daar meet ik oneindig (1 op de meter). Daar zou ik toch ook alleen maar een waarde moeten krijgen tijdens starten?? Dit gaat wat lastig met slechts 2 handen :mrgreen:
Kun je dat nog iets beter uitleggen Maarten? Het klinkt mij in de oren als de oplossing die er al zat namelijk. Ik denk dat er nog een extra onderbreking moet komen op de plus draad die van de accu komt, die het relais voedt als het waren. Die plus zou onderbroken moeten worden als de motor loopt zodat het startcircuit geen extra stroom rechtstreeks van de accu kan krijgen en het kleine extra relais kan bekrachtigen....
Je kan wel tig pleisters plakken op dit probleem, maar je moet de oorzaak vinden anders gaat het nooit werken. Is het een orginele CC? Dan hoeft daar nooit een relais tussen gebeunt te worden natuurlijk.
Heeft er ooit een oud alarm in gezeten ofzo ?
En idd, je moet de sleutel wel ff op de startstand zetten hehe
Het is de orginele cc inderdaad, en het liefst zou ik inderdaad het probleem oplossen ipv pleisters plakken.
Maar het gaat m'n pet wat te boven ben ik bang. Ik heb nu al een aantal keren gedacht dat ik het lek boven had maar elke keer dus niet.
Ik dacht zo iets te knutselen:
Die 2x links op het plaatje betekent niets overigens. Zou moeten gaan werken zo toch? Waar haal ik die 12V bij draaiende motor (en 0 als de motor niet draait) het eenvoudigst vandaan?
Nou al een keer nieuwe plus en min kabels gelegd? naar startmotor, accu, dynamo en massa vanaf zowel accu naar bak als massa's bij de ECU? Dat is echt de basis!
Dat heeft bij mij echt 90% geholpen. Nu wil die nog wel eens tik doen, maar dat is echt voor 100% afhankelijk van het alarm wat er in zit. Een keer extra klikken om hem er af te halen is het tot nu toe altijd starten lopen..
En de standenschakelaar van de automaat? Dat is ook een grote verdachte hoor bij deze types.. Of is die al uitgesloten?
Die standenschakelaar van de automaat lijkt het prima te doen. Ik hoor wel een luide klik in N en P en niets in D, 1, 2 of 3. Ook rommelen met de pook heeft nog nooit wat reactie opgeleverd. Evenals een ander relais, dat biedt ook geen soelaas.
De massa verbindingen die ik kan zien heb ik goed bekeken en zien er normaal uit. Alles zit goed vast en is niet gecorrodeerd.
Ik ga straks nog even onder de computerbak checken. Plus kabels lijken me goed omdat er geen enkele hapering is bij direct aansturen van de startmotor.
Nu ik dit zo even lees mag ik misschien snel even een tussenvraagje stellen?
Mijn moeder's (83) Xantia automaat blijft steken in de P stand. Met wat gemor aan de contactsleutel schiet ie wel na een tijdje proberen los, het is dus iets electrieks. Haar (niet Citroën) garage had voorgesteld om maar meteen de hele automaat te vervangen :shock:
Dat moet toch goeikoper kunnen? :lol:
Ja, vanaf de bak naar de accu, en vanaf je motor blok naar de accu (gewoon willekeurige punten op je motor pakken). en zo eigenlijk zover je kan komen in / om je motorruimte
zoals ik al meerdere malen heb gezegd: de originele kabelboom is KUT
Het feit dat ik met een prima uitziende kabelboom net iets meer dan een hele volt laadspanning win met het leggen van een nieuwe plus van dynamo naar accu, zegt genoeg over de kwaliteit...
Ditzelfde geldt voor de massa's. Dit heeft bij mij geholpen met het start gezeik..
Kijken naar zo'n draad heeft echt totaal geen nut. Goed doormeten en ook alle contactpunten opschuren. Anders gewoon een nieuwe leggen. Het is heel makkelijk! Gewoon een stuk draad met twee aangeknepen ogen en je draait hem er zo op. Je kan hem zelfs parallel aan de originele boom leggen...
Voor je allerlei rommel oplossingen gaat doen, pak nou eerst dit even goed aan! Beginnen bij de basis :wink:
Het is voor jullie ongetwijfeld gesneden koek, voor mij helaas niet.
