Wat Paul zegt klopt. Maar Coen z'n dame start wel en slaat af, da's dus anders. ;-)
edit: Niet goed gelezen. :oops: Paul heeft wel hetzelfde gehad. Maar ik verdenk toch als eerste de stappenmotor. Zorgt in de regel voor klachten en is een van de makkelijkste 'reparaties'. :D
Oke, dan zal ik eens met de stappenmotor beginnen. :wink:
Helaas staat de XM dit weekend in de stalling, omdat ik aan de BX aan 't klussen bent. Dus dat zal maandag worden....
De stappenmotor is toch dat tonnetje met slangen eraan? Welke bij een TCT aan de accubak vast zit?
Goed, ik heb de XM weer thuis staan en gelijk de stappenmotor eruit gehaald.
Klopt het dat je dat ding verder niet open kunt maken?
D'r zitten wel van die omgebogen pinnetjes aan, maar die laat ik liever zitten. :roll:
Ik heb hem met een doekje en remmenreiniger zoveel mogelijk in de 2 openingen schoongemaakt. Nu staat die op z'n kop in de bankschroef en heb ik hem volgespoten met remmenreiniger. Kan die lekker weken. :wink:
Als ik hem schudt hoor je wel duidelijk "een zuigertje" heen en weer gaan.
Dat hoort toch?
Ik heb vandaag 2x koud kunnen starten.
De eerste keer ging gewoon zoals het hoort. De tweede keer wilde die bijna afslaan, maar herpakte die zich nog net op tijd.
Nog even afwachten dus v.w.b. dit probleem..... :roll:
Ook heb ik vanmiddag nog de achterste hoogteregelaar schoongemaakt.
D'r zat best wat zwarte aanslag in, iets wat er dus met Hydrorincage niet uit gaat!
Ook nu had ik weer veel profijt van m'n eerder aangebrachte "inspectieluik". 8)
De auto reageert nu stukker beter op hoogteveranderingen.
Als je nu bijvoorbeeld met draaiende motor met 2 man op de rand van je kofferbak gaat zitten (oud testtrucje) springt die gelijk weer omhoog, iets wat voorheen minimaal 5 tot 6 seconden duurde.
Ik ga ook zeker de voorste hoogteregelaar nog een keer schoonmaken, want het is echt de moeite waard. :wink:
Goed bezig Coen. Het zijn in de regel relatief simpele zaken die het rijden met een XM zoveel aangenamer maken. Hoogteregelaars schoonmaken is er een van. 8)
Overigens kun je via jouw inspectieluik mooi zien wat voor Mikado-constructie die leidingen achter zijn. :(
Hoogteregelaars schoonmaken is een noodzakelijk en gelukkig ook een dankbaar klusje :wink:.
Het klopt dat hydrorincage het vuil niet wegvoert, het blijft hangen op de laagste punten van het systeem.
Het valt mij op dat sinds het weer iets vochtiger is mn TCT ook niet meer zo soepel stationair loopt. Ik gok op mn bougiekabels. Moet je in het donker eens kijken, en als het ff kan met een plantenspuitje over je kabels sproeien. Als het een mooie discotheek wordt; vervangen :)
God, dit lijkt wel erg veel op wat ik had bij mijn "Breaky", ik heb toen ook van alles geprobeerd, sensoren vervangen, gaskleppotentiometer etc.
Niks hielp heel frustrerend, tot dat ik de bougieskabels verving en ze opeens weer normaal ging lopen, ik ben er dan ook nog steeds niet achter wat er precies gebeurd is.
91 euro voor een setje bougiekabels bij de Citroëndealer? Dat is goedkoop vergeleken met een setje bougiekabels voor een ZPJ V6, die is 250 euro voor setje bij dezelfde Citroëndealer :wink:.
Je kan natuurlijk ook de contactdoppen aan weerskanten van de kabels controleren. Misschien dat die niet goed contact maken.
