Viola Mark's V6

843 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Maar wat is het nou geweest??

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het zekeringenkastje bij de accu :wink: . Door toenemende interne weerstanden van de blower gaat de zekeringhouder door de hitte verbranden en dat terwijl de zekering heel blijft...... :roll:

maartenh
afbeelding van maartenh

Ik zou het op een overgangsweerstand van de contacten op de pinnetjes van de zekering houden JP, niet in de blower. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik zou het daar niet op houden, door de toenemende weerstand van de blower moet er een toenemende stroomsterkte doorheen lopen. De pinnetjes gaan door de ontstane warmte uit elkaar en wordt de verbinding verbroken terwijl de zekering heel blijft.

Waarom gebeurt dit probleem niet met de zekeringen van andere grootverbruikers als het probleem aan de toenemende overgangsweerstand van de pinnetjes zou liggen :wink:.

maartenh
afbeelding van maartenh

Omdat de airco/blower-zekering 1 van de weinige grootverbruikers is die altijd aan staat.

Zolang de pinnetjes van de zekering geen overgangsweerstand heeft, is er niets aan de hand. (als de stroom maar niet zo groot wordt dat de zekering smelt.)

Contacten worden alleen warm door de combinatie van spanningsval en stroom. (vermogen = stroom * spanning ) Als een contact vermogen aan het verstoken is, moet er dus wel een overgangsweerstand en een spanningsval over het contact zijn.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dat zekeringenblokje is eenvoudigweg te zwak, als je zonder airco rijd gaat het met de stroom nog wel goed, zo gauw je ook de airco gaat gebruiken met die hitte (zoals afgelopen weken) dan is het plastic er gewoon niet goed tegen bestand en brand het er onder uit. De zekering was aan een zijde al helemaal zwart. Ik moet hem er met een combinatietang en schroevendraaier uittrekken/wippen en toen brak die.

Rest van de discussie over weerstand en grote stroomverbruikers aub in het elektrische forumdeel voeren.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb er nog eens over nagedacht en jouw verklaring over de overgangsweerstand klopt :wink:.

Een andere benadering: vermogen= stroom^2 * weerstand, het extra vermogen door de hogere weerstand wordt in warmte omgezet.

maartenh zegt:

Omdat de airco/blower-zekering 1 van de weinige grootverbruikers is die altijd aan staat.

Zolang de pinnetjes van de zekering geen overgangsweerstand heeft, is er niets aan de hand. (als de stroom maar niet zo groot wordt dat de zekering smelt.)

Contacten worden alleen warm door de combinatie van spanningsval en stroom. (vermogen = stroom * spanning ) Als een contact vermogen aan het verstoken is, moet er dus wel een overgangsweerstand en een spanningsval over het contact zijn.

maartenh
afbeelding van maartenh

Mark zegt:

De zekering was aan een zijde al helemaal zwart.

I rest my case, de rest is gevolgschade. :wink:

Sorry ik kon me even niet inhouden :oops:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Gelukkig bleef de gevolgschade beperkt :D rond een euro of 3 :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

gelukkig :lol:

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Waarom gebeurt deze narigheid altijd al/pas na een jaar of 15 @ 20, als wij sukkels die krengen in bezit hebben ?

Maarten, zeg je eigenlijk dat een zekering een houdbaarheidsdatum heeft ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

zekering gaat makkelijk 10 jaar of langer mee, dat verrekte kastje waar die ingestoken wordt niet........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

jaap jagt zegt:

Maarten, zeg je eigenlijk dat een zekering een houdbaarheidsdatum heeft ?

Yep. Daar is een hele mooie in de praktijk bewezen uitleg voor, die ik hier niet ga geven. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Kan iemand mij zeggen welke sensor ik op het blok de stekker vanaf moet trekken om de venitaltoren in de hoogste stand te laten draaien?

Gaan de ventilatoren bij contact af altijd uit?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat is de bruine sensor, ligt in lijn met de groene injectie watertempsensor.

Op de aluminium waterbuis:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030011.jpg

De ventilatoren van ZPJ(4) gaan idd altijd uit met contact af, ik heb ook liever dat ze nadraaien met contact af.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Fijn Bedankt JP, ik wist dat ik op jouw kon rekenen.
Dan ruk ik vanavond even de stekkert eraf. Ik heb liever dat ze met draaiende motor te veel dan te weing koelt zoals vandaag.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan Mark :wink:.

Misschien wel een idee om bij het bijbehorende Bitron kastje die constant te laten voeden?

Bij Peugeot is het wel altijd met constant plus aangesloten, ongeacht het model met dezelfde motor :roll:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Je bedoelt (met de Bitron) dat er dan wel nadraaitijd is? Door dat de sensor dat dan regelt?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

JP, met erg warm weer, zoals nu blijven mijn ventilatoren altijd even nadraaien, dat was erg goed merkbaar toen we naar die Duitse Meeting gingen. Toen maakte ik ook een opmerking over het nadraaien van mijn ventilatoren en even laten hielden ze op met draaien. (Kan je nog herinnneren in het begin, dat mijn vins al meteen begonnen te draaien, zodra ik het contact aan zette, bleek aan het relais te liggen)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik ben er nog steeds niet achter welk Bitronmodule de fans aansturen, maar Mark heeft de WPH en heeft veel elektrokennis :wink:.

