Hallo,
ik zal me even voorstellen, ik ben Tonie uit Roermond, een fervent BX rijder maar wel met XM in mijn voiture geschiedenis.
Aangezien ik eind dit jaar vader wordt ben ik op zoek gegaan naar wat meer ruimte en nieuwigheid qua veiligheid en zo is een XM 2.5TD break op mijn pad gekomen. Ik heb de auto nog niet bezichtigd laat staan gekocht maar het verhaal en de prijs zijn goed dus de kans is groot dat deze voor het einde van het jaar mijn wagenpark zal komen versterken. Tot die tijd wil ik natuurlijk zo veel mogelijk informatie verzamelen met betrekking tot deze motor en type. De horrorverhalen met betrekking tot het loskomen van de voorkamers is bekend, deze XM heeft 30.000 kilometer geleden een nieuwe kop gekregen dus dat verhaal is voorlopig afgevangen en verder lijkt het een prachtbak om te hebben met alle goodies.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden een T1 2.0i gehad met (naar mijn mening) het goede dashboard en de spoiler. Daar heb ik de koppeling en de distributieriem zelf van vervangen. En momenteel rijd ik in een BX 16V op LPG waar ik ook het nodige aan heb vertimmerd, zoals het in bouwen van een 6-bak uit een Peugeot. Het sleutelen daar ben ik niet vies van en zodoende zie ik een dikke XM wel weer zitten, en laten we eerlijk wezen... de XM is toch wel een van de mooiste Citroëns aller tijden. Zodra ik een fijne break heb zal de BX in onderdelen naar België verhuizen waar ze volledig gerestaureerd zal worden dus die laat ik niet meer gaan. Maar goed, met betrekking tot de 2.5TD, waar moet ik allemaal op letten, stel bijvoorbeeld dat ik de koppeling moet vervangen, is dat nog een beetje te doen bij dit model zonder het blok er uit te lepelen (bij de 2.0i heb ik de bak op het subframe gelegd zodat ik in een soort van brievenbus de koppeling op het gevoel kon vervangen) kan dat bij de 2.5TD ook? of moet dan echt het blok er uit? En verder heb ik op dit moment nog niet veel toe te voegen behalve dat ik bijna niet kan wachten tot ik weer achter het stuur van een XM mag kruipen :D
Hallo Toni, leuk dat je je ook hier op het forum meldt. Zelf ken ik de 2.5 niet maar wat ik er van gezien heb, is het grootste probleem ruimte. Of eigenlijk het gebrek daaraan in het vooronder.
Welkom op het forum Toni :wink:.
Een 2.5TD Break is behoorlijk zeldzaam type. Ik heb geen sleutelervaring aan zo`n 2.5TD, weet wel dat het zalig rijdt 8).
Zoals Wim het zegt, heeft de 2.5TD geen enkel ruimte en bij het vervangen van de koppeling zal het motorblok eruit moeten vrees ik, dat is bij V6en ook het geval.
Ik sluit me bij je aan dat een serie1 / type1 XM het mooist is.
Succes met het bekijken van de XM :wink:.
Ook een warm welkom van mijn kant!!
Wat betreft horror verhalen, als je daar de koop van een auto vanaf laat hangen kun je beter niet meer op een forum komen, plezante dingen vind je op een autogerelateerd forum niet echt, behalve dan in het café :D
Succes met de keuze/zoektocht en aanschaf.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jep, Blok moet er wel uit. sleutelen aan een 2.5TD zijn torretje is een crime. Maar gezien er een nieuwe kop op zit, heb je een van de ergste problemen al achter de rug :)
Sja, wat is een crime..
Veel citroen garages huiveren van een xm ES9J4 omdat de riem ZO slecht bereikbaar zou zijn.. Duur, moeilijk blablabla.. Nou, qua bereikbaarheid heb ik liever de riem van een ES9J4 dan van een 4-cilinder..
Je hebt gewoon goed de ruimte.
Verschil met de koppeling is dat een 2.5td de zwaardere bak heeft tov de 2.0 8v. Als ik het goed heb zelfs met hydraulische koppeling.. Dan zal wel echt het blok er uit moeten ja...
Precies, die wurm je niet zomaar ergens tussen. de ME/ML bakken kan je nog maar net in je uppie tillen :lol:
Ik had laatst iemand bij de garage en die had een 2.5TD met 4 ton geloof ik, die had bij 1 ton al een nieuwe kop gehad en sindsdien nooit wat gehad met het blok. (los van het onderhoud natuurlijk). Zo kan het ook :)
Dank jullie voor het welkom :))
En over het mieren aan de 2.5, sja, als die motor er uit moet dan moet ie er uit. Zo heel veel extra werk is dat niet ten opzichte van een koppelingswissel natuurlijk, twee motorsteunen extra, de uitlaat en wat kabeltjes. Weet ik in ieder geval dat ik een fijne takel op mijn verlanglijstje ga zetten.
