Oh, nu snap ik het. Ik dacht aan een stalen poelie die rond de bevestigings bouten afgescheurd was. Waarom gebruiken ze daar nu weer een rubberen kraag voor???
Vandaag heb ik eindelijk project 'cruise control' afgerond, de start was eind december 2010. :oops: In december had ik de draadboom vanuit de motorruimte al gelegd en de remlichtschakelaar voorbereid. Als je alles aansluit bij de VDO Tempostat reageert 'ie op de rem én het koppelingspedaal. In eerste instantie wilde ik dat ook, maar het werd zo'n onmogelijke constructie dat ik de koppeling maar heb laten zitten. Voorlopig. :wink:
Vrijdag heb ik het project weer opgepakt en de resterende bedrading aangesloten. Toen volgde de grote test, en ja, de tempostat reageert op het swaffelstokje en de rem (daar is een speciaal controle LEDje voor). Daarna de unit professioneel ingebouwd zodat het inregelen kon beginnen.
:lol:
En zo zit de cc-kabel aan de gaskabel:
Het instellen gebeurt aan de hand van dipswitches waarmee onder meer het motortype gekozen kan worden. Zaterdag wat verschillende instellingen geprobeerd en vandaag de definitieve keuze gemaakt zodat ik de unit op zijn definitieve plaats kan inbouwen. De bedoeling was onder de accubak, maar dat paste net niet. Zo'n Tempostat is best wel een groot ding. Uiteindelijk gekozen voor de zijkant van de accubak, schuin onder de stappenmotor:
En zo ziet het geheel er uit:
Onder de accubak nog beginnende roest gezien, dus dat ook meteen behandeld.
Al met al ben ik zeer tevreden over vandaag. 8)
Het valt wel mee hoor. Het kost vooral veel tijd, tenminste als je het netjes wilt doen. :wink:
En voor de pietlutten die wat op te merken zouden kunnen hebben op de laatste foto: de beugel zit weer over de accu.
Nou nee. Ik wil er eigenlijk mee 'on tour' gaan. En als het seizoen voorbij is netjes inpakken en op de schoorsteenmantel plaatsen. Op het draaiplateau uit de clubshop. :meneus:
Vandaag met La Soixante een dagje beunclub gedaan. Op het programma stond in ieder geval:
hydrorinçage, nieuwe remmelarij voor en het schoonmaken van de achterste hoogteregelaar.
Door gerommel met de reserveringslijst kon ik pas na twaalven op de brug, dus op m'n gemak de LHM er uit gehaald en de filters schoongemaakt. Dat was geen overbodige luxe:
Terwijl ik dat een jaartje geleden ook schoongemaakt heb. :?
Intussen was er een brug beschikbaar, zodat ik de voorremmen kon doen. Het vervangen van de schijven, blokken en remleidingen was eigenlijk een klus zonder bijzonderheden. De klauwen met een staalborstel schoongemaakt, hoewel de hoeveelheid vuil meeviel. En ziehier het blinkende resultaat:
8)
Met de schijven ben ik uit de band gesprongen door Brembo's te kopen. (En ze waren toevallig ook nog de goedkoopste. :wink: )
De rest van de middag bezig geweest met de achterste hoogteregelaar. Ook daar zat behoorlijk wat zwarte zooi in. Teruggeplaatst met nieuwe rubbertjes en me zorgen gemaakt over de achterste hydractiefklep. Die lekt behoorlijk, maar niet uit de solenoid. Daar moet ik te zijner tijd 'ns naar kijken.
Toen ik de middendemper verwijderde klotste die van het water. :shock: Dus als kers op de pudding ook de uitlaat op de felsen weer dichtgesmeerd; het geheel klinkt nu beter. La Soixante is er klaar voor.
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik vanmiddag in garage de la rue de debietregelaar gedemonteerd. Hiervoor had ik 2 redenen:
1) Op service.citroen staan losse filtertjes afgebeeld en het leek me zinvol die schoon te maken.
2) Nieuwe rubbers leek me ook wel handig na 16 jaar.
Welnu, die regelaar zit bij La Soixante feitelijk onbereikbaar. Onder meer door 2 aircoslangen. Maar niet gehinderd door enige vrees heb ik dapper gesleuteld en uiteindelijk had ik het blok in m'n handen. Ja, het filter kan ik zien. Maar in tegenstelling tot de regelaar die ik bij Chyparse had, kan ik bij de mijne niet een imbus losdraaien om het filter te verwijderen. :evil:
Dan maar de rubbers er uit gepulkt. Die zaten vastgeplakt in het huis en hadden duidelijk hun beste tijd gehad.
