Hm, ik had dat al eens bekeken en het leek me totaal niet handig om het vanaf die kant te doen. Nog maar eens kijken dan?
Maar is niemand het met me eens dat flink remmen ontluchten op de klassieke wijze ook voldoende zou moeten zijn om dat hele zootje luchtvrij te krijgen?
Nou, het gaat me er niet om het wel of niet met je oneens te zijn. Het is meer dat het me intrigeert dat er ontluchtingsbouten zitten. Het lijkt me dat die er niet voor niets zitten. ;-)
Ontluchten moet je in principe op het hoogste punt doen. Lucht blijft daar hangen. En je ABS blok zit hoger dan je remnippels...
Die logica volgend lijkt mij dat t geen kwaad kan dat blok een keer te doen.. Wat Wim zegt, die nippels zitten er met een reden :D
Ja, ontluchten op het hoogste punt is logisch. Ik ging echter uit van een gesloten systeem onder hoge druk, en dat de lucht meegevoerd zou worden bij ontluchten op een verder gelegen plek, zelfs als die lager ligt.
Maar Wims redenatie dat de ontluchtingspluggen er niet voor niets zitten is ook logisch natuurlijk.
Toch maar eens de Haynes er weer bij pakken dan, ik heb nog een weekje vakantie dus er moet nog wat aan de dames gesleuteld worden anders is de vakantie niet compleet 8)
uit mn peugeottijdperk weet ik nog dat 9/10 keer je abs niet onlucht hoefde te worden na bijv snel ene remslang wisselen, maar als je pech had moest het gewoon wel. Maar dus niet per definitie :]
Mja, volgens mij zit er gewoon van 'voor mijn tijd' nog lucht in, lees ook het stukkie waar ik meld dat ie met ABS sponziger remt als zonder.
Bovendien vermoed ik dat de vorige HD-pomp een tijdje LHM/luchtbubbels mengsel heeft aangezogen i.p.v. pure LHM.
Hoe dan ook, het kan nooit kwaad om alles ff na te lopen bij een 16 jaar oude auto die je nog niet van haver tot gort kent.
Nou alleen nog overvloedig de tijd vinden... :wink:
Zo, vandaag weer ff lekker bezig geweest met de dame.
Om te beginnen heb ik de injectoren eruit gesloopt en vervolgens in de ultrasoonreiniger gegooid. Een rotzooi dat er aan die injectoren en direct daaronder in het inlaatspruitstuk zat! :shock:
Ditmaal ben ik niet eens vergeten om foto's te maken, en ik ben van plan om morgen daarmee ff een 'sticky-waardige' post te maken in het onderhoud-forum waarin ik exact uit de doeken doe hoe ik een en ander geflikt heb.
Stay posted!
Het resultaat is dat de dame wat gelijkmatiger mooi rondloopt, vooral op stationair toerental.
Onderweg is vooral opvallend dat ik eerder een moeilijk doseerbaar gebied had tussen 'gas los' en een beetje gas. Dit wilde ook nogal eens een on-elegante ruk geven als je het gas losliet om uit te rollen op een afrit van de snelweg o.i.d.
Dat verloopt nu allemaal helemal smooth, en de doseerbaarheid bij lage toerentallen is ook veel beter.
Verder heb ik mijn leren stoeltjes uitbundig behandeld met leercleaner, om het geheel vervolgens weer te verwennen en in te vetten met leerconditioner.
Dat was geen overbodige luxe na alle zon en zee van de afgelopen week! Vooral de zijkussen van de zitgedeelten begonnen uit te drogen, en waren hard aan wat TLC toe.
Verder heb ik vandaag helaas weinig kunnen doen, ik vond het gewoonweg té warm om er flink op los te gaan. Bovendien heb ik ook nog mijn motor helmaal verzorgd en opgepoetst, want die wil ik verkopen om wat meer budget te krijgen voor la DS. Tja, prioriteiten...
Eniewee, de dame is weer iets docieler, ronder lopend en in-het-algemeen luxer aanvoelend, en that's what it's all about :wink:
Onderweg is vooral opvallend dat ik eerder een moeilijk doseerbaar gebied had tussen 'gas los' en een beetje gas. Dit wilde ook nogal eens een on-elegante ruk geven als je het gas losliet om uit te rollen op een afrit van de snelweg o.i.d.
Dat verloopt nu allemaal helemal smooth, en de doseerbaarheid bij lage toerentallen is ook veel beter.
