:lol: Er is een groot schrijver aan je verloren gegaan Roger. Je verhalen zijn heerlijkl leesbaar en doorspekt van humor!! Een detail-goeroe, hoe kom je erop..
Fijn dat ie weer wat beter is geworden!!!!
Geen idee hoeveel slang ik nodig heb, ik weet niet eens of ik het nodig heb. Sterker nog; ik blijf er maar eens mooi vanaf, eerst de VC perikelen oplossen :wink:
Prima hoor. Mocht ik nog wat voor je kunnen betekenen in deze, dan hoor ik het wel. Ik heb nu een paar meter liggen tenminste.
Veel succes met je VC-probleempje. Ik heb, zoals beschreven, afgelopen zondag enkele massapunten aangepakt en zelfs op een type 2 maakt dat flink verschil. Ik heb weer een heel andere auto, motor loopt veel mooier (lees: MM comp krijgt betere spanning) en het geheel is weer beter doseerbaar met het gaspedaal.
En mijn vering is nu één en al genieten met deze 'nieuwe' VC.
Ik geloof het graag Roger. Ik blijf er bij dat het gebruik van meer dan 1 massapunt een principiële ontwerpfout is: Een kort draadje naar een blank stuk carroserie, da's makkelijk. En daarbij vergeten dat je van plaatdeel naar plaatdeel overgangsweerstanden hebt die in de loop van de jaren alleen maar toenemen door onder andere corrosie.
Gelukkig is deze denkwijze niet typisch Frans. :wink:
Maar het blijft daar niet bij: Ook de dikke massakabel die direct naar het blok loopt (voor met name je startmotor) is vaak een potentiële veroorzaker van heel wat leed.
Knijp eens een startkabel op je minpool, en zet de andere kant op een mooi blank deel van je blok. Gaat je auto hiervan mooier lopen? An die Arbeit dan...
Ik schat dat dit bij de helft van de XMs wel wat verbetering kan gebruiken heden ten dage. Zo ook bij de mijne. Type 1 schijnt helemaal erg te zijn, daar hebben 2 liters blijkbaar een gevlochten litze van chassis naar blok... :roll: Heb ik van horen zeggen., althans. Over ontwerpfouten gesproken.
Modedit: Mike en ik hadden dit draadje min of meer gekaapt. Ik heb onze discussie verwijderd (ging over draaddiktes) en de conclusie in Mike's draadje neergezet. :moderator:
Oh? Dat had ik best willen lezen :lol: Maar ik begrijp dat je de boel een beetje terzake wilt houden per topic. Bovendien denk ik niet dat jullie me veel nieuws kunnen leren over draaddiktes.
Oh, en de heren forumcollegae mogen me feliciteren: ik ben sinds dinsdag 2 november eigenaar van een huis met oprit voor het groene monster, én ruimte voor een (nog te bouwen) garage ernaast zodat de DS ook eindelijk eens kurkiedroog kan staan. Zal ik een brug of smeerput nemen in die garage?
Hmm, beide heeft zijn voor- en nadelen.
Overigens staat in de straat waar ik ga wonen ook steeds een mooie donkergrijze XM, zonder type-aanduiding op de voorspatborden. Moet ook een liefhebber zijn, want het is een erg fraai exemplaar!
Sowieso rijden er alleen nog maar liefhebbers in een XM, denk ik. Wie anders betaalt er nog zoveel aan Vadertje Staat per kwartaal om in zo'n oud vehikel te mogen rijden?
Iedereen bedankt voor de felicitaties! Het wordt wel enig kluswerk, maar gelukkig kan ik veel (zo niet alles) zelf doen. Als XM-bezitter moet je toch 2 rechterhanden hebben hé? (of een heel dikke portemonnee. En daarnaast kun je in voorgaande zin ook 'DS' invullen waar ik 'XM' heb geschreven. Wacht es effe... Ik heb allebei!! Hmm... stof tot nadenken)
In combinatie met mijn studie heb ik nu dus helemáál zero vrije tijd meer. Ik ben dus blij dat ik de laatste tijd de XM lekker verwend heb, want nu moet ze me even gewoon blijven dienen zonder problemen. Waar ik overigens alle vertrouwen in heb, want ze rijdt weer heerlijk comfortabel na de laatste ingrepen.
