Vandaag heb ik het koelsysteem schoongemaakt. En niet op de makkelijke manier door er boven een tuinslang op te zetten want da kennie hiero. Ik woon 1 hoog dus heb ik geen tuin. En dus geen tuinslang. :wink:
Expansievat los, radiateur los, kachelradiateur los en in de douche goed doorspoelen. Er kwam veel troep uit, vooral slurrie. :?
In de kachelradiateur zag ik iets gekrulds zitten en dat bleek een soort lange kunststof wokkel te zijn van een centimeter of 30. :wtf: Die heb ik aan de afvalcontainer toevertrouwd.
Vervolgens alles teruggebouwd en het systeem gevuld. Heel slim had ik het dashboard nog niet dichtgebouwd want ik moet toch kijken of de kachelradiateur niet lekt op z'n aansluitingen? En zo kwam het grote moment om te starten...............
Niks dus, sjips. Nog een keer de code intikken en. GVD, rode en groene led branden. :twisted: ECU losgetrokken en weer proberen. Weer rood en groen. Intussen was het al vrijdag half drie en da's geen goeie tijd voor dit soort ongein. :broken: Ik zat me al suf te piekeren wie ik zo snel voor m'n karretje zou kunnen spannen toen ik me realiseerde dat de 2 stekers onder het dash los lagen. :stilmaar: Afijn, stekers aangesloten, motor gestart en geen natte plekken. :dans:
:lol: tijdens het sleutelen ga je sommige dingen over het hoofd zien. Mooie actie en zo te lezen kwam er veel troep uit, als het goed is heb je nu meer koelcapaciteit :clap:.
Met je halve koel systeem de douche in duiken!!! Wat een idee!!! :rofl:
Jij schoon en je koelsysteem schoon...
Dus er zat een soort KVS lintworm in? Tsss....
Chapeau voor je doorzettingsvermogen Wim, wederom, wederom! :thumbup:
Vandaag heeft La Soixante 2 mijlpalen bereikt. Allereerst zijn Wes en ik vanochtend bezig geweest om de Litouwse veerschotels te plaatsen. Afgelopen zondag heb ik van JP een juiste veercilinder overgenomen dus nu, voor de derde keer, moet alles goed gaan. Driemaal is scheepsrecht, nietwaar? :wink:
Linker veercilinder er uit en inderdaad zo op het blote oog al een verschil:
Voor wie het niet ziet:
De onderste zat dus in madame en de bovenste zou er in moeten zitten. Cilindertje er in, schoteltjes er in en dan ziet het er zo uit:
Het oogt misschien raar en 'ufo'-achtig maar dat komt omdat de buitenste rand van de schotel omhoog is gevouwen. De afstand van bovenkant bol tot onderkant schutbord is wat groter dan bij de originele schotels. Dat vind ik eerlijk gezegd wel prettig omdat de bollen wel erg dicht tegen de rand zaten.
Omdat ik heel graag mijn op CM gescoorde kleine momentsleutel wilde gebruiken, hebben we alles met het juiste moment vastgezet. En voor de schotels is dat weinig: 20Nm.
Door de juiste veercilinder stond madame al veel horizontaler. De afwijking was nog maar iets van een halve centimeter. Na een paar keer gymmen werd dat zelfs minder. :D
Verder wilde ik de rijhoogte nog afstellen conform het boekje, dus via de formule waarbij je afstanden op moet meten die je nauwelijks kunt meten. En het bleek dat mijn voiture al op de goede rijhoogte stond.
En toen was het tijd voor een proefritje.
8)
De auto veert voor nu soepeler, mooier. En de eerste indruk van de schotels is goed. Door de juiste aanhaalmomenten is het voor ook veel rustiger bij het nemen van drempels en andere oneffenheden.
