Ben het helemaal met je eens Mike :wink:. Maar zulke finish staan erom bekend dat er een tijdje weer vocht onder blanke laklaag komt en kun je van voren af aan beginnen.
Moeders heeft onder haar Cmax ook standaard volledig glans afgedraaide velgen met een blanke laklaag. Ook daar komt de blanke laag weer er af zetten met lelijke bloemkool plekjes als gevolg..
Ik weet van gevallen waar dit binnen een jaar weer zo was....
Misschien kun je ze dan beter blank laten en regelmatig bijhouden met een wax?
Of helemaal hoogglans polijsten?
Bij de 205club heb je ook velgen met een afgedraaide rand, daar doen ze NOOIT blanke lak op, o.a. omdat het ook gewoon niet wil hechten. wax erop en goed schoonhouden, meer kan je niet doen :)
Vandaag de test blokjes velg opgehaald. Die was fijn "geglas" straalt. Resultaat voor 15,= euri; een prachtige cleane velg.
Alleen is het oppervlak van de velg nu natuurlijk best ruw geworden.
Om wat uit te testen heb ik het hart van de velg eerst met 180, daarna met 80 en toen met 40 geschuurd. Vervolgens een polijst pad gebruikt die een beetje ruw is (heb geen nummer) en als laatste een sponsachtige pad. Het resultaat viel me niet tegen. Aangemerkt dat de binnenkant van de velg veel ruwer is dat de buiten zijde. Als laatste ook de rand aan de binnenzijde gepolijst. Hierop zitten echt veel kleien dutsjes en beschadigingen die er bij het stralen niet afgegaan zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik hier met het schuren ook nog niet zo heel erg mijn best gedaan heb. Dat moet er meer uit gehaald kunnen worden.
Bij een garage "de Appel" een spuitbus in RAL 7010 laten maken, een mooie dionker grijze lak.
(BTW, het is ook een doe hetzelf garage, brug huren kost € 11,= per uur. Geen sleutelclub natuurlijk, maar handig om te weten en slechts 2,5 km bij mij vandaan :D )
Vanavond verder gegaan met de buitenste kant. Een echt k klusjes is het afplakken. De buitenste rand wi ik dus gaan polijsten maar om er over heen te spuiten leek me niet clever. Hoe schoner deze blijft hoe beter.
Even een "mobiele" spuitcabine gemaakt en de velg in de grondlak gezet. Morgen verder met de lak RAL 7010 aanbrengen. So far so good...
eerst schuren :!:
en probeer eens of je ze ergens chemisch kunt laten afbijten. Dan heb je geen putten.
Ja tuurlijk, na het gronden eerst weer licht opschuren en ontvetten. Dat chemisch reinigen heb ik niet zo'n zin an. Wil het "low cost - max result" houden. :lolno: Dadelijk maar eens inpsecteren. Mijn bedoeling is om over de laklaag wel een blanke lak te spuiten maar de randen dus koud in de wax te zetten. Die wax is trouwens rete duur zag ik. Wordt veel in de boten business gebruikt. Ik heb aan 500ml toch meer als voldoende, dunkt me?
Echt weer om aan een blokjes velg te klussen... :|
Ik heb de velg een aantal keer gespoten. Telkens was de laag niet naar mijn zin. Licht opschuren en weer nevelen/spuiten.
Uiteindelijk viel het resultaat me niet tegen. Met comandant gepolijst, zodat de meeste pitjes wel verdwenen.
Daarna voorzichitg de afblakband verwijderd, zodat de gestraalde blokjes vrij komen. Toen gaan schuren. Ik zei het in mijn vorige post verkeerd qua schuur nummer volgorde. Nu ben ik begonnen met 80, daarna 400. Gisteren ook P600 en P1200 gekocht, ultrafijn schuurpapier.
Het hart van de velg ingetapt met, jawel! Ducktape, om de gelakte delen te beschermen tegen uithalen van de schuurmouse. Na het grove werk met de mouse met de hand P600 en P1200. Als laastste fijn staalwol. Je krijgt het wel mooi gelimmend maar het is een monninken werkje. De kunst is om grof net genoeg weg te halen zodat er geen streepjes ed achterblijven.
