:) Vanacht nog antwoord van Evert-Jan gekregen. De lekkage van het stuurhuis links, zit daar niet maar zit, zoals hij al verwachte, rechts. Ze lekt ook wel links maar rechts zit het probleem. daar is de stofhoes ook lek. Ze gaan vandaag aan de gang met nieuwe ringen en testen...
Ik moet zeggen dat dit toch wel erg bemoedigend klinkt!!! :lol: Te meer omdat de verdere conclusie is dat het een nette XM is.
En deze dame ken ik nu redelijk goed, waardoor het in feite beter is deze nog meer te verbeteren dan alsnog een ongewis nieuw avontuur aan te gaan. To be continued!!
"De lekkage aan het stuurhuis is door ons op onze gebruikelijke manier opgelost"
Aldus luidt de openingszin van Evert-Jan vanmiddag! Goed nieuws dus!
Tevens is een "veerpootretourslang" die op knappen stond vernieuwd. Qua vering vindt Evert-Jan hem een beetje stug (ik denk dat hij bedoelt dat de veer uitslagen groot zijn, comfort bollen) maar zijn monteurs zijn het niet met hem eens en vinden de Xm goed. Verder had ik bij inveren een soort van belletje, een licht metaal geluidje, (als de bagage-drager van een fiets die los zit) Ze hebben dit gezocht in de draagarmlagers achter maar daar zit geen enkele speling aan. Het geluidje is dan ook niet echt te lokaliseren, maar het onderstel is gewoon goed.
De uitlaat lekt en de mantel van de uitlaat zit los. Met een uurtje lassen zou dit opgelost zijn.
Over de kosten weet ik nog niets, moet nog worden uitgerekend waar we nu staan. Maar feit is dat ik binnenkort op mijn Noir Verni een rode achterklep-reflectorplaat ga monteren, en dat betekent dat ze dus in Eindhoven blijft 8)
Afhankelijk van de kosten laat ik Evert-Jan nog uitvoeren: Nieuwe uitlaat, geen gelas of gesmeer meer! Nieuwe hydractivebol, die ziet er zwaar verwaarloost uit, en als ze daar toch in de buurt zijn een nieuw benzine filter. Tevens koop ik van hem een airco-pomp die ik even als reserve opsla. In de lente wordt ze geretrofit. Tot nu toe zeer tevreden over de jongens van vanderLAan :D (we hebben geen "duim"smiley)
Over dat licht metalen geluidje, check eens je voorpoten vóór....
Als die hoger staan dan gebruikelijk of ongelijk tov elkaar, dan moet je een veerpootsteun vervangen (door een nieuwe :arrow: 420 euro per stuk). Het rubber scheurt uit en kan de veerpoot niet meer op zijn plek houden en schiet door de motorkap :cry: . Ook Xantia schijnen hier last van te hebben.
Nu is het niet gezegd dat dit het is, maar je hebt het over inveren en geluid :? .
Nondesjaak, dat moet ik niet hebben. Heb het 1 op 1 gekopieerd en doorgestuurd JP. Thanks. Het hoeft het niet te zijn maar ik wil het wel uitsluiten hoewel vdL wel meldde dat het onderstel nu goed is...
Als die hoger staan dan gebruikelijk of ongelijk tov elkaar, dan moet je een veerpootsteun vervangen (door een nieuwe :arrow: 241 euro per stuk)
Wat is 'hoger dan gebruikelijk'? Toen ik voor het eerst mijn XM daarop bekeek, kreeg ik het Spaans benauwd. Je ziet toch zo'n 2 vingers rubber en da's veel meer dan bij de Xant. Omdat ik dat bij vele XM's zie, stel ik mezelf gerust :? Ik heb gezocht, maar nog geen antwoord op m'n vraag, en dat blijft toch knagen.
En wat Van der Laan betreft: hartstikke fijn zo'n garage die verder kijkt dan alleen jouw klacht. :D Dat doen er niet veel.
