Ik ook Wes! Nu die verdampert nog. Maar eigenlijk is dat meer drempelvrees en tijd dan dat ik daar echt tegenop zie, tot nu toe vind ik alle klusjes aan het dsh erg leuk eigenlijk :shock:
(linkerdisplay reparatie, contactslot, lampjes radio, sleepriong etc)
Het is een klus van de buitencategorie, dat weet ik, maar het zijn wel klusjes waar ik steeds van hoor dat mensen ze vervelend vinden. Ik vind ze leuk....
Tja vervelend, als je denkt naar het doel is het nooit vervelend.. je moet alleen wel goed opletten. Zo'n dash uitbouwen is niet moeilijk of vervelend, je bent er alleen zo godslang mee bezig :)
Ik heb de nieuwe verdamper en expansieventiel liggen, alleen geen o-ringen en montage vet. Iemand een idee wat ik nodig ga hebben en waar ik dat het beste kan halen? Dealer?
Ringetjes kun je bij de dealer halen, de kosten zijn in de orde van 40 euricent per stuk. :shock: Montagevet heb je volgens mij niet nodig. Het viel mij bij mijn gebeun op dat de oude ringetjes net zo aanvoelden als de nieuwe. M.a.w. ik denk dat het niet nodig is om ze te vervangen.
Van het weekend de stoute schoenen maar eens aantrekken en die verdamper proberen om te wisselen.
Gister even naar de dealer voor de o-ringetjes. Eerst een tijdje aan de lijn gehangen, maar we kwamen er niet zo goed uit wat er nou precies nodig was.
Maar alles hadden ze liggen dus even langsgegaan. Er zijn 4 verschillende ringetjes nodig, 3 lijken goed te passen. De vierde echter niet. Als 4de zit er een klein ringetje in de "set" en het overblijvende gat in het expansieventiel "vraagt" juist om een grote :wtf:
Nou heb ik het expansieventiel niet bij de dealer gehaald, maar de nummers qua vervanging en orginele delen kloppen allemaal wel.
Ben ook nog even ergens anders langsgegaan en die hadden wel een assortiment maar durfden zo niet te zeggen welke te nemen. Dus eerst de meuk eruit en dan ringetje(s) scoren helaas....
Thanks! Het proefdraaien op jouw sloper sla ik maar even over. Maar misschien kom ik als ik de boel ga opbouwen wel even kijken hoe het ook al weer zat :wink:
Vanavond begonnen met het vervangen van de verdamper.
Ik had mezelf als doel gezet om het expansieventiel te verwijderen zodat ik kon zien of deze hetzelfde is als de vervanger en of de 4 o-ringetjes van de dealer de juiste zijn. Anders kon ik die morgenochtend nog gaan halen bij de automaterialenzaak hier in het dorp. Ventiel heb ik er uit gekregen. Zat nog een kleine uitdaging in (naast het op je tenen staan en zo diep mogelijk de motorruimte in probren te kruipen :mrgreen: ) in de vorm van de boutjes waarmee het expansieventiel aan de verdamper vast zit. Die moeten er uitgedraaid worden met een soort geinverteerd torx dopje. Die heb ik niet, maar ik heb het op kunnen lossen door 2 moertjes tegen elkaar te draaien en vervolgens het tapeindje er uit te draaien.
Morgen toch maar even zo'n dopje halen, dat maakt de montage straks veel eenvoudiger.
Het expansieventiel en de 4 ringetjes zijn gelukkig precies gelijk aan wat er in zat.
Ook even gekeken naar de aansluiting op de nieuwe verdamper. Daar zat een zwart stuk plastic op geschroefd ter bescherming/afdichting van de in- en uitgang van de verdamper. Toen ik deze los schroefde begin de boel te sissen. Blijkt dat de boel onder druk stond. Waarschijnlijk om te voorkomen dat vuil en vocht naar binnen kunnen. Ik weet dus in ieder geval dat de nieuwe verdamper dicht is!
