Dat uitzoeken is minder simpel dan gedacht Wim, zie hierboven. Er worden er dus meerdere doorverbonden tijdens starten.
Dat is wel simpel hoor: Je sluit een kant van de multimeter aan op de dunne draad van je startmotor en gaat dan aander andere kant zoeken welke draad er bij hoort m.b.v. weerstandsmeting. Het zijn maar 3 stekers/6 draden. :wink: Eventueel je meetsnoer verlengen met een stuk draad.
Dat uitzoeken is minder simpel dan gedacht Wim, zie hierboven. Er worden er dus meerdere doorverbonden tijdens starten.
@Detlev, dat relais hoort er niet, en nergens niet. Eigenlijk hadden ze dat wel moeten inplannen/designen maar dat is niet zo gedaan.
Het enige relais is het P/N/D relais van de automaatbak en de bendix op de startmotor....
Voor de goede orde, het is niet de startstroom die door je contactslot loopt, maar "slechts" de stroom die de bendix activeert. De startstroom die de startmotor laat draaien wordt ingeschakeld door je bendix/startrelais en loopt rechtstreeks van de accu...
Kan iemand mij vertellen welk relais het P/N/D relais is. liefst het nummer wat die heeft in de schema's
Is dat niet gewoon de startrelais ? Die heb ik in ieder geval voor de vakantie nog vervangen en heeft mbt het probleem van niet starten wanneer heet niet opgelost...
Edit maar nu zit ik weer op Hans te antwoorden in iemand ander's draadje waarvoor sorry.... :?
Ik ben voorzichtig optimistisch dat ik een oorzaak heb gevonden, toch het contactslot.
Ik heb net mijn contactslot helemaal gedemonteerd. Ik had een linkje via de pb van Lucas naar een site met foto's van demontage van het elektrische gedeelte. Na dat bekeken te hebben toch de stoute schoenen aangetrokken en de mijne weer uit de auto gehaald. Dat ging heel eenvoudig omdat ie gewoon op de grond naast de dorpel lag, ik had hem nog niet terug ingebouwd.
Na 1 blik op mijn contactslot was al direct duidelijk dat ik een ander type heb dan de fotoreportage :evil: , ik denk het verschil tussen Valeo (die ik heb) en Simplex. Toch maar verder. Het elektrische gedeelte:
Na het verwijderen van de ene helft van het plastic omhulsel ziet het er zo uit:
De rest van het binnenwerk wordt opgesloten door de halve maanvormige contacten van de buitenste 2 draden:
Te zien is dat er best wat zwarte aanslag is, voornamelijk op het contact met de blauwe draad. Dit is 1 van de draden die contactmaken als de sleutel in de startpostitie gezet wordt.
Alle onderdeeltjes op een rij:
Het ontwerp van Valeo lijkt me beter dan wat ik van de andere op foto's heb gezien, met kogeltjes enzo. Het is vrij simpel en doet redelijk degelijk aan.
Ik heb de contacten schoon gemaakt en vervolgens de boel weer netjes gemonteerd.
Na het slot weer in de auto te hebben aangesloten natuurlijk direct proberen te starten: et voila, draaien en starten!
Maar dat was wel vaker als je iets nieuws probeerde, de eerste poging succes, en vervolgens was het dan weer mis.
Maar nu zijn poging 2 en 3 ook succesvol :clap:
Ook is er direct reactie van de startmotor, voorheen duurde dat meestal een gedeelte van een seconde.
Het lijkt er dus op dat het contactslot door de zwarte aanslag vaak toch net te veel weerstand had (wellicht in combinatie met andere overgangsweerstanden in het circuit). Ik hoop het lek nu boven te hebben, maar eerst maar eens kijken hoe e.e.a. zich houdt de komende tijd.
Wat wel vreemd is, is dat het reserveslot van Mark dezelfde problemen oplevert in mijn auto terwijl dat slot in Marks dame prima werkt. Misschien heb ik elders in het systeem meer weerstand zitten dan Mark in zijn Xm oid. Later toch de aarding (van o.a. de ecu) nog maar eens checken zoals door jullie aangeraden wordt.
Nu de boel maar even netjes dichtbouwen en later deze week de ecu van Marco weer terugbrengen.
Gelukkig niet al te veel victorie gekraaid. Na alles weer helemaal ingebouwd te hebben en weer even testen toch weer een paar keer moeten starten voordat de startmotor draaide :evil: . Het lijkt toch wel veel beter dan voor het schoonmaken.
