Nou das mooi geregeld :)
Gisteravond een ritje op en neer naar Utrecht vanuit Roermond en vanmorgen de compressie weer gemeten, de cilinders die gisteren 4 en 8 BAR gaven staan nu weer netjes op 14 BAR. Soms kunnen problemen erg mooi zijn.
Verder heb ik reeds een nieuwe koplamp ingebouwd want de oude links was wel erg stukkend zag ik toen ik hem er uit haalde. En nu ben ik bezig met het demonteren van de bekleding en isolatiemat en godskelere wat een pestklus is dat zeg. Maar goed, scheelt wel 100en euro's als ik het zelf doe. Alleen het mechanisme om de zitting van de achterbank te verwijderen is me nog niet helemaal duidelijk maar goed, dat staat hier vast ergens beschreven :wink:
De zitting van de bank naar voren klappen, dan voel je in de metalen beugels rubber blokken, die er met een schroevendraaier uitwippen, de bank heel iets terug klappen (haaks) en dan rechtstandig naar boven eruit tillen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is inderdaad erg gemakkelijk, ik zit nog te veel in BX modus waar alles op een of andere manier vastgeschroefd zit. De isolatie is inmiddels weg daar waar gelast moet worden en daar heb ik het voor vandaag maar bij gelaten, volgende week vrijdag nieuwe bollen scoren en dan zaterdag de aandrijfas en handremkabel vervangen en de remklauwen en blokken voor goed schoonmaken en dan mag ie terug naar de garage voor het laswerk en de APK.
Ja dat had ik dus ook :lol: zit je daar je kop te breken over de waanzinnig ingewikkelde constructie ruk je die hele zitting er gewoon uit zonder enige vorm van moeite. Het blijven toch heerlijke wagens!
Maar het meest blij ben ik nog wel met de compressietest van vanmorgen, een verbrande klep had ook best gekund alhoewel ik dan ook wel andere symptomen had gehad buiten een lage compressie maar voorlopig hoef ik dus niets aan de kop te doen. Binnenkort een plens verse olie er in. In de BX gooide ik altijd Valvoline Maxlife 10W40 volsyntheet. Dat ga ik in de XM ook gooien. De BX trok ik ondanks de kilometerstand van 4 ton regelmatig tot in de 7000 toeren door en dat vond ie allemaal prachtig. Bij de XM zal ik wel nooit boven de 4000 toeren komen maar dat neemt niet weg dat ie geen fijne olie verdient.
Nou das mooi geregeld :)
Gisteravond een ritje op en neer naar Utrecht vanuit Roermond en vanmorgen de compressie weer gemeten, de cilinders die gisteren 4 en 8 BAR gaven staan nu weer netjes op 14 BAR. Soms kunnen problemen erg mooi zijn.
:daarvaltmebekvanopen: Welk wondermiddel is dat?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De zuigerveren kunnen vast gezeten hebben door koolvorming. Door de motor goed warm te stoken verbranden de koolresten en dichten de zuigerveren weer goed af en is de compressie weer in orde.
Een goede motorolie helpt koolvorming te voorkomen, ook bij een zuinige rijstijl.
Dus van tijd tot tijd veelvuldig in lage versnellingen rijden, pas boven de 4000tr/min (voor ongeveer 10 tot 15min. eens per maand) kan een motor opgebouwde verbrandingsresten echt verbranden.
Gewoon even naar de dealer toe he :wink:
Dealert verkoopt ook allerlei toevoegingen voor je benzine om injectoren te reinigen. Gewoon in originele citroen flesjes!
De toevoegingen voor de benzine houden de leidingen en injectoren schoon, wat zeker belangrijk is :wink:. Maar die opgeloste aanslag in de benzine vormt ook weer meer verbrandingsresten in de verbrandingskamer en tussen de zuigerveren. Ook de inlaatklep zittingen zullen ietsje schoner worden maar niet brandschoon, daarvoor moet de motor boven de 4000 tr/min draaien op de snelweg.
