Is zuiver theoretisch mogelijk idd. Maar ik wilde de unit gewoon los in mijn handen kunnen houden en daarom heb ik de 2 kabeltjes losgehaald. Werkte perfect. Ik ging pas vloeken toen ik de kabeltjes weer moest monteren; dat was echt Citroën weer op z'n best :D
Maar het zit er weer allemaal in, da's het belangrijkst.
Waarom ik die unit los wilde hebben vraag je? Omdat ik altijd bang ben dat plastic van 15 jaar oud misschien broos is geworden en wat makkelijker afbreekt. Bovendien leek werken met een losse unit tijd te besparen. Totdat ik de kabels weer moest monteren, haha. 8)
En we gaan maar weer eens een fijn verhaaltje in elkaar draaien. 8)
Vandaag heb ik niets aan de XM gedaan, behalve ermee gereden en dus ervan genoten. Vooral genoten van het feit dat het gehele dashboard, met alle frutsels daarop en aan, echt helemaal volledig feilloos werkt nu. (*Klopt snel af op ongeverfd hout!*)
Wat ik wél gedaan heb, auto-gerelateerd dan, is even de ernst van de laswerkzaamheden aan de DS geïnventariseerd.
Ik had er geen rekening mee gehouden dat er iets gelast zou moeten worden, en eigenlijk valt het ook nog wel mee. Toch heb ik besloten dat ik het rigoreus aanpak, en beide aangetaste platen geheel ga vernieuwen (voor de kenners: de bodemplaat van de kofferbak, en de T-vormige plaat die daarvoor zit. Precies op de overgang van die 2 is het doorgeroest, je zou kunnen volstaan met een strip lassen op die plek... Naaah, dat kan je toch niet maken? Meteen goed aanpakken maar.)
Toen ik dat gedaan had, bedacht ik me dat ik nog steeds foto's moest uploaden van het klusje "distributieriem vervangen". Die hadden jullie nog tegoed van mij! Komt dat schot....
Hier kijk je tegen de rechterkant van het blok. Je ziet de krukaspoelie, de oude waterpomp en de lompe koelslang :wink: Ik heb de oude DB-riem al verwijderd hier.
Ziehier een blik op het nokkenastandwiel, wat prachtig te blokkeren is met behulp van een SDS-boor. Paste echt perfect. Als je goed zoekt ( :roll: ) zie je ook nog een motorsteun die hard aan vervanging toe is. Als sfeerverhoger voor ons freaks heb ik gemeend nog een veerbol in de zoeker te moeten plaatsen.
Hier zie je nogmaals de rechterzijde van het blok, ditmaal met de oude waterpomp verwijderd.
Altijd een mooie aanblik voor de ware sleutelaar: gloednieuwe onderdelen. Van links naar echts: nieuwe waterpomp + pakking, nieuwe DB-riem, en lastbutnotleast een nieuwe spanrol.
Nu wordt het interessant: weer de rechterkant van het blok, maar nu met de nieuwe waterpomp, DB-riem en spanrol gemonteerd. Helaas is de nieuwe spanrol hier slechts gedeeltelijk te zien. Het is nogal lastig om dat allemaal op 1 foto te krijgen als je geen slangenmens bent :)
Mooie nieuwe Gates PowerGrip DB-riem gemonteerd over het nokkenastandwiel. Sommigen worden hier niet koud of warm van, anderen kwijlen bij zo'n foto. :P Tot welke categorie behoort u?
Vervolgens kunnen de kappen van de DB-riem er weer op, en kan de poelie voor de multi- en HDpompriem weer gemonteerd worden.
Ook aan de bovenkant kan de kap er weer op. Let op het -nu nog- lege expansievat van de koelvloeistof. Deze werd uiteraard bijgevuld met verse koelvloeistof.
C'est tout peuple! Alles bij elkaar was ik enkele uurtjes bezig, en dat voor een klusje die een hoop zekerheid geeft over het voortbestaan van mijn edele blokje. Zoals Wim eerder al opgemerkt heeft, is dit karweitje goed te doen bij een TCT. Men heeft redelijk de ruimte (in aanmerking genomen dat het hier een Citroën betreft :roll: ) hoewel het bezit van een set ratel-ringsleutels ook hier weer sterk aan te raden is. Vooral voor het verwijderen van de bovenste DB-riem kap. Ik wil niet weten hoe iemand dat zonder een ratelringsleutel doet. Tel gerust een uur en 2 verwonde handen op bij de klus als je het zonder moet doen. :lol:
Zo, dat was een blik in het intieme binnenste van mijn dame. Belofte maakt schuld, en die heb ik bij deze ingelost. Bovendien staan er nu eindelijk eens wat pica's in dit topic :D
Inderdaad een duidelijk verhaal met goede foto's. Wat mij betreft plaats je dit verhaal in "De Citroën XM", "Mechanisch". De bedoeling is dat dat gedeelte van het forum gevuld wordt met kennis en ervaring, tips en trucs. ;-)
Als mensen vinden dat het DB-riem-wissel verhaal een sticky moet worden, kan ik er beter een uitgebreide how-to van maken, in plaats van een fotoverslagje zoals ik nu gedaan heb.
Als ik komende week wat meer tijd heb, zal ik een how-to plaatsen in het mechanische gedeelte alhier, OK? Dan laat ik verder aan de mods over of het een sticky wordt of niet.
Gisteren diverse motorsteunen besteld (alle die leverbaar waren) alsmede een multiriem. Ik zag namelijk bij de DB-riemwissel dat ik best wel van geluk mag spreken dat mijn dynamo überhaupt nog aangedreven wordt 8)
Ik heb de onderdelen in Duitsland besteld (bij parts2go.de). Scheelde aanzienlijk in prijs met aanbieders uit NL, zelfs als ik de verzendkosten in aanmerking nam. Een webadresje om te onthouden dus, ze zijn nog redelijk goed geassorteerd ook.
En voor de mensen die rubbertjes bij mij besteld hebben: ze zijn eindelijk op de bus!
