CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Hee, dat had ik ook. Vandaag het gasklephuis en de sensor daarin schoongemaakt en nu gaat het lampje meteen uit.
Hoe je moet schoonmaken kan ik met een gerust hart aan je overlaten. ;-) Het is zeker de moeite waard.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als ik zag hoe ranzig mijn inlaatspruitstuk en injectoren waren, kan ik alleen maar gokken hoe goor de inlaatklep is, ja.
Ik had ook al een mental note gemaakt tijdens het reinigen van de injectoren om ook eens de gasklep te doen.

Zouden wij niet aardig wat extra rendement kunnen (terug)krijgen door de intercooler ook eens schoon te maken?

Hoe ver wil je gaan, tja. Granted. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ik heb daar wel 'ns aan gedacht. Maar dan moet je bijna alle slangen losmaken, koelvloeistof aftappen, enz. :shock:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ja. Vandaar dat ik al zei: hoe ver wil je gaan.
Vanaf de achterkant de hogedrukspuit erop :P Nee sorry,dat zei ik niet. Dat is de beun in mij, die ik soms moet onderdrukken. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Gisteren 150 kilometer lang weer eens op de motor rondgescheurd. En dan kan je het natuurlijk niet laten om af en toe enigzins onwettige snelheden aan te nemen. Met het bijbehorende nekspierverrekkende tegenwind. (ik heb een naked bike)

En dan zet je de motor in de stalling, je hebt genoten, en dan pak je de XM om naar huis te rijden...

Dein, dein.
Zacht roffelt de motor op de achtergrond.
De koets blijft mooi recht in de bocht die je vrij snel maar uiterst comfortabel neemt. Zweef.
De automaat schakelt op als boter. Als je niet toevallig op de toerenteller had gekeken, was het je misschien niet eens opgevallen. Maar om ultiem te genieten heb je de radio maar uit gezet. En dus hoor je het ditmaal ook aan het toerental. Dein, dein. Zweef.
Medeweggebruikers kijken enigzins afgunstig hoe je, in je wanstaltig lompe auto van welhaast Amerikaan-afmetingen*, in je zwarte leren feateuil hangt. Losjes sturend met een vinger.
Terwijl je je afvraagt: Wat zou ik makkelijker kunnen missen in het leven, sex of zweven?

...

Nee, nu maak ik het te bont.
Wat ik maar wilde zeggen: na een avond genieten van bruut en heerlijk, maar Spartaans motorgeweld, valt des temeer op hoe on-ge-loof-lijk megacomfortabel een XM is. God, wat was dat genieten zeg. En dat wilde ik ff delen met mede-XM-idioten. Want alleen jullie snappen dat :mrgreen:

*in de optiek van je medeweggebruiker. Maar die zijn natuurlijk gewoon jaloers. Jullie kennen dat ongetwijfeld wel.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Een legendarische opmerking door Whoopy Goldberg in Sister Act: "This is even better than sex." ;-)
Ja, ik ken dat gevoel heel goed. Ik heb het geluk/pech dat ik regelmatig de deur uit moet met een auto van de dienst: Peugs, Schroeftroenen, Feestford, Focus (wat een keukenstoelen heeft dat ding :shock: ), etc.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Een ware bloemlezing Rogert!

En zo waar ook! :wink:

Dat is in essentie ook de farce aan de XM. Je kunt er ongeloofelijk op vloeken en tieren (hè Maartenh!) maar als je er dan weer mee rijdt is alles vergeven en vergeten en pakt ze je weer in...

gomp
afbeelding van gomp

La Noir Verni zegt:

Een ware bloemlezing Rogert!

En zo waar ook! :wink:

Dat is in essentie ook de farce aan de XM. Je kunt er ongeloofelijk op vloeken en tieren (hè Maartenh!) maar als je er dan weer mee rijdt is alles vergeven en vergeten en pakt ze je weer in...

ze worden dus niet voor niks "dame" genoemd :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hm, aan de reacties te zien -en als ik het zo teruglees- heb ik hier best wel geraakt aan de essentie van het Xm-rijden, oftewel het zweven. En dat terwijl ik gewoon ff een grappig stukje wilde typen.

