Iemand ervaring met LPG op een XM 2.0i 8 kleppertje? Do or don't?
Weet dat de 16v er goed op gaan maar dat is een heel andere motor (dubbele nokkenassen etc.)
LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper
di, 22/03/2011 - 22:50
#1
LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper
Een 8-klepper heeft geen zelfstellende kleppen. Erg vaak stellen dus, en dat is niet makkelijk bij een 8 klepper. Je moet ze stellen met vul-plaatjes onder de nokkenas.
Niet onoverkomelijk, het zal best goed werken. Je moet ze elke 20.000 meten, wat niet wil zeggen dat ze meteen gesteld moeten worden.
Als je het toch wil gaan doen doe dan LPI dat schijnt best goed te werken op een turbo aangedreven motor.
Ik lees niets over een turbo?
:oops:
Dat krijg je als meer dan twee dingen te gelijk doet. :mrgreen:
Nu citeer je maar de helft van mijn antwoord in het andere topic; LPI in combi met een GOED ingeregeld systeem of een programmeerbaar management.
Met die gedachte had ik dat niet gepost, een vriend van mij monteerde vrijwel altijd Lpi systemen op zijn bmw's en heeft goede herinneringen aan,
maar nu je het zegt je hebt wel gelijk. :wink:
Naar mijn idee is het niet zinnig om op de 8 klepper lpg te zetten. Je gaat gas rijden om kosten te besparen. Met de 8 klepper krijg je dan extra kosten ivm dat kleppen meten/stellen. Dat moet je dan minimaal 1 keer per jaar doen want onder de 20k km op lpg gaan rijden maakt niet veel verschil. Tenzij je het allemaal zelf kunt, kost het je dus extra geld waardoor het omslag punt alleen maar omhoog gaat.
Mmmf. Ik ken een 2.0 8klepper op LPG (niet eens LPI) die momenteel 540K op de teller heeft staan! Altijd starten/lopen, begint nu zo langzamerhand wel wat olie te drinken. Mag ie?
Ik bedoel maar te zeggen: het kan dus heel goed gaan.
Ik krijg ook niet de indruk dat de TS om financiele do ore dont's vraagt maar of het technisch verantwoord is.
Ik ga daarom ook helemaal met je mee in deze CDPF.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nieuwe klepseals en gaan!! 8)
Er staat nergens bij de vraag of het specifiek om technische of specifieke om financiële do's or dont's gaat.
De eerste die LPG in een benzine auto gaat zetten omdat het niet om de financiële mogelijke voordelen gaat moet naar mijn idee nog voorbij komen. Je offert niet voor de lol je bagage ruimte op en betaald een bak geld voor een dergelijke installatie.
In dat kader lijkt het mij dus een heel logisch gevolg dat TS ook word gewezen op de mogelijke financiële nadelen die een 8 klepper op gas met zich mee (kan) brengen. Dat heeft daarnaast ook verder niets te maken met de uiteindelijke km stand die op een andere brandstof gehaald kan worden.
Met regelmatig en correct uitgevoerd onderhoud kan zo'n beetje elke auto van de laatste 20 jaar hoge km standen bereiken. Wat overigens ook erg afhankelijk is van het rijgedrag van de bestuurder.
Iedereen erg bedankt voor de verschillende ervaringen! Het geeft een goed beeld.
Ik moet erbij zeggen dat ik in Belgie woon (net over de grens) en dus op deze auto met LPG (of Lpi) slechts rond de 500 euro p/jaar belasting ga betalen, daarbij is de literprijs ook nog eens iets lager dus dat verminderd het omslagpunt aanzienlijk.
Kleppen stellen zal ikzelf gaan doen dus geeft geen xtra kosten.
Wel ben ik erg benieuwd naar de kosten van het plaatsen nieuwe geharde kleppen en seals, weet iemand daar iets van?
Heel misschien overweeg ik wel een 16V blok te plaatsen in deze auto, maar of dat in Belgie toegestaan is (vanwege keuring en belasting betalen naar pk's). In Nederland is een motorswap volgens mij geen probleem.
Misschien heb je hier wat aan!?
Hoho, jullie hebben het over verschillende dingen. De een over klepseals (rubber ringetjes die de olie boven moeten houden) en de andere over geharde klepzetels.
[beetje of topic mode]
Goh wat is het toch goed en vooral centraal geregeld in europa, voor een Renault Clio 1.4 16 klepper op lpg betaal ik een jaarlijkse wegenbelasting voor de somma van maar liefst 24 euro, en dat mag nog in 4 termijnen ook :schater: :schater: :schater:
En met de nederlandse LPG prijs binnen handbereik ligt het omslagpunt ver onder de 10k per jaar :clap: :clap: :clap:
[en weer on topic]
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik denk niet dat het laten plaatsen van andere klepzetels je veel verder helpt. Ten eerste omdat je veel moeite gaat hebben om hardere klepzittingen te vinden dan het materiaal wat Citroën standaard gebruikt. (Een goede motorreviseur weet dat Citroën gloeiend hard klepzitting materiaal gebruikt.)
Ten tweede: het lijkt mij persoonlijk veel economischer om je huidige kop zolang te houden totdat de kleppen eventueel uitgesteld zijn, en mocht je zover komen dan zou ik er gewoon een andere kop op leggen. Dat kost je alleen het vlakken en een koppakkingset, en die kosten was je ook al kwijt bij het plaatsen van andere klepzittingen.
Mocht je net zo ver komen als mijn kennis met zijn 540K km, dan is die eventuele tweede kop ook nog ver weg... :wink:
onderdelen van een 8v kosten ook niets, als je een beetje zelf kan sleutelen (Zoals het klepstellen zoals ik lees) gewoon doen!
Okee, bedankt!
Idd niets verloren, gewoon doen dus, mijn auto heeft 180.000 km en zou zo nog even mee moeten kunnen met normaal gebruik en goed onderhoud. Mijn serie2 21TD12 aut. is nu half gesloopt omdat voor mij diesel te duur werd. Dus nu verder in mijn serie1 op gas!
Mijn broer heeft vorig jaar een Prins installatie in zijn XM V6 24v laten bouwen door Allround LPG, was daar heel tevreden over ook de prijs. Ik ga daar eens informeren.
Nogmaals dank.
gr, Dick Kampen.
Weet iemand een goede/prettig geprijsde LPG garage in de buurt van Amsterdam om het systeem te controleren?
http://www.carbalt.nl/ is een goede zaak.
Dát is aardig in de buurt,
dank Wes!
JW