Goed advies om probleemgerelateerde onderdelen na te gaan en uit te sluiten en een compressietest kan altijd uitgevoerd worden. Een uitlezing met het MP kastje is noodzaak om het probleem omtrend het inhouden te achterhalen.
Indien de zuigerveren en cilinderwanden versleten zijn, zou dat ook tot flinke olieverbruik en blauwe rook uit de uitlaat moeten leiden. Timo zou het olieverbruik moeten aangeven. Ook vervuilde, vastzittende zuigerveren kunnen voor compressieverlies zorgen.
Ik snap Timo wel dat hij van de situatie gebruik wil maken en probeert diverse dingen te vervangen, ook al is dit niet de juiste manier van diagnose stellen.
Ik heb nog amper wat vervangen? Ik heb na aanraden de XM uitgelezen, waar lambda en temperatuursensor uit kwam. De lamda zou ik bij Wes vervangen, maar dat paste helaas niet, waardoor ik die na mijn vakantie ga vervangen. Toen heb ik de temperatuursensor vervangen voor één uit de XM van Wes, en ik mocht de zo goed als nieuwe stappenmotor lenen om te kijken hoe de XM zich zou gedragen. Mocht na de lambdawissel het nog steeds niet over zijn, heb ik de foutcodes in elk geval weggewerkt, en ga ik verder kijken zoals een compressietest, dat is een hele goede. Dus van 'alles lopen vervangen' is m.i. niet echt sprake?
Overigens is het olieverbruik 0. Staat altijd op max, nog nooit bij hoeven vullen. Dat was bij mijn BX 1.6 en Xantia 1.8 8v wel anders, die lustte een behoorlijke slok. :?
[off topic]Ik herinner me een zin uit het instructieboek van mijn Xant (ook 1,8 8v) die zei dat na het inrijden een verbruik van 1 liter olie op 2.000 km mogelijk is. :shock: [/off topic]
Goed samengevat :wink:. Gelukkig dat je geen olieverbruik hebt.
Overigens, een lambdasonde storing wil niet automatisch zeggen dat de lambdasensor aan vervanging toe is. De ontsteking, uitlaatafdichtingen voor de lambdasensor en de injectie/benzine hebben ook invloed op de lambdameting.
Woeps, wel een fijn idee dat deze er niet meer onder zitten. :wink:
De "nieuwe" hadden dit niet? Want Wes z'n XM had toch ook al wel wat kilometertjes achter de kiezen...
Stiller ja! Ze kraakte altijd bij het in- en uitveren. Ik dacht dat het de veerpoten waren die stroef liepen, of er werd gesuggereerd dat de handremkabels ingesmeerd moesten worden o.i.d. Maar het waren dus de veerschotels. :D
Terug van bijna 4 weken vakantie per 2CV in Frankrijk, was geweldig! Nu weer verder met de XM. Vandaag voor de deur een poging gewaagd om de oude lamdasonde vast los te krijgen. Maar helaas na veel kruipolie er met de steeksleutel geen beweging in kunnen krijgen. Onder de auto liggend is ook een rot positie om kracht te zetten, en ik voel me totaal niet op m'n gemak onder de auto liggend, dus ga donderdag maar naar een DHZ garage, kan ik er veel beter bij, en net nog wat ander gereedschap gehaald waardoor die hoogstwaarschijnlijk wel los komt.
Wel heb ik vrijwel zeker de oorzaak van het stationairsprobleem gevonden. Vermoed toch valse lucht. Zie dit filmpje:
http://youtu.be/fvlL-r8nm6I
(Hoe krijg je die filmpjes nou rechtstreeks in je bericht?)
Er loopt een slang van gasklephuis naar onderkant computerbak, waar 2 potjes op zitten. Als ik die slang heen en weer beweeg, loopt die wisselend en hoog stationair. Als ik hem op een bepaalde positie hou, loopt die weer mooi 900 TPM. Maar zodra ik ze dan weer beweeg, gaat het toerental weer slingeren etc. Klopt het dat dit een vacuumslang is, en wat zijn die 2 potjes die erop zitten?