Wellicht is het slot toch meer versleten dan gedacht en vormt er zich snel nieuwe aanslag.
Binnenkort zou Matthijs een set sloten incl RF kiekert over hebben, die dan maar eens gaan proberen en die aardcontacten opfrissen....
Op het een na onderste fotootje is al duidelijk te zien dat de linkerkant van het middelste lipje is weggevreten door een vonkbrug. Ergo: het contactslot is bezig met z'n laatste reis naar de eeuwige contactslotjachtvelden. Helaas maar waar. :?
Valeo of Simplex, het maakt niet uit, beide is een rukconstructie. Als je vermogen schakelt dan doe je dat door de contactvingers zo snel mogelijk naar of van elkaar te laten bewegen om de beruchte vonkbrug zo kort mogelijk te laten duren. Bij deze sloten is die tijd relatief lang, dus is de vonkbrug lang in stand en dat plasma laat het koper (of wat het ook is) verdampen. Het is wat dat betreft beter om het slot een vermogensrelais te laten schakelen, een modificatie die bij de Xantia vanaf type 1b is uitgevoerd.
Er zaten na schoonmaken wel wat putjes inderdaad, maar heel erg slecht zag het er niet uit.
Is die modificatie voor de mini-Xm eventueel uit een sloper te trekken en over te zetten op de Xm of is dat een heidens karwei ivm een compleet andere opzet van de bedrading?
Geen flauw idee, daar heb ik me nog niet in verdiept. Op het mini-XM forum is er genoeg over geschreven en zijn er diverse verwijzingen naar fotoseries op Thaise :shock: sites.
Is wat je van Lucas hebt gehad ook Thais (krulletters)?
:mrgreen: En de reden? Teveel mini-XM's kwamen ruim binnen de garantieperiode met contactslotproblemen terug bij de dealer. :lolno:
Maar terug naar je probleem Gerrie. Wat je kunt doen is het dunne draadje loshalen van je startmotor en daarmee een relais te laten bekrachtigen. Dit relais schakelt dan de accuspanning op de Bendix. Grote kans dat het relais zonder problemen opkomt; het trekt in ieder geval veel minder stroom.
Laat maar weten of je me begrijpt, anders maak ik een schemaatje.
jep, in het elektrische deel. Ik neem van Matthijs een sloten set over. Die probeer ik dan. Mocht dat geen soelaas bieden koop ik een nieuwe. Zag ik laatst ergens voor 50 euro ex btw oid geloof ik....
@Maarten: dát hulprelais werd gevoed via het cc-circuit. Wat ik bedoel is dat Gerries hulpdraadje via een relais aan de accu wordt geschakeld (in plaats van de startknop waar Gerrie het over heeft gehad). En de relais zelf wordt via het contactslot bekrachtigd. Daar zit niks geen cc tussen omdat het binnen het eigen circuit van de startmotor blijft.
Hoewel ik nog steeds niet goed snap waarom, kost dat net iets te veel startmotors.....
De cruisecontrol zal er wel net wat spanning op zetten. Zo weinig dat de startmotor nooit aan gaat, maar een relais wel om klapt en dan je startmotor oprookt.
Wim, het is niet logisch maar het relais dat ik verwijderd heb zat echt alleen op het stuurdraadje.
En dat zorgt er dus dat de cc de startmotor activeert.....
anders had ik het wel teruggezet.
Linkje zal ik later plaatsten. Zit nu op de telefoon te klooien......
op cifo heeft JanSr ook een tijdje geklooit met starten en cc. Hij had heg over aarde van de 1 die via de ander liep oid. Dat extra relaistje had een plus een aarde het signaal draadje vanaf het contactslot (dat eerst naar de bendix ging) en uitgaande naar de bendix. Dat was alles.....
Ik heb de WPH schema's bekeken en ik ben er niet van overtuigd dat 'mijn relais' dat probleem geeft. Maar je kunt het proberen door dat relais een lampje aan te laten schakelen. Als die tijdens het rijden gaat branden bij het inschakelen van de cc zit dat elektrieke circuit gruwelijk verkeerd ontworpen in elkaar.
Als ik meer verstand had gehad van verzekeringen had ik je wel een brand verzekering aangepraat :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is wel simpel hoor: Je sluit een kant van de multimeter aan op de dunne draad van je startmotor en gaat dan aander andere kant zoeken welke draad er bij hoort m.b.v. weerstandsmeting. Het zijn maar 3 stekers/6 draden. :wink: Eventueel je meetsnoer verlengen met een stuk draad.
oja, natuurlijk! Volgende week maar even doen!
