CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik snap de puristen wel. Een type 1 is echt zó'n COMPLEET ander model auto als een type 2, zeg nou zelf.

Overigens kreeg ik afgelopen zaterdag van m'n DS-sleutelmaatje hét XM-boek kado. In het Frans, ook nog. Dat zijn de ware vrienden die je behoeften begrijpen :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Da's idd een mooie set wielen Roger, die kunnen zo onder je dame. Had ze zien liggen. En bestel morgen gewoon pizza en knip een rondje uit de doos, effe spuiten en erop zetten :lol:

Wordt nog een hele speurtocht in NL... denk dat je op een franse beurs meer kans maakt.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Nice!

lichtmetaal is (bijna) altijd mooier dan dat vieze plastiek.
Het XM boek (in het fans) heb ik ook prachtig naslagwerk!

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Blokjesvelgen, mooi! 8)

Altijd beter dan die SX wieldoppen, dat zijn toch wel van die afzichtelijke dingen. :braak:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Hehe, ik hou van mn wieldoppen 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vandaag heb ik de blokjes velgen onder mijn XM gezet. Echt een verbetering qua looks! (Kon ook bijna niet anders, als je ghetto-SX wieldoppen hebt)
Wel nog even een aanlopend loodje moeten verplaatsen, dat liep aan tegen mijn grotere remklauwen aan de voorkant. Daar heb je bij een type 1 geen last van. Maar de auto ziet er een stuk mooier uit!
Als ik ff tijd heb maak ik van de week wat foto's, want ik ben er wel content mee.

Overigens heb ik de stekkert van de ABS-sensor LA ook ff losgemaakt en flink ingesproeid met contactspray. Een voorganger had de stekker al netjes verzadigd met vaseline, zag ik. De stekker zag er dan ook prima uit, met als gevolg dat de ABS-storing nu nog steeds gewoon blijft bestaan :evil:
Dan moet ik toch maar eens naar de verdere bedrading kijken aan die kant. Of anders een andere sensor proberen. Thijssie, liefje? :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat de storing wordt veroorzaakt door de sensor linksachter?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Lexia says so. Verder geen storingen, behalve het power relais verhaal, wat natuurlijk veroorzaakt wordt door storing nr. 1.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Tja, de lexia jokt niet. :wink: Dan zal het wel een kabelbreuk zijn.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Sensoren zat, maar zie ze maar eens heel uit een fusee te krijgen :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Gewoon flink wrikken totdat er 1 heel blijft :P
Kom binnenkort wel weer ff buurten. Heb ik ook eens een avondje rust :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hehe, vandaag heb ik eindelijk weer eens tijd gevonden om weer es lekker aan de dame te knutselen.
Vorige week had ik haar al boven de put gezet om toch nog eens kritisch naar mn uitlaat te kijken. Ik was dat gerammel bij het optrekken zó schijtzat!
Ik heb toen de uitlaat in een wat andere positie gewrikt, maar ik durfde de klemmen niet los te draaien, ze bogen teveel mee en zagen er te slecht uit. Maar de rest van de week had ik een flink stuk minder lawaai! Ik was op het goede spoor.
Dus deze week eerst maar even nieuwe klemmen gescoord, en vandaag de oude klem verwijderd (knakte dus inderdaad af na enig kracht zetten, blij dat ik vorige week niet eigenwijs doorgegaan ben!).
Nieuwe klemmen eromheen gedaan, en vóór het aandraaien het stuk achter de kat met de eerste demper een stuk hoger gemonteerd.
Het lijkt er inderdaad op dat ik nu weer helemaal grom- en rammelvrij rondrijd. Heerlijk! Nu weet ik tenminste weer waarom ik een XM wilde; comfort, comfort, rust, ohja- en comfort.

Toen ik toch lekker bezig was, heb ik meteen de onderste rubberringen van mijn injectoren vervangen. Toen ik deze met ultrasoon bestookte enige maanden terug, vond ik de onderste rubbers namelijk erg hard en ook wat afgeplat.
Toen ik later Wes hielp met zijn injectoren, was hij zo vriendelijk om wat mooie rubbers bij mij achter te laten. Die had ik steeds bewaard, en nu dus even gemonteerd.

