Goed man, gefeli. Ik hoop dat je een mooi gedetailleerd verslag post, want dit is een klusje dat ik ook nog in de pen heb dit jaar. Nu nog ff afvullen en dan genieten!
Dat stuur een tandje verzetten gaat het erger maken, die van mij staat onder dezelfde hoek en een tandje verzetten maakt het veel erger de andere kant op.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@CDPF: Stuur maar een pb-tje tegen die tijd, meestal is het lastig om alles in een verslagje te proppen. Ga ook op tijd op zoek naar de vervangende verdamper. Het was best lastig om die te pakken te krijgen voor een "redelijke" prijs.
@Mark: Op de foto zie je niet hoe scheef het stuur staat. Ik merkte het pas toen ik ging rijden. Ik denk dat dit wel beter wordt met het verzetten van het stuur. Zo niet dan moet ik eens kijken of ik de stuurkolom misschien toch nog eens loshaal, dan zit het namelijk ik de aansluiting daar.
Gerrie, dat stuurkolom zelf kan je ronddraaien in de oneindigheid dus daar kan het niet in zitten, gewoon ff stuurtje loshalen en prikken.. ik zelf zet alleen het stuur terug zonder de airbag en leg de ratel naast me neer. ff rechte weg opzoeken, stukje rijden, scheef? losdoppen, weer ff prikken, moer paar slagen vast en weer ff stukje rijden, totdat het spul recht is :)
@Detlev, Kan me niet voorstellen dat de verdamper anders is, dan past ie niet in het airco/verwarmingshuis. Weet eigenlijk wel zeker dat dat voor elke Xm gelijk is....
@Matthijs. Ik had het idee dat door de gekke vorm van de borg bout (deze is niet rond, er zitten wat vlakke kanten aan maar het ding kan wel wat draaien) het stuur toch iets kan draaien (zonder de wielen mee te nemen) als deze bout nog niet vast zit. Maar het kan zijn dat ik dat verkeerd heb gezien. Goeie tip vwb oplossen!
Gerrie, die verdamper zal ook wel hetzelfde zijn, maar ik had die hele meuk gekocht omdat ik de buis van compressor naar condensor nodig had. En díe is wel erg verschillend :|
Vandaar dat ik het hier zei, die verdamper heb ik over. tegen een kleine vergoeding is 'ie zo te gebruiken.
Voor zo'n klus ga ik er geen gebruikte in zetten als nieuw te krijgen is Wim....
Overigens zat bij mijn Xm de orginele verdamper er nog in (zoals bij 99% van de Xm die nog rijden denk ik). Produktiedatum was in '98 volgens het stickertje.....
Ja, je kan eens pech hebben en een slechter exemplaar treffen. Grootste probleem is denk ik de mogelijkheid van vuil toevoer door het gebrek aan een echt effectief filter. Dit vuil kan niet weg en gaat liggen rotten doordat de condens op de verdamper de boel lekker vochtig houdt....
Zoals beloofd een verslag van mijn werkzaamheden van afgelopen weekend.
Het is een lang verhaal geworden, maar het was dan ook een redelijke klus. Ik hoop dat iemand zich er doorheen kan worstelen :wink:
Ik heb nog veel meer foto’s gemaakt dan ik hier plaats. Deze zijn vooral om in geval van twijfel eens te kunnen kijken hoe het zat. Mocht iemand meer foto’s willen zien van bepaalde gedeeltes stuur me maar even een PB.
