Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Dat is Naatje zeg.
Ik weet uit ervaring dat het bovenop het subframe druk is qua leidingen. En dat er slecht bij te komen is.
Maar zoals Wes zegt, is de lekkage te repareren. Je moet wel een brug en geduld hebben.
Er zijn een paar manieren:
De eerste en snelste is om de rotte leiding te repareren door er een nieuw stukje in te zetten. Ik ben van mening dat dan de rest van de leiding ook niet al te best is en je later weer lekkage hebt.
De andere is om de leiding te vervangen. Er is nog redelijk wat nieuw te krijgen. Maar als je zin hebt, kun je ze ook zelf maken. Een flange apparaatgevaldinges kost rond de €200,- om de nippels zelf te maken.
Eventueel dat je zo'n ding met een paar mensen aanschaft (Ik wil wel meedoen :wink: ).
Dan kost het je alleen nog de nodige uren en wat materiaalkosten.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
@wes: de auto is nog niet thuis dus kan ik niet checken waar het precies zit. Ik denk echter niet dat het een retourleiding is. Er stond veel druk op, de lhm kwam er als een soort nevel uit leek wel, en het siste dus ook behoorlijk. Retourleiding lijkt me drukloos tot lage druk te zijn.
@Wim: brug heb ik niet, wel eventueel de smeerkuil bij de buurman. Ik hebal eens gekeken naar zo flare-apparaat. Lijkt me wel wat . Zijn er dan koppelingen die je aan beide kanten kunt gebruiken of alleen wartels? Maw kun je een leiding dan doorsnijden en weer aan elkaar maken of zet je er een wartel op en moet je dus vervangen tot het volgende blok waar je met een wartel kunt werken?
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
zegt:
Zijn er dan koppelingen die je aan beide kanten kunt gebruiken of alleen wartels? Maw kun je een leiding dan doorsnijden en weer aan elkaar maken of zet je er een wartel op en moet je dus vervangen tot het volgende blok waar je met een wartel kunt werken?
Nee hoor je kunt dan koppelen d.m.v. een koppeling. Maar het lijkt me raadzaam om eerst de staat van de hele leiding goed te inspecteren, niet dat je straks een stuk repareert en je 10 cm weer een nieuw lek krijgt.
zegt:
@Wim: brug heb ik niet, wel eventueel de smeerkuil bij de buurman.
Als je in de smeerkuil aan het werk gaat zet de dame dan wel op bokjes of assteunen, je wilt niet weten hoe gemeen ze kunnen zijn, als ze de druk in een keer laat gaan heb je voor je het weet een dame van 1500 kilo op je harses. M.a.w. nooit zonder beveiliging onder een hydropneumatische auto gaan werken. Ook niet op een krik!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Idd je hebt gelijk het is een hogedruk leiding.
Kon je zien waar hij lekte? Misschien is het de HD-leiding?
Dat zou het makkelijker kunnen maken bij vervanging.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Er lopen een aantal hd-leidingen daar boven:
- een aanvoerleiding naar de hoogteregelaar (rechts achter).
- een leiding van de hoogteregelaar naar het hydractiefblok.
- een leiding van het ha-blok naar de linker- en een naar de rechter veercilinder.
- een aanvoerleiding naar het ha-blok.
Jij hebt daar nog een extra leiding vanwege de anti-inzak voorziening.
De twee aanvoerleidingen zijn lang omdat ze van voor komen. De rest is relatief kort. En als je die los hebt, zou ik persoonlijk ze in z'n geheel vervangen. Het is een rotklus om er bij te komen. En er bij komen is in dit geval hetzelfde als los hebben. (Noem het een geluk bij een ongeluk. :wink: )
Maar voordat we hier allerlei wilde gedachten opperen, zou ik eerst kijken welke leiding er lekt. En dan de vervolgstappen bepalen.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Het kwam van vrij hoog, voor m'n gevoel van boven de achteras.
