Ik vermoedde ook dat het alleen een huisje is, maar de laatste keer dat ik de Lexia aansloot stond de klopsensor wel in de storingen lijst. En dat terwijl mijn ervaring is dat de Bosch Motronic qua fouten zo mededeelzaam is als de Amerikaanse inlichtingendienst: we geven fouten pas toe als we er echt niet meer omheen kunnen ;)
Al met al inderdaad genoeg reden om voor 3 tientjes niet af te hoeven wachten.
Compressie/lektestje zou ik graag eens doen! Ik merk wel vaker dat als ik haar goed warm rijd en vervolgens een tijdje op d'r flikker geef, dat ze daar goed op reageert de dagen daarna. Kleppenreiniger bij de peut gooien maakt daarentegen niet zoveel uit.
Dus ik wacht tot jouw garage leeg is, zeg ongeveer 2015? :P Of we spreken een keer bij mij af?
Moeten maar ff kijken, ben voorlopig nog wel ff druk hier met het opruimen/verkopen. Kan niet eens even een uurtje vrijmaken om foto's te maken van alle zut.
Ik ben nog steeds niet dood :mrgreen: alleen belachelijk druk. Moet het oude huis aanstaande maandag opleveren en moet nog wat dingetjes inhalen voor school. Baby begon als huilbaby, maar inmiddels gaat ze lekker :clap:
Wat helaas wél dood is, sinds vanavond, is mijn dynamo. Het viel me al op dat de lampjes op mijn dashboard wat minder fel leken te branden.
Na enige kilometers viel de toerenteller uit, kort daarna de snelheidsmeter. Vrijwel direct daarna viel het statusdisplay weg met een laatste klagend piepje. Snel het dimlicht uitgezet en met slechts de stadslichten aan verder gereden. En het werd steeds donkerder in de auto (dit was de enige keer dat ik er spijt van had dat alle 436 lampjes in het interieur werken :lolno: )
Vlak bij huis begon het MM-lampje te branden, en de motor begon te haperen: tijd om haast te maken om thuis te komen. Ze sloeg af terwijl ze half op mijn oprit stond, eerlijk waar... :clap: Ze bracht me dus wel netjes thuis.
Motorkap opengetrokken, ik hoopte een gebroken multiriem te zien (tegen beter weten in: deze is een half jaartje geleden vervangen) maar no such luck.
Tijd om een dynamootje te scoren dus. Man wat komen dit soort dingetjes toch altijd lekker op het verkeerde moment!
Nou ja, verder heeft ze me nooit laten staan, en nu eigenlijk nog steeds niet. Ben dus nog steeds verliefd hoor :wink:
Het is inderdaad een hele aparte ervaring dat langzaam alles uitvalt, ik heb het ook meegemaakt. :?
Geluk bij een ongeluk is dat die dynamo relatief makkelijk te de- en monteren is bij een TCT. Met wat handigheid kun je alles vanaf de bovenkant doen.
Voor mij was het inderdaad een flight disaster (thank you for flying Citroën) :lol:
Het ziet er inderdaad naar uit dat ik alles van boven kan doen, hoewel het misschien handig is om de hydropomp ff weg te halen.
Ik kon vanavond weer direct terecht bij hofleverancier Matthijs voor een goede dynamo (bedankt nog Thijs! was weer helemaal super!)
Morgen ff erin prutsen en hopen dat dat het is. Het enige vreemde aan het verhaal is, dat ik geen waarschuwingslampje heb gezien voor laadstroom. Terwijl deze wel gaat branden bij contact, IIRC. Als het lampje stuk is, is het euvel natuurlijk snel gevonden. We gaan het morgen allemaal zien, ik hou jullie op de hoogte.
Dat kan best. Als de gelijkrichters naar de eeuwige jachtvelden zijn, zal het lampje niet gaan branden. Die gaat pas branden bij een stukkende wikkeling.
Dat zou kunnen ja. Als ik niet vorig jaar alle lampjes achter het dashboard vervangen zou hebben, zou ik er ook nog vanuit moeten gaan dat het laadstroomlampje kapot zou kunnen zijn. Moest ik maar ff doormeten, maar ik denk net als jij dat de diodes stukkend zijn.
En de groene dame is weer alive and well! Al met al een uurtje sleutelen, en dan heb ik ook nog het dashboard losgehaald vanwege het niet-brandende-laadlampje verhaal. met de nieuwe rijdt het een stuk lekkerder.Prima tijd/rendement investering dus: de dynamo was gewoon enorm stuk, en met de nieuwe rijdt het een stuk lekkerder. Het blijkt namelijk dat de oude dynamo al enkele maanden de veroorzaker was van een soort piepend geluid bij lage toerentallen, en dat nare geluid ben ik nu dus kwijt. Heerlijk!
Waarschijnlijk was de dynamo al eens vervangen, want er zat een 110 Ah exemplaar in (van een diesel, gok ik). Nu zit er weer gewoon een 90 Ah in.
Gelukkig was de accu niet overleden van de uitputting, deze was zelfs genoeg van de schrik bekomen om de motor weer te kunnen starten nadat het karwei afgerond was! :clap: Fijn als alles ff meezit, vooral omdat het qua timing wel heel slecht uitkwam.
Anyway, we zijn weer lekker en route, klaar voor de volgende 280.000 kilometers. :wink:
Hmm, na enkele maanden probleemloos rijden lijkt de dame nu dan toch de nodige aandacht te eisen...
