme laag isolatietape van de kluit stekkertjes afwikkelde. Nogal lastig als je het complete pakket van 6 speakers + de tweeters voorin gemonteerd hebt :lol:
Foto 1:
Hier ziet men mijn prachtige 'nieuwe' middenconsole (let ook op die prachtige, zwart alcantara verstelbare armsteun! :mrgreen: )met daaruit stekend de stekkertjesramp die mijn audio-installatie plaagt. Daarom heb ik de HU nog niet gemonteerd, ik ga nu eerst alles doorsolderen en krimpkousen voordat de radio er weer in komt.
Foto2:
Hier zie je een (onscherpe, sorry) foto van het bedradingsgebeuren van de radio terwijl ik al begonnn ben met solderen. De geschakelde plus hangt los en ligt klaar om gesoldeerd te worden.
Foto 3:
Hier ben ik al een flink eind onderweg met alle speakeraansluitingen solderen en van een krimpkousje te voorzien. Het ziet er naar uit dat het allemaal goed gaat komen!
Foto 4:
Alle verbindingen zijn nu gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous. Om alles netjes af te werken heb ik nog een grote krimpkous om alle losse draden heen gedaan, dat ziet er wel zo netjes uit.
Foto 5:
En toen kon eindelijk de HU weer ingebouwd worden, en was de hele auto weer compleet zoals ze was vóór deze hele operatie. Alleen nu is ze een electrische armsteun rijker. :)
En dan is het tijd voor testen, natuurlijk. Daarbij bleek dat alles werkte, behalve de woofer in het bestuurdersportier. Geen wonder dat ik altijd flink wat 'bass' bij moest draaien voordat het een beetje wilde klinken.
Nou wist ik al enige tijd dat ik last had van enkele bedradingsprobleempjes in die deur, want de one-touch raambediening werkte alleen voor de "raam naar beneden"stand. En zelfs die begon de laatste tijd te haperen! Raam one-touch naar boven werkte korte tijd, toen ik recentelijk de schakelaar verving, maar hield er kort daarna weer mee op.
Daar komt bij dat mijn electrische buitenspiegelverstelling ook weigerde om enige sjoege te geven aan die kant. Rechts werkte prima, en ik had de schakelaar voor spiegelverstelling in de middenconsole ook vervangen, dus het moest aan de bedrading in of naar de deur liggen.
En nu ook nog de speaker in die deur!
Ervaring, intuïtie én logische deductie vertelden me dat ik hoognodig eens een pittig gesprek moest hebben met de multistekker naar desbetreffende deur... :roll: :wink:
Na deze stekker losgedraaid te hebben, bleek er inderdaad enige groene aanslag te zitten op de connectoren. Beide kanten even behandeld met Tuner-spray, connector weer vastgedraaid en zie:
Speaker maakt weer netjes herrie, spiegel laat zich weer op de luie manier verstellen, én de one-touch bediening van het raam doet het weer feilloos.
Ik = een tevreden man. Men zegt wel eens dat een kinderhand gauw gevuld is, maar de hand van een Citrofreak heeft soms ook niet veel nodig hoor :mrgreen:
Alleen jammer dat je het altijd zelf moet doen. De spontane zelfreparaties zijn over het algemeen nooit van lange duur.
Voor dit alles had ik ook nog het LHM-niveau weer op peil gebracht, aangezien dat wat was ingezakt na het monteren van de andere HD-pomp.
Mooie plaatjes en mooi verhaal. Je komt zo steeds dichter bij de perfecte voiture. ;-)
En dit soort verhalen over je vorderingen werken stimulerend, zie mijn draadje. 8)
mooi wegegwerkt je kabels, en leuke plek om te (be) werken in de console ik ben iig erg gelukkig met de twee zijpanelen die eraf kunnen, anders krijg je die draden en hu er nooit fatsoenlijk in.