Ik kon het niet goed zien omdat ik m'n goeie kleren aan had en ik ook niet onder de auto wilde gaan liggen terwijl ik al weet dat er een probleem is met de LHM (bedankt voor de waarschuwing Mark, ik heb goeie as-steunen en de Xm past niet in de kuil overigens :wink: )
Ik hoop dat ze morgen thuis gebracht wordt zodat ik eens beter kan kijken en maar eens een prijsopgave vragen bij Van Soest in Bosschenhoofd, dat is hier vlak bij namelijk. Als het niet te duur is denk ik dat ik het laat maken ipv zelf doen. Ik zit dan toch al gauw vast aan zo'n flare apparaatje, wat leiding en koppelingetjes dus toch ook al gauw €250,- materiaal en dat is dan nog exclusief gekloot :lol:
Aan de andere kant is het wel een goed excuus om een leuk gereedschapje te kopen en het lijkt me ook eigenlijk best een leuke uitdaging om eens te doen.
Maar zoals Wim terecht opmerkt eerst maar eens kijken wat er precies scheelt. Ergens hoop ik nog een beetje dat het verse stukje leiding dat ze bij Van der Laan hebben geplaatst op de bollenvuldag wellicht niet helemaal goed vastzat en is losgetrilt. Dan is het een kwestie is van een wartel aandraaien. Of ik daar bij kan zonder het subframe te lossen weet ik niet.....
Ik heb overigens geen wph van de Xm. Staan dit soort dingen in de vaak genoemde Haynes?
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Ook bij mijn XM,een turbo diesel uit 99,bleken de leidingen niet meer goed te zijn. Het laten vervangen van 4 leidingen kost volgens de prijsopgave tegen de 1000 euro. Maar laten doen.
De XM blijft een prachtige auto dus daar doen we het maar weer voor. Alhoewel een C6 zie ik ook wel zitten
Citropl
trotse bezitter van een XM v6/24 exclusive uit 1998
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Helaas is de dame nog niet thuis gebracht. Misschien dat ze nog komt maar het loopt inmiddels al tegen zessen. De ANWB kon vanmiddag nog geen tijd of dag noemen helaas. Ik heb al wel even bij 2 garages geïnformeerd. Bij Van Soest is het spitsuur op het moment, deze week zeker geen tijd. Misschien wel om even te kijken. Een ex werknemer van Van Soest is bij mij om de hoek begonnen (grappig genoeg is hij de zoon van de vorige eigenaar van ons huis). Hij heeft in ieder geval wel tijd om eens te kijken. Leidingen maken kan ie ook, via Van Soest. Hopelijk morgen duidelijkheid over de exacte locatie van het lek(je) en de te verwachten reparatiekosten. Als het meevalt laat ik het maar doen. Ik heb de auto wel weer nodig binnenkort en nog meer dingen op de agenda staan....
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
De dame is vanmiddag afgeleverd. Om 16.00 uur pas. Ik had verwacht haar op haar buik op de trailer te zien liggen in een groeiende plas LHM.......
Niets was echter minder waar. Ze stond in de hoogste stand en er lag geen noemenswaardige hoeveelheid vloeistof onder :?
De dame van de vrachtwagen gereden, in de rijstand gezet en na even wat spulletjes gepakt te hebben op naar de garage. Ze stond vriendelijk te snorren, geen gesis en geen gedruppel. Heel vaag. Toen ik de auto namelijk weer startte voor de man van de ANWB was het gesis en de wolk vernevelde LHM bij het op druk komen van het systeem meteen weer aanwezig. Nu dus niet. Rustig naar de garage gereden, dat is slechts een kilometertje ongeveer. Heb wel het idee dat de boel wat anders veert en dat het remmen directer was voorheen. Wellicht dus lucht in het systeem. Het verstellen van de hoogteregelaar binnenin gaat overigens ook erg zwaar dus wellicht dat dat ook wat problemen veroorzaakt qua veergedrag.
Bij de garage aangekomen nog steeds geen gesis of overmatige lekkages.....