Vanavond reed ik op de snelweg, en optrekkend vanaf knooppunt Velperbroek vond ik haar toch wel erg tam ineens.
Terwijl ze zo lekker reed sinds de dynamowissel! Ik vermoed dat het beroemde veerclipje van de stang voor de turboklep afgebroken/eraf gevallen is. Kan iemand me aanwijzen waar dat kreng precies zit? Dan is ie binnenkort aan de beurt namelijk :twisted:
Aanwijzen vanuit Mokum? Zo lang zijn mijn armen niet. :lol:
Maar het kan niet missen: Tussen achterkant motor en begin van de katpijp zie je het turbinehuis. Aan de onderkant daarvan zit een metalen staafje. Als je die ziet wijst de rest zich vanzelf. Je zult wel onder de auto moeten.
Bedankt Wim. Morgen rijd ik naar mijn ouders en dan zal ik haar boven de put zetten, eens kijken wat we daar aantreffen.
Vandaag heb ik de Motronic uitgelezen met de Lexia, en daar kwam een interessante storing uit: Tijdelijke storing: regelklep Turbo kortgesloten naar plus.
Ik zag al dat er een storing opgeslagen was in de Motronic want het MM lampje bleef tot enkele seconden na het starten branden.
Dus misschien is de elektrische regelklep wel naar de eeuwige XM-velden, wie weet. Morgen weet ik meer.
Verder nog een stukje gereden met de Lex eraan, alle waarden leken mij prima, op de RCO waarde van de turboklep na: ik moest flink gas geven voor hier een waarde kwam te staan. En ik blijf vinden dat zo'n Motronic de ontsteking belachelijk veel vervroegt! Als die waarden accuraat zijn tenminste.
Dat heb ik ook gehad met die turboklep. Het schijnt toch normaal te zijn. :roll:
En mocht inderdaad het stangetje los hangen, dan heb je zo'n soort gevalletje nodig:
Nou. Vandaag de dame boven de put gehad, en het goede nieuws is: dat dure circlipje is nog zo goed als nieuw :wink:
De storing van regelklep turbo stond er wéér in, dus ik heb eerst even een ernstig gesprekje gehouden met dat ding. Eerst gedemonteerd, toen schoongemaakt met remmenreiniger, en daarna getest met de actuatorentest van de Lexia. En hij werkte weer!
Zo'n Lexia is echt goud waard, en iedere cent investering ook als je regelmatig zelf sleutelt. Hoe had ik anders binnen 10 minuten die klep uit kunnen sluiten, terwijl alles erop wees?
Dat hield natuurlijk wel in dat ik verder moest zoeken. Nadat ik evewn goed rondsnuffelde onder de motorkap, bleek verdikkeme dat het keerklepje tussen de olieafscheider en de gasklep gebroken was, waardoor er een open verbinding was tussen de aanzuigopening hiervan en het inlaat spruitstuk (ik heb hier een foto van, maar deze houden jullie nog evben tegoed. Ik vind het nu té laat om deze nog ff te gaan uploaden en linken, en de site wil slechts foto's tot 100 x 100 pixels als bijlage accepteren. Dat zijn toch geen foto's, dat zijn postzegels :twisted: )
Dus! bklepje er tussenuit gefrunnikt, beide uiteinden maar even afgedopt aangezien ik ze niet zonder meer durf door te verbinden met elkaar. Rijdt alweer stukken beter!
Jammer alleen dat ik ongeveer 20.000 Russische onderdelensites vind op Google die dit klepje compleet met slangen aanbieden op Google, en slechts 1 Duitse site.
En laat die nou net € 50,- kleinorderkosten rekenen onder een orderbedrag van € 250,-. Zakkenwassers.
Morgen maar even bij mijn favo onderdelenhandel langs, want gezien de deplorabele staat van dit klepje zou ik graag een nieuwe willen.
Maar we zijn alweer een hele stap verder!
@Wim: heb jij destijds die klep moeten vervangen? Kon het zo snel even niet in jouw topic vinden.
Ja dat snertding inderdaad.
Ik dacht dat jij bedoelde dat je daar ook problemen mee had gehad, maar nu begrijp ik van niet. Het blijkt nu dus dat, ondanks de foutmelding, ik er ook geen problemen mee heb.
Waar ik wel problemen mee blijk te hebben, zie je hier:
Gewoon gebroken door sheer ouderdom. Hele keerklepje zag er vervuild, verouderd en verragd uit dus ik wilde graag een nieuwe i.p.v. sloopmateriaal.
Even zoeken op SCC leverde het volgende plaatje op:
Onderdeel setje nummer 1 moest ik dus hebben. Aangezien mijn vaste leverancier het niet kon leveren was ik aangewezen op de dealert. Gelukkig zit die 200 meter verder :wink:
Kostte me een lousy €6,95 ex, dus daar ga ik niet voor klooien. Hopen dat het morgen binnen is, dan rijd ik weer met een groene bloedsnelle speer in plaats van een natte krant.
Dat is een dumpprijs. :shock: Zou PSA soms zo snel mogelijk van zijn voorraad afwillen? Ik heb ook al onderdelen gehad die zo goedkoop waren dat ik dacht aan rekenfouten. :roll:
En het onderdeeltje was binnen. Helaas werd alleen 1 van de slangetjes geleverd i.p.v. de complete set. Na inloggen op SCC moest de magazijnmeester me gelijk geven in het idee dat het door mij opgegeven PSA-nummer de complete set betrof. En het losse keerklepje was niet meer leverbaar. :oh:
Dan weet je meteen weer dat je Citroën rijdt hé. Altijd hetzelfde geduvel.