Het viel me gewoon zó op: het contrast tussen motorrijden en de ultieme comfortbak. Ik genoot dubbel van de XM, nog meer dan normaal. En dat zonder te planken, da's ook zoiets typisch XM's. Juist relaxed comfortabel cruisen is soms minstens net zo leuk als lekker opschieten.

En dan te bedenken dat ze in beide aspecten haar mannetje staat... :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Roger, ik kan me ook helemaal vinden in je XM ervaring :wink:.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Eigenlijk heb ik weinig nieuws te melden maar ik wilde toch ff posten :wink:
Deze week kwam op mijn werk een stagiair naar me toe: "Die nieuwe auto van jou he, die is écht vet!! Ik vind hem zo gaaf he. Gaan we daar een keer samen mee blazen?" Kijk, pas 18 jaar en nu al gevoel voor tijdloze stijl, die jongen komt er wel. Natuurlijk mag hij binnenkort mee voor een turbo-boosted magic carpet ride :mrgreen:

En dan nog meer :news: : ik heb de bestelde lampjes binnengekregen die zouden moeten passen in de one-touch schakelaar. Ik ga die rijstkorrels binnenkort erin prutsen en dan laat ik jullie weten hoe mooi dat is :wink: Of misschien dat het totaal niet past/werkt, maar daar ga ik niet vanuit. Ik heb niet voor niets 2 uur onder werktijd in catalogi lopen speuren he.

Verder niets bijzonders, of het moet zijn dat de dame probleemloos haar opgelegde kilometers opsoupeert zonder nukken of kwaaltjes. Toch best wel ongewoon voor een XM eigenlijk :P

Ik zou jullie ook nog op de hoogte houden van de invloed van LecWec op mijn automaatbak.
Ik moet zeggen dat ze er goed op reageert. Vooral terugschakelen bij lichte kickdown gaat soepeler, en bij lage versnelling en laag toerental lijkt de koppelomvormer iets meer te slippen, waar die eerder te vast leek te zitten. Het voelt allemaal veel meer zoals het ooit bedoeld was. Ook gewoon opschakelen gaat nog net dat beetje soepeler. En dat terwijl ik er maar iets meer dan 1% in heb zitten, terwijl 3% voorgeschreven wordt als ideale dosering.
Ik kan er dus alleen maar tevreden over zijn. Het heeft in ieder geval een merkbaar en positief subtiel effect gehad.

Morgen heb ik een ontmoeting en sleutelsessie met het Gouden Duo Wim en Wes. Ik kijk er nu al naar uit :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Fijn dat ie lekker schakelt Roger! Moest toevallig afgelopen week nog bij een klant zijn. Daar was ook een jong ventje in de tuin aan het werken. "Vette kar mijnheer, is nog steeds een super model."

Nu stond ze ook wel heel geil te wezen bij die villa op dat grindpad 8)

wimb
afbeelding van wimb

Ach die jeugd van tegenwoordig is zo slecht nog niet. Het is gewoon een kwestie van opvoeden. :lol:

gomp
afbeelding van gomp

wacht ff, heb jij het over die lampjes die in je schakelaars horen? raamschakelaars enzo ?

waar haal je die dingen ?

JaapJ
afbeelding van JaapJ

wimb zegt:

Ach die jeugd van tegenwoordig is zo slecht nog niet. Het is gewoon een kwestie van opvoeden. :lol:

Er kwam van de week een moeder met zoon, of een stelletje, langs de Ambiance gelopen, ik hoorde achter de coniferen over een grote BX, dat daar nog in gereden wordt, en iets over Back to the Future. Ach er worden wat dingen door elkaar gehaald, maar het idee is er.

De Ambiance is trouwens verkocht vandaag, aan een jongen die een jaar of 10 ouder was dan de auto zelf, schat ik zo in.

wimb
afbeelding van wimb

Mooi dat 'ie eindelijk verkocht is. Je bent er best wel mee bezig geweest. En wederom: de jeugd heeft de toekomst, letterlijk in dit geval. ;-)
Heb je 'm er nog ff subtiel gewezen op hoe fantastisch het is om lid te worden van de club en het forum? ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Top Jaap, weg is weg. Maar hopelijk zie we hem wel terug in clubverband!

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik denk het zomaar wel, hij had hier al bijgelezen, en de sleutelmeetings leken hem wel wat :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

gomp zegt:

wacht ff, heb jij het over die lampjes die in je schakelaars horen? raamschakelaars enzo ?

waar haal je die dingen ?

