LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Xman
afbeelding van Xman
LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Iemand ervaring met LPG op een XM 2.0i 8 kleppertje? Do or don't?
Weet dat de 16v er goed op gaan maar dat is een heel andere motor (dubbele nokkenassen etc.)

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Een 8-klepper heeft geen zelfstellende kleppen. Erg vaak stellen dus, en dat is niet makkelijk bij een 8 klepper. Je moet ze stellen met vul-plaatjes onder de nokkenas.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Niet onoverkomelijk, het zal best goed werken. Je moet ze elke 20.000 meten, wat niet wil zeggen dat ze meteen gesteld moeten worden.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Als je het toch wil gaan doen doe dan LPI dat schijnt best goed te werken op een turbo aangedreven motor.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Ik lees niets over een turbo?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

:oops:

Dat krijg je als meer dan twee dingen te gelijk doet. :mrgreen:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

eXpelliarMus zegt:

Als je het toch wil gaan doen doe dan LPI dat schijnt best goed te werken op een turbo aangedreven motor.

Nu citeer je maar de helft van mijn antwoord in het andere topic; LPI in combi met een GOED ingeregeld systeem of een programmeerbaar management.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Matthijs zegt:

eXpelliarMus zegt:

Als je het toch wil gaan doen doe dan LPI dat schijnt best goed te werken op een turbo aangedreven motor.

Nu citeer je maar de helft van mijn antwoord in het andere topic; LPI in combi met een GOED ingeregeld systeem of een programmeerbaar management.

Met die gedachte had ik dat niet gepost, een vriend van mij monteerde vrijwel altijd Lpi systemen op zijn bmw's en heeft goede herinneringen aan,
maar nu je het zegt je hebt wel gelijk. :wink:

gomp
afbeelding van gomp
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Naar mijn idee is het niet zinnig om op de 8 klepper lpg te zetten. Je gaat gas rijden om kosten te besparen. Met de 8 klepper krijg je dan extra kosten ivm dat kleppen meten/stellen. Dat moet je dan minimaal 1 keer per jaar doen want onder de 20k km op lpg gaan rijden maakt niet veel verschil. Tenzij je het allemaal zelf kunt, kost het je dus extra geld waardoor het omslag punt alleen maar omhoog gaat.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Mmmf. Ik ken een 2.0 8klepper op LPG (niet eens LPI) die momenteel 540K op de teller heeft staan! Altijd starten/lopen, begint nu zo langzamerhand wel wat olie te drinken. Mag ie?
Ik bedoel maar te zeggen: het kan dus heel goed gaan.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Ik krijg ook niet de indruk dat de TS om financiele do ore dont's vraagt maar of het technisch verantwoord is.
Ik ga daarom ook helemaal met je mee in deze CDPF.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Citroën-das-pas-fën zegt:

Mmmf. Ik ken een 2.0 8klepper op LPG (niet eens LPI) die momenteel 540K op de teller heeft staan! Altijd starten/lopen, begint nu zo langzamerhand wel wat olie te drinken. Mag ie?
Ik bedoel maar te zeggen: het kan dus heel goed gaan.

Nieuwe klepseals en gaan!! 8)

gomp
afbeelding van gomp
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Er staat nergens bij de vraag of het specifiek om technische of specifieke om financiële do's or dont's gaat.

De eerste die LPG in een benzine auto gaat zetten omdat het niet om de financiële mogelijke voordelen gaat moet naar mijn idee nog voorbij komen. Je offert niet voor de lol je bagage ruimte op en betaald een bak geld voor een dergelijke installatie.

In dat kader lijkt het mij dus een heel logisch gevolg dat TS ook word gewezen op de mogelijke financiële nadelen die een 8 klepper op gas met zich mee (kan) brengen. Dat heeft daarnaast ook verder niets te maken met de uiteindelijke km stand die op een andere brandstof gehaald kan worden.

Met regelmatig en correct uitgevoerd onderhoud kan zo'n beetje elke auto van de laatste 20 jaar hoge km standen bereiken. Wat overigens ook erg afhankelijk is van het rijgedrag van de bestuurder.

Xman
afbeelding van Xman
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Iedereen erg bedankt voor de verschillende ervaringen! Het geeft een goed beeld.

Ik moet erbij zeggen dat ik in Belgie woon (net over de grens) en dus op deze auto met LPG (of Lpi) slechts rond de 500 euro p/jaar belasting ga betalen, daarbij is de literprijs ook nog eens iets lager dus dat verminderd het omslagpunt aanzienlijk.

Kleppen stellen zal ikzelf gaan doen dus geeft geen xtra kosten.

Wel ben ik erg benieuwd naar de kosten van het plaatsen nieuwe geharde kleppen en seals, weet iemand daar iets van?