Maar! Wie redt je altijd weer met zijn onderdelenarsenaal als je iets nodig hebt? Juistem, hofleverancier Matthijs.
Enig overleg leerde me dat hij nog 1 zo'n setje slangetjes met keerklepje had liggen, dus togen wij vrijdag weer richting het Deventerse.
De score van die avond luidt als volgt:
-setje slangetjes met keerklepje natuurlijk
-een prachtige type 3 Exclusive hoedenplank waar alle kapjes, scharniertjes,zonnegordijntjes en aanverwante artikelen nog op zaten (nog nooit gezien: kapje over die klem die het achterste deel omhoog houdt als je de hoedenplank opklapt)
-Twee vrijwel nieuwe veerbollen voor achter, origineel Citroën met drie puntjes
-Een even nieuwe grijze ori HA-bol met 3 puntjes
-Een hoop klein grut zoals een ZGAN asbak (chroomwerk licht verroest bij mijn eigen asbak), clipje waar je de zonneklep in vastklikt (had mijn zoontje enige tijd geleden per ongeluk afgebroken), Plexi kapje voor de binnenverlichting in de dakconsole (bij mij was het bevestigingsclije lam, die die hing met een 'creatieve oplossing' :twisted: onzichtbaar weliswaar, maar toch...)
-een ander codepaneeltje, bij mijn eigen paneel werd 1 knopje wat minder. Je zag er nog niets van maar het kan natuurlijk niet op mijn dame :wink:
-Verwarmde ruitensproeiers
-Nog een HA-blok. Je kunt er niet genoeg hebben :roll: (Deze zat vast aan de HA-bol en ik had geen zin om moeite te doen om de zooi van elkaar af te draaien.)
Dus togen wij vandaag voortvarend aan het werk. Kont van dametjelief boven de put, middendemper er tussenuit, hitteschild weghalen en gáán...
Als eerste de stekker van de ABS-sensor LA er tussenuit geknipt en de boel aan elkaar gesoldeerd. Deze sensor geeft vaak storing bij mij, en ik wil binnenkort APK doen dus dit had prio. Later bleek dat dit exact 3 x starten zonder storing tot gevolg had, en toen kwam de storing weer... :evil: Moeten we maar geen CitroËn willen rijden he...
Vervolgens de beitel ter hand genomen en de drie bollen achter (2 veerbollen en 1 HA bol) losgeramd. Auto drukloos gemaakt en de boel vervangen.
Woohoo wat veert dat! Herstel: dat veert niet meer, dit glijdt! Heerlijk. Ik heb hier zegge en schrijve 2 foto's van gemaakt, zal ik morgen of whenever I feel like it even laten zien.
Hoedenplank, plexi lampkapje en asbak waren natuurlijk leuke klik-en-klaar upgrades, clipje zonneklep was 2 minuten schroeven en codepaneeltje was in 10 minuutjes netjes gefixt.
Trek ik vervolgens de paravan los om de verwarmde ruitensproeiers te monteren, wat grijnst me daar tegemoet? Huh, reeds gemonteerde verwarmde ruitensproeiers... Had ik dus altijd al zonder het te weten! (hoe zet je die dingen aan, gaan die mee met de achterruitverwarming? Weet iemand dat?)
Dus om dit heel lange verhaal kort te maken: ik veer nu weer als een koning :flying: maar zit nog steeds met de ABS-storing EN met een niet werkende turbo... ik had gewoon een extra klepje bij Matthijs mee moeten nemen maar dat ben ik vergeten, rund dat ik ben....
Morgen klussen we weer verder, u hoort nog van ons!
Dank je Koen. Zodra het weer vriest (lijkt alle dagen te kunnen gebeuren nu, met deze temperaturen :mrgreen: ) ga ik het uitproberen.
Wat ik gisteren nog vergeten was: toen ik toch eenmaal de middendemper en het hitteschild eraf had liggen, pakte ik natuurlijk meteen ff het benzinefilter mee.
Ik had al een tijdlang een nieuwe liggen, maar afgeschrikt door alle rampverhalen was ik er nooit aan begonnen.
Wat blijkt? Drama om niets: als je eenmaal die middendemper eraf hebt pak je het ding zó eruit en frummel je er ff snel een nieuwe tussen, paar minuutjes werk. Let wel: áls je die middendemper en hitteschild er al af hebt liggen.
Ik zag ook dat het benzinefilter niet eens meer de originele af-fabriek filter meer was: mijn benzinefilter is dus al minstens 1 x vervangen, terwijl mijn auto er net 280.000 km op heeft zitten! Dat maakt haar op slag één van de best onderhouden XM's in Nederland :wink:
Maar dan, wat heb ik vanmiddag en vanavond gedaan? Vanmiddag weer het regelklepje van de turbo gedemonteerd en ditmaal alle slangetjes naar de diverse richtingen doorgeblazen. Na verwijdering van wat drabbige olieresten en weer monteren van het geheel had ik geen nuttige ideëen meer qua waar het euvel verder zou kunnen zitten. Dus dan moet je ophouden of aan iets anders gaan werken, heeft ervaring mij geleerd.