La Noir Verni zegt:
Ha ha ha ha...was Arnhem trouwens niet één brug te ver???
Daarom verhuis ik ook 1 brug terug, namelijk naar Westervoort. Maar jullie zijn nog steeds allemaal welkom hoor! Het zal alleen nog ff duren voordat jullie bij mij op de brug kunnen, de garage doe ik als 1 van de laatste dingen. Eerst zorgen dat ik de boel zover verbouwd heb, dat we kunnen oververhuizen. En ook nog ff ruimte maken voor m'n flipperkast, mijn andere passie naast de Citrofilie.
Ff gauw een kleine update: de dame heeft toch wel wat te lijden onder onze behandeling tijdens de koude van de afgelopen weken.
Ten eerste wilde ondergetende eigenwijze z@k per se het raam op een kier hebben terwijl het vastgevroren zat: kabeltje waarschijnlijk uit een aangeschroefd tonnetje gefloept. :roll: Ik heb de deurbekleding er al af liggen om het raam weer omhoog te krijgen, verder heb ik er helaas nog niks aan kunnen doen. Ik heb helaas 0,0 tijd momenteel...
Daarnaast heeft vrouwlief zó hard aan de handgreep van het passagiersportier lopen trekken (terwijl het slot van de deur vastgevroren was, je kan 10 x roepen "doe ff rustig!" maar ze begrijpen niet dat je dol bent op zo'n auto en soms ff wat verder moet kijken dan je neus lang is.) dat diezelfde handgreep nu iets verder uit de deur staat. Oftewel: aan de linkerkant klikt de handgreep normaal een kleine centimeter uit als je de deur opendoet, en nu doet ze dat ook permanent aan de rechterkant. Komt wel weer goed, maar again die vrije tijd...
Verder houdt ze zich technisch gelukkig voorbeeldig nog steeds! *klopt af* Hoef je niks aan te doen, collega's met veel nieuwere auto's blijven staan met vage problemen en kapotte accu's maar deze dame start iedere ochtend vlot en zonder morren. ABS werkt perfect met dit gladde weer en winterbanden blijken de beste uitvinding sinds condooms. En ik dacht nog wel dat dat een verkooppraatje was... (die winterbanden dan he!)
Nog mooier is dat hij blijkbaar die banden uit hetzelfde rubberbudget heeft betaald als de condooms en het potje nu leeg is, gezien het feit dat zn 2e onderweg is :lol:
Ps, als je een nieuw mechanisme nodig hebt moet je maar een gil geven he ;) Dan regelen we wel weer wat
Ik bezit de luxe van een one-touch mechanisme op die plek, mijn waarde vriend. En ik meende dat je die niet meer had, voor type 2. Toch? En deze eigenwijze zeikerd wil niet omsolderen naar type1 bovendien. :roll: :shock:
Ik vrees dat ik gewoon ff ergens 5 loze uurtjes moet zien te vinden, dan reviseer ik dit mechanisme (heb echt hele sterke kabeltjes ervoor!) en zet ik meteen die onbekraste ruit erin die ik toen van je gekocht heb. Nee die had ik nog steeds niet gemonteerd nee. :oops: :P
Qua rubberbudget... nee, I'll let that one slide. :wink:
Hoe is het met jullie nieuwste aanwinst in-de-maak? Laatste nieuws van deze kant is dat het een zeer jonge jongedame lijkt te betreffen :mrgreen: :clap: Nu weet ik waarom ze dat een koningswens noemen.
Hey mensen. Ik heb een tijdlang niets van me laten horen, maar ik blijf de boel hier wel volgen, en ik rijd nog steeds met veel plezier de groene dame!
Wat hebben we toch fantastische auto's: zonder mokken rijdt ze al maanden mijn hele gezin rond terwijl ze minder aandacht krijgt dan ze gewend is.
Natuurlijk heb ik inmiddels het raammechanisme gereviseerd en het deurpaneel weer teruggezet, is ze inmiddels enkele keren gepoetst, 3 weken geleden heb ik het leer intensief behandeld (voordat de felle zon erop ging schijnen!) en dat ziet er nu weer prachtig gevoed uit.
