La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:twisted: :twisted: :twisted: Wel go..... Da's nu al de tweede keer dat je hem van mijn XM af houdt!!

Ze staat morgen al 2 weken daar!!! Grmblllgrmblll...

Hoe was Parijs Wim? Heb je genoten?? :wink: :wink: :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Maar inderdaad vandaag om 15.30uur een mailtje van Evert Jan: de XM staat op de brug en hij brengt zo verslag uit...alleen da's niet meer gelukt...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het begint nu toch echt tijd te worden wat er nou lekt :? bij jouw XM.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als dames lekken is dat normaal gesproken goed bericht. Alleen als het de XM betreft treuren jullie?

Hoewel... het ligt eraan wát er lekt natuurlijk.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

*schud met zijn hoofd*

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

La Noir Verni zegt:

:twisted: :twisted: :twisted: Wel go..... Da's nu al de tweede keer dat je hem van mijn XM af houdt!!

Ze staat morgen al 2 weken daar!!! Grmblllgrmblll...

Hoe was Parijs Wim? Heb je genoten?? :wink: :wink: :wink:

Ik kon het gisteren niet alleen af, we hebben 'm met z'n 24en van z'n werk gehouden ;-)

Parijs was fantaaaaaaaaastieeeeeeeeeeeeees!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En de heen- en terugreis ook :lol: :P

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:) Vanacht nog antwoord van Evert-Jan gekregen. De lekkage van het stuurhuis links, zit daar niet maar zit, zoals hij al verwachte, rechts. Ze lekt ook wel links maar rechts zit het probleem. daar is de stofhoes ook lek. Ze gaan vandaag aan de gang met nieuwe ringen en testen...

Ik moet zeggen dat dit toch wel erg bemoedigend klinkt!!! :lol: Te meer omdat de verdere conclusie is dat het een nette XM is.

En deze dame ken ik nu redelijk goed, waardoor het in feite beter is deze nog meer te verbeteren dan alsnog een ongewis nieuw avontuur aan te gaan. To be continued!!

stooftaker
afbeelding van stooftaker

dat zijn betere berichten.
Geeft de burger moed.
Hopelijk is er een snelle afhandeling mogelijk zodat je weer met volle teugen kan genieten :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hoi Mike, dat is goed nieuws :D . Hopelijk is het simpel en goedkoop opgelost 8) .

Dat het een mooie dame is, wil ik ook geloven :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Zulk nieuws geeft de mensch weer moed. Blij te horen dat het mee lijkt te vallen :D

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

"De lekkage aan het stuurhuis is door ons op onze gebruikelijke manier opgelost"

Aldus luidt de openingszin van Evert-Jan vanmiddag! Goed nieuws dus!
Tevens is een "veerpootretourslang" die op knappen stond vernieuwd. Qua vering vindt Evert-Jan hem een beetje stug (ik denk dat hij bedoelt dat de veer uitslagen groot zijn, comfort bollen) maar zijn monteurs zijn het niet met hem eens en vinden de Xm goed. Verder had ik bij inveren een soort van belletje, een licht metaal geluidje, (als de bagage-drager van een fiets die los zit) Ze hebben dit gezocht in de draagarmlagers achter maar daar zit geen enkele speling aan. Het geluidje is dan ook niet echt te lokaliseren, maar het onderstel is gewoon goed.

De uitlaat lekt en de mantel van de uitlaat zit los. Met een uurtje lassen zou dit opgelost zijn.

Over de kosten weet ik nog niets, moet nog worden uitgerekend waar we nu staan. Maar feit is dat ik binnenkort op mijn Noir Verni een rode achterklep-reflectorplaat ga monteren, en dat betekent dat ze dus in Eindhoven blijft 8)

Afhankelijk van de kosten laat ik Evert-Jan nog uitvoeren: Nieuwe uitlaat, geen gelas of gesmeer meer! Nieuwe hydractivebol, die ziet er zwaar verwaarloost uit, en als ze daar toch in de buurt zijn een nieuw benzine filter. Tevens koop ik van hem een airco-pomp die ik even als reserve opsla. In de lente wordt ze geretrofit. Tot nu toe zeer tevreden over de jongens van vanderLAan :D (we hebben geen "duim"smiley)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gelukkig goed nieuws :D .

Over dat licht metalen geluidje, check eens je voorpoten vóór....
Als die hoger staan dan gebruikelijk of ongelijk tov elkaar, dan moet je een veerpootsteun vervangen (door een nieuwe :arrow: 420 euro per stuk). Het rubber scheurt uit en kan de veerpoot niet meer op zijn plek houden en schiet door de motorkap :cry: . Ook Xantia schijnen hier last van te hebben.

Nu is het niet gezegd dat dit het is, maar je hebt het over inveren en geluid :? .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nondesjaak, dat moet ik niet hebben. Heb het 1 op 1 gekopieerd en doorgestuurd JP. Thanks. Het hoeft het niet te zijn maar ik wil het wel uitsluiten hoewel vdL wel meldde dat het onderstel nu goed is...

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Als die hoger staan dan gebruikelijk of ongelijk tov elkaar, dan moet je een veerpootsteun vervangen (door een nieuwe :arrow: 241 euro per stuk)

Wat is 'hoger dan gebruikelijk'? Toen ik voor het eerst mijn XM daarop bekeek, kreeg ik het Spaans benauwd. Je ziet toch zo'n 2 vingers rubber en da's veel meer dan bij de Xant. Omdat ik dat bij vele XM's zie, stel ik mezelf gerust :? Ik heb gezocht, maar nog geen antwoord op m'n vraag, en dat blijft toch knagen.