Mijn XM gebruikte geen druppel olie (nog steeds niet) walmde niet of nauwelijk, iig bij hoge toeren op de snelweg remmen op de motor en daarna gas geven gaf geen verandering in de uitstoot.
Maar hij werd afgekeurd op de 4-gasmeting en liep altijd een beetje rommelig stationair en niet heel lekker door zijn toeren heen.
Een compressietest gaf de volgende waardes vanaf de distributieriem gemeten 14 - 13 - 8 - 4 BAR
Toen heb ik op aanraden van de lokale citroen dealer 3 flesjes meuk van Forte bij mijn olie gedonderd en heb ik een ritje naar Utrecht gemaakt. De dag erna was de compressie perfect, 14 BAR op iedere cilinder en liep de motor stukken soepeler.
Bijde olie? Bij de benzine heb ik ook wel eens zo'n injectiereiniger gedaan, maar bij de olie vind ik persoonlijk wat enger, maar dan misschien ook het proberen waard. Bedankt voor de tip. :wink:
Matthijs zegt:
Is een vacuum slang van de benzinedamp slang die richting de tank. Die 2 componenten regelen de stroming (althans, dat doet je ecu)
Bedankt, dan heb ik dus 2 slangetjes tussen die potjes, en 1 die bij de ECU uitkomt? Nergens te vinden op service.citroen.com, universele slangen van de slangenboer voldoen ook gewoon?
Bijde olie? Bij de benzine heb ik ook wel eens zo'n injectiereiniger gedaan, maar bij de olie vind ik persoonlijk wat enger, maar dan misschien ook het proberen waard. Bedankt voor de tip. :wink:
jup, bij de olie, het werd me aangeraden door zo'n echte, jeweetwel, een monteur die met zijn neus en oren een 100% kloppende diagnose kan stellen met betrekking tot zo wat ieder autoprobleem.
Spul werkte echt als een gek, dat compressieprobleem had de auto al toen ik hem kocht (althans, dat neem ik aan, aangezien het rommelige stationair lopen en het vermogen pas na de Forté behandeling significant beter was) ik had al zo'n 5000 kilometer gereden voor ik dat Forté probeerde en had woon/werk ritjes van 70 kilometer enkele reis, schoonbranden deed ie wel maar dat spul deed een wonder!
Lang nier meer geupdate zie ik. Komt er ook weer aan, best weer wat gebeurd aan de XM. Maar, morgen even een klusje aan de achterkant onder de XM doen, ik zat mij af te vragen waar ik de assteunen aan de achterkant het beste kan plaatsen? Voor zet ik ze altijd onder het subframe, staat als een huis. Maar waar is achter de beste plek? Ook subframe? Of is er een ander goed plekje?
Laat ik maar weer eens een update plaatsen van de XM! Ze rijdt nog steeds fantastisch, en doet het perfect! Het beroerd stationair lopen is nooit meer terug gekomen. Het draait nu weer mooi stabiel 900 TPM stationair, eindelijk. Wat een rust, en geen rare blikken meer bij het stoplicht etc. Ook heb ik sinds ik het stationairsprobleem opgelost heb nooit meer een motorstoringslampje gehad van de lamdasonde. Blijkbaar stond het e.e.a. toch met elkaar in verbinding.
Wel had ik enkele dagen geleden opeens een brulpijp onder de XM. Wat een kabaal! :wtf: In het filmpje lijkt het niet eens zo heel spectaculair, maar dat was het behoorlijk. De uitlaatklem was doormidden geroest. Een nieuwe klem erop, en niks meer aan de hand!
En nog een hele fijne update. Ik heb een in zeer goede staat verkerend lederen interieur op de kop getikt! Met elektrische middenarmsteun, en het heeft ook houtinleg. Geen nephout/plastic hout, maar écht hout! Vanmiddag al een beetje begonnen met inbouwen, de stoelen en acherbank liggen nog achterin. :mrgreen: Die komen zondag waarschijnlijk wel, als het weer een beetje mee zit.