Maar! Ik heb nog steeds af en toe die ABS-storing aan de sensor linksachter. Ik heb vanmiddag het hele zootje daar losgehaald (wiel eraf, remklauw los, remschijf eraf, bouten voor het wiellager/as gelost).
Ik wilde net het wiellager/as combinatiegeval gaan overtuigen om los te komen (wat niet erg lukte) toen mijn zoontje naar me toekwam en meldde dat hij een stukje met mij wilde gaan wandelen. Met het prachtige weer van vanmiddag kon ik natuurlijk geen nee tegen hem zeggen, en nadat hij 'geheel toevallig' recht richting dichtstbijzijnde speeltuin liep, bleven we daar een uurtje schommelen, van de glijbaan etc, vaders alhier kennen de oefening.
Toen ik terug bij de auto kwam bleek de wiellager/wielas combi nog steeds niet van plan om zich van de rest van de draagarm te laten verwijderen, ondanks kwistig sproeien met kruipolie voordat ik met zoonlief ging spazieren.
Omdat het al laat werd heb ik de boel maar weer in elkaar gedraaid.
Ik heb hier wel een paar vragen aan overgehouden: De ABS sensor ziet er nieuw uit. Dat ding zit met een klein boutje van 8mm vast op een as waar weer een 10mm bout in zit. Deze 10 mm. bout is een cm of 5/6 lang, en volgens mij moet deze het signaal van de pulsgever op de wielas doorgeven aan de ABS-sensor. Weet iemand of dat klopt? Zo ja, dan vermoed ik dat deze bout bij mij te diep komt, en dan zou er dus een extra vulringetje onder moeten.
Iemand ervaring met deze typische Citroën-constructie? (want vreemd, nog nooit zo gezien en dus uniek?)
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen want volgens mij is dit het enige wat mijn dame een fris APK-jaar in de weg staat. En ze moet toch echt rapido zo'n nieuw brevetje halen.
EDIT: en nog een extra vraagje: kan iemand me vertellen waar de klopsensor van een TCT zit? Toen ik vorige week de Lexia een aankoppelde, stond deze er als storing in. Dat zou de altijd wat rauwige stationairloop van mijn groene trots kunnen verklaren (stationair tussen 9-13 graden vervroeging ontsteking)
Vanmiddag heb ik onder streng toeziend oog van mijn zoontje de ruitensproeiervloeistof bijgevuld, met al dat stuifmeel van de laatste weken vliegen de liters er weer doorheen.
Aangezien ik de laatste tijd sterk de klopsensor verdacht als veroorzaker van de onrustige stationairloop van mijn groene vriendin, insoecteerde ik eens even de plek waar het kreng naar verluid hoort te zitten. (Tnx nog Matthijs, love you! ;^)
Wat blijkt? Het ding heeft een fraaie dikke barst in de behuizing, vanuit de kern naar buiten toe. Die lijkt me dus inderdaad niet helemaal correct meer werken.
Heb meteen vanavond maar uitgezocht welk type ik nodig had en een nieuwe besteld (mijn Duitse vriend was natuurlijk weer veruit de goedkoopste). Was nog knap lastig: ze hebben service.citroen.com anders ingedeeld en je kunt nou geen f*ck meer vinden. Geen nuttige info i.i.g.
Overigens is verhuizen soms best prettig: ik vond vanavond de hoogteregelaar die ik als reserve had gekocht, terug. Kan ik die mooi alvast schoonmaken en daarna ooit eens uitwisselen met de -ongetwijfeld- vervuilde HR's die nu onder de dame hangen.
26 euro nogwat voor de sensor, en daar komt dan een tientje verzendkosten bij.
Ik vond het in een half avondje Goochelen nergens goedkoper. Komt nog bij dat het voor mij inmiddels een vertrouwd adres is.
Vandaag heb ik de reserve-hoogteregelaar ff uit elkaar gehaald, mishandeld met een halve bus remmenreiniger, en weer netjes met wat verse LHM in elkaar gezet.
Ziet er weer uit als nieuw!
Eigenlijk wilde ik deze HR nog ff uitwisselen met mijn achterste HR, die volgens mij zo ranzig is als maar kan. De kont van mijn dame ligt namelijk in een half uurtje na motor uitschakelen op de grond.
