Ik weet niet precies welk nokje je bedoeld eigenlijk, maar nadat ik de stappenmotor heb gereinigd met remmenreiniger, heb ik er WD40 in gespoten aan beide kanten. Heb ik dan ook het nokje wat je bedoeld gesmeerd?
wimb zegt:
Dat zoeken komt door de stappenmotor. Die is dus niet overleden. :wink:
Ik heb de XM ook even laten lopen met de stekker van de stappenmotor af, maar dan blijft die ook zo zoekerig, terwijl zonder stekker volgens mij de stappenmotor niks meer hoort te doen? Of zie ik dat verkeerd?
maartenh zegt:
Als hij weer eens 2000 toeren blijft draaien, heb je dan al eens bekeken of je het gasklephuis met de hand nog wel verder dicht kan doen?
Nee, die kan ik dan niet verder duwen. Soms loopt die dan ook opeens weer mooi ~1000 rpm, om dan opeens weer naar 2800 rpm te springen, en heen en weer te dansen.
Anders inderdaad maar beginnen met het gasklephuis reinigen met remmenreiniger. Bedankt voor de reacties!
Ik weet niet precies welk nokje je bedoeld eigenlijk, maar nadat ik de stappenmotor heb gereinigd met remmenreiniger, heb ik er WD40 in gespoten aan beide kanten. Heb ik dan ook het nokje wat je bedoeld gesmeerd?
Ja idd dat nokje, ik heb dit probleem bij mijn XM ook gehad en ik heb mij wezenloos gezocht, uiteindelijk heeft zich het op gelost door nieuwe
bougies-kabels te plaatsen. Ook kan het zijn dat je bobine-blok op zijn eind loopt, sluit ook de gaskleppotentio-meter niet uit.
Genoeg te proberen dus. Vandaag deed de XM het weer normaal, maar voor hoe lang?! Morgen even naar de sloop voor een andere bobine en stappenmotor. Verder wilde ik op internet nieuw onstekingsspul bestellen (rotor, verdelerkap, bougies + kabels), maar wat preferen jullie, Bosch of Beru? Zo'n beetje overal heb je de keuze tussen die 2 merken, waarvan per onderdeel de prijzen nog best uiteen lopen.
Normaal gesproken is Bosch 1e keus, maar ik heb ook een imitatie verdelerkap (Italiaans) met rotor (Duits) gekocht en werkt perfect. Op het oog zag ik geen verschillen met de originele Bosch onderdelen.
Kijk in jou geval naar wat het kost, maakt in principe niet uit welke van de twee je er op zet, ik heb laatst een nieuwe beru-bobine gekocht en die deed het prima, er kwam een verbrande Bosch uit. :wink:
Rotor en verdelerkap heb jij niet op je motor zitten, hoef je dus ook niet te kopen. :wink:
Heb ik wel, vanaf 05-1990 /Orga nr. 4935 kwam er een verdelerloze ontsteking. Mijn XM is van 04-1990, en die heeft nog een losse bobine en verdelerkap. :wink:
(Bobine zit net verstopt onder de luchtslang, maar je ziet de kabel vanuit het midden van de verdelerkap richting bobine onder de luchtslang lopen).
..Daarover gesproken, ik vraag me al heel lang af, weet iemand nou wat die gele nummers 1, 2 en 3 in de foto zijn?
Bedankt voor de reacties in elk geval, dan gaan we bestellen.
En dat vacuumdempertje zit er om de pulseringen in het spruitstuk op te vangen, bij sommige toerentallen krijg je hele rare resonanties in je inlaat (massatraagheid van de lucht; lucht komt op snelheid, als de inlaatklep open gaat, klep gaat dicht, lucht botst op klep, stroomt dan terug de inlaat in, botst weer tegen de wanden, etc etc). Daar snapt de map sensor niet veel van en zo'n potje vlakt dat af.
Als nummer één aan gesloten zit op het koperen buisje boven op het gasklephuis dan is het je map-sensor, die loopt naar je ecu in de compbak.
Klopt! Maar de map-sensor hoort toch ook een stekkeraansluiting te hebben, en dat heeft dit zwarte cilindertje niet. En als ik op h-base naar de map-sensor kijk, staat er een rechthoekig doosje op de afbeelding, met stekkeraansluiting?