Als laatste even bij daglicht, nou ja dag, een paar pix's van het resltaat tot nu toe. Let wel, maar een kwart deel van de velg is gedaan.
Het is niet onaardig, voor een amateur. Maar mij iets te arbeidsintensief. Ik zat te bedenken om de velgen als nog te laten poedercoaten en de coating gewoon weg te schuren waar dat moet. Als laatste dan polijsten. Helaas zijn we dan wel afhankelijk van een beperkt aantal coating kleuren. Misschien is zwart ook niet onaardig...
Affijn, wordt vervolgt!
Op mijn oude motortje poetste ik m'n aluminium radiator omlijsting altijd met Belgom Alu. Daar gaat het enorm mooi van glimmen en het geeft volgens mij ook een beschermend laagje. Daar nog die hard/t wax overheen en je bent voor een tijdje het mannetje lijkt me.
is inderdaad een soort polijstmiddel. Je smeert het er op en gaat poetsen. Het moet al wel glad zijn, je ontkomt dus niet aan je schuurwerk. Maar het gaat er enorm mooi van glanzen. Kun je niets met een dremel en een poets/polijstschijfje????
Met die dremel moet je erg oppassen. Je krijgt het dan namelijk niet mooi vlak. Ik schuur nu met mini houtblokjes zodat de druk zo gelijk mogelijk verdeeld wordt.
Nou de optie poedercoaten en dan de blokjes terug schuren en polijsten wordt afgeraden. Poedercoaten brand er diep in je krijgt dat er practisch niet meer af. Dat gaat hem niet worden dus. Ik wacht nu even tot mijn polijst-pads en het Belgom allu polijst middel binnen is.
Dan gaan we waarschijnlijk toch op de ingeslagen weg verder.
als ik het poedercoat proces een beetje snap dan moet je wel een tussen vorm kunnen realiseren lijkt me.
Volgens mij wordt het voorwerp voorbereid en vervolgens wordt de coating via electrostatische lading op het voorwerp aangebracht. Het poeder is dan nog gewoon poeder en zit niet heel vast. Dit komt pas bij bakken in de oven.
Het lijkt me dat je als je de delen die je niet wenst te coaten behandelt met bijvoorbeeld vaseline oid je het poeder er weer af moet kunnen vegen voordat de boel gebakken wordt. Vervolgens bakken en dan heb je dus de diepere delen grijs gepoedercoat en de glimmende delen kun je dan polijsten en poetsen en waxen enzo.
Zou kunnen dat een coater dit te bewerkelijk vindt. Misschien mag je zelf rommelen zodat het de coater geen tijd kost?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het om andere redenen niet kan op de manier die ik beschrijf.....
Je kan goed gelijk hebben Gerrie. Kom ik daar aan met mijn 4 lullige velgjes. De ene naar de andere ijeren geraamte wordt daar gepoedercoat. Zullen ze idd wel denken, gooit er maar bij maar niet te moeilijk hè..en zonder bon. :lol:
Gewoon eens vragen of de manier die ik beschrijf kan en of je er zelf bij mag zijn en de boel wegpoetsen waar je het niet wilt hebben. Dan kost het geen extra tijd voor het bedrijf en kun jij mooi kijken hoe het wordt. Dan de oven in.
Of eens polsen bij een andere, wellicht kan het daar wel?
Wegpoetsen kun je vergeten, een kleine misser en je kunt van vooraf aan opnieuw beginnen met het hele procede.
Ik denk ook dat vette klauwen e.d. een ramp zijn voor het poedercoat proces.
En hoe denk je die scherpe randen te houden?
Doe nou maar zo als het gaat, poedercoaten, afdraaien en dan een flink aantal lagen blanke lak erop.
Alle andere ideeen zijn gedoemd tot mislukken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
als je nou goeie maskertape had kon je die wellicht gebruiken?
Als je die aanbrengt voor het aanbrengen van de coating komt er geen coating op die delen die je niet wilt. Je zou die er af kunnen halen voor het bakken met kans op beschadigingen maar wellicht kun je die er gewoon af halen na het bakken? Of er af laten branden in de oven??