Heel misschien overweeg ik wel een 16V blok te plaatsen in deze auto, maar of dat in Belgie toegestaan is (vanwege keuring en belasting betalen naar pk's). In Nederland is een motorswap volgens mij geen probleem.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Misschien heb je hier wat aan!?

eXpelliarMus zegt:

Na lang nadenken en uitstellen van deze klus heb ik toch maar besloten om Sohail zijn aan bieding om de klepseals te doen aan genomen. Zo heb ik alle benodigde onderdelen bij elkaar gezocht en zijn we op vrijdag ochtend begonnen met de klus. Ik was al wat vroeger naar de loods gegaan om "Breaky" op bokjes te zetten, na dat ik dat had afgerond ben ik begonnen met de snaren van de hydrauliekpomp en de dynamo te verwijderen en het koelwater af te tappen en het rechter voorwiel en het plastic afschermkapje in de wielkuip waar achter de krukaspoelie zit te verwijderen. toen Sohail kwam hebben we eerst maar even geluncht en wat extra benodigdheden op gehaald. Na de lunch hebben we de rest verwijderd, distrikappen en de krusaspoelie, benzine leidingen los gehaald en afgesloten met twee dikke schroeven en op zij gelegd, daarna de distrisnaar gemerkt en geblokkeerd en de snaar verwijderd, zo kwamen we uit bij de nokkenas die lied zich niet 123 los maken de eerst 4 lagerkappen kwamen wel los maar de vijfde die aan het thermostaathuis vast zit niet, dus het thermostaathuis ook maar los gehaald maar ze wilde nog niet los komen, met wat overredingskracht is ie toch los gekomen, omdat er in het thermostaathuis ook nog een kleine inbusbout verstopt zat en hebben we de nokkenas kunnen lichten.
Om bij de klepseals te kunnen komen moet de kappen waar onder de klepstelplaatjes zitten weg gehaald en keurig op een rijtje geplaatst worden, daar ging ik de fout in, ik had de eerste cylinder omgedraaid, dat heeft Sohail naderhand opgelost. Sohail heeft zijn speciaal gereedschap gebruikt om de klepveren in te drukken, maar dat ging niet zonder perslucht om de klep omhoog te houden, daarvoor hebben we een nippel in en elkaar geflanst en die via een rubberen slang verbonden met een compressortje, op die manier hebben we alle klepseals kunnen vervangen. De klepseals zelf waren zo hard geworden dat ze met veel wrikken en trekken loskwamen, dat heeft dus even geduurd. Onder tussen was Lucas ook gekomen en heeft één klepseal voor zijn rekening genomen, tegen die tijd was het zo'n 20:00 geworden, tijd om te stoppen en Zaterdag weer verder te gaan.
We hebben de klus met zijn drieën op Zaterdag af gemaakt, alles weer netjes terug geplaatst en aan gedraaid. Starten, lopen, na een flinke ratel werd het stil en liep de motor als een zonnetje, geen blauwe rook meer zelfs geen poefje, na een proefrit werd "Breaky" goed gekeurd door ons drieën en was de klus geklaard.
Nu alleen nog even een olie wissel doen en "Breaky" kan er weer tegen aan, ik is een blij man.

Sohial en Lucas ik ben jullie erg dankbaar.

Hier zijn de foto's...

http://nl.tinypic.com/useralbum.php?ua=zWxnnN2zucKQrrxwEQsUeA==

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Hoho, jullie hebben het over verschillende dingen. De een over klepseals (rubber ringetjes die de olie boven moeten houden) en de andere over geharde klepzetels.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

[beetje of topic mode]
Goh wat is het toch goed en vooral centraal geregeld in europa, voor een Renault Clio 1.4 16 klepper op lpg betaal ik een jaarlijkse wegenbelasting voor de somma van maar liefst 24 euro, en dat mag nog in 4 termijnen ook :schater: :schater: :schater:

En met de nederlandse LPG prijs binnen handbereik ligt het omslagpunt ver onder de 10k per jaar :clap: :clap: :clap:
[en weer on topic]

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Ik denk niet dat het laten plaatsen van andere klepzetels je veel verder helpt. Ten eerste omdat je veel moeite gaat hebben om hardere klepzittingen te vinden dan het materiaal wat Citroën standaard gebruikt. (Een goede motorreviseur weet dat Citroën gloeiend hard klepzitting materiaal gebruikt.)
Ten tweede: het lijkt mij persoonlijk veel economischer om je huidige kop zolang te houden totdat de kleppen eventueel uitgesteld zijn, en mocht je zover komen dan zou ik er gewoon een andere kop op leggen. Dat kost je alleen het vlakken en een koppakkingset, en die kosten was je ook al kwijt bij het plaatsen van andere klepzittingen.

Mocht je net zo ver komen als mijn kennis met zijn 540K km, dan is die eventuele tweede kop ook nog ver weg... :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

onderdelen van een 8v kosten ook niets, als je een beetje zelf kan sleutelen (Zoals het klepstellen zoals ik lees) gewoon doen!

Xman
afbeelding van Xman
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Okee, bedankt!
Idd niets verloren, gewoon doen dus, mijn auto heeft 180.000 km en zou zo nog even mee moeten kunnen met normaal gebruik en goed onderhoud. Mijn serie2 21TD12 aut. is nu half gesloopt omdat voor mij diesel te duur werd. Dus nu verder in mijn serie1 op gas!

Mijn broer heeft vorig jaar een Prins installatie in zijn XM V6 24v laten bouwen door Allround LPG, was daar heel tevreden over ook de prijs. Ik ga daar eens informeren.

Nogmaals dank.
gr, Dick Kampen.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Weet iemand een goede/prettig geprijsde LPG garage in de buurt van Amsterdam om het systeem te controleren?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

http://www.carbalt.nl/ is een goede zaak.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: LPG ? LPI in 2.0i 8 klepper

Dát is aardig in de buurt,
dank Wes!

JW