Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

421 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Matthijs
afbeelding van Matthijs

Van harte gefeliciteerd :) Geniet er maar lekker van, zeker met deze mooie dagen buiten en kerst voor de deur, wat een geluk bij elkaar.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Proficiat met jullie dochtertje en zeker een toepasselijke naam :ballonnen:

maartenh
afbeelding van maartenh

Pappa Tony! :D Gefeliciteerd!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Bedankt voor alle felecitaties :D
We zijn heel blij met ons lieve dochtertje!
En alles lijkt tot nu toe ook goed te gaan, ze eet goed, duwt de luiers lekker vol, gehoortest was ok en hart en longen doen het uitstekend!
Sinds vandaag heb ik een lekker goed weekje vakantie waarin ik volop kan gaan genieten van haar en in januari begin ik met mijn nieuwe job. Alles is super geregeld dit jaar!

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Jee zie ik het nu pas...

Van harte proficiat!
Is een mooi ritje niet, de eerste keer met 3 in de voituur.
Kan mijn eerste ritje met 3 nog goed herinneren, was welliswaar in een (E)Xantia, maar dan nog.

Dat je er maar veelvuldig van mag genieten met zijn drieen!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

stooftaker zegt:

Jee zie ik het nu pas...

...dat geldt ook voor mij Tonie. :oops: Proficiat!! Geniet van deze tijd, over zoveel jaar zul je die nog als heel erg bijzonder ervaren!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Nou,

laat ik eens een updateje doen.
De XM is nog steeds mijn grote vriend, ik wordt iedere dag gekker op het beest en dat ie nog maar lang moge blijven!
Enige punt van aandacht is nog steeds de lekkende radiateur, inmiddels heb ik een goede klaarliggen, deze moet ik nog even plaatsen. In eerste instantie had ik mooie radiateurs geregeld die in mijn auto horen te zitten maar kwam er toen ik ze wilde in gaan bouwen achter dat er een type1 radiateur is geplaatst bij mij omdat de ruimte waar normaal het expansievat zit nu gevuld wordt door de LPI verdeler. Dus maar een goeie type1 radiateur geregeld.
Verder heb ik nog parkeersensoren ingebouwd, niet dat ik ze zo hard nodig had maar ik had ze nou eenmaal nog liggen. Wel geinig, ik kan nu wel heeel erg dicht op objecten parkeren.
En verder is de kilometerstand nu bijna 430.000 kilometer, mag dus nog wel een tonnetje bij.\

Met de dochter gaat alles ook prima, het is een ontzettend tevreden meisje, huilt nooit en is in haar nopjes achterin de XM, zodra de motor start is het even brabbelen en vervolgens direct slapen, haar autosmaak begint zich langzaam te ontwikkelen. Afgelopen weekend een stukje met haar in de HY gereden en dat vond ze ook erg mooi.

Eigenlijk gaat alles dik prima, wellicht dat we binnenkort ook nog een tof huis hebben, met een garage met 70 vierkante meter vloeroppervlakte een smeerput en een tweede verdieping, we hebben alles zo goed als rond dus weer iets om naar uit te kijken!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM 2.0 16V LPI G3

hey leuk! Een update! Je dochtertje is nu al weer ruim een half jaar, time flies!! En ik hoop van harte dat die garage met huis doorgaat, woooow!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

haha thanks!

Ja wij hopen ook dat het doorgaat, financieel is alles rond maar de verkoper balanceert op het randje van een faillissement dus nog even spannend of we het van hem mogen kopen of dat het via een executeur zal gaan, er is een getekend koopcontract dus we hebben redelijke zekerheid. Lekker grote tuin, een huis met vier verdiepingen en dan zo'n garage erbij, met stroom en water. En omdat er nogal het een en ander aan gedaan moet worden (reparatie dak, aanleg CV, nieuwe badkamer, kozijnen repareren of vervangen) is de prijs ook nog eens zeer aantrekkelijk.

De duimen draaien :)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM 2.0 16V LPI G3

4 verdiepingen :shock: Weet je zeker dat er ook niet andere mensen wonen?? Wij noemen dat nl een flat :mrgreen:

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

haha 'tis te hopen van niet natuurlijk :wink:

Maar vier verdiepingen inclusief de kelder, dat is dan wel een volwaardige verdieping qua afmeting maar moet wel even goed onderhanden genomen worden om er iets leefbaars van te maken, uiteindelijk wil ik dat opdelen in een washok, een provisiekamer en een studeerkamer/logeerkamer.