Ik heb er nog 1 over, dus spijtoptanten hebben bij deze nog 1 kans. Of heeft iedereen hier verder een type1? :lol:
Ik heb de onderdelen in Duitsland besteld (bij parts2go.de). Scheelde aanzienlijk in prijs met aanbieders uit NL, zelfs als ik de verzendkosten in aanmerking nam. Een webadresje om te onthouden dus, ze zijn nog redelijk goed geassorteerd ook.
Plaats dit bij de tips onder De Auto, dan is het later altijd makkelijk terug te vinden :wink: .
Hmmm, wel een goed idee. Niet iedereen leest mijn enorme lappen gezwets natuurlijk. :P
Vandaag heb ik slechts iets kleins gerepareerd: het opbergvakje voor de diverse boekjes die bij de auto horen, bij de voetenbak passagierszijde.
De verkoper wilde mij bij aankoop het onderhoudsboekje laten zien, en daarna wilde het klepje niet meer sluiten 8) Hij had per ongeluk de sluiting eruit geduwd, vraag me niet hoe. Ik heb even de afdekking losgeschroefd, waarna ik het sluitinkje zó weer in het gat kon drukken. Nu hoeven de boekjes niet meer in het deurvak te bivakkeren, en ik hoef niet meer bang te zijn dat een onoplettende passagier het klepje er ooit eens af zal trappen bij instappen. :wink:
Ook wilde ik nog het handschoenenkastje eruit halen om eens naar het alarmkastje daaronder te kijken, maar 32 torxen verder wilde het kreng nog niet loskomen :roll: Dat bewaar ik dus voor een andere keer. Het alarm zal niet voor niets afgekoppeld zijn, waarschijnlijk geeft het te vaak vals alarm of zo. Maar dat wilde ik graag even aan den lijve ondervinden, heh.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sorry, voor het leedvermaak. Je hoeft maar 8 torxen(*) los te maken............... en het handschoenenkastjelampje. :shock:
(*) Eigenlijk 9. Achter het kapje van de ontgrendeling zit ook een torx om het slot op z'n plaats te houden.
Ik heb alle torxen rondom de rand van het kastje losgedraaid, en de torxen links en rechts van beide slothaken. Toch was er nog steeds geen beweging in te krijgen. Dus óf er is ooit een beker siroop in omgekieperd en de hele bak zit nu klemvast verlijmd in de auto :lol: , óf ik doe iets helemaal verkeerd.
Nou ja, als de rest van de auto genoeg is bijgewerkt dat dit weer enigzins als prioriteit naar boven komt, dan proberen we het nog maar eens.
Ik vermoed hier dat je dan een type I kast hebt, dan moet je links en rechts voorzichting met een plamuurmes langs de rand naar binnen, aan beide kanten zitten 2 nokjes die de bak op zijn plaats houden.
Edit: Nee dus, ik denk alleen nog het schroefje links naast de handel om de klep te openen, dan moet de bak er echt uit kunnen.
Afdekplaatje weg wippen en dan links schuinonder naast de hendel zit nog een torx. De bak een beetje schuin wegdraaien.
Ik zoek er nog even een plaatje bij
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Yep, Mark heeft gelijk. Maar je moet echt het lampje loswippen, want die houdt ook alles tegen. En dan voorzichtig het kastje omhoog tillen in een draaiende beweging naar je toe. En dan het draadje van de verlichting lostrekken. Die stekerverbinding hiervoor zit onderop het kastje met een (natuurlijk) veel te kort draadje.
Dank voor de tips m.b.t. dashboardkastje. Neem ik zeker mee voor de volgende ronde :wink:
En qua ontroesten: Ja, zou geen kwaad kunnen. Hoewel het in het echie minder erg leek dan op de foto. Maar foto's liegen niet, zeggen ze :lol: Ik moest snel maar weer eens enkele straten naar beneden rijden hier in het Arnhemse, en nogmaals enkele bussen Fluid Film scoren. Heb ik straks ook voor de DS enkele busjes van nodig, na het laswerk. Kan ik dus wel wat extra meenemen.
Ff wat anders nu: jullie kennen vast wel het volgende scenario, Je stoort je al enige weken GRUWELIJK een aan onhebbelijkheid van de dame (een piep, tik, rammel, kraak, niet werkend metertje, afijn you get the picture)
Op een gegeven moment koop of bestel je de onderdelen, maar om één of andere reden zie je best wel op tegen de klus. Meestal omdat het een typisch Citroën-klusje betreft :roll: :lol: Je moet de halve auto slopen voor je erbij kan ofzo.
Dan komen de onderdelen binnen, en je begint gewoon aan de klus met de moed der wanhoop. En dat blijkt voor één keer alles mee te zitten, en het lukt ineens met zelfs het beoogde resultaat.
Dát gevoel, dat je dan hebt.... Zo voel ik mij nu. 8) 8)
Wat heb ik gedaan? Wel, gisteren kwamen hier de bestelde motorsteunen binnen. Vanaf het moment dat ik thuiskwam en het pakje zag, begon ik glazig te kijken en onrustig op mijn stoel heen en weer te schuiven :wink:
Vrouwlief had het allang door: "Jij gaat vanavond zeker naar je ouders?" (Al mijn gereedschap ligt daar i.v.m. project DS)
Dusss.... nadat zoonlief ter sponde gebracht was, in de dame gestapt en al tikkend bij alle stoplichten (werd steeds erger de laatste week, ze deed het nu ook al als ze nog koud was) naar mijn sleutelstekkie gereden.
Daar aangekomen direct begonnen met het demonteren van een nog gloeiend hete hoofd-motorsteun (de motorsteun rechtsboven) Deze bestaat eigenlijk uit 2 motorsteunen: een massieve rubber steun waarmee de motor op het chassis rust, en een van die bekende ronde rubbersteunen die voornamelijk de kanteling van het motorblok opvangt aan die kant.
