Ik zal mij eerst even kort voorstellen.
Ik ben Timo, 20 jaar uit Leusden. Op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald, en een BX 16 TGI gekocht. Na 1,5 jaar daar in gereden te hebben, die verkocht en een Xantia 1.8 8v gekocht. Erg fijn rijdende auto, maar toch wat sufjes. Het begon eigenlijk weer een beetje te jeuken, en ben weer eens gaan neuzen op het net. Een XM vond ik altijd al een hele mooie auto, dat leek me wel wat. Dus begon eens te kijken wat er allemaal aan XM’s te koop stond.
Zo heb ik een hele mooie 2.0 8V Ambiance uit het jaar 1990 gevonden, met 263.000 kilometers. Ook van een lid van de XM Club geweest (althans, lid van dit forum), waarmee ik al wat mail contact heb gehad over het onderhoud wat die destijds bij hem had gehad etc. Nu heb ik gelezen dat de eerste types XM’s eigenlijk te vroeg in productie zijn genomen, en nog wat kinderziektes hebben, vooral op elektronisch gebied. Toch wil ik voor het eerste type gaan, die vind ik qua looks toch net wat mooier, net als het interieur met het hoekige dashboard en 1 spakig stuurwiel. :oops:
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is: Heeft deze nou nog het zelfde veersysteem als de BX en m’n huidige Xantia, met 5 veerbollen, of ook al Hydractief met ik meen 7 veerbollen? En hoe zijn de ervaringen met de 2.0 8v motoren verder? Wat verbruiken ze gemiddeld? 1:10? Ik heb in de Xantia al wel een keer gereden met de 2.0 8v en de 2.0 16V (zijn dit dezelfde motoren als die van de XM?) en ik vond de 2.0 8v vele malen fijner rijden dan de 16V.
Morgen middag ga ik een kijkje nemen bij deze auto, en neem ik de aankoop tips uiteraard mee. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten die daar niet in vermeld staan? Ik verneem het graag. Ik zal mijn bevinden in elk geval in dit onderwerp melden! :wink:
Bedankt alvast!
Hallo Timo,
Allereerst natuurlijk hartelijk welkom op het forum.
Het hydractief zit niet op de auto die jij op het oog hebt. Maar dat kun je zelf ook heel makkelijk zien: Links van de versnellingspook heeft een XM met hydractief een schuifschakelaar voor de sporstand. En onder de motorkap zie je bij hydractief dikke leidingen naar de veerbollen.
Als je de aankooptips die hier op de site staan ter harte neemt, is het enige andere echt belangrijke of je een klik met de auto hebt. En dat is heel persoonlijk. ;-)
Vaak is het ook raadzaam om een andere XM-rijder mee te nemen voor de second opinion.
Ik ben heel nieuwsgierig naar je bevindingen morgen.
Bedankt voor het welkom!
Dus nog 'gewoon' 5 veerbollen als ze geen hydractief hebben? Of die een schuifje bij de versnellingspook heeft is helaas net niet te zien op de foto.
Morgen zal ik het wel zien. :D
Volgens mij zit het schuifje er wel, je ziet nog net iets zitten daar. Versies zonder HA hebben daar een glad paneeltje
Ook namens mij van harte welkom op dit gezellige forum :wink:. Je bent niet de enige XM serie1 liefhebber 8).
Deze XM heb ik al eerder gezien op Cifo, in het zeldzame Bleu Olympe 8). Alle Nederlandse XM serie1 hebben standaard hydractive dus 7 bollen in het geval van een 2.0 8v. Deze motor is volgens mij gelijk aan die van de Xantia 2.0 8v.
Het enige dat echt nog vervelend kan zijn aan een vroeg type XM zijn de massapunten in de motorruimte, La Noir Verni kan er over meepraten :wink:. Maar dat wordt door XM clubleden met een elektrisch/electronische achtergrond onderzocht en verholpen. Die hulp kun je natuurlijk eventueel ook krijgen :wink:.