De dame op de brug gezet en dan is goed te zien dat er inderdaad wel een behoorlijke LHM lekkage is geweest, maar nu dus niet meer :shock: . EEN HEEL VAAG VERHAAL. Er vormen zich wel wat druppels maar geen schokkende hoeveelheden (druppel of 3 in de 5 minuten ofzo) en al helemaal geen gesis meer.....ook openen en sluiten van de bestuurdersdeur, veren, veranderen van rijhoogte en remmen zorgen niet voor lekkage.
Nu afgesproken dat we vrijdag weer naar de Xm gaan kijken. De uitlaat demonteren en het hitteschild verwijderen om met een spiegel etc eens goed te kunnen kijken. Kan de uitlaat daarna moi recht teruggehangen worden, dat is me nu toch al eendoorn in het oog :lol:
Het idee van de monteur is dat er wellicht ergens een klep is blijven plakken oid waardoor er veel te veel druk op het retoursysteem is komen te staan (heb je wellicht toch gelijk Wes!). Die klep gedraagt zich dan nu weer goed. Hij heeft soortgelijk gedrag wel eens bij een Xantia meegemaakt. Naar zijn idee kan het geen hogedrukleiding zijn, die dichten zichzelf niet en blijven lek en in redelijke hoeveelheid LHM produceren.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Dan is de bij Van der Laan vervangen leiding de eerste verdachte....maar hoe dat zichzelf dan repareert????
En waarom is de druk nu minder hoog bijvoorbeeld? Raadsels :D
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Wat ik me net bedenk is dat we toen wel met z'n 4tjes plus bagage in de auto zaten. Hoewel ik verreweg het grootste aandeel in het gewicht had, geeft dat geeft vast wel meer druk in het veersysteem. Misschien maar eens in de kofferbak gaan zitten morgen om te checken of dat wat uitmaakt.....
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
En het gebeurt natuurlijk op het minst geschikte moment.
Inderdaad nog een keer proberen met ballast achterin. Zou zo maar het verschil tussen net wel en net niet kunnen zijn.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Ik zal in de komende dagen eens wat proberen en zoals gezegd gaan we vrijdag de boel weer op de brug zetten en dan komt het euvel vast wel boven.
Ik heb wel goeie hoop dat het inderdaad iets is van een wartel oid. Een gaatje in een leiding gaat niet spontaan weer dicht.......
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
wimb zegt:
Loszittende wartel? Slecht zittend rubbertje? Bol die niet vast zit? :roll:
Dat was na het lezen ook mijn eerste gedachte. Met name door de hoge verneveling van de LHM en het gesis wat duidt op de hogedruk zijde van het systeem.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Het zou kunnen, ik hoop het. We zullen het vrijdag wellicht weten.
Wel vreemd dat dit nu pas optreed. Ik heb toch best wat kilometers gemaakt na de bollenvuldag en niets gemerkt voor afgelopen zaterdag. Maar zoals gezegd misschien is het de combinatie van belading enzo geweest waardoor dit nu pas optrad.....
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn
Gewoon even uit interesse: Heeft iemand een tekening van die leidingen,- en bollenboel daar bij de achterbrug zodat het duidelijk is wat daar loopt? Ik zou bijvoorbeeld graag weten welke bol daar zit en wat het stukje leiding is dat bij Van der Laan vervangen is. Het was een kort stukje, ik gok een cm of 25 lang ongeveer. Ik heb wel een Haynes-boek besteld voor de Xm maar deze nog niet binnen....
Heel vervelend dit, maar het is te fixen en daar gaat het om, laat je niet kisten door een lek leidinkje. :wink: (dat moet ik zeggen, hahahahahaha)
Dat is Naatje zeg.
Ik weet uit ervaring dat het bovenop het subframe druk is qua leidingen. En dat er slecht bij te komen is.
Maar zoals Wes zegt, is de lekkage te repareren. Je moet wel een brug en geduld hebben.
Er zijn een paar manieren:
De eerste en snelste is om de rotte leiding te repareren door er een nieuw stukje in te zetten. Ik ben van mening dat dan de rest van de leiding ook niet al te best is en je later weer lekkage hebt.