Benodigdheden:
Al je gereedschap :mrgreen:
Gezien de grote van deze klus valt het eigenlijk wel mee:
- Doppen 10, 13 en 21 ring/steeksleuteltje 10, ringratel 13 is op sommige plekken handig
- Verschillende maten verlengstukjes en knietjes voor bovenstaande
- Platte, kruiskop en torx schroevendraaiers (tx20 komt het meest voor, maar ook 10, 25 en 30). Voor sommige plekken zijn standaard schroevendraaiers te lang en heb je torx bitjes nodig
- Waterpomptang
- Dremel met slijpschijfje
- Kniptang
- Spiegeltje
- Uitschuifbaarmagneetvissertje voor gevallen schroefjes, moertjes en gereedschap
- 4 moertjes M6 (geloof ik, doppie 10 in ieder geval)
- Wat ty-raps
Qua onderdelen heb je uiteraard een verse verdamper nodig, het is aan te raden om ook het expansieventiel en de 4 o-ringen te vervangen. Je bent nu toch bezig. Het is bij een verdachte verdamper wellicht nog een idee om eerst eens alleen het expansieventiel en de o-ringen te vervangen. Dit kost niet zo gek veel (nog geen 4 tientjes plus vullen van je systeem) en kan vanuit de motorruimte gebeuren. Mocht je daarmee het lek gevonden hebben dan scheelt je dat 2 hele lange dagen sleutelen en de prijs van de verdamper….
De foto’s zijn gemaakt van mijn Xm, een 3 liter V6 uit 1998, type 2 dus. De klus is op details anders voor een type 1, maar het is even veel werk :lol:
Zet je Xm op een plek waar je rustig kunt werken en ruim om de auto heen kunt lopen. Je deuren moeten volledig open kunnen om goed te kunnen werken en de onderdelen uit de auto te kunnen halen. Laat je ramen dicht als deze elektrisch bediend zijn en je buiten aan het werk bent!
Zet de stoelen in de achterste stand (of haal ze er uit als je dat leuk vindt)
Verwijder de zijbekleding van de middentunnel aan beide kanten (2 torx 20 bij het rooster, 1 torx 10 bij het vierkanten roostertje en een dop 10 die in een gat zit vlak bij de stoel)
Verwijder de middenarmsteun (4 boutjes dop 10 onder de bekleding van de bodem, er zitten insnedes zodat je er met een dop in kunt)
Haal het codepaneeltje, de asbak met paneel achter en het paneel rondom de pook los. Verwijder de stekkers en leg de boel ergens weg. Haal ook de radio er uit.
Verwijder de middenconsole (2 torx 20 bij aan de zijkant ter hoogte van deplek voor de radio, 4 moeren dop 10)
Demonteer het stuur, de stuurkappen, verwijder de schopplaten van het dashboard, het handschoenenkastje, het airco/verwarmingsbedieningspaneel, het controle paneel met de displays, de tellerbak en de luchtuitstroomopeningen links en rechts. Dit staat over het algemeen al goed beschreven op het forum en dat ga ik hier dus niet nogmaals doen. Verwijder de A stijl bekleding links en rechts. Het ziet er nu ongeveer zo uit:
Verwijder vervolgens de sleepring (torx 25), de bedieningshandels (torx 30) en de vergrendeling van de “voethandrem”.
Nu is het tijd om het zichtbare, zachte dashboard te verwijderen. Op de plek waar de tellers zaten zitten 2 bouten (dop 10) die recht naar de motorruimte wijzen, 1 bout (dop 10) zit tussen de kabels van het tellerblok en de controle lampjes, 2 bouten (dop 10) zitten onder het handschoenenkastje. Verwijder deze alle 5. Vlak bij het raam zitten 3 torx 20 schroeven (links, midden en rechts), verwijder deze ook. Het dashdeel is nu in principe los. Haal het voorzichtig iets naar voren en voer de verschillende kabels terug door de openingen. Haal het dasboard uit de auto. Je krijgt nu zoiets als dit:
De volgende stap is het verwijderen van het metalen frame dat nu zichtbaar is geworden. Volgens de handleiding van Citroën is het de bedoeling om daar voor de kabelboom te verwijderen. Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen en te proberen om te zien of er voldoende ruimte is om het frame los te halen, naar voren te halen en te kantelen zodat het verwarmingshuis vrij komt.