De deurpanelen, armsteun en middenconsole zitten er in:
Ik had nog een lederen niet-elektrische armsteun liggen, die heb ik er nu even in gezet. Ik moet de bedrading namelijk trekken voor de elektrische armsteun, dat komt wel een keer. Ook zit het houten stripje voor onder het dashboardkastje er nog bij, die komt er ook nog in.
Zit alleen nog te twijfelen over de vloerbedekking. Die is natuurlijk nog grijs. Ik had destijds in mijn Xantia wel de vloerbedekking vervangen bij de interieurwissel, en vond het een rotklus. M'n buurman kwam nog een kijkje nemen, en vertelde dat die vroeger wel eens vloertapijt heeft gespoten in zijn auto's. Ik heb wel eens gehoord van hoedenplanken spuiten etc, maar complete vloerbedekking spuiten was voor mij nieuw. Zit er niet echt om te springen, maar misschien wel eens wat om in te verdiepen.
Goed advies om probleemgerelateerde onderdelen na te gaan en uit te sluiten en een compressietest kan altijd uitgevoerd worden. Een uitlezing met het MP kastje is noodzaak om het probleem omtrend het inhouden te achterhalen.
Indien de zuigerveren en cilinderwanden versleten zijn, zou dat ook tot flinke olieverbruik en blauwe rook uit de uitlaat moeten leiden. Timo zou het olieverbruik moeten aangeven. Ook vervuilde, vastzittende zuigerveren kunnen voor compressieverlies zorgen.
Ik snap Timo wel dat hij van de situatie gebruik wil maken en probeert diverse dingen te vervangen, ook al is dit niet de juiste manier van diagnose stellen.
Ik heb nog amper wat vervangen? Ik heb na aanraden de XM uitgelezen, waar lambda en temperatuursensor uit kwam. De lamda zou ik bij Wes vervangen, maar dat paste helaas niet, waardoor ik die na mijn vakantie ga vervangen. Toen heb ik de temperatuursensor vervangen voor één uit de XM van Wes, en ik mocht de zo goed als nieuwe stappenmotor lenen om te kijken hoe de XM zich zou gedragen. Mocht na de lambdawissel het nog steeds niet over zijn, heb ik de foutcodes in elk geval weggewerkt, en ga ik verder kijken zoals een compressietest, dat is een hele goede. Dus van 'alles lopen vervangen' is m.i. niet echt sprake?
Overigens is het olieverbruik 0. Staat altijd op max, nog nooit bij hoeven vullen. Dat was bij mijn BX 1.6 en Xantia 1.8 8v wel anders, die lustte een behoorlijke slok. :?
[off topic]Ik herinner me een zin uit het instructieboek van mijn Xant (ook 1,8 8v) die zei dat na het inrijden een verbruik van 1 liter olie op 2.000 km mogelijk is. :shock: [/off topic]
Goed samengevat :wink:. Gelukkig dat je geen olieverbruik hebt.
Overigens, een lambdasonde storing wil niet automatisch zeggen dat de lambdasensor aan vervanging toe is. De ontsteking, uitlaatafdichtingen voor de lambdasensor en de injectie/benzine hebben ook invloed op de lambdameting.
Om het wat makkelijker te maken. :lol: Ik begin wel met de lamdasonde, daarna zie ik wel hoe het gaat uitpakken/zich gaat gedragen..
Hierbij nog de foto's van mijn oude veerschotels:
Woeps, wel een fijn idee dat deze er niet meer onder zitten. :wink:
De "nieuwe" hadden dit niet? Want Wes z'n XM had toch ook al wel wat kilometertjes achter de kiezen...
Woeps indeed, je ziet duidelijk dat scheurtje overdwars lopen. Is ze nu ook wat stiller in de voortrein?
Die van mij zien er echt beter uit voor hun 313.000km's, het was geen overbodige luxe.