Dit idee had ik opgevat omdat ik toch al de achterdemper en hitteschild eraf wilde slopen, dit om de bekabeling naar de ABS-sensor LA te vervangen voor hittebestendig siliconensnoer.
Helaas kwamen beide klusjes er niet meer van, maar gelukkig heb ik wel even die HR kunnen doen dus.
Is dat plastic op invloed van de werking van de sensor? Ik zie wel vaker dat ze gebarsten zijn maar volgens mij is t alleen maar een huisje als het ware. Maar goed, voor 26 euro zou ik het ook niet laten om hem te vervangen want de mantels van die kabels zijn ook allemaal krokant. die dingen hebben aardig wat warmte te vewerken.
Als je wil kunnen we wel eens een compressie en/of lektestje doen. Onrustig lopen kan o.a. worden veroorzaakt door compressie verlies door bijv vuile kleppen. Ik zie wel vaker dat alle appendages zijn vervangen, kleppen gesteld, etc etc en NOG lopen ze mager stationair. Dan weet je iig of de basis goed is of niet :)
Enige voorwaarde is dat mn garage leeg moet zijn ;)
:lol: Er is een groot schrijver aan je verloren gegaan Roger. Je verhalen zijn heerlijkl leesbaar en doorspekt van humor!! Een detail-goeroe, hoe kom je erop..
Fijn dat ie weer wat beter is geworden!!!!
Geen idee hoeveel slang ik nodig heb, ik weet niet eens of ik het nodig heb. Sterker nog; ik blijf er maar eens mooi vanaf, eerst de VC perikelen oplossen :wink:
Prima hoor. Mocht ik nog wat voor je kunnen betekenen in deze, dan hoor ik het wel. Ik heb nu een paar meter liggen tenminste.
Veel succes met je VC-probleempje. Ik heb, zoals beschreven, afgelopen zondag enkele massapunten aangepakt en zelfs op een type 2 maakt dat flink verschil. Ik heb weer een heel andere auto, motor loopt veel mooier (lees: MM comp krijgt betere spanning) en het geheel is weer beter doseerbaar met het gaspedaal.
En mijn vering is nu één en al genieten met deze 'nieuwe' VC.
Dezelfde ervaring met het aanpakken van de massapunten heb ik ook, vooral mijn vorige XM knapte daar flink van op.
Ik geloof het graag Roger. Ik blijf er bij dat het gebruik van meer dan 1 massapunt een principiële ontwerpfout is: Een kort draadje naar een blank stuk carroserie, da's makkelijk. En daarbij vergeten dat je van plaatdeel naar plaatdeel overgangsweerstanden hebt die in de loop van de jaren alleen maar toenemen door onder andere corrosie.
Gelukkig is deze denkwijze niet typisch Frans. :wink:
Ben het volledig met je eens Wim :wink:
Maar het blijft daar niet bij: Ook de dikke massakabel die direct naar het blok loopt (voor met name je startmotor) is vaak een potentiële veroorzaker van heel wat leed.
Knijp eens een startkabel op je minpool, en zet de andere kant op een mooi blank deel van je blok. Gaat je auto hiervan mooier lopen? An die Arbeit dan...
Ik schat dat dit bij de helft van de XMs wel wat verbetering kan gebruiken heden ten dage. Zo ook bij de mijne. Type 1 schijnt helemaal erg te zijn, daar hebben 2 liters blijkbaar een gevlochten litze van chassis naar blok... :roll: Heb ik van horen zeggen., althans. Over ontwerpfouten gesproken.
Modedit: Mike en ik hadden dit draadje min of meer gekaapt. Ik heb onze discussie verwijderd (ging over draaddiktes) en de conclusie in Mike's draadje neergezet. :moderator:
Oh? Dat had ik best willen lezen :lol: Maar ik begrijp dat je de boel een beetje terzake wilt houden per topic. Bovendien denk ik niet dat jullie me veel nieuws kunnen leren over draaddiktes.
Oh, en de heren forumcollegae mogen me feliciteren: ik ben sinds dinsdag 2 november eigenaar van een huis met oprit voor het groene monster, én ruimte voor een (nog te bouwen) garage ernaast zodat de DS ook eindelijk eens kurkiedroog kan staan. Zal ik een brug of smeerput nemen in die garage?