Deze XM heeft trouwens ook 4 ton achter de kiezen dus ik denk dat de koppeling wel al eens vervangen is, dat moet ik nog aan de huidige eigenaar vragen. Daarnaast is ie verder serieus onderhouden dus klinkt het allemaal wel goed.
Hoge kilometerstanden ben ik sowieso niet vies van, mijn BX 16V staat nu op 390.000KM en laat zich nog gewillig tot ruim in de 7000 toeren doortrekken en doorschakelen naar de 6 bij 200+ KM/h is ook nog steeds geen punt, daar is de motor nooit van uit elkaar geweest. Mijn oude XM had ook dik 3 ton gelopen en ik heb een ZX diesel gehad die ik met 450.000KM op de klok verkocht en waar de nieuwe eigenaar nog vrolijk een ton bij heeft gezet. Zo lang je ze rustig warm rijdt, op zijn tijd een vers plensje olie en het andere reguliere onderhoud uitvoert en ze vooral niet roesten is een Troen toch gewoon onverwoestbaar :D
Je brengt het heel simpel maar ik heb mijn mini 2.1TD er 3 keer uitgehaald en het blijft altijd nog wel meer werk (vergis me elke keer) dan even een bak wissel.
En ik heb ondertussen echt wel een paar motors gedemonteerd ;)
4 ton kan prima met orginele koppeling trouwens :)
Ik heb wel eens een 2.1D op bezoek gehad die had al 6 ton op de orginele koppeling :shock:
Ha, die Toni, jij hier? Nog steeds dat mooie plaatje als avater 8)
Ha Maarten!
Ja ik ga ook weer aan de XM, ik heb meer ruimte nodig en de BX is toe aan restauratie. Inderdaad nog steeds jouw foto als avatar, een mooiere heb ik nog steeds niet gemaakt van mijn BX en HY :wink:
@Matthijs, ja ik heb ook een paar keer een motor uit zijn huisje geplukt, en je loopt inderdaad altijd wel ergens tegenaan maar zo lang ik het maar simpel noem en er simpel over denk begin ik er in ieder geval nog aan :lol:
Maar goed, als de koppeling goed is dan is ie dat, zo niet dan moet ie vervangen worden we zullen het tzt wel zien :D
Goed, dat zou dus een 2.5TD worden maar dat is niet doorgegaan.
Mijn BX stond al twee weken te wachten op een APK bij de garage maar de monteur die hem startte kreeg een backfire en dat was het, sindsdien is het brave beestje morsdood. Nou was ik toch al van plan om eind van dit jaar de BX te schorsen en een XM te nemen, dat is nu wat sneller gebeurt. Vanmorgen heb ik een fijne 2.0 16V break gekocht met een G3 LPI installatie. Hij heeft een jaar stil gestaan maar wilde nog prima starten. Qua vering zit het goed, geen gekke meldingen of lekkages, alleen de achterbollen zijn wat druk kwijt en verder moet ik de aircopomp vervangen. Ook gaat de koppeling nogal zwaar maar slippen doet ie niet dus dat kan nog wel een maandje of wat duren voor ik er een nieuwe in hang, ook vanwege de kilometerstand ga ik eerst maar eens kijken wat voor vlees ik in de kuip heb.
Ik heb slechts één klein narigheidje kunnen ontdekken tot nu toe en dat is dat ie op LPG onder de 2000 toeren niet altijd even zuiver loopt, af en toe een hikje of een bokje heeft ie dan wel. Dat gaat misschien nog wel over als ie wat meer gelopen heeft en anders zal het ook niet te ingewikkeld zijn verwacht ik aangezien hij op benzine uitstekend loopt, misschien eens de injectoren van het LPI systeem laten reinigen.
Maar goed, ik ben aardig in mijn nopjes met deze auto, de eerste 100 kilometer zitten er op en vanmiddag heb ik hem bij een vriend van me op de brug gezet voor nieuwe banden (dat was hard nodig) en heb ik hem van onder bekeken, ik moet zeggen, voor een auto met zo'n kilometerstand is ie verbazend netjes!
proficiat met een nieuwe breakkie!
Dank u :D
En dan schiet me nog een vraagje te binnen, het codepaneeltje is disabled (gelukkig) maar ik heb dus ook geen code bij de auto gekregen. De accu is twee maal helemaal los geweest vandaag en dat had geen effect, maar de lampjes op het paneeltje branden wel, bestaat er een kans dat ie weer geactiveerd wordt door een bepaalde handeling? Want dat moet ik niet hebben natuurlijk.
lijkt erop alsof er dan maar 1 draadje oid is doorgeknipt,misschien vanwege je gas ecu?