Natuurlijk heeft het volgende project zich alweer aangediend: ik wil nu toch eindelijk eens mijn HA-blok aan de voorkant gaan vervangen. Volgens mij gebeurt er daar helemaal niets meer tegenwoordig. In ieder geval is de solenoid stuk, want de leuke hi-tech hoogfrequente piep (als je een deur opendoet) klinkt tegenwoordig alleen nog maar vanaf de achterzijde.

En dan nog wat leuks: vorige week zijn we de 270.000 km gepasseerd. En ze gaat nog steeds als de brandweer :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Mooi mooi mooi. 8)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

eXpelliarMus zegt:

Mooi mooi mooi. 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Citroën-das-pas-fën zegt:

Natuurlijk heeft het volgende project zich alweer aangediend: ik wil nu toch eindelijk eens mijn HA-blok aan de voorkant gaan vervangen.

:oops: Ik heb nog steeds geen vervangende. Alhoewel, bijna wel: ik heb er 2 bij Matthijs gereserveerd waarvan eentje naar jou moet. ;-)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ah kijk aan, dan is een ander blok dus al in zicht. Mooi.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs

Daar kan met wat liefde nog wel een ton bij :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ha, net wat ik van plan was. 8) Thijs heb je mijn laatste PBtje nog gezien?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vandaag heb weer wat kleine dingetjes aan het groene gevaarte gedaan. Mijn kanteldakje lekte de laatste week, na die flinke hoosbuien die we gehad hebben. Op zich kan ik het arme dakkie weinig kwalijk nemen bij zulk enorm natuurgeweld, maar lekkage is wel strontirritant. En ik ging echt niet het risico lopen dat mn mooie interieur verknald werd.
Dus heb ik vandaag het hele kanteldakgebeuren gedemonteerd, het rubber eruit gehaald en schoongemaakt, flink in de zuurvrije vaseline gezet, de rest ook schoon en droog gemaakt en vervolgens het hele zwikkie weer gemonteerd. Nu voel ik tenminste weer enige weerstand van het rubber voordat het ding helemaal dicht is.
Hopen dat het niet meer lekt, anders prop ik er een origineel schuif/kanteltje in. Zou toch wel het mooiste zijn.

Daarna heb ik nog de rubber vacuumslang van inlaatspruitstuk naar ECU vervangen door zuurstofdichte slang. Is ff een testje, in de hoop dat de motor iets mooier stationair zou gaan lopen.
De motor loopt in het algeheel ook wel wat rustiger/mooier, hoewel stationair nog steeds wel beter zou kunnen IMHO.
Maar wat een verschil qua 'aan het gas hangen' zeg! Respons op het gaspedaal is nu veel directer, ik lijk het gaspedaal minder diep in te hoeven trappen voor hetzelfde resultaat.
En toen ik op weg naar huis langs mijn stukkie weg kwam waar ik haar nog weleens vol de sporen wil geven, was er al helemaal een flink verschil.
Eerder was het net alsof de XM eerst even flink ademhaalde, en vervolgens vól voor je aan de slag ging. Een seconde later kreeg de automaat ook door wat je van plan was, en deed vervolgens een mooie kickdown.
Vanmiddag ging alles direct en in één keer: motor reageerde ogenblikkelijk op het intrappen van het gas, en de bak schakelde direct terug (waarschijnlijk volledig verbouwereerd door de bak koppel die op hem losgelaten werd 8) )

Conclusie: 1-euro-upgrade die toch wel de moeite waard was. Leuke dingen voor de mens zijn dat.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Hoe we het ook wenden of keren, de rubbers zijn op leeftijd en hebben hun beste tijd gehad. En inderdaad zijn het soms de kleine dingen die het doen. ;-)
Wat ik ook als een enorme verbetering heb ervaren is het gasklephuis ultrasoon reinigen. Gewoon het hele zwikkie (zonder de sensoren natuurlijk). Als je dat gedaan hebt, begrijp je niet meer dat ze een TCT bokkig vinden. :thumbup:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

>>> "Daarna heb ik nog de rubber vacuumslang van inlaatspruitstuk naar ECU vervangen door zuurstofdichte slang."<<<

Zit dat ook op een V6 zo? Waar koop je een zuurstof dichte rubberen slang Roger?
Mooi om te lezen hoe jouw dame ook elke keer beter wordt. :D

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dit soort resultaten heb ik ook gemerkt toen ik mijn rubberen slangetjes verving, het geeft een verschil van dag en nacht :wink:. Na 15 jaar hebben de slangetjes hun beste tijd gehad.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

een niet origineel dak heet dus niet de lekbak begrijp ik???

