XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ook benieuwd naar!!! :????

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het zuigertje is veerbelast, van onderaf aan het aluminium blokje is er een messingkleurig rondje die kun je tegen de veerkracht in kunt drukken en daarmee ontluchten.

Ik zal zo de foto's uploaden.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik zal in het kort de werking uitleggen en de onderdelen van de centrifugaalregelaar laten zien.

Complete centrifugaalregelaar met hydraulische plunjer:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0027-1.jpg)

De bovenste helft eraf gehaald:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0008.jpg)
Dan ziet de inhoud er zou uit:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0005-2.jpg)

Binnenzijde onderste helft:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0019.jpg)

Onderkant onderste helft:
het gat in het midden is de aansluiting voor de aandrijfkabel, het grote gat is voor de plunjer
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0011-1.jpg)

Dit is de stand bij parkeren, de massa's staan omhoog gericht door de centrale veer:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0006.jpg)
De maxmale stand vanaf een bepaalde snelheid:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0009-1.jpg)

De hefboom:
bovenzijde
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0024-1.jpg)
onderzijde
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0023-1.jpg)

Bedieningsstang:
toevallig even lang als de bout die het aluminium blokje met de zwarte bol verbindt.
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0026.jpg)

Het rotende deel:
van links naar rechts: de centrale veer, een lagertje, een schoteltje tussen de massa's en de veer
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0020.jpg)

Onderzijde roterend deel:
gleuf dient voor de aandrijving met de kabel
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0025.jpg)

De hydraulische plunjer:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0012-1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0013.jpg)

onderzijde plunjer, met centraal het messingkleurig rondje die in te drukken is en daarmee de plunjer omhoog duwt:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0018.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0002.jpg)

De drie afstelplaatjes: dik, middel en dun. Met deze plaatjes kun je de sterkte van bekrachting mee aanpassen
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0014.jpg)

Voor de liefhebbers :mrgreen: is er een analytische kijk op de Hartnell regalateur, hetzelfde principe als de centrifugaalregelaar.
Opgave2, u kunt uw oplossingen vergelijken met de uitwerking:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B9YoYe4ovV5OZDhlZWNmZTEtNDJmMy00NjhkLThmYmItZWE1NzIzNGM1YWEx&hl=en&authkey=COLSwfAP

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het wordt steeds meer duidelijk, ik heb ook wel eens gehoord dat er een gaatje wordt geboord in het bovenste gedeelte van de bol, om er dan een paar druppels olie in te doen, waar is dat goed voor!?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Om het roterende deel met de lagertjes te smeren, zodoende hoeft niet de bol/bovenste helft gedemonteerd te worden.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Goedemorgen.
Dat heb ik toch JP, een gaatje in mijn centrifugaalregelaar!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Kans op vuil en vocht via het gaatje is ook weer denkbaar, ik boor er liever geen gaatje in.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

rubber afdichtdopje gebruiken?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dat zou kunnen. Het komt bijna niet voor dat je dat hoeft te smeren.
Als je een gaatje wilt boren, moet je toch eerst de bovenste helft eraf halen om te zien waar het best een gaatje kunt boren. Zomaar ergens een gaatje boren lijkt mij niet verstandig.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mooie foto's, duidelijke info JP! Nu durf ik dat ding ook wel open te gaan maken.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Nou je kunt gerust in een van de sectoren een gaatje boren om de bol vervolgens vol te blazen met een smeermiddel. Zolang je maar met beleid boort.

Waarom doe je dat dan? om het mechaniek te smeren in de bol als deze rotherrie begint te produceren (het klinkt alsof je kilometertellerkabel uit de behuizing komt)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

en daar heb ik vooral last van bij kouder weer.
Toch eens een net dopje zoeken en boren!

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78
Re: XM V6.24 van Citrophile

Zelfde verhaal als bij een CX dus.
Die van een CX heb ik pas geleden opengehad en schoongemaakt.
Had daar toen wel een lagertje wat versleten was.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Hey! Herrie? Ik heb zo'n flap flap flap geluidje! Ik meende dat het de kapotte aandrijfhoes was maar toen die gemaakt is bleef het geluid er. Zou toch zomaar kunnen...
Aan de andere kant heeft mijn diravi probleem, als je stilstaat en hij bljft niet in het midden staan, niets te makenmet die centrifugaal koppeling.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mark zegt:

Nou je kunt gerust in een van de sectoren een gaatje boren om de bol vervolgens vol te blazen met een smeermiddel. Zolang je maar met beleid boort.

Waarom doe je dat dan? om het mechaniek te smeren in de bol als deze rotherrie begint te produceren (het klinkt alsof je kilometertellerkabel uit de behuizing komt)

Klopt Mark. Rob, de vorige eigenaar had er een gaatje ingeboord en toen ik de wagen net had, had ik ook dat irritante geluid. Smeermiddel ingespoten en tot nu toe nergens meer last van. :lol: :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

La Noir Verni zegt:

Hey! Herrie? Ik heb zo'n flap flap flap geluidje! Ik meende dat het de kapotte aandrijfhoes was maar toen die gemaakt is bleef het geluid er. Zou toch zomaar kunnen...
Aan de andere kant heeft mijn diravi probleem, als je stilstaat en hij bljft niet in het midden staan, niets te makenmet die centrifugaal koppeling.