Intressant, doet mijn dame nl. ook, stoort me nu nog niet heel erg maar ik weet idd dat het beter/mooier kan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ah OK. Ik weet dat het ook een gevolg kan zijn van poreuze/licht lekkende vacuumslangetjes. Had je daar al eens naar gekeken?
Anyway, als je je injectoren eens onder handen wil nemen voordat we hier een apparaat ontwikkeld (zie thread "ultrasoon reinigen") hebben dat het volautomatisch doet mét openen van de injectoren, dan mag je het geval hier altijd ff komen lenen.
En dan heb ik ook nog wel ergens een one-touch schakelaar voor het linker voorraam voor je liggen (Zocht je die nog steeds?)
De verbruikscijfers over de vakantie. 60 liter in de dame gemikt, 675 kilometer mee gereden. Dat komt uit op 1:11,25. Dat is dan Arnhem-Texel en vice versa, plus veel korte ritjes. Dat alles met veelvuldig open ramen en kanteldakje open.
Ik had er misschien nog wat meer kilometers uit kunnen trekken, maar ik had ff geen zin om -zoals gewoonlijk- het heel spannend te maken en me af te moeten vragen of ik de pomp nog ga halen.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over dit 'nieuwe rijden' van mijn dame :clap:
60 liter ingemikt, 675 liter meer gereden. Dat intrigeert me, want hoe weet je precies hoeveel je gereden hebt met 60 liter ?
Edit: Laat maar, ik heb een cursus begrijpend lezen nodig.... :)
Je hebt waarschijnlijk 675 km gereden en de tank daarna met 60 liter volgegooid .....
Men neme een zo goed als lege tank. Vervolgens gooi je daar 60 liter in, en zet de dagteller op nul.
Als je benzinemeter na enige tijd weer de meest vertrouwde stand aanneemt (naaldje helemaal onderin dus :P ) dan kijk je op je dagteller hoe ver je gekomen bent. In mijn geval dus 675 kilometer.
Een simpele rekensom leert me dan mijn verbruik over de afgelopen periode.
Natuurlijk kun je ook doen wat jij bedoelt: de tank volgooien, een X aantal kilometers rijden, en vervolgens kijken hoeveel je weer kan tanken. Komt op hetzelfde neer, behalve dat je bij de laatste methode je tank niet zo leeg rijdt. Dat is natuurlijk beter.
@Wes: je mag mijn apparaatje altijd lenen. Ik zit alleen wat ver bij je uit de buurt. Heb je trouwens in het 'ultrasoon reinigen' draadje die ALDI-aanbieding gezien? Je bent 2 x zoveel kwijt aan benzine als je naar mij toe komt :wink:
En daarna heb je nog steeds een ultrasoon apparaat voor allerlei doeleinden.
meten van ge danwel verbruik is denk ik wat nauwkeuriger met de "volle-tank" methode.
Je weet natuurlijk nooit hoeveel brandstof er nog aanwezig was voor de 60 liter tanken en na de 675 km rijden.
Als je "tot het randje" tankt en 675 km rijdt en vervolgens weer "tot het randje" gaat heb je een objectievere benadering. Deze methode wordt volgens mij ook gebruikt bij de zogenaamde "zuinigheidswedstrijden" :wink:
Moet je wel bij dezelfde pomp gaan staan. Onze tango bijvoorbeeld heeft nogal verloop aan de ene kant en dan staat je tank ook schuin. Scheelt al een paar liter...
Off topic:
Dit doet me denken aan m'n laatste bezoek aan Oekraïne. Vlak voor de Poolse grens is een tankstation met een grote richtel. De chauffeur van de minibus ging daar met z'n rechterkant op staan zodat de bus behoorlijk overhelde. Zo kon hij nog meer (goedkope) diesel in z'n tank doen. 8)
meten van ge danwel verbruik is denk ik wat nauwkeuriger met de "volle-tank" methode.
Je weet natuurlijk nooit hoeveel brandstof er nog aanwezig was voor de 60 liter tanken en na de 675 km rijden.