Nadat ik het hele zaakje eruit had bleek de hoofdsteun nog in redelijke staat te zijn. Maar als je een nieuwe hebt liggen en je bent er nu bij, dan vervang je deze uiteraard voor de nieuwe. Dat ging vlotjes en leverde me slechts 1 brandblaar op vanwege de nog hete motor.
Vervolgens togen we met de motorsteun naar een lompe :roll: :oops: bankschroef om de ronde steun eruit te persen. Hiervan wost ik al dat deze aan vervanging toe was, maar nadere inspectie leerde me zelfs dat deze inmiddels al rondom losgescheurd was.
Nadat ik het rubber uit de ring getikt had, heb ik de oude ring voorzichtig ingezaagd totdat ik bijna tot op de motorsteun zelf zat. (Het alu gedeelte bedoel ik daarmee)
5 millimeter verder hetzelfde gedaan, en vervolgens het tussenliggende stukje ring met een schroevendraaier + moker overtuigd dat het na al die jaren toch echt tijd werd om op te rotten daaro. :wink:
Daarna was natuurlijk de spanning van de ring, en kon ik het restant er makkelijk uit schuiven. Vervolgens de nieuwe rubber steun in het steunhuis geperst m.b.v. voornoemde lompe bankschroef, en toen kon ik het geheel alweer monteren. Dit alles ging perfect zonder tegenslagen. Huh, we hadden hier toch een sleutelverslag van een Citroën? Ja, weet ik. Maar toch ging alles voorspoedig. Anderhalf uur nadat ik begonnen was zaten beide nieuwe rechtersteunen keurig op hun plek. :mrgreen:
Even starten, en ja hoor: geen rammel meer als je in "D"-stand op de rem staat. Heerlijk! hoef ik ook niet meer bang te zijn voor een gescheurd spruitstuk en/of turbo! Ik heb de laatste 2 weken op eieren gereden namelijk.
De trilling is ook al een stuk minder, hoewel deze nog niet helemaal weg is. Dat had ik ook niet verwacht, aangezien ik de steunen aan de linkerkant nog moet vervangen. En de bak zit... juistum, links :wink:
Hopelijk kan ik morgen de linker-ondersteun vervangen. Deze heb ik meebesteld, en de huidige zal zich vast niet optimaal meer gedragen na zijn dubbele LHM-badje enkele weken terug.
Rest mealleen nog de steun waar de bak zelf aan hangt, maar die konden de vriendelijke Duitse heren me niet leveren :(
Hij staat wel op HBase (voor veel te duur), dus misschien kan mijn hofleverancier me daar op termijn aan helpen.
Anyway! Ik heb in een mum van tijd een reparatie kunnen doen, die me zéér veel extra rijcomfort geeft, veel ergernis bespaart, en die me bij de dealer/specialist ongetwijfeld een lieve rib uit mijn lijf gekost had.
Ik = zó tevreden nu. Ik wist niet dat het kon, maar mijn grijns is nu nóg breder als ik in het groene monster zweef. :D
Een koplamp vervangen inclusief het aansluiten van die verrekte verstelkabeltjes is anders geen klein bier hoor! Ik ben blij dat ik het niet hoef te doen i.i.g.
Echt, de meeste dingen zijn NIET moeilijk! Soms kost het je alleen wat gevloek vanwege die handige Citroën-constructies (NOT!), maar als je goed gereedschap hebt komt het meestal neer op: het hebben van de juiste onderdelen (indien nodig) en dan gewoon domweg eraan beginnen.
Van tevoren jezelf voorbereiden d.m.v. de zoekfunctie hier en op dat andere forum, en ff de Haynes erop naslaan kan ook nooit kwaad. Maar dan kom je toch beslagen ten ijs, en kan het al haast niet meer misgaan.
Kom op Mikey, je kunt het! Gogogogogo!! :wink:
Zo, vanavond heb ik de onderste motorsteun vervangen. Er zat er maar één, die lastige met de aandrijfas erdoorheen. Ik zou toch zweren dat ik er 2 gezien had vorige keer dat ik eronder keek. En die Duitse onderdelensite bezwoer ook al dat ik in totaal 3 van die ronde krengen nodig had. Ben dus blij dat ik er toch maar 2 besteld heb.
Anyway, ook deze zit erin! En dat nog wel zonder de aandrijfas eruit te halen... Totaaltijd klusje ongeveer een kleine 2 uur. 8)
Ook hier was vervanging niet overbodig: de onderzijde van de steun was zo goed als losgescheurd, en je kon zien dat er flink beweging mogelijk was geweest.
Blijkbaar kunnen die simpele steuntjes nog geen 250.000 km mee zonder het bijltje erbij neer te gooien. Mietjes :mrgreen:
Nu alleen nog de motorsteun waar de bak aan hangt zien te krijgen (zowel NL als Duitse sites hebben de levertijd op 'onbepaald' staan :roll: )
en dan heb ik alle motorsteunen vervangen. En het rijdt wel ff anders! Niet meer het gevoel dat je blok vrij rondwandelt in je motorruimte :P en veel directer op het gas, overschakelen voelt ook wat soepeler. Alles voelt gewoon wat strakker en nieuwer. Niet verwonderlijk natuurlijk. En als extra bonus: geen lelijke bijgeluiden meer!
Nou, we zijn weer een flink station verder op weg naar een erg goede XM. Binnenkort kan ik ook wel weer eens opnieuw de olie van de bak verversen (laatste lading zit er nu zo'n 1500 km in, de enige reden dat ik tot nu toe nog niet ververst heb is dat ik nog steeds vooruitgang merk qua soepel overschakelen van de bak. Zolang de nieuwe olie dus nog detergerende werking heeft. laat ik het zitten. Teveel vuil ineens losweken is niet goed bij een automaat!)
En dan begin ik zo langzamerhand ook wel genoeg te krijgen van die ABS-melding zo nu en dan. Dat heb je met een perfect werkend display he, elk foordeel hep se nadeel :lol:
Dus binnenkort maar eens de accubak eruit slopen en de aansluitingen op het relais eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Want van de onderkant kom je er ook niet goed bij.