Stiller ja! Ze kraakte altijd bij het in- en uitveren. Ik dacht dat het de veerpoten waren die stroef liepen, of er werd gesuggereerd dat de handremkabels ingesmeerd moesten worden o.i.d. Maar het waren dus de veerschotels. :D
Arendonk zou dit draadje ook eens moeten lezen! Dus het comfort is enorm er op vooruit gegaan! Goed man!!
Terug van bijna 4 weken vakantie per 2CV in Frankrijk, was geweldig! Nu weer verder met de XM. Vandaag voor de deur een poging gewaagd om de oude lamdasonde vast los te krijgen. Maar helaas na veel kruipolie er met de steeksleutel geen beweging in kunnen krijgen. Onder de auto liggend is ook een rot positie om kracht te zetten, en ik voel me totaal niet op m'n gemak onder de auto liggend, dus ga donderdag maar naar een DHZ garage, kan ik er veel beter bij, en net nog wat ander gereedschap gehaald waardoor die hoogstwaarschijnlijk wel los komt.
Wel heb ik vrijwel zeker de oorzaak van het stationairsprobleem gevonden. Vermoed toch valse lucht. Zie dit filmpje:
http://youtu.be/fvlL-r8nm6I
(Hoe krijg je die filmpjes nou rechtstreeks in je bericht?)
Er loopt een slang van gasklephuis naar onderkant computerbak, waar 2 potjes op zitten. Als ik die slang heen en weer beweeg, loopt die wisselend en hoog stationair. Als ik hem op een bepaalde positie hou, loopt die weer mooi 900 TPM. Maar zodra ik ze dan weer beweeg, gaat het toerental weer slingeren etc. Klopt het dat dit een vacuumslang is, en wat zijn die 2 potjes die erop zitten?
Zo?
Dit is de link zonder de eerste en de laatste [ ]
youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fvlL-r8nm6I&feature=youtu.be[/youtube
Lijkt mij dat je het euvel boven water hebt!
Slangetjes vervangen en gaaaaaaaan :thumbup:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is een vacuum slang van de benzinedamp slang die richting de tank. Die 2 componenten regelen de stroming (althans, dat doet je ecu)
Hey Timo,
ff over het compressietesten enzo.
Mijn XM gebruikte geen druppel olie (nog steeds niet) walmde niet of nauwelijk, iig bij hoge toeren op de snelweg remmen op de motor en daarna gas geven gaf geen verandering in de uitstoot.
Maar hij werd afgekeurd op de 4-gasmeting en liep altijd een beetje rommelig stationair en niet heel lekker door zijn toeren heen.
Een compressietest gaf de volgende waardes vanaf de distributieriem gemeten 14 - 13 - 8 - 4 BAR
Toen heb ik op aanraden van de lokale citroen dealer 3 flesjes meuk van Forte bij mijn olie gedonderd en heb ik een ritje naar Utrecht gemaakt. De dag erna was de compressie perfect, 14 BAR op iedere cilinder en liep de motor stukken soepeler.
'tis maar iets om mee te nemen in de gedachtes :)
Bijde olie? Bij de benzine heb ik ook wel eens zo'n injectiereiniger gedaan, maar bij de olie vind ik persoonlijk wat enger, maar dan misschien ook het proberen waard. Bedankt voor de tip. :wink:
Bedankt, dan heb ik dus 2 slangetjes tussen die potjes, en 1 die bij de ECU uitkomt? Nergens te vinden op service.citroen.com, universele slangen van de slangenboer voldoen ook gewoon?
Ja natuurlijk. Alleen als het om LHM gaat moet je wat kieskeuriger zijn.
Top, gaan we die halen. Bedankt!
jup, bij de olie, het werd me aangeraden door zo'n echte, jeweetwel, een monteur die met zijn neus en oren een 100% kloppende diagnose kan stellen met betrekking tot zo wat ieder autoprobleem.
Spul werkte echt als een gek, dat compressieprobleem had de auto al toen ik hem kocht (althans, dat neem ik aan, aangezien het rommelige stationair lopen en het vermogen pas na de Forté behandeling significant beter was) ik had al zo'n 5000 kilometer gereden voor ik dat Forté probeerde en had woon/werk ritjes van 70 kilometer enkele reis, schoonbranden deed ie wel maar dat spul deed een wonder!