Op de sloop XM waar ik gisteren ben geweest was het trouwens geen zwart, maar een doorzichtig clindertje, en zat die in de computerbak naast de ecu.
En ook bedankt voor de andere antwoorden, weet ik ook weer wat het is. ..En nu we toch bezig zijn, in het kader van 'wat is dit', heb ik er nog één. :oops:
In de luchtslang die van het luchtfilter naar het gasklephuis loopt, zit er ongeveer naast het LHM vat een sensortje in de luchtslang gestoken, met een rood balletje er in. Wat is dit?
en dat zwarte potje is je vacuum demper, nog steeds. De mapsensor zelf zit in de ecu (daar komt dat messing buisje intern op uit).
Als je een mapsensor hebt heb je geen lucht massameter.
Mijn dank is groot! 8)
Bij die van mij was 1 pootje van het rode balletje afgebroken, en was die niet rood meer maar zwart verkleurd. Dus deze van de foto uit de sloop XM er in gezet die ik gisteren had meegenomen, tesamen met de andere stappenmotor. De stappenmotor uit de sloop XM had wel een ander onderdeel nummer (laatste 2 cijfers verschilde), maar de XM loopt weer fantastisch mooi stationair, en de proefrit was ook weer perfect! Nu nog de onstekingsonderdelen binnen krijgen en er in zetten, en dan hopen dat het weg blijft.
Als dat pootje stuk is dan meet de ecu oneindige weerstand en denkt hij dat het -30 is buiten en dan gaat ie ook flink zuipen ;) en moeilijk stationair lopen eventueel
Timo heb je na dat je stappenmotor hebt gereinigd het nokje midden in nog even met kruipolie gesmeerd!?
Ik weet niet precies welk nokje je bedoeld eigenlijk, maar nadat ik de stappenmotor heb gereinigd met remmenreiniger, heb ik er WD40 in gespoten aan beide kanten. Heb ik dan ook het nokje wat je bedoeld gesmeerd?
Ik heb de XM ook even laten lopen met de stekker van de stappenmotor af, maar dan blijft die ook zo zoekerig, terwijl zonder stekker volgens mij de stappenmotor niks meer hoort te doen? Of zie ik dat verkeerd?
Nee, die kan ik dan niet verder duwen. Soms loopt die dan ook opeens weer mooi ~1000 rpm, om dan opeens weer naar 2800 rpm te springen, en heen en weer te dansen.
Anders inderdaad maar beginnen met het gasklephuis reinigen met remmenreiniger. Bedankt voor de reacties!
Ja idd dat nokje, ik heb dit probleem bij mijn XM ook gehad en ik heb mij wezenloos gezocht, uiteindelijk heeft zich het op gelost door nieuwe
bougies-kabels te plaatsen. Ook kan het zijn dat je bobine-blok op zijn eind loopt, sluit ook de gaskleppotentio-meter niet uit.
Genoeg te proberen dus. Vandaag deed de XM het weer normaal, maar voor hoe lang?! Morgen even naar de sloop voor een andere bobine en stappenmotor. Verder wilde ik op internet nieuw onstekingsspul bestellen (rotor, verdelerkap, bougies + kabels), maar wat preferen jullie, Bosch of Beru? Zo'n beetje overal heb je de keuze tussen die 2 merken, waarvan per onderdeel de prijzen nog best uiteen lopen.
Normaal gesproken is Bosch 1e keus, maar ik heb ook een imitatie verdelerkap (Italiaans) met rotor (Duits) gekocht en werkt perfect. Op het oog zag ik geen verschillen met de originele Bosch onderdelen.
Kijk in jou geval naar wat het kost, maakt in principe niet uit welke van de twee je er op zet, ik heb laatst een nieuwe beru-bobine gekocht en die deed het prima, er kwam een verbrande Bosch uit. :wink:
Rotor en verdelerkap heb jij niet op je motor zitten, hoef je dus ook niet te kopen. :wink:
Heb ik wel, vanaf 05-1990 /Orga nr. 4935 kwam er een verdelerloze ontsteking. Mijn XM is van 04-1990, en die heeft nog een losse bobine en verdelerkap. :wink:
(Bobine zit net verstopt onder de luchtslang, maar je ziet de kabel vanuit het midden van de verdelerkap richting bobine onder de luchtslang lopen).
..Daarover gesproken, ik vraag me al heel lang af, weet iemand nou wat die gele nummers 1, 2 en 3 in de foto zijn?