Dus het na laten draaien van de fans zou als zodanig aangesloten kunnen worden :wink: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Benny, blijven jouw fans wel nadraaien met het contact af?

Sarinora zegt:

JP, met erg warm weer, zoals nu blijven mijn ventilatoren altijd even nadraaien, dat was erg goed merkbaar toen we naar die Duitse Meeting gingen. Toen maakte ik ook een opmerking over het nadraaien van mijn ventilatoren en even laten hielden ze op met draaien. (Kan je nog herinnneren in het begin, dat mijn vins al meteen begonnen te draaien, zodra ik het contact aan zette, bleek aan het relais te liggen)

gomp
afbeelding van gomp

mod actie:
Als je wat wilt dan doe je dat maar over de PB.

Jij moet of je taak als mod serieus nemen of ergens anders gaan spelen.

wimb
afbeelding van wimb

Het wel of niet nadraaien hangt van een aantal factoren af. Een daarvan is de uitvoering van de Bitron module (is Italiaans bij de weg :wink: ).
Verder draaien ze na afhankelijk van de motortemperatuur. De Bitron wordt geschakeld via het contact én heeft constante prik. Ziehier het schema:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/So6vM76bNWI/AAAAAAAAAHU/LEPZUajGVPA/s512/koeling1.jpeg)
Waarom heb ik een dèja vu gevoel? :roll:
Waarom heb ik een dèja vu gevoel? :roll:
Waarom heb ik een dèja vu gevoel? :roll:
Waarom heb ik een dèja vu gevoel? :roll:
.........................

@JP: het is de Bitron onder je handschoenenkastje. Bij een type2 zit 'ie recht voor het kastje onder de voorruit. De passagier kijkt er bij wijze van spreke tegenaan.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik vond het ook altijd wel stoer als de ventilatoren na bleven draaien bij mijn (meen ik) Fiat 128. Sindsdien heb ik geen auto meer gehad die dat deed, en ik vraag me eigenlijk af wat voor zin het heeft..... Het maakt het water in de radiateur wat koeler, maar er is geen circulatie, dussss.....??

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Het circuleerd heus wel een beetje omdat warm en koud water vanzelf gaat stromen.
Nablazen lijkt me handig omdat bij stilstand de hitte van de motor nog in het water trekt en deze zo nog 10 graden omhoog kan schieten met bijhorende drukstijging. Ontlast je systeem een beetje :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Volgens het introductiefilmpje van de TCT, horen de ventilatoren nog enkele minuten na te draaien na afschakelen van het contact. Let wel; het gaat dan over de TCT. Dit zou zijn om de turbo na te koelen, het zou de levensduur van de turbo ten goede komen.

Geen overbodige luxe, als ik mijn dame even ergens laat staan en na 5 minuten weer wil starten, is de temperatuur soms wel rond de 90 graden i.p.v. 80. Bij mij lopen de fansdus níet na, als ik het contact afzet.

Gaat allemaal ws niet op voor de 6pittige dames, maar toch zeer remotely relevant misschien :P

Jaap: het toverwoord hier is thermosifon-werking. Denk eraan dat het koelsysteem een gesloten systeem is, he! :wink:

EDIT: Mathijs kan sneller typen dan ik :lol:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Citroën-das-pas-fën zegt:

het zou de levensduur van de turbo ten goede komen.

Leuke promotie prietpraat. Gezien de lokatie is dat zo'n beetje het enige onderdeel dat geen profijt heeft van blazende fans. :lol: Heb je wel 'ns gevoeld hoeveel warme lucht die dingen naar achteren blazen? :shock:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

De theorie kan ik wel inkomen, de turbo is immers watergekoeld, maar ik denk dat het in de praktijk de turbo niet zoveel zal brengen :)

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Citroën-das-pas-fën zegt:

EDIT: Mathijs kan sneller typen dan ik :lol:

Matthijs typte maar de helft.

Ok, dus koelvloeistof blijft enigszins circuleren als er temp verschil is, maar waarom worden dan maar zo weinig auto's uitgerust met deze voorzieining ? Kost niks extra's kwa fabrikage lijkt me.
Het leek me in vroeger jaren vaker voor te komen dan tegenwoordig ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Beetje laat met mijn reactie maar ik heb ff lekker een film zitten kijken.

Na het eraf trekken van de bruine stekker welke JP aangaf gingen bij het 'op contact' zetten de fans meteen in hoog toeren. En wat schets mijn verbazing, ik zet het contact af en de fans blijven zo'n 10 minuten op laag toeren nadraaien.

Schiet mij maar lek, maar voorlopig vind ik het best zo, morgen eens kijken wat de watertemperatuur doet want ik vond hem vanmiddag wel een beetje aan de hoge kant. Bij flink, zoals ze dat op de radio roepen, "trappen met daaaat hok" toch wel 100 graden en de fans bleven maar op laagtoeren lopen.

Dju wat trekt ze dan haar derrière lekker naar beneden 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's