En wat Van der Laan betreft: hartstikke fijn zo'n garage die verder kijkt dan alleen jouw klacht. :D Dat doen er niet veel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Volgens mij moeten de voorste veerbollen net onder een metalen strip (onderdeel van de paravan denk ik) vallen. Bij het omhoog komen lijkt mij dat de veerbol die metalen strip raakt.

Ik zal wel foto`s ervan opzoeken.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mooi, Mike dat het stuurhuis gefixt is.

Laat vdL inderdaad even naar de schotels kijken, maar hun kennende hebben ze dat wel gedaan.

Kun je eindelijk verder met het verfijnen van de dame :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, dat bedoel ik: het lijkt net of ze te hoog staan. In het dempingsmateriaal van de motorkap zitten zelfs de uitsparingen. Er zit echt nauwelijks ruimte tussen bovenkant veerpoot en motorkap.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja Mark, fijn he! Binnekort on the road again. Zal Es ook fijn vinden. Die is maandag van de trap gevallen (echt! Zelluf gedaan!) en heeft met haar stuitje 7 massief eiken treden getoucheerd. Was geen pretje in de Saab, bij elk bobbeltje was het auauauwww....

JP ik wil die foto's graag zien! Dacht overigens dat zoiets zelden gebeurt, maar weet dat niet.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

zegt:

Tevens is een "veerpootretourslang" die op knappen stond vernieuwd

Als een slang knapt is niet zo erg als een leiding.
Slang = lagedruk, druppelen, vervelend, beetje LHM bijvullen
Leiding = hogedruk, is groene smurf risico, erg lastig, veel LHM kwijt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zo ziet het eruit als het te laat is....en gebeurt altijd tijdens stilstand.

Zoals al is gezegd denk ik ook dat Vd Laan hierop heeft gelet :wink: , maar tevens een waarschuwing voor onze clubleden die dit nog niet weten :!: .

Hier het hele verhaal:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/189747/

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-222F.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-217F.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-216F.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-220F.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-221F.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-223F.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Hoezo tijdens stilstand??? Dan kan toch ook rijdend gebeuren? :?:

wimb
afbeelding van wimb

Ter aanvulling: je kunt het vrijwel nooit zien aan de bovenkant dat het rubber gaar is. :x
De beste methode is om zo nu en dan 'ns te kijken of het rubber oprekt.

Bleh, genoeg horror voor vanavond.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ja leuk hoor JP, nou ligt Mike weer de hele nacht wakker......
Volgens mijn gegevens is dit maar bij 2% van alle XM's gebeurt, dus de kans dat het je gebeurt is nihil. Wil niet zeggen dat je er wel controle op uit moet voeren.

Auto hoogste stand, flinke verticale ruk aan je veerpoot hoes, n schiet die bovenaan los, met een zaklamp goed onder de schotel kijken naar het rubber. En niet zoals half XM rijdend nederland doet, boven op in de motorruimte kijken want daar zit het gevaar niet.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

La Noir Verni zegt:

Hoezo tijdens stilstand??? Dan kan toch ook rijdend gebeuren? :?:

Gek genoeg zijn alle bekende gevallen bij stilstand gebeurt.
En maak je de kop nou niet gek Mike, zoals ik al zei, bekend
is het bij 2% gebeurt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dank je voor je gerustellende woorden Mark. Die XM komt uit BALENCIA, Espagnol. Misschien dat dit eerder gebeurt in droge klimaten. Rubbers worden daar eerder hard dan bij ons (= wishfull thinking :lol: )

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hoogstwaarschijnlijk heb je dit probleem niet :wink: , maar nu weet je dat het bestaat.

Ter controle de veerpoothoes aan de bovenzijde lostrekken, als je stukjes rubber naar beneden ziet brokkelen :? ben je aan de beurt.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Citrophile zegt:

Hoogstwaarschijnlijk heb je dit probleem niet :wink: , maar nu weet je dat het bestaat.

Ter controle de veerpoothoes aan de bovenzijde lostrekken, als je stukjes rubber naar beneden ziet brokkelen :? ben je aan de beurt.

Goh, hoe jaag je een Citrofiel in Spe op stang!!! :oops: :oops: :cry: :cry: :cry: :twisted: :twisted: :x :x :x :evil: :evil: :evil: :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Oftewel een gewaarschuwd XM rijder telt voor twee :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Sarinora zegt:

Goh, hoe jaag je een Citrofiel in Spe op stang!!! :oops: :oops: :cry: :cry: :cry: :twisted: :twisted: :x :x :x :evil: :evil: :evil: :wink:

Oh Benny, je weet nog niet half hoe gemeen ze hier kunnen zijn :evil: :evil: :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Citrophile zegt:

Ter controle de veerpoothoes aan de bovenzijde lostrekken, als je stukjes rubber naar beneden ziet brokkelen :? ben je aan de beurt.

Dat lijkt me eigenlijk wel logisch dat het rubber afbrokkelt als je de ronde hoes eraf trekt...
Maar jullie hebben dat al eens gedaan begrijp ik. Toevallig geen "voor-tijdens-en-na" fotootjes gemaakt?

Pagina's