Jaha. Dat zegt ook service.citroen en die liegt nooit. Artikelnummer 96037346 is een stukje remslang, kijk maar onder Remsysteem, Help.
De tekeningen zijn onduidelijk, maar ik vind het wel logisch om het laatste stukje naar de cilinder toe flexibel uit te voeren.
Vanmiddag naar de dealer om de remleidinKJES te bestellen omdat de Autovraagbaak adviseert ze te vervangen als je de remschijf vervangt. Het gaat om nr. 16 op de afbeelding.
€40,49 ex. BTW per stuk!
:daarvaltmebekvanopen:
Ik sla dus een advies in de wind. Die 2 stukkies rubber maken de auto meer dan 2 keer zoveel waard. :FU:
Vandaag na een gezonde overdosis zonnestraling (of is het nou zonnenstraling? :?: ) vanmiddag madame d'r achterremschijven en -blokken vervangen. Rustig aan gedaan en als ik niet met de buurmannen had geouweneeld was ik met een uur of 2 klaar geweest. Alles ging vlotjes los en ging ook weer zonder problemen vast en op z'n plaats.
Foto's? Niet gemaakt. Heel bewust niet, want dan zou ik wegens roekeloos rijgedrag worden opgepakt. :oops: Mens, wat waren die blokjes dun. Het gekke is overigens, alleen de buitenste blokjes. Aan beide zijden had het binnenste nog wel genoeg vlees. :roll:
Zoals ik in het café al meldde, blijkt de dame een permanente storing te hebben. Lexia meldt dat het zit in de 'brandstofmengsel regelaar' (ik dacht tenminste dat dat de omschrijving is). Het enige dat ik merk is dat na het starten het motormanagementlampje een paar seconden blijft branden.
Ik heb al zitten piekeren waar het aan kan liggen. Zelf denk ik dat het aan de lambdasensor ligt. Wie heeft een suggestie?
@Wim, nog even over jouw ongelijke slijtage van de achterremblokken. In de achterremmen zitten dubbelwerkende remzuigers in, die gelijktijdig worden aangesproken.
Misschien is het door vuil op de glijvlakken tussen de remblokken en remklauwen ongelijkmatig versleten. Of wellicht veel oude LHM ophoping of schuimvorming in de remleidingen c.q. remklauwen toen je die XM kocht.
@detlev, misschien zit de injectiecomputer buiten zijn regelbereik door het JPen :mrgreen:.
De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.
Kwam de lexia met de juiste motor? Ik weet het niet meer :oops:
Als het goed is moet Wim de RGX 150pk versie hebben. Deze motor kwam in de allerlaatste serie 1 en serie 2 zouden deze TCT versie standaard moeten hebben :wink:.
Vanmiddag Maarten z'n Lexia op la Soixante aangesloten en een stuk gereden: filmpje 1 filmpje 2
Motor loopt lekker, turbo komt in. Eigenlijk niks geks kunnen vinden wat tot de foutmelding 'Permanente storing mengselregeling' zou kunnen leiden. :roll: Ook na afloop nog diverse solenoids getest waaronder die van de turboklep. Klikt, is dus okay. Ik begin toch ernstig te denken aan een disfunctionele lambdasensor.
Suggesties zijn welkom.
Wat we ons afvroegen is wat El.kl. Turbo RCO doet (rechtsboven in het Lexia beeld). Die staat eigenlijk constant op 0%. Ik krijg 'm alleen boven de 80% als ik met weinig toeren gas geef.
El.klep.turbo RCO is dacht ik de electronisch geregelde waste gate.
Als de lambdasensor het probleem is, zou de Lexia dat moeten aangeven. Dat was bij mijn XM wel het geval toen ik daarmee storingen had, die bleef terugkomen na het wissen.
slangetjes op de remklauw :roll: ?
Jaha. Dat zegt ook service.citroen en die liegt nooit. Artikelnummer 96037346 is een stukje remslang, kijk maar onder Remsysteem, Help.
De tekeningen zijn onduidelijk, maar ik vind het wel logisch om het laatste stukje naar de cilinder toe flexibel uit te voeren.
Vanmiddag naar de dealer om de remleidinKJES te bestellen omdat de Autovraagbaak adviseert ze te vervangen als je de remschijf vervangt. Het gaat om nr. 16 op de afbeelding.
€40,49 ex. BTW per stuk!
:daarvaltmebekvanopen:
Ik sla dus een advies in de wind. Die 2 stukkies rubber maken de auto meer dan 2 keer zoveel waard. :FU:
Oh :D , het gaat om de remslangetjes aan de voorste remklauwen :wink:.
Ik zat maar te piekeren over de remklauwen achter, die hebben alleen een stalen leiding :wink:.
Het is nooit verkeerd om zulke remslangetjes een keer te vervangen, het is toch je veiligheid en daarop mag je nooit bezuinigen :grijns:.
Toedeledokie. Voor dat bedrag ga ik niets preventief vervangen.
Gebeurt het nu niet, dan komt later met APK ooit of tijdens een rit....