Ohh ja, wat ook geadviseerd wordt na het reinigen van de stappenmotor is om de steker van de ECU los te halen. Dan is 'ie spanningloos geweest en moet 'ie opnieuw inleren. Is dus een reset, maar wist geen fouten.
Let wel op met een TCT dat je echt Bougicords er op zet!
Een TCT is erg gevoelig voor de ontsteking.. Mijn ervaring is dat iedere andere kabel problemen kan veroorzaken als bokken en niet lekker doortrekken.
Zelfde geldt voor de bougies zelf! Ook hier accepteren de dames vaak maar 1 soort echt goed... Weet zo uit mn hoofd niet het type, maar dat kan iemand anders vast wel even aanvullen :lol:
Kan ook je BDP sensor zijn
Stappenmotor zou goed kunnen, problemgeval #1 ;)
Daarna misschien lamba, tempsensor. bobine, kabels
BDP niet, die werkt, of werkt niet, maar werkt niet half :)
Ik heb het wel gehad, 3 dagen starten zoals omschreven, vanaf de 4e dag niet meer starten, BDP sensor vervangen, nooit meer last gehad...
Slecht contact misschien, of je bent de uitzondering die de regel bevestigd ;)
Wat Paul zegt klopt. Maar Coen z'n dame start wel en slaat af, da's dus anders. ;-)
edit: Niet goed gelezen. :oops: Paul heeft wel hetzelfde gehad. Maar ik verdenk toch als eerste de stappenmotor. Zorgt in de regel voor klachten en is een van de makkelijkste 'reparaties'. :D
Half brakke ontstekingsmodule? Of slecht contactje daar bij die pootjes?
Oke, dan zal ik eens met de stappenmotor beginnen. :wink:
Helaas staat de XM dit weekend in de stalling, omdat ik aan de BX aan 't klussen bent. Dus dat zal maandag worden....
De stappenmotor is toch dat tonnetje met slangen eraan? Welke bij een TCT aan de accubak vast zit?
Dat klopt precies :) Remreiniger dr op loslaten of nachtje laten weken
ha Coen! Wordt een puike dame zo zeg...het lijkt wel het zusje van Stooftaker!!
Succes met de stappenmotor, zal al een wereld van verschil geven vermoed ik!
mag toch hopen dat devoituur van Coen niet op mijn zuster gaat lijken.... :roll:
Goed, ik heb de XM weer thuis staan en gelijk de stappenmotor eruit gehaald.
Klopt het dat je dat ding verder niet open kunt maken?
D'r zitten wel van die omgebogen pinnetjes aan, maar die laat ik liever zitten. :roll:
Ik heb hem met een doekje en remmenreiniger zoveel mogelijk in de 2 openingen schoongemaakt. Nu staat die op z'n kop in de bankschroef en heb ik hem volgespoten met remmenreiniger. Kan die lekker weken. :wink:
Als ik hem schudt hoor je wel duidelijk "een zuigertje" heen en weer gaan.
Dat hoort toch?
Yep, ik denk trouwens niet dat het in de stappenmotor zit, maar wij zullen zien.
Coen, op al je vragen: "ja".
En het kan sowieso geen kwaad om je stappenmotor te reinigen. ;-)
Oke, bedankt. :wink:
We zien wel wat die morgen doet.
Start die weer normaal dan is het fijn.
En slaat die weer af, gaan we gewoon weer verder met het volgende punt. :)
Dat lijkt me ook een goede manier om achter te komen wat het probleem is :wink:.
Zo, de stappenmotor heeft de hele nacht liggen weken in de remmenreiniger.
Ik heb hem met een doekje weer een beetje drooggemaakt en met perslucht doorgeblazen.
Het lijkt erop dat dit de oorzaak was, want de XM bleef na het starten gewoon gelijk mooi lopen. :D
De rest van de dag zal definitief uitsluitsel geven. :wink:
Helemaal top!! 8)
Ik heb vandaag 2x koud kunnen starten.
De eerste keer ging gewoon zoals het hoort. De tweede keer wilde die bijna afslaan, maar herpakte die zich nog net op tijd.