Dat andere is dus de tegensputterende ABS, waar ik nog steeds mee zit, ondanks doorsolderen van de stekkerverbinding bij de problematische sensor. Dan zou het nog kunnen zitten in de stekker aan de kant van de ABS-module, óf bij de multistekker van de ABS-computer. Beide plekken goed onder handen genomen met tunerspray maar een uurtje of 2 later zat ik nog steeds met hetzelfde resultaat. Nu vond ik het echt niet leuk meer! Ik vind veel best qua sleutelen, maar als ik geen ideëen of aanknopingspunten meer heb waar de fout logischerwijs kan liggen, dan word ik kriebelig.
Tijd om zoon- en dochterlief in te laden (ik was weer bij mijn ouders aan het sleutelen vanwege de smeerput die mijn vader heeft) en eerst maar eens naar huis te tuffen om te gaan eten. Tenminste, ik dácht te gaan tuffen, maar het bleek al snel dat ik het turbo-probleem echt wel gefixt had! In combinatie met het verse benzinefilter had ik weer power onder de rechtervoet. Met de kinders in de zuto moest ik me natuurlijk inhouden, maar toen ik na het eten weer terugreed voor sleutelsessie 2, moest ik natuurlijk toch ff beleven hoe de dame nu aan het gas hing :twisted: KANONNE! Ik heb altijd gedacht dat ik een redelijk vlotte maar gedistingeerde auto had, maar zoals ze nu van zich af bijt, kan ik vrijwel ieder petje met een gebakje van 400 kilo lichter ruim het nakijken geven! Echt ziekelijk. Even overwoog ik om 10 minuutjes door te rijden en ff de grens over te piepen, maar ik kon me inhouden :mrgreen:
Er moest nog een ABS gerepareerd worden, en behalve de Motronic staan er nog fouten in alle computers vanwege de extreem lage boordspanning toen mijn dynamo de pijp aan Maarten gaf.
Maar na aansluiten bleek de Lexia partijdig: ze wilde maar al te graag met de Motronic praten, maar ik kreeg geen communicatie met de VC, de ABS-computer of de CC-computer. BAH! Alles 3 x gecontroleerd natuurlijk qua aansluitingen, maar kon niets geks vinden, Bovendien communiceert de Motronic wel gewoon.
Nu verdenk ik ook de laptop een beetje: vanmiddag viel die uit terwijl ik de Lexia had draaien, vanwege lege accu. Misschien dat enkele bestanden gecorrumpeerd zijn? Ik ga gewoon die hele Lexia-shit ff opnieuw installeren, kan ik dat ook uitsluiten. En ondertussen zoek ik ook ff mijn MP-knipperkastje op, want die kon altijd heel goed met de VC overweg, met name :lol:
Weer een lang blablaverhaal samenvattend: best jammer als je een bloedsnelle TCT hebt zonder ABS. Het zou onverstandig zijn om haar vol in te trappen, en je kan nog steeds niet naar de keuring :roll: :wink: Maar het is nog altijd vele malen beter dan een TCT bezitten waarvan de turbo offline blijft én de ABS het niet doet :mrgreen:
Geweldig om jouw verhalen weer te lezen, niet dat ik je allerlei problemen gun hoor, maar je pent ze zó lekker neer dat het vermakkelijk is om te lezen :thumbup:
Dank je, ik hoor dat op Cifo ook regelmatig. Als we toch elkaars perikelen lezen mag het ook wel leuk zijn, toch?
Berichten van een andere gezelligheid: het is nu oorlog tussen mij en het ABS-systeem. Vanavond heb ik het hele stuk bedrading wat bij de middendemper achter loopt (naar de sensor LA) vervangen voor hittebestendig siliconendraad. Dit is een veel voorkomende oorzaak voor het probleem dat zich bij mijn dame uit. Een pokkeklus die ik wondr boven wonder in een zeer acceptabele tijd gefixt had, maar helaas zonder noemenswaardig resultaat. Ik begin nu met een hele smerige blik te kijken naar andere onderdelen van het ABS-systeem, en ik ga nu net zo systematisch verder als dat ik tot nu toe bezig geweest ben.
Ik moet maar zo denken: áls ik dit probleem eenmaal eruit heb, kan het ABS-systeem weer 20 jaar mee want dat is tegen die tijd geheel gereviseerd en alle zwakke plekken eruit gehaald :wink:
De dame heeft geluk dat ze inmiddels weer heerlijk rijdt nu de turbo weer on-line is, anders had ik haar waarschijnlijk in één of andere greppel gereden vanavond, en was gaan sparen voor een V6.
Maar goed, we blijven stug doorgaan (Stijfkoppigheid / dan wel een goed gevulde portemonnee is nogal eens nodig bij een XM :twisted: ) en ik heb er vertrouwen in dat ik het probleem uiteindelijk zal tackelen.
Ik vermoedde ook dat het alleen een huisje is, maar de laatste keer dat ik de Lexia aansloot stond de klopsensor wel in de storingen lijst. En dat terwijl mijn ervaring is dat de Bosch Motronic qua fouten zo mededeelzaam is als de Amerikaanse inlichtingendienst: we geven fouten pas toe als we er echt niet meer omheen kunnen ;)
Al met al inderdaad genoeg reden om voor 3 tientjes niet af te hoeven wachten.
Compressie/lektestje zou ik graag eens doen! Ik merk wel vaker dat als ik haar goed warm rijd en vervolgens een tijdje op d'r flikker geef, dat ze daar goed op reageert de dagen daarna. Kleppenreiniger bij de peut gooien maakt daarentegen niet zoveel uit.