Ik hád nog grijs velours idd. Nu zit er een zwart alcantara klep op (wist ook niet dat dat bestond, maar leunt wel lekker :wink: )
Ik heb ook nog een zwartleren armsteun hier liggen, maar daar zit het leer wat losjes omheen. Ik weet niet of ik die wel netjes genoeg vind voor in mijn dame 8)
Eerst die leren steun maar eens behandelen met de leercleaner en verzorger die ik ee tijdje terug gekocht heb, dan zien we wel verder.
Allemaal bedankt voor de complimenten. Het was best wel een bak met werk, maar ik heb nu een mooie electrische armsteun én ik kon vandaag genieten van perfect geluid en werkende one-touch raambediening.
Trampelt mijn zoontje weer over de middenconsole in zijn enthousiasme over de XM, en beschadigt daarbij het schakelaartje dat ik voor de middenarmsteun gebruikt heb :roll:
Ah well, die moest toch ooit nog vervangen worden voor een 'echte' middenarmsteunschakelaar.
Als volgende project wil ik de vroeg aangrijpende koppeling van mijn automaat tackelen (ik denk momenteel aan een versleten of gebarsten O-ring om de zuiger van de eerste trap, dus LecWec in de bak, of een ander brein monteren) en als dat eindelijk gelukt is en er is verder niets meer stuk gegaan, denk ik voorzichtig aan het inbouwen van electrische raambediening achter.
Oh. en ik wilde ook nog blokjesvelgen... *checkt zijn spaarrekening* Hmm, dat wordt dus of/of... :mrgreen:
Té lang geleden dat ik hier iets neer kon typen, maar vanavond ben ik weer even lekker bezig geweest met het groene gevaarte.
Wat hebben we gedaan? Ik heb de bougies vervangen (met het oog op de enigzins onzuivere rondloop stationair) en een flesje LecWec in de automaat gemieterd.
Allereerst de bougies. Ik heb mooie NGK V-line bougies aangeschaft (voor een TCT moet je nr.20 hebben van deze bougies)
V-line bougies hebben 2 electroden aan de zijkant waardoor de vonk lekker recht de verbrandingsruimte in petst. Ik had deze bougies destijds ook in mijn Xant gemonteerd en was er erg tevreden over.
Nu moest ik eerst nog de oude bougies eruit draaien. Man wat zaten die krengen vast! Ik moest eerst de bougiedop 16mm voor op de ratel opzoeken (gelukkig heb ik bougiedoppen in 16-18 en 21 mm daarvoor) want met de gewone bougiesleutel kwamen ze echt niet los! :evil:
Toen ik ze eruit had, bleek de draad ook wel erg aangetast te zijn. Zo'n TCT blok wordt natuurlijk ook wel erg heet.
Het eerste wat me opviel, was dat ik de electrode-afstand van de bougies erg groot vond. Ze stonden op zo'n 1,2-1,3 mm! :shock:
En dat terwijl de middelste electrode niet erg versleten leek. Kortom: ik was blij dat ik ff aandacht besteedde aan het bougie-verhaal. Ik heb foto's gemaakt (vóórdat je weer begint, Wim! :wink: ) maar die staan nog op m'n telefoon en hoop ik morgen te posten. Ofzo. :P
Toen de nieuwe bougies erin gedraaid.
Daarna het trechter-met-slang contraptie gepakt die ik altijd voor ATF gebruik, en een busje LecWec in de automaatbak gemikt.
Dat ding loopt al 265.000 km braaf te schakelen, die mag best eens preventief verwend worden. En misschien verbetert het vroege koppelgedrag bij stilstand wel iets, hoewel ik vrees van niet. (ik denk momenteel meer aan een licht lekkende Governor-klep ofwel centrifugaalregelaar, en anders gewoon een gebroken veertje achter de zuiger van de eerste trap in het brein. In de toekomst wil ik beide onderdelen gewoon proefondervindelijk vervangen)
Vervolgens heb ik nog het vacuum-slangetje van de gasklep naar de MM-computer gecontroleerd (zag er goed en vrij recent uit) en de multistekker van de MM-comp nog ff ingespoten met tunerspray, laten drogen en weer aangekoppeld. Never hurts.