Ik heb zojuist de massapunten links en rechts op de spatborden gemeten naar de min pool van de accu. Ook verschillende punten op het motorblok gepakt. De waarde is telkens 0,7 Ohm bij meten in de laagste setting op de multimeter.
Zitten er echt onder de computerbak ook nog aansluitingen? Er naast wel, die zijn volgens mij prima (ook 0,7 Ohm), maar echt onder de bak?
Ik krijg die namelijk slecht los omdat het boutje nogal verroest is. Dit doet vermoeden dat er wellicht slechte contacten onder zouden kunnen zitten, maar zijn die er wel daar?
Ik ga nu de verschillende contacten loshalen en opschuren...
Ik probeer wel alle tips te volgen, maar lukraak wat draden trekken lijkt me meer garant staan voor sluiting of andere problemen. Je moet dan wel weten wat je doet. Als alle weerstand waardes voor de aardmetingen 0,7 Ohm aangeven lijkt me daar ook geen probleem te zitten. Extra kabels zijn dan toch niet nodig? Plus kabels aanleggen vind ik te riskant eigenlijk.
Wim heeft gemeten, de verdenking viel toen op ECU/code paneel of contactslot. Beide zijn inmiddels vervangen en geven geen verschil....
Voor nog een systematische meetmeeting ben ik uiteraard te porren, ik los het probleem natuurlijk liever op dan een beunoplossing toe te passen. Maar ik ben bang dat de beunoplossing de enige is die ik wel voor elkaar krijg :oops:
Heb je nu dan ook gemeten wat er gebeurt op het moment dat je start? Daar ligt nou juist het probleem, want in rust functioneert het probleem perfect... Ik zou zeggen kijk wat er gebeurt als je start en die klik komt..
Ben zelf overigens ook geen elektronica held hoor :wink: Heb gelukkig van S. gebruik kunnen maken om alles vakkundig aan te leggen 8) :mrgreen:
ehhm ja. Wel gemeten maar zulke rare dingen dat ik vermoed dat dat geen goede metingen zijn. Ik kan ze wel even neerzetten:
Multimeter aan de ene kant op de plus pool en de andere op de het draadje dat afgetakt is van de startdraad (die naar de bendix loopt, ik gebruik dit draadje om op de pluspool te houden als starten niet lukt):
- Sleutel eruit: 1
- Op contact: 1
- Starten: 1, soms bij loslaten even een waarde, maar geen draaiende startmotor.
Toen nog "voor de gein" de multimeter op de min pool en de andere op het startdraadje:
- Sleutel eruit: 0,7 Ohm
- Op contact: 0,0 Ohm
- Starten: weet ik niet meer zeker, of een waarde of 1
Aangezien de bendix plus geschakeld is lijkt het me vreemd dat ik waardes meet als ik naar de min pool meet. Ik vermoed dus dat ik verkeerde dingen aan het meten ben.....
En aangezien verkeerd gemeten waardes kunnen leiden tot de verkeerde conclusies leek het me link deze te delen :wink:
Overigens is het best lastig meten en starten tegelijk in je 1tje :mrgreen:
Hahaha, dat geloof ik :D
Als je vanavond naar de supergeheime beunschuur komt kan ik je wel een handje helpen hoor :wink: Ben ook geen ster in elektronica, maar 2 weten iig meer dan 1 en heb je iig extra handen :D
Je kan wel tig pleisters plakken op dit probleem, maar je moet de oorzaak vinden anders gaat het nooit werken.
+1
En ja, Gerrie heeft de resten van een alarminstallatie => probleemveroorzaker nummer 1. Advies: handschoenenkastje er uit en alles wat op alarminbouw lijkt weghalen en de originele bedrading weer verbinden zoals het moet. Doe dit draad voor draad en na elke draad testen of de auto nog wil starten en met draaiende motor er niets raars gebeurt.
En verder de adviezen van Matthijs en Marco opvolgen. Daarmee raak je al veel (potentiële) storingsbronnen kwijt waar niet alleen de startmotor last van heeft.
Verder nog een spoedcursus multimetermeten.