Verwijder de extra metalen buis die over de stuurkolom zit. Haal de 2 bouten (dop 13) aan de linkerkant ter hoogte van de deurvanger los:
Haal de moer (dop 13) daar boven los:
Draai de 2 bouten(dop 10) in het midden er uit:
En ook de bout op de vloer bij de middenconsole:
Haal de buis uit de auto.
Ga verder met het losmaken van het frame. Verwijder de bout aan de andere kant van de middenconsole:
De bout boven de blower:
En de moer rechts:
Verwijder de 2 torx schroefjes links en rechts waar de luchtbuizen mee vast zitten:
Nu wordt het tijd om aan de buitenkant van de auto wat te gaan verbouwen. Verwijder de zijkapjes en de paravan. Haal het rooster en het verzamelde vuil weg:
Haal de luchtinlaat los, deze zit met 2 torx 20 schroeven vast.
Op deze plek zitten ook 2 moeren (dop 13) die het stalen frame door het schutbord heen vast maken aan de auto. Verwijder deze. Aan de linkerkant van de auto zitten er nog 2. Om deze te kunnen bereiken is het noodzakelijk beide ruitenwissers te verwijderen en de 4 bouten van de ruitenwissermotor met het mechanisme los te maken. Het geval hoeft er niet uit, maar moet wel los en naar beneden zodat er ruimte komt om deze 2 moeren te verwijderen.
Nu gaan we weer terug de auto in. Verwijder alle stekkers uit de zekeringenbak. Label dingen als je bang bent dat je niet meer weet waar het hoort. Haal de rest van de stekkers daar ook los en verwijder de zekeringenbak.
Maak de stuurkolom los door de 4 moeren aan de onderkant te verwijderen en de borg bout en moer los te halen waarmee de stuurkolom op de rest van de stuurinrichting zit.
Het ziet er daar nu ongeveer zo uit:
Verwijder de 2 moeren onder bij de pedaalophanging links en rechts van het rempedaal.
Nu is er nog 1 bout (sleutel 10) te verwijderen. Deze zit onder de kabelboom midden op het metalen frame. Wrik voorzichtig de kabelboom met goot omhoog en los de bout:
Maak de deze 2 stekkers links onder op de foto los van het verwarmingshuis:
En ook deze bij het rempedaal:
Nu kan het metalen frame voorzichtig wat naar voren verplaatst worden en vervolgens naar voren gekanteld. Het frame kan met een beetje overtuiging precies langs de gaspedaalpositiesensor:
Het verwarmingshuis is nu al behoorlijk bereikbaar geworden. Tijd om de de slangen van de verwarming en de airco los te gaan halen in de motorruimte. Verwijder de 2 verwarmingsslangen door met een waterpomptang de slangklemmen in te knijpen en van het schutbord af te bewegen. Trek vervolgens de slangen er af. Nu kun je een torx schroef zien zitten. Verwijder deze ook. Ik heb er voor gekozen om boel hier los te halen en af te tapen zodat er zo min mogelijk koelvloeistof in de auto zou komen. Je kunt de kachelradiateur en de leidingen ook binnen in loshalen volgens mij. Ik heb de slangen tijdelijk dichtgemaakt om min mogelijk kvs te morsen:
Haal ook de aircoleidingen los door de 2 moertjes te verwijderen:
en verwijder eventueel ook al het expansieventiel. Dit kan ook later. Het expansieventiel kan verwijderd worden door de 2 speciale draadeindjes/boutjes te lossen. Dit heb ik gedaan door 2 moertjes tegen elkaar klem te zetten en dan de bout los te draaien. Ik had het speciale bitje/dopje met een torx binnenkant namelijk niet.
