Ben vandaag even weggeweest voor een afspraak. Op de weg terug naar huis, moest mijn passagier nog iets ophalen. Mijn watertemperatuur stond op 95 graden en olietemperatuur ook op 95 graden bij een snelheid niet boven de 80 km/u.
Bij het wachten heb ik de Dame niet uitgezet. WT steeg naar 110 graden en OT ook naar 110 graden. Airco vol aan!!! Naar huis rijden zakte de WT weer naar 100 graden en de OT naar 95 graden.
Thuisgekomen, motor uitgezet en de ventilatoren bleven draaien. Na 3 a 4 minuten binnen te zijn geweest, ben ik weer naar buiten gegaan en de ventilatoren waren gestopt. :wink: :wink:
Dat klinkt goed Benny. Zowel de temperaturen als het aan- en afschakelen van de fans. :thumbup:
Die motor zit helemaal ingepakt in geluidisolatie en kan daardoor moeilijk z'n warmte kwijt. Als je met dit weer de kap open zet, duurt het best lang voor de fans op de lage stand gaan draaien.
Weten julllie de diameter van een ZPJ automaat? In principe staat de temperatuur ingeslagen op de thermostaat.
Bij mijn xsara zat er origineel een 87 graden thermostaat in uit mn hoofd. Is een BX 1400 thermostaat in gegaan. Die gaan bij 83 open.
Die hogere temperatuur was volgens de dealer voor betere uitstoot cijfers..
Ik ben gewoon met het ori Cit partnr. naar mijn hofleverancier gegaan en vervolgens mocht ik kiezen uit -IIRC- 3 temperaturen.
Was een zeer standaard geval. Weliswaar heb ik natuurlijk een TCT, maar deze ziet er exact hetzelfde uit. Net als die van de Xant, etc.
De blauwe is gewoon een originele in gegaan. 78 graden en nieuwe SP14 koelvloeistof. Dat is toch wel het beste voor je citroen.
Is ook de enige die niet je alu van t blok aantast!
Koelde daarna weer geweldig 8)
Wat ik eerder al schreef. Oude was niet helemaal kapot, maar door leeftijd zag je gewoon een paar verschillen met de nieuwe:
- Hij ging langzamer open
- Hij ging minder ver open
- Hij ging bij een hogere temperatuur open
Ofwel het is niet een stap van: nu werkt je thermostaat niet meer, het is een proces van langzaam achteruitgaan, totdat die op een punt zit dat je motor warm gaat lopen..
Gevolg was dus steeds oplopen tot 100 graden. Voelde ik me niet prettig bij. Zeker niet gezien ik er voor een cifo meeting een caravan van 1500 kilo achter ging hangen :wink: :lol:
78 graden origineel lijkt me trouwens laag zat! Gewoon weer 78 er in stoppen dus...
Zo staat het idd, maar mijn fans gaan al bij 90gr C op mijn tempmeter op de hoge stand, vanaf iets boven de 80gr C op de tempmeter gaat mijn lage stand aan.
edit:
Ik zie nu dat er bij jouw printscreen, nummer 6 en 8 verwisseld zijn tov mijn printscreen.
De sensor waar jij het over hebt is bruin, terwijl de 110grC een blauwe sensor is :wink:.
Laat ik ook effe een duit in het (warrige) zakje doen:
De bruine temperatuurvoeler (wat een prachtige vertaling voor sensor :thumbup: ) is DE sensor. De groene is voor het metertje op het dashboard. En de blauwe ging dacht ik naar de ECU.
Op jouw plaatje staat 'blauw' maar dat zou in het eggie dus een bruine moeten zijn. En 007 is dan groen.
Ik raak ook in de war: die in het blok steekt is voor de ECU. Van die 2 die bij elkaar zitten is de bruine voor de Bitron. En de andere voor het dashmetertje.
Bruine stekkertje weer aangesloten, op de bundesstraße (100 kilometer weg) strak 90 graden met de airco vol aan. Hier nadien hier even een rondje stadverkeer gereden (alles 30 km zone) ietsje verhoging maar de 100 graden niet aangetikt.
Ik denk dat het bruine stekkertje teveel weerstand had.
Daarna dame gewassen en nu afkoelen in de kelder 8)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zoals het bij mij werkt:
Ben vandaag even weggeweest voor een afspraak. Op de weg terug naar huis, moest mijn passagier nog iets ophalen. Mijn watertemperatuur stond op 95 graden en olietemperatuur ook op 95 graden bij een snelheid niet boven de 80 km/u.
Bij het wachten heb ik de Dame niet uitgezet. WT steeg naar 110 graden en OT ook naar 110 graden. Airco vol aan!!! Naar huis rijden zakte de WT weer naar 100 graden en de OT naar 95 graden.
Thuisgekomen, motor uitgezet en de ventilatoren bleven draaien. Na 3 a 4 minuten binnen te zijn geweest, ben ik weer naar buiten gegaan en de ventilatoren waren gestopt. :wink: :wink:
Dat klinkt goed Benny. Zowel de temperaturen als het aan- en afschakelen van de fans. :thumbup:
Die motor zit helemaal ingepakt in geluidisolatie en kan daardoor moeilijk z'n warmte kwijt. Als je met dit weer de kap open zet, duurt het best lang voor de fans op de lage stand gaan draaien.
Ik heb trouwens ook interesse in de thermostaat die erder opengaat, waar Marco het over heeft :wink:.
Weten julllie de diameter van een ZPJ automaat? In principe staat de temperatuur ingeslagen op de thermostaat.
Bij mijn xsara zat er origineel een 87 graden thermostaat in uit mn hoofd. Is een BX 1400 thermostaat in gegaan. Die gaan bij 83 open.