Bedankt voor de reacties in elk geval, dan gaan we bestellen.
Juist, ach verschil moet er zijn, stomme Fransen ook. :mrgreen:
nr 2 en nr 3 lijken op benzinedrukregelaars, om de benzinedrukpulsen te dempen. Wat nr 1 is kan ik zo niet zien wat dat is.
Nummer één zal hoogstwaarschijnlijk luchtmassameter zijn die naar de ecu loopt, maar het is niet echt goed te zien.
ik gok dat nummer 1 de 'diode' is van de tank dampafzuiging
En ik weet vrij zeker dat Maarten goed gegokt heeft. :wink:
ik weet vrij zeker dat het waarschijnlijk het vacuum demp potje is voor de map sensor in de ecu.
2 is de drukregelaar en 3 is de demper
Een vacuum demp potje?
Die heb ik nog nooit gezien :mrgreen:
Zitten vaak in de computerbak ernaast. De 8v, 16v en de TCT hebben ze, V6 niet geloof ik
Als nummer één aan gesloten zit op het koperen buisje boven op het gasklephuis dan is het je map-sensor, die loopt naar je ecu in de compbak.
Die arme Timon. Die laat alleen de foto zien aan te tonen dat hij een ouderwetse verdelerkap heeft. :lol:
Die 'diode' van de benzinedampregeling zit een paar cm onder de #1 op de foto, dat blauwachtige stekkertje/klepje die je daar ziet zitten
En dat vacuumdempertje zit er om de pulseringen in het spruitstuk op te vangen, bij sommige toerentallen krijg je hele rare resonanties in je inlaat (massatraagheid van de lucht; lucht komt op snelheid, als de inlaatklep open gaat, klep gaat dicht, lucht botst op klep, stroomt dan terug de inlaat in, botst weer tegen de wanden, etc etc). Daar snapt de map sensor niet veel van en zo'n potje vlakt dat af.
Klopt! Maar de map-sensor hoort toch ook een stekkeraansluiting te hebben, en dat heeft dit zwarte cilindertje niet. En als ik op h-base naar de map-sensor kijk, staat er een rechthoekig doosje op de afbeelding, met stekkeraansluiting?
Op de sloop XM waar ik gisteren ben geweest was het trouwens geen zwart, maar een doorzichtig clindertje, en zat die in de computerbak naast de ecu.
En ook bedankt voor de andere antwoorden, weet ik ook weer wat het is. ..En nu we toch bezig zijn, in het kader van 'wat is dit', heb ik er nog één. :oops:
In de luchtslang die van het luchtfilter naar het gasklephuis loopt, zit er ongeveer naast het LHM vat een sensortje in de luchtslang gestoken, met een rood balletje er in. Wat is dit?
Gokje: luchtmassameter?
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Idd. :wink:
Dat is de luchttemperatuur meter...
en dat zwarte potje is je vacuum demper, nog steeds. De mapsensor zelf zit in de ecu (daar komt dat messing buisje intern op uit).
Als je een mapsensor hebt heb je geen lucht massameter.
Heet dat op zijn engels niet een airflow-sensor?
Wat bedoel je ?
Mijn dank is groot! 8)
Bij die van mij was 1 pootje van het rode balletje afgebroken, en was die niet rood meer maar zwart verkleurd. Dus deze van de foto uit de sloop XM er in gezet die ik gisteren had meegenomen, tesamen met de andere stappenmotor. De stappenmotor uit de sloop XM had wel een ander onderdeel nummer (laatste 2 cijfers verschilde), maar de XM loopt weer fantastisch mooi stationair, en de proefrit was ook weer perfect! Nu nog de onstekingsonderdelen binnen krijgen en er in zetten, en dan hopen dat het weg blijft.
Als dat pootje stuk is dan meet de ecu oneindige weerstand en denkt hij dat het -30 is buiten en dan gaat ie ook flink zuipen ;) en moeilijk stationair lopen eventueel
Hmm, dan was misschien dat het wel?! Verbruik heb ik eigenlijk nooit echt bijgehouden.
Mooi dat je het probleem gevonden hebt :thumbup:
Dat de Luchttemperatuur meter in het engels airflow-sensor heet, maar dat zal wel niet kloppen.
Je wordt er ook gek van, al die sensoren. :?
Pagina's