INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.
Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Welkom!!!! terug :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maarten vertelde me dat je HA-blok ook een eigen leven leidt met uitgeschakelde motor en deur open: elke 5 seconden ofzo aan en uit.
Als je de 13e komt, zal ik geleerd kijkend je VC wel even open schroeven om de staat van de VN05's te bekijken. Het vermoeden is dat ze terminaal zijn. Gelukkig geen moeilijk op te lossen probleem. ;-)
ja, er tikt wel het een en ander inderdaad :-)
Als je eens zou willen kijken graag! Ik kom de 13de wel even kijken. Ik zal er 's ochtends zijn, denk al rond 10 uur.
Ik heb die diodes en de 2 VN05N dingetjes net maar vast besteld bij Conrad.
Ik had een linkje gekregen van Maarten waarin e.e.a. netjes staat beschreven. Ze kosten de wereld niet en het klinkt of je vroeg of laat toch wel deze modificatie/reparatie moet uitvoeren.....
Ja inderdaad, het is een van de relatief kleine ingrepen die je de kop niet kosten en je een boel ergernis besparen. In het ongunstigste geval heb je ze voor niets vervangen.
Oooww hij heeft een DS!! 8)
Welkom terug Gerrie. :wink:
Jongens we maken er geen Café van. :moderator:
Welkom terug dan maar weer :)
Zo, even een afspraak gemaakt voor een grondige schoonmaakbeurt van m'n Xm. Volgende week woensdag is ze aan de beurt.
Bij ons in het dorp zit een autoclean bedrijfje. M'n buurman schuin aan de overkant heeft daar z'n C5 V6 Break Exclusive laten behandelen en was daar erg tevreden over.
Van het geld dat ik heb afgekregen van de vraagprijs laat ik m'n Xm ook maar eens vertroetelen. De auto wordt van binnen en buiten helemaal schoongemaakt en gepoetst. Geeft het nog meer het gevoel dat ik een nieuwe auto heb gekocht ;-)
Ik ben een aantal min of meer cosmetische dingetjes tegengekomen die ik graag zou aanpakken/oplossen. Ik kan natuurlijk gaan kijken bij de sloop maar ik denk dat het dan nog aardig oploopt. Wellicht heeft iemand op het forum wat liggen?
Ik wil graag de omlijsting van de linker en rechter display vervangen. Zoals op de foto's te zien heeft iemand geprobeerd deze op de verkeerde manier te demonteren:
Ook heeft iemand het klaar gespeeld om het reset pielletje van de dagteller te verwijderen. Iemand enig idee of dit los te vervangen is? Of is dan een hele km teller nodig?
De centrale luchtroosters zitten redelijk los. Volgens mij is aan 1 kant de bevestiging afgebroken:
Laatste kleine dingetje is het lampje bij het contactslot. Dit brand wel ergens ver binnenin de stuurkolom. Het afdekdingetje is volgens mij niet meer heel en blijft slecht zitten:
Heeft iemand (1 van) deze onderdeeltjes?
Groet, Furrie
Behuizing boordcomputers zal niet los te krijgen zijn denk ik zo. Ik heb wel een aantal complete liggen.
Knopje dagteller? geen idee of je die los kan vervangen.
Luchtrooster zal je een compleet dashboard inzet nodig hebben als die afgebroken is. Of demonteren en kijken wat je met secondenlijm kunt redden.
Lichtje contactslot, als je heel goed kijkt zie je een heel klein sleufje tussen het witte hulsje en de zwarte afdekdop waardoor het licht bedoelt is te vallen, nu je deze er toch al uit hebt zou ik met een 4 a 5 mm boortje een gaatje boren in het zwarte afdekkapje, zo vermeerderd de lichtopbrengt met wel 400%.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo'n doppie voor je contactslotverlichting kan ik je wel aan helpen, die verkopen we bij ons op de zaak namelijk. Dan heb je meteen een mooie groene. Hebben ik en Matthijs ook gemonteerd, staat prachtig en lijkt helemaal origineel.
Kost je toch al snel een whopping 2 euro + verzendkosten.
Klok + display: ik zou ff bij Matthijs informeren. Hij is zonder twijfel goedkoper dan de sloop en heeft plenty liggen. Dito voor tellerklok of het knopje daarvan.
Luchtroostertjes zijn gedeeltelijk met losse onderdeeltjes opgebouwd. Als je het middenplaatje waar de + en - op staan er uit wipt (zit er in gedrukt) kun je beter zien wat de schade is. Met een beetje mazzel is slechts het asje of het houdertje van het asje afgebroken. En hoef je niet het hele dash te vervangen.