Wegpoetsen kun je vergeten, een kleine misser en je kunt van vooraf aan opnieuw beginnen met het hele procede.
Ik denk ook dat vette klauwen e.d. een ramp zijn voor het poedercoat proces.
En hoe denk je die scherpe randen te houden?
Doe nou maar zo als het gaat, poedercoaten, afdraaien en dan een flink aantal lagen blanke lak erop.
Alle andere ideeen zijn gedoemd tot mislukken.
Leuk hoor die blanke lak, maar als daar vocht onder komt gaat het echt oxideren en dan kom je er niet bij voor herstellingen.. Kun je weer opnieuw beginnen!
Ik zou ze blank alu houden en lekker regelmatig schoon houden...
ik heb nog eens zitten denken over mijn opmerking over afplakken met de juiste maskeertape voor het aanbrengen van het poeder. Volgens mij moet dit kunnen en het juiste resultaat geven. In ieder geval een poging waard zou ik zeggen!
Denk alleen dat je de juiste poedercoater moet vinden. Een bedrijf waar ze wel vaker "specials" doen en dat ook leuk vinden ipv alleen productie stampen....
Kan het niet in dit topic vinden Detlevke, moet je eerst effe quoten. Vandaag is de Belgom binnen gekomen, daar ga ik dadelijk eens mee stoeien. Schijnt dat het allu eerst zwart wordt en met uitwrijven gaat blinken. Maar in mijn achterhoofd zit ik aan poedercoaten en daarna afdraaien te denken. Zoals Mark beschreef, alleen zonder blanke lak dus. Heb misschien via via iemand die dat kan. Dan heb ik een onverwoestbare poedercoating met een mooie glimmende buitenkant.
Maar dank voor het meedenken allemaal! :wink:
Ben het helemaal met je eens Mike :wink:. Maar zulke finish staan erom bekend dat er een tijdje weer vocht onder blanke laklaag komt en kun je van voren af aan beginnen.
:lol: hmmm, dan rij ik er gewoon niet meer mee :mrgreen:
Moeders heeft onder haar Cmax ook standaard volledig glans afgedraaide velgen met een blanke laklaag. Ook daar komt de blanke laag weer er af zetten met lelijke bloemkool plekjes als gevolg..
Ik weet van gevallen waar dit binnen een jaar weer zo was....
Misschien kun je ze dan beter blank laten en regelmatig bijhouden met een wax?
Of helemaal hoogglans polijsten?
Da's wel een optie. Kun je die Rimax koud op alluminium zetten, zonder dat het een plakzooitje wordt?
Bij de 205club heb je ook velgen met een afgedraaide rand, daar doen ze NOOIT blanke lak op, o.a. omdat het ook gewoon niet wil hechten. wax erop en goed schoonhouden, meer kan je niet doen :)
Vandaag de test blokjes velg opgehaald. Die was fijn "geglas" straalt. Resultaat voor 15,= euri; een prachtige cleane velg.
Alleen is het oppervlak van de velg nu natuurlijk best ruw geworden.
Om wat uit te testen heb ik het hart van de velg eerst met 180, daarna met 80 en toen met 40 geschuurd. Vervolgens een polijst pad gebruikt die een beetje ruw is (heb geen nummer) en als laatste een sponsachtige pad. Het resultaat viel me niet tegen. Aangemerkt dat de binnenkant van de velg veel ruwer is dat de buiten zijde. Als laatste ook de rand aan de binnenzijde gepolijst. Hierop zitten echt veel kleien dutsjes en beschadigingen die er bij het stralen niet afgegaan zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik hier met het schuren ook nog niet zo heel erg mijn best gedaan heb. Dat moet er meer uit gehaald kunnen worden.
Bij een garage "de Appel" een spuitbus in RAL 7010 laten maken, een mooie dionker grijze lak.
(BTW, het is ook een doe hetzelf garage, brug huren kost € 11,= per uur. Geen sleutelclub natuurlijk, maar handig om te weten en slechts 2,5 km bij mij vandaan :D )
Vanavond verder gegaan met de buitenste kant. Een echt k klusjes is het afplakken. De buitenste rand wi ik dus gaan polijsten maar om er over heen te spuiten leek me niet clever. Hoe schoner deze blijft hoe beter.