Veel succes met de bezichtiging van de XM :wink:.
T1 roelzzzz
welkom hier Timo en plezier en succes met je queeste!
Welkom Timo,
Deze XM heeft idd HA1, het feit dat ze er nog is is dat het een goed exemplaar betreft, al is dat natuurlijk altijd relatief bij een XM. :wink:
Ik ben heul benieuwd of je haar koopt en de verhalen die bij de XM horen. 8)
Gelukkig. :lol:
Wat verbruikt jouw 2.0 8v gemiddeld?
Zo rond de 1:10/11
Succes morgen! :wink:
Zo, dat was een dagje Friesland. 2 uur en een kwartier rijden, 2 keer, dus het was meteen een dagje uit. :lol:
Toen ik daar aan kwam, en ik haar zag staan, was ik eigenlijk al op slag verliefd. :oops: Eenmaal dichterbij, kwam ze toch wat verwaarloosd over.
Een deuk in de bestuurdersdeur, missende lak op de spoiler, missende achterwisser, beschadigde lak op de passagiersdeur.
Toen het interieur. Beide voorstoelen de stof kapot op de zitting, gordel bijna doormidden gescheurd, beide schermpjes voorzien van een zwarte vlek, lekkage van het dakraam, missende gasveren in de achterklep, kapotte handel dashboardkastje.
Toen gingen we een rondje rijden. De accu was dood, dus moest aan de starthulp. Sloeg wel snel aan, en kwam echt heel snel omhoog, daar was ik zeer verbaasd over! Ik dacht altijd dat XM's (en Xantia's) er meestal wel wat langer over deden.
Maar door de lange stilstand zaten de remmen goed vast. Hij wilde maar niet van z'n plek af komen. Na verschillende pogingen kwam die eindelijk van z'n plek. En nee, de handrem stond er niet op. :lol:
Onder het rijden brandde om de zoveel tijd het ABS lampje met een piepje. De remmen zaten nog steeds erg vast, en optrekken vanuit stilstand ging moeizaam. Na verloop van tijd werd het wel iets beter, maar ze bleven aanlopen helaas. Hij veerde wel redelijk goed, dus dat viel mee. Onderweg gingen we even stoppen, om even goed een kijkje te nemen rond om. Toen zagen we na een paar min een behoorlijke plas LHM onder de auto bij het linkervoorwiel liggen. Een veerpootretourslangetje was gebroken.
Ook kreeg ik onder het rijden een paar keer een douche, bij de eerste bochten kreeg ik een zeikstraal water over me heen van het schuifdakje. :lol: Ondanks dat, reed die wel erg lekker! Als de remmen niet zo aanliepen, was het waarschijnlijk helemaal een genot.
(Hier staat die voor in de hoogste stand, die bleef even hangen en deed er langer over om weer naar rijstand te zakken).
De accu was alleen wel erg dood. Tijdens het rijden brande de dashboardlapjes niet constand net als de verlichting van de schermpjes en waarschuwingslampjes, maar knipperde iets. Ook de blower blies steeds verschillende snelheden. Toen we na een rit van 3 kwartier, weer terug gekomen waren bij de garage, was bij het uitzetten van de XM gelijk weer alles dood. Interieur lampje deed het nog flauwtjes, maar voor de rest deed niks het meer. Het lijkt mij dat deze dode accu ook de rede is van de matig brandende dashboard lampjes, blower e.d.?
ook de elektrische ramen en spiegels deden het matig. 3 elektrische ramen zeer traag, en 1 helemaal niet, de rechter achterdeur. Zou dat traag werken ook door de dode accu kunnen komen?
Voor meer foto's: http://www.flickr.com/photos/11318207@N03/sets/72157625369772044/
Bij terugkomst samen met de verkoper een rondje gelopen om de auto, en de gebreken opgeschreven.