Ook namens mij, afd oost-brabant :D , welkom terug Furrie. Ik zie dat je al volgas aan de slag bent!
Ben ook benieuwd naar het verhaal van de aankoop!
Zo, oudste zoontje naar het KDV gebracht en dame even een beetje warm gereden. Nu nog even wachten; ze wordt zo opgehaald door het poetsbedrijf. Ze gaat vandaag grondig geschrobt en vertroeteld worden! Ben vooral benieuwd hoe het interieur er straks uit zal zien. Zoals ik al eens schreef is dat wat groezelig na 12 jaar gebruik. Wellicht ruikt ze straks wel weer als nieuw ;-)
Wel foto's maken van voor en na de beurt he. 8)
dat is een goeie, ff kijken of dat nog lukt.
Het is hier namelijk pest-weer......
De Xm is terug.......helaas was het al een uur of 6 en dus donker.
Ik heb dus nog niet goed kunnen kijken. Morgen als het weer licht is.
De beste man had nog wel een probleempje. Hij was zo lang met het leer in de weer geweest met de deur open dat de accu te veel ontladen was. Gelukkig kon hij de accu een tijdje aan de lader hangen en zodoende we auto wel weer terug brengen.
Ik zal dus denk ik wel aan een verse accu moeten als het wat kouder wordt.....
Morgen volgen waarschijnlijk wel weer wat foto's
Oh...ik denk dat ie het contact en de radio aan heeft laten staan om wat muziek bij het poetsen te hebben. De binnenverlichting gaat nl met een tijdrelais vanzelf uit als de deur open blijft staan.
Hopelijk kun je morgen het reslutaat goed zien...staat ze droog??
Dat zou ook nog kunnen.....
Helaas staat ze niet droog. Ik heb wel een grote garage maar daar staat de Ds al in samen met veeeeeeel zooi en wat motor spul :-)
We gaan er maar vanuit dat er schone regen valt :lol:
Eindelijk dan toch maar wat fotootjes van hoe de dame uit de poetsbeurt is gekomen. Ze zag er erg netjes uit weer.
Helaas moest ik door de regen en de bagger dus de buitenkant was al vlot weer vies. Maar van binnen is ze lekker schoon!
Een genot om in te rijden!
Ziet er goed uit, prachtig zoals die druppels erop liggen! 8)
Mooie foto`s en een mooie Xm :wink:
Zo kun je goed het effect van waxen zien :thumbup:
Wel oppassen met bochten als je toevallig met je raam los rijd, je dak spoelt dan in een beweging leeg :lol: :lol: (ik spreek uit ervaring)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het ziet er goed uit. :thumbup:
Gefeliciteerd, zeer nette Dame en mooie combinatie, kleur lak en kleur leer :lol: :lol:
Oooohhhh om te likken..... :tja:
mmmm, die opmerking in combinatie met je avatar bezorgt me rillingen.....
:mrgreen:
Doe dan lekker je oogies dicht.... :lol:
Ik wil binnenkort nog een aantal andere kleine klusjes gaan doen aan m'n Xm en heb daar (zoals gewoonlijk) wat vraagjes bij.....
Automaat olie verversen.
Waar kan ik vinden welke bak (en type motor) ik precies heb? Ik heb nog wel een peilstokje op de bak.
Ik heb al redelijk wat kunnen vinden op het forum. Ik zal de olie halen bij de dealer. Er is ook sprake van een filter geloof ik? Is dit een vervangbaar filter of moet deze gewoon schoongemaakt worden?
Soort olie wachten we even op JP, die schud dat zo uit zijn mouw, de rest kan ik je wel vertellen.
Per keer ververs je zo rond de 3 á 3,5 liter olie. Bakinhoud is circa 7,5 liter dus om het helemaal goed te doen doe je de tweede wissel binnen zeg 500 á 1000 km. Dan heb je mooi in de hele bak frisse olie.
Automaatbak filter moet je demonteren en schoonmaken.
Bijvullen & Peilen.
Denk eraan dat je peilt met warme motor (temperatuur komt overeen met streep op de peilstok)
Vul nooit te veel bij daar kunnen die bakken niet tegen. Beter 3 cm te weinig olie op je peilstok dan 1 cm te veel!
Tijdens het bijvullen/peilen ook even door alle standen gaan met de selecteurhendel dan loopt het goed door de bak.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's