Resultaat: Motor loopt rustiger rond bij alle toerentallen(na enig herinstellen van de MM-comp), trekt veel mooier door, en voelt in het algeheel rustiger aan.
Voor de automaat vind ik het nog veel te vroeg om resultaat te kunnen melden, ik kom hier zeker nog op terug.
Lecwec is een soort LeakLock achtig product. Dicht lekkages van o-ringen. Ik ben erg tegen dit soort troep in je systeem.
Vriend van me heeft dit ook in zijn lekkende stuurhuis van de xm gebruikt. Stuurhuis heeft nooit meer goed gefunctioneerd!
En dat is niet het eerste negatieve verhaal over deze zogenaamde "wondermiddelen"..
Normaal gesproken ben ik het met jullie insteek eens, (óf goed repareren, óf laten zitten)maar in het geval van LecWec zie ik dat toch net ff anders. Dat is gewoon een goed product, waar op diverse fora ook enkele juichverhalen over te lezen zijn. Er loopt onder meer een draadje op het ACC-forum.
Daar gebruiken mensen het zelfs in hun LHM-circuit, met overwegend positieve gevolgen. Hooguit merken enkelen er weinig van, dus dat gaat dan onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet.
Het is geen wondermiddel, dus het fikst niets dat al stuk is (dat stuurhuis?) maar het is wel een heel mooi middel om je keerringen en afdichtingen in een automaat met 265.000 km achter de kiezen, net ff die preventieve opkikker te geven dat het allemaal weer als nieuw voelt. En een gemiddelde automaat heeft slechts 101 keerringen en O-ringen :wink:
Vooral een 4HP18 is voor een correcte werking echt volledig afhankelijk van goed afdichtende O-ringen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die er slechte ervaringen mee hebben gehad. Maar het is het enige middel waarvan de fabrikant hard wil toezeggen dat het ook in je automaat gemikt mag worden, en velen gingen mij voor en hadden positieve resultaten. Ik heb pas 40 kilometer gereden sinds gisteravond, dus ik doe nog geen uitspraken over een -al dan niet vermeend- effect.
Ik laat jullie weten hoe dit loopt.
Ik heb een mooie achterspoiler incl. de strips tussen de achterlichten en over de kofferbakklep gekocht, in Vert Véga uiteraard.
Mijn achterspoiler is nagenoeg lakloos en die strips zitten enkele lelijke stickers op, dus deze onderdelen zijn een mooie upgrade (als ik ze eenmaal gemonteerd heb, that is)
Verder ben ik gisteren ook weer boodschappen gaan doen bij mijn XM-hofleverancier Matthijs (was weer gezellig, bedankt nog!)
Daar heb ik een set van 4 Speedlines meegenomen (ik wil op de lange termijn nog steeds blokjesvelgen, maar Thijs deed me een offre extraordinaire que je ne peut refuser pas).
Daarnaast nog een linker voorruit gescoord (mijne heeft wat krassen), wat relais meegenomen (altijd handig om te hebben liggen) en voorts nog allerlei klein grut in de vorm van afdekklepjes, knopjes, klemmetjes en verdere plastic prullaria. Ik ben nu eenmaal een detailidioot, en ik ben heel blij dat ik in het stadium aangekomen ben dat ik aandacht aan de details kan gaan besteden. In die zin dat ik weinig andere prioriteiten meer heb. 8)
Ook heb ik een can high-mileage olie van een goed merk gekocht, gaan we zeer binnekort ff in het blok mikken. Oliewissel stond gepland voor 270.000 km, ik zit nu op de 266.500 dus is niks te vroeg IMHO.
Ik had mijn complete voorgaande geleuter dus eigenlijk in 1 zin samen kunnen vatten door te typen: Ik heb me weer heel wat werk op de hals gehaald, maar als dat allemaal achter de rug is is de dame weer een lekker stukje opgeknapt. :wink:
Ehm, ik vóél gewoon dat jullie foto's willen nu... hmm... Eh, ik zal eens proberen of ik wat kan ritselen. Het vrouwtje heeft vorige week mijn 'auto-camera' laten vallen, en dat bekwam het arme ding niet zo goed.