Jongens, kijk nou ff naar de massa i.p.v. je blind te staren op de plus... zoals eerder opgemerkt: je zou niet de eerste zijn.
Kan iemand mij vertellen welk relais het P/N/D relais is. liefst het nummer wat die heeft in de schema's
Het is de meest linkse achter de linker koplamp geloof ik, met een geel relaisvoetje....
Het nummer op schema/tekening weet ik zo niet.
Is dat niet gewoon de startrelais ? Die heb ik in ieder geval voor de vakantie nog vervangen en heeft mbt het probleem van niet starten wanneer heet niet opgelost...
Edit maar nu zit ik weer op Hans te antwoorden in iemand ander's draadje waarvoor sorry.... :?
Ik ben voorzichtig optimistisch dat ik een oorzaak heb gevonden, toch het contactslot.
Ik heb net mijn contactslot helemaal gedemonteerd. Ik had een linkje via de pb van Lucas naar een site met foto's van demontage van het elektrische gedeelte. Na dat bekeken te hebben toch de stoute schoenen aangetrokken en de mijne weer uit de auto gehaald. Dat ging heel eenvoudig omdat ie gewoon op de grond naast de dorpel lag, ik had hem nog niet terug ingebouwd.
Na 1 blik op mijn contactslot was al direct duidelijk dat ik een ander type heb dan de fotoreportage :evil: , ik denk het verschil tussen Valeo (die ik heb) en Simplex. Toch maar verder. Het elektrische gedeelte:
Na het verwijderen van de ene helft van het plastic omhulsel ziet het er zo uit:
De rest van het binnenwerk wordt opgesloten door de halve maanvormige contacten van de buitenste 2 draden:
Te zien is dat er best wat zwarte aanslag is, voornamelijk op het contact met de blauwe draad. Dit is 1 van de draden die contactmaken als de sleutel in de startpostitie gezet wordt.
Alle onderdeeltjes op een rij:
Het ontwerp van Valeo lijkt me beter dan wat ik van de andere op foto's heb gezien, met kogeltjes enzo. Het is vrij simpel en doet redelijk degelijk aan.
Ik heb de contacten schoon gemaakt en vervolgens de boel weer netjes gemonteerd.
Na het slot weer in de auto te hebben aangesloten natuurlijk direct proberen te starten: et voila, draaien en starten!
Maar dat was wel vaker als je iets nieuws probeerde, de eerste poging succes, en vervolgens was het dan weer mis.
Maar nu zijn poging 2 en 3 ook succesvol :clap:
Ook is er direct reactie van de startmotor, voorheen duurde dat meestal een gedeelte van een seconde.
Het lijkt er dus op dat het contactslot door de zwarte aanslag vaak toch net te veel weerstand had (wellicht in combinatie met andere overgangsweerstanden in het circuit). Ik hoop het lek nu boven te hebben, maar eerst maar eens kijken hoe e.e.a. zich houdt de komende tijd.
Wat wel vreemd is, is dat het reserveslot van Mark dezelfde problemen oplevert in mijn auto terwijl dat slot in Marks dame prima werkt. Misschien heb ik elders in het systeem meer weerstand zitten dan Mark in zijn Xm oid. Later toch de aarding (van o.a. de ecu) nog maar eens checken zoals door jullie aangeraden wordt.
Nu de boel maar even netjes dichtbouwen en later deze week de ecu van Marco weer terugbrengen.
Gelukkig niet al te veel victorie gekraaid. Na alles weer helemaal ingebouwd te hebben en weer even testen toch weer een paar keer moeten starten voordat de startmotor draaide :evil: . Het lijkt toch wel veel beter dan voor het schoonmaken.
Wellicht is het slot toch meer versleten dan gedacht en vormt er zich snel nieuwe aanslag.
Binnenkort zou Matthijs een set sloten incl RF kiekert over hebben, die dan maar eens gaan proberen en die aardcontacten opfrissen....
Op het een na onderste fotootje is al duidelijk te zien dat de linkerkant van het middelste lipje is weggevreten door een vonkbrug. Ergo: het contactslot is bezig met z'n laatste reis naar de eeuwige contactslotjachtvelden. Helaas maar waar. :?