Als ik vervolgens de voorruit nog laat vervangen ook, dan ben ik al bijna zo ver dat ik me om uiterlijke kleinigheden kan gaan bekommeren. Blokjesvelgen ofzo :mrgreen: Ik blijf dromen...
Och kerel er is nog zoveeeeeel... :mrgreen:
Ik ben al blij dat ik 1 van de 10 XM's in NL heb met een werkend+heel klepje voor het codepaneel. Gaat mijn zoontje er vanochtend gewoon bovenop staan :roll: No harm done, gelukkig. Ik kan niet kwaad worden op dat blaag namelijk.
Zeker als het om zo'n uniek accesoire gaat. Als die bij jou stukgaat ben ik nog een van de negen. :mrgreen:
Mooi te lezen dat het allemaal zo vlot gaat met die motorsteunen en ook dat het zoveel verschil maakt. :D
Oh jongens, wat heb ik vandaag toch weer veel leuks & fraais gescoord op Citromobile voor mijne groene drakigheid.
Ik zag het eerst somber in, aangezien ik de halve hal al afgestruind had met zéér mager resultaat, maar toen ging het ineens snel.
Xmbreak belde me op; hij had enkele onderdelen meegenomen waar ik om gevraagd had n.a.v. zijn aanbod om onderdelen mee te nemen.
We spraken ergens af, en een half uurtje later was ik alweer enkele fraaie gezochte onderdelen rijker. (Bedankt Hans! Love you :wink: )
Vervolgens stuitte ik binnen korte tijd op enkele stands die wat XM-onderdelen hadden liggen. Groot was mijn verbazing toen aan het eind van mijn strooptocht bleek, dat ik eigenlijk alles van mijn verlanglijstje gescoord had, behalve een HD-pomp. (Hans had een heel mooie 6.2 pomp meegenomen, maar daar kan mijn vroege type 2 helaas niet zoveel mee... :roll: )
Maar goed, een HD-pomp is niet zo'n lastig te verkrijgen onderdeel. Sommige dingen die ik vandaag heb kunnen scoren echter wel!
Neem nou bijvoorbeeld:
Een goede score leek mij. Mijn dame gaat er in ieder gaval mooi van opknappen. Verder heb ik nog wat gereedschap en DS-gerelateerd spul gekocht.
Het enige dat ik verder nog graag had gevonden waren messing busjes om mijn hoogteregelaars te kunnen reviseren, en een HD-pomp. Beide moeten echter ook prima via de reguliere handel of Internet te krijgen zijn. En dat geldt niet voor alle gekke dingen die ik vandaag gescoord heb.
13e ruit, hoedenplank en mooie ongeschonden anchterlichtunit zijn al gemonteerd: ik kon het niet laten :oops: :P
Overigens waren de lakdelen van dat achterlicht Noir Verni. Dus als je ooit nog eens vervanging nodig hebt, Mike? :wink: Ik heb ze voor je bewaard.
-Een deurschakelaar voor de raambediening met one-touch. Duur kreng, maar het was de enige die ik op de hele beurs kon vinden (tenminste, ik vind 10 euro voor zo'n ding duur. Cheap-ass ikke)
Kolere, dat is wel lef om daar zoveel voor te vragen, volgens mij kosten ze dat nieuw bij de dealert nog niet eens..... Of hing er soms een hele XM bij aan? :lol:
Citroën-das-pas-fën zegt:
-Een soepel werkend knopje voor het asbakklepje
Die dingen gaan eenvoudig uit elkaar, en met een beetje wit vet en een nieuw veertje gaan ze vaak weer als nieuw.
En verder begrijp ik dat ik van alle onderdeling de 'gereserveerd' stickertjes af kan gaan halen..........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
-Een deurschakelaar voor de raambediening met one-touch. Duur kreng, maar het was de enige die ik op de hele beurs kon vinden (tenminste, ik vind 10 euro voor zo'n ding duur. Cheap-ass ikke)
Kolere, dat is wel lef om daar zoveel voor te vragen, volgens mij kosten ze dat nieuw bij de dealert nog niet eens..... Of hing er soms een hele XM bij aan? :lol:
Citroën-das-pas-fën zegt:
-Een soepel werkend knopje voor het asbakklepje
Die dingen gaan eenvoudig uit elkaar, en met een beetje wit vet en een nieuw veertje gaan ze vaak weer als nieuw.
En verder begrijp ik dat ik van alle onderdeling de 'gereserveerd' stickertjes af kan gaan halen..........
Dat asbakknopje had ik al eens onder handen genomen afgelopen winter... Werd ie niet beter van helaas. Deze voelde meteen al goed, hoef ik niks aan te doen, behalve mss lampje vervangen. En dat voor 1 euri, daar hoef je niet voor te gaan rotzooien vind ik.
Wat betreft die onderdelen: Eh, ja, sorry. Je hebt gelijk. Maar het ging de laatste 2 weken zó snel vooruit met de dame, qua technische staat, dat ik vond dat er nu wel een paar cosmetische upgrades mochten komen. Had totaal niet verwacht om veel geschikts te vinden eigenlijk. En dan vind je ineens vrijwel alles wat je zoekt op 1 middag, en ook nog voor een appel en een ei. I just couldn't resist... Sorry. Hoop dat je dat een beetje kan begrijpen en me niet kwalijk neemt. Had je nog een rubbertje voor je display nodig toevallig? <insert schijnheilige smiley>
Mark zegt:
Kolere, dat is wel lef om daar zoveel voor te vragen, volgens mij kosten ze dat nieuw bij de dealert nog niet eens..... Of hing er soms een hele XM bij aan?
Een hele XM erbij? was het maar zo'n feest. Nee helaas. Ik ging er echter wel vanuit dat ze bij de dealer duurder waren, en ook niet meer leverbaar zijn nu. Hoe dan ook, ik heb er een stapel onderdelen tegelijk bijgekocht en daar een mooi totaal prijsje voor bedongen. Dus technisch gezien heb ik er uiteindelijk eigenlijk geen 10 eurootjes voor gegeven :wink: (/congitieve dissonantie-modus uit)
Morgen maar eens even een fris groen lampje in dat ding monteren, en dat hopen dat-ie beter werkt als mijn huidige knöpske.