Hmm, beide heeft zijn voor- en nadelen.
Overigens staat in de straat waar ik ga wonen ook steeds een mooie donkergrijze XM, zonder type-aanduiding op de voorspatborden. Moet ook een liefhebber zijn, want het is een erg fraai exemplaar!
Sowieso rijden er alleen nog maar liefhebbers in een XM, denk ik. Wie anders betaalt er nog zoveel aan Vadertje Staat per kwartaal om in zo'n oud vehikel te mogen rijden?
Proficiat! :ballonnen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning met oprit en toekomstige garage :wink:.
Helemaal top Roger, wanneer kunnen wij de brug op!?
:lol: "wanneer kunnen wij de brug op" :lol:
Bij deze kun je volgens mij gewoon erop parkeren als je m niet gebruikt
Neem aan dat het nieuwe huis niet zo maar out of the blue was Roger? Proficiat! Ook in Arnhem?
Ha ha ha ha...was Arnhem trouwens niet één brug te ver??? :schater:
Hee Roger, da's mooi. Gefeli met je nieuwe woning. En je sleutel- annex stallingplaats natuurlijk.
En inderdaad, het hele verhaal ging over draaddiktes en het wel of niet gebruiken van massieve kernen in een automobiel. ;-)
Van harte Roger, mooi dat alles rond is :) Wordt het nu een periode van klussen ? Of valt het allemaal wel mee ?
Iedereen bedankt voor de felicitaties! Het wordt wel enig kluswerk, maar gelukkig kan ik veel (zo niet alles) zelf doen. Als XM-bezitter moet je toch 2 rechterhanden hebben hé? (of een heel dikke portemonnee. En daarnaast kun je in voorgaande zin ook 'DS' invullen waar ik 'XM' heb geschreven. Wacht es effe... Ik heb allebei!! Hmm... stof tot nadenken)
In combinatie met mijn studie heb ik nu dus helemáál zero vrije tijd meer. Ik ben dus blij dat ik de laatste tijd de XM lekker verwend heb, want nu moet ze me even gewoon blijven dienen zonder problemen. Waar ik overigens alle vertrouwen in heb, want ze rijdt weer heerlijk comfortabel na de laatste ingrepen.
Daarom verhuis ik ook 1 brug terug, namelijk naar Westervoort. Maar jullie zijn nog steeds allemaal welkom hoor! Het zal alleen nog ff duren voordat jullie bij mij op de brug kunnen, de garage doe ik als 1 van de laatste dingen. Eerst zorgen dat ik de boel zover verbouwd heb, dat we kunnen oververhuizen. En ook nog ff ruimte maken voor m'n flipperkast, mijn andere passie naast de Citrofilie.
Goh Westervoort, daar heb ik nog even gewoond op een kamertje tijdens mijn studieperiode in Arhnem.
Ff gauw een kleine update: de dame heeft toch wel wat te lijden onder onze behandeling tijdens de koude van de afgelopen weken.
Ten eerste wilde ondergetende eigenwijze z@k per se het raam op een kier hebben terwijl het vastgevroren zat: kabeltje waarschijnlijk uit een aangeschroefd tonnetje gefloept. :roll: Ik heb de deurbekleding er al af liggen om het raam weer omhoog te krijgen, verder heb ik er helaas nog niks aan kunnen doen. Ik heb helaas 0,0 tijd momenteel...
Daarnaast heeft vrouwlief zó hard aan de handgreep van het passagiersportier lopen trekken (terwijl het slot van de deur vastgevroren was, je kan 10 x roepen "doe ff rustig!" maar ze begrijpen niet dat je dol bent op zo'n auto en soms ff wat verder moet kijken dan je neus lang is.) dat diezelfde handgreep nu iets verder uit de deur staat. Oftewel: aan de linkerkant klikt de handgreep normaal een kleine centimeter uit als je de deur opendoet, en nu doet ze dat ook permanent aan de rechterkant. Komt wel weer goed, maar again die vrije tijd...