Meja, voor we zover zijn staan er nog genoeg andere zaken op de lijst die eerst afgewerkt moeten worden.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Nou,

ik begin toch langzamerhand te denken dat mijn koppakking niet helemaal fris meer is.
De lekkage van mijn koelvloeistof blijkt nu toch niet uit de radiateur te komen maar uit het overdrukslangetje en hij bouwt ook wel erg veel druk op in het koelsysteem. Ik ruik geen uitlaatgassen in het koelsysteem en de druk wordt ook pas echt opgebouwd als de motor goed op temperatuur is, vanaf zo'n 20 snelwegkilometers zeg maar. Maar dan is het ook wel dramatisch, zonder dop op de radiateur spuit het er dan flink uit, meer dan de overdruk zou moeten doen. Bijvullen en dan gas geven resulteert weer in een fontein en na het gas loslaten zie je de koelvloeistof ook meteen een flink eind zakken in de radiateur.
Nou kan ik wel mijn koppakking gaan vervangen maar ik moet ook nog een nieuwe koppeling monteren en (inmiddels uiteraard) de distributieriem. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een andere motor.
Iemand nog een knappe 2.016V liggen met metalen inlaatspruitstuk?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Ik weet nog wel iemand met een goede 16v denk ik, zit zelf een revisiekop op. Zal een informeren naar een prijsje al je wil

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Gaarne :)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Mail = sent, u hoort nog van ons ;) Zit geloof ik ook nog een auto omheen, mijn laatste sloper staat daar ook in de stalling. Zal even met hem bespreken wat handig is

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Thanks!

Ik hoor het wel :)
Als ik het blok er zelf uit moet komen plukken is dat ook niet zo'n punt, dat gaat nog best rap bij de 16V.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Hij had de wagen al op laten halen helaas. Had alleen nog TCT's staan

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Ok, geen probleem!
Hartelijk bedankt voor het navragen in ieder geval!
Ik heb inmiddels meerdere opties bekeken en de Citroen garage in het dorp van mijn ouders stopt ermee. Heeft nog een knappe sloper staan, krap aan 2 ton ervaring en die mag ik voor 175 euro hebben. Voordeel is dat ik dan ook meteen een reservekatalysator heb, althans, ik neem aan dat er tussen de break en berline geen verschil zit in de uitlaat, behalve dan de laatste demper. En een ander voordeel is dat ie lekker in de buurt staat. Ik weet nu alleen niet zeker of deze een plastic inlaat spruitstuk heeft of een aluminium spruitstuk. De mijne is van alu waarin de injectoren zitten voor de LPI installatie. Die past zo wel op het blok maar zijn er andere verschillen waar ik rekening mee moet houden?

gomp
afbeelding van gomp
Re: XM 2.0 16V LPI G3

ik meen dat er een verschil in spanrollen is maar helemaal zeker ben ik er niet van.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Ow ok, dat maakt me niet uit, de distributieriem gaat er toch nieuw op incl. spanrollen en waterpomp.
Het gaat me meer om de electronica zoals kabelboom die naar binnen gaat, en aansluitingen op sensoren die naar het dash gaan etc. Niet zo'n probleem als die anders zijn natuurlijk maar handiger als ze gelijk zijn.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Had je al eens op service.citroen.com gekeken?
Misschien dat je daar wat wijzer van wordt. :wink:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Je kan ook gewoon het blok kaal trekken van het plastic (ALS dit al zo zou zijn) en hele rambam overzetten. Hoef jeje nergens zorgen over te maken ;)Zou wel ff compressietestje doen voor je dat ding gaat uitbouwen.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Compressietest sowieso maar ik ken deze auto wel, stond als een yountimer te koop tot er tijdens een storm een boom op viel en de achterkant verpestte. Blok moet echt heel gezond zijn.
Sowieso is dat ook wat de garagehouder zegt en wat deze man zegt mag wat mij betreft direct in een marmeren plaat gegraveerd worden. Uiteraard ga ik het blokje wel even nalopen en onder handen nemen, staat ook alweer een jaar of stil inmiddels maar ik geloof dit ding wel.
Oh en sowieso gaat mijn spruitstuk overgezet worden aangezien daar de injectoren van de LPI installatie in zitten, da's wel zo makkelijk natuurlijk. Maar een groot voordeel is dat ik meteen alle zooi mee kan nemen, de frissere versnellingsbak, de frissere hydrauliekpomp, de frissere aircopomp. Alleen mijn dynamo is hagelnieuw, die zet ik dan maar voor de sier over ;) ik hoop hem morgen op te halen en met een week of twee het blok over te planten, zo lang, heb ik besloten, moet de trut het nog maar even uithouden met lekke pakking, da's 1200 kilometer :wink: vingertjes gekruisd dus :P

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Zolang je maar genoeg water meeneemt gewoon doorrijden ;) Zolang je de mensen achter je niet teveel lastig valt kan je het wel ff rekken. tot je waterslag krijgt, maar dan moet je gewoon wat harder doorsleutelen :mrgreen:

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Haha is ook :)
Och en bovendien is de lekkage nog niet zo erg dat er kvs in de cilinders komt, nog niet in ieder geval, de uitlaatgassen zie je nog niet. Zo lang dat zo blijft rijd ik met dit blokje nog even door. Dat geeft me de tijd om dat andere blok goed op orde te maken. Als ik daar alvast een nieuwe koppeling op zet en een nieuwe distributieriem kan ik hem klaarleggen voor wanneer het misgaat, dan is het ook in een middag gepiept om het blok om te hangen als mijn huidige de geest geeft.
Oh en als ik waterslag krijg sla ik gewoon terug!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Nou, de dame loopt me gewoon te bedotten, het boefje!
Vanmorgen op en neer naar Hilversum gereden om het lederen interieur bij Gompyop te halen, net na vertrek even moeten stoppen om koelvloeistof bij te vullen en dat was het weer, verder een rit zonder gekkigheden. Daar aangekomen toch eens voor de grap in een koelwaterslang geknepen, de dikke vanaf het thermostaathuis naar de radiateur en die is dus gewoon in te knijpen, niks geen druk in het koelsysteem dus. Wat blijkt nou, en dat wist ik al half. Er is een radiateur van een type1 8V gemonteerd zodat het expansievaatje dat origineel bij de radiateur van de type2 16V hoort is komen te vervallen om daar het LPI blok te plaatsen. Die radiateur van mij zit nogal anders in elkaar dan een standaard 16V radiateur en nu wordt eigenlijk de complete flow van het water rechtstreeks tegen de dop aangespoten. Nogal wiedes dat ie een mooie fontein bouwt als ik met draaiende motor zonder dop effe lekker aan het gas ga melken. Maar goed, desondanks ga ik toch volgende week die motor ophalen zodat ik die op mijn gemak en in alle rust kan gaan behandelen, als die dan klaar is en mijn huidige motor wil niet meer dan zet ik het ding gewoon om. Voor nu ga ik in de XM in ieder geval maar een andere radiateur plaatsen, wel weer een type1 8V radiateur, maar dan een zonder lekkage en verder genieten van het fantastische lederen interieur want manmanman wat ziet dat er goed uit en wat zit dat lekker! Binnenkort mijn 2-fasen leerverwennerij van mequiars maar weer eens boven water toveren en dat leer eens goed schoonmaken, het heeft natuurlijk wel een tijdje in de garage staan wachten op mijn auto natuurlijk :D

hier zijn wat plaoties van het resultaat:

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/leer/thumb/IMAG0628.jpg)

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/leer/thumb/IMAG0629.jpg)

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/leer/thumb/IMAG0630.jpg)

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/leer/thumb/IMAG0631.jpg)

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/leer/thumb/IMAG0632.jpg)

Zo wordt dat vsx-je met 4 ton toch steeds een stukje leuker!

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Toppie. Nu nog een middenconsole met Chinees hout scoren en je bent helemaal het heertje. Euhh, madame is het dametje. :oops:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM 2.0 16V LPI G3

+1

En een zwart tapijt scoren dat grijze is zo 2010...... :mrgreen:

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Check! middenconsole met echt chinees nephout is in de pocket reeds, moet hem er alleen nog even insteken maar daar had ik vandaag nog geen zin in, in de deurpaneeltjes zit overigens echt hout joh, alsof er een stradivarius stukgeslagen is tegen deze XM!

En zwart tapijt en evt. plafond zou ik wel lusten ja maar dat ligt helaas niet op iedere hoek van de straat, oneerlijk is het!
Meja, dat komt tzt nog wel eens een keer op mijn pad. Het volgende project wordt de nieuwe motor en de inbouw van de ecc, de ecc is dan trouwens ook meteen een mooi moment om de middenconsole te vervangen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Leuk zo'n boefje break! Maar begrijp ik nu goed dat je dat leder vanochtend gehaald hebt en vanmiddag het er al in zat :shock:

Pagina's