Ik irriteerde me er ook lange tijd eraan, maar het kwam er nooit van terecht en vergeet ik het weer.
Het oogt nu kwaltatief veel hoogstaander :D en mijn vering komt ietsje rustiger over tot ongv 100km/h.
Thnx :wink:.
Het is inderdaad langzaamaan, maar iedere XM op dit forum begint steeds meer perfecte vormen aan te nemen :D. Dat is ook 1 vd vele bedoelingen van de XMclub :wink:.
Als eerst de hydrorincage gedaan, ik had geen zin om het reservoir voor de zoveelste keer eruit te halen. Dus de afzuigapparaat erbij gehaald en was binnen enkele minuten leeggezogen in de laagste stand :D.
De hydrorincage erin, starten, in de hoogste stand, de remknecht tussen rempedaal en stuur (een geblokkeerde stang), wielen eraf en de remnippels rondom 1 voor 1 laten bleeden zodanig dat 5liter hydrorincage erin zit.
Tot nu toe alleen de XM kunnen doen met het vertinnen, de Xsara komt volgende week wel :wink:.
Het vertinnen van de draaduiteinden heeft bij mij ook meer tijd gekost dan gepland. Met de 75W solderbout 8) van de Citroën garage ging het wel lekker als die eindelijk op temperatuur was.
Vooral de dikke plus en mindraden moesten echt met de dikke soldeerbout gedaan worden, anders schoot het niet op :roll: .
Als afwerking nog krimpkousjes 8) bij de draaduiteinden gebruikt.
Gevoelsmatig rijdt de XM lekkerder, maar dat zal vast tussen de oren ztten :wink:.
Foto`s zal ik morgen proberen te maken, maar in feite valt er weinig van te zien :wink: .
Afgelopen vrijdagavond nog de relais tussen de veercomputer en de HA1 elektroklep aangepakt.
De schuifstekkers eraf geknipt, de draaduiteinden vertint en aan de relaispootjes gesoldeerd.
Ook de draaduiteinden van sommige massadraden vertint voor een beter contact.
Omdat mijn veersysteem toch wat piepte bij het omhoogkomen naar de rijstand alsof er lucht in het systeem zit, vermoedde ik toch de contacten met het relais.
Net als bij Mike, heeft bij mij het solderen van de draden aan de relaispootjes ook goed geholpen :D.
Had niet verwacht dat het hydractive toch nog beter zou reageren. De sportstand komt er merkbaarder erin en het zweefcomfort wordt meer behouden omdat het nadeinen nu perfect wordt onderdrukt. Ook bochten pakken gaat nu sportiever 8).
Wanneer het vc contact slecht is voelt de stugheid anders aan dan de officiële HA1 sportstand.
Een (subtiele) verbetering is alleen mogelijk als het voorheen nog niet goed was :wink:.
Ondanks dat de relais goed aangesloten was, maakte die stekkers toch geen goed contact. Dit was te merken aan de fluittoon tijdens het stijgen van rijhoogte, dat bleef toch nog in mindere mate dan toen ik deze XM kocht. Ik dacht dat die al perfect veerde, onbewust toch nog een subtiele verbetering aangebracht.
Enfin ikke blij met een fluitloze en zalig verende XM :D.
Gisteren nog een LHM lek bij de remaccu c.q diravibol aangepakt, 2 van de 3 wartels waren niet goed aangedraaid.
Na het aandraaien is er behoorlijk meer remdruk :D en ook de algehele voedingsdruk is daarmee iets toegenomen 8).
Verder een grotere accu erin gedaan, de 66Ah accu is aan de kleine kant voor een V6. Die bewaar ik voor de Xsara en heb nu een nieuwe 75Ah accu erin gedaan.
Mijn XM rijdt nu zalig zeg :P, de hydractivebollen met 20% extra druk komen nu pas echt goed tot hun recht 8).
Diravi voelt net een fractie lichter aan, de remmen werken beter en mijn rijhoogte tijdens het parkeren blijft langer hoog staan.
@Wim, als ik jouw verhaal lees over de bruine LHM uit jouw voorremmen ga ik wel voor een 2e rondje hydrorincage.
Zou dan al het derde rondje worden. Ik denk dat er door m'n gebeun weer veel vuil is losgekomen. :roll: Ach, hydrorincage en LHM zijn nu ook niet zo duur je daarop moet bezuinigen. ;-)
Een off topic vraag die me al een tijdje bezig houdt: Die vervuiling lijkt op grafiet. Zou het soms kunnen dat het koolstof uit het staal langzaam oplost in de LHM?
Je hebt gelijk. Ik zat eigenlijk meer te denken in de richting van onvoldoende gereinigd staal en de mogelijkheid van zwavel in de LHM. Dus feitelijk het onbedoeld reinigen van het staal door de LHM.
Maar genoeg off topic. ;-)
[off topic modus aan]
Het geval wat jij schetst kan wel, maar dan heb je erg weinig vertrouwen in Citroën :lol:.
