Info en reparatie 4HP18

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Info en reparatie 4HP18

Omdat mn huidige diesel de volgende symptonen heeft;

Ben ik op zoek gegaan en ben ik veel nuttige info tegen gekomen op saab en alfa forums met een soortgelijke bak. Het is een bekende kwaal en de onderdelen zijn makkelijk te vervangen en niet duur.
Ook zijn hier oplossingen te vinden voor

Het probleem zit hem in een setje slappe accumulator veren en slechte seals rond de governator.

http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168-1991-1995/15244-alfa-164-zf-4hp18-automatic-valve-body.html

OOk handig, exploded view van de automaat en het brein

http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch1.htm
http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch2.htm
http://www.erikssonindustries.com/ZF_items/SAAB ZF/4hp18qsch3.htm

http://www.erikssonindustries.com/transmissions.htm ook voor onderdelen e.d. en andere schema’s

Nog meer bouwtekeningen en uitleg over het vervangen van de onderdelen;

http://www.thesaabsite.com/9000/9000govsealreplacement.htm
http://picasaweb.google.com/lez.briddon/MyV6Gearbox#

Ik hoop dat er mensen mee geholpen zijn :) Als ik een winkel kan vinden voor deze onderdelen laat ik het weten

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: De zwakke plekken van de 4HP18

Mooie post Matthijs!

Voor ZF onderdelen kun je het beste bij de volgende toko terecht heb ik geleerd na onderzoek voor mijn 4HP20. Zij kunnen alle spulllen ook leveren en op aanvraag geven ze je de meest actuele onderdelenboekjes..

Flexx Trading GmbH
14169 Berlin, Deutschland/Germany
Telefon/Phone +49 30-32514478, Fax +49 30-32514479
info@flexx-trading.de

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Info en reparatie 4HP18

Goed bezig Matthijs! Mooie linkjes voor de liefhebber.
Mijn 4HP18 schakelt overigens ook bij de 50 in z'n 3, en bij de 70 in z'n 4. En mijn gevalletje werkt 'aufwandfrei', zoals je hoogstpersoonlijk al mocht vaststellen een tijdje terug.

Verder zeg ik: olie spoelen, en durf ik op dit forum nog het wondermiddel LecWec te noemen? Ik doe het gewoon :wink:
Het lijkt er overigens op dat jouw bak een probleem in het brein heeft, aangezien de bak zelf perfect lijkt te schakelen met de hand bestuurd. Alleen je aansturing lijkt geen ruk van te kloppen.
Komt nog bij dat een brein pas goed doorspoeld wordt bij een vette kickdown door alle versnellingen, en laat bij jou nou net die kickdown niet werken... :roll:
Breinwissel?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
par eXeMple
afbeelding van par eXeMple
Re: Info en reparatie 4HP18

In dit draadje van het CiFo is nuttige informatie te vinden, met name over schoonmaak van het brein.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215337/

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Info en reparatie 4HP18

Citroën-das-pas-fën zegt:


Komt nog bij dat een brein pas goed doorspoeld wordt bij een vette kickdown door alle versnellingen, en laat bij jou nou net die kickdown niet werken... :roll:
Breinwissel?

 

Dit wist ik niet.

Dus van tijd tot tijd de kickdown gebruiken is ook al goed voor "onderhoud " van je HP 18 / 20 automaat.

 

Groet,

 

Mark

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Info en reparatie 4HP18

Ben aan het proberen de pook van een automaat te verwijderen. Ben erachter gekomen dat je daarvoor de uitlaat en hitteschild moest démonteren en inderdaad komt er nadien vlotjes uit.

 

Doch, hoe koppel je de kabel af?

 

 

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE:

Om even zelf een antwoord te geven op mijn vraag, kan natuurlijk steeds voor iemand anders dienen: 

1. Om de pook te demonteren moet je eerst binnenin het garnituur verwijderen. daaronder zitten 4 boutjes die los moeten. 
2. Daarna onder de auto de uitlaat demonteren (catalysator niet nodig)
3. hitteschild hangt met 4 vijsjes vast. 2 bij de middendemper, 2 bij de catalysator
4. eens de pook uit de auto is, onderaan het rubber op de hoekjes omplooien en het rubber langs de bovenkant (pook) verwijderen. Kan wat plakken door de druk/ouderdom

5.Metalen bakje met de bouten verwijderen
 
6. 2e rubberen stukje via de onderkant verwijderen om aan de kogellager te komen. 


6. Daarna is het ff kwestie om de 3 boutjes los te draaien die de kabel aanspannen/op de juiste plaats houden. 

Was dus eigenlijk een klusje van niks... maar je moet het maar weten. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Info en reparatie 4HP18

Soms ben je zelf de eerste die iets demonteerd en/of de eerste die dit op ons forum vastlegt met foto's.

Top! Nu weet ik ook hoe mijn automaatpook er van binnen uitziet.

__________
Crepuscule