Dus een benzinetoevoeging, een goede motorolie en het juiste rijgedrag helpen dit soort problemen te voorkomen :wink:.
De zuigerveren kunnen vast gezeten hebben door koolvorming. Door de motor goed warm te stoken verbranden de koolresten en dichten de zuigerveren weer goed af en is de compressie weer in orde
Is ook, maar ik werk 70 kilometer van huis en me dunkt dat hij met die snelwegkilometers een keurige temperatuur weet te bereiken. Ik heb nu ruim 5000 kilometer gereden met haar en vond het een gezapige fijne bak.
Sinds de toevoeging van dat spul het gaat overigens om dit spul van Forté merk ik echt een aanzienlijke verbetering aan alles. Veel rustiger stationair, een veel soepeler verloop door de toeren heen en veel meer vermogen.
Maar dat een motor af en toe toeren moet maken ben ik zeker met je eens! De BX kreeg af en toe goed op zijn flikker nadat ie netjes warm gereden was, en dat was minstens 10 minuten nadat de olietemperatuur goed was en dat heeft haar nooit kwaad gedaan. Met de XM rijd ik anders dat is niet zo'n lichtvoetig racemonstertje maar ook de XM zal zeker wel eens in de 5000 toeren komen bij het invoegen op de snelweg bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, ik ben zéér tevreden over het resultaat van dat Forté spul. Binnenkort een nieuw oliefiltertje en een verse plens Valvoline longlife en dan zal het wel weer goed blijven voor een tijd :)
Ik neem aan de Motor Flush? Dat is er bij mijn C5 ook in gegaan, evenals bij mijn moeders Cmax. Erg goed spul!
Cmax ging een beetje olie verbruiken, das nu ook weg... Daar zijn geloof ik wel een aantal middeltjes in gegaan.
Ik heb alledrie de flesjes bij de olie gekieperd, alleen die tube niet.
Oh en één van die flesjes (met de blauwe dop) is in de benzinetank gegooid.
Misschien heeft het daar wel aan gelegen dat ie nu zo mooi loopt, dus dat moet je dan wel nadoen natuurlijk :lol:
Wat een heerlijke auto is het geworden vandaag :D
Ik ben vanmorgen vroeg naar Mol gereden om een complete set bollen onder een break vandaan te halen die toch gesloopt gaat worden maar wel nog hagelnieuwe bollen had. Mijn voorraadbol en voorveerbollen waren nog erg goed maar de achterveerbollen waren echt plat en de hydractiefbollen zijn volgens mij 15 jaar en 400.000 kilometer geleden nog nieuw bij de auto geleverd. Godsammekrake wat zaten die dingen achterlijk vast zeg. Vooral de achterste hydractiefbol boven de uitlaat, daar heb ik ongelogen 2 uur op zitten meppen voordat er eindelijk wat beweging in kwam maar goed, de achterste veerbollen en de beide hydractiefbollen zijn nu nieuw en wát een verschil zeg, hééééééérlijk zacht nu, drempels voel ik niet meer! Ook heb ik nog een electrsich bediend interieur meegekregen dat ik na de APK in ga bouwen.
Volgende week alleen nog even nieuwe remblokken voor monteren, een nieuwe handremkabel en een ander aandrijfasje en dan is de trut weer klaar voor een jaar plezier! Inmiddels heb ik bijna 8000 kilometer gereden in haar en die bevielen best goed, met de nieuwe vering zal dat denk ik héél goed worden!
Dank je :)
En het is het waard ook! Vanaf 9 uur vanmorgen tot een uur of 1 heb ik op de bevroren grond onder een XM op blokken en bokken gelegen om de zooi los te hameren en van 15:00 tot 18:00 ben ik bezig geweest om de bollen bij mij er op te zetten. Toen gelukkig wel in een verwarme garage met brug maar jongens wat trekt die koude in je rug zeg, en dan ook nog stijf als een plank naar huis moeten stuiteren :lol: maar morgen staat mij een fijn ritje te wachten! 8 december wordt ze trouwens gelast, daar zit ik ook wel naar uit te kijken aangezien het halve interieur nu in de C35 van mijn ouders ligt.