- In theorie is 0,7 Ohm natuurlijk niet goed maar dat komt onder meer door het elektriek in de multimeter. Dus eerst de weerstand van dat apparaat zelf meten, die waarde is je echte 0 Ohm (zal wel iets van 0,3 of 0,4 zijn op het display).
- Weerstand meten over een actief circuit levert bijna per definitie onzinwaardes op. Niet doen dus.
- Alles wat stroom slurpt is met meer dan 10A afgezekerd. Daar lopen stromen die jouw multimeter niet aan kan en waardoor 'ie graag naar de eeuwige jachtvelden wil vertrekken. Niet doen dus.
- Bij storingzoeken meet je in eerste instantie spanningen. En dat doe je door altijd aan het begin en aan het einde te meten. Meet je spanningsval dan is er een overgangsweerstand. Dan ga je over dat deel de weerstand meten.
- Weerstand meten doe je ook over zaken die schakelen zoals schakelaar en relais. Een goede schakelaar kent 2 waardes: 0 Ohm en oneindig (= open).
De praktijk leert dat een alarmsysteem een bron van ellende is. O.a. starten en niet meer kunnen stoppen, niet kunnen starten, in een paar dagen een lege accu, etc.
En omdat de problemen van Gerrie tot nu toe geen duidelijke oorzaak hebben opgeleverd moet je systematisch gaan uitsluiten.
Gisteravond naar Marco geweest om zijn mediamultisuperverende ECU weer terug te brengen en om te ruilen voor een andere. Ook getweeen aan het meten geslagen. De verschillende aardpunten nogmaals langsgelopen en losgehaald en opgeschuurd. De aardkabel op de bak was de grootste uitdaging. Deze zit op de automaatbak en is niet geweldig bereikbaar. Via de linker wielkast kon Marco er bij. Lucas en Maarten kwamen ook nog even langs om te helpen. De aardpunten geven nu zeker geen rare waardes meer. Maarten heeft het handschoenenkastje er nog uitgehaald om daar eens te checken. Daar zit redelijk wat gebeund qua oud alarm enzo. Vooral Lucas kon eigenlijk niet wachten om de schaar te zetten in de dradenmeuk. Gezien de tijd hebben we het gelaten bij inventarisatie en het solderen van 1 hele slechte stekkerverbinding.Alles weer in elkaar gezet en wat getest. Het probleem is nog niet helemaal getackeld zo lijkt het. Starten gaat wel vaak goed, maar ging toch ook nog weer een keer niet.
Ik zal (als m'n nieuwe baan en gezin wat tijd toelaten) aan de slag moeten met het saneren van de dradenboel. Oude alarmmeuk er uit en de boel weer netjes maken. Ik kreeg ook nog de tip dat de nieuwe startmotor wellicht toch de boosdoener is. Dat komt vaker voor. Gezien het gedrag is die nu geen directe verdachte. Ook is de oude startmotor, die dezelfde symptomen had, volledig getest en gestript door een revisiebedrijf. Deze was perfect in orde. Voor de zekerheid heb ik toch een nieuwe gekocht en die ouwe als reserve.
De rit naar huis was heerlijk, de Xm leek soepeler. Dat zal wel verbeelding zijn of wellicht komt het door de betere aarding van de veercomputer?
Marco, Maarten en Lucas super bedankt, dit soort problemen kom ik zelf slecht uit, jullie hulp was erg fijn!
daar meet ik oneindig (1 op de meter). Daar zou ik toch ook alleen maar een waarde moeten krijgen tijdens starten?? Dit gaat wat lastig met slechts 2 handen :mrgreen:
Kun je dat nog iets beter uitleggen Maarten? Het klinkt mij in de oren als de oplossing die er al zat namelijk. Ik denk dat er nog een extra onderbreking moet komen op de plus draad die van de accu komt, die het relais voedt als het waren. Die plus zou onderbroken moeten worden als de motor loopt zodat het startcircuit geen extra stroom rechtstreeks van de accu kan krijgen en het kleine extra relais kan bekrachtigen....
Je kan wel tig pleisters plakken op dit probleem, maar je moet de oorzaak vinden anders gaat het nooit werken. Is het een orginele CC? Dan hoeft daar nooit een relais tussen gebeunt te worden natuurlijk.