OTOH, ik heb vorige week een telefoon gekocht waar volgens de verkoper een erg goede camera op moet zitten. Time to put that to the test, wellicht.
[quote="Citroën-das-pas-fënWim, bedankt voor de uitleg qua bediening. Maarreh, tot ik een 'echte' schakelaar voor de middenconsole bezit zal ik het even moeten stellen met een raamschakelaar. Dus ik kan helaas je zeer eenvoudige handleiding niet gebruiken voorlopig :wink:
Ach ik vogel het wel uit. De motor wordt gewoon pool-omgekeerd toch, voor heen en weer verstellen?[/quote]
De schakelaar van de raambediening functioneert precies hetzelfde: die keert ook de polariteit om. Dus kun je 'gewoon' m'n handleiding volgen. :D
Hah, ja bedankt Wimke. Alleen zou Citroën zichzelf niet zijn als ze NIET zowel de draad voor +12V als de beide massa-aansluitingen allemaal geel hadden gemaakt. Toch? Ohnee, wacht ze hebben de aansluitingen naar de motor óók nog geel bedraad.
Ongelooflijk, die fransozen.
Voor iedereen die nog nieuwsgierig is, hier de pinout van een raamschakelaar:
Als je het echt helemaal netjes wil doen, dan haal je je spanning voor B4 bij relais 817 vandaan. Net al de stoelverwarming en de airco. Dan werkt de armsteun overigens alleen bij ingeschakelde motor, net zoals ht origineel hoort.
Alles netjes aansluiten, en dan kom je tot de verrassende ontdekking dat de armsteun precies verkeerdom werkt . 100% kans.
Even de draadjes naar de motor omwisselen en you're good to go.
Ik moet dit morgen allemaal nog doen, maar ik was al zo ver qua voorbereiding en aangezien Mike dit morgen ook gaat doen, heeft hij hier hopelijk nog iets aan. Alhoewel hij waarschijnlijk wel de echte armsteunschakelaar gebruikt, gok ik (met oranje kraagje). En dan weet ik niet of de codenummers kloppen!! nameten is dan het devies Mikeyboy.
Vanavond heb ik de middenconsole uitgebouwd. Wat een ramp. Ik heb nu dus de ruimste XM van heel Nederland :D Alleen ligt de achterbank dan wel weer vol met alles wat ik er voor uit gesloopt heb, heh. Kleinigheden houd je toch.
Morgen weer verder! Citro-deo volente. :wink:
:lol: Bij mij werkt alles al CDPF pffrttt :lol: :wink:
Die Fransen zijn niet gek hoor: ze gebruiken kleurcodes op dat geel: blauwe streepjes, rode streepjes, groene streepjes, witte streepjes, ..... :lol:
Nja. Jammer alleen dat die 'streepjescode' dan weer niet op de schema's vermeld staat :roll:
Maargoed, ik kom er toch wel uit.
Vandaag heb ik de andere middenconsole erin gezet, een stuk uit het frame van de motorverstelling gezaagd zodat het airbagkastjedingesgedoe er ook nog bij kon. (en ik had nog wel zo opgelet, dacht ik. Toch het verkeerde type! Anyway, aangepast voor een type 2 nu :twisted: )
Vervolgens pook omgewisseld (2de pook binnen een maand :mrgreen: )
en alle elektra-dingesten weer aangesloten.
Toch nog weer 3 lampjes kunnen vinden die niet werkten (aansteker voor en achter, en asbak achter) en die vernieuwd. Wat is zo'n XM eigenlijk een rijdende kerstboom hé, ik kan er al wel meer dan 40 lampjes in vervangen hebben inmiddels.
Vervolgens allerlei afdekplaatjes en kastjes weer in de middenconsole geklikt, en het begint zowaar weer een beetje op een auto te lijken. En ik heb er weer 2 stroken hout bij 8) Overigens moet ik nog steeds de armsteun zelf aansluiten. Ik heb er al wel 12 volt op gehad en het werkt nog perfect.