En koud thuis werd er al aangebeld door de glasboer die ruim 20 minuten te vroeg was. Maar hee, beter te vroeg dan veuls te laat. :wink:
Enthousiast gingen de heren aan het werk. Ze kwamen er vlot achter dat de voorruit al 'ns is vervangen door iemand die heel erg veel van kit houdt:
De heren zijn meer dan een uur bezig geweest om de ruit te separeren van de auto. :shock: En ik heb altijd gedacht dat ik de fabrieksruit had vanwege het citroënlogo. Er zal dus in Zuid Holland een kitdealer zitten. :lol:
Afijn, uiteindelijk was het moment dan zover dat de nieuwe ruit er op geplaatst werd:
Het terugplaatsen van paravan en dergelijke heb ik op me genomen omdat ik dan de gelegenheid had om schoon te maken.
Ik ben zo blij als een hond met zeven.....
:oops: Sorry, ik ben zo blij als een klein kind. :mrgreen:
Er gebeurde eigenlijk niks raars, wat mij/ons wel opviel is dat er meer ruimte tussen de bol en de bovenkant van het schutboard is.
voor de rest zal Wim zijn ervaringen wel aan ons over brengen.
Hoe spannend was het om de auto weer op eigen pootjes te zetten met de nieuwe veerschotels? :mrgreen:
Ongeveer zo: :slaap:
In het ergste geval dondert 'ie door het rubber tegen de metalen rand. Immers er is een modificatie uitgevoerd waardoor de veerpoot niet meer in de motorkap eindigt als het rubber het begeeft. :wink:
Mooi verslag weer Wim. Ben je nog van plan om de veerschotels na bijvoorbeeld 1500 km oid nog eens te demonteren en te inspecteren? Of ga je er vanuit dat het wel een jaar of 15 goed gaat?
Nieuwe ruit zou ik ook wel willen, helaas is dat best prijzig volgens mij. Ik heb denk ik de verkeerde verzekering :thumbdown:
@Timo: Ze hebben de bovenste raamlijst hergebruikt. Bij Troen zal 'ie wel NFP zijn. Maar hij schijnt ook via de ruitfabrikanten geleverd te kunnen worden. Schijnt, wat hij was niet op voorraad. De 2 heren hebben netjes gewerkt en net werk afgeleverd.
@Gerrie: Gewoon rijden en zo nu en dan de afstand meten. Ik ga er van uit als dat (vrijwel) niet verandert dat het dan wel goed zit.
@Mike: Die binnenste fragiele zijn natuurlijk kapot. :dead: Maar dat is in ieder geval voor een deel al bij de vorige ruitwissel gebeurd omdat de stukjes strip samen geen volledige strip zijn.
Omdat het GVB vanochtend staakt stond ik voor het dilemma: telethuiswerken (m'n spullen liggen op kantoor), met de trein van Druivendrecht naar Amstel :thumbdown: of............ met Madame naar het werk. :cithart:
Dat laatste dus gedaan want ik moet ook de veerschotels testen tenslotte. Eerste voorzichtige conclusie: zaaaaaalig. :dans: Voor lijkt nu rammelvrij, veert mooi soepel en de auto blijft rechtuit rijden.
Nu hoor ik achter een vaag gebonk. Zal ik de rubbers van het achterste subframe vervangen? :roll:
Van de week werd mijn vrees bewaarheid: het koelvloeistofexpansievat lekt op de lasnaad. En niet op 1 plaats maar over een behoorlijk stuk. Op deze foto is al te zien dat het onder de rand nat is:
En de close-ups boezemen nog meer angst in:
Door al die kleine lekkages was het toch best een waterballet:
Gezien Citroëns enthousiasme om geen voorraad te hebben zag ik het niet zitten. Toch maar service.citroen geraadpleegd en het bakkie zou leverbaar moeten zijn voor zo'n 50 pleuries inclusief. Omdat het voorraadsysteem niet gekoppeld is aan service.citroen voor de zekerheid de dealer gebeld. Het vat blijkt leverbaar en is op voorraad! :shock: Met andere woorden; nu bestellen, morgen ophalen.