Tankwagens die bijtende zuren vervoeren, zien er ook behoorlijk snel verouderd uit. Het staal wordt dan wel chemisch beïnvloedt, maar dat zijn de extreme situaties :wink:.
[off topic modus uit]
Afgelopen vrijdag mijn motorolie ververst en wederom met Mobil1 0W40 8).
Ook de veerbollen op de veerpoten vervangen door originele nieuwe. Het viel me wel op dat de rijhoogte vreemd hoog bleef staan, de dag erop de rijhoogte afgesteld en de XM rijdt nu sportief snaarstrak 8). Het was ook wel nodig met mijn toegenomen motorvermogen. Het comfort is toch behoorlijk door de 20% extra druk in de HA bollen.
Tevens is de Diravi nu superlicht, nog niet eerder zo licht meegemaakt bij een XM :D.
Ik had al grijze bollen en nu zijn de voorste bollen weer grijs en de achterste groen :wink:.
De gasdrukken heb ik nog even gecontroleerd met het testapparaat en staan zelfs ietsje hoger op druk dan aangegeven.
De middenstand van de diravi is nu even licht en gevoelig als bij een CX diravi, maar de CX diravi komt wel sterker terug.
Jammer dat een XM diravi geen "blokkering" voor de middenstand heeft zoals de CX diravi dat wel heeft.
Jammer dat een XM diravi geen "blokkering" voor de middenstand heeft zoals de CX diravi dat wel heeft.
Wat bedoel je met "blokkering"?
Over de Diravi nog het volgende: Die van m'n CX draait de laatste tijd vertraagd, d.w.z. na ca. 10 seconden, terug. Dit fenomeen treedt enkel op bij koude motor. De LHM is nog betrekkelijk vers. Enig idee over de oorzaak?
Ik irriteerde me er ook lange tijd eraan, maar het kwam er nooit van terecht en vergeet ik het weer.
Het oogt nu kwaltatief veel hoogstaander :D en mijn vering komt ietsje rustiger over tot ongv 100km/h.
Straks hydrorincage in de XM doen en de vergulde klemmen op de Xsara monteren met het vertinnen van de draaduiteinden.
Toevallig hadden we het er vanmiddag over dat je langzaamaan bezig bent je XM in een perfecte staat te brengen. Ga zo door! :thumbup:
Thnx :wink:.
Het is inderdaad langzaamaan, maar iedere XM op dit forum begint steeds meer perfecte vormen aan te nemen :D. Dat is ook 1 vd vele bedoelingen van de XMclub :wink:.
Als eerst de hydrorincage gedaan, ik had geen zin om het reservoir voor de zoveelste keer eruit te halen. Dus de afzuigapparaat erbij gehaald en was binnen enkele minuten leeggezogen in de laagste stand :D.
De hydrorincage erin, starten, in de hoogste stand, de remknecht tussen rempedaal en stuur (een geblokkeerde stang), wielen eraf en de remnippels rondom 1 voor 1 laten bleeden zodanig dat 5liter hydrorincage erin zit.
Tot nu toe alleen de XM kunnen doen met het vertinnen, de Xsara komt volgende week wel :wink:.
Het vertinnen van de draaduiteinden heeft bij mij ook meer tijd gekost dan gepland. Met de 75W solderbout 8) van de Citroën garage ging het wel lekker als die eindelijk op temperatuur was.
Vooral de dikke plus en mindraden moesten echt met de dikke soldeerbout gedaan worden, anders schoot het niet op :roll: .
Als afwerking nog krimpkousjes 8) bij de draaduiteinden gebruikt.
Gevoelsmatig rijdt de XM lekkerder, maar dat zal vast tussen de oren ztten :wink:.
Foto`s zal ik morgen proberen te maken, maar in feite valt er weinig van te zien :wink: .
als het tussen je oren maar lekker zit!
Afgelopen vrijdagavond nog de relais tussen de veercomputer en de HA1 elektroklep aangepakt.
De schuifstekkers eraf geknipt, de draaduiteinden vertint en aan de relaispootjes gesoldeerd.
Ook de draaduiteinden van sommige massadraden vertint voor een beter contact.
Omdat mijn veersysteem toch wat piepte bij het omhoogkomen naar de rijstand alsof er lucht in het systeem zit, vermoedde ik toch de contacten met het relais.
Net als bij Mike, heeft bij mij het solderen van de draden aan de relaispootjes ook goed geholpen :D.
Had niet verwacht dat het hydractive toch nog beter zou reageren. De sportstand komt er merkbaarder erin en het zweefcomfort wordt meer behouden omdat het nadeinen nu perfect wordt onderdrukt. Ook bochten pakken gaat nu sportiever 8).
Wanneer het vc contact slecht is voelt de stugheid anders aan dan de officiële HA1 sportstand.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee Mark, dit geeft een duidelijk merkbaar comfortverschil met het solderen.
Met de hydrorincage kan ik geen comfortverschil merken, wel dat het systeem sneller op druk komt.
:lol: maakt me geen reet uit wat jullie ervan vinden :P. Mijn XM is er beter door gaan rijden en dat telt :wink:.
Vraag het nog eens aan Mike, als jullie het niet geloven :wink:.
