Vanavond ben ik bezig geweest met het slot van de achterklep. Het kwam steeds vaker voor dat dat met de C.V. niet mee op slot ging. Ik was er al achter dat ik dat tijdens het openen kon horen: een vaag dof klapje in plaats van een ferme klik. Een paar keer sluiten en openen en dan ging het weer goed.
Afijn, vanavond de slotvanger losgehaald en alles ingevet en geolied wat beweegt en nu lijkt het weer netjes in 1x te openen en sluiten. Hopelijk blijft het zo.
Vandaag heeft madame een mijlpaal bereikt: ze heeft 275.000 km afgeklokt. :dans:
Volgens bepaalde iemanden op CiFo zijn XM's dan 'moe, heel erg moe gestreden'. :twisted: Nou, madame heb er zin an. Gelukkig maar. :wink:
Vandaag heb ik een 2 jaar oude ergernis naar de vuilcontainer geholpen: ik heb een nieuwe plastic houder voor de bougiekabels. De oude heb ik ooit 'ns aan het rechter bevestigingspunt afgebroken zodat de kabels de ondersteuning ondersteunden. En ook maar meteen NGK's er in geschroefd. De Bosch die ik vorig jaar in Frankrijk had gekocht waren niet slecht, maar zo'n TCT loopt merkbaar beter op NGK's. Toch vreemd dat een Fransoos Japans spul nodig heeft. :problem:
En vanmiddag een nieuwe krukaspoelie geplaatst. Sinds kort hoorde ik een namelijk een metalige rammel. De vorige keer heb ik er geen aandacht op geslagen en heeft de poelie zich kunnen separeren.
Oud en nieuw naast elkaar:
Zo ziet de rubberen rand er uit:
En dat gaat dan heel snel kapot.
Mooi he, zo'n glanzend nieuwe poelie:
(De riemen zijn hier nog niet gespannen, dat ben ik niet vergeten. :wink: )
Nog niet, het wordt me afgeraden i.v.m. mogelijke onbalans. Maar ik ben 'gezegend' met een 5515 J6, geschikt voor 2 riemen. En die wordt alleen door Citroën geleverd. Als die NPF wordt én ik rij dan nog met madame én ik heb een poelie nodig gaat die zekerste weten naar Litouwen.
De Bosch die ik vorig jaar in Frankrijk had gekocht waren niet slecht, maar zo'n TCT loopt merkbaar beter op NGK's. Toch vreemd dat een Fransoos Japans spul nodig heeft. :problem:
Niet zo vreemd dat een Fransoos een afkeer heeft van Duits spul... :D
Ik krijg zelfs een beetje onbehaaglijk gevoel als ik je avonturen zo lees. Iets van: Waarom ben ik dat allemaal niet aan het doen ? :D
En je zegt wel dat je XM nog lang niet moe is , maar een normaal mens, geconfronteerd met alles waar jij al tegenaan gelopen bent, had 'm al 6x naar de sloop gebracht schat ik zo in ? :shock:
Tsss Mike. :twisted: Het is gewoon een kille kosten-baten afweging hoor. Een in de basis goede XM kost je al gauw een paar duzend. Als ik voor 60 pleuries een XM koop, hou ik dus meer over voor onderhoud.
Daarnaast vind ik het lollig om te doen. En met dank aan de beunclub is de drempel om zelf bezig te gaan ook erg laag. :D
Oh ja, niet te vergeten. Het is m'n enige auto, dus moet ik hem wel rijdend houden. :wink:
Is dat die poulie die je van mij gekocht hebt destijds, die nu alweer stuk is? Ik dacht dat die nog redelijk in zn rubber zat. Misschien eens kijken of die riem wel mooi recht naar de dynamo loopt ofzo?
Ja inderdaad, die poelie. Het rubber had al wat kleine scheurtjes. Ik heb nu het zekere voor het onzekere genomen en de poelie preventief vervangen. De jouwe ligt nu in het doosje als back-up.
De riem liep en loopt recht. Zoals Sohail terecht opmerkte over die poelie: "Het is een ruk constructie." :lolno:
Nou ja, een troost. De Frot Mondeo van m'n collega heeft er net zo een. Hij heeft 'm ook al moeten laten vervangen. En daar zit 'ie op een onbereikbare plaats.