Dus ik wacht tot jouw garage leeg is, zeg ongeveer 2015? :P Of we spreken een keer bij mij af?
Moeten maar ff kijken, ben voorlopig nog wel ff druk hier met het opruimen/verkopen. Kan niet eens even een uurtje vrijmaken om foto's te maken van alle zut.
Leef je nog? :) Hoe is t met de baby? :)
Ik ben nog steeds niet dood :mrgreen: alleen belachelijk druk. Moet het oude huis aanstaande maandag opleveren en moet nog wat dingetjes inhalen voor school. Baby begon als huilbaby, maar inmiddels gaat ze lekker :clap:
Wat helaas wél dood is, sinds vanavond, is mijn dynamo. Het viel me al op dat de lampjes op mijn dashboard wat minder fel leken te branden.
Na enige kilometers viel de toerenteller uit, kort daarna de snelheidsmeter. Vrijwel direct daarna viel het statusdisplay weg met een laatste klagend piepje. Snel het dimlicht uitgezet en met slechts de stadslichten aan verder gereden. En het werd steeds donkerder in de auto (dit was de enige keer dat ik er spijt van had dat alle 436 lampjes in het interieur werken :lolno: )
Vlak bij huis begon het MM-lampje te branden, en de motor begon te haperen: tijd om haast te maken om thuis te komen. Ze sloeg af terwijl ze half op mijn oprit stond, eerlijk waar... :clap: Ze bracht me dus wel netjes thuis.
Motorkap opengetrokken, ik hoopte een gebroken multiriem te zien (tegen beter weten in: deze is een half jaartje geleden vervangen) maar no such luck.
Tijd om een dynamootje te scoren dus. Man wat komen dit soort dingetjes toch altijd lekker op het verkeerde moment!
Nou ja, verder heeft ze me nooit laten staan, en nu eigenlijk nog steeds niet. Ben dus nog steeds verliefd hoor :wink:
Een XM brengt je altijd thuis. 8)
Nieuwe dynamo er in en rijden maar, wel lekker om te weten wat er mis is. :wink:
Ook en keer gehad, best apart als je dan 1 voor 1 de spullen uit ziet vallen.
Overigens, je riem had het sowieso niet kunnen zijn. Was je LHM pomp dan immers ook niet stilgevallen ?
Die zit niet op de multiriem.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: je ziet dat ook altijd bij die flight disasters op discovery! Leuk dat je weer ff langs kwam en succes met de dynamo!
Het is inderdaad een hele aparte ervaring dat langzaam alles uitvalt, ik heb het ook meegemaakt. :?
Geluk bij een ongeluk is dat die dynamo relatief makkelijk te de- en monteren is bij een TCT. Met wat handigheid kun je alles vanaf de bovenkant doen.
Voor mij was het inderdaad een flight disaster (thank you for flying Citroën) :lol:
Het ziet er inderdaad naar uit dat ik alles van boven kan doen, hoewel het misschien handig is om de hydropomp ff weg te halen.
Ik kon vanavond weer direct terecht bij hofleverancier Matthijs voor een goede dynamo (bedankt nog Thijs! was weer helemaal super!)
Morgen ff erin prutsen en hopen dat dat het is. Het enige vreemde aan het verhaal is, dat ik geen waarschuwingslampje heb gezien voor laadstroom. Terwijl deze wel gaat branden bij contact, IIRC. Als het lampje stuk is, is het euvel natuurlijk snel gevonden. We gaan het morgen allemaal zien, ik hou jullie op de hoogte.
Dat kan best. Als de gelijkrichters naar de eeuwige jachtvelden zijn, zal het lampje niet gaan branden. Die gaat pas branden bij een stukkende wikkeling.
Dat zou kunnen ja. Als ik niet vorig jaar alle lampjes achter het dashboard vervangen zou hebben, zou ik er ook nog vanuit moeten gaan dat het laadstroomlampje kapot zou kunnen zijn. Moest ik maar ff doormeten, maar ik denk net als jij dat de diodes stukkend zijn.
En de groene dame is weer alive and well! Al met al een uurtje sleutelen, en dan heb ik ook nog het dashboard losgehaald vanwege het niet-brandende-laadlampje verhaal. met de nieuwe rijdt het een stuk lekkerder.Prima tijd/rendement investering dus: de dynamo was gewoon enorm stuk, en met de nieuwe rijdt het een stuk lekkerder. Het blijkt namelijk dat de oude dynamo al enkele maanden de veroorzaker was van een soort piepend geluid bij lage toerentallen, en dat nare geluid ben ik nu dus kwijt. Heerlijk!
Waarschijnlijk was de dynamo al eens vervangen, want er zat een 110 Ah exemplaar in (van een diesel, gok ik). Nu zit er weer gewoon een 90 Ah in.
Gelukkig was de accu niet overleden van de uitputting, deze was zelfs genoeg van de schrik bekomen om de motor weer te kunnen starten nadat het karwei afgerond was! :clap: Fijn als alles ff meezit, vooral omdat het qua timing wel heel slecht uitkwam.
Anyway, we zijn weer lekker en route, klaar voor de volgende 280.000 kilometers. :wink:
Mooi opgelost en fijn dat die weer lekker rijd :thumbup:
Ik had niet anders verwacht. 8)
Hmm, na enkele maanden probleemloos rijden lijkt de dame nu dan toch de nodige aandacht te eisen...