Als je "tot het randje" tankt en 675 km rijdt en vervolgens weer "tot het randje" gaat heb je een objectievere benadering. Deze methode wordt volgens mij ook gebruikt bij de zogenaamde "zuinigheidswedstrijden" :wink:
Ik had de tank zo goed als leeg voor ik begon, en weer zo goed als leeg toen ik er weer mee ging tanken. Daar zit wat marge in, ja. En het vereist wat lef. Maar als ik haar voltank prop ik haar ook stampvol tot aan de vulbuis toe. :mrgreen: De ene keer lijk ik er echter meer in te krijgen dan de andere, bij ongeveer een even lege tank (lees: echt bijna leeg dus :P )
Dat verschil is soms wel bijna 5 liter, en da's weer bijna net zoveel als je hele reserve als je tanklampje gaat branden. Vandaar dat ik het liever op bovenstaande manier doe. Totdat ik het benzinefilter vervangen heb, dan vind ik het zonde van het nieuwe filter om de tank flink leeg te rijden. :wink:
@Wes: je bent welkom als je de rit er voor over hebt, het was een klusje van een uurtje bij de TCT. Ik ben er ook nog steeds een how-to voor aan het schrijven om hier op het forum te zetten, maar dat duurt wat langer dan ik gedacht had. Hopelijk morgen!
't Wordt tijd om eindelijk eens het knipperkastje met-ingebouwd-tijdrelais in elkaar te knutselen zoals ik dat afgelopen winter al voor ogen had.
Dit omdat tegenwoordig mijn MM-lampje 5 seconden na het starten blijft branden. Ik maak me geen zorgen, omdat dit pas gebeurt sinds ik de galerij eraf heb gehad. Dus het is waarscijnlijk iets van 'benzinedruk te laag' of zoiets.
Maar ik wil het uiteraard wel resetten, en aangezien de MM-comp in de TCT zo heerlijk precies is qua timing van aanstuurpulsen vanaf de diagnosestekker, had ik ooit bedacht dat met een tijdrelais te gaan doen. Alle onderdelen liggen dus ook al maanden in de kast :oops: Meteen maar even van de gelegenheid gebruik maken om er een sigaretten-aansteker-stekker aan te solderen i.p.v. de cheap-ass type1 accuklemmen *duikt weg*
Binnenkort toch maar eens wat geld opzij gaan zetten voor Lexia-stekkers, ik heb hier nog een mooie laptop liggen die helemaal niets anders hoeft te doen...
Zo veel wensen, zo weinig tijd en knaakjes :roll: :wink:
Hm, ik had dat al eens bekeken en het leek me totaal niet handig om het vanaf die kant te doen. Nog maar eens kijken dan?
Maar is niemand het met me eens dat flink remmen ontluchten op de klassieke wijze ook voldoende zou moeten zijn om dat hele zootje luchtvrij te krijgen?
Nou, het gaat me er niet om het wel of niet met je oneens te zijn. Het is meer dat het me intrigeert dat er ontluchtingsbouten zitten. Het lijkt me dat die er niet voor niets zitten. ;-)
Ontluchten moet je in principe op het hoogste punt doen. Lucht blijft daar hangen. En je ABS blok zit hoger dan je remnippels...
Die logica volgend lijkt mij dat t geen kwaad kan dat blok een keer te doen.. Wat Wim zegt, die nippels zitten er met een reden :D
Ik heb het een tijdje geleden gedaan toen ik de hydrorincage door lhm verving en alle remmen ging ontluchten.
Het ontluchten van een abs blok is echt zo gepiept. :wink:
En het wordt geen smeerboel?
Abs blok heeft z'n eigen retour, toch?
De olie blijft dus gewoon intern in het systeem.
Ja, da's waar. Maar ik dacht dat je via de nippels naar buiten toe ontluchtte. Ach, ik zal het 'ns gaan ontdekken. :wink:
Ja, ontluchten op het hoogste punt is logisch. Ik ging echter uit van een gesloten systeem onder hoge druk, en dat de lucht meegevoerd zou worden bij ontluchten op een verder gelegen plek, zelfs als die lager ligt.
Maar Wims redenatie dat de ontluchtingspluggen er niet voor niets zitten is ook logisch natuurlijk.
Toch maar eens de Haynes er weer bij pakken dan, ik heb nog een weekje vakantie dus er moet nog wat aan de dames gesleuteld worden anders is de vakantie niet compleet 8)
uit mn peugeottijdperk weet ik nog dat 9/10 keer je abs niet onlucht hoefde te worden na bijv snel ene remslang wisselen, maar als je pech had moest het gewoon wel. Maar dus niet per definitie :]
Mja, volgens mij zit er gewoon van 'voor mijn tijd' nog lucht in, lees ook het stukkie waar ik meld dat ie met ABS sponziger remt als zonder.
Bovendien vermoed ik dat de vorige HD-pomp een tijdje LHM/luchtbubbels mengsel heeft aangezogen i.p.v. pure LHM.
Hoe dan ook, het kan nooit kwaad om alles ff na te lopen bij een 16 jaar oude auto die je nog niet van haver tot gort kent.