Verder houdt ze zich technisch gelukkig voorbeeldig nog steeds! *klopt af* Hoef je niks aan te doen, collega's met veel nieuwere auto's blijven staan met vage problemen en kapotte accu's maar deze dame start iedere ochtend vlot en zonder morren. ABS werkt perfect met dit gladde weer en winterbanden blijken de beste uitvinding sinds condooms. En ik dacht nog wel dat dat een verkooppraatje was... (die winterbanden dan he!)
:wtf: En ik maar denken dat de uitdrukking was: "the best invention since sliced bread." :lol:
Nog mooier is dat hij blijkbaar die banden uit hetzelfde rubberbudget heeft betaald als de condooms en het potje nu leeg is, gezien het feit dat zn 2e onderweg is :lol:
Ps, als je een nieuw mechanisme nodig hebt moet je maar een gil geven he ;) Dan regelen we wel weer wat
Ik bezit de luxe van een one-touch mechanisme op die plek, mijn waarde vriend. En ik meende dat je die niet meer had, voor type 2. Toch? En deze eigenwijze zeikerd wil niet omsolderen naar type1 bovendien. :roll: :shock:
Ik vrees dat ik gewoon ff ergens 5 loze uurtjes moet zien te vinden, dan reviseer ik dit mechanisme (heb echt hele sterke kabeltjes ervoor!) en zet ik meteen die onbekraste ruit erin die ik toen van je gekocht heb. Nee die had ik nog steeds niet gemonteerd nee. :oops: :P
Qua rubberbudget... nee, I'll let that one slide. :wink:
Hoe is het met jullie nieuwste aanwinst in-de-maak? Laatste nieuws van deze kant is dat het een zeer jonge jongedame lijkt te betreffen :mrgreen: :clap: Nu weet ik waarom ze dat een koningswens noemen.
Leuk dat je weer effe een update geeft Roger, en proficiat. Papa van een dochter worden is nl heel speciaal!
Hey mensen. Ik heb een tijdlang niets van me laten horen, maar ik blijf de boel hier wel volgen, en ik rijd nog steeds met veel plezier de groene dame!
Wat hebben we toch fantastische auto's: zonder mokken rijdt ze al maanden mijn hele gezin rond terwijl ze minder aandacht krijgt dan ze gewend is.
Natuurlijk heb ik inmiddels het raammechanisme gereviseerd en het deurpaneel weer teruggezet, is ze inmiddels enkele keren gepoetst, 3 weken geleden heb ik het leer intensief behandeld (voordat de felle zon erop ging schijnen!) en dat ziet er nu weer prachtig gevoed uit.
Maar! Ik heb nog steeds af en toe die ABS-storing aan de sensor linksachter. Ik heb vanmiddag het hele zootje daar losgehaald (wiel eraf, remklauw los, remschijf eraf, bouten voor het wiellager/as gelost).
Ik wilde net het wiellager/as combinatiegeval gaan overtuigen om los te komen (wat niet erg lukte) toen mijn zoontje naar me toekwam en meldde dat hij een stukje met mij wilde gaan wandelen. Met het prachtige weer van vanmiddag kon ik natuurlijk geen nee tegen hem zeggen, en nadat hij 'geheel toevallig' recht richting dichtstbijzijnde speeltuin liep, bleven we daar een uurtje schommelen, van de glijbaan etc, vaders alhier kennen de oefening.
Toen ik terug bij de auto kwam bleek de wiellager/wielas combi nog steeds niet van plan om zich van de rest van de draagarm te laten verwijderen, ondanks kwistig sproeien met kruipolie voordat ik met zoonlief ging spazieren.
Omdat het al laat werd heb ik de boel maar weer in elkaar gedraaid.
Ik heb hier wel een paar vragen aan overgehouden: De ABS sensor ziet er nieuw uit. Dat ding zit met een klein boutje van 8mm vast op een as waar weer een 10mm bout in zit. Deze 10 mm. bout is een cm of 5/6 lang, en volgens mij moet deze het signaal van de pulsgever op de wielas doorgeven aan de ABS-sensor. Weet iemand of dat klopt? Zo ja, dan vermoed ik dat deze bout bij mij te diep komt, en dan zou er dus een extra vulringetje onder moeten.