Valeo of Simplex, het maakt niet uit, beide is een rukconstructie. Als je vermogen schakelt dan doe je dat door de contactvingers zo snel mogelijk naar of van elkaar te laten bewegen om de beruchte vonkbrug zo kort mogelijk te laten duren. Bij deze sloten is die tijd relatief lang, dus is de vonkbrug lang in stand en dat plasma laat het koper (of wat het ook is) verdampen. Het is wat dat betreft beter om het slot een vermogensrelais te laten schakelen, een modificatie die bij de Xantia vanaf type 1b is uitgevoerd.
Er zaten na schoonmaken wel wat putjes inderdaad, maar heel erg slecht zag het er niet uit.
Is die modificatie voor de mini-Xm eventueel uit een sloper te trekken en over te zetten op de Xm of is dat een heidens karwei ivm een compleet andere opzet van de bedrading?
Geen flauw idee, daar heb ik me nog niet in verdiept. Op het mini-XM forum is er genoeg over geschreven en zijn er diverse verwijzingen naar fotoseries op Thaise :shock: sites.
Is wat je van Lucas hebt gehad ook Thais (krulletters)?
Nee, dat was "gewoon" Frans....
Hehehe, verdere uitleg over mijn brede grijns n.v.t. :mrgreen:
8)
:mrgreen: En de reden? Teveel mini-XM's kwamen ruim binnen de garantieperiode met contactslotproblemen terug bij de dealer. :lolno:
Maar terug naar je probleem Gerrie. Wat je kunt doen is het dunne draadje loshalen van je startmotor en daarmee een relais te laten bekrachtigen. Dit relais schakelt dan de accuspanning op de Bendix. Grote kans dat het relais zonder problemen opkomt; het trekt in ieder geval veel minder stroom.
Laat maar weten of je me begrijpt, anders maak ik een schemaatje.
Is een nieuw contactslot duur of NFP??
Wim, de cruisecontrol schakelde dan het relais en dus de startmotor in. Dat was nou juist het probleem.
Wat Maarten zegt :mrgreen:
Hoewel ik nog steeds niet goed snap waarom, kost dat net iets te veel startmotors.....
Het probleem is toch in het slot zelf?
jep, in het elektrische deel. Ik neem van Matthijs een sloten set over. Die probeer ik dan. Mocht dat geen soelaas bieden koop ik een nieuwe. Zag ik laatst ergens voor 50 euro ex btw oid geloof ik....
@Maarten: dát hulprelais werd gevoed via het cc-circuit. Wat ik bedoel is dat Gerries hulpdraadje via een relais aan de accu wordt geschakeld (in plaats van de startknop waar Gerrie het over heeft gehad). En de relais zelf wordt via het contactslot bekrachtigd. Daar zit niks geen cc tussen omdat het binnen het eigen circuit van de startmotor blijft.
Zet die link ook even hier neer, dan heeft een ander er ook nog wat aan :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De cruisecontrol zal er wel net wat spanning op zetten. Zo weinig dat de startmotor nooit aan gaat, maar een relais wel om klapt en dan je startmotor oprookt.
Leg me dat 'ns uit. Volgens de WPH's heeft de cc niets met het startmotorcircuit van doen.
Dat moet je dan even aan Willem Roest vragen. Was een bekend probleem/uitdaging.
Wim, het is niet logisch maar het relais dat ik verwijderd heb zat echt alleen op het stuurdraadje.
En dat zorgt er dus dat de cc de startmotor activeert.....
anders had ik het wel teruggezet.
Linkje zal ik later plaatsten. Zit nu op de telefoon te klooien......
op cifo heeft JanSr ook een tijdje geklooit met starten en cc. Hij had heg over aarde van de 1 die via de ander liep oid. Dat extra relaistje had een plus een aarde het signaal draadje vanaf het contactslot (dat eerst naar de bendix ging) en uitgaande naar de bendix. Dat was alles.....
:wtf: ehh...technisch heb je niks aan me Gerrie maar begrijp ik nu goed dat je voor € 50,- van een hoop gezeik af bent??
Ik heb de WPH schema's bekeken en ik ben er niet van overtuigd dat 'mijn relais' dat probleem geeft. Maar je kunt het proberen door dat relais een lampje aan te laten schakelen. Als die tijdens het rijden gaat branden bij het inschakelen van de cc zit dat elektrieke circuit gruwelijk verkeerd ontworpen in elkaar.
Pagina's