Nou alleen nog overvloedig de tijd vinden... :wink:
Zo, vandaag weer ff lekker bezig geweest met de dame.
Om te beginnen heb ik de injectoren eruit gesloopt en vervolgens in de ultrasoonreiniger gegooid. Een rotzooi dat er aan die injectoren en direct daaronder in het inlaatspruitstuk zat! :shock:
Ditmaal ben ik niet eens vergeten om foto's te maken, en ik ben van plan om morgen daarmee ff een 'sticky-waardige' post te maken in het onderhoud-forum waarin ik exact uit de doeken doe hoe ik een en ander geflikt heb.
Stay posted!
Het resultaat is dat de dame wat gelijkmatiger mooi rondloopt, vooral op stationair toerental.
Onderweg is vooral opvallend dat ik eerder een moeilijk doseerbaar gebied had tussen 'gas los' en een beetje gas. Dit wilde ook nogal eens een on-elegante ruk geven als je het gas losliet om uit te rollen op een afrit van de snelweg o.i.d.
Dat verloopt nu allemaal helemal smooth, en de doseerbaarheid bij lage toerentallen is ook veel beter.
Verder heb ik mijn leren stoeltjes uitbundig behandeld met leercleaner, om het geheel vervolgens weer te verwennen en in te vetten met leerconditioner.
Dat was geen overbodige luxe na alle zon en zee van de afgelopen week! Vooral de zijkussen van de zitgedeelten begonnen uit te drogen, en waren hard aan wat TLC toe.
Verder heb ik vandaag helaas weinig kunnen doen, ik vond het gewoonweg té warm om er flink op los te gaan. Bovendien heb ik ook nog mijn motor helmaal verzorgd en opgepoetst, want die wil ik verkopen om wat meer budget te krijgen voor la DS. Tja, prioriteiten...
Eniewee, de dame is weer iets docieler, ronder lopend en in-het-algemeen luxer aanvoelend, en that's what it's all about :wink:
Intressant, doet mijn dame nl. ook, stoort me nu nog niet heel erg maar ik weet idd dat het beter/mooier kan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ah OK. Ik weet dat het ook een gevolg kan zijn van poreuze/licht lekkende vacuumslangetjes. Had je daar al eens naar gekeken?
Anyway, als je je injectoren eens onder handen wil nemen voordat we hier een apparaat ontwikkeld (zie thread "ultrasoon reinigen") hebben dat het volautomatisch doet mét openen van de injectoren, dan mag je het geval hier altijd ff komen lenen.
En dan heb ik ook nog wel ergens een one-touch schakelaar voor het linker voorraam voor je liggen (Zocht je die nog steeds?)
U heb een PB :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Trouwens, was ik nog vergeten:
De verbruikscijfers over de vakantie. 60 liter in de dame gemikt, 675 kilometer mee gereden. Dat komt uit op 1:11,25. Dat is dan Arnhem-Texel en vice versa, plus veel korte ritjes. Dat alles met veelvuldig open ramen en kanteldakje open.
Ik had er misschien nog wat meer kilometers uit kunnen trekken, maar ik had ff geen zin om -zoals gewoonlijk- het heel spannend te maken en me af te moeten vragen of ik de pomp nog ga halen.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over dit 'nieuwe rijden' van mijn dame :clap:
60 liter ingemikt, 675 liter meer gereden. Dat intrigeert me, want hoe weet je precies hoeveel je gereden hebt met 60 liter ?
Edit: Laat maar, ik heb een cursus begrijpend lezen nodig.... :)
Je hebt waarschijnlijk 675 km gereden en de tank daarna met 60 liter volgegooid .....
Ik krijg de neiging om eens bij u langs te komen om mijn injectoren te laten reinigen. Ik heb dat zelfde motor gedrag. :(
Wanneer is de injectoren-reinigings-meet?
En waar?
De officiële meet laat nog even op zich wachten, omdat de elektro vakgroep 8) van het forum zich buigt over de regeling.
Iemand anders zou de testopstelling nog moeten en willen maken voor het inspuitbeeld en opbrengst.
De onofficiele meet kun je onderling afspreken :wink:.
Men neme een zo goed als lege tank. Vervolgens gooi je daar 60 liter in, en zet de dagteller op nul.
Als je benzinemeter na enige tijd weer de meest vertrouwde stand aanneemt (naaldje helemaal onderin dus :P ) dan kijk je op je dagteller hoe ver je gekomen bent. In mijn geval dus 675 kilometer.
Een simpele rekensom leert me dan mijn verbruik over de afgelopen periode.