Even een "mobiele" spuitcabine gemaakt en de velg in de grondlak gezet. Morgen verder met de lak RAL 7010 aanbrengen. So far so good...
eerst schuren :!:
en probeer eens of je ze ergens chemisch kunt laten afbijten. Dan heb je geen putten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Goed bezig Mike, altijd leuk om het eigenhandig te doen, geeft naar mijn smaak meer voldoening van je werk. :thumbup:
+1 :wink:
Ja tuurlijk, na het gronden eerst weer licht opschuren en ontvetten. Dat chemisch reinigen heb ik niet zo'n zin an. Wil het "low cost - max result" houden. :lolno: Dadelijk maar eens inpsecteren. Mijn bedoeling is om over de laklaag wel een blanke lak te spuiten maar de randen dus koud in de wax te zetten. Die wax is trouwens rete duur zag ik. Wordt veel in de boten business gebruikt. Ik heb aan 500ml toch meer als voldoende, dunkt me?
voor 3 jaar :mrgreen:
Echt weer om aan een blokjes velg te klussen... :|
Ik heb de velg een aantal keer gespoten. Telkens was de laag niet naar mijn zin. Licht opschuren en weer nevelen/spuiten.
Uiteindelijk viel het resultaat me niet tegen. Met comandant gepolijst, zodat de meeste pitjes wel verdwenen.
Daarna voorzichitg de afblakband verwijderd, zodat de gestraalde blokjes vrij komen. Toen gaan schuren. Ik zei het in mijn vorige post verkeerd qua schuur nummer volgorde. Nu ben ik begonnen met 80, daarna 400. Gisteren ook P600 en P1200 gekocht, ultrafijn schuurpapier.
Het hart van de velg ingetapt met, jawel! Ducktape, om de gelakte delen te beschermen tegen uithalen van de schuurmouse. Na het grove werk met de mouse met de hand P600 en P1200. Als laastste fijn staalwol. Je krijgt het wel mooi gelimmend maar het is een monninken werkje. De kunst is om grof net genoeg weg te halen zodat er geen streepjes ed achterblijven.
Als laatste even bij daglicht, nou ja dag, een paar pix's van het resltaat tot nu toe. Let wel, maar een kwart deel van de velg is gedaan.
Het is niet onaardig, voor een amateur. Maar mij iets te arbeidsintensief. Ik zat te bedenken om de velgen als nog te laten poedercoaten en de coating gewoon weg te schuren waar dat moet. Als laatste dan polijsten. Helaas zijn we dan wel afhankelijk van een beperkt aantal coating kleuren. Misschien is zwart ook niet onaardig...
Affijn, wordt vervolgt!
monniken werk XMike, je had toch geen plannen een abdij te beginnen? Voor t bier wil ik dan nog wel eens komen maar verder pas ik dan....
Op mijn oude motortje poetste ik m'n aluminium radiator omlijsting altijd met Belgom Alu. Daar gaat het enorm mooi van glimmen en het geeft volgens mij ook een beschermend laagje. Daar nog die hard/t wax overheen en je bent voor een tijdje het mannetje lijkt me.
Dit spul:
Werkt ook best goed op chroom...
Dat lijkt me mooi spul Gerrie, is dat een polijstmiddel??
Zal t wel effe Googlen
Ach, het houdt je van de straat. :lol:
is inderdaad een soort polijstmiddel. Je smeert het er op en gaat poetsen. Het moet al wel glad zijn, je ontkomt dus niet aan je schuurwerk. Maar het gaat er enorm mooi van glanzen. Kun je niets met een dremel en een poets/polijstschijfje????
Met die dremel moet je erg oppassen. Je krijgt het dan namelijk niet mooi vlak. Ik schuur nu met mini houtblokjes zodat de druk zo gelijk mogelijk verdeeld wordt.
ondanks dat het een monnikenwerkje is, valt het bereikte resultaat me niet tegen :wink:
Heb dat online maar eens gekocht dat Belgom allumium polijst middel. Lees er goeie verhalen over in de motor wereld. Bedankt Gerrie!