Ook heb ik de paravan en de alarmsirene alvast verwijderd. Helaas zijn bij beide zijkapjes ondanks voorzichtig werken toch 1 van de 2 nokjes afgebroken :thumbdown:
Dat wordt dus op zoek naar andere. Heeft iemand die nog in Bleu Mauritius misschien?
Anders is de enige optie lijmen denk ik?
Super! Misschien van de week eens een keertje op een avond ofzo. Wellicht wil ik ook nog wel wat dashboard schroefjes en even spieken hoe het ook weer zat :mrgreen:
Moet ik nog wel even zien uit te vogelen hoe ik ze er goed afkrijg :roll:
Overigens heb ik de o-ringetjes die ik bij de dealer heb gehaald gewoon meegekregen! Hoefde niets te betalen :clap:
Paravan kapjes haal ik er altijd af middels een hele lange dunne schroevendraaier, door die parallel aan de motorkap erin te steken kun je de boel heel makkelijk loswippen.
Met 1 nokje minder blijven ze ook nog wel zitten hoor, en anders zit er aan de deur kant nog een gaatje, kleine zelftapper erdoor en hij zit muurvast.
Dash er al uit?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zoooo, einde voor vandaag. Een biertje heb ik wel verdiend! Zit precies op schema!
Ik zal later wel een soort verslagje maken, nu alleen even een status update:
De hele klerezooi is er uit, ik heb wat shortcuts genomen her en der (Stoelen laten zitten, kachelradiateur laten zitten, kabelboom laten zitten op het ijzeren frame en dat alleen losgehaald en naar voren gekanteld. Toen kon het kachelhuis er achterlangs en overheen).
Over het algemeen is het heel goed gegaan. Het is echt veel werk, maar het wijst zich redelijk vanzelf. Zeker met de manual die ik van Mark heb (weliswaar type 1) en het fotoverslag van Vincent Hartogsveld of Flickr. Die heb ik goed doorgenomen en dan is het eigenlijk best goed te doen.
Ik heb ook al de oude verdamper uit het huis gehaald, de boel schoongemaakt en de nieuwe verdamper geplaatst en het nieuwe expansieventiel met nieuwe o-ringen bevestigd.
Morgen de boel weer in de Xm zien te krijgen, het liefst op de juiste plek :mrgreen:
Nu je de dash eruit hebt zou je kunnen overwegen om ook preventief de kachelradiator mee te vervangen, nu kun je er makkelijk bij. Goed bezig verder :)
Gerrie, ik heb heel veel respect voor je en voor de klus. Natuurlijk ben ik reuze benieuwd naar het fotoverslag.
Zat er veel vuil in het kachel/verdamperhuis? En vergeet niet om na afloop een panty o.i.d. over het bovenste rooster onder de paravan te trekken. Dat scheelt een heleboel vuil in het kachelsysteem t.z.t.
Jaaaa!!!!!!!!!!! Het zit er in en de klus zit er op.
Verslagje komt later, heb ik nu de puf niet voor :mrgreen:
Enige dat nog moet is het stuur een tandje verzetten, doordat ik ook het hele stuurstanggebeuren heb losgehaald is de boel toch wat scheef uitgepakt. Maar goed een kleinigheidje hou je toch :lolno:
Ik ook Wes! Nu die verdampert nog. Maar eigenlijk is dat meer drempelvrees en tijd dan dat ik daar echt tegenop zie, tot nu toe vind ik alle klusjes aan het dsh erg leuk eigenlijk :shock:
(linkerdisplay reparatie, contactslot, lampjes radio, sleepriong etc)
Hahaha, die klusjes staan in geen verhouding :lol:
Het is een klus van de buitencategorie, dat weet ik, maar het zijn wel klusjes waar ik steeds van hoor dat mensen ze vervelend vinden. Ik vind ze leuk....
Tja vervelend, als je denkt naar het doel is het nooit vervelend.. je moet alleen wel goed opletten. Zo'n dash uitbouwen is niet moeilijk of vervelend, je bent er alleen zo godslang mee bezig :)
Ringetjes kun je bij de dealer halen, de kosten zijn in de orde van 40 euricent per stuk. :shock: Montagevet heb je volgens mij niet nodig. Het viel mij bij mijn gebeun op dat de oude ringetjes net zo aanvoelden als de nieuwe. M.a.w. ik denk dat het niet nodig is om ze te vervangen.