Is zuiver theoretisch mogelijk idd. Maar ik wilde de unit gewoon los in mijn handen kunnen houden en daarom heb ik de 2 kabeltjes losgehaald. Werkte perfect. Ik ging pas vloeken toen ik de kabeltjes weer moest monteren; dat was echt Citroën weer op z'n best :D
Maar het zit er weer allemaal in, da's het belangrijkst.
Waarom ik die unit los wilde hebben vraag je? Omdat ik altijd bang ben dat plastic van 15 jaar oud misschien broos is geworden en wat makkelijker afbreekt. Bovendien leek werken met een losse unit tijd te besparen. Totdat ik de kabels weer moest monteren, haha. 8)
En we gaan maar weer eens een fijn verhaaltje in elkaar draaien. 8)
Vandaag heb ik niets aan de XM gedaan, behalve ermee gereden en dus ervan genoten. Vooral genoten van het feit dat het gehele dashboard, met alle frutsels daarop en aan, echt helemaal volledig feilloos werkt nu. (*Klopt snel af op ongeverfd hout!*)
Wat ik wél gedaan heb, auto-gerelateerd dan, is even de ernst van de laswerkzaamheden aan de DS geïnventariseerd.
Ik had er geen rekening mee gehouden dat er iets gelast zou moeten worden, en eigenlijk valt het ook nog wel mee. Toch heb ik besloten dat ik het rigoreus aanpak, en beide aangetaste platen geheel ga vernieuwen (voor de kenners: de bodemplaat van de kofferbak, en de T-vormige plaat die daarvoor zit. Precies op de overgang van die 2 is het doorgeroest, je zou kunnen volstaan met een strip lassen op die plek... Naaah, dat kan je toch niet maken? Meteen goed aanpakken maar.)
Toen ik dat gedaan had, bedacht ik me dat ik nog steeds foto's moest uploaden van het klusje "distributieriem vervangen". Die hadden jullie nog tegoed van mij! Komt dat schot....
Hier kijk je tegen de rechterkant van het blok. Je ziet de krukaspoelie, de oude waterpomp en de lompe koelslang :wink: Ik heb de oude DB-riem al verwijderd hier.
Ziehier een blik op het nokkenastandwiel, wat prachtig te blokkeren is met behulp van een SDS-boor. Paste echt perfect. Als je goed zoekt ( :roll: ) zie je ook nog een motorsteun die hard aan vervanging toe is. Als sfeerverhoger voor ons freaks heb ik gemeend nog een veerbol in de zoeker te moeten plaatsen.
Hier zie je nogmaals de rechterzijde van het blok, ditmaal met de oude waterpomp verwijderd.
Altijd een mooie aanblik voor de ware sleutelaar: gloednieuwe onderdelen. Van links naar echts: nieuwe waterpomp + pakking, nieuwe DB-riem, en lastbutnotleast een nieuwe spanrol.
Nu wordt het interessant: weer de rechterkant van het blok, maar nu met de nieuwe waterpomp, DB-riem en spanrol gemonteerd. Helaas is de nieuwe spanrol hier slechts gedeeltelijk te zien. Het is nogal lastig om dat allemaal op 1 foto te krijgen als je geen slangenmens bent :)
Mooie nieuwe Gates PowerGrip DB-riem gemonteerd over het nokkenastandwiel. Sommigen worden hier niet koud of warm van, anderen kwijlen bij zo'n foto. :P Tot welke categorie behoort u?
Vervolgens kunnen de kappen van de DB-riem er weer op, en kan de poelie voor de multi- en HDpompriem weer gemonteerd worden.
Ook aan de bovenkant kan de kap er weer op. Let op het -nu nog- lege expansievat van de koelvloeistof. Deze werd uiteraard bijgevuld met verse koelvloeistof.
C'est tout peuple! Alles bij elkaar was ik enkele uurtjes bezig, en dat voor een klusje die een hoop zekerheid geeft over het voortbestaan van mijn edele blokje. Zoals Wim eerder al opgemerkt heeft, is dit karweitje goed te doen bij een TCT. Men heeft redelijk de ruimte (in aanmerking genomen dat het hier een Citroën betreft :roll: ) hoewel het bezit van een set ratel-ringsleutels ook hier weer sterk aan te raden is. Vooral voor het verwijderen van de bovenste DB-riem kap. Ik wil niet weten hoe iemand dat zonder een ratelringsleutel doet. Tel gerust een uur en 2 verwonde handen op bij de klus als je het zonder moet doen. :lol:
Zo, dat was een blik in het intieme binnenste van mijn dame. Belofte maakt schuld, en die heb ik bij deze ingelost. Bovendien staan er nu eindelijk eens wat pica's in dit topic :D
Grandioos uitgelegd en prachtige foto's :wink:
Inderdaad een duidelijk verhaal met goede foto's. Wat mij betreft plaats je dit verhaal in "De Citroën XM", "Mechanisch". De bedoeling is dat dat gedeelte van het forum gevuld wordt met kennis en ervaring, tips en trucs. ;-)
Als mensen vinden dat het DB-riem-wissel verhaal een sticky moet worden, kan ik er beter een uitgebreide how-to van maken, in plaats van een fotoverslagje zoals ik nu gedaan heb.
Als ik komende week wat meer tijd heb, zal ik een how-to plaatsen in het mechanische gedeelte alhier, OK? Dan laat ik verder aan de mods over of het een sticky wordt of niet.
Als je een uitgebreide beschrijving met foto's in het mechanische gedeelte plaatst, hoeft het hier niet ook nog een sticky te worden. ;-)
Nee duh Wimke Slimke, maar dáár wel. :wink:
Gisteren diverse motorsteunen besteld (alle die leverbaar waren) alsmede een multiriem. Ik zag namelijk bij de DB-riemwissel dat ik best wel van geluk mag spreken dat mijn dynamo überhaupt nog aangedreven wordt 8)
Ik heb de onderdelen in Duitsland besteld (bij parts2go.de). Scheelde aanzienlijk in prijs met aanbieders uit NL, zelfs als ik de verzendkosten in aanmerking nam. Een webadresje om te onthouden dus, ze zijn nog redelijk goed geassorteerd ook.
