:lol: Goh wat zou dat gemakkelijk zijn zeg...je XM open kunnen schroeven met zo'n K## imbus sleuteltje en een papiertje waar zo'n geinig mannetje op staat.
En zoals beloofd hier nog wat foto's van het bougie-gebeuren: (thumbs zijn klikbaar)
Hier zie je de oude bougie. Door schaduweffect lijkt de electrode afstand normaal, maar geloof me: die was echt huge. Arme bobine!
Hier zie je de oude bougie naast de nieuwe NGK V-line:
Overigens waren de oude bougies ook van Bosch. Ik heb inmiddels op diverse fora gelezen dat Bosch niet zo super werkt in Citroëns van deze leeftijd. NGK en Eyquem doen het schijnbaar beter.
Tot slot nog een mega-onscherpe foto van het flesje LecWec dat in de automaat uitdruppelt: [knuppel-in-hoenderhok-modus :P ]
@Mike: inderdaad, die bedoel ik. En dan ook nog de kleine strippies links en rechts van deze lange jongen, die op de buitenste achterlichten geklikt zitten.
Ik vond het inderdaad een flink verschil, Wes. Mind you, de Bosch waren nog best fris en zeker niet versleten, alleen de electrodeafstand was erg groot. Maar ik had al goede ervaringen met de NGK V-line in oudere motoren en voor de prijs hoef je het niet te laten IMHO.
Ik kan ze zeker aanraden in ieder geval.
Gisteren heb ik olie ververst van de motor. Er kwam mooie donkerbruine olie uit, en er ging nog veel mooiere goudkleurige Castrol High-mileage 10W40 in. Effect was direct te merken, vooral in een rustiger loop van de motor (qua geluid, letterlijk rustiger dus). En het geheel 'glijdt' weer wat lekkerder. Weer een beetje verbeterd aan de dame!
Verder heb ik een ultrasoonreiniger besteld waar ik de verstuivers mee wil gaan reinigen. Lijkt me geen overbodige luxe na al die kilometers, en ik hoop dat ik daarmee het laatste beetje van de rommelige stationairloop kan uitbannen. We'll let you know.
Ik wil heel graag ff melden dat het benzineverbruik van de laatste volle tank uitgekomen is op <tromgeroffel> 1:10,7!
En dat met dit weer (veel met open ramen/ open dak gereden)
De V-lines zijn er ongeveer halverwege die tankvulling in gegaan. Ik is happy.
Zie eventueel ook mijn vorige posts, ik post het verbruik ongeveer maandelijks: Normaal doet de mijne ook 1:9, in de gunstiger gevallen dan nog.
Ik hoopte dat de bougiewissel hier wat uitkomst zou brengen, en voorlopig ziet het ernaar uit dat dat ook het geval is. Na de volgende tank weten we meer.
Een TCT is gevoeliger met de ontsteking dan een atmosferische 2.0i motor.
Dus die bougies zouden misschien voor een betere ontsteking kunnen zorgen in een atmosferische motor, maar bij een turbomotor is het beter merkbaar omdat het kritischer is :wink:.
Dat lijkt mij ook, aangezien de vullingsdruk hoger is, moet de onstekingsboel wat meer moeite doen om door daar nog een vonk doorheen te krijgen.
Wat dat betreft is een ongeblazen blok natuurlijk gewoon standaard specs, qua ontsteking.
Daarom was ik ook zo verbaasd dat mijn dametje nog zo liep als ze deed, met die enorme electrode-afstand van die Bosch bougies. Petje af voor de ontwerper van die ontsteking!
Overigens heb ik vorig jaar ook V-lines in mijn ongeblazen Xant 1.8 16V gezet. Daar boekte ik geen spectaculaire verbruikswinsten mee (wel ietsje) maar de motor liep ook in dat geval mooier.
*controleert op Teletext even zijn aandelen NGK na posten van dit bericht* :mrgreen:
Ik, m'n knuffelventje en mijn tweebenige én vierwielige dames zijn weer thuis na een lekker weekje vakantie.
