Goedemorgen :lol: :lol:
Domme vraag!! Waarvoor dienen die messingbusjes en wanneer moet je ze vervangen?? :oops: :oops:
Messing busjes het hoe en waarom
do, 24/03/2011 - 10:46
#1
- Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Messing busjes het hoe en waarom
De messing busjes zijn lagertjes van de hoogteregelaar bedieningsstang. Je moet ze gaan vervangen als je hoogteregeling en daarmee je vering vreemd gaat doen.
Zie foto:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0004-2.jpg
Ik heb mezelf een beetje aangepraat/wijsgemaakt dat het een goed idee is om 1x per jaar een soort hydraulische voorjaarsschoonmaak te houden: oude LHM er uit en hoogteregelaars schoonmaken. Gezien de kosten en de plaats en bereikbaarheid van die busjes wil ik die dan gelijk vervangen.
De bereikbaarheid van het messing busje aan de voorkant is minder prettig, maar de aanhouder wint.
Een voorjaarsschoonmaak is zeker niet verkeerd als preventief onderhoud :thumbup:. De hoogteregelaars maak ik ook regelmatig schoon.
Dat is per XM/Xm verschillend, bij een 2.0i is het een fluitje van een cent. :wink:
Gelukkig maar :wink:
Als je die busjes gaat vervangen, moet dan ook de klem op de stabilisatorstang los?
Yes.
Ja, want die stang moet uit het messing busje. Dus moet die naar de bestuurderskant geschoven worden.
dus moet je de wagenhoogte opnieuw afstellen?
Ja. Maar da's allemaal niet moeilijk. Als je vantevoren de hoogte voor en achter opmeet (bijvoorbeeld vanaf de grond tot onderkant stootstrip) dan is het een kwestie van terugstellen op die hoogte.
aftekenen en de klem op dezelfde plek terugplaatsen werkt niet?
De klem moet je tegen de veerkracht verdraaien totdat de rijhoogte is bereikt, als je de klem loslaat dan komt die terug in de ruststand op de stabilisatorstang.
Weet ik niet!? Beter lijkt het mij om het te doen zoals Wim dat zegt.
Wes, ik heb het over het verdraaien van de klem. De rijhoogte meet je telkens na het verstellen.
Ik antwoorden ook op Gerrie zijn vraag, sorry. :wink:
ok :wink:
Dat werkt wel hoor. Met een scherp mes of id een paar markerings tekens zetten. Op die manier kun je de boel idd in principe redelijk exact terugzetten. Heel misschien dat je dan toch nog een klein beetje moet bijstellen maar het grote zoeken ben je dan iig al voorbij.
Ter controle vooraf zoals Wim aangeeft ook even de hoogte opmeten is daarnaast ook best zinvol. Je zult namelijk net zien dat die merktekens lastig terug te vinden zijn omdat je er met vieze vingers aan hebt gezeten en er weer vuil in de groefjes van de krassen zit.
De enige juiste manier is de auto opnieuw afstellen op de fabriekswaarden van citroen! In de loop van de jaren staan maar weinig dames op de juiste hoogte.. Daarbij komt dat je de messing busjes gaat vervangen omdat er speling op zit.. Dit heeft ook invloed op de afstelling van je dame.
Gewoon even de hoogte opnieuw opmeten en correct afstellen!
Ik ben af en toe een beetje een makke beer, ik ga er van uit dat er nooit iets is aangepast aan de rijhoogte eigenlijk. Als ik dan de busjes vervang is de boel weer zoals het af fabriek hoort :mrgreen:
maar serieuzer, jullie hebben natuurlijk gelijk. Ik zou het aftekene ook gebruiken als referentie om het grofweg goed te hebben. Daarna echt afstellen. Ik denk overigens dat ik een iets lagere rijhoogte mooier vind.....
Is wel mooier, mee eens, maar het schijnt dat je kruiskoppelingen dan eerder slijten omdat ze dan niet waterpas meer tussen wiel en aandrijfas staan.
dat klopt inderdaad. eigenlijk zou je dus de wagenhoogte moeten afmeten aan het recht in lijn zitten van de aandrijfassen. dit verandert denk ik in de loop van de tijd door slechter wordende motorsteunen....waardoor je lager kunt afstellen om de assen recht te krijgen :mrgreen:
Als de wagenhoogte ietsje lager wordt afgesteld heeft dat minder invloed dan iets(je) hoger afstellen op de aandrijfassen.