En voor de mensen die rubbertjes bij mij besteld hebben: ze zijn eindelijk op de bus!
Ik heb er nog 1 over, dus spijtoptanten hebben bij deze nog 1 kans. Of heeft iedereen hier verder een type1? :lol:
En daaro kan ik niet plakken. ;-)
Plaats dit bij de tips onder De Auto, dan is het later altijd makkelijk terug te vinden :wink: .
Hmmm, wel een goed idee. Niet iedereen leest mijn enorme lappen gezwets natuurlijk. :P
Vandaag heb ik slechts iets kleins gerepareerd: het opbergvakje voor de diverse boekjes die bij de auto horen, bij de voetenbak passagierszijde.
De verkoper wilde mij bij aankoop het onderhoudsboekje laten zien, en daarna wilde het klepje niet meer sluiten 8) Hij had per ongeluk de sluiting eruit geduwd, vraag me niet hoe. Ik heb even de afdekking losgeschroefd, waarna ik het sluitinkje zó weer in het gat kon drukken. Nu hoeven de boekjes niet meer in het deurvak te bivakkeren, en ik hoef niet meer bang te zijn dat een onoplettende passagier het klepje er ooit eens af zal trappen bij instappen. :wink:
Ook wilde ik nog het handschoenenkastje eruit halen om eens naar het alarmkastje daaronder te kijken, maar 32 torxen verder wilde het kreng nog niet loskomen :roll: Dat bewaar ik dus voor een andere keer. Het alarm zal niet voor niets afgekoppeld zijn, waarschijnlijk geeft het te vaak vals alarm of zo. Maar dat wilde ik graag even aan den lijve ondervinden, heh.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sorry, voor het leedvermaak. Je hoeft maar 8 torxen(*) los te maken............... en het handschoenenkastjelampje. :shock:
(*) Eigenlijk 9. Achter het kapje van de ontgrendeling zit ook een torx om het slot op z'n plaats te houden.
Ik heb alle torxen rondom de rand van het kastje losgedraaid, en de torxen links en rechts van beide slothaken. Toch was er nog steeds geen beweging in te krijgen. Dus óf er is ooit een beker siroop in omgekieperd en de hele bak zit nu klemvast verlijmd in de auto :lol: , óf ik doe iets helemaal verkeerd.
Nou ja, als de rest van de auto genoeg is bijgewerkt dat dit weer enigzins als prioriteit naar boven komt, dan proberen we het nog maar eens.
Ik vermoed hier dat je dan een type I kast hebt, dan moet je links en rechts voorzichting met een plamuurmes langs de rand naar binnen, aan beide kanten zitten 2 nokjes die de bak op zijn plaats houden.
Edit: Nee dus, ik denk alleen nog het schroefje links naast de handel om de klep te openen, dan moet de bak er echt uit kunnen.
Afdekplaatje weg wippen en dan links schuinonder naast de hendel zit nog een torx. De bak een beetje schuin wegdraaien.
Ik zoek er nog even een plaatje bij
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Yep, Mark heeft gelijk. Maar je moet echt het lampje loswippen, want die houdt ook alles tegen. En dan voorzichtig het kastje omhoog tillen in een draaiende beweging naar je toe. En dan het draadje van de verlichting lostrekken. Die stekerverbinding hiervoor zit onderop het kastje met een (natuurlijk) veel te kort draadje.
Mooie duidelijke foto's CDPF! Maar je moet ook hard aan het ontroesten gaan zie ik! :oops:
Dank voor de tips m.b.t. dashboardkastje. Neem ik zeker mee voor de volgende ronde :wink:
En qua ontroesten: Ja, zou geen kwaad kunnen. Hoewel het in het echie minder erg leek dan op de foto. Maar foto's liegen niet, zeggen ze :lol: Ik moest snel maar weer eens enkele straten naar beneden rijden hier in het Arnhemse, en nogmaals enkele bussen Fluid Film scoren. Heb ik straks ook voor de DS enkele busjes van nodig, na het laswerk. Kan ik dus wel wat extra meenemen.
Ff wat anders nu: jullie kennen vast wel het volgende scenario, Je stoort je al enige weken GRUWELIJK een aan onhebbelijkheid van de dame (een piep, tik, rammel, kraak, niet werkend metertje, afijn you get the picture)
Op een gegeven moment koop of bestel je de onderdelen, maar om één of andere reden zie je best wel op tegen de klus. Meestal omdat het een typisch Citroën-klusje betreft :roll: :lol: Je moet de halve auto slopen voor je erbij kan ofzo.
Dan komen de onderdelen binnen, en je begint gewoon aan de klus met de moed der wanhoop. En dat blijkt voor één keer alles mee te zitten, en het lukt ineens met zelfs het beoogde resultaat.
Dát gevoel, dat je dan hebt.... Zo voel ik mij nu. 8) 8)
Wat heb ik gedaan? Wel, gisteren kwamen hier de bestelde motorsteunen binnen. Vanaf het moment dat ik thuiskwam en het pakje zag, begon ik glazig te kijken en onrustig op mijn stoel heen en weer te schuiven :wink:
Vrouwlief had het allang door: "Jij gaat vanavond zeker naar je ouders?" (Al mijn gereedschap ligt daar i.v.m. project DS)
Dusss.... nadat zoonlief ter sponde gebracht was, in de dame gestapt en al tikkend bij alle stoplichten (werd steeds erger de laatste week, ze deed het nu ook al als ze nog koud was) naar mijn sleutelstekkie gereden.
Daar aangekomen direct begonnen met het demonteren van een nog gloeiend hete hoofd-motorsteun (de motorsteun rechtsboven) Deze bestaat eigenlijk uit 2 motorsteunen: een massieve rubber steun waarmee de motor op het chassis rust, en een van die bekende ronde rubbersteunen die voornamelijk de kanteling van het motorblok opvangt aan die kant.