Met terugmonteren ben ik een dikke 2 uur zoet geweest want 6,5 mm leidingen laten zich niet buigen en alles staat heel strak. Omdat madame moet rijden maar flink doorgevloekt en als een slangenmens uiteindelijk alle 5 de wartels weer vastgedraaid gekregen.
Of het een slimme actie was weet ik niet. Wel dat ik dat blok laat voor wat het is zolang het niet lekt. Wat een k*tklus! :x
Denk aan een betere doorstroming en minder drukverlies. De debietregelaar geldt voor modellen met Dirass: Direction Assiste. Diravi heeft dit onderdeel niet.
Oh, nu snap ik het. Ik dacht aan een stalen poelie die rond de bevestigings bouten afgescheurd was. Waarom gebruiken ze daar nu weer een rubberen kraag voor???
Op naar Litouwen????
Wel even merken welke kant voor moet en welke niet. :wink:
Waarschijnlijk voor demping, de airco komt met een behoorlijke klap in. :roll:
Het lijkt inderdaad op de constructie als de veerpootschotel :roll:. Het idee van demping is prima, maar toch geen fijn idee.
Gelukkig lost Wim dit soort problemen goed op :D.
Vandaag heb ik eindelijk project 'cruise control' afgerond, de start was eind december 2010. :oops: In december had ik de draadboom vanuit de motorruimte al gelegd en de remlichtschakelaar voorbereid. Als je alles aansluit bij de VDO Tempostat reageert 'ie op de rem én het koppelingspedaal. In eerste instantie wilde ik dat ook, maar het werd zo'n onmogelijke constructie dat ik de koppeling maar heb laten zitten. Voorlopig. :wink:
Vrijdag heb ik het project weer opgepakt en de resterende bedrading aangesloten. Toen volgde de grote test, en ja, de tempostat reageert op het swaffelstokje en de rem (daar is een speciaal controle LEDje voor). Daarna de unit professioneel ingebouwd zodat het inregelen kon beginnen.
:lol:
En zo zit de cc-kabel aan de gaskabel:
Het instellen gebeurt aan de hand van dipswitches waarmee onder meer het motortype gekozen kan worden. Zaterdag wat verschillende instellingen geprobeerd en vandaag de definitieve keuze gemaakt zodat ik de unit op zijn definitieve plaats kan inbouwen. De bedoeling was onder de accubak, maar dat paste net niet. Zo'n Tempostat is best wel een groot ding. Uiteindelijk gekozen voor de zijkant van de accubak, schuin onder de stappenmotor:
En zo ziet het geheel er uit:
Onder de accubak nog beginnende roest gezien, dus dat ook meteen behandeld.
Al met al ben ik zeer tevreden over vandaag. 8)
Gisteren gezien 8), respect dat je het voor elkaar krijgt :wink:
Het valt wel mee hoor. Het kost vooral veel tijd, tenminste als je het netjes wilt doen. :wink:
En voor de pietlutten die wat op te merken zouden kunnen hebben op de laatste foto: de beugel zit weer over de accu.
Pietlutten? opmerkingen? Wij? hmmm had je geen zwarte trekbandjes? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nope, je weet dat de Action alleen cheap-cheap spul verkoopt :arrow: geen zwart. :twisted:
Pas hadden ze bij de Action wel hele handige knijp lijmklemmen, gelijk maar even 24 van meegenomen. :wink:
Hoe staat het nu met het Litouws Latex??
dat is hier te zien en te lezen :wink:.
http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=9&t=631&p=41600#p41600
Dat staat op dit moment prima ingepakt te staan op de salontafel. :lol:
Ok mooi, zoals ze hier in Brabant zeggen.. :lol: Ga je ze nu er op zetten en uittesten of worden ze eerst nog bekeken op meetings ed?
Nou nee. Ik wil er eigenlijk mee 'on tour' gaan. En als het seizoen voorbij is netjes inpakken en op de schoorsteenmantel plaatsen. Op het draaiplateau uit de clubshop. :meneus:
Wim on tour! Met de trein zekers :mrgreen: Ze gaan dus rechtstreeks op la Soixante!!