Dan zou het ombouwen naar origineel wellicht wat meer voeten in de aarde hebben? Tís een aardige constructie die tot boven de achterzijde loopt met 2 afvoerslangen weet ik inmiddels na mijn interne lekkages.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Met 4 afvoerslangen zelfs ;)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Mijn huidige Webastootje heeft géén lekbak inderdaad, hij poogt gewoon alles buiten te houden :wink:

La Noir Verni zegt:

Zit dat ook op een V6 zo? Waar koop je een zuurstof dichte rubberen slang Roger?

Ik heb, puur als test, doorzichtige hoogwaardige zuurstofdichte slang gebruikt die ik nog had liggen. Ik twijfel echter sterk aan de hittebestendigheid van deze slang op de lange duur. Nu ik weet dat het echt verschil maakt, ga ik nieuwe rubberslang halen van de juiste diameter. Één van onze klanten is een handelaar in allerlei soorten rubberslangen, rubbermatten, koelslangen, lopende banden etc, als het maar van rubber is. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat hij mij aan exact de juiste slang gaat helpen, per meter en voor Wéhnug. 8)
Of het op een V6 ook zo zit kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zou me verbazen als de ECU anders aangestuurd wordt dan door een vacuüm.

wimb zegt:

Als je dat gedaan hebt, begrijp je niet meer dat ze een TCT bokkig vinden.

Snap ik sowieso niet. Ik schijn het geluk te hebben dat ik 1 van de zeldzame, volkomen non-bokkige TCT's bezit, als ik dit forum zo lees. Mijne is zo soepel als een babybilletje. Maar ik heb dan wel weer een rauwe stationairloop.
Da's ook wel het leuke aan fora: nu weet ik, dat behalve een oud lerp, mijn auto ook een prijzenswaardig zeldzaam exemplaar is dat niet bokt én een stille voortrein heeft. Iets waar sommige mede-TCT'ers een lieve duit voor over zouden hebben :lol:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: Ik zou graag ook "wat"rubberslang willen hebben!!! Als dat mogelijk is natuurlijk. Met haar 20 jaar zal het geen overbodige luxe zijn :wink:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Met een automaat voel je die schokjes sowieso niet echt :}

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vandaag weer even lekker aan de XM gesleuteld met hulp van mijn kleine knulletje.

We hebben een zeer comfortverhogende ingreep gedaan, en om het geheel weer in evenwicht te houden hebben we ook nog een (semi-)totaal onzinnige reparatie gedaan.

Om met de comfortverhogende ingreep te beginnen: Het stoorde me al een tijdje dat mijn dame altijd zo stug bleef veren aan de voorkant. Daar zitten vrijwel nieuwe veerbollen op, dus daar kon het niet aan liggen. Toen ze boven de smeerput stond om de uitlaatklemmen te vervangen en de uitlaat beter te richten (zie enige berichten geleden), viel het me op dat het voorste HA-blok niet de typische pieptoon weergaf van een geopende HA-klep. Ik concludeerde ff snel dat mijn solenoide wel stuk zou zijn, en regelde i.s.m. Wim en Matthijs snel een ander HA-blok (waarvoor beide heren dank!).
Enige tijd geleden zat ik echter rustig in mijn tuin een sigaretje te roken, toen ik me opeens bedacht: Het is veel aannemelijker dat de diode van de solenoide de geest heeft gegeven, en dat daarna de VN05N van mijn veercomputer is uitgefikt. Als die solenoide namelijk niet aangestuurd wordt, kan hij wel prima in orde zijn maar dan doet hij natuurlijk ook niks!
Ik besloot om een goede veercomputer bij Matthijs te halen, deze te modificeren, en dan te zien wat er ging gebeuren.
Het mooie was: toen ik Mattie Matthijs om een goede VC vroeg, duwde hij me een reeds gemodificeerde VC in de hand, waar ook keurig op geschreven stond welke diodes erin gesoldeerd waren! Klasse, dat scheelde me weer wat werk. Leuk werk weliswaar, maar als ik íets NIET heb momenteel, dan is het vrije tijd. Dus ik was er erg blij mee.