De andere is om de leiding te vervangen. Er is nog redelijk wat nieuw te krijgen. Maar als je zin hebt, kun je ze ook zelf maken. Een flange apparaatgevaldinges kost rond de €200,- om de nippels zelf te maken.
Eventueel dat je zo'n ding met een paar mensen aanschaft (Ik wil wel meedoen :wink: ).
Dan kost het je alleen nog de nodige uren en wat materiaalkosten.
Ik zo een beetje na te denken over die lekkage, volgens mij is het een retour leiding.
De retour leiding die in de rubberen hoes (lekzak) gaat zit die er nog in? Of lekt ie daar?
@wes: de auto is nog niet thuis dus kan ik niet checken waar het precies zit. Ik denk echter niet dat het een retourleiding is. Er stond veel druk op, de lhm kwam er als een soort nevel uit leek wel, en het siste dus ook behoorlijk. Retourleiding lijkt me drukloos tot lage druk te zijn.
@Wim: brug heb ik niet, wel eventueel de smeerkuil bij de buurman. Ik hebal eens gekeken naar zo flare-apparaat. Lijkt me wel wat . Zijn er dan koppelingen die je aan beide kanten kunt gebruiken of alleen wartels? Maw kun je een leiding dan doorsnijden en weer aan elkaar maken of zet je er een wartel op en moet je dus vervangen tot het volgende blok waar je met een wartel kunt werken?
Nee hoor je kunt dan koppelen d.m.v. een koppeling. Maar het lijkt me raadzaam om eerst de staat van de hele leiding goed te inspecteren, niet dat je straks een stuk repareert en je 10 cm weer een nieuw lek krijgt.
Als je in de smeerkuil aan het werk gaat zet de dame dan wel op bokjes of assteunen, je wilt niet weten hoe gemeen ze kunnen zijn, als ze de druk in een keer laat gaan heb je voor je het weet een dame van 1500 kilo op je harses. M.a.w. nooit zonder beveiliging onder een hydropneumatische auto gaan werken. Ook niet op een krik!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Idd je hebt gelijk het is een hogedruk leiding.
Kon je zien waar hij lekte? Misschien is het de HD-leiding?
Dat zou het makkelijker kunnen maken bij vervanging.
Er lopen een aantal hd-leidingen daar boven:
- een aanvoerleiding naar de hoogteregelaar (rechts achter).
- een leiding van de hoogteregelaar naar het hydractiefblok.
- een leiding van het ha-blok naar de linker- en een naar de rechter veercilinder.
- een aanvoerleiding naar het ha-blok.
Jij hebt daar nog een extra leiding vanwege de anti-inzak voorziening.
De twee aanvoerleidingen zijn lang omdat ze van voor komen. De rest is relatief kort. En als je die los hebt, zou ik persoonlijk ze in z'n geheel vervangen. Het is een rotklus om er bij te komen. En er bij komen is in dit geval hetzelfde als los hebben. (Noem het een geluk bij een ongeluk. :wink: )
Maar voordat we hier allerlei wilde gedachten opperen, zou ik eerst kijken welke leiding er lekt. En dan de vervolgstappen bepalen.
Het kwam van vrij hoog, voor m'n gevoel van boven de achteras.
Ik kon het niet goed zien omdat ik m'n goeie kleren aan had en ik ook niet onder de auto wilde gaan liggen terwijl ik al weet dat er een probleem is met de LHM (bedankt voor de waarschuwing Mark, ik heb goeie as-steunen en de Xm past niet in de kuil overigens :wink: )
Ik hoop dat ze morgen thuis gebracht wordt zodat ik eens beter kan kijken en maar eens een prijsopgave vragen bij Van Soest in Bosschenhoofd, dat is hier vlak bij namelijk. Als het niet te duur is denk ik dat ik het laat maken ipv zelf doen. Ik zit dan toch al gauw vast aan zo'n flare apparaatje, wat leiding en koppelingetjes dus toch ook al gauw €250,- materiaal en dat is dan nog exclusief gekloot :lol:
Aan de andere kant is het wel een goed excuus om een leuk gereedschapje te kopen en het lijkt me ook eigenlijk best een leuke uitdaging om eens te doen.