Dan komt ie alsnog nooit meer terug hoor :)
Gefeliciteerd ermee! :wink:
Dat is alles wat ik moet weten :) geen gezeik met codes als ik mijn auto wil starten :lol:
@Coen, thanks :) tot nu toe iig!
Proficiat, nog even en de break rijders gaan hun eigen deel eisen hier :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maak dat Break-gedeelte dan alvast maar aan. :wink:
Hier thuis staan ook 2 van die hondenhokken.
Hoe eerder dan apart staat, hoe beter. :lol:
Ho ho!! Honden hokken!? Het zijn echt wel XM's ja!!
Beetje meer eerbied voor de werkpaarden er zijn er maar 30.000 van gebouwd. :(
hahaha :lol: ach het moet even groeien, ik wilde een break vanwege de ruimte maar vond ze echt niet mooi tot ik twee weken geleden tijdens een kampeerweekendje van de BX club de prachtige V6 break van Ron Veldkamp even van dichtbij bekeek. Ik ben er al erg blij mee en denk dat dat nog wel beter gaat worden!
Of je een break wel of niet mooi vindt is iets persoonlijks. ;-) In ieder geval gefeliciteerd met je aanschaf.
Dank je wel :)
Ik moet zeggen dat ik er al aan begin te wennen :)
Zojuist de LPG tank eens volgegooid en nu weet ik ook dat de brandstofmeter meeschakeld tussen LPG en benzine, ik heb deze auto gekocht met ca. 70 liter benzine en 60 liter LPG aan boord, ik heb hem zo'n beetje gratis bij de brandstof gekregen :lol:
Maar het bevalt nog allemaal best, alleen een irritant rateltje af en toe waarbij de versnellingspook wat staat te dansen, ik denk dat er een hitteschild los zit welke tegen de schakelstangen staat te klapperen, dat zie ik wel als ie van de week weer op de brug staat en de temperatuurweergave op het display knippert, ik weet niet waar die sensor zit maar ik vermoed ergens in het front aangezien die recent is vervangen voor een ander front, waarschijnlijk is die sensor daarbij niet aangesloten.
Ook doen de stadslichtjes het niet, dat zal niet te veel voorstellen denk ik.
Dan nog zsm nieuwe bougies monteren want het stotteren op LPG in de lage toeren is wat irritant, ik wil lui en lage toeren rijden in hem want daar is ie voor gemaakt! En niet onbelangrijk is het controleren van de distributieriem, die ga ik sowieso vervangen maar ik wil hem ook even gezien hebben. Op de lange termijn staan dan de koppeling en de distributieriem vervangen. Maar voor ik daar aan begin wil ik eerst even een maandje of wat gereden hebben om te zien hoe de XM blijft bevallen.
Oh en dan nog wat. Het verhaal van de voorveerpoten die een kiekje nemen door de motorkap heen, is dat iets van alle types?
Zo ja, zijn die ringen nog te verkrijgen die je erover plaatst zodat de veerpoten niet door de motorkap komen zeilen?[/u]
Ik meende dat met name type's 1 er gevoelig voor zijn maar het zou maar zo kunnen dat dat zo is omdat die natuurlijk al een stukje ouder zijn.
De beste manier is, auto in de hoogste stand, en dan die kunstof hoes om de veerpoot naar beneden trekken en dan richting veerschotel kijken.
Komt er met de kunstofhoes al een hoop rubber mee dan is het niet goed.
De ringen zijn NFP.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
OK, dat ga ik morgen even bekijken.
Zijn er trouwens ergens tekeningen met dimensies van de ringen?
Dan kan ik za laten maken, in mijn herinnering zagen ze er niet zo ingewikkeld uit.
Nou dat wil ik meemaken, afmetingen zullen denk ik wel boven water te krijgen zijn. Maar een rubber 'los' maken en dan vervangen, denk niet dat dat gaat. Afijn ik heb al wel een doorsnede voor je.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oh ik bedoelde niet de rubbers, ik bedoel die ring die je over de veerpoot kon plaatsen zodat mocht het rubber breken de veerpoot tegengehouden wordt voordat ie verdere schade toebrengt aan de auto. Ik heb ze ooit eens op een foto voorbij zien komen.
Je bedoelt die ringen. Wat ik me herinner van het Xantiaforum is dat ze geen soelaas bieden, mocht het mis gaan. Er komt een impuls van een massa van zo'n 450 kgf op die ring en dat houdt z'n bevestiging niet. Bovendien vonden ze het bij Citroën slim om de veerpoot vrijwel tegen de motorkap te plaatsen bij de XM. :?
Ah, je bedoelt deze,
Of die echt een neerklappende auto gaat houden :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Misschien wel. Maar een bult in je kap zul je bij een XM niet kunnen voorkomen.
Pagina's