Vanmiddag het vat, nieuwe dop en nog wat kleingrut opgehaald. Het vat is inderdaad nieuw en origineel PSA:
En na al die jaren wordt het nog net zo beroerd gelast:
Nou ja, als deze het net als z'n voorganger zo'n 16 jaar uithoudt vind ik het best.
Jup, een litertje of 2 koelvloeistof aftappen zodat het vat leeg is. Bout van de computerbak los zodat je bij de bout van het vat kunt. 3 slangklemmen los.
Monteren in omgekeerde volgorde. Klusje van nog geen 20 minuten. :wink:
Netjes Wim! Mijne had daar ook lekkage, alleen was die iets slechter zichtbaar. Van buiten vrij weinig te zien, geen leksporen...
Was alleen wel heel toevallig dat t niveau steeds tot PRECIES op de naad daalde.. Ander vat en lekkage weg.
Ik heb de lasnaad eerder al eens bekeken en ik had er geen goed gevoel over. Het ziet er heel poreus en korrelig uit. :roll:
Nou ja, deze lekkage is opgelost. 8)
Ah ja, da's het voordeel van een club. Bij een DHZ kan dat haast niet denk ik. Mooi project Wim!
Vandaag heb ik het koelsysteem schoongemaakt. En niet op de makkelijke manier door er boven een tuinslang op te zetten want da kennie hiero. Ik woon 1 hoog dus heb ik geen tuin. En dus geen tuinslang. :wink:
Expansievat los, radiateur los, kachelradiateur los en in de douche goed doorspoelen. Er kwam veel troep uit, vooral slurrie. :?
In de kachelradiateur zag ik iets gekrulds zitten en dat bleek een soort lange kunststof wokkel te zijn van een centimeter of 30. :wtf: Die heb ik aan de afvalcontainer toevertrouwd.
Vervolgens alles teruggebouwd en het systeem gevuld. Heel slim had ik het dashboard nog niet dichtgebouwd want ik moet toch kijken of de kachelradiateur niet lekt op z'n aansluitingen? En zo kwam het grote moment om te starten...............
Niks dus, sjips. Nog een keer de code intikken en. GVD, rode en groene led branden. :twisted: ECU losgetrokken en weer proberen. Weer rood en groen. Intussen was het al vrijdag half drie en da's geen goeie tijd voor dit soort ongein. :broken: Ik zat me al suf te piekeren wie ik zo snel voor m'n karretje zou kunnen spannen toen ik me realiseerde dat de 2 stekers onder het dash los lagen. :stilmaar: Afijn, stekers aangesloten, motor gestart en geen natte plekken. :dans:
:lol: tijdens het sleutelen ga je sommige dingen over het hoofd zien. Mooie actie en zo te lezen kwam er veel troep uit, als het goed is heb je nu meer koelcapaciteit :clap:.
Lekker bezig weer Wim! Verbazingwekkend hoe jij toch steeds weer een klus voor je dame weet te verzinnen :lol:
Maar mooie timing. Met een fris koelsysteem kun je lekker de zomer in!
Wederom een pluim voor Wim. :mrgreen:
Met je halve koel systeem de douche in duiken!!! Wat een idee!!! :rofl:
Jij schoon en je koelsysteem schoon...
Dus er zat een soort KVS lintworm in? Tsss....
Chapeau voor je doorzettingsvermogen Wim, wederom, wederom! :thumbup:
Vandaag heeft La Soixante 2 mijlpalen bereikt. Allereerst zijn Wes en ik vanochtend bezig geweest om de Litouwse veerschotels te plaatsen. Afgelopen zondag heb ik van JP een juiste veercilinder overgenomen dus nu, voor de derde keer, moet alles goed gaan. Driemaal is scheepsrecht, nietwaar? :wink:
Linker veercilinder er uit en inderdaad zo op het blote oog al een verschil:
Voor wie het niet ziet:
De onderste zat dus in madame en de bovenste zou er in moeten zitten. Cilindertje er in, schoteltjes er in en dan ziet het er zo uit:
Het oogt misschien raar en 'ufo'-achtig maar dat komt omdat de buitenste rand van de schotel omhoog is gevouwen. De afstand van bovenkant bol tot onderkant schutbord is wat groter dan bij de originele schotels. Dat vind ik eerlijk gezegd wel prettig omdat de bollen wel erg dicht tegen de rand zaten.