Niet om aan te zien al die stekkers en kabels, aan de andere kant heb ik nu eindelijk eens een rammelvrije Citroen omdat er gewoon niets meer in de auto aanwezig is dat kan rammelen :lol:
Hoe zit het trouwens met de deurpanelen? Ik heb nu een electrisch interieur van een Type1 incl. de panelen, passen die zonder meer in mijn Type2 of moest ik dat maar vergeten?Ik heb er namelijk nog niet echt goed naar gekeken.
hhhm, niet dat ik zo'n originaliteitsfreakben maar dan denk ik dat ik het laat. Mijn huidige deurpanelen zijn effen grijs en kleuren overal wel bij maar de T1 deurpanelen die ik heb hebben extra opbergvakjes en de bekleding correspondeert met het motiefje van de electrische stoelen. Nou ja, we zien tzt wel, eerst dat ding maar eens goedgekeurd krijgen :)
En zo is dat!
Gelukkig heb ik mezelf genoeg tijd gegeven voor deze dame want tussen het werken, solliciteren, babykamer bouwen, spullen verzamelen, naar verloskundige e.d. rijden blijft er maar bar weinig tijd over om te sleutelen, ik moet het van de verloren uurtjes hebben maar nog twee dagen sleutelen en dan is ze weer toppie, daarna ga ik me eens bezig houden met het optische gebeuren.
Soow kelere ja zeg. Maar man wat heb ik genoten van mijn eerste woon/werk rit. Ik woon in Roermond en werk in Aachen (zo'n 70 kilometer enkele reis) en het is echt weer héééérlijk zweven. Terug duurde vandaag iets langer dan normaal, 3,5 uur in plaats van een krap uurtje maar goed, haast heb ik nooit in de auto want dat schiet toch niet op dus heb ik gewoon langer kunnen genieten van de XM :lol:
Vandaag de bijna laatste loodjes voor de APK uitgevoerd, nieuwe remblokken voor, nieuwe handremkabels (pfff, das toch makkelijker bij de BX) en een nieuwe (nou ja, andere) aandrijfas links. Er kwam een liter minder bakolie uitlopen dan er in hoort te zitten en dat merk ik nu wel bij het schakelen, meteen een stuk beter. Wel met mijn fueevork het fuseehoesje gesloopt dus dat moet de garage nog maar even vervangen als ze gaan lassen woensdag en dan komt het verder helemaal goed, volgend weekend het interieurplastic terugbouwen en het electrisch interieur er in zetten, dan maandag APK en dan moet ie voor een jaartje goed zijn. Ik vind het ding steeds lolliger worden en de eerste 10.000 kilometers zitten er ook alweer op.
Ja wat dat betreft kom ik ook wel uit een goed nest hoor, na ongeveer een half miljoen kilometers in 12 BXen en nog een XM T1 en een ZX achter de rug heb ik wel wat geklooid inmiddels :)
De leukste "verbetering" blijf ik nog altijd de 6-bak in mijn BX 16V vinden, in zo'n oud plastic hok bij 205KM/h nog even doorschakelen naar de 6 blijft machtig. Maar goed, voorlopig de XM maar eens onder handen nemen.
Toen ik trouwens het hitteschild loshad om de handremkabels te vervangen viel me op dat de schakelstang ooit gebroken is geweest en zeer *kuch* professioneel weer aan mekaar gebakken. Ik weet niet wat zo'n stang kost maar godsamme zeg, als je al de moeite gaat nemen om alle troep eromheen te demonteren om het te lassen lijkt het me goedkoper om gewoon ff een nieuwe te steken. Meja, weer wat voor op de verlanglijst :wink:
Topperrrrrtje. 8)
Nou das mooi geregeld :)
Gisteravond een ritje op en neer naar Utrecht vanuit Roermond en vanmorgen de compressie weer gemeten, de cilinders die gisteren 4 en 8 BAR gaven staan nu weer netjes op 14 BAR. Soms kunnen problemen erg mooi zijn.