Ik verklaar m'n startprobleem voor opgelost! :dans:
Na het verwijderen van de extra meuk geen issues meer gehad. Laat de volgende storing maar komen :wink:
En het zat onder het dashboard kastje! Niets zo fijn als ee startende XM! Zeker in de komende wintermaanden!
Van het weekend de stoute schoenen maar eens aantrekken en die verdamper proberen om te wisselen.
Gister even naar de dealer voor de o-ringetjes. Eerst een tijdje aan de lijn gehangen, maar we kwamen er niet zo goed uit wat er nou precies nodig was.
Maar alles hadden ze liggen dus even langsgegaan. Er zijn 4 verschillende ringetjes nodig, 3 lijken goed te passen. De vierde echter niet. Als 4de zit er een klein ringetje in de "set" en het overblijvende gat in het expansieventiel "vraagt" juist om een grote :wtf:
Nou heb ik het expansieventiel niet bij de dealer gehaald, maar de nummers qua vervanging en orginele delen kloppen allemaal wel.
Ben ook nog even ergens anders langsgegaan en die hadden wel een assortiment maar durfden zo niet te zeggen welke te nemen. Dus eerst de meuk eruit en dan ringetje(s) scoren helaas....
Nou Gerrie, als je er ook werkelijk toe komt:
HEEL VEEL SUCCES!
Ik ga mn motorsteuntjes doen maar als je hulp of iets nodig hebt dan roep maar.
Thanks! Het proefdraaien op jouw sloper sla ik maar even over. Maar misschien kom ik als ik de boel ga opbouwen wel even kijken hoe het ook al weer zat :wink:
Dan hoop ik voor je dat je niet op zondag naar Lille hoeft te rijden om ringetjes te halen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vanavond begonnen met het vervangen van de verdamper.
Ik had mezelf als doel gezet om het expansieventiel te verwijderen zodat ik kon zien of deze hetzelfde is als de vervanger en of de 4 o-ringetjes van de dealer de juiste zijn. Anders kon ik die morgenochtend nog gaan halen bij de automaterialenzaak hier in het dorp. Ventiel heb ik er uit gekregen. Zat nog een kleine uitdaging in (naast het op je tenen staan en zo diep mogelijk de motorruimte in probren te kruipen :mrgreen: ) in de vorm van de boutjes waarmee het expansieventiel aan de verdamper vast zit. Die moeten er uitgedraaid worden met een soort geinverteerd torx dopje. Die heb ik niet, maar ik heb het op kunnen lossen door 2 moertjes tegen elkaar te draaien en vervolgens het tapeindje er uit te draaien.
Morgen toch maar even zo'n dopje halen, dat maakt de montage straks veel eenvoudiger.
Het expansieventiel en de 4 ringetjes zijn gelukkig precies gelijk aan wat er in zat.
Ook even gekeken naar de aansluiting op de nieuwe verdamper. Daar zat een zwart stuk plastic op geschroefd ter bescherming/afdichting van de in- en uitgang van de verdamper. Toen ik deze los schroefde begin de boel te sissen. Blijkt dat de boel onder druk stond. Waarschijnlijk om te voorkomen dat vuil en vocht naar binnen kunnen. Ik weet dus in ieder geval dat de nieuwe verdamper dicht is!
Ook heb ik de paravan en de alarmsirene alvast verwijderd. Helaas zijn bij beide zijkapjes ondanks voorzichtig werken toch 1 van de 2 nokjes afgebroken :thumbdown:
Dat wordt dus op zoek naar andere. Heeft iemand die nog in Bleu Mauritius misschien?
Anders is de enige optie lijmen denk ik?
Morgen ga ik aan de binnenkant beginnen...