We zijn een weekendje naar mijn vader in Frankrijk geweest. En gisterenmiddag naar Etaples gereden en van daar via de kustweg naar Calais. Het grootste deel van de rit is de airco aangeweest. Ondanks het heuvelachtige gebied en een buitentemperatuur van 24+ is de motortemperatuur vrijwel constant rond de 80 graden gebleven. Maar een paar keer een uitschieter richting de 90 (en ook richting de 70). Mijn conclusie is dat de spoel- en schoonmaakactie van een tijdje terug zeker niet zinloos is geweest. 8)
La Soixante heeft een upgrade gehad. De infrarood afstandbediening (het boze oog) is vervangen door een rf-setje. Origineel PSA dus pluk en pree.
Links de oude Kiekert-module en rechts, reeds aangesloten, de nieuwe:
En oude en nieuwe ab:
Natuurlijk is de Kever-sleutelhanger overgezet. :mrgreen:
Het bleek dat de Kiekert aan het overlijden is want de laatste weken moest ik steeds dichter bij de auto en steeds gerichter naar het oog wijzen. Bovendien ging steeds vaker de achterklep niet meer in 1x op slot. Met de nieuwe module is dat over dus ik ben reuze in m'n nopjes. :dans:
Zoals ik in het café al meldde ben ik met de rubberen genotskogel bezig geweest. En voor wie niet weet wat dat is: De schakelstang eindigt aan de motorkant in een grote ring. Daarin zit een rubberen kogel die op een hefboom vastzit. Hierop zit 1 van de 3 schakelstangetjes vast.
Sinds ik La Soixante heb is mijn grootste ergernis het beroerde schakelen, vooral van en naar z'n 2. Het is al een stuk verbeterd door nieuwe versnellingsbakolie (4 keer al :wtf: ) en nieuwe schakelstangetjes. Maar nog steeds niet je van het. Dus tijd om me met die genotskogel bezig te houden. Uit de enorme baggerzooi die dat deel van de auto is heb ik de kogel opgegraven. Links de donor (nieuw is NFP :roll: ) en rechts de reeds schoongemaakte oude:
Het verschil in diameter is miniem maar wel het verschil tussen wel of geen speling. Links zie je ook de bout en de bus waarmee die hefboom in het stuurhuis vastzit en ronddraait. Een close-up van de oude bus laat zien dat die behoorlijk is ingevreten:
Afijn, om een lang verhaal kort te maken heb ik een paar kilo vet/olie/zand weggeschept, het handeltje goed schoongemaakt, bus ingevet en het geheel weer ingebouwd. Het schakelen is weer iets strakker geworden maar we zijn er nog steeds niet. :wink:
Toen ik toch zo onder de auto bezig was me ook maar 'ns ledig gehouden met het schoonmaken van de stangen die de hoogteregelaars bedienen. En ook hier kwam de nodige troep uit. Schoongemaakt, ingevet en de handle gaat nu aanmerkelijk lichter. :dans:
De kogels waar de schakelstangetjes op klikken vervangen als die niet NFP zouden zijn. :badday: En de nylonbussen waarin de gaffel draait in de bak vervangen. :lolno:
Er stond nog een potje lhm bij de beunclub :problem: :mrgreen:
Hij laat ook overal zijn geursporen na :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een klein potje LHM? Dat kan niet van mij zijn geweest omdat ik met 10 liter vaten hydrosjit in de weer was. :roll:
Het stond zo voor de camper, een blikje ofzo, ik dacht dat heeft hij vast gebruikt als aftap potje.
Welke citroen-gek was het dan? :?
Vanavond ben ik bezig geweest met het slot van de achterklep. Het kwam steeds vaker voor dat dat met de C.V. niet mee op slot ging. Ik was er al achter dat ik dat tijdens het openen kon horen: een vaag dof klapje in plaats van een ferme klik. Een paar keer sluiten en openen en dan ging het weer goed.