- Accu dood;
- Remmen;
- Hoogteregeling zit vast;
- Retourslang LV;
- Elektrische ramen smeren;
- ABS lampje knippert (sensoren nalopen en schoonmaken);
- Gordel;
- Roest bijwerken veerpoten;
- Gasveren achterklep;
- Buitenspiegels smeren.
Alle punten op dit lijstje kon die voor mij verhelpen, behalve de elektrische ramen. Hij wilde ze wel smeren etc, om te kijken of het verbeterde.
Al met al: Met inruil Xantia, kwam die met het voorstel om 1250 bij te leggen.
Ik heb gezegd dat ik erover na ging denken, en hoor graag julllie advies!
LATEN STAAN :!: :!: :!:
Zo, bondiger kan mijn advies niet. 1250 voor een serie 1 xm MET inruil van een xantia en ook nog eens met zoveel gebreken. Hij mag ze dan verhelpen, het zegt wel wat over de staat van onderhoud.
Dat dakje blijf je nog lang tegenkomen..
En het uiterlijk is ook niet je van het. Ik heb deze xm al een paar keer op cifo voorbij zien komen. Daar werd die steeds snel van de hand gedaan. Kleurtje is uniek, maar voor die prijs kun je VEEL leukere xm's kopen!
Als je dan toch voor uniek en serie 1 wilt gaan, haal deze op:
http://www.leboncoin.fr/voitures/138684085.htm?ca=17_s
Super unieke uitvoering en invoeren in NL kost haast niets meer...
Verkoop je xantia los en je geeft hetzelfde uit...
Dit is alleen een buitenkans in die kleur. Staat van onderhoud is gewoon om te janken..
NOW WAY!!
€1250 is €1000 teveel, veel te veel werk, als je hem voor €250 kan nemen en je verkoopt je Xant zelf is het een leuk project. :wink:
Idd dit is een leuke XM. 8)
Deze XM heeft veel te veel achterstallig onderhoud :shock:. Dit is een bodemloze put :!: , ik ga mee met de adviezen van Xsara Coupe en Expelliarmus.
Dag Timo,
Wees welkom op dit forum!
wb de blauwe XM sluit ik me helmaal bij Xsara coupe aan.
Ook aan de veerschotels te zien heeft die behoorlijk meer roest dan wenselijk is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Inderdaad, vanwege de kleur een leuke opknapper om zo op te halen, maar geld voor dit apparaat betalen, nee.
Ik sluit me bij de overige posters aan.
Op de foto van de veerschotel zie je ook dat de hogedrukleiding lekt! En da's geen leuke klus.
Nou dacht ik toch echt serieus dat de verkoper 1250 ging betalen voor de xant en de XM erbij gaf...
Da's nog wel het overwegen waard namelijk. Maar voor de rest zou dit hoogstens la cinquante (met dank aan WimB) mogen worden.
En een handtekening!!!!
Same here: ik zou hem ook laten staan.
Had je ook nog naar de dorpels gekeken?
Want zo te zien op mist er wel een stukje dorpel. (op de foto van de LHM lekkage)
Timo deze al gezien? http://link.marktplaats.nl/380439025
Hmm, wel precies de uitvoering die ik wil, en een zeer acceptabele km-stand!
Bedankt voor de adviezen en reacties!
Toch ben ik wel een beetje teleurgesteld. Toen ik BX reed, wilde ik erg graan een BX in de kleur Bleu Olympe hebben. Toen zag ik een keer tijdens mijn vakantie in Frankrijk een XM in Bleu Olympe voorbij zweven. Ik was verkocht, prachtig!