Daarnaast merkte ik dat alle speakers op onbevredigende wijze zijn aangesloten op de radio. Er zijn wel goede stekkertjes gebruikt, en die zijn ook netjes met een juiste krimptang aangeknepen, en toch heeft iemand het voor elkaar gekregen om daarmee haperende verbindingen te creëren. Dus de radio heb ik ook nog niet aangesloten, dat hele zootje ga ik eerst netjes solderen en krimpkousen.
Wat een moeite voor een armsteun die eigenlijk meer een gadget is, zeg... Zoals Wim pleegt te zeggen: gelukkig zijn we geen freaks! :mrgreen:
Zeg CDPF, je klets wel lekker een end weg, maar you bent niet echt van de pix's hè?? :lol: :lol:
Alstie zo doorgaat zonder pix zal ik 'm moeten bannen. :mrgreen:
Als je airbagdingesgeval zo in de weg zit, is het toch een type 3 geval? Ik kan me nog herinneren dat de auto waar ik mijn middenarmsteun uit heb gehaald een grote kast had. En bij die van mij is het een veel kleiner geval.
volgens dikkie de dikke.. 8)
fo·to de; v(m) -’s; fotootje 1 fotografische opname: een digitale ~ 2 afdruk daarvan op papier
dan weet je waar we het over hebben :lol:
Gomp, je hebt gelijk met je Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal. :mrgreen: Het moet pics zijn. :lol:
Waffoorndinge? Pics? :roll:
Nee ff serieus, ik vind het ook jammer, maar ik lijd aan het syndroom waar zovelen aan lijden die sleutelen: eenmaal bezig vergeet ik meestal foto's te nemen op de cruciale momenten.
En nu heb ik ook nog de camera die ik altijd gebruik als ik aan de auto werk, bij mijn ouders laten liggen bij het laatste karwei.
Durf ik nou nog te vertellen dat ik vanavond de boel keurig aangesloten heb, met stekkertjes en al, zonder foto's te maken? Nee, laat ik dat maar niet doen.
Dus kom maar op met die ban dan. :twisted:
Goed ende awel, omdat sommige fantasieloze leden alhier geen voorstellingsvermogen hebben en daarom fotootjes wensen :mrgreen: doe ik hierbij een verslag van mijn laatste sleutelsessie, ondersteund door pica's:
Het doel van deze sleutelsessie was het herstellen van een goed geluid in mijn dame. Vastgesteld was dat de aangebrachte stekkers geen bevredigende verbindingen opleverden, waardoor diverse speakers uitvielen zodra ik de enorme laag isolatietape van de kluit stekkertjes afwikkelde. Nogal lastig als je het complete pakket van 6 speakers + de tweeters voorin gemonteerd hebt :lol:
Foto 1:
Hier ziet men mijn prachtige 'nieuwe' middenconsole (let ook op die prachtige, zwart alcantara verstelbare armsteun! :mrgreen: )met daaruit stekend de stekkertjesramp die mijn audio-installatie plaagt. Daarom heb ik de HU nog niet gemonteerd, ik ga nu eerst alles doorsolderen en krimpkousen voordat de radio er weer in komt.
Foto2:
Hier zie je een (onscherpe, sorry) foto van het bedradingsgebeuren van de radio terwijl ik al begonnn ben met solderen. De geschakelde plus hangt los en ligt klaar om gesoldeerd te worden.
Foto 3:
Hier ben ik al een flink eind onderweg met alle speakeraansluitingen solderen en van een krimpkousje te voorzien. Het ziet er naar uit dat het allemaal goed gaat komen!
Foto 4:
Alle verbindingen zijn nu gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous. Om alles netjes af te werken heb ik nog een grote krimpkous om alle losse draden heen gedaan, dat ziet er wel zo netjes uit.
Foto 5:
En toen kon eindelijk de HU weer ingebouwd worden, en was de hele auto weer compleet zoals ze was vóór deze hele operatie. Alleen nu is ze een electrische armsteun rijker. :)
En dan is het tijd voor testen, natuurlijk. Daarbij bleek dat alles werkte, behalve de woofer in het bestuurdersportier. Geen wonder dat ik altijd flink wat 'bass' bij moest draaien voordat het een beetje wilde klinken.