Nadat ik het hele zaakje eruit had bleek de hoofdsteun nog in redelijke staat te zijn. Maar als je een nieuwe hebt liggen en je bent er nu bij, dan vervang je deze uiteraard voor de nieuwe. Dat ging vlotjes en leverde me slechts 1 brandblaar op vanwege de nog hete motor.
Vervolgens togen we met de motorsteun naar een lompe :roll: :oops: bankschroef om de ronde steun eruit te persen. Hiervan wost ik al dat deze aan vervanging toe was, maar nadere inspectie leerde me zelfs dat deze inmiddels al rondom losgescheurd was.
Nadat ik het rubber uit de ring getikt had, heb ik de oude ring voorzichtig ingezaagd totdat ik bijna tot op de motorsteun zelf zat. (Het alu gedeelte bedoel ik daarmee)
5 millimeter verder hetzelfde gedaan, en vervolgens het tussenliggende stukje ring met een schroevendraaier + moker overtuigd dat het na al die jaren toch echt tijd werd om op te rotten daaro. :wink:
Daarna was natuurlijk de spanning van de ring, en kon ik het restant er makkelijk uit schuiven. Vervolgens de nieuwe rubber steun in het steunhuis geperst m.b.v. voornoemde lompe bankschroef, en toen kon ik het geheel alweer monteren. Dit alles ging perfect zonder tegenslagen. Huh, we hadden hier toch een sleutelverslag van een Citroën? Ja, weet ik. Maar toch ging alles voorspoedig. Anderhalf uur nadat ik begonnen was zaten beide nieuwe rechtersteunen keurig op hun plek. :mrgreen:
Even starten, en ja hoor: geen rammel meer als je in "D"-stand op de rem staat. Heerlijk! hoef ik ook niet meer bang te zijn voor een gescheurd spruitstuk en/of turbo! Ik heb de laatste 2 weken op eieren gereden namelijk.
De trilling is ook al een stuk minder, hoewel deze nog niet helemaal weg is. Dat had ik ook niet verwacht, aangezien ik de steunen aan de linkerkant nog moet vervangen. En de bak zit... juistum, links :wink:
Hopelijk kan ik morgen de linker-ondersteun vervangen. Deze heb ik meebesteld, en de huidige zal zich vast niet optimaal meer gedragen na zijn dubbele LHM-badje enkele weken terug.
Rest mealleen nog de steun waar de bak zelf aan hangt, maar die konden de vriendelijke Duitse heren me niet leveren :(
Hij staat wel op HBase (voor veel te duur), dus misschien kan mijn hofleverancier me daar op termijn aan helpen.
Anyway! Ik heb in een mum van tijd een reparatie kunnen doen, die me zéér veel extra rijcomfort geeft, veel ergernis bespaart, en die me bij de dealer/specialist ongetwijfeld een lieve rib uit mijn lijf gekost had.
Ik = zó tevreden nu. Ik wist niet dat het kon, maar mijn grijns is nu nóg breder als ik in het groene monster zweef. :D
Ik weet precies wat je bedoelt! Lekker gevoel is dat hè??
Alleen heb ik dat als ik een koplamp zelf heb kunnen vervangen. Zover als jou ben ik nog lang niet....
Een koplamp vervangen inclusief het aansluiten van die verrekte verstelkabeltjes is anders geen klein bier hoor! Ik ben blij dat ik het niet hoef te doen i.i.g.
Echt, de meeste dingen zijn NIET moeilijk! Soms kost het je alleen wat gevloek vanwege die handige Citroën-constructies (NOT!), maar als je goed gereedschap hebt komt het meestal neer op: het hebben van de juiste onderdelen (indien nodig) en dan gewoon domweg eraan beginnen.
Van tevoren jezelf voorbereiden d.m.v. de zoekfunctie hier en op dat andere forum, en ff de Haynes erop naslaan kan ook nooit kwaad. Maar dan kom je toch beslagen ten ijs, en kan het al haast niet meer misgaan.
Kom op Mikey, je kunt het! Gogogogogo!! :wink:
Zo, vanavond heb ik de onderste motorsteun vervangen. Er zat er maar één, die lastige met de aandrijfas erdoorheen. Ik zou toch zweren dat ik er 2 gezien had vorige keer dat ik eronder keek. En die Duitse onderdelensite bezwoer ook al dat ik in totaal 3 van die ronde krengen nodig had. Ben dus blij dat ik er toch maar 2 besteld heb.
Anyway, ook deze zit erin! En dat nog wel zonder de aandrijfas eruit te halen... Totaaltijd klusje ongeveer een kleine 2 uur. 8)
Ook hier was vervanging niet overbodig: de onderzijde van de steun was zo goed als losgescheurd, en je kon zien dat er flink beweging mogelijk was geweest.
Blijkbaar kunnen die simpele steuntjes nog geen 250.000 km mee zonder het bijltje erbij neer te gooien. Mietjes :mrgreen:
Nu alleen nog de motorsteun waar de bak aan hangt zien te krijgen (zowel NL als Duitse sites hebben de levertijd op 'onbepaald' staan :roll: )
en dan heb ik alle motorsteunen vervangen. En het rijdt wel ff anders! Niet meer het gevoel dat je blok vrij rondwandelt in je motorruimte :P en veel directer op het gas, overschakelen voelt ook wat soepeler. Alles voelt gewoon wat strakker en nieuwer. Niet verwonderlijk natuurlijk. En als extra bonus: geen lelijke bijgeluiden meer!
Nou, we zijn weer een flink station verder op weg naar een erg goede XM. Binnenkort kan ik ook wel weer eens opnieuw de olie van de bak verversen (laatste lading zit er nu zo'n 1500 km in, de enige reden dat ik tot nu toe nog niet ververst heb is dat ik nog steeds vooruitgang merk qua soepel overschakelen van de bak. Zolang de nieuwe olie dus nog detergerende werking heeft. laat ik het zitten. Teveel vuil ineens losweken is niet goed bij een automaat!)