Ik werk bij een groothandel in allerlei electro-shit, vandaar dat ik dit voor mezelf kon bestellen. Ik hoorde vanavond van Wim dat ze ook wel bij de betere modelbouwzaken te koop zijn.
Mocht je ze nergens kunnen vinden: geef me ff de kans om ze in mijn vehikel uit te proberen. Ik laat wel weten of ze mooi werken, of te fel zijn of binnen 3 dagen kapot (zou niet moeten kunnen, ik heb extra de versie met sterkere gloeidraad besteld).
Als ze zich goed houden, wil ik je met alle plezier aan een setje helpen.

Vanavond hebben Wim, Wes en ik een sleutelsessie gehouden aan Wes' Breakyblackline. Het was errug gezellig, zijn injectoren waren zéér vuil, en ik heb op de terugweg nog een stukkie voor hen uit gereden en alles leek prima te rijden. k hoop dat zijn motorgedrag er flink van is opgeknapt.
Zijn blokkie klonk in ieder geval heel netjes toen hij hem startte na alle werkzaamheden! Ik laat het aan Wes om de verdere details op te tekenen in zijn draadje.
1 spoiler wil ik nog wel kwijt: ik zal niet gauw zijn gezicht vergeten toen hij zei (na de eerste keer starten om te testen): ik heb wél een motor-management lampje he... :D

@Jaap: mooi dat je haar verkocht hebt, ook ik hoop dat we de kersverse XM-bezitter hier terugzien voor ondersteuning in raad en daad.
En wat betreft Back to the Future: ik zou mezelf er niet echt aan kunnen storen als mijn XM vergeleken/aangezien wordt voor een DeLorean hoor :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooi dat de Ambiance verkocht is Jaap :wink:.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Zo, vanavond weer ff lekker bezig geweest aan de dame. Ik heb frisse voorbollen gemonteerd. En nadat ik de bollen die eraf kwamen, eens goed bekeek ben ik heel blij dat ik dat gedaan heb.

Allereerst waren de ingaande openingen van de bollen verschillend in diameter. Mijn gok is dat er 1 opgeboorde en 1 normale bol op zat, of misschien wel 1 normale en 1 hydractief-bol, wie zal het zeggen.

Daarnaast viel het me op dat 1 van de bollen die ik van de XM af haalde, nog zeker 10 minuten LHM bleef lekken uit de middelste opening. Ervaring heeft mij geleerd dat dit meestal betekent dat desbetreffende bol geklapt is.

Hoe dan ook, ik verwacht dus een voelbare verbetering van deze ingreep. Ik heb vanavond niet meer een testritje gemaakt met deze nieuwe bollen, dat werd me te laat. Maar ik ben heel benieuwd voor morgenochtend!
Uiteraard heb ik wel flink gegymnastiekt na het monteren van de nieuwe bollen, en het viel me op dat ik eerder altijd de melding "attention: pression Hydraulique" kreeg als ik de hoogte-instelling van helemaal omlaag naar helemaal omhoog zette. En dat gebeurde nu nog 1 keer (ontluchten waarschijnlijk) en daarna niet meer. Geeft ook wel een lekker gevoel: weer iets in orde. En ze zakt mooi gelijkmatig en snel, net als het omhoog komen.

Daarnaast heb ik mijn raambedieningsschakelaar uit de deur gehaald om die minimini-lampjes te kunnen monteren. Dat is echter zo'priegelwerk dat ik er koppijn van krijg. Ik ga morgen avond hiermee verder, nadat ik heb uitgevonden wat precies de juiste manier is om dit te doen. Jullie horen het nog!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Da's toch niet zo moeilijk? Zeker niet voor een doet-ut-zelluvert van jouw caliber. ;-) Die groene 'glaasjes' moet je met een platbektang eruit trekken. Als je het recht omhoog doet is het appeltje-eitje. En die draadjes; voor dat soort gepriegel heb ik een pincet met een gepunte bek, dus niet zo'n kindvriendelijke. Gaat makkelijk op die manier. :thumbup:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ehm, ik ben bezig met de buitenste knopjes van de one-touch raamschakelaar Wim. De rest is allemaal allang vernieuwd en zit prachtig de kerstboom uit te hangen als ik in het donker met mijn dame zweef.