Omdat ik heel graag mijn op CM gescoorde kleine momentsleutel wilde gebruiken, hebben we alles met het juiste moment vastgezet. En voor de schotels is dat weinig: 20Nm.
Door de juiste veercilinder stond madame al veel horizontaler. De afwijking was nog maar iets van een halve centimeter. Na een paar keer gymmen werd dat zelfs minder. :D
Verder wilde ik de rijhoogte nog afstellen conform het boekje, dus via de formule waarbij je afstanden op moet meten die je nauwelijks kunt meten. En het bleek dat mijn voiture al op de goede rijhoogte stond.
En toen was het tijd voor een proefritje.
8)
De auto veert voor nu soepeler, mooier. En de eerste indruk van de schotels is goed. Door de juiste aanhaalmomenten is het voor ook veel rustiger bij het nemen van drempels en andere oneffenheden.
En koud thuis werd er al aangebeld door de glasboer die ruim 20 minuten te vroeg was. Maar hee, beter te vroeg dan veuls te laat. :wink:
Enthousiast gingen de heren aan het werk. Ze kwamen er vlot achter dat de voorruit al 'ns is vervangen door iemand die heel erg veel van kit houdt:
De heren zijn meer dan een uur bezig geweest om de ruit te separeren van de auto. :shock: En ik heb altijd gedacht dat ik de fabrieksruit had vanwege het citroënlogo. Er zal dus in Zuid Holland een kitdealer zitten. :lol:
Afijn, uiteindelijk was het moment dan zover dat de nieuwe ruit er op geplaatst werd:
Het terugplaatsen van paravan en dergelijke heb ik op me genomen omdat ik dan de gelegenheid had om schoon te maken.
Ik ben zo blij als een hond met zeven.....
:oops: Sorry, ik ben zo blij als een klein kind. :mrgreen:
Zie je het weer mooi helder :D
Overigens zwaar respect voor dat gesleutel! :clap:
Erg fijn dat je dame weer recht staat 8)
La Soixante gaat nog eens een perfecte Xm worden, een studie object is zij al. 8)
Hoe spannend was het om de auto weer op eigen pootjes te zetten met de nieuwe veerschotels? :mrgreen:
Er gebeurde eigenlijk niks raars, wat mij/ons wel opviel is dat er meer ruimte tussen de bol en de bovenkant van het schutboard is.
voor de rest zal Wim zijn ervaringen wel aan ons over brengen.
Mooi dat de veerschotels gelukt zijn en dat je XM beter rijdt :wink:.
Een nieuwe voorruit is ook erg fijn :thumbup:
Ongeveer zo: :slaap:
In het ergste geval dondert 'ie door het rubber tegen de metalen rand. Immers er is een modificatie uitgevoerd waardoor de veerpoot niet meer in de motorkap eindigt als het rubber het begeeft. :wink:
Super update! 8)
Hoe heb je dat gedaan met die bovenste raamlijst? Die is namelijk niet meer leverbaar zag ik.
Mooi verslag weer Wim. Ben je nog van plan om de veerschotels na bijvoorbeeld 1500 km oid nog eens te demonteren en te inspecteren? Of ga je er vanuit dat het wel een jaar of 15 goed gaat?
Nieuwe ruit zou ik ook wel willen, helaas is dat best prijzig volgens mij. Ik heb denk ik de verkeerde verzekering :thumbdown:
Mooi werk Wim, dat met die schotels. Hoe heb je bij de ruit de afdekkingen l en r terug gezet? Kwamen die er heel af?