Volgens mij moeten de voorste veerbollen net onder een metalen strip (onderdeel van de paravan denk ik) vallen. Bij het omhoog komen lijkt mij dat de veerbol die metalen strip raakt.
Ja, dat bedoel ik: het lijkt net of ze te hoog staan. In het dempingsmateriaal van de motorkap zitten zelfs de uitsparingen. Er zit echt nauwelijks ruimte tussen bovenkant veerpoot en motorkap.
Ja Mark, fijn he! Binnekort on the road again. Zal Es ook fijn vinden. Die is maandag van de trap gevallen (echt! Zelluf gedaan!) en heeft met haar stuitje 7 massief eiken treden getoucheerd. Was geen pretje in de Saab, bij elk bobbeltje was het auauauwww....
JP ik wil die foto's graag zien! Dacht overigens dat zoiets zelden gebeurt, maar weet dat niet.
Tevens is een "veerpootretourslang" die op knappen stond vernieuwd
Als een slang knapt is niet zo erg als een leiding.
Slang = lagedruk, druppelen, vervelend, beetje LHM bijvullen
Leiding = hogedruk, is groene smurf risico, erg lastig, veel LHM kwijt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ter aanvulling: je kunt het vrijwel nooit zien aan de bovenkant dat het rubber gaar is. :x
De beste methode is om zo nu en dan 'ns te kijken of het rubber oprekt.
Ja leuk hoor JP, nou ligt Mike weer de hele nacht wakker......
Volgens mijn gegevens is dit maar bij 2% van alle XM's gebeurt, dus de kans dat het je gebeurt is nihil. Wil niet zeggen dat je er wel controle op uit moet voeren.
Auto hoogste stand, flinke verticale ruk aan je veerpoot hoes, n schiet die bovenaan los, met een zaklamp goed onder de schotel kijken naar het rubber. En niet zoals half XM rijdend nederland doet, boven op in de motorruimte kijken want daar zit het gevaar niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je voor je gerustellende woorden Mark. Die XM komt uit BALENCIA, Espagnol. Misschien dat dit eerder gebeurt in droge klimaten. Rubbers worden daar eerder hard dan bij ons (= wishfull thinking :lol: )
Ter controle de veerpoothoes aan de bovenzijde lostrekken, als je stukjes rubber naar beneden ziet brokkelen :? ben je aan de beurt.
Dat lijkt me eigenlijk wel logisch dat het rubber afbrokkelt als je de ronde hoes eraf trekt...
Maar jullie hebben dat al eens gedaan begrijp ik. Toevallig geen "voor-tijdens-en-na" fotootjes gemaakt?
:twisted: :twisted: :twisted: Wel go..... Da's nu al de tweede keer dat je hem van mijn XM af houdt!!
Ze staat morgen al 2 weken daar!!! Grmblllgrmblll...
Hoe was Parijs Wim? Heb je genoten?? :wink: :wink: :wink:
Maar inderdaad vandaag om 15.30uur een mailtje van Evert Jan: de XM staat op de brug en hij brengt zo verslag uit...alleen da's niet meer gelukt...
Het begint nu toch echt tijd te worden wat er nou lekt :? bij jouw XM.
Als dames lekken is dat normaal gesproken goed bericht. Alleen als het de XM betreft treuren jullie?
Hoewel... het ligt eraan wát er lekt natuurlijk.
*schud met zijn hoofd*
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik kon het gisteren niet alleen af, we hebben 'm met z'n 24en van z'n werk gehouden ;-)
Parijs was fantaaaaaaaaastieeeeeeeeeeeeees!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En de heen- en terugreis ook :lol: :P
:) Vanacht nog antwoord van Evert-Jan gekregen. De lekkage van het stuurhuis links, zit daar niet maar zit, zoals hij al verwachte, rechts. Ze lekt ook wel links maar rechts zit het probleem. daar is de stofhoes ook lek. Ze gaan vandaag aan de gang met nieuwe ringen en testen...