Vanavond reed ik op de snelweg, en optrekkend vanaf knooppunt Velperbroek vond ik haar toch wel erg tam ineens.
Terwijl ze zo lekker reed sinds de dynamowissel! Ik vermoed dat het beroemde veerclipje van de stang voor de turboklep afgebroken/eraf gevallen is. Kan iemand me aanwijzen waar dat kreng precies zit? Dan is ie binnenkort aan de beurt namelijk :twisted:
Aanwijzen vanuit Mokum? Zo lang zijn mijn armen niet. :lol:
Maar het kan niet missen: Tussen achterkant motor en begin van de katpijp zie je het turbinehuis. Aan de onderkant daarvan zit een metalen staafje. Als je die ziet wijst de rest zich vanzelf. Je zult wel onder de auto moeten.
Bedankt Wim. Morgen rijd ik naar mijn ouders en dan zal ik haar boven de put zetten, eens kijken wat we daar aantreffen.
Vandaag heb ik de Motronic uitgelezen met de Lexia, en daar kwam een interessante storing uit: Tijdelijke storing: regelklep Turbo kortgesloten naar plus.
Ik zag al dat er een storing opgeslagen was in de Motronic want het MM lampje bleef tot enkele seconden na het starten branden.
Dus misschien is de elektrische regelklep wel naar de eeuwige XM-velden, wie weet. Morgen weet ik meer.
Verder nog een stukje gereden met de Lex eraan, alle waarden leken mij prima, op de RCO waarde van de turboklep na: ik moest flink gas geven voor hier een waarde kwam te staan. En ik blijf vinden dat zo'n Motronic de ontsteking belachelijk veel vervroegt! Als die waarden accuraat zijn tenminste.
I'll keep you guys (and gals!) posted...
Dat heb ik ook gehad met die turboklep. Het schijnt toch normaal te zijn. :roll:
En mocht inderdaad het stangetje los hangen, dan heb je zo'n soort gevalletje nodig:
Nou. Vandaag de dame boven de put gehad, en het goede nieuws is: dat dure circlipje is nog zo goed als nieuw :wink:
De storing van regelklep turbo stond er wéér in, dus ik heb eerst even een ernstig gesprekje gehouden met dat ding. Eerst gedemonteerd, toen schoongemaakt met remmenreiniger, en daarna getest met de actuatorentest van de Lexia. En hij werkte weer!
Zo'n Lexia is echt goud waard, en iedere cent investering ook als je regelmatig zelf sleutelt. Hoe had ik anders binnen 10 minuten die klep uit kunnen sluiten, terwijl alles erop wees?
Dat hield natuurlijk wel in dat ik verder moest zoeken. Nadat ik evewn goed rondsnuffelde onder de motorkap, bleek verdikkeme dat het keerklepje tussen de olieafscheider en de gasklep gebroken was, waardoor er een open verbinding was tussen de aanzuigopening hiervan en het inlaat spruitstuk (ik heb hier een foto van, maar deze houden jullie nog evben tegoed. Ik vind het nu té laat om deze nog ff te gaan uploaden en linken, en de site wil slechts foto's tot 100 x 100 pixels als bijlage accepteren. Dat zijn toch geen foto's, dat zijn postzegels :twisted: )
Dus! bklepje er tussenuit gefrunnikt, beide uiteinden maar even afgedopt aangezien ik ze niet zonder meer durf door te verbinden met elkaar. Rijdt alweer stukken beter!
Jammer alleen dat ik ongeveer 20.000 Russische onderdelensites vind op Google die dit klepje compleet met slangen aanbieden op Google, en slechts 1 Duitse site.
En laat die nou net € 50,- kleinorderkosten rekenen onder een orderbedrag van € 250,-. Zakkenwassers.
Morgen maar even bij mijn favo onderdelenhandel langs, want gezien de deplorabele staat van dit klepje zou ik graag een nieuwe willen.
Maar we zijn alweer een hele stap verder!
@Wim: heb jij destijds die klep moeten vervangen? Kon het zo snel even niet in jouw topic vinden.
Welk klepje bedoel je? Dat ding dat zo lelijk onder de paravan hangt? Die werkte bij mij goed en ik heb daar verder nooit aandacht aan besteed.
Ja dat snertding inderdaad.
Ik dacht dat jij bedoelde dat je daar ook problemen mee had gehad, maar nu begrijp ik van niet. Het blijkt nu dus dat, ondanks de foutmelding, ik er ook geen problemen mee heb.
Waar ik wel problemen mee blijk te hebben, zie je hier:
Gewoon gebroken door sheer ouderdom. Hele keerklepje zag er vervuild, verouderd en verragd uit dus ik wilde graag een nieuwe i.p.v. sloopmateriaal.
Even zoeken op SCC leverde het volgende plaatje op:
Onderdeel setje nummer 1 moest ik dus hebben. Aangezien mijn vaste leverancier het niet kon leveren was ik aangewezen op de dealert. Gelukkig zit die 200 meter verder :wink:
Kostte me een lousy €6,95 ex, dus daar ga ik niet voor klooien. Hopen dat het morgen binnen is, dan rijd ik weer met een groene bloedsnelle speer in plaats van een natte krant.
