Inderdaad wordt van diverse kanten aangeraden om voor de TCT:
- voor de kabels te blijven bij Bougicord. (Dat is wat je via de dealer krijgt).
- de bougies van NGK te nemen.
Volgens mij moet ik die oude bougies nog ergens hebben liggen.
Ik zal ze eens opzoeken en kijken wat die doet als ik deze erin zet.
Maar 't lijkt me toch niet dat bougies dit probleem kunnen veroorzaken? (ik bedoel: de huidige zijn gewoon in goede staat!)
Of denk ik er dan te licht over? :wink:
Het schijnt te maken te hebben met de vorm van de electroden. Die van NGK zijn aan de binnenkant rond. Plus dat het 2 electroden zijn.
Maar als simpele ziel op dit gebied zou ik ook redeneren van: "een vonk is een vonk". :roll:
Ik kan geen garanties geven, maar een tct is ERG gevoelig voor bougiekabels en bougies...
Dat is wat ik wel weet... Verkeerde bougies kunnen ze rot van gaan lopen, bokken, niet lekker doortrekken...
Ook al zijn het de vervangingsbougies. NGK is het enige waar ze echt lekker op lopen is de ervaring van heel veel mensen, waaronder mijzelf..
in theorie heb je nu ook minder remoppervlak (in praktijk ook natuurlijk :P).
Je krijgt door de gaatjes makkelijker scheurtjes in de schijf die lopen van gaatje naar gaatje.
Als je echt last krijg van gasvorming onder de blokken kan je beter voor gegroefd gaan. Kost je ook iets meer blok natuurlijk
Omdat m'n leren Xantia stuur maar niet binnen kwam, ben ik de voorste hoogte regelaar maar schoon gaan maken. Je moet toch wat op je vrije dag. :wink:
Dat was ook wel nodig, want er zit flink wat zwarte drab in.
En ik had nog wat tijd over, dus heb ik het remdrukcontact ook gelijk maar aangepakt.
Vooral de uitleg van Wim kwam goed van pas bij het remdrukcontact, want dat had ik nog nooit gedaan. :buig:
Afgelopen zaterdag is de XM op de Citroën forum najaarsmeeting uitgedeukt zonder spuiten. Al met al was dat een beste klus, hij is er iets van 1.5 tot 2 uur mee bezig geweest.
Maar het resultaat mag er zijn, alleen in de linkervoordeur zit nog een deukje waar die niet bij kon, maar verder zijn de flanken nu geheel deukvrij. 8)
De zondag erop heb ik het leren Xantia stuur ingebouwd.
Alleen bij mijn XM zit de airbagcomputer in het stuur verwerkt en bij het Xantia stuur is dat niet het geval. Daarom kon ik de sleepring van het Xantia stuur niet gebruiken.
Maar volgens mij is het wel mogelijk om de airbagcomputer ergens achter de stuurkolomkappen te hangen en dan de Xantia sleepring een beetje aan te passen zodat ik alsnog de radiobediening werkend kan krijgen. Al moet ik nog wel ergens een interfacekabel (zo heet zo'n ding toch?) vandaan zien te halen. Iemand nog een goeie tip daarvoor?
Ook heb ik de 17" velgen eronder vandaan gehaald er er een set oude baggerbanden onder gezet. Dit omdat de XM sinds vandaag in de stalling staat.
Ik ga de rest van het jaar in een CX van m'n vader rijden.
Dat zijn betere winterauto's :twisted:
(en het scheelt ook behoorlijk in de kosten, dat is de hoofdreden) :wink:
Is die CX dan zo slecht dat ze rustig de winter door mag omdat er toch geen redden meer aan is?? :wink:
Neuh, valt best mee, hier en daar wat roest, maar dat is behandeld en gaat niet verder. En de hele bodem staat goed in het vet, dus pekel heeft die geen last van. :wink:
Hier bij de weg nog een foto'tje:
('t rijden is toch wel een stapje terug in vergelijking met de XM :oops:)
Een CX is rechtuit beter dan een XM, door de multilink voorwielophanging. De XM is vele malen beter met het nemen van bochten door het hydractive systeem :wink:.
Ben het met Coen wel eens dat een CX een stap terug is vergeleken met een XM, gezien het leeftijdsverschil ook niet gek. Een XM is stiller en de carrosserie is veel stijver en voelt daardoor ook vertrouwenwekkender aan.
Het veergedrag van een CX wordt door velen boven de XM gepreferreerd. Ik kan het veergedrag van beide typen waarderen :wink:.
Ik kijk zo bij tijd en weilen uit naar een CX voor erbij en dan laat je me doodleuk zo'n mooie CX zien in Gris Espadon! En dan daar ook nog us de winter mee doorrijden :evil: !!!!
En het loopt weer eens anders dan dat ik van te voren had uitgestippeld....:roll:
Sinds half oktober vorig jaar al staat mijn eigen XM Turbo CT Berline geschorst en in de stalling. Vanaf toen tot nu heb ik in een CX Berline van m'n vader gereden.