Die zijkapjes heb ik wel voor je. Mag je ze er zelf afhalen zonder ze te breken :mrgreen:
Super! Misschien van de week eens een keertje op een avond ofzo. Wellicht wil ik ook nog wel wat dashboard schroefjes en even spieken hoe het ook weer zat :mrgreen:
Moet ik nog wel even zien uit te vogelen hoe ik ze er goed afkrijg :roll:
Overigens heb ik de o-ringetjes die ik bij de dealer heb gehaald gewoon meegekregen! Hoefde niets te betalen :clap:
:clap: als je dit tot een goed einde brengt heb je een fantastische XM Gerrie! Volhouden!
en anders is het einde Xm :mrgreen:
Paravan kapjes haal ik er altijd af middels een hele lange dunne schroevendraaier, door die parallel aan de motorkap erin te steken kun je de boel heel makkelijk loswippen.
Met 1 nokje minder blijven ze ook nog wel zitten hoor, en anders zit er aan de deur kant nog een gaatje, kleine zelftapper erdoor en hij zit muurvast.
Dash er al uit?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tis donker Mark....dat staat voor morgen op de planning....
Bouwlamp.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben net even wezen kijken naar Gerrie met zijn klus.
Respect hoor! Het lijkt wel of er een bom ontploft is in die auto.
Maar volgens mij is alles onder controle :D
Succes verder Gerrie!
Respect hoor. 8)
Zoooo, einde voor vandaag. Een biertje heb ik wel verdiend! Zit precies op schema!
Ik zal later wel een soort verslagje maken, nu alleen even een status update:
De hele klerezooi is er uit, ik heb wat shortcuts genomen her en der (Stoelen laten zitten, kachelradiateur laten zitten, kabelboom laten zitten op het ijzeren frame en dat alleen losgehaald en naar voren gekanteld. Toen kon het kachelhuis er achterlangs en overheen).
Over het algemeen is het heel goed gegaan. Het is echt veel werk, maar het wijst zich redelijk vanzelf. Zeker met de manual die ik van Mark heb (weliswaar type 1) en het fotoverslag van Vincent Hartogsveld of Flickr. Die heb ik goed doorgenomen en dan is het eigenlijk best goed te doen.
Ik heb ook al de oude verdamper uit het huis gehaald, de boel schoongemaakt en de nieuwe verdamper geplaatst en het nieuwe expansieventiel met nieuwe o-ringen bevestigd.
Morgen de boel weer in de Xm zien te krijgen, het liefst op de juiste plek :mrgreen:
Nu je de dash eruit hebt zou je kunnen overwegen om ook preventief de kachelradiator mee te vervangen, nu kun je er makkelijk bij. Goed bezig verder :)
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Bedankt voor de tip. De kachelradiator heb ik inderdaad bekeken, deze ziet er uit als nieuw en blijft er dus lekker in zitten.
Op zich is deze er ook redelijk goed uit te wurmen zonder het dash uit te bouwen.
Gerrie, ik heb heel veel respect voor je en voor de klus. Natuurlijk ben ik reuze benieuwd naar het fotoverslag.
Zat er veel vuil in het kachel/verdamperhuis? En vergeet niet om na afloop een panty o.i.d. over het bovenste rooster onder de paravan te trekken. Dat scheelt een heleboel vuil in het kachelsysteem t.z.t.
Je kunt nog snel komen kijken :mrgreen:
Metalen frame zit ook weer op z'n plek, nu de bedrading weer netjes leggen en zoveel mogelijk aansluiten....
Hee, dat is mijn achterbuurman met een prachtige grijze XM V6 type 1. 8)
Goed bezig hoor Gerrie! Ik ben benieuwd naar de foto's. :wink:
Nou Gerrie, ik ben wel benieuwd zo aan het eind van vandaag.
Zit de boel al weer werkend in elkaar??
Jaaaa!!!!!!!!!!! Het zit er in en de klus zit er op.
Verslagje komt later, heb ik nu de puf niet voor :mrgreen:
Enige dat nog moet is het stuur een tandje verzetten, doordat ik ook het hele stuurstanggebeuren heb losgehaald is de boel toch wat scheef uitgepakt. Maar goed een kleinigheidje hou je toch :lolno:
GEWELDIG MAN!
:mrgreen: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Pagina's