Het groene gevaarte heeft zich excellent gedragen, zelfs toen we haar vanmiddag in de smoorhitte al volgepakt enkele files injoegen. Totaal dik 600 km afgelegd, over enkele dagen kan ik weer verbruikscijfers geven.
Op een gegeven moment voelde ik het afslaan van de drukregelaar zelfs lichtjes in de stuurbekrachtiging. Ik gok dat de LHM op dat moment echt ontzettend warm was, en daardoor heel dun. Óf de voorraadbol heeft door de hitte de geest gegeven. (Hoewel ik hier niets van gemerkt of gevoeld heb) Voorraadbolletje is volgens mij ook niet de nieuwste meer, maar een setje verse bolletjes komt er over niet al te lange tijd aan.
On the side: heeft een XM nog een remaccu? Nee toch?
Wat wel jammer was, was dat één of andere lomperd het nodig vond om op de laatste dag voor vertrek nog even een deuk in mijn rechtervoorspatbord te rijden, terwijl de dame op een parkeerplaats stond. Moet best hard gegaan zijn, maar een briefje achterlaten was blijkbaar teveel moeite. :roll:
Met een beetje geluk kan ik de deuk (is eigenlijk meer een vervorming) er nog netjes uit duwen, anders breng ik haar even naar de spot repair. De schaaf op de bumper krijg ik er wel uit gepolijst en gewaxed denk ik.
Jammer maar het is niet anders.
Verder niets dan genoten van zon, zee, wind en het vliegend tapijt dat XM heet. 8)
Mooi dat jullie van een fijne vakantie hebben genoten. En die grapjassen die schade toebrengen, begrijp ik niet. Want ze beschadigen hun eigen auto ook. Of zijn dat soms leasebakken? :?
Doet me denken aan een 'grapje' vroeger op m'n werk:
Welke auto rijdt harder?
Welke auto remt beter?
Welke auto kan meer rotzooi vervoeren?
Welke auto trekt op als een speer?
De auto van de zaak!
Ik neem aan dat het gewoon per ongeluk is gegaan.
Kan natuurlijk altijd gebeuren. Wat me echter irriteert is dat ik kan zien dat het best hard gegaan moet zijn (dus uitvluchten in de trant van "ik heb er niets van gemerkt dat ik tegen je auto aan reed" zijn IMHO niet steekhoudend) en dat men toch niet even de moeite neemt om een briefje achter te laten.
Ongelukje kan iedereen gebeuren, de ander met de brokken laten zitten doen alleen de asocialen.
Maargoed, het is nu eenmaal gebeurd. Misschien gooi ik ergens volgende week de voorbumper er nog af om de mistlampen te monteren die ik nog heb liggen. Dan kan ik meteen f kijken of ik die schade er nog uit kan duwen.
Ik was wel sacherijnig geweest als ik net voor de vakantie nog die set mistlampen gemonteerd had, en nu weer de bumper eraf zou mogen halen.
Verder voel me op dat vandaag nog steeds het afslaan van de drukregelaar voelbaar was in andere hydraulische organen. En dat was nadat ik net 2 kilometer onderweg was, dus dat kan niet liggen aan waterdunne LHM. Ik verklaar hierbij dus mijn voorraadbol officieel overleden. :dead:
Wat misschien ook wel leuk is om te melden, is dat ik voor de vakantie nog even de stekkers naar het ABS-blok heb ingesprayed met tunerspray.(Tijdens het controleren van alle sapjes, de avond voor vertrek)
Sindsdien geeft de ABS 9 van de 10 keer geen storing meer aan. Grappig, want ik ging uit van de klassieke verrotte draadboom naar de sensor LA, omdat die sensor regelmatig gemeld wordt als ik de storingen uitlees. Vóór die tijd gaf de ABS eigenlijk altijd wel een storing aan, behalve soms 's ochtends bij de eerste start van die dag. Nou ja, voor de komende APK (in maart pas) gaan we wel zorgen dat dat hele ABS gebeuren het perfect en foutloos doet, 10 van de 10 keer :wink:
Ga je het ABS-blok dan ook ontluchten? Zowel de Haynes als de Vraagbaak beschrijven het, maar ik ken niemand die het ooit gedaan heeft. En ik ben geestelijk nog niet zover dat ik het doe (=vergeten/geen zin hebben :wink: ).