Nu weer terug de auto in. Draai het moertje midden onder van het verwarmingshuis los:
Het verwarmingshuis is nu in principe los. Haal het wat naar voren en draai het op z’n kant zodat de bedrading bij het ventilator huis goed zichtbaar is. Haal alle bedrading rondom het ventilatorhuis los. Noteer goed hoe de boel zat. Verwijder de temperatuurvoeler:
Check nogmaals of het verwarmingshuis helemaal los is van alle kabels en til het over het metalen frame heen uit de auto:
Victorie! Dat voelt als een hele prestatie. Je hebt wel een drankje verdiend!
Althans het voelt goed voor nu, de boel moet natuurlijk nog weer in elkaar gezet worden straks :wink:
De Xm ziet er van binnen inmiddels uit alsof er een flinke bom is ontploft:
Vervolgens heb ik het verwarmingshuis op een tafel in m’n garage gelegd om het te kunnen demonteren.
In het verwarmingshuis zitten de verdamper en de kachelradiateur. Haal de blower uit de behuizing en maak deze eens goed schoon. Ik heb deze pas weer teruggeplaatst nadat het huis weer in de Xm zat. Dit omdat het wel wat gewicht scheelt en het het verwarmingshuis dus makkelijker te hanteren maakt.
Maak nu het verdamperdeel los van de rest van het verwarmingshuis. Dit gaat heel eenvoudig door 2 torx schroefjes en 2 veerklemmetjes te lossen:
Verwijder de voeler die je links op de foto hierboven ziet zitten.
Splits het verdamperhuis door de veerklemmetjes te verwijderen en haal de verdamper uit de behuizing:
Hier zie je de oude en de nieuwe verdamper naast elkaar. Goed te zien is dat de nieuwe er iets schoner en frisser uitziet. Rechts op de foto de voeler die uit het verdamperhuis is gekomen:
Maak het huis schoon, zet het rooster van de oude verdamper over op de nieuwe:
De oude verdamper heeft een gaatje voor de voeler:
De nieuwe heeft wel het gaatje in het frame, maar nog niet in de lamellen. Die moet je zelf nog doorprikken. Hier heb ik al een stukje doorgeprikt:
Ik heb met een dunne schroevendraaier (zelfde diameter steel als de voeler) het gat voor de voeler gemaakt. Plaats vervolgens de verdamper in het huis en monteer de voeler:
Monteer de andere helft van het huis en zet het complete verdamperhuis weer vast aan de rest van het verwarmingshuis. Tijd voor een welverdiend biertje, dag 1 zit erop!
Inmiddels is dag 2 aangebroken.
Ik heb er voor gekozen om het nieuwe expansieventiel met nieuwe o-ringen al aan de verdamper te verbinden. Nu kun je er makkelijk bij en kun je goed checken of de boel recht gemonteerd wordt. Plak de openingen wel even af om te voorkomen dat er tijdens montage van de hele unit vuil in kan komen. Als dit gedaan is kan het grote opbouwen beginnen!
Tijd om tussen alle actie door even een sfeerbeeld in de vorm van een doorkijkje er tussendoor te gooien:
Voordat ik begonnen ben met het terugplaatsen van het hele verwarmingshuis heb ik eerst het metalen frame wat aangepast. Van de bevestiging ter hoogte van de gaspedaalpositiesensor heb ik een reepje afgeslepen met een Dremel:
Nu kan het frame daar zonder moeite of forceren op z’n plek gezet worden.
Plaats nu de hele verwarmingsunit weer terug:
Zet het metalen frame weer op z’n plek:
En begin de boel weer rustig op te bouwen tot een wat herkenbaarder Xm interieur:
Na nog wat uurtjes door knutselen waarin je alles weer op z’n plek wurmt, het ruitenwissermechanisme weer plaatst, de koelslangen en aircoleidingen aansluit, het koelsysteem ontlucht en de accu weer aansluit is dit het uiteindelijke plaatje:
De klus zit er op! Ik heb voor ik alles definitief dichtgebouwd had eerst alle elektrische dingen getest en gekeken of de Xm nog wel wilde starten. Gelukkig kwam ik geen rare dingen tegen en deed alles het!