Ik moet zeggen dat dit toch wel erg bemoedigend klinkt!!! :lol: Te meer omdat de verdere conclusie is dat het een nette XM is.
En deze dame ken ik nu redelijk goed, waardoor het in feite beter is deze nog meer te verbeteren dan alsnog een ongewis nieuw avontuur aan te gaan. To be continued!!
dat zijn betere berichten.
Geeft de burger moed.
Hopelijk is er een snelle afhandeling mogelijk zodat je weer met volle teugen kan genieten :wink:
Hoi Mike, dat is goed nieuws :D . Hopelijk is het simpel en goedkoop opgelost 8) .
Dat het een mooie dame is, wil ik ook geloven :wink: .
Zulk nieuws geeft de mensch weer moed. Blij te horen dat het mee lijkt te vallen :D
"De lekkage aan het stuurhuis is door ons op onze gebruikelijke manier opgelost"
Aldus luidt de openingszin van Evert-Jan vanmiddag! Goed nieuws dus!
Tevens is een "veerpootretourslang" die op knappen stond vernieuwd. Qua vering vindt Evert-Jan hem een beetje stug (ik denk dat hij bedoelt dat de veer uitslagen groot zijn, comfort bollen) maar zijn monteurs zijn het niet met hem eens en vinden de Xm goed. Verder had ik bij inveren een soort van belletje, een licht metaal geluidje, (als de bagage-drager van een fiets die los zit) Ze hebben dit gezocht in de draagarmlagers achter maar daar zit geen enkele speling aan. Het geluidje is dan ook niet echt te lokaliseren, maar het onderstel is gewoon goed.
De uitlaat lekt en de mantel van de uitlaat zit los. Met een uurtje lassen zou dit opgelost zijn.
Over de kosten weet ik nog niets, moet nog worden uitgerekend waar we nu staan. Maar feit is dat ik binnenkort op mijn Noir Verni een rode achterklep-reflectorplaat ga monteren, en dat betekent dat ze dus in Eindhoven blijft 8)
Afhankelijk van de kosten laat ik Evert-Jan nog uitvoeren: Nieuwe uitlaat, geen gelas of gesmeer meer! Nieuwe hydractivebol, die ziet er zwaar verwaarloost uit, en als ze daar toch in de buurt zijn een nieuw benzine filter. Tevens koop ik van hem een airco-pomp die ik even als reserve opsla. In de lente wordt ze geretrofit. Tot nu toe zeer tevreden over de jongens van vanderLAan :D (we hebben geen "duim"smiley)
Gelukkig goed nieuws :D .
Over dat licht metalen geluidje, check eens je voorpoten vóór....
Als die hoger staan dan gebruikelijk of ongelijk tov elkaar, dan moet je een veerpootsteun vervangen (door een nieuwe :arrow: 420 euro per stuk). Het rubber scheurt uit en kan de veerpoot niet meer op zijn plek houden en schiet door de motorkap :cry: . Ook Xantia schijnen hier last van te hebben.
Nu is het niet gezegd dat dit het is, maar je hebt het over inveren en geluid :? .
Nondesjaak, dat moet ik niet hebben. Heb het 1 op 1 gekopieerd en doorgestuurd JP. Thanks. Het hoeft het niet te zijn maar ik wil het wel uitsluiten hoewel vdL wel meldde dat het onderstel nu goed is...
Wat is 'hoger dan gebruikelijk'? Toen ik voor het eerst mijn XM daarop bekeek, kreeg ik het Spaans benauwd. Je ziet toch zo'n 2 vingers rubber en da's veel meer dan bij de Xant. Omdat ik dat bij vele XM's zie, stel ik mezelf gerust :? Ik heb gezocht, maar nog geen antwoord op m'n vraag, en dat blijft toch knagen.
En wat Van der Laan betreft: hartstikke fijn zo'n garage die verder kijkt dan alleen jouw klacht. :D Dat doen er niet veel.