Verder heb ik reeds een nieuwe koplamp ingebouwd want de oude links was wel erg stukkend zag ik toen ik hem er uit haalde. En nu ben ik bezig met het demonteren van de bekleding en isolatiemat en godskelere wat een pestklus is dat zeg. Maar goed, scheelt wel 100en euro's als ik het zelf doe. Alleen het mechanisme om de zitting van de achterbank te verwijderen is me nog niet helemaal duidelijk maar goed, dat staat hier vast ergens beschreven :wink:
De zitting van de bank naar voren klappen, dan voel je in de metalen beugels rubber blokken, die er met een schroevendraaier uitwippen, de bank heel iets terug klappen (haaks) en dan rechtstandig naar boven eruit tillen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanks!
Het is inderdaad erg gemakkelijk, ik zit nog te veel in BX modus waar alles op een of andere manier vastgeschroefd zit. De isolatie is inmiddels weg daar waar gelast moet worden en daar heb ik het voor vandaag maar bij gelaten, volgende week vrijdag nieuwe bollen scoren en dan zaterdag de aandrijfas en handremkabel vervangen en de remklauwen en blokken voor goed schoonmaken en dan mag ie terug naar de garage voor het laswerk en de APK.
Ik vind het eigenlijk dolkomisch hoe simplistisch de achterbank van zo'n dure auto als een XM vastzit. :lol:
Ja dat had ik dus ook :lol: zit je daar je kop te breken over de waanzinnig ingewikkelde constructie ruk je die hele zitting er gewoon uit zonder enige vorm van moeite. Het blijven toch heerlijke wagens!
Maar het meest blij ben ik nog wel met de compressietest van vanmorgen, een verbrande klep had ook best gekund alhoewel ik dan ook wel andere symptomen had gehad buiten een lage compressie maar voorlopig hoef ik dus niets aan de kop te doen. Binnenkort een plens verse olie er in. In de BX gooide ik altijd Valvoline Maxlife 10W40 volsyntheet. Dat ga ik in de XM ook gooien. De BX trok ik ondanks de kilometerstand van 4 ton regelmatig tot in de 7000 toeren door en dat vond ie allemaal prachtig. Bij de XM zal ik wel nooit boven de 4000 toeren komen maar dat neemt niet weg dat ie geen fijne olie verdient.
:daarvaltmebekvanopen: Welk wondermiddel is dat?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Zeker als de dealer het verkoopt.
De zuigerveren kunnen vast gezeten hebben door koolvorming. Door de motor goed warm te stoken verbranden de koolresten en dichten de zuigerveren weer goed af en is de compressie weer in orde.
Een goede motorolie helpt koolvorming te voorkomen, ook bij een zuinige rijstijl.
Dus van tijd tot tijd veelvuldig in lage versnellingen rijden, pas boven de 4000tr/min (voor ongeveer 10 tot 15min. eens per maand) kan een motor opgebouwde verbrandingsresten echt verbranden.
Gewoon even naar de dealer toe he :wink:
Dealert verkoopt ook allerlei toevoegingen voor je benzine om injectoren te reinigen. Gewoon in originele citroen flesjes!
De toevoegingen voor de benzine houden de leidingen en injectoren schoon, wat zeker belangrijk is :wink:. Maar die opgeloste aanslag in de benzine vormt ook weer meer verbrandingsresten in de verbrandingskamer en tussen de zuigerveren. Ook de inlaatklep zittingen zullen ietsje schoner worden maar niet brandschoon, daarvoor moet de motor boven de 4000 tr/min draaien op de snelweg.
Dus een benzinetoevoeging, een goede motorolie en het juiste rijgedrag helpen dit soort problemen te voorkomen :wink:.
Is ook, maar ik werk 70 kilometer van huis en me dunkt dat hij met die snelwegkilometers een keurige temperatuur weet te bereiken. Ik heb nu ruim 5000 kilometer gereden met haar en vond het een gezapige fijne bak.