Hmm, tja. Ik heb de Haynes, maarruh... Je kunt zo lastig bij dat ABS-blok komen, he?
Bovendien, als ik de remmen goed ontlucht, dan zou ik theoretisch toch ook het ABS-blok moeten ontluchten? Alle LHM die bij de remmen komt, is m.i. kort daarvoor door het ABS-blok heen gekomen. Of zie ik iets over het hoofd?
Overigen zou ontluchten van mijn ABS-blok helemaal geen kwaad kunnen. Ik vind mijn remmen mét ABS veel sponziger aanvoelen dan wanneer de ABS uitgeschakeld is. En die ervaring lees ik vaker, vooral op het ACC-forum.
Verkoopt Ikea ook XM's? :mrgreen:
:lol: Goh wat zou dat gemakkelijk zijn zeg...je XM open kunnen schroeven met zo'n K## imbus sleuteltje en een papiertje waar zo'n geinig mannetje op staat.
Maar dat had citroën toch al lang bedacht? Dat heet een 2CV...
En zoals beloofd hier nog wat foto's van het bougie-gebeuren: (thumbs zijn klikbaar)
Hier zie je de oude bougie. Door schaduweffect lijkt de electrode afstand normaal, maar geloof me: die was echt huge. Arme bobine!
Hier zie je de oude bougie naast de nieuwe NGK V-line:
Overigens waren de oude bougies ook van Bosch. Ik heb inmiddels op diverse fora gelezen dat Bosch niet zo super werkt in Citroëns van deze leeftijd. NGK en Eyquem doen het schijnbaar beter.
Tot slot nog een mega-onscherpe foto van het flesje LecWec dat in de automaat uitdruppelt: [knuppel-in-hoenderhok-modus :P ]
@Mike: inderdaad, die bedoel ik. En dan ook nog de kleine strippies links en rechts van deze lange jongen, die op de buitenste achterlichten geklikt zitten.
En NGK is toevallig ook nog makkelijker te krijgen bij de Brezans. ;-)
Brezan kom ik bijna nooit, die is hier in Arnhem nog duurder dan de rest van mijn adresjes.
De NGK V-line is de gene die je moet hebben in een tct, ze lopen en rijden er veel fijner mee. :wink:
Ik vond het inderdaad een flink verschil, Wes. Mind you, de Bosch waren nog best fris en zeker niet versleten, alleen de electrodeafstand was erg groot. Maar ik had al goede ervaringen met de NGK V-line in oudere motoren en voor de prijs hoef je het niet te laten IMHO.
Ik kan ze zeker aanraden in ieder geval.
Gisteren heb ik olie ververst van de motor. Er kwam mooie donkerbruine olie uit, en er ging nog veel mooiere goudkleurige Castrol High-mileage 10W40 in. Effect was direct te merken, vooral in een rustiger loop van de motor (qua geluid, letterlijk rustiger dus). En het geheel 'glijdt' weer wat lekkerder. Weer een beetje verbeterd aan de dame!
Verder heb ik een ultrasoonreiniger besteld waar ik de verstuivers mee wil gaan reinigen. Lijkt me geen overbodige luxe na al die kilometers, en ik hoop dat ik daarmee het laatste beetje van de rommelige stationairloop kan uitbannen. We'll let you know.
Ik wil heel graag ff melden dat het benzineverbruik van de laatste volle tank uitgekomen is op <tromgeroffel> 1:10,7!
En dat met dit weer (veel met open ramen/ open dak gereden)
De V-lines zijn er ongeveer halverwege die tankvulling in gegaan. Ik is happy.