Volgens mij moeten de voorste veerbollen net onder een metalen strip (onderdeel van de paravan denk ik) vallen. Bij het omhoog komen lijkt mij dat de veerbol die metalen strip raakt.
Ik zal wel foto`s ervan opzoeken.
Mooi, Mike dat het stuurhuis gefixt is.
Laat vdL inderdaad even naar de schotels kijken, maar hun kennende hebben ze dat wel gedaan.
Kun je eindelijk verder met het verfijnen van de dame :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, dat bedoel ik: het lijkt net of ze te hoog staan. In het dempingsmateriaal van de motorkap zitten zelfs de uitsparingen. Er zit echt nauwelijks ruimte tussen bovenkant veerpoot en motorkap.
Ja Mark, fijn he! Binnekort on the road again. Zal Es ook fijn vinden. Die is maandag van de trap gevallen (echt! Zelluf gedaan!) en heeft met haar stuitje 7 massief eiken treden getoucheerd. Was geen pretje in de Saab, bij elk bobbeltje was het auauauwww....
JP ik wil die foto's graag zien! Dacht overigens dat zoiets zelden gebeurt, maar weet dat niet.
Als een slang knapt is niet zo erg als een leiding.
Slang = lagedruk, druppelen, vervelend, beetje LHM bijvullen
Leiding = hogedruk, is groene smurf risico, erg lastig, veel LHM kwijt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo ziet het eruit als het te laat is....en gebeurt altijd tijdens stilstand.
Zoals al is gezegd denk ik ook dat Vd Laan hierop heeft gelet :wink: , maar tevens een waarschuwing voor onze clubleden die dit nog niet weten :!: .
Hier het hele verhaal:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/189747/
Hoezo tijdens stilstand??? Dan kan toch ook rijdend gebeuren? :?:
Ter aanvulling: je kunt het vrijwel nooit zien aan de bovenkant dat het rubber gaar is. :x
De beste methode is om zo nu en dan 'ns te kijken of het rubber oprekt.
Bleh, genoeg horror voor vanavond.
Ja leuk hoor JP, nou ligt Mike weer de hele nacht wakker......
Volgens mijn gegevens is dit maar bij 2% van alle XM's gebeurt, dus de kans dat het je gebeurt is nihil. Wil niet zeggen dat je er wel controle op uit moet voeren.
Auto hoogste stand, flinke verticale ruk aan je veerpoot hoes, n schiet die bovenaan los, met een zaklamp goed onder de schotel kijken naar het rubber. En niet zoals half XM rijdend nederland doet, boven op in de motorruimte kijken want daar zit het gevaar niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gek genoeg zijn alle bekende gevallen bij stilstand gebeurt.
En maak je de kop nou niet gek Mike, zoals ik al zei, bekend
is het bij 2% gebeurt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je voor je gerustellende woorden Mark. Die XM komt uit BALENCIA, Espagnol. Misschien dat dit eerder gebeurt in droge klimaten. Rubbers worden daar eerder hard dan bij ons (= wishfull thinking :lol: )
Hoogstwaarschijnlijk heb je dit probleem niet :wink: , maar nu weet je dat het bestaat.
Ter controle de veerpoothoes aan de bovenzijde lostrekken, als je stukjes rubber naar beneden ziet brokkelen :? ben je aan de beurt.
Goh, hoe jaag je een Citrofiel in Spe op stang!!! :oops: :oops: :cry: :cry: :cry: :twisted: :twisted: :x :x :x :evil: :evil: :evil: :wink:
Oftewel een gewaarschuwd XM rijder telt voor twee :wink: .
Oh Benny, je weet nog niet half hoe gemeen ze hier kunnen zijn :evil: :evil: :lol:
Dat lijkt me eigenlijk wel logisch dat het rubber afbrokkelt als je de ronde hoes eraf trekt...
Maar jullie hebben dat al eens gedaan begrijp ik. Toevallig geen "voor-tijdens-en-na" fotootjes gemaakt?
Pagina's