Het was de planning om rond deze tijd de CX terug in de stalling te zetten, zodat ik weer met m'n eigen XM kan rijden.
Maar dat gaat nu dus even niet door omdat m'n vader er een XM TCT Break gekocht voor d'rbij.
En omdat hij zelf nog een goede XM Break voor dagelijks gebruik heeft, hebben we hebben wel besloten dat ik er een paar maandjes in ga rijden om hem qua techniek en uiterlijk een beetje op orde te krijgen. (niet dat die nou zo slecht is)
Op zich is het wel een leuke XM met een fabrieksschuifdak, aardige velgjes en de lekkere Turbo- motor, alleen jammer van de kleur en het feit dat het een Break is. :twisted:
Dus voorlopig kan ik weer lekker klussen! 8)
Op de achterruit zit trouwens een sticker van de XM club. Iemand die de auto toevallig kent?
De vorige eigenaar kwam uit Baarn en er zit een KPH van Van Beers uit Hilversum op.
Bij het schoonmaken van de stappenmotor heb ik de accuklem losgehad, zou dat ook niet voldoende zijn voor de ECU?
In maart heb ik er nog nieuwe bougies van de dealer ingeschroefd. Ik neem dat dat wel de goede zijn.
Van bokken of niet lekker doortrekken heb ik absoluut geen last.
Inderdaad wordt van diverse kanten aangeraden om voor de TCT:
- voor de kabels te blijven bij Bougicord. (Dat is wat je via de dealer krijgt).
- de bougies van NGK te nemen.
De huidige bougiekabels zijn van Bougicord.
En de bougies zijn van Eyquem.
Die heb ik er afgelopen Maart er nieuw ingezet.
Maar destijds kwamen er NGK bougies uit. :!:
Te zien op deze foto:
Links de oude NGK en rechts de toen nieuwe Eyquem.
http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/S5Ehtb902HI/AAAAAAAACWI/JZ8nSAUlx48/s912/DSC00501.JPG
Volgens mij moet ik die oude bougies nog ergens hebben liggen.
Ik zal ze eens opzoeken en kijken wat die doet als ik deze erin zet.
Maar 't lijkt me toch niet dat bougies dit probleem kunnen veroorzaken? (ik bedoel: de huidige zijn gewoon in goede staat!)
Of denk ik er dan te licht over? :wink:
Het schijnt te maken te hebben met de vorm van de electroden. Die van NGK zijn aan de binnenkant rond. Plus dat het 2 electroden zijn.
Maar als simpele ziel op dit gebied zou ik ook redeneren van: "een vonk is een vonk". :roll:
Ik kan geen garanties geven, maar een tct is ERG gevoelig voor bougiekabels en bougies...
Dat is wat ik wel weet... Verkeerde bougies kunnen ze rot van gaan lopen, bokken, niet lekker doortrekken...
Ook al zijn het de vervangingsbougies. NGK is het enige waar ze echt lekker op lopen is de ervaring van heel veel mensen, waaronder mijzelf..
Die linker moet je hebben. :wink:
Ik kan me uit persoonlijke ervaring aansluiten bij mijn vriend hierboven. De NGK V-line nr.20 wil je hebben.
Afgelopen weekend had ik de oude bougies gevonden, dat waren idd. die NGK's V-line.
Met deze bougies blijft die gewoon mooi lopen, dat was waarschijnlijk de oorzaak. :thumbup:
Vanmiddag ga ik dus even nieuwe NGK'tjes halen en dan is dat ook weer gefixt. :wink:
Fijn als het ook eens simpel kan :) en ook nog redelijk goedkoop :)
3X Mooi man. 8)
Gek wordt je d'r soms van hè?? :lol:
Vandaag binnen gekregen:
Een setje geperforeerde voorremschijven. 8)
Zal alleen wel na de winter worden voordat ik ze erop zet. :roll:
Ben benieuwd of je veel verschil gaat merken qua remwerking door meer koeling. Het remstof zal wel makkelijker afgevoerd worden :wink:.
in theorie heb je nu ook minder remoppervlak (in praktijk ook natuurlijk :P).
Je krijgt door de gaatjes makkelijker scheurtjes in de schijf die lopen van gaatje naar gaatje.
Als je echt last krijg van gasvorming onder de blokken kan je beter voor gegroefd gaan. Kost je ook iets meer blok natuurlijk
Omdat m'n leren Xantia stuur maar niet binnen kwam, ben ik de voorste hoogte regelaar maar schoon gaan maken. Je moet toch wat op je vrije dag. :wink:
Dat was ook wel nodig, want er zit flink wat zwarte drab in.
En ik had nog wat tijd over, dus heb ik het remdrukcontact ook gelijk maar aangepakt.
Vooral de uitleg van Wim kwam goed van pas bij het remdrukcontact, want dat had ik nog nooit gedaan. :buig:
Zo, 't werd ook weer eens tijd voor een update:
Afgelopen zaterdag is de XM op de Citroën forum najaarsmeeting uitgedeukt zonder spuiten. Al met al was dat een beste klus, hij is er iets van 1.5 tot 2 uur mee bezig geweest.