Deze toevallig?
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Die inderdaad, maar ook de twee andere flesjes van deze link
De seal conditioner heb ik niet gebruikt, dat hadden ze niet en bleek achteraf ook niet nodig, hij verbruikt of lekt nog steeds geen druppel olie.
Eindelijk het stationairsprobleem gevonden en verholpen, het was niet het slangetje, maar een kabelbreukje, zie het filmpje.
(Bedankt Mark, het is gelukt zoals je ziet. 8))
Nu draait de XM het inmiddels alweer een paar dagen eindelijk weer zoals het hoort, en dat rijdt veeeel beter zo. 8)
Dat is goed nieuws Timo, de stappenmotor was dus niet het probleem of een van de problemen?
Lang nier meer geupdate zie ik. Komt er ook weer aan, best weer wat gebeurd aan de XM. Maar, morgen even een klusje aan de achterkant onder de XM doen, ik zat mij af te vragen waar ik de assteunen aan de achterkant het beste kan plaatsen? Voor zet ik ze altijd onder het subframe, staat als een huis. Maar waar is achter de beste plek? Ook subframe? Of is er een ander goed plekje?
De dikke buis van je achteras, die beweegt niet. Dorpels niet gebruiken want die kunnen zo rot zijn dat je hele xm dr overheen zakt.
mee eens, ook al zouden de dorpels niet rot zijn dan nog vind ik dat de krikpunten van de dorpels de XM niet stabiel laat staan.
Mooie zin :P
Die krikpuntjes vouwen snel om idd
Check :wink:
Bedankt voor de tips, het is gelukt. :wink:
Laat ik maar weer eens een update plaatsen van de XM! Ze rijdt nog steeds fantastisch, en doet het perfect! Het beroerd stationair lopen is nooit meer terug gekomen. Het draait nu weer mooi stabiel 900 TPM stationair, eindelijk. Wat een rust, en geen rare blikken meer bij het stoplicht etc. Ook heb ik sinds ik het stationairsprobleem opgelost heb nooit meer een motorstoringslampje gehad van de lamdasonde. Blijkbaar stond het e.e.a. toch met elkaar in verbinding.
Wel had ik enkele dagen geleden opeens een brulpijp onder de XM. Wat een kabaal! :wtf: In het filmpje lijkt het niet eens zo heel spectaculair, maar dat was het behoorlijk. De uitlaatklem was doormidden geroest. Een nieuwe klem erop, en niks meer aan de hand!
En nog een hele fijne update. Ik heb een in zeer goede staat verkerend lederen interieur op de kop getikt! Met elektrische middenarmsteun, en het heeft ook houtinleg. Geen nephout/plastic hout, maar écht hout! Vanmiddag al een beetje begonnen met inbouwen, de stoelen en acherbank liggen nog achterin. :mrgreen: Die komen zondag waarschijnlijk wel, als het weer een beetje mee zit.
De deurpanelen, armsteun en middenconsole zitten er in:
Ik had nog een lederen niet-elektrische armsteun liggen, die heb ik er nu even in gezet. Ik moet de bedrading namelijk trekken voor de elektrische armsteun, dat komt wel een keer. Ook zit het houten stripje voor onder het dashboardkastje er nog bij, die komt er ook nog in.
Zit alleen nog te twijfelen over de vloerbedekking. Die is natuurlijk nog grijs. Ik had destijds in mijn Xantia wel de vloerbedekking vervangen bij de interieurwissel, en vond het een rotklus. M'n buurman kwam nog een kijkje nemen, en vertelde dat die vroeger wel eens vloertapijt heeft gespoten in zijn auto's. Ik heb wel eens gehoord van hoedenplanken spuiten etc, maar complete vloerbedekking spuiten was voor mij nieuw. Zit er niet echt om te springen, maar misschien wel eens wat om in te verdiepen.
Pagina's