Nou wist ik al enige tijd dat ik last had van enkele bedradingsprobleempjes in die deur, want de one-touch raambediening werkte alleen voor de "raam naar beneden"stand. En zelfs die begon de laatste tijd te haperen! Raam one-touch naar boven werkte korte tijd, toen ik recentelijk de schakelaar verving, maar hield er kort daarna weer mee op.
Daar komt bij dat mijn electrische buitenspiegelverstelling ook weigerde om enige sjoege te geven aan die kant. Rechts werkte prima, en ik had de schakelaar voor spiegelverstelling in de middenconsole ook vervangen, dus het moest aan de bedrading in of naar de deur liggen.
En nu ook nog de speaker in die deur!
Ervaring, intuïtie én logische deductie vertelden me dat ik hoognodig eens een pittig gesprek moest hebben met de multistekker naar desbetreffende deur... :roll: :wink:
Na deze stekker losgedraaid te hebben, bleek er inderdaad enige groene aanslag te zitten op de connectoren. Beide kanten even behandeld met Tuner-spray, connector weer vastgedraaid en zie:
Speaker maakt weer netjes herrie, spiegel laat zich weer op de luie manier verstellen, én de one-touch bediening van het raam doet het weer feilloos.
Ik = een tevreden man. Men zegt wel eens dat een kinderhand gauw gevuld is, maar de hand van een Citrofreak heeft soms ook niet veel nodig hoor :mrgreen:
Alleen jammer dat je het altijd zelf moet doen. De spontane zelfreparaties zijn over het algemeen nooit van lange duur.
Voor dit alles had ik ook nog het LHM-niveau weer op peil gebracht, aangezien dat wat was ingezakt na het monteren van de andere HD-pomp.
Op naar het volgende!
Oef, mét plaatjes. :shock:
Ik ben er stil van :lol:
Jaja. Your wish is my command :wink:
Mooie plaatjes en mooi verhaal. Je komt zo steeds dichter bij de perfecte voiture. ;-)
En dit soort verhalen over je vorderingen werken stimulerend, zie mijn draadje. 8)
Bravo bravo! Hear hear! Zo ziet een goed verslag eruit!
mooi wegegwerkt je kabels, en leuke plek om te (be) werken in de console ik ben iig erg gelukkig met de twee zijpanelen die eraf kunnen, anders krijg je die draden en hu er nooit fatsoenlijk in.
Goed bezig!
En ik heb anders nog wel een zwart leren midden armsteun voor je. :wink:
Verrek! Ik zie inderdaad nu pas dat je nog velours hebt tussen de stoelen.
Ik hád nog grijs velours idd. Nu zit er een zwart alcantara klep op (wist ook niet dat dat bestond, maar leunt wel lekker :wink: )
Ik heb ook nog een zwartleren armsteun hier liggen, maar daar zit het leer wat losjes omheen. Ik weet niet of ik die wel netjes genoeg vind voor in mijn dame 8)
Eerst die leren steun maar eens behandelen met de leercleaner en verzorger die ik ee tijdje terug gekocht heb, dan zien we wel verder.
Allemaal bedankt voor de complimenten. Het was best wel een bak met werk, maar ik heb nu een mooie electrische armsteun én ik kon vandaag genieten van perfect geluid en werkende one-touch raambediening.
Trampelt mijn zoontje weer over de middenconsole in zijn enthousiasme over de XM, en beschadigt daarbij het schakelaartje dat ik voor de middenarmsteun gebruikt heb :roll:
Ah well, die moest toch ooit nog vervangen worden voor een 'echte' middenarmsteunschakelaar.
Als volgende project wil ik de vroeg aangrijpende koppeling van mijn automaat tackelen (ik denk momenteel aan een versleten of gebarsten O-ring om de zuiger van de eerste trap, dus LecWec in de bak, of een ander brein monteren) en als dat eindelijk gelukt is en er is verder niets meer stuk gegaan, denk ik voorzichtig aan het inbouwen van electrische raambediening achter.