Dat is een dumpprijs. :shock: Zou PSA soms zo snel mogelijk van zijn voorraad afwillen? Ik heb ook al onderdelen gehad die zo goedkoop waren dat ik dacht aan rekenfouten. :roll:
En het onderdeeltje was binnen. Helaas werd alleen 1 van de slangetjes geleverd i.p.v. de complete set. Na inloggen op SCC moest de magazijnmeester me gelijk geven in het idee dat het door mij opgegeven PSA-nummer de complete set betrof. En het losse keerklepje was niet meer leverbaar. :oh:
Dan weet je meteen weer dat je Citroën rijdt hé. Altijd hetzelfde geduvel.
Maar! Wie redt je altijd weer met zijn onderdelenarsenaal als je iets nodig hebt? Juistem, hofleverancier Matthijs.
Enig overleg leerde me dat hij nog 1 zo'n setje slangetjes met keerklepje had liggen, dus togen wij vrijdag weer richting het Deventerse.
De score van die avond luidt als volgt:
-setje slangetjes met keerklepje natuurlijk
-een prachtige type 3 Exclusive hoedenplank waar alle kapjes, scharniertjes,zonnegordijntjes en aanverwante artikelen nog op zaten (nog nooit gezien: kapje over die klem die het achterste deel omhoog houdt als je de hoedenplank opklapt)
-Twee vrijwel nieuwe veerbollen voor achter, origineel Citroën met drie puntjes
-Een even nieuwe grijze ori HA-bol met 3 puntjes
-Een hoop klein grut zoals een ZGAN asbak (chroomwerk licht verroest bij mijn eigen asbak), clipje waar je de zonneklep in vastklikt (had mijn zoontje enige tijd geleden per ongeluk afgebroken), Plexi kapje voor de binnenverlichting in de dakconsole (bij mij was het bevestigingsclije lam, die die hing met een 'creatieve oplossing' :twisted: onzichtbaar weliswaar, maar toch...)
-een ander codepaneeltje, bij mijn eigen paneel werd 1 knopje wat minder. Je zag er nog niets van maar het kan natuurlijk niet op mijn dame :wink:
-Verwarmde ruitensproeiers
-Nog een HA-blok. Je kunt er niet genoeg hebben :roll: (Deze zat vast aan de HA-bol en ik had geen zin om moeite te doen om de zooi van elkaar af te draaien.)
Dus togen wij vandaag voortvarend aan het werk. Kont van dametjelief boven de put, middendemper er tussenuit, hitteschild weghalen en gáán...
Als eerste de stekker van de ABS-sensor LA er tussenuit geknipt en de boel aan elkaar gesoldeerd. Deze sensor geeft vaak storing bij mij, en ik wil binnenkort APK doen dus dit had prio. Later bleek dat dit exact 3 x starten zonder storing tot gevolg had, en toen kwam de storing weer... :evil: Moeten we maar geen CitroËn willen rijden he...
Vervolgens de beitel ter hand genomen en de drie bollen achter (2 veerbollen en 1 HA bol) losgeramd. Auto drukloos gemaakt en de boel vervangen.
Woohoo wat veert dat! Herstel: dat veert niet meer, dit glijdt! Heerlijk. Ik heb hier zegge en schrijve 2 foto's van gemaakt, zal ik morgen of whenever I feel like it even laten zien.
Hoedenplank, plexi lampkapje en asbak waren natuurlijk leuke klik-en-klaar upgrades, clipje zonneklep was 2 minuten schroeven en codepaneeltje was in 10 minuutjes netjes gefixt.
Trek ik vervolgens de paravan los om de verwarmde ruitensproeiers te monteren, wat grijnst me daar tegemoet? Huh, reeds gemonteerde verwarmde ruitensproeiers... Had ik dus altijd al zonder het te weten! (hoe zet je die dingen aan, gaan die mee met de achterruitverwarming? Weet iemand dat?)
Dus om dit heel lange verhaal kort te maken: ik veer nu weer als een koning :flying: maar zit nog steeds met de ABS-storing EN met een niet werkende turbo... ik had gewoon een extra klepje bij Matthijs mee moeten nemen maar dat ben ik vergeten, rund dat ik ben....
Morgen klussen we weer verder, u hoort nog van ons!
Lekker bezig dus! :wink:
En volgens mij werken die verwarmde sproeikoppen idd. op de achterruitverwarming.
Dank je Koen. Zodra het weer vriest (lijkt alle dagen te kunnen gebeuren nu, met deze temperaturen :mrgreen: ) ga ik het uitproberen.
Wat ik gisteren nog vergeten was: toen ik toch eenmaal de middendemper en het hitteschild eraf had liggen, pakte ik natuurlijk meteen ff het benzinefilter mee.
Ik had al een tijdlang een nieuwe liggen, maar afgeschrikt door alle rampverhalen was ik er nooit aan begonnen.
Wat blijkt? Drama om niets: als je eenmaal die middendemper eraf hebt pak je het ding zó eruit en frummel je er ff snel een nieuwe tussen, paar minuutjes werk. Let wel: áls je die middendemper en hitteschild er al af hebt liggen.
Ik zag ook dat het benzinefilter niet eens meer de originele af-fabriek filter meer was: mijn benzinefilter is dus al minstens 1 x vervangen, terwijl mijn auto er net 280.000 km op heeft zitten! Dat maakt haar op slag één van de best onderhouden XM's in Nederland :wink:
Maar dan, wat heb ik vanmiddag en vanavond gedaan? Vanmiddag weer het regelklepje van de turbo gedemonteerd en ditmaal alle slangetjes naar de diverse richtingen doorgeblazen. Na verwijdering van wat drabbige olieresten en weer monteren van het geheel had ik geen nuttige ideëen meer qua waar het euvel verder zou kunnen zitten. Dus dan moet je ophouden of aan iets anders gaan werken, heeft ervaring mij geleerd.