En dan begin ik zo langzamerhand ook wel genoeg te krijgen van die ABS-melding zo nu en dan. Dat heb je met een perfect werkend display he, elk foordeel hep se nadeel :lol:
Dus binnenkort maar eens de accubak eruit slopen en de aansluitingen op het relais eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Want van de onderkant kom je er ook niet goed bij.
Als ik vervolgens de voorruit nog laat vervangen ook, dan ben ik al bijna zo ver dat ik me om uiterlijke kleinigheden kan gaan bekommeren. Blokjesvelgen ofzo :mrgreen: Ik blijf dromen...
Mooi dat het allemaal zo goed en soepeltjes lukt, petje af.
En wat de blokjes velgen betreft, vergeet ook je achterlichten niet :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Och kerel er is nog zoveeeeeel... :mrgreen:
Ik ben al blij dat ik 1 van de 10 XM's in NL heb met een werkend+heel klepje voor het codepaneel. Gaat mijn zoontje er vanochtend gewoon bovenop staan :roll: No harm done, gelukkig. Ik kan niet kwaad worden op dat blaag namelijk.
Corrigerende tik mag best hoor :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zeker als het om zo'n uniek accesoire gaat. Als die bij jou stukgaat ben ik nog een van de negen. :mrgreen:
Mooi te lezen dat het allemaal zo vlot gaat met die motorsteunen en ook dat het zoveel verschil maakt. :D
Hé, dan behoor ik ook tot een zéér exclusief groepje!
En ja, ook mijn dochter vindt het een handig opstapje als ze even achter het stuur wil zitten ;-)
ik behoor ook tot die kleine groep 8)
Dat zal dan wel komen omdat we freaks zijn. :mrgreen:
Oh jongens, wat heb ik vandaag toch weer veel leuks & fraais gescoord op Citromobile voor mijne groene drakigheid.
Ik zag het eerst somber in, aangezien ik de halve hal al afgestruind had met zéér mager resultaat, maar toen ging het ineens snel.
Xmbreak belde me op; hij had enkele onderdelen meegenomen waar ik om gevraagd had n.a.v. zijn aanbod om onderdelen mee te nemen.
We spraken ergens af, en een half uurtje later was ik alweer enkele fraaie gezochte onderdelen rijker. (Bedankt Hans! Love you :wink: )
Vervolgens stuitte ik binnen korte tijd op enkele stands die wat XM-onderdelen hadden liggen. Groot was mijn verbazing toen aan het eind van mijn strooptocht bleek, dat ik eigenlijk alles van mijn verlanglijstje gescoord had, behalve een HD-pomp. (Hans had een heel mooie 6.2 pomp meegenomen, maar daar kan mijn vroege type 2 helaas niet zoveel mee... :roll: )
Maar goed, een HD-pomp is niet zo'n lastig te verkrijgen onderdeel. Sommige dingen die ik vandaag heb kunnen scoren echter wel!
Neem nou bijvoorbeeld:
Een goede score leek mij. Mijn dame gaat er in ieder gaval mooi van opknappen. Verder heb ik nog wat gereedschap en DS-gerelateerd spul gekocht.
Het enige dat ik verder nog graag had gevonden waren messing busjes om mijn hoogteregelaars te kunnen reviseren, en een HD-pomp. Beide moeten echter ook prima via de reguliere handel of Internet te krijgen zijn. En dat geldt niet voor alle gekke dingen die ik vandaag gescoord heb.
13e ruit, hoedenplank en mooie ongeschonden anchterlichtunit zijn al gemonteerd: ik kon het niet laten :oops: :P
Overigens waren de lakdelen van dat achterlicht Noir Verni. Dus als je ooit nog eens vervanging nodig hebt, Mike? :wink: Ik heb ze voor je bewaard.
Kolere, dat is wel lef om daar zoveel voor te vragen, volgens mij kosten ze dat nieuw bij de dealert nog niet eens..... Of hing er soms een hele XM bij aan? :lol:
Die dingen gaan eenvoudig uit elkaar, en met een beetje wit vet en een nieuw veertje gaan ze vaak weer als nieuw.
En verder begrijp ik dat ik van alle onderdeling de 'gereserveerd' stickertjes af kan gaan halen..........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heerlijk hè, zo'n 'Waterlooplein' voor Citrofielen. 8)
Dat asbakknopje had ik al eens onder handen genomen afgelopen winter... Werd ie niet beter van helaas. Deze voelde meteen al goed, hoef ik niks aan te doen, behalve mss lampje vervangen. En dat voor 1 euri, daar hoef je niet voor te gaan rotzooien vind ik.
Wat betreft die onderdelen: Eh, ja, sorry. Je hebt gelijk. Maar het ging de laatste 2 weken zó snel vooruit met de dame, qua technische staat, dat ik vond dat er nu wel een paar cosmetische upgrades mochten komen. Had totaal niet verwacht om veel geschikts te vinden eigenlijk. En dan vind je ineens vrijwel alles wat je zoekt op 1 middag, en ook nog voor een appel en een ei. I just couldn't resist... Sorry. Hoop dat je dat een beetje kan begrijpen en me niet kwalijk neemt. Had je nog een rubbertje voor je display nodig toevallig? <insert schijnheilige smiley>
Een hele XM erbij? was het maar zo'n feest. Nee helaas. Ik ging er echter wel vanuit dat ze bij de dealer duurder waren, en ook niet meer leverbaar zijn nu. Hoe dan ook, ik heb er een stapel onderdelen tegelijk bijgekocht en daar een mooi totaal prijsje voor bedongen. Dus technisch gezien heb ik er uiteindelijk eigenlijk geen 10 eurootjes voor gegeven :wink: (/congitieve dissonantie-modus uit)
Morgen maar eens even een fris groen lampje in dat ding monteren, en dat hopen dat-ie beter werkt als mijn huidige knöpske.
De lampjes zijn gewoon wit hoor, er zit een groen glaasje in.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's