Jammer dat je nu alleen je nog niet weet of het helemaal succesvol was omdat het systeem eerst gevuld zal moeten worden…..
Bedankt jongens! En ik vond het eigenlijk nog leuk ook. In 3 dagen was beter geweest, nu liep ik toch wel een beetje op m'n tandvlees aan het eind :lolno:
Overigens nog een opmerking/aanwijzing over iets dat bij mij was misgegaan.
Bij het terugplaatsen van de stuurkolom is hyet van belang om eerst de stuurstang over de as te schuiven maar deze nog niet vast te zetten! Zet eerst de stuurkolom vast en draai vervolgens de borgbout pas vast. Ik had dit eerst gedaan met als gevolg dat 'n Xm wat stroef stuurde.
Even deze bout lossen en het stuur verdraaien heeft dat probleem opgelost.
Goddamn kerel wat een major onderneming! Ik wil zelf ook nog airco in mijn XM inbouwen maar ineens heb ik helemaal geen zin meer? :lol: Just kidding, ik organiseer gewoon de onderdelen en dan zie ik wel wanneer ik een keer zin heb in zo'n enorme onderneming. Nadat ik de blokswap heb gedaan heb ik voorlopig ws even geen zin in grote klussen, maar zomer volgend jaar krijg ik vanzelf aandrang om airco te plaatsen. Als dat een betere zomer wordt als dit jaar tenminste. :)
Maar! Zwaar respect voor je resultaat, hoop dat je na afvullen een ijskoud resultaat hebt natuurlijk. En ik wil je ook bedanken voor je gedetailleerde verslag, daar ga ik nog vruchten van plukken als ik zelf de klus onderneem.
Onthoud ook ff dat ik nog meer foto's heb. Vooral voor het terugleggen van kabeltjes etc is dat best handig.
Die kan ik je uiteraard toesturen als je ze wilt hebben.....
:clap:
Nu durf ik ook wel een serie2 met kapotte verdamper te kopen, ik ken nl een mannetje in Rucphen die.... :schater:
Goed werk man, top!
:clap: :clap: :clap: :clap:
Gratis [strike]jasmijn[/strike] bier voor Gerrie!
Goed man, gefeli. Ik hoop dat je een mooi gedetailleerd verslag post, want dit is een klusje dat ik ook nog in de pen heb dit jaar. Nu nog ff afvullen en dan genieten!
Goed werk gozer respect!!
Dat stuur een tandje verzetten gaat het erger maken, die van mij staat onder dezelfde hoek en een tandje verzetten maakt het veel erger de andere kant op.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:clap:
@CDPF: Stuur maar een pb-tje tegen die tijd, meestal is het lastig om alles in een verslagje te proppen. Ga ook op tijd op zoek naar de vervangende verdamper. Het was best lastig om die te pakken te krijgen voor een "redelijke" prijs.
@Mark: Op de foto zie je niet hoe scheef het stuur staat. Ik merkte het pas toen ik ging rijden. Ik denk dat dit wel beter wordt met het verzetten van het stuur. Zo niet dan moet ik eens kijken of ik de stuurkolom misschien toch nog eens loshaal, dan zit het namelijk ik de aansluiting daar.
Gefeliciteerd Gerrie :clap:
Volgens mij heb ik nu nog een verdamper liggen...
Heb de hele airco mikmak van een 2.1TD, maar die is niet echt geschikt voor een V6 :wtf:
En een handtekening!!!!