Iemand ervaring met deze typische Citroën-constructie? (want vreemd, nog nooit zo gezien en dus uniek?)
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen want volgens mij is dit het enige wat mijn dame een fris APK-jaar in de weg staat. En ze moet toch echt rapido zo'n nieuw brevetje halen.
EDIT: en nog een extra vraagje: kan iemand me vertellen waar de klopsensor van een TCT zit? Toen ik vorige week de Lexia een aankoppelde, stond deze er als storing in. Dat zou de altijd wat rauwige stationairloop van mijn groene trots kunnen verklaren (stationair tussen 9-13 graden vervroeging ontsteking)
Klopsensor zit onder je inlaat spruitstuk ergens midden voor op het blok, rond ding met een boutje in t midden. Misschien dat je hem net kan zien :P
Vanmiddag heb ik onder streng toeziend oog van mijn zoontje de ruitensproeiervloeistof bijgevuld, met al dat stuifmeel van de laatste weken vliegen de liters er weer doorheen.
Aangezien ik de laatste tijd sterk de klopsensor verdacht als veroorzaker van de onrustige stationairloop van mijn groene vriendin, insoecteerde ik eens even de plek waar het kreng naar verluid hoort te zitten. (Tnx nog Matthijs, love you! ;^)
Wat blijkt? Het ding heeft een fraaie dikke barst in de behuizing, vanuit de kern naar buiten toe. Die lijkt me dus inderdaad niet helemaal correct meer werken.
Heb meteen vanavond maar uitgezocht welk type ik nodig had en een nieuwe besteld (mijn Duitse vriend was natuurlijk weer veruit de goedkoopste). Was nog knap lastig: ze hebben service.citroen.com anders ingedeeld en je kunt nou geen f*ck meer vinden. Geen nuttige info i.i.g.
Overigens is verhuizen soms best prettig: ik vond vanavond de hoogteregelaar die ik als reserve had gekocht, terug. Kan ik die mooi alvast schoonmaken en daarna ooit eens uitwisselen met de -ongetwijfeld- vervuilde HR's die nu onder de dame hangen.
Uit nieuwsgierigheid: Wat betaal je bij je Duitse vriend?
26 euro nogwat voor de sensor, en daar komt dan een tientje verzendkosten bij.
Ik vond het in een half avondje Goochelen nergens goedkoper. Komt nog bij dat het voor mij inmiddels een vertrouwd adres is.
Da's inderdaad spotgoedkoop.
Vandaag heb ik de reserve-hoogteregelaar ff uit elkaar gehaald, mishandeld met een halve bus remmenreiniger, en weer netjes met wat verse LHM in elkaar gezet.
Ziet er weer uit als nieuw!
Eigenlijk wilde ik deze HR nog ff uitwisselen met mijn achterste HR, die volgens mij zo ranzig is als maar kan. De kont van mijn dame ligt namelijk in een half uurtje na motor uitschakelen op de grond.
Dit idee had ik opgevat omdat ik toch al de achterdemper en hitteschild eraf wilde slopen, dit om de bekabeling naar de ABS-sensor LA te vervangen voor hittebestendig siliconensnoer.
Helaas kwamen beide klusjes er niet meer van, maar gelukkig heb ik wel even die HR kunnen doen dus.
Geduld is een schone zaak, bij de volgende beun actie is het zo gebeurd, wel even de rubbers van de hoogteregelaars mede vervangen. :wink:
Is dat plastic op invloed van de werking van de sensor? Ik zie wel vaker dat ze gebarsten zijn maar volgens mij is t alleen maar een huisje als het ware. Maar goed, voor 26 euro zou ik het ook niet laten om hem te vervangen want de mantels van die kabels zijn ook allemaal krokant. die dingen hebben aardig wat warmte te vewerken.
Als je wil kunnen we wel eens een compressie en/of lektestje doen. Onrustig lopen kan o.a. worden veroorzaakt door compressie verlies door bijv vuile kleppen. Ik zie wel vaker dat alle appendages zijn vervangen, kleppen gesteld, etc etc en NOG lopen ze mager stationair. Dan weet je iig of de basis goed is of niet :)
Enige voorwaarde is dat mn garage leeg moet zijn ;)
Pagina's