Heeft er ooit een oud alarm in gezeten ofzo ?
En idd, je moet de sleutel wel ff op de startstand zetten hehe
Het is de orginele cc inderdaad, en het liefst zou ik inderdaad het probleem oplossen ipv pleisters plakken.
Maar het gaat m'n pet wat te boven ben ik bang. Ik heb nu al een aantal keren gedacht dat ik het lek boven had maar elke keer dus niet.
Ik dacht zo iets te knutselen:
Die 2x links op het plaatje betekent niets overigens. Zou moeten gaan werken zo toch? Waar haal ik die 12V bij draaiende motor (en 0 als de motor niet draait) het eenvoudigst vandaan?
Nou al een keer nieuwe plus en min kabels gelegd? naar startmotor, accu, dynamo en massa vanaf zowel accu naar bak als massa's bij de ECU? Dat is echt de basis!
Dat heeft bij mij echt 90% geholpen. Nu wil die nog wel eens tik doen, maar dat is echt voor 100% afhankelijk van het alarm wat er in zit. Een keer extra klikken om hem er af te halen is het tot nu toe altijd starten lopen..
En de standenschakelaar van de automaat? Dat is ook een grote verdachte hoor bij deze types.. Of is die al uitgesloten?
Die standenschakelaar van de automaat lijkt het prima te doen. Ik hoor wel een luide klik in N en P en niets in D, 1, 2 of 3. Ook rommelen met de pook heeft nog nooit wat reactie opgeleverd. Evenals een ander relais, dat biedt ook geen soelaas.
De massa verbindingen die ik kan zien heb ik goed bekeken en zien er normaal uit. Alles zit goed vast en is niet gecorrodeerd.
Ik ga straks nog even onder de computerbak checken. Plus kabels lijken me goed omdat er geen enkele hapering is bij direct aansturen van de startmotor.
Nu ik dit zo even lees mag ik misschien snel even een tussenvraagje stellen?
Mijn moeder's (83) Xantia automaat blijft steken in de P stand. Met wat gemor aan de contactsleutel schiet ie wel na een tijdje proberen los, het is dus iets electrieks. Haar (niet Citroën) garage had voorgesteld om maar meteen de hele automaat te vervangen :shock:
Dat moet toch goeikoper kunnen? :lol:
Ik zou het contactslot eens vervangen. Je hebt reactie bij morrelen met de sleutel. Automaat vervangen is onzin....
Ahaa, tuurlijk, merci!
naar massa's kijken heeft geen zin Gerrie, je moet METEN ;)
:mrgreen:
ehh, ja uiteraard. Dus van die massa punten naar de min van de accu de weerstand meten??
Ja, vanaf de bak naar de accu, en vanaf je motor blok naar de accu (gewoon willekeurige punten op je motor pakken). en zo eigenlijk zover je kan komen in / om je motorruimte
Gerrie,
zoals ik al meerdere malen heb gezegd: de originele kabelboom is KUT
Het feit dat ik met een prima uitziende kabelboom net iets meer dan een hele volt laadspanning win met het leggen van een nieuwe plus van dynamo naar accu, zegt genoeg over de kwaliteit...
Ditzelfde geldt voor de massa's. Dit heeft bij mij geholpen met het start gezeik..
Kijken naar zo'n draad heeft echt totaal geen nut. Goed doormeten en ook alle contactpunten opschuren. Anders gewoon een nieuwe leggen. Het is heel makkelijk! Gewoon een stuk draad met twee aangeknepen ogen en je draait hem er zo op. Je kan hem zelfs parallel aan de originele boom leggen...
Voor je allerlei rommel oplossingen gaat doen, pak nou eerst dit even goed aan! Beginnen bij de basis :wink:
Het is voor jullie ongetwijfeld gesneden koek, voor mij helaas niet.
Ik heb zojuist de massapunten links en rechts op de spatborden gemeten naar de min pool van de accu. Ook verschillende punten op het motorblok gepakt. De waarde is telkens 0,7 Ohm bij meten in de laagste setting op de multimeter.
Zitten er echt onder de computerbak ook nog aansluitingen? Er naast wel, die zijn volgens mij prima (ook 0,7 Ohm), maar echt onder de bak?