Dat andere is dus de tegensputterende ABS, waar ik nog steeds mee zit, ondanks doorsolderen van de stekkerverbinding bij de problematische sensor. Dan zou het nog kunnen zitten in de stekker aan de kant van de ABS-module, óf bij de multistekker van de ABS-computer. Beide plekken goed onder handen genomen met tunerspray maar een uurtje of 2 later zat ik nog steeds met hetzelfde resultaat. Nu vond ik het echt niet leuk meer! Ik vind veel best qua sleutelen, maar als ik geen ideëen of aanknopingspunten meer heb waar de fout logischerwijs kan liggen, dan word ik kriebelig.
Tijd om zoon- en dochterlief in te laden (ik was weer bij mijn ouders aan het sleutelen vanwege de smeerput die mijn vader heeft) en eerst maar eens naar huis te tuffen om te gaan eten. Tenminste, ik dácht te gaan tuffen, maar het bleek al snel dat ik het turbo-probleem echt wel gefixt had! In combinatie met het verse benzinefilter had ik weer power onder de rechtervoet. Met de kinders in de zuto moest ik me natuurlijk inhouden, maar toen ik na het eten weer terugreed voor sleutelsessie 2, moest ik natuurlijk toch ff beleven hoe de dame nu aan het gas hing :twisted: KANONNE! Ik heb altijd gedacht dat ik een redelijk vlotte maar gedistingeerde auto had, maar zoals ze nu van zich af bijt, kan ik vrijwel ieder petje met een gebakje van 400 kilo lichter ruim het nakijken geven! Echt ziekelijk. Even overwoog ik om 10 minuutjes door te rijden en ff de grens over te piepen, maar ik kon me inhouden :mrgreen:
Er moest nog een ABS gerepareerd worden, en behalve de Motronic staan er nog fouten in alle computers vanwege de extreem lage boordspanning toen mijn dynamo de pijp aan Maarten gaf.
Maar na aansluiten bleek de Lexia partijdig: ze wilde maar al te graag met de Motronic praten, maar ik kreeg geen communicatie met de VC, de ABS-computer of de CC-computer. BAH! Alles 3 x gecontroleerd natuurlijk qua aansluitingen, maar kon niets geks vinden, Bovendien communiceert de Motronic wel gewoon.
Nu verdenk ik ook de laptop een beetje: vanmiddag viel die uit terwijl ik de Lexia had draaien, vanwege lege accu. Misschien dat enkele bestanden gecorrumpeerd zijn? Ik ga gewoon die hele Lexia-shit ff opnieuw installeren, kan ik dat ook uitsluiten. En ondertussen zoek ik ook ff mijn MP-knipperkastje op, want die kon altijd heel goed met de VC overweg, met name :lol:
Weer een lang blablaverhaal samenvattend: best jammer als je een bloedsnelle TCT hebt zonder ABS. Het zou onverstandig zijn om haar vol in te trappen, en je kan nog steeds niet naar de keuring :roll: :wink: Maar het is nog altijd vele malen beter dan een TCT bezitten waarvan de turbo offline blijft én de ABS het niet doet :mrgreen:
Geweldig om jouw verhalen weer te lezen, niet dat ik je allerlei problemen gun hoor, maar je pent ze zó lekker neer dat het vermakkelijk is om te lezen :thumbup:
Dank je, ik hoor dat op Cifo ook regelmatig. Als we toch elkaars perikelen lezen mag het ook wel leuk zijn, toch?
Berichten van een andere gezelligheid: het is nu oorlog tussen mij en het ABS-systeem. Vanavond heb ik het hele stuk bedrading wat bij de middendemper achter loopt (naar de sensor LA) vervangen voor hittebestendig siliconendraad. Dit is een veel voorkomende oorzaak voor het probleem dat zich bij mijn dame uit. Een pokkeklus die ik wondr boven wonder in een zeer acceptabele tijd gefixt had, maar helaas zonder noemenswaardig resultaat. Ik begin nu met een hele smerige blik te kijken naar andere onderdelen van het ABS-systeem, en ik ga nu net zo systematisch verder als dat ik tot nu toe bezig geweest ben.
Ik moet maar zo denken: áls ik dit probleem eenmaal eruit heb, kan het ABS-systeem weer 20 jaar mee want dat is tegen die tijd geheel gereviseerd en alle zwakke plekken eruit gehaald :wink:
De dame heeft geluk dat ze inmiddels weer heerlijk rijdt nu de turbo weer on-line is, anders had ik haar waarschijnlijk in één of andere greppel gereden vanavond, en was gaan sparen voor een V6.
Maar goed, we blijven stug doorgaan (Stijfkoppigheid / dan wel een goed gevulde portemonnee is nogal eens nodig bij een XM :twisted: ) en ik heb er vertrouwen in dat ik het probleem uiteindelijk zal tackelen.
:lolno: :thumbup:
Weet je wat nou héél lullig zou zijn...
Als de ABS comp zegt dat linksachter niet goed is terwijl het stiekem rechtsachter is (oftewel input verkeerd aangesloten)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Pagina's