Maar het resultaat mag er zijn, alleen in de linkervoordeur zit nog een deukje waar die niet bij kon, maar verder zijn de flanken nu geheel deukvrij. 8)
De zondag erop heb ik het leren Xantia stuur ingebouwd.
Alleen bij mijn XM zit de airbagcomputer in het stuur verwerkt en bij het Xantia stuur is dat niet het geval. Daarom kon ik de sleepring van het Xantia stuur niet gebruiken.
Maar volgens mij is het wel mogelijk om de airbagcomputer ergens achter de stuurkolomkappen te hangen en dan de Xantia sleepring een beetje aan te passen zodat ik alsnog de radiobediening werkend kan krijgen. Al moet ik nog wel ergens een interfacekabel (zo heet zo'n ding toch?) vandaan zien te halen. Iemand nog een goeie tip daarvoor?
Ook heb ik de 17" velgen eronder vandaan gehaald er er een set oude baggerbanden onder gezet. Dit omdat de XM sinds vandaag in de stalling staat.
Ik ga de rest van het jaar in een CX van m'n vader rijden.
Dat zijn betere winterauto's :twisted:
(en het scheelt ook behoorlijk in de kosten, dat is de hoofdreden) :wink:
Een CX als pekel bak gebruiken? Meestal is het anders om. :wink:
Nou Coen, maak van die 2 uur maar een kleine 3 uur. ;-) Maar het resultaat mag er wezen. :thumbup: Daar moet je inderdaad zuinig op zijn.
Zeker een mooi resultaat 8).
Mooi werk Coen, lekker stug doorgewerkt het laaste half jaar.
Maar in de stalling? Is die CX dan zo slecht dat ze rustig de winter door mag omdat er toch geen redden meer aan is?? :wink:
Ik heb nog wel een tweetal interface kabeltjes liggen voor een pioneerradio. Ze doen het alle 2.............................. niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Neuh, valt best mee, hier en daar wat roest, maar dat is behandeld en gaat niet verder. En de hele bodem staat goed in het vet, dus pekel heeft die geen last van. :wink:
Hier bij de weg nog een foto'tje:
('t rijden is toch wel een stapje terug in vergelijking met de XM :oops:)
http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/TLX9qfm07OI/AAAAAAAADWQ/iVfS_zzqbCw/s912/DSC00868.JPG
Goh. Je verrast me met die opmerking. Ik hoor eigenlijk altijd het tegenovergestelde. ;-)
Een CX is rechtuit beter dan een XM, door de multilink voorwielophanging. De XM is vele malen beter met het nemen van bochten door het hydractive systeem :wink:.
Ben het met Coen wel eens dat een CX een stap terug is vergeleken met een XM, gezien het leeftijdsverschil ook niet gek. Een XM is stiller en de carrosserie is veel stijver en voelt daardoor ook vertrouwenwekkender aan.
Het veergedrag van een CX wordt door velen boven de XM gepreferreerd. Ik kan het veergedrag van beide typen waarderen :wink:.
Slik... :shock: Shock :roll:
Ik kijk zo bij tijd en weilen uit naar een CX voor erbij en dan laat je me doodleuk zo'n mooie CX zien in Gris Espadon! En dan daar ook nog us de winter mee doorrijden :evil: !!!!
Da's een vorm van barbarisme Coen! :wink:
Hij is te koop voor een goed bod! :lol: :wink:
Jammer, voor een slecht bod had ik wel interesse... :rofl:
:oops:
3 Sans is meestal wel een goed bod, anders 4 Schoppen?
En een handtekening!!!!
En het loopt weer eens anders dan dat ik van te voren had uitgestippeld....:roll:
Sinds half oktober vorig jaar al staat mijn eigen XM Turbo CT Berline geschorst en in de stalling. Vanaf toen tot nu heb ik in een CX Berline van m'n vader gereden.
Het was de planning om rond deze tijd de CX terug in de stalling te zetten, zodat ik weer met m'n eigen XM kan rijden.
Maar dat gaat nu dus even niet door omdat m'n vader er een XM TCT Break gekocht voor d'rbij.
En omdat hij zelf nog een goede XM Break voor dagelijks gebruik heeft, hebben we hebben wel besloten dat ik er een paar maandjes in ga rijden om hem qua techniek en uiterlijk een beetje op orde te krijgen. (niet dat die nou zo slecht is)
Op zich is het wel een leuke XM met een fabrieksschuifdak, aardige velgjes en de lekkere Turbo- motor, alleen jammer van de kleur en het feit dat het een Break is. :twisted:
Dus voorlopig kan ik weer lekker klussen! 8)
Op de achterruit zit trouwens een sticker van de XM club. Iemand die de auto toevallig kent?
De vorige eigenaar kwam uit Baarn en er zit een KPH van Van Beers uit Hilversum op.
Oei, mooie Breaky zo te zien. Alleen die velgen... :braak:
Pagina's