De hydraulische plunjer in het alumium blokje heeft ook invloed op het terugdraaien. We zullen gaan onderzoeken wat bij jou het probleem is :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vanavond heb ik mijn aluminium blokje vervangen door die van Matthijs.
De mijne ging heel erg lekken nadat ik vorige week het leidingrubbertje had vervangen :( .

Met het monteren van het andere alu blokje geen lekkages meer via de plunjer en het hydraulisch systeem in totaal werkt beter (o.a. veel meer remdruk 8) ), wat ook logisch is.

Ik heb de 3 stelplaatjes gebruikt zoals ik het aantrof bij de centrifugaalregelaar van Matthijs, het stuurt wel wat zwaar en komt erg sterk terug. De komende tijd ga ik nog experimenteren met de stelplaatjes om een mooi compromis tussen licht sturen en terugdraaien te vinden.

Binnenkort heb ik APK en nu lijkt het erop dat er geen lekkages meer zijn :D . Ik ga de boel nog schoonspuiten want het is vette natte boel bij het stuurhuis :x.

Ben benieuwd of Mike ook een lekkend hydraulische plunjer heeft.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Zou het mogelijk kunnen zijn dat als de diravi-centrifugaal-bol los is gemaakt van het schutboord, en deze dus rust op de lhm leidingen en de tellerkabel, dat de plunjer ontregeld is?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Nee voor de werking moet dat niet uitmaken. De plunjer is alleen afhankelijk van de hydraulische voedingsdruk die het krijgt en verder moet afregelen door het al dan niet indrukken van het bedieningsstangetje.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag de xm gewassen en het stuurhuis en subframe afgespoten. Mijn hydraulische plunjer van de centrifugaalregelaar laat een lichte aanzwelling zien van rinçage tussen het alu blokje en de zwarte bol maar lekt niet over het alu blokje heen. Bij de vorige stroomde de LHM/rinçage hard over het alu blokje. Misschien laat LHM deze aanzwelling niet zien, omdat LHM iets dikker is dan rinçage.

Mijn diravi werkt voor 90% goed, ik ga nog een extra stelplaatje ertussen zetten om de besturing iets lichter te krijgen met parkeren als op de snelweg.
Voorlopig laat ik het zo, maar als ik nog betere centrifugaalregelaar kan kopen zal ik dat niet laten.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dus meer plaatjes is lichter sturen bij lagere snelheid?

Volgens mij heb ik nog zo'n bol liggen van mijn eerste type 1.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

over de hele snelheid bandbreedte wordt het sturen lichter met meer of dikkere plaatjes ertussen, het blijft wel een snelheidsafhankelijke bekrachtiging.

Is jouw bol te koop? Ik heb wel interesse.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Neen solly.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag via Arjan Bosman 2 redelijke veerschotels van een V6 serie1 en een splinternieuwe diravi centrifugaalregelaar kunnen regelen 8).

Morgen zal ik de centrifugaalregelaar monteren, dan weet ik zeker dat mijn XM in ieder geval niet op die lekkage afgekeurd kan worden. Daarbij zal mijn diravi weer 100% zijn :dans:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

JP, kom dat maar in Eindhoven doen morgen! Kunnen we eens vergelijken wat er nu gebeurt! Idee???

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Leuk idee :thumbup: :D

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag bij Mike mijn nieuwe diravi centrifugaalregelaar vervangen. Geen lekkages :D, mijn diravi heeft nog niet dat typische hydraulisch gevoel a la CX diravi :( . Die van Mike heeft dat gevoel wel :wink: .

De eerste proefrit viel toch wat tegen, het stuurde een beetje aan de zware kant maar kwam erg sterk terug. Bij terugkomst een 2e dik plaatje ertussen gezet en het stuurt nu al een stuk beter. Verder valt me op dat mijn rijhoogte, met name aan de voorkant aan de lage kant is nu de lekage is opgelost. Vrijdagavond zal ik de rijhoogte omhoog corrigeren en heb goede hoop dat de spoorstangen meer horizontaal komen te staan en daarmee mijn diravi lichter laat bedienen.

Mike en ik hebben van onderaf ook nog naar leidingen gekeken die mogelijk niet lekker zitten, maar niks bijzonders kunnen vinden. Met remmenreiniger en de hogedruk spuit heeft Mike voor mij het subframe en diravi stuurhuis schoongespoten, bedankt Mike :D.

Al met al een nuttige en een leuke dag geweest aan de Collse Hoek :thumbup:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

En wegens bodemvervuiling een onverkoopbaar perceel erbij in NL.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

:schater: Joh, we hebben pas sinds 5 jaar riolering...dat beetje olie kan er ook wel bij :mrgreen:

Maar idd, er is een verschil tussnen LNV en Citrophile mbt de diravi. De rijhoogte hebben we bij mij niet gecontroleerd, op het oog zit dat wel goed. Maar het doet me wel aan G de Jong denken. Toen ik van de brug kwam stond de neus ineens extreem ver omhoog, plus dus dat de diravi niet meer terug kwam en niet meer centreerde. Zou er een leidng onder spanning kunnen hebben gestaan?? JP hoe was jouw rij hoogte meteen er na??

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mijn neus stond ook altijd vreemd hoog, ook na/tijdens het afstellen (was irritant afstellen :evil:) . Het heeft dus met die lekkage te maken gehad, die tot voor kort steeds erger werd.

Nu staat de rijhoogte voor weer te laag na het monteren van de nieuwe centrifugaalregelaar.

Pagina's