Afijn, vanavond de slotvanger losgehaald en alles ingevet en geolied wat beweegt en nu lijkt het weer netjes in 1x te openen en sluiten. Hopelijk blijft het zo.
Vandaag heeft madame een mijlpaal bereikt: ze heeft 275.000 km afgeklokt. :dans:
Volgens bepaalde iemanden op CiFo zijn XM's dan 'moe, heel erg moe gestreden'. :twisted: Nou, madame heb er zin an. Gelukkig maar. :wink:
Vandaag heb ik een 2 jaar oude ergernis naar de vuilcontainer geholpen: ik heb een nieuwe plastic houder voor de bougiekabels. De oude heb ik ooit 'ns aan het rechter bevestigingspunt afgebroken zodat de kabels de ondersteuning ondersteunden. En ook maar meteen NGK's er in geschroefd. De Bosch die ik vorig jaar in Frankrijk had gekocht waren niet slecht, maar zo'n TCT loopt merkbaar beter op NGK's. Toch vreemd dat een Fransoos Japans spul nodig heeft. :problem:
En vanmiddag een nieuwe krukaspoelie geplaatst. Sinds kort hoorde ik een namelijk een metalige rammel. De vorige keer heb ik er geen aandacht op geslagen en heeft de poelie zich kunnen separeren.
Oud en nieuw naast elkaar:
Zo ziet de rubberen rand er uit:
En dat gaat dan heel snel kapot.
Mooi he, zo'n glanzend nieuwe poelie:
(De riemen zijn hier nog niet gespannen, dat ben ik niet vergeten. :wink: )
Wederom :clap:. Laat je de kapotte poulie nog herstellen in Litouwen?
Nog niet, het wordt me afgeraden i.v.m. mogelijke onbalans. Maar ik ben 'gezegend' met een 5515 J6, geschikt voor 2 riemen. En die wordt alleen door Citroën geleverd. Als die NPF wordt én ik rij dan nog met madame én ik heb een poelie nodig gaat die zekerste weten naar Litouwen.
Mooie klus weer Wim!
En overigens:
Niet zo vreemd dat een Fransoos een afkeer heeft van Duits spul... :D
Nou La Soixante is voorlopig nog lang niet moe...alles wordt zo zoetjes aan vervangen! :lol:
Zelfs daar wordt ze niet moe van. 8)
Ik krijg zelfs een beetje onbehaaglijk gevoel als ik je avonturen zo lees. Iets van: Waarom ben ik dat allemaal niet aan het doen ? :D
En je zegt wel dat je XM nog lang niet moe is , maar een normaal mens, geconfronteerd met alles waar jij al tegenaan gelopen bent, had 'm al 6x naar de sloop gebracht schat ik zo in ? :shock:
:lol: Wim normaal??? Moet je zijn avatar eens zien! Wim is een halve hun die nergens voor terug deinst!!
Tsss Mike. :twisted: Het is gewoon een kille kosten-baten afweging hoor. Een in de basis goede XM kost je al gauw een paar duzend. Als ik voor 60 pleuries een XM koop, hou ik dus meer over voor onderhoud.
Daarnaast vind ik het lollig om te doen. En met dank aan de beunclub is de drempel om zelf bezig te gaan ook erg laag. :D
Oh ja, niet te vergeten. Het is m'n enige auto, dus moet ik hem wel rijdend houden. :wink:
Ik zei ook: een normaal mens had 'm allang naar de sloop gebracht, het kwam alleen een beetje rottig mijn strot uit...
Is dat die poulie die je van mij gekocht hebt destijds, die nu alweer stuk is? Ik dacht dat die nog redelijk in zn rubber zat. Misschien eens kijken of die riem wel mooi recht naar de dynamo loopt ofzo?
Ja inderdaad, die poelie. Het rubber had al wat kleine scheurtjes. Ik heb nu het zekere voor het onzekere genomen en de poelie preventief vervangen. De jouwe ligt nu in het doosje als back-up.
De riem liep en loopt recht. Zoals Sohail terecht opmerkte over die poelie: "Het is een ruk constructie." :lolno:
Nou ja, een troost. De Frot Mondeo van m'n collega heeft er net zo een. Hij heeft 'm ook al moeten laten vervangen. En daar zit 'ie op een onbereikbare plaats.