Indeed. Ik dacht het voor een euro of 15 gelijk ff mee te nemen. Maar voor €50,- wordt dat wel voor later gepland. ;-)
Vandaag na een gezonde overdosis zonnestraling (of is het nou zonnenstraling? :?: ) vanmiddag madame d'r achterremschijven en -blokken vervangen. Rustig aan gedaan en als ik niet met de buurmannen had geouweneeld was ik met een uur of 2 klaar geweest. Alles ging vlotjes los en ging ook weer zonder problemen vast en op z'n plaats.
Foto's? Niet gemaakt. Heel bewust niet, want dan zou ik wegens roekeloos rijgedrag worden opgepakt. :oops: Mens, wat waren die blokjes dun. Het gekke is overigens, alleen de buitenste blokjes. Aan beide zijden had het binnenste nog wel genoeg vlees. :roll:
2 uur over een paar remblokken :shock: heb je anderhalf uur staan ouwehoeren dan? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Neehee, 2 uur over 2 paar remblokken én 2 remschijven.
:oops: niet goed gelezen, poeh wat ben jij goed zeg!! :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mallerd, dat wist je toch al. :grijns:
Wim, zijn die slangen niet gewoon bij de Brezan te halen ofzo ? Dat de dealer vaak absurd duur is is inmiddels wel bekend.
Ja, ik had ze op het internet al voor €19,- gevonden. Kijk, dat zijn betere prijzen. :wink:
Zoals ik in het café al meldde, blijkt de dame een permanente storing te hebben. Lexia meldt dat het zit in de 'brandstofmengsel regelaar' (ik dacht tenminste dat dat de omschrijving is). Het enige dat ik merk is dat na het starten het motormanagementlampje een paar seconden blijft branden.
Ik heb al zitten piekeren waar het aan kan liggen. Zelf denk ik dat het aan de lambdasensor ligt. Wie heeft een suggestie?
We zouden dan eigenlijk even een rondje moeten rijden met de lexia er aan, kijken wat de lambda doet.
Krijg je niet permanent te veel O2 door het JP'en?
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
@Wim, nog even over jouw ongelijke slijtage van de achterremblokken. In de achterremmen zitten dubbelwerkende remzuigers in, die gelijktijdig worden aangesproken.
Misschien is het door vuil op de glijvlakken tussen de remblokken en remklauwen ongelijkmatig versleten. Of wellicht veel oude LHM ophoping of schuimvorming in de remleidingen c.q. remklauwen toen je die XM kocht.
@detlev, misschien zit de injectiecomputer buiten zijn regelbereik door het JPen :mrgreen:.
Nouhouh. Dat met dat lampje is inderdaad begonnen na het geJP. :roll:
Maarten, we moeten inderdaad maar 'ns een afspraak maken. Dan kom ik wel naar het zwembad dat Baarn heet. :lol:
Ik lees het nu pas. Zeg maar wanneer je zin hebt in een ritje.
Je hebt pb.
Gemiddelde lambda waarde zou toch 0,5 volt moeten zijn?
Dus als we met constante snelheid gaan rijden, 80 km weg bijvoorbeeld. Zou de waarde constant 0,5 volt moeten zijn? Of mag het dan nog schommelen?
Na een koude start en opwarmfase, schommelt de lambdawaarde altijd tussen 0V en 1V.
Kwam de lexia met de juiste motor? Ik weet het niet meer :oops:
Als het goed is moet Wim de RGX 150pk versie hebben. Deze motor kwam in de allerlaatste serie 1 en serie 2 zouden deze TCT versie standaard moeten hebben :wink:.
service.citroen zegt: ORGA is 06561 CJ 3 0089. :arrow: Dus dat zou de RGX zijn. ;-)
Vanmiddag Maarten z'n Lexia op la Soixante aangesloten en een stuk gereden:
filmpje 1
filmpje 2
Motor loopt lekker, turbo komt in. Eigenlijk niks geks kunnen vinden wat tot de foutmelding 'Permanente storing mengselregeling' zou kunnen leiden. :roll: Ook na afloop nog diverse solenoids getest waaronder die van de turboklep. Klikt, is dus okay. Ik begin toch ernstig te denken aan een disfunctionele lambdasensor.
Suggesties zijn welkom.
Wat we ons afvroegen is wat El.kl. Turbo RCO doet (rechtsboven in het Lexia beeld). Die staat eigenlijk constant op 0%. Ik krijg 'm alleen boven de 80% als ik met weinig toeren gas geef.
El.klep.turbo RCO is dacht ik de electronisch geregelde waste gate.
Als de lambdasensor het probleem is, zou de Lexia dat moeten aangeven. Dat was bij mijn XM wel het geval toen ik daarmee storingen had, die bleef terugkomen na het wissen.
Zoals ik tegen Maarten al zei:
Ik kreeg dit soort meldingen zonder reden... Lambda preventief vervangen: geen resultaat.
Oorzaak uiteindelijk: Een storende xenon ballast..
Misschien een massaprobleem, ff de massapunten in de motorruimte nalopen mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Pagina's