Nee, die gewone raamschakelaars zijn stukkie taart, en die lampjes kon ik ook gewoon uit onze voorraad pakken. Deze lampjes waar ik nu mee bezig ben zijn priegelpriegel, anders hoefde ik ze ook niet te bestellen. En ze zitten heel lelijk geklemd met die miserabele dunne pootjes, in plaats van handig enkele malen om een plastic pootje gewonden dat je vervolgens weer conveniently terugduwt in de schakelaar.
Hélasement, dit is een rotklusje. Ik denk dat ik ze maar gewoon erin soldeer, lijkt me het makkelijkst. Ff zoeken waar ik mijn 15-Wattertje gelaten heb.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ja, die schakelaar. Die hebben ze door kleine Jappannertjes in elkaar laten zetten, zekerste weten. Da's inderdaad vreselijk priegelwerk. Wie had daar ook alweer een ledje met weerstandje in weten te vrotten? :roll:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik ben zojuist opgehouden met proberen om de lampjes op de originele manier in de schakelaar te pieren; dat gaat dus never nooit meer lukken voor een tweede keer.
Daarom heb ik ze zojuist erin gesoldeerd (jawel Wim: GESOLDEERD!) en dan zitten ze binnen 10 minuten keurig erin. Inclusief opwarmtijd van de bout :wink:
Morgenochtend zet ik de schakelaar er wel ff snel in. Ben benieuwd hoe het er uit ziet pendant la nuit. Als het werkt, dan heb ik dus álle lampjes werkend. En ik had al álle electrische snufjes en piefjes werkend, het moet niet gekker worden. Straks is het geen XM meer.

Overigens merk ik niet heel veel verschil met de nieuwe veerbollen vóór. Het veert marginaal beter (na een korte inwerkperiode, waarin waarschijnlijk de lucht ff uit het systeem moet komen) maar ik ka niet zeggen dat het een wereld van verschil is. Het is net, of ik de XM van iemand anders geleend heb. Overwegend hetzelfde, maar met subtiele verschillen.
Nou ja, frisse bolletjes kunnen nooit kwaad, en zo'n enorme klus is het niet.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Vreemd, een platte bol kan nooit lekker veren imho. Voelt bij het nemen van een verkeersheuvel als een bok van een ezel.

Ik ben wel heel benieuwd welke lampjes je ervoor gebruikt hebt. M.a.w. licht die sluier eens op. :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Volgens mij zoiets:
IMAGE(http://www.muco-modelbouw.nl/uploads/img/14_080_12BL.JPG)
Muco verkoopt ze voor een whopping €0,95 per stuk. 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik heb de lampjes besteld die er origineel ook in gebruikt werden. Die maat noemt men micro-lampen, en er zit dan ook hetzelfde stugge draadje aan. Dus geen soepele draad met isolatie.

Dan had ik nog de keus uit diverse typen gleoidraad met bijbehorende levensduren. Ik heb uiteraard geopteerd voor de versie met (verwachte) levensduur van 10.000 uur. Bij 12 volt dan wel, maar ik kon helaas geen 14 volt variant bestellen. Je kan niet alles hebben he.

IMAGE(http://a.imageshack.us/img155/1619/microlamp.jpg)

Ik heb vandaag de raamschakelaar teruggemonteerd en alles lijkt prima te werken. Ik moet nog even in het donker een ritje maken om te zien of ze niet te fel zijn, maar dat zou niet zo mogen zijn. Ik heb namelijk ook hetzelfde vermogen als de originele lampjes besteld.

Over de veerbollen: mja, het geringe verschil verbaasde mij ook een beetje. Overigens denk ik wel dat mijn midden(hydractive)bol vóór ook plat is, maar die kan ik pas verwisselen als ik mijn nieuwe bolletje van Wim terugkrijg. Daar zat namelijk een hydractiefblok aan vast die hij spoedspoed nodig had :wink:
Als ik die middenbol eenmaal ook vervangen heb, vermoed ik dat ik wel een duidelijker verschil kan merken in veercomfort.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Nog ff geduld Roger. Alles aan dat HA-blok zit mauerfest aan elkaar, dus ook jouw teergeliefde bol. Maar voor vrijdag staat het wisselen van het blok op het programma dus spoedig is die bol weer in je bezit. ;-)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Bonne annee dan maar he?!

Pagina's