Nog even afwachten dus v.w.b. dit probleem..... :roll:
Ook heb ik vanmiddag nog de achterste hoogteregelaar schoongemaakt.
D'r zat best wat zwarte aanslag in, iets wat er dus met Hydrorincage niet uit gaat!
Ook nu had ik weer veel profijt van m'n eerder aangebrachte "inspectieluik". 8)
De auto reageert nu stukker beter op hoogteveranderingen.
Als je nu bijvoorbeeld met draaiende motor met 2 man op de rand van je kofferbak gaat zitten (oud testtrucje) springt die gelijk weer omhoog, iets wat voorheen minimaal 5 tot 6 seconden duurde.
Ik ga ook zeker de voorste hoogteregelaar nog een keer schoonmaken, want het is echt de moeite waard. :wink:
Goed bezig Coen. Het zijn in de regel relatief simpele zaken die het rijden met een XM zoveel aangenamer maken. Hoogteregelaars schoonmaken is er een van. 8)
Overigens kun je via jouw inspectieluik mooi zien wat voor Mikado-constructie die leidingen achter zijn. :(
Hoogteregelaars schoonmaken is een noodzakelijk en gelukkig ook een dankbaar klusje :wink:.
Het klopt dat hydrorincage het vuil niet wegvoert, het blijft hangen op de laagste punten van het systeem.
Het valt mij op dat sinds het weer iets vochtiger is mn TCT ook niet meer zo soepel stationair loopt. Ik gok op mn bougiekabels. Moet je in het donker eens kijken, en als het ff kan met een plantenspuitje over je kabels sproeien. Als het een mooie discotheek wordt; vervangen :)
Vanochtend ging het starten goed, maar d'rnet om vijf uur moest ik hem met een dotje gas aan de praat houden. Dus het probleem is nog niet weg. :?
Ik zal vanavond de bougiekabels met de plantenspuit mishandelen. :wink:
God, dit lijkt wel erg veel op wat ik had bij mijn "Breaky", ik heb toen ook van alles geprobeerd, sensoren vervangen, gaskleppotentiometer etc.
Niks hielp heel frustrerend, tot dat ik de bougieskabels verving en ze opeens weer normaal ging lopen, ik ben er dan ook nog steeds niet achter wat er precies gebeurd is.
rick donkers bougiekabel rood 1,- per meter 8) :idea:
http://www.rickdonkers.nl/
Is misschien nog wel een optie, aangezien een setje Turbo bougiekabels 91 euro kost bij de dealer. :roll:
Al kost een setje maar 32 euro bij de automat.zaak. :wink:
ben je helemaal "da-bomb" als je zelf je bougie kabels maakt :lol:
91 euro voor een setje bougiekabels bij de Citroëndealer? Dat is goedkoop vergeleken met een setje bougiekabels voor een ZPJ V6, die is 250 euro voor setje bij dezelfde Citroëndealer :wink:.
Gelukkg is het niet nodig, want ik heb ze net even beneveld met de plantenspuit, en er was geen enkel vonkje te zien.
En ze voelen ook nog erg soepel aan, dus ik ga er vananuit dat de bougiekabels wel goed zijn.
Je kan natuurlijk ook de contactdoppen aan weerskanten van de kabels controleren. Misschien dat die niet goed contact maken.
Ohh ja, wat ook geadviseerd wordt na het reinigen van de stappenmotor is om de steker van de ECU los te halen. Dan is 'ie spanningloos geweest en moet 'ie opnieuw inleren. Is dus een reset, maar wist geen fouten.
Let wel op met een TCT dat je echt Bougicords er op zet!
Een TCT is erg gevoelig voor de ontsteking.. Mijn ervaring is dat iedere andere kabel problemen kan veroorzaken als bokken en niet lekker doortrekken.
Zelfde geldt voor de bougies zelf! Ook hier accepteren de dames vaak maar 1 soort echt goed... Weet zo uit mn hoofd niet het type, maar dat kan iemand anders vast wel even aanvullen :lol:
Pagina's