Maar zoals Wim terecht opmerkt eerst maar eens kijken wat er precies scheelt. Ergens hoop ik nog een beetje dat het verse stukje leiding dat ze bij Van der Laan hebben geplaatst op de bollenvuldag wellicht niet helemaal goed vastzat en is losgetrilt. Dan is het een kwestie is van een wartel aandraaien. Of ik daar bij kan zonder het subframe te lossen weet ik niet.....
Ik heb overigens geen wph van de Xm. Staan dit soort dingen in de vaak genoemde Haynes?
Nee, Haynes gaat tot 5 sleutels moeilijkheidsgraad. Die leidingen vervangen is 6. :lol:
Tip: Als je op zoek gaat, probeer dan naast de Haynes ook de Vraagbaak van Olving te pakken te krijgen.
En die boeken vind je hier http://www.xmclub.nl/index.php?option=com_jcollection&view=category&catid=4:boeken&Itemid=92
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ook bij mijn XM,een turbo diesel uit 99,bleken de leidingen niet meer goed te zijn. Het laten vervangen van 4 leidingen kost volgens de prijsopgave tegen de 1000 euro. Maar laten doen.
De XM blijft een prachtige auto dus daar doen we het maar weer voor. Alhoewel een C6 zie ik ook wel zitten
Citropl
trotse bezitter van een XM v6/24 exclusive uit 1998
Helaas is de dame nog niet thuis gebracht. Misschien dat ze nog komt maar het loopt inmiddels al tegen zessen. De ANWB kon vanmiddag nog geen tijd of dag noemen helaas. Ik heb al wel even bij 2 garages geïnformeerd. Bij Van Soest is het spitsuur op het moment, deze week zeker geen tijd. Misschien wel om even te kijken. Een ex werknemer van Van Soest is bij mij om de hoek begonnen (grappig genoeg is hij de zoon van de vorige eigenaar van ons huis). Hij heeft in ieder geval wel tijd om eens te kijken. Leidingen maken kan ie ook, via Van Soest. Hopelijk morgen duidelijkheid over de exacte locatie van het lek(je) en de te verwachten reparatiekosten. Als het meevalt laat ik het maar doen. Ik heb de auto wel weer nodig binnenkort en nog meer dingen op de agenda staan....
Ik ben nieuwsgierig. Zowel naar de prijs als naar het lek.
Idem. :wink:
en ik zelf niet minder :wink:
Maar de dame heeft zich nog niet laten zien.....
De dame is vanmiddag afgeleverd. Om 16.00 uur pas. Ik had verwacht haar op haar buik op de trailer te zien liggen in een groeiende plas LHM.......
Niets was echter minder waar. Ze stond in de hoogste stand en er lag geen noemenswaardige hoeveelheid vloeistof onder :?
De dame van de vrachtwagen gereden, in de rijstand gezet en na even wat spulletjes gepakt te hebben op naar de garage. Ze stond vriendelijk te snorren, geen gesis en geen gedruppel. Heel vaag. Toen ik de auto namelijk weer startte voor de man van de ANWB was het gesis en de wolk vernevelde LHM bij het op druk komen van het systeem meteen weer aanwezig. Nu dus niet. Rustig naar de garage gereden, dat is slechts een kilometertje ongeveer. Heb wel het idee dat de boel wat anders veert en dat het remmen directer was voorheen. Wellicht dus lucht in het systeem. Het verstellen van de hoogteregelaar binnenin gaat overigens ook erg zwaar dus wellicht dat dat ook wat problemen veroorzaakt qua veergedrag.
Bij de garage aangekomen nog steeds geen gesis of overmatige lekkages.....