Gerrie, dat stuurkolom zelf kan je ronddraaien in de oneindigheid dus daar kan het niet in zitten, gewoon ff stuurtje loshalen en prikken.. ik zelf zet alleen het stuur terug zonder de airbag en leg de ratel naast me neer. ff rechte weg opzoeken, stukje rijden, scheef? losdoppen, weer ff prikken, moer paar slagen vast en weer ff stukje rijden, totdat het spul recht is :)
@Detlev, Kan me niet voorstellen dat de verdamper anders is, dan past ie niet in het airco/verwarmingshuis. Weet eigenlijk wel zeker dat dat voor elke Xm gelijk is....
@Matthijs. Ik had het idee dat door de gekke vorm van de borg bout (deze is niet rond, er zitten wat vlakke kanten aan maar het ding kan wel wat draaien) het stuur toch iets kan draaien (zonder de wielen mee te nemen) als deze bout nog niet vast zit. Maar het kan zijn dat ik dat verkeerd heb gezien. Goeie tip vwb oplossen!
Gerrie, die verdamper zal ook wel hetzelfde zijn, maar ik had die hele meuk gekocht omdat ik de buis van compressor naar condensor nodig had. En díe is wel erg verschillend :|
Vandaar dat ik het hier zei, die verdamper heb ik over. tegen een kleine vergoeding is 'ie zo te gebruiken.
En een handtekening!!!!
En dat vertel je 'm nu? :lolno:
Voor zo'n klus ga ik er geen gebruikte in zetten als nieuw te krijgen is Wim....
Overigens zat bij mijn Xm de orginele verdamper er nog in (zoals bij 99% van de Xm die nog rijden denk ik). Produktiedatum was in '98 volgens het stickertje.....
Das mooi snel kaduk dan.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, je kan eens pech hebben en een slechter exemplaar treffen. Grootste probleem is denk ik de mogelijkheid van vuil toevoer door het gebrek aan een echt effectief filter. Dit vuil kan niet weg en gaat liggen rotten doordat de condens op de verdamper de boel lekker vochtig houdt....
Citroen: Creative Bonmarche!
Nee, ik vertel het nu aan XMike, die nu wel een XM met kapotte verdamper durft te kopen.
En ik had het al eerder vertelt maar G wilde een nieuwe.
En een handtekening!!!!
Zoals beloofd een verslag van mijn werkzaamheden van afgelopen weekend.
Het is een lang verhaal geworden, maar het was dan ook een redelijke klus. Ik hoop dat iemand zich er doorheen kan worstelen :wink:
Ik heb nog veel meer foto’s gemaakt dan ik hier plaats. Deze zijn vooral om in geval van twijfel eens te kunnen kijken hoe het zat. Mocht iemand meer foto’s willen zien van bepaalde gedeeltes stuur me maar even een PB.
Benodigdheden:
Al je gereedschap :mrgreen:
Gezien de grote van deze klus valt het eigenlijk wel mee:
- Doppen 10, 13 en 21 ring/steeksleuteltje 10, ringratel 13 is op sommige plekken handig
- Verschillende maten verlengstukjes en knietjes voor bovenstaande
- Platte, kruiskop en torx schroevendraaiers (tx20 komt het meest voor, maar ook 10, 25 en 30). Voor sommige plekken zijn standaard schroevendraaiers te lang en heb je torx bitjes nodig
- Waterpomptang
- Dremel met slijpschijfje
- Kniptang
- Spiegeltje
- Uitschuifbaarmagneetvissertje voor gevallen schroefjes, moertjes en gereedschap
- 4 moertjes M6 (geloof ik, doppie 10 in ieder geval)
- Wat ty-raps
Qua onderdelen heb je uiteraard een verse verdamper nodig, het is aan te raden om ook het expansieventiel en de 4 o-ringen te vervangen. Je bent nu toch bezig. Het is bij een verdachte verdamper wellicht nog een idee om eerst eens alleen het expansieventiel en de o-ringen te vervangen. Dit kost niet zo gek veel (nog geen 4 tientjes plus vullen van je systeem) en kan vanuit de motorruimte gebeuren. Mocht je daarmee het lek gevonden hebben