Netjes. :wink:
Ik had hem gisteren weer volgetankt => 739 km en dan ging er 81,39 liter in. Dus net aan 1:9. :roll:
Zie eventueel ook mijn vorige posts, ik post het verbruik ongeveer maandelijks: Normaal doet de mijne ook 1:9, in de gunstiger gevallen dan nog.
Ik hoopte dat de bougiewissel hier wat uitkomst zou brengen, en voorlopig ziet het ernaar uit dat dat ook het geval is. Na de volgende tank weten we meer.
Okay, okay. Ik ben overtuigd: NGK V-lines zullen het zijn. :)
Zou dat voor een gewone 2.0i ook gelden??
Jouw 'gewone' 2.0i is toch dezelfde als een tct zonder turbo? Het lijkt me dat het dan voor de 2.0i ook geldt.
Ik vraag het mij af?
Een TCT is gevoeliger met de ontsteking dan een atmosferische 2.0i motor.
Dus die bougies zouden misschien voor een betere ontsteking kunnen zorgen in een atmosferische motor, maar bij een turbomotor is het beter merkbaar omdat het kritischer is :wink:.
Dat lijkt mij ook, aangezien de vullingsdruk hoger is, moet de onstekingsboel wat meer moeite doen om door daar nog een vonk doorheen te krijgen.
Wat dat betreft is een ongeblazen blok natuurlijk gewoon standaard specs, qua ontsteking.
Daarom was ik ook zo verbaasd dat mijn dametje nog zo liep als ze deed, met die enorme electrode-afstand van die Bosch bougies. Petje af voor de ontwerper van die ontsteking!
Overigens heb ik vorig jaar ook V-lines in mijn ongeblazen Xant 1.8 16V gezet. Daar boekte ik geen spectaculaire verbruikswinsten mee (wel ietsje) maar de motor liep ook in dat geval mooier.
*controleert op Teletext even zijn aandelen NGK na posten van dit bericht* :mrgreen:
Tja, je kunt zeggen wat je wilt van die Fransen, maar mechanica beheersen ze zeer goed. ;-)
Ik, m'n knuffelventje en mijn tweebenige én vierwielige dames zijn weer thuis na een lekker weekje vakantie.
Het groene gevaarte heeft zich excellent gedragen, zelfs toen we haar vanmiddag in de smoorhitte al volgepakt enkele files injoegen. Totaal dik 600 km afgelegd, over enkele dagen kan ik weer verbruikscijfers geven.
Op een gegeven moment voelde ik het afslaan van de drukregelaar zelfs lichtjes in de stuurbekrachtiging. Ik gok dat de LHM op dat moment echt ontzettend warm was, en daardoor heel dun. Óf de voorraadbol heeft door de hitte de geest gegeven. (Hoewel ik hier niets van gemerkt of gevoeld heb) Voorraadbolletje is volgens mij ook niet de nieuwste meer, maar een setje verse bolletjes komt er over niet al te lange tijd aan.
On the side: heeft een XM nog een remaccu? Nee toch?
Wat wel jammer was, was dat één of andere lomperd het nodig vond om op de laatste dag voor vertrek nog even een deuk in mijn rechtervoorspatbord te rijden, terwijl de dame op een parkeerplaats stond. Moet best hard gegaan zijn, maar een briefje achterlaten was blijkbaar teveel moeite. :roll:
Met een beetje geluk kan ik de deuk (is eigenlijk meer een vervorming) er nog netjes uit duwen, anders breng ik haar even naar de spot repair. De schaaf op de bumper krijg ik er wel uit gepolijst en gewaxed denk ik.
Jammer maar het is niet anders.
Verder niets dan genoten van zon, zee, wind en het vliegend tapijt dat XM heet. 8)
De voorraadbol fungeert ook als remaccu :wink:.
Jammer van de schade :( , hopelijk is weer netjes te krijgen en ook ik wordt moe van dat soort brokkepiloten :evil:.
Hm, ik vermoedde al dat de voorraadbol alles alleen mocht opknappen.