Die hogere temperatuur was volgens de dealer voor betere uitstoot cijfers..
Dit geeft service.citroen.com aan :wink: :
Ik ben gewoon met het ori Cit partnr. naar mijn hofleverancier gegaan en vervolgens mocht ik kiezen uit -IIRC- 3 temperaturen.
Was een zeer standaard geval. Weliswaar heb ik natuurlijk een TCT, maar deze ziet er exact hetzelfde uit. Net als die van de Xant, etc.
Deze zit dus een 78 standaard in..
Even naar je leverancier en laten zoeken naar een thermostaat met gelijke diameter en lagere temperatuur..
Mijn xsara bleef iig lekker koel!
Die thermostaat is 40 euro ex btw bij citroen :shock:
Marco, had je een originele thermostaat gebruikt bij de blauwe Exclusive?
De blauwe is gewoon een originele in gegaan. 78 graden en nieuwe SP14 koelvloeistof. Dat is toch wel het beste voor je citroen.
Is ook de enige die niet je alu van t blok aantast!
Koelde daarna weer geweldig 8)
Wat ik eerder al schreef. Oude was niet helemaal kapot, maar door leeftijd zag je gewoon een paar verschillen met de nieuwe:
- Hij ging langzamer open
- Hij ging minder ver open
- Hij ging bij een hogere temperatuur open
Ofwel het is niet een stap van: nu werkt je thermostaat niet meer, het is een proces van langzaam achteruitgaan, totdat die op een punt zit dat je motor warm gaat lopen..
Marco
Ik ga mee met je uitleg, ik kan me nog herinneren dat jouw blauwe xm wel erg heet werd :wink:.
Gevolg was dus steeds oplopen tot 100 graden. Voelde ik me niet prettig bij. Zeker niet gezien ik er voor een cifo meeting een caravan van 1500 kilo achter ging hangen :wink: :lol:
78 graden origineel lijkt me trouwens laag zat! Gewoon weer 78 er in stoppen dus...
Marco
Grappig JP maar of ik hier nu vrolijk van word..... dit heb ik vanmiddag opgezocht, mag jij 3x raden waar......
https://docs.google.com/fileview?id=0B2Sbn4PYd02cNWFmODc4MzktYjY1NS00NGJiLWJjOGEtODlkZjIyNWM5NzAz&hl=nl
Ik heb 8 even rood omcirkelt, wil dit nu zeggen dat dus de fans pas bij 110 graden in hoog toeren gaan draaien?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo staat het idd, maar mijn fans gaan al bij 90gr C op mijn tempmeter op de hoge stand, vanaf iets boven de 80gr C op de tempmeter gaat mijn lage stand aan.
edit:
Ik zie nu dat er bij jouw printscreen, nummer 6 en 8 verwisseld zijn tov mijn printscreen.
De sensor waar jij het over hebt is bruin, terwijl de 110grC een blauwe sensor is :wink:.
Ja bij de jouwe, maar dat is een ander type he.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kun je dus de fans met een ander type thermostaat bedotten als het ware ??? (Belgisch : voor de gek houden)
Ik krijg het idee dat er bij de XM serie2 die tempsensoren omgewisseld afgebeeld zijn, want het gaat om de bruine sensor :wink:.
@Mike, ja dat kan :wink: zoals Marco dat had uitgelegd over zijn Xsara :wink:.
Nee, je zorgt alleen dat de toevoer naar de radiator eerder open gaat.
Dat is eigenlijk wat er gebeurt :wink:, het resultaat is dat de motor minder snel gaat pieken met de watertemperatuur.
Laat ik ook effe een duit in het (warrige) zakje doen:
De bruine temperatuurvoeler (wat een prachtige vertaling voor sensor :thumbup: ) is DE sensor. De groene is voor het metertje op het dashboard. En de blauwe ging dacht ik naar de ECU.
Op jouw plaatje staat 'blauw' maar dat zou in het eggie dus een bruine moeten zijn. En 007 is dan groen.
Nee, dat niet, dat los je op met een verse nieuwe thermostaat. :lol:
Als al het water eenmaal warm is als jij in de file staat, moet de fan het alsnog overnemen.
Uiteraard, als de kritische temperaturen van de temperatuursensoren worden bereikt dan zullen de fans worden aangestuurd.
Ben niet helemaal helder nu :lol:.
@Wim, de groene tempsensor is toch voor de ecu en blauw voor de tempmeter?
Ik raak ook in de war: die in het blok steekt is voor de ECU. Van die 2 die bij elkaar zitten is de bruine voor de Bitron. En de andere voor het dashmetertje.
Dan klopt het bij Mark dus wel, want daar was de kleur die in service citroen stond anders dan wat er in zijn auto zat...
Zou ik toch is die thermostaat aanpakken Mark :wink: (en mike)
Hoezo??? Ik heb toch geen temp probleem??
Mike, jouw draadje en deze lopen teveel door elkaar heen. ;-) Of jij een probleem met de temp. hebt weet ik niet, jouw dame in ieder geval niet.
Bruine stekkertje weer aangesloten, op de bundesstraße (100 kilometer weg) strak 90 graden met de airco vol aan. Hier nadien hier even een rondje stadverkeer gereden (alles 30 km zone) ietsje verhoging maar de 100 graden niet aangetikt.
Ik denk dat het bruine stekkertje teveel weerstand had.
Daarna dame gewassen en nu afkoelen in de kelder 8)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eigenlijk zijn we gek dat we met deze extreme weersomstandigheden ons druk maken over hoge motortemperaturen. :lol:
Pagina's