Neehee. Eerst aanstaande zaterdag aan de goegemeente tonen. :wink:
ben zeker benieuwd!
Dus je komt ook :D, net als vorig jaar.
Vandaag met La Soixante een dagje beunclub gedaan. Op het programma stond in ieder geval:
hydrorinçage, nieuwe remmelarij voor en het schoonmaken van de achterste hoogteregelaar.
Door gerommel met de reserveringslijst kon ik pas na twaalven op de brug, dus op m'n gemak de LHM er uit gehaald en de filters schoongemaakt. Dat was geen overbodige luxe:
Terwijl ik dat een jaartje geleden ook schoongemaakt heb. :?
Intussen was er een brug beschikbaar, zodat ik de voorremmen kon doen. Het vervangen van de schijven, blokken en remleidingen was eigenlijk een klus zonder bijzonderheden. De klauwen met een staalborstel schoongemaakt, hoewel de hoeveelheid vuil meeviel. En ziehier het blinkende resultaat:
8)
Met de schijven ben ik uit de band gesprongen door Brembo's te kopen. (En ze waren toevallig ook nog de goedkoopste. :wink: )
De rest van de middag bezig geweest met de achterste hoogteregelaar. Ook daar zat behoorlijk wat zwarte zooi in. Teruggeplaatst met nieuwe rubbertjes en me zorgen gemaakt over de achterste hydractiefklep. Die lekt behoorlijk, maar niet uit de solenoid. Daar moet ik te zijner tijd 'ns naar kijken.
Toen ik de middendemper verwijderde klotste die van het water. :shock: Dus als kers op de pudding ook de uitlaat op de felsen weer dichtgesmeerd; het geheel klinkt nu beter. La Soixante is er klaar voor.
Weer top gedaan confrère. 8)
NIeuwe remmerij is altijd mooi 8)
:shock: mooi Wim! Heb je die binnneste rond afdekplaat ook nieuw?? Of is die alleen schoongemaakt. Met mooie nieuwe schroefjes in het kopervet!!
Alleen Wim, morgen heb je er niet veel an...t is voornamelijk "gas op de lolly"!!! :lol:
Ik zal haar eens lekker de sporen geven. :mrgreen:
En nu naar bed!!
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik vanmiddag in garage de la rue de debietregelaar gedemonteerd. Hiervoor had ik 2 redenen:
1) Op service.citroen staan losse filtertjes afgebeeld en het leek me zinvol die schoon te maken.
2) Nieuwe rubbers leek me ook wel handig na 16 jaar.
Welnu, die regelaar zit bij La Soixante feitelijk onbereikbaar. Onder meer door 2 aircoslangen. Maar niet gehinderd door enige vrees heb ik dapper gesleuteld en uiteindelijk had ik het blok in m'n handen. Ja, het filter kan ik zien. Maar in tegenstelling tot de regelaar die ik bij Chyparse had, kan ik bij de mijne niet een imbus losdraaien om het filter te verwijderen. :evil:
Dan maar de rubbers er uit gepulkt. Die zaten vastgeplakt in het huis en hadden duidelijk hun beste tijd gehad.
Met terugmonteren ben ik een dikke 2 uur zoet geweest want 6,5 mm leidingen laten zich niet buigen en alles staat heel strak. Omdat madame moet rijden maar flink doorgevloekt en als een slangenmens uiteindelijk alle 5 de wartels weer vastgedraaid gekregen.
Of het een slimme actie was weet ik niet. Wel dat ik dat blok laat voor wat het is zolang het niet lekt. Wat een k*tklus! :x
Dus je hebt de 2 filtertjes uiteindelijk niet kunnen vervangen? :?
Misschien achteraf maar goed ook, want je kunt ze er amper heel uitkrijgen en ik lees nergens dat je nieuwe had gekocht. :wink:
Ik heb inderdaad wel nieuwe. Maar van diverse kanten werd me heel sterk afgeraden om de regelaar uit elkaar te halen. :wink:
:| dus ook bij jouw is soms de berg te hoog Wim!! Wat wordt er dan precies beter als je die niet te vervangen filters zou vernieuwen. :?:
Denk aan een betere doorstroming en minder drukverlies. De debietregelaar geldt voor modellen met Dirass: Direction Assiste. Diravi heeft dit onderdeel niet.
Pagina's