Nou de optie poedercoaten en dan de blokjes terug schuren en polijsten wordt afgeraden. Poedercoaten brand er diep in je krijgt dat er practisch niet meer af. Dat gaat hem niet worden dus. Ik wacht nu even tot mijn polijst-pads en het Belgom allu polijst middel binnen is.
Dan gaan we waarschijnlijk toch op de ingeslagen weg verder.
als ik het poedercoat proces een beetje snap dan moet je wel een tussen vorm kunnen realiseren lijkt me.
Volgens mij wordt het voorwerp voorbereid en vervolgens wordt de coating via electrostatische lading op het voorwerp aangebracht. Het poeder is dan nog gewoon poeder en zit niet heel vast. Dit komt pas bij bakken in de oven.
Het lijkt me dat je als je de delen die je niet wenst te coaten behandelt met bijvoorbeeld vaseline oid je het poeder er weer af moet kunnen vegen voordat de boel gebakken wordt. Vervolgens bakken en dan heb je dus de diepere delen grijs gepoedercoat en de glimmende delen kun je dan polijsten en poetsen en waxen enzo.
Zou kunnen dat een coater dit te bewerkelijk vindt. Misschien mag je zelf rommelen zodat het de coater geen tijd kost?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het om andere redenen niet kan op de manier die ik beschrijf.....
Je kan goed gelijk hebben Gerrie. Kom ik daar aan met mijn 4 lullige velgjes. De ene naar de andere ijeren geraamte wordt daar gepoedercoat. Zullen ze idd wel denken, gooit er maar bij maar niet te moeilijk hè..en zonder bon. :lol:
Gewoon eens vragen of de manier die ik beschrijf kan en of je er zelf bij mag zijn en de boel wegpoetsen waar je het niet wilt hebben. Dan kost het geen extra tijd voor het bedrijf en kun jij mooi kijken hoe het wordt. Dan de oven in.
Of eens polsen bij een andere, wellicht kan het daar wel?
Wegpoetsen kun je vergeten, een kleine misser en je kunt van vooraf aan opnieuw beginnen met het hele procede.
Ik denk ook dat vette klauwen e.d. een ramp zijn voor het poedercoat proces.
En hoe denk je die scherpe randen te houden?
Doe nou maar zo als het gaat, poedercoaten, afdraaien en dan een flink aantal lagen blanke lak erop.
Alle andere ideeen zijn gedoemd tot mislukken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
klinkt als een uitdaging :lol:
als je nou goeie maskertape had kon je die wellicht gebruiken?
Als je die aanbrengt voor het aanbrengen van de coating komt er geen coating op die delen die je niet wilt. Je zou die er af kunnen halen voor het bakken met kans op beschadigingen maar wellicht kun je die er gewoon af halen na het bakken? Of er af laten branden in de oven??
Leuk hoor die blanke lak, maar als daar vocht onder komt gaat het echt oxideren en dan kom je er niet bij voor herstellingen.. Kun je weer opnieuw beginnen!
Ik zou ze blank alu houden en lekker regelmatig schoon houden...
ik heb nog eens zitten denken over mijn opmerking over afplakken met de juiste maskeertape voor het aanbrengen van het poeder. Volgens mij moet dit kunnen en het juiste resultaat geven. In ieder geval een poging waard zou ik zeggen!
Denk alleen dat je de juiste poedercoater moet vinden. Een bedrijf waar ze wel vaker "specials" doen en dat ook leuk vinden ipv alleen productie stampen....
Is dit niet in principe wat ik een week geleden al zei?
:clap: :clap:
En een handtekening!!!!
Kan het niet in dit topic vinden Detlevke, moet je eerst effe quoten. Vandaag is de Belgom binnen gekomen, daar ga ik dadelijk eens mee stoeien. Schijnt dat het allu eerst zwart wordt en met uitwrijven gaat blinken. Maar in mijn achterhoofd zit ik aan poedercoaten en daarna afdraaien te denken. Zoals Mark beschreef, alleen zonder blanke lak dus. Heb misschien via via iemand die dat kan. Dan heb ik een onverwoestbare poedercoating met een mooie glimmende buitenkant.
Maar dank voor het meedenken allemaal! :wink:
Pagina's