Dat zeggen we: Als het tussen je oren maar lekker veert! :wink:
Een (subtiele) verbetering is alleen mogelijk als het voorheen nog niet goed was :wink:.
Ondanks dat de relais goed aangesloten was, maakte die stekkers toch geen goed contact. Dit was te merken aan de fluittoon tijdens het stijgen van rijhoogte, dat bleef toch nog in mindere mate dan toen ik deze XM kocht. Ik dacht dat die al perfect veerde, onbewust toch nog een subtiele verbetering aangebracht.
Enfin ikke blij met een fluitloze en zalig verende XM :D.
Gisteren nog een LHM lek bij de remaccu c.q diravibol aangepakt, 2 van de 3 wartels waren niet goed aangedraaid.
Na het aandraaien is er behoorlijk meer remdruk :D en ook de algehele voedingsdruk is daarmee iets toegenomen 8).
Verder een grotere accu erin gedaan, de 66Ah accu is aan de kleine kant voor een V6. Die bewaar ik voor de Xsara en heb nu een nieuwe 75Ah accu erin gedaan.
Mooi dat een lekkage zo simpel op te lossen is. 8)
Maar ik vind het toch een vreemd idee dat ze niet goed aangedraaid waren. :roll:
Ik sta er ook van te kijken dat de wartels nog enkele slagjes kon hebben :roll:.
De voorremmen zijn nu lekker gevoelig en bijterig :D.
GRRRRRR.....als in tijgert?
Geen prettig idee hoor, al die bijtgaatjes in je schijven. :lol:
Mijn XM rijdt nu zalig zeg :P, de hydractivebollen met 20% extra druk komen nu pas echt goed tot hun recht 8).
Diravi voelt net een fractie lichter aan, de remmen werken beter en mijn rijhoogte tijdens het parkeren blijft langer hoog staan.
@Wim, als ik jouw verhaal lees over de bruine LHM uit jouw voorremmen ga ik wel voor een 2e rondje hydrorincage.
Zou dan al het derde rondje worden. Ik denk dat er door m'n gebeun weer veel vuil is losgekomen. :roll: Ach, hydrorincage en LHM zijn nu ook niet zo duur je daarop moet bezuinigen. ;-)
Een off topic vraag die me al een tijdje bezig houdt: Die vervuiling lijkt op grafiet. Zou het soms kunnen dat het koolstof uit het staal langzaam oplost in de LHM?
Het grafiet oid wat je gevonden hebt, is een residue van verhitte verouderde LHM.
Volgens mij kan alleen oxidatie dus roest de stalen leidingen chemisch beïnvloeden.
Je hebt gelijk. Ik zat eigenlijk meer te denken in de richting van onvoldoende gereinigd staal en de mogelijkheid van zwavel in de LHM. Dus feitelijk het onbedoeld reinigen van het staal door de LHM.
Maar genoeg off topic. ;-)
[off topic modus aan]
Het geval wat jij schetst kan wel, maar dan heb je erg weinig vertrouwen in Citroën :lol:.
Tankwagens die bijtende zuren vervoeren, zien er ook behoorlijk snel verouderd uit. Het staal wordt dan wel chemisch beïnvloedt, maar dat zijn de extreme situaties :wink:.
[off topic modus uit]
Afgelopen vrijdag mijn motorolie ververst en wederom met Mobil1 0W40 8).
Ook de veerbollen op de veerpoten vervangen door originele nieuwe. Het viel me wel op dat de rijhoogte vreemd hoog bleef staan, de dag erop de rijhoogte afgesteld en de XM rijdt nu sportief snaarstrak 8). Het was ook wel nodig met mijn toegenomen motorvermogen. Het comfort is toch behoorlijk door de 20% extra druk in de HA bollen.
Tevens is de Diravi nu superlicht, nog niet eerder zo licht meegemaakt bij een XM :D.
Hey, ik dacht dat jij er al grijze op had zitten?? Ben ik in de war met een andere XM blijkbaar. De Diravi moet ook niet te licht zijn toch???
Ik had al grijze bollen en nu zijn de voorste bollen weer grijs en de achterste groen :wink:.
De gasdrukken heb ik nog even gecontroleerd met het testapparaat en staan zelfs ietsje hoger op druk dan aangegeven.
De middenstand van de diravi is nu even licht en gevoelig als bij een CX diravi, maar de CX diravi komt wel sterker terug.
Jammer dat een XM diravi geen "blokkering" voor de middenstand heeft zoals de CX diravi dat wel heeft.
Wat heb je gedaan dan?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Check maar een flink aantal pagina`s terug :wink:. Iets met katvervangers en open luchtfilters.
eerst een keer op de bank he voor we het over toename hebben :wink:
Wat bedoel je met "blokkering"?
Over de Diravi nog het volgende: Die van m'n CX draait de laatste tijd vertraagd, d.w.z. na ca. 10 seconden, terug. Dit fenomeen treedt enkel op bij koude motor. De LHM is nog betrekkelijk vers. Enig idee over de oorzaak?
Pagina's