Toen op de laatste Citroen-forum meeting o.a. in de XM gezeten van BasisBIX, en toch leek me dat XM rijden wel wat. Dus thuis een beetje neuzen op internet, inlezen over de XM etc, en toen kwam ik deze Bleu Olympe XM tegen. Razend enthousiast was ik, ook precies in de uitvoering die ik wilde. (2.0 8v Ambiance). Stond bij een Citroënspecialist, en in vergelijking met vergelijkbare XM's in de wat hogere prijsklasse (maar dat kwam natuurlijk ook waarschijnlijk doordat die bij een Citroënspecialist stond). Dus ik verwachte eigenlijk wel min of meer een nette XM, en niet zoiets wat ik vrijdag tegen kwam.
Maar toch blijft die stiekem wel een beetje jeuken. :oops:
Van het weekend ook even op de franse Marktplaats gekeken of daar niks moois stond. En een franse Bleu Olympe 2.0i gevonden! (Die kleur vind ik gewoon zó fantastisch, die blijft door m'n hoofd spoken :oops: ) Koste wel wat, 3000 euro, maar was volgens de advertentie dan ook in "tres bon etat" en maar 85.000 gelopen. Met een vriend (zie avatar) die goed frans spreekt/schrijft, en nette franse e-mail opgesteld en verstuurd. Helaas zag ik zojuist dat de advertentie is verwijderd. :(
Sowieso beviel mij het XM rijden wel. Dus ondanks dat ik me had voorgenomen óf voor die blauwe XM te gaan, óf de Xantia te houden, blijf ik toch nog neuzen naar mooie XM's. :wink:
Alleen als sloper is die van afgelopen vrijdag een leuke XM voor de plaatdelen :wink:.
Ik ben ook helemaal verknocht aan Bleu Olympe 8) , dat kwam door een BX GTI automaat met schuifdak die toendertijd nieuw was besteld bij Dorvo de Dordtse Citroëndealer en door Dordt en omgeving rondreed. Door die kleur viel die BX altijd op :D, 10 jaar later zag ik die BX te koop staan bij een handelaar had ik die toedertijd maar gekocht :(.
Een XM is een erg fijne auto mits het goed onderhouden is, anders erger je er alleen maar aan. Probeer een XM te vinden die in de basis goed is, dan kan de rest alleen maar meevallen :wink:.
Da's jammer, lees dit nu pas. Die Bleu Olympe XM heb ik nl. kortgeleden ook bekeken, woon zowat bij Lijzenga in de achtertuin :lol:
Viel me niet bepaald mee (verder niet mee gereden). Net als de vorige sprekers zou ik de deal in deze vorm laten schieten.
Serie 2 heeft een tint die redelijk in de buurt komt:
http://link.marktplaats.nl/386213721
Maja, wel serie 2 :?
Ik dacht dat die kleur Bleu Buckingham was, ook een mooie kleur overigens :wink:.
Modedit: Voor verwijzingen naar te koop staande XM's hebben we een apart topic: :moderator:
http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=261
http://www.leboncoin.fr/voitures/152553941.htm?ca=17_s
Deze een e-mail gestuurd, ziet er erg mooi uit voor dat geld! Advertentie beloofd ook wel wat, en staat in het noorden, niet al te ver weg.
Goed plan Timo. 8)
Even puur ter informatie/oriëntatie.
Een auto uit het buitenland halen, wat komt er allemaal precies bij kijken, en wat moet ik er nog bij rekenen aan kosten?
Wat mij zo te binnen schiet:
- Vervoer erheen;
- Aanschaf auto;
- Vervoer terug. (Auto ambulance? verzekeren op chassisnummer, en zelf terug rijden? Wat is het verstandigst?);
- Invoeren bij de RDW;
- APK;
- Kenteken.
Wat houdt de Franse uitvoering 'Séduction' precies in? Vergelijkbaar met de Nederlandse Ambiance?
Ik heb met Mark samen een XM uit Frankrijk gehaald, PB hem eens.
Ik denk idd dat je een Ambiance te pakken hebt. :wink:
De franse APK daar CT genoemd. Zonder CT kun je zelf terug rijden vergeten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's