Natuurlijk kun je ook doen wat jij bedoelt: de tank volgooien, een X aantal kilometers rijden, en vervolgens kijken hoeveel je weer kan tanken. Komt op hetzelfde neer, behalve dat je bij de laatste methode je tank niet zo leeg rijdt. Dat is natuurlijk beter.
@Wes: je mag mijn apparaatje altijd lenen. Ik zit alleen wat ver bij je uit de buurt. Heb je trouwens in het 'ultrasoon reinigen' draadje die ALDI-aanbieding gezien? Je bent 2 x zoveel kwijt aan benzine als je naar mij toe komt :wink:
En daarna heb je nog steeds een ultrasoon apparaat voor allerlei doeleinden.
Ooh ik kan wel wat bedenken wat Wes daar zoal in kan doen :grijns:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het gaat mij meer om dat we het samen doen, om te zien hoe het moet.
Daarna weet ik ook hoe het moet en kan ik anderen er ook mee helpen. :wink:
Arnhem ligt mooi centraal :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
meten van ge danwel verbruik is denk ik wat nauwkeuriger met de "volle-tank" methode.
Je weet natuurlijk nooit hoeveel brandstof er nog aanwezig was voor de 60 liter tanken en na de 675 km rijden.
Als je "tot het randje" tankt en 675 km rijdt en vervolgens weer "tot het randje" gaat heb je een objectievere benadering. Deze methode wordt volgens mij ook gebruikt bij de zogenaamde "zuinigheidswedstrijden" :wink:
Moet je wel bij dezelfde pomp gaan staan. Onze tango bijvoorbeeld heeft nogal verloop aan de ene kant en dan staat je tank ook schuin. Scheelt al een paar liter...
Bij deze methode hoef je natuurlijk ook niet extreem veel km te gaan rijden.
Zal mezelf toch nog eens aan een testje onderwerpen :wink:
Off topic:
Dit doet me denken aan m'n laatste bezoek aan Oekraïne. Vlak voor de Poolse grens is een tankstation met een grote richtel. De chauffeur van de minibus ging daar met z'n rechterkant op staan zodat de bus behoorlijk overhelde. Zo kon hij nog meer (goedkope) diesel in z'n tank doen. 8)
Ik had de tank zo goed als leeg voor ik begon, en weer zo goed als leeg toen ik er weer mee ging tanken. Daar zit wat marge in, ja. En het vereist wat lef. Maar als ik haar voltank prop ik haar ook stampvol tot aan de vulbuis toe. :mrgreen: De ene keer lijk ik er echter meer in te krijgen dan de andere, bij ongeveer een even lege tank (lees: echt bijna leeg dus :P )
Dat verschil is soms wel bijna 5 liter, en da's weer bijna net zoveel als je hele reserve als je tanklampje gaat branden. Vandaar dat ik het liever op bovenstaande manier doe. Totdat ik het benzinefilter vervangen heb, dan vind ik het zonde van het nieuwe filter om de tank flink leeg te rijden. :wink:
@Wes: je bent welkom als je de rit er voor over hebt, het was een klusje van een uurtje bij de TCT. Ik ben er ook nog steeds een how-to voor aan het schrijven om hier op het forum te zetten, maar dat duurt wat langer dan ik gedacht had. Hopelijk morgen!
CDPF, je hebt PB![/img]
't Wordt tijd om eindelijk eens het knipperkastje met-ingebouwd-tijdrelais in elkaar te knutselen zoals ik dat afgelopen winter al voor ogen had.
Dit omdat tegenwoordig mijn MM-lampje 5 seconden na het starten blijft branden. Ik maak me geen zorgen, omdat dit pas gebeurt sinds ik de galerij eraf heb gehad. Dus het is waarscijnlijk iets van 'benzinedruk te laag' of zoiets.
Maar ik wil het uiteraard wel resetten, en aangezien de MM-comp in de TCT zo heerlijk precies is qua timing van aanstuurpulsen vanaf de diagnosestekker, had ik ooit bedacht dat met een tijdrelais te gaan doen. Alle onderdelen liggen dus ook al maanden in de kast :oops: Meteen maar even van de gelegenheid gebruik maken om er een sigaretten-aansteker-stekker aan te solderen i.p.v. de cheap-ass type1 accuklemmen *duikt weg*
Binnenkort toch maar eens wat geld opzij gaan zetten voor Lexia-stekkers, ik heb hier nog een mooie laptop liggen die helemaal niets anders hoeft te doen...
Zo veel wensen, zo weinig tijd en knaakjes :roll: :wink:
Pagina's