Oh. en ik wilde ook nog blokjesvelgen... *checkt zijn spaarrekening* Hmm, dat wordt dus of/of... :mrgreen:
Zolang tijd je vriend is, kan het toch en/en zijn? :lol:
WAR zong het al: "All we need is just a little patience."
:lol:
Té lang geleden dat ik hier iets neer kon typen, maar vanavond ben ik weer even lekker bezig geweest met het groene gevaarte.
Wat hebben we gedaan? Ik heb de bougies vervangen (met het oog op de enigzins onzuivere rondloop stationair) en een flesje LecWec in de automaat gemieterd.
Allereerst de bougies. Ik heb mooie NGK V-line bougies aangeschaft (voor een TCT moet je nr.20 hebben van deze bougies)
V-line bougies hebben 2 electroden aan de zijkant waardoor de vonk lekker recht de verbrandingsruimte in petst. Ik had deze bougies destijds ook in mijn Xant gemonteerd en was er erg tevreden over.
Nu moest ik eerst nog de oude bougies eruit draaien. Man wat zaten die krengen vast! Ik moest eerst de bougiedop 16mm voor op de ratel opzoeken (gelukkig heb ik bougiedoppen in 16-18 en 21 mm daarvoor) want met de gewone bougiesleutel kwamen ze echt niet los! :evil:
Toen ik ze eruit had, bleek de draad ook wel erg aangetast te zijn. Zo'n TCT blok wordt natuurlijk ook wel erg heet.
Het eerste wat me opviel, was dat ik de electrode-afstand van de bougies erg groot vond. Ze stonden op zo'n 1,2-1,3 mm! :shock:
En dat terwijl de middelste electrode niet erg versleten leek. Kortom: ik was blij dat ik ff aandacht besteedde aan het bougie-verhaal. Ik heb foto's gemaakt (vóórdat je weer begint, Wim! :wink: ) maar die staan nog op m'n telefoon en hoop ik morgen te posten. Ofzo. :P
Toen de nieuwe bougies erin gedraaid.
Daarna het trechter-met-slang contraptie gepakt die ik altijd voor ATF gebruik, en een busje LecWec in de automaatbak gemikt.
Dat ding loopt al 265.000 km braaf te schakelen, die mag best eens preventief verwend worden. En misschien verbetert het vroege koppelgedrag bij stilstand wel iets, hoewel ik vrees van niet. (ik denk momenteel meer aan een licht lekkende Governor-klep ofwel centrifugaalregelaar, en anders gewoon een gebroken veertje achter de zuiger van de eerste trap in het brein. In de toekomst wil ik beide onderdelen gewoon proefondervindelijk vervangen)
Vervolgens heb ik nog het vacuum-slangetje van de gasklep naar de MM-computer gecontroleerd (zag er goed en vrij recent uit) en de multistekker van de MM-comp nog ff ingespoten met tunerspray, laten drogen en weer aangekoppeld. Never hurts.
Resultaat: Motor loopt rustiger rond bij alle toerentallen(na enig herinstellen van de MM-comp), trekt veel mooier door, en voelt in het algeheel rustiger aan.
Voor de automaat vind ik het nog veel te vroeg om resultaat te kunnen melden, ik kom hier zeker nog op terug.
CDPF mooi werk weer maar wat is LecWec?? En wat doet het in je autmaat? Heeft niets te maken met oliewissel toch??
Lecwec is een soort LeakLock achtig product. Dicht lekkages van o-ringen. Ik ben erg tegen dit soort troep in je systeem.
Vriend van me heeft dit ook in zijn lekkende stuurhuis van de xm gebruikt. Stuurhuis heeft nooit meer goed gefunctioneerd!
En dat is niet het eerste negatieve verhaal over deze zogenaamde "wondermiddelen"..
ik ben ook niet kapot van dit soort middelen :roll:, ververs de automaat alleen automaatbakolie en voeg geen ander spul toe.