Ik krijg die namelijk slecht los omdat het boutje nogal verroest is. Dit doet vermoeden dat er wellicht slechte contacten onder zouden kunnen zitten, maar zijn die er wel daar?
Ik ga nu de verschillende contacten loshalen en opschuren...
Die kabels van accu naar bak/blok ook gehad?
Onder je computerbak zitten origineel geen massa aansluitingen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanks.
Ik heb niet specifiek kabels gemeten naar het blok of de bak, maar verschillende punten op het blok gepakt en dan was de waarde steeds 0,7 Ohm.
Ik ben wel een beetje uitgemeten geloof ik. Tijd voor een startknop of iets dergelijks....
Waarom volg je nou de helft van de tips niet op dan? Er kan toch nog wel weer een meet-dagje oid worden geroggelt.
Ik probeer wel alle tips te volgen, maar lukraak wat draden trekken lijkt me meer garant staan voor sluiting of andere problemen. Je moet dan wel weten wat je doet. Als alle weerstand waardes voor de aardmetingen 0,7 Ohm aangeven lijkt me daar ook geen probleem te zitten. Extra kabels zijn dan toch niet nodig? Plus kabels aanleggen vind ik te riskant eigenlijk.
Wim heeft gemeten, de verdenking viel toen op ECU/code paneel of contactslot. Beide zijn inmiddels vervangen en geven geen verschil....
Voor nog een systematische meetmeeting ben ik uiteraard te porren, ik los het probleem natuurlijk liever op dan een beunoplossing toe te passen. Maar ik ben bang dat de beunoplossing de enige is die ik wel voor elkaar krijg :oops:
Heb je nu dan ook gemeten wat er gebeurt op het moment dat je start? Daar ligt nou juist het probleem, want in rust functioneert het probleem perfect... Ik zou zeggen kijk wat er gebeurt als je start en die klik komt..
Ben zelf overigens ook geen elektronica held hoor :wink: Heb gelukkig van S. gebruik kunnen maken om alles vakkundig aan te leggen 8) :mrgreen:
ehhm ja. Wel gemeten maar zulke rare dingen dat ik vermoed dat dat geen goede metingen zijn. Ik kan ze wel even neerzetten:
Multimeter aan de ene kant op de plus pool en de andere op de het draadje dat afgetakt is van de startdraad (die naar de bendix loopt, ik gebruik dit draadje om op de pluspool te houden als starten niet lukt):
- Sleutel eruit: 1
- Op contact: 1
- Starten: 1, soms bij loslaten even een waarde, maar geen draaiende startmotor.
Toen nog "voor de gein" de multimeter op de min pool en de andere op het startdraadje:
- Sleutel eruit: 0,7 Ohm
- Op contact: 0,0 Ohm
- Starten: weet ik niet meer zeker, of een waarde of 1
Aangezien de bendix plus geschakeld is lijkt het me vreemd dat ik waardes meet als ik naar de min pool meet. Ik vermoed dus dat ik verkeerde dingen aan het meten ben.....
En aangezien verkeerd gemeten waardes kunnen leiden tot de verkeerde conclusies leek het me link deze te delen :wink:
Overigens is het best lastig meten en starten tegelijk in je 1tje :mrgreen:
Hahaha, dat geloof ik :D
Als je vanavond naar de supergeheime beunschuur komt kan ik je wel een handje helpen hoor :wink: Ben ook geen ster in elektronica, maar 2 weten iig meer dan 1 en heb je iig extra handen :D
Ik heb zo meer duidelijkheid, denk dat dat wel gaat lukken vanavond. Als m'n Xm wil starten tenminste :mrgreen:
+1
En ja, Gerrie heeft de resten van een alarminstallatie => probleemveroorzaker nummer 1. Advies: handschoenenkastje er uit en alles wat op alarminbouw lijkt weghalen en de originele bedrading weer verbinden zoals het moet. Doe dit draad voor draad en na elke draad testen of de auto nog wil starten en met draaiende motor er niets raars gebeurt.
En verder de adviezen van Matthijs en Marco opvolgen. Daarmee raak je al veel (potentiële) storingsbronnen kwijt waar niet alleen de startmotor last van heeft.