Eigenlijk wel grappig: de hydrauliek wordt per type simpeler, sinds de DS :D
Je zou ze toch :hammer:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi dat jullie van een fijne vakantie hebben genoten. En die grapjassen die schade toebrengen, begrijp ik niet. Want ze beschadigen hun eigen auto ook. Of zijn dat soms leasebakken? :?
Doet me denken aan een 'grapje' vroeger op m'n werk:
Welke auto rijdt harder?
Welke auto remt beter?
Welke auto kan meer rotzooi vervoeren?
Welke auto trekt op als een speer?
De auto van de zaak!
Ik neem aan dat het gewoon per ongeluk is gegaan.
Kan natuurlijk altijd gebeuren. Wat me echter irriteert is dat ik kan zien dat het best hard gegaan moet zijn (dus uitvluchten in de trant van "ik heb er niets van gemerkt dat ik tegen je auto aan reed" zijn IMHO niet steekhoudend) en dat men toch niet even de moeite neemt om een briefje achter te laten.
Ongelukje kan iedereen gebeuren, de ander met de brokken laten zitten doen alleen de asocialen.
Maargoed, het is nu eenmaal gebeurd. Misschien gooi ik ergens volgende week de voorbumper er nog af om de mistlampen te monteren die ik nog heb liggen. Dan kan ik meteen f kijken of ik die schade er nog uit kan duwen.
Ik was wel sacherijnig geweest als ik net voor de vakantie nog die set mistlampen gemonteerd had, en nu weer de bumper eraf zou mogen halen.
Verder voel me op dat vandaag nog steeds het afslaan van de drukregelaar voelbaar was in andere hydraulische organen. En dat was nadat ik net 2 kilometer onderweg was, dus dat kan niet liggen aan waterdunne LHM. Ik verklaar hierbij dus mijn voorraadbol officieel overleden. :dead:
Wat misschien ook wel leuk is om te melden, is dat ik voor de vakantie nog even de stekkers naar het ABS-blok heb ingesprayed met tunerspray.(Tijdens het controleren van alle sapjes, de avond voor vertrek)
Sindsdien geeft de ABS 9 van de 10 keer geen storing meer aan. Grappig, want ik ging uit van de klassieke verrotte draadboom naar de sensor LA, omdat die sensor regelmatig gemeld wordt als ik de storingen uitlees. Vóór die tijd gaf de ABS eigenlijk altijd wel een storing aan, behalve soms 's ochtends bij de eerste start van die dag. Nou ja, voor de komende APK (in maart pas) gaan we wel zorgen dat dat hele ABS gebeuren het perfect en foutloos doet, 10 van de 10 keer :wink:
Ga je het ABS-blok dan ook ontluchten? Zowel de Haynes als de Vraagbaak beschrijven het, maar ik ken niemand die het ooit gedaan heeft. En ik ben geestelijk nog niet zover dat ik het doe (=vergeten/geen zin hebben :wink: ).
Hmm, tja. Ik heb de Haynes, maarruh... Je kunt zo lastig bij dat ABS-blok komen, he?
Bovendien, als ik de remmen goed ontlucht, dan zou ik theoretisch toch ook het ABS-blok moeten ontluchten? Alle LHM die bij de remmen komt, is m.i. kort daarvoor door het ABS-blok heen gekomen. Of zie ik iets over het hoofd?
Overigen zou ontluchten van mijn ABS-blok helemaal geen kwaad kunnen. Ik vind mijn remmen mét ABS veel sponziger aanvoelen dan wanneer de ABS uitgeschakeld is. En die ervaring lees ik vaker, vooral op het ACC-forum.
Zo lastig is dat ABS-blok nou ook weer niet te bereiken, maar de 2 ontluchtingsbouten zitten op een rotplaats. :?
Je accu moeten uitbouwen en vervolgens een karweitje doen waarbij de motor moet lopen; dat noem ik lastig te bereiken hoor :mrgreen:
kan je daar niet beter bij via de wielkast?
Ja, dat blok zit precies achter het kunststof scherm van de wielkast. Als je een beetje handig wurmt hoeft zelfs het wiel er niet af.
Pagina's