We zijn een weekendje naar mijn vader in Frankrijk geweest. En gisterenmiddag naar Etaples gereden en van daar via de kustweg naar Calais. Het grootste deel van de rit is de airco aangeweest. Ondanks het heuvelachtige gebied en een buitentemperatuur van 24+ is de motortemperatuur vrijwel constant rond de 80 graden gebleven. Maar een paar keer een uitschieter richting de 90 (en ook richting de 70). Mijn conclusie is dat de spoel- en schoonmaakactie van een tijdje terug zeker niet zinloos is geweest. 8)
La Soixante heeft een upgrade gehad. De infrarood afstandbediening (het boze oog) is vervangen door een rf-setje. Origineel PSA dus pluk en pree.
Links de oude Kiekert-module en rechts, reeds aangesloten, de nieuwe:
En oude en nieuwe ab:
Natuurlijk is de Kever-sleutelhanger overgezet. :mrgreen:
Het bleek dat de Kiekert aan het overlijden is want de laatste weken moest ik steeds dichter bij de auto en steeds gerichter naar het oog wijzen. Bovendien ging steeds vaker de achterklep niet meer in 1x op slot. Met de nieuwe module is dat over dus ik ben reuze in m'n nopjes. :dans:
Maar nu heb je een los kastje naast je klapsleutel aan je sleutels zitten??
Ja, een plat los kastje in plaats van zo'n dikke puist. En een stevige sleutel zonder speling. 8)
Hij is fijn!! 8)
Mooi :D
Nice. 8)
Diezelfde RF-setjes heb ik ook in de BX en de CX zitten.
En ze werken van best een grote afstand, wat zeer fijn is. :wink:
Zoals ik in het café al meldde ben ik met de rubberen genotskogel bezig geweest. En voor wie niet weet wat dat is: De schakelstang eindigt aan de motorkant in een grote ring. Daarin zit een rubberen kogel die op een hefboom vastzit. Hierop zit 1 van de 3 schakelstangetjes vast.
Sinds ik La Soixante heb is mijn grootste ergernis het beroerde schakelen, vooral van en naar z'n 2. Het is al een stuk verbeterd door nieuwe versnellingsbakolie (4 keer al :wtf: ) en nieuwe schakelstangetjes. Maar nog steeds niet je van het. Dus tijd om me met die genotskogel bezig te houden. Uit de enorme baggerzooi die dat deel van de auto is heb ik de kogel opgegraven. Links de donor (nieuw is NFP :roll: ) en rechts de reeds schoongemaakte oude:
Het verschil in diameter is miniem maar wel het verschil tussen wel of geen speling. Links zie je ook de bout en de bus waarmee die hefboom in het stuurhuis vastzit en ronddraait. Een close-up van de oude bus laat zien dat die behoorlijk is ingevreten:
Afijn, om een lang verhaal kort te maken heb ik een paar kilo vet/olie/zand weggeschept, het handeltje goed schoongemaakt, bus ingevet en het geheel weer ingebouwd. Het schakelen is weer iets strakker geworden maar we zijn er nog steeds niet. :wink:
Toen ik toch zo onder de auto bezig was me ook maar 'ns ledig gehouden met het schoonmaken van de stangen die de hoogteregelaars bedienen. En ook hier kwam de nodige troep uit. Schoongemaakt, ingevet en de handle gaat nu aanmerkelijk lichter. :dans:
Goed bezig confrere. 8)
Wat kun je nu dan nog meer doen om het schakelen strakker te krijgen Wim?
De kogels waar de schakelstangetjes op klikken vervangen als die niet NFP zouden zijn. :badday: En de nylonbussen waarin de gaffel draait in de bak vervangen. :lolno:
Oh zo, hetzelfde onderdeel dus. Zijn die bakken bij alle motoren hetzelfde?
Dat wordt dan een retourtje Litouwen???
Als ik die kogeltjes vervang dan laat ik dat gewoon bij een metaalbewerker hier in de buurt doen. :wink:
Pagina's