Messing busjes het hoe en waarom

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Messing busjes het hoe en waarom

Goedemorgen :lol: :lol:
Domme vraag!! Waarvoor dienen die messingbusjes en wanneer moet je ze vervangen?? :oops: :oops:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni XM V6 12V

De messing busjes zijn lagertjes van de hoogteregelaar bedieningsstang. Je moet ze gaan vervangen als je hoogteregeling en daarmee je vering vreemd gaat doen.

Zie foto:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0004-2.jpg

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni XM V6 12V

Ik heb mezelf een beetje aangepraat/wijsgemaakt dat het een goed idee is om 1x per jaar een soort hydraulische voorjaarsschoonmaak te houden: oude LHM er uit en hoogteregelaars schoonmaken. Gezien de kosten en de plaats en bereikbaarheid van die busjes wil ik die dan gelijk vervangen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni XM V6 12V

De bereikbaarheid van het messing busje aan de voorkant is minder prettig, maar de aanhouder wint.

Een voorjaarsschoonmaak is zeker niet verkeerd als preventief onderhoud :thumbup:. De hoogteregelaars maak ik ook regelmatig schoon.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni XM V6 12V

Citrophile zegt:

De bereikbaarheid van het messing busje aan de voorkant is minder prettig, maar de aanhouder wint.

Dat is per XM/Xm verschillend, bij een 2.0i is het een fluitje van een cent. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Gelukkig maar :wink:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Als je die busjes gaat vervangen, moet dan ook de klem op de stabilisatorstang los?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Yes.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Ja, want die stang moet uit het messing busje. Dus moet die naar de bestuurderskant geschoven worden.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Messing busjes het hoe en waarom

dus moet je de wagenhoogte opnieuw afstellen?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Ja. Maar da's allemaal niet moeilijk. Als je vantevoren de hoogte voor en achter opmeet (bijvoorbeeld vanaf de grond tot onderkant stootstrip) dan is het een kwestie van terugstellen op die hoogte.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Messing busjes het hoe en waarom

aftekenen en de klem op dezelfde plek terugplaatsen werkt niet?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Messing busjes het hoe en waarom

De klem moet je tegen de veerkracht verdraaien totdat de rijhoogte is bereikt, als je de klem loslaat dan komt die terug in de ruststand op de stabilisatorstang.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Weet ik niet!? Beter lijkt het mij om het te doen zoals Wim dat zegt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Wes, ik heb het over het verdraaien van de klem. De rijhoogte meet je telkens na het verstellen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Ik antwoorden ook op Gerrie zijn vraag, sorry. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Messing busjes het hoe en waarom

ok :wink:

gomp
afbeelding van gomp
Re: Messing busjes het hoe en waarom

furriegurrie zegt:

aftekenen en de klem op dezelfde plek terugplaatsen werkt niet?

Dat werkt wel hoor. Met een scherp mes of id een paar markerings tekens zetten. Op die manier kun je de boel idd in principe redelijk exact terugzetten. Heel misschien dat je dan toch nog een klein beetje moet bijstellen maar het grote zoeken ben je dan iig al voorbij.

Ter controle vooraf zoals Wim aangeeft ook even de hoogte opmeten is daarnaast ook best zinvol. Je zult namelijk net zien dat die merktekens lastig terug te vinden zijn omdat je er met vieze vingers aan hebt gezeten en er weer vuil in de groefjes van de krassen zit.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Messing busjes het hoe en waarom

De enige juiste manier is de auto opnieuw afstellen op de fabriekswaarden van citroen! In de loop van de jaren staan maar weinig dames op de juiste hoogte.. Daarbij komt dat je de messing busjes gaat vervangen omdat er speling op zit.. Dit heeft ook invloed op de afstelling van je dame.

Gewoon even de hoogte opnieuw opmeten en correct afstellen!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Ik ben af en toe een beetje een makke beer, ik ga er van uit dat er nooit iets is aangepast aan de rijhoogte eigenlijk. Als ik dan de busjes vervang is de boel weer zoals het af fabriek hoort :mrgreen:

maar serieuzer, jullie hebben natuurlijk gelijk. Ik zou het aftekene ook gebruiken als referentie om het grofweg goed te hebben. Daarna echt afstellen. Ik denk overigens dat ik een iets lagere rijhoogte mooier vind.....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Is wel mooier, mee eens, maar het schijnt dat je kruiskoppelingen dan eerder slijten omdat ze dan niet waterpas meer tussen wiel en aandrijfas staan.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Messing busjes het hoe en waarom

dat klopt inderdaad. eigenlijk zou je dus de wagenhoogte moeten afmeten aan het recht in lijn zitten van de aandrijfassen. dit verandert denk ik in de loop van de tijd door slechter wordende motorsteunen....waardoor je lager kunt afstellen om de assen recht te krijgen :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Messing busjes het hoe en waarom

Als de wagenhoogte ietsje lager wordt afgesteld heeft dat minder invloed dan iets(je) hoger afstellen op de aandrijfassen.