Sinds de toevoeging van dat spul het gaat overigens om dit spul van Forté merk ik echt een aanzienlijke verbetering aan alles. Veel rustiger stationair, een veel soepeler verloop door de toeren heen en veel meer vermogen.
Maar dat een motor af en toe toeren moet maken ben ik zeker met je eens! De BX kreeg af en toe goed op zijn flikker nadat ie netjes warm gereden was, en dat was minstens 10 minuten nadat de olietemperatuur goed was en dat heeft haar nooit kwaad gedaan. Met de XM rijd ik anders dat is niet zo'n lichtvoetig racemonstertje maar ook de XM zal zeker wel eens in de 5000 toeren komen bij het invoegen op de snelweg bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, ik ben zéér tevreden over het resultaat van dat Forté spul. Binnenkort een nieuw oliefiltertje en een verse plens Valvoline longlife en dan zal het wel weer goed blijven voor een tijd :)
Welk flesje van de 4 ?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik neem aan de Motor Flush? Dat is er bij mijn C5 ook in gegaan, evenals bij mijn moeders Cmax. Erg goed spul!
Cmax ging een beetje olie verbruiken, das nu ook weg... Daar zijn geloof ik wel een aantal middeltjes in gegaan.
Ik heb alledrie de flesjes bij de olie gekieperd, alleen die tube niet.
Oh en één van die flesjes (met de blauwe dop) is in de benzinetank gegooid.
Misschien heeft het daar wel aan gelegen dat ie nu zo mooi loopt, dus dat moet je dan wel nadoen natuurlijk :lol:
Wat een heerlijke auto is het geworden vandaag :D
Ik ben vanmorgen vroeg naar Mol gereden om een complete set bollen onder een break vandaan te halen die toch gesloopt gaat worden maar wel nog hagelnieuwe bollen had. Mijn voorraadbol en voorveerbollen waren nog erg goed maar de achterveerbollen waren echt plat en de hydractiefbollen zijn volgens mij 15 jaar en 400.000 kilometer geleden nog nieuw bij de auto geleverd. Godsammekrake wat zaten die dingen achterlijk vast zeg. Vooral de achterste hydractiefbol boven de uitlaat, daar heb ik ongelogen 2 uur op zitten meppen voordat er eindelijk wat beweging in kwam maar goed, de achterste veerbollen en de beide hydractiefbollen zijn nu nieuw en wát een verschil zeg, hééééééérlijk zacht nu, drempels voel ik niet meer! Ook heb ik nog een electrsich bediend interieur meegekregen dat ik na de APK in ga bouwen.
Volgende week alleen nog even nieuwe remblokken voor monteren, een nieuwe handremkabel en een ander aandrijfasje en dan is de trut weer klaar voor een jaar plezier! Inmiddels heb ik bijna 8000 kilometer gereden in haar en die bevielen best goed, met de nieuwe vering zal dat denk ik héél goed worden!
Nou veel zweefplezier toegewenst :wink:.
Dank je :)
En het is het waard ook! Vanaf 9 uur vanmorgen tot een uur of 1 heb ik op de bevroren grond onder een XM op blokken en bokken gelegen om de zooi los te hameren en van 15:00 tot 18:00 ben ik bezig geweest om de bollen bij mij er op te zetten. Toen gelukkig wel in een verwarme garage met brug maar jongens wat trekt die koude in je rug zeg, en dan ook nog stijf als een plank naar huis moeten stuiteren :lol: maar morgen staat mij een fijn ritje te wachten! 8 december wordt ze trouwens gelast, daar zit ik ook wel naar uit te kijken aangezien het halve interieur nu in de C35 van mijn ouders ligt.
Niet om aan te zien al die stekkers en kabels, aan de andere kant heb ik nu eindelijk eens een rammelvrije Citroen omdat er gewoon niets meer in de auto aanwezig is dat kan rammelen :lol:
Hoe zit het trouwens met de deurpanelen? Ik heb nu een electrisch interieur van een Type1 incl. de panelen, passen die zonder meer in mijn Type2 of moest ik dat maar vergeten?Ik heb er namelijk nog niet echt goed naar gekeken.