Deeszzduszz bedoel ik:
@Timo: Ze hebben de bovenste raamlijst hergebruikt. Bij Troen zal 'ie wel NFP zijn. Maar hij schijnt ook via de ruitfabrikanten geleverd te kunnen worden. Schijnt, wat hij was niet op voorraad. De 2 heren hebben netjes gewerkt en net werk afgeleverd.
@Gerrie: Gewoon rijden en zo nu en dan de afstand meten. Ik ga er van uit als dat (vrijwel) niet verandert dat het dan wel goed zit.
@Mike: Die binnenste fragiele zijn natuurlijk kapot. :dead: Maar dat is in ieder geval voor een deel al bij de vorige ruitwissel gebeurd omdat de stukjes strip samen geen volledige strip zijn.
Omdat het GVB vanochtend staakt stond ik voor het dilemma: telethuiswerken (m'n spullen liggen op kantoor), met de trein van Druivendrecht naar Amstel :thumbdown: of............ met Madame naar het werk. :cithart:
Dat laatste dus gedaan want ik moet ook de veerschotels testen tenslotte. Eerste voorzichtige conclusie: zaaaaaalig. :dans: Voor lijkt nu rammelvrij, veert mooi soepel en de auto blijft rechtuit rijden.
Nu hoor ik achter een vaag gebonk. Zal ik de rubbers van het achterste subframe vervangen? :roll:
Hahaha, je hebt haar voor nu zo monddood gemaakt dat ze van achter begint te rommelen :mrgreen:
Goh,Wim..goed man..Soixante kun je nooit meer verkopen!
Verkopen zal een moeilijk punt worden, want vind maar een XM waar al dit soort dingen recentelijk aan gedaan zijn :wink:.
:grijns:
Van de week werd mijn vrees bewaarheid: het koelvloeistofexpansievat lekt op de lasnaad. En niet op 1 plaats maar over een behoorlijk stuk. Op deze foto is al te zien dat het onder de rand nat is:
En de close-ups boezemen nog meer angst in:
Door al die kleine lekkages was het toch best een waterballet:
Gezien Citroëns enthousiasme om geen voorraad te hebben zag ik het niet zitten. Toch maar service.citroen geraadpleegd en het bakkie zou leverbaar moeten zijn voor zo'n 50 pleuries inclusief. Omdat het voorraadsysteem niet gekoppeld is aan service.citroen voor de zekerheid de dealer gebeld. Het vat blijkt leverbaar en is op voorraad! :shock: Met andere woorden; nu bestellen, morgen ophalen.
Vanmiddag het vat, nieuwe dop en nog wat kleingrut opgehaald. Het vat is inderdaad nieuw en origineel PSA:
En na al die jaren wordt het nog net zo beroerd gelast:
Nou ja, als deze het net als z'n voorganger zo'n 16 jaar uithoudt vind ik het best.
Heb je het geheel al gemonteerd!?
Jup, een litertje of 2 koelvloeistof aftappen zodat het vat leeg is. Bout van de computerbak los zodat je bij de bout van het vat kunt. 3 slangklemmen los.
Monteren in omgekeerde volgorde. Klusje van nog geen 20 minuten. :wink:
Mooi mooi mooi, alles lek vrij!?
Netjes Wim! Mijne had daar ook lekkage, alleen was die iets slechter zichtbaar. Van buiten vrij weinig te zien, geen leksporen...
Was alleen wel heel toevallig dat t niveau steeds tot PRECIES op de naad daalde.. Ander vat en lekkage weg.
Komt blijkbaar toch vaker voor!
Ik heb de lasnaad eerder al eens bekeken en ik had er geen goed gevoel over. Het ziet er heel poreus en korrelig uit. :roll:
Nou ja, deze lekkage is opgelost. 8)
Mooi opgelost 8)
Pagina's