Verder nog een spoedcursus multimetermeten.
- In theorie is 0,7 Ohm natuurlijk niet goed maar dat komt onder meer door het elektriek in de multimeter. Dus eerst de weerstand van dat apparaat zelf meten, die waarde is je echte 0 Ohm (zal wel iets van 0,3 of 0,4 zijn op het display).
- Weerstand meten over een actief circuit levert bijna per definitie onzinwaardes op. Niet doen dus.
- Alles wat stroom slurpt is met meer dan 10A afgezekerd. Daar lopen stromen die jouw multimeter niet aan kan en waardoor 'ie graag naar de eeuwige jachtvelden wil vertrekken. Niet doen dus.
- Bij storingzoeken meet je in eerste instantie spanningen. En dat doe je door altijd aan het begin en aan het einde te meten. Meet je spanningsval dan is er een overgangsweerstand. Dan ga je over dat deel de weerstand meten.
- Weerstand meten doe je ook over zaken die schakelen zoals schakelaar en relais. Een goede schakelaar kent 2 waardes: 0 Ohm en oneindig (= open).
Wim, vermoed je dan een half actieve startblokkering die af en toe nog meedoet?
De praktijk leert dat een alarmsysteem een bron van ellende is. O.a. starten en niet meer kunnen stoppen, niet kunnen starten, in een paar dagen een lege accu, etc.
En omdat de problemen van Gerrie tot nu toe geen duidelijke oorzaak hebben opgeleverd moet je systematisch gaan uitsluiten.
Gisteravond naar Marco geweest om zijn mediamultisuperverende ECU weer terug te brengen en om te ruilen voor een andere. Ook getweeen aan het meten geslagen. De verschillende aardpunten nogmaals langsgelopen en losgehaald en opgeschuurd. De aardkabel op de bak was de grootste uitdaging. Deze zit op de automaatbak en is niet geweldig bereikbaar. Via de linker wielkast kon Marco er bij. Lucas en Maarten kwamen ook nog even langs om te helpen. De aardpunten geven nu zeker geen rare waardes meer. Maarten heeft het handschoenenkastje er nog uitgehaald om daar eens te checken. Daar zit redelijk wat gebeund qua oud alarm enzo. Vooral Lucas kon eigenlijk niet wachten om de schaar te zetten in de dradenmeuk. Gezien de tijd hebben we het gelaten bij inventarisatie en het solderen van 1 hele slechte stekkerverbinding.Alles weer in elkaar gezet en wat getest. Het probleem is nog niet helemaal getackeld zo lijkt het. Starten gaat wel vaak goed, maar ging toch ook nog weer een keer niet.
Ik zal (als m'n nieuwe baan en gezin wat tijd toelaten) aan de slag moeten met het saneren van de dradenboel. Oude alarmmeuk er uit en de boel weer netjes maken. Ik kreeg ook nog de tip dat de nieuwe startmotor wellicht toch de boosdoener is. Dat komt vaker voor. Gezien het gedrag is die nu geen directe verdachte. Ook is de oude startmotor, die dezelfde symptomen had, volledig getest en gestript door een revisiebedrijf. Deze was perfect in orde. Voor de zekerheid heb ik toch een nieuwe gekocht en die ouwe als reserve.
De rit naar huis was heerlijk, de Xm leek soepeler. Dat zal wel verbeelding zijn of wellicht komt het door de betere aarding van de veercomputer?
Marco, Maarten en Lucas super bedankt, dit soort problemen kom ik zelf slecht uit, jullie hulp was erg fijn!
Dit leedvermaak heb ik weer moeten missen, wegens familie verplichtingen :?
In iedergeval mooi dat e.e.a. is opgelost :P
;)
Maar dat oude alarmspul, alles wegwerken voor je verder gaat zoeken naar andere mogelijke problemen.
Dat is inderdaad de volgende stap. Maar de afgelopen 6 keer vertrekken met de Xm ging zonder problemen!! Er is dus in ieder geval al iets verbeterd :D
Dan zou ik de omlegging van startdraad van contactslot richting handschoenenvakje en weer terug naar contactslot er als eerste tussenuit halen.
Pagina's