Dus ik prop, onder supervisie van mijn kritische spruit, die veercomputer erin. Zodra ik daarna de min-klem weer aansloot, hoorde ik al direct dat het voorste HA-blok nu ook meepiepte. Great, veronderstelling juist dus!
Overigens piept deze veercomputer veel zachter dan de oude. Deze computer heeft HA4.3 software, de oude was een HA4. Waarschijnlijk hebben ze de blokspanning iets 'afgerond', want de schakelfrequentie klinkt wel hetzelfde.
Hoe rijdt zoiets nou? Snel de auto in. Zoonlief en neeflief mee, en pa wilde ook mee (Deze merkte onderweg nog op wat een fantastisch rijdende auto dit is. Minstens zo comfortabel als zijn eigen C5 type II, vond hij)
HEERLIJK!! :flying:
Eindelijk heb ik het volle veercomfort. Even nog wat gegymnastiekt, wat op goedkeurend knikken van vaders kon rekenen vanwege de snelheid waarmee het slagschip omhoog en omlaag ging.
Dit is nou een typisch geval van een reparatie die minimaal tijd kost, met maximaal effect. Deze reparatie in combinatie met het verhelpen van de irritante uitlaatrammel enkele weken gelden, zorgt ervoor dat ik weer super kan genieten van het extreme comfort van deze DS. Eh, ik bedoel XM :wink:
Vooral bij remmen is er ook sterk verschil merkbaar: nu duikt de dame zowel voor als achter, en eerder vooral aan de achterkant. Nu gaat de hele auto statig door de knieën bij een stevige remactie. Voelt echt super.

En dan hadden we nog de onzinnige reparatie. Aangezien ik toch in de computerbak bezig was, en ik had van mijn eigen computerbak het achterste bevestigingspunt afgebroken de laatste keer dat ik ermee bezig ging. Daarom had ik een andere computerbak bij meegenomen bij mijn hofleverancier (3 x raden wie dat is? Hij heeft echt alles liggen en zijn naam eindigt op atthijs?)
Bovendien had een onverlaat ooit 2 gaatjes geboord in het boven- en voordeksel van mijn computerbak, waarschijnlijk omdat deze lomperd hem niet goed sluitend kreeg. (dan leg je de bedrading en de rubbers ff goed, pummel!) Dit irriteerde me een beetje. Had ik al gezegd dat ik een detail-freak ben?
Anyway, dit was een mooie gelegenheid om een goede, ongeschonden computerbak te monteren. Wat ik dus ook gedaan heb. Totaal onnuttig, voegt niks toe aan de waarde van de auto. Helpt ook helemaal niets aan je rij-ervaring, en als je in de auto zit zal je het nooit zien. En toch vond ik het nodig. Zo'n zeikerd ben ik nou eenmaal. :roll: :wink:

En 'to top it off' heb ik nog ff alle massa-aansluitingen losgehaald, de kabelogen schoongeborsteld met een koperborstel, de lak afgevijld van de moeren die in het frame gelast zijn, en daarna alles weer gemonteerd met kopervet ertussen. Zo, laat nu de winter maar komen!

Mmm. Oh, heb ik alweer het maximum van 3500 tekens bereikt? Waardeloze forumsoftware zeg. Wil je ff je belevenissen vertellen... Enniewee, ik heb weer een volwaardig zwevende XM. En dat blijft voorlopig zo.
Heeft iemand toevallig nog VN05N-etjes over? Dan kan ik mijn oude VC weer netjes in ere herstellen en modificeren, en er hopelijk iemand anders een plezier mee doen.

Oh, en:

La Noir Verni zegt:

Ik zou graag ook "wat"rubberslang willen hebben!!! Als dat mogelijk is natuurlijk. Met haar 20 jaar zal het geen overbodige luxe zijn

Ik heb inmiddels wat ander slang geregeld. Het is echter geen rubber, maar doorzichtige slang. Ik rijd er echter al 2 weken mee en het lijkt zich prima te houden. Mocht je wat hiervan willen, meet ff op hoeveel je nodig hebt. Zal bij een V6 wel weer anders zijn dan bij een TCT.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

Poeh wat een verhaal weer. :lol:

Ik heb mijn vn05'jes van conrad eindelijk binnen, dus waarschijnlijk ligt daar weer een rol in het magazijn. :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Oh? Kontrat gaf vorige week aan dat ik ze nú mocht bestellen, en da kwamen ze waarschijnlijk aankomende maart AL binnen. Maar het loont dus de moeite om ff opnieuw te checken, begrijp ik. Bedankt voor de tip!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's