Type1 deurpanelen passen op de deuren van een type2. Bij een type2 loopt de bovenkant richting hetdashboard op en bij type1 zijn ze recht :wink:.
Optisch sluit het niet mooi aan op het dashboard, maar je zult geen sluitproblemen ondervinden.
hhhm, niet dat ik zo'n originaliteitsfreakben maar dan denk ik dat ik het laat. Mijn huidige deurpanelen zijn effen grijs en kleuren overal wel bij maar de T1 deurpanelen die ik heb hebben extra opbergvakjes en de bekleding correspondeert met het motiefje van de electrische stoelen. Nou ja, we zien tzt wel, eerst dat ding maar eens goedgekeurd krijgen :)
een APK goedkeuring heeft meer prio :wink:
En zo is dat!
Gelukkig heb ik mezelf genoeg tijd gegeven voor deze dame want tussen het werken, solliciteren, babykamer bouwen, spullen verzamelen, naar verloskundige e.d. rijden blijft er maar bar weinig tijd over om te sleutelen, ik moet het van de verloren uurtjes hebben maar nog twee dagen sleutelen en dan is ze weer toppie, daarna ga ik me eens bezig houden met het optische gebeuren.
Mooie berichten lees ik hier. 8)
Idd mooie berichten, en idd wat was het KOOOOOUUUUUDDD vandaag!! :wink:
Soow kelere ja zeg. Maar man wat heb ik genoten van mijn eerste woon/werk rit. Ik woon in Roermond en werk in Aachen (zo'n 70 kilometer enkele reis) en het is echt weer héééérlijk zweven. Terug duurde vandaag iets langer dan normaal, 3,5 uur in plaats van een krap uurtje maar goed, haast heb ik nooit in de auto want dat schiet toch niet op dus heb ik gewoon langer kunnen genieten van de XM :lol:
:lol:
Vandaag de bijna laatste loodjes voor de APK uitgevoerd, nieuwe remblokken voor, nieuwe handremkabels (pfff, das toch makkelijker bij de BX) en een nieuwe (nou ja, andere) aandrijfas links. Er kwam een liter minder bakolie uitlopen dan er in hoort te zitten en dat merk ik nu wel bij het schakelen, meteen een stuk beter. Wel met mijn fueevork het fuseehoesje gesloopt dus dat moet de garage nog maar even vervangen als ze gaan lassen woensdag en dan komt het verder helemaal goed, volgend weekend het interieurplastic terugbouwen en het electrisch interieur er in zetten, dan maandag APK en dan moet ie voor een jaartje goed zijn. Ik vind het ding steeds lolliger worden en de eerste 10.000 kilometers zitten er ook alweer op.
XM's zijn inderdaad hokken waar elke beun bijna automatisch tot een verbetering leidt. En dan krijg je er ook steeds meer lol in.
Ja wat dat betreft kom ik ook wel uit een goed nest hoor, na ongeveer een half miljoen kilometers in 12 BXen en nog een XM T1 en een ZX achter de rug heb ik wel wat geklooid inmiddels :)
De leukste "verbetering" blijf ik nog altijd de 6-bak in mijn BX 16V vinden, in zo'n oud plastic hok bij 205KM/h nog even doorschakelen naar de 6 blijft machtig. Maar goed, voorlopig de XM maar eens onder handen nemen.
Toen ik trouwens het hitteschild loshad om de handremkabels te vervangen viel me op dat de schakelstang ooit gebroken is geweest en zeer *kuch* professioneel weer aan mekaar gebakken. Ik weet niet wat zo'n stang kost maar godsamme zeg, als je al de moeite gaat nemen om alle troep eromheen te demonteren om het te lassen lijkt het me goedkoper om gewoon ff een nieuwe te steken. Meja, weer wat voor op de verlanglijst :wink:
+-60 euro meende ik uit mn hoofd
Pagina's