Normaal gesproken ben ik het met jullie insteek eens, (óf goed repareren, óf laten zitten)maar in het geval van LecWec zie ik dat toch net ff anders. Dat is gewoon een goed product, waar op diverse fora ook enkele juichverhalen over te lezen zijn. Er loopt onder meer een draadje op het ACC-forum.
Daar gebruiken mensen het zelfs in hun LHM-circuit, met overwegend positieve gevolgen. Hooguit merken enkelen er weinig van, dus dat gaat dan onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet.
Het is geen wondermiddel, dus het fikst niets dat al stuk is (dat stuurhuis?) maar het is wel een heel mooi middel om je keerringen en afdichtingen in een automaat met 265.000 km achter de kiezen, net ff die preventieve opkikker te geven dat het allemaal weer als nieuw voelt. En een gemiddelde automaat heeft slechts 101 keerringen en O-ringen :wink:
Vooral een 4HP18 is voor een correcte werking echt volledig afhankelijk van goed afdichtende O-ringen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die er slechte ervaringen mee hebben gehad. Maar het is het enige middel waarvan de fabrikant hard wil toezeggen dat het ook in je automaat gemikt mag worden, en velen gingen mij voor en hadden positieve resultaten. Ik heb pas 40 kilometer gereden sinds gisteravond, dus ik doe nog geen uitspraken over een -al dan niet vermeend- effect.
Ik laat jullie weten hoe dit loopt.
ok :) , hou ons op de hoogte van je ervaringen :wink:
Ja, nu zijn we helemaal benieuwd!
Ff een verslagje van mijn recente aankoopwoede:
Ik heb een mooie achterspoiler incl. de strips tussen de achterlichten en over de kofferbakklep gekocht, in Vert Véga uiteraard.
Mijn achterspoiler is nagenoeg lakloos en die strips zitten enkele lelijke stickers op, dus deze onderdelen zijn een mooie upgrade (als ik ze eenmaal gemonteerd heb, that is)
Verder ben ik gisteren ook weer boodschappen gaan doen bij mijn XM-hofleverancier Matthijs (was weer gezellig, bedankt nog!)
Daar heb ik een set van 4 Speedlines meegenomen (ik wil op de lange termijn nog steeds blokjesvelgen, maar Thijs deed me een offre extraordinaire que je ne peut refuser pas).
Daarnaast nog een linker voorruit gescoord (mijne heeft wat krassen), wat relais meegenomen (altijd handig om te hebben liggen) en voorts nog allerlei klein grut in de vorm van afdekklepjes, knopjes, klemmetjes en verdere plastic prullaria. Ik ben nu eenmaal een detailidioot, en ik ben heel blij dat ik in het stadium aangekomen ben dat ik aandacht aan de details kan gaan besteden. In die zin dat ik weinig andere prioriteiten meer heb. 8)
Ook heb ik een can high-mileage olie van een goed merk gekocht, gaan we zeer binnekort ff in het blok mikken. Oliewissel stond gepland voor 270.000 km, ik zit nu op de 266.500 dus is niks te vroeg IMHO.
Ik had mijn complete voorgaande geleuter dus eigenlijk in 1 zin samen kunnen vatten door te typen: Ik heb me weer heel wat werk op de hals gehaald, maar als dat allemaal achter de rug is is de dame weer een lekker stukje opgeknapt. :wink:
Ehm, ik vóél gewoon dat jullie foto's willen nu... hmm... Eh, ik zal eens proberen of ik wat kan ritselen. Het vrouwtje heeft vorige week mijn 'auto-camera' laten vallen, en dat bekwam het arme ding niet zo goed.
OTOH, ik heb vorige week een telefoon gekocht waar volgens de verkoper een erg goede camera op moet zitten. Time to put that to the test, wellicht.
Jazekert foto's!! Wat bedoel je precies met de strips tussen de achterlichten? Een rode reflectorplaat?
ah wacht ...je bedoelt de stips net boven de achterlichten en onder de knipperlichten.
de 3e van onderen denk ik :wink:
Pagina's