De dame op de brug gezet en dan is goed te zien dat er inderdaad wel een behoorlijke LHM lekkage is geweest, maar nu dus niet meer :shock: . EEN HEEL VAAG VERHAAL. Er vormen zich wel wat druppels maar geen schokkende hoeveelheden (druppel of 3 in de 5 minuten ofzo) en al helemaal geen gesis meer.....ook openen en sluiten van de bestuurdersdeur, veren, veranderen van rijhoogte en remmen zorgen niet voor lekkage.
Nu afgesproken dat we vrijdag weer naar de Xm gaan kijken. De uitlaat demonteren en het hitteschild verwijderen om met een spiegel etc eens goed te kunnen kijken. Kan de uitlaat daarna moi recht teruggehangen worden, dat is me nu toch al eendoorn in het oog :lol:
Het idee van de monteur is dat er wellicht ergens een klep is blijven plakken oid waardoor er veel te veel druk op het retoursysteem is komen te staan (heb je wellicht toch gelijk Wes!). Die klep gedraagt zich dan nu weer goed. Hij heeft soortgelijk gedrag wel eens bij een Xantia meegemaakt. Naar zijn idee kan het geen hogedrukleiding zijn, die dichten zichzelf niet en blijven lek en in redelijke hoeveelheid LHM produceren.
Wordt vervolgd dus.....iemand nog ideetjes?
Een Xm repareert zich zelf. :mrgreen:
Hij heeft het waarschijnlijk door een wartel heen geperst, als een soort van overdruk ventiel alleen waar!?
Dan is de bij Van der Laan vervangen leiding de eerste verdachte....maar hoe dat zichzelf dan repareert????
En waarom is de druk nu minder hoog bijvoorbeeld? Raadsels :D
Wat ik me net bedenk is dat we toen wel met z'n 4tjes plus bagage in de auto zaten. Hoewel ik verreweg het grootste aandeel in het gewicht had, geeft dat geeft vast wel meer druk in het veersysteem. Misschien maar eens in de kofferbak gaan zitten morgen om te checken of dat wat uitmaakt.....
Tis nun raadsel, maar het lek moet wel boven want het gaat natuurlijk nog een keer gebeuren!?
En het gebeurt natuurlijk op het minst geschikte moment.
Inderdaad nog een keer proberen met ballast achterin. Zou zo maar het verschil tussen net wel en net niet kunnen zijn.
Wat zou dat dan kunnen veroorzaken!? Ze kunnen toch wel wat druk aan.
Loszittende wartel? Slecht zittend rubbertje? Bol die niet vast zit? :roll:
Ik zal in de komende dagen eens wat proberen en zoals gezegd gaan we vrijdag de boel weer op de brug zetten en dan komt het euvel vast wel boven.
Ik heb wel goeie hoop dat het inderdaad iets is van een wartel oid. Een gaatje in een leiding gaat niet spontaan weer dicht.......
Dat was na het lezen ook mijn eerste gedachte. Met name door de hoge verneveling van de LHM en het gesis wat duidt op de hogedruk zijde van het systeem.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het zou kunnen, ik hoop het. We zullen het vrijdag wellicht weten.
Wel vreemd dat dit nu pas optreed. Ik heb toch best wat kilometers gemaakt na de bollenvuldag en niets gemerkt voor afgelopen zaterdag. Maar zoals gezegd misschien is het de combinatie van belading enzo geweest waardoor dit nu pas optrad.....
Gewoon even uit interesse: Heeft iemand een tekening van die leidingen,- en bollenboel daar bij de achterbrug zodat het duidelijk is wat daar loopt? Ik zou bijvoorbeeld graag weten welke bol daar zit en wat het stukje leiding is dat bij Van der Laan vervangen is. Het was een kort stukje, ik gok een cm of 25 lang ongeveer. Ik heb wel een Haynes-boek besteld voor de Xm maar deze nog niet binnen....
In de Haynes vindt je niet tot in detail terug maar ik zal eens even neuzen in het archief.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gevonden!, 37 pagina's.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
das mooi leesvoer denk ik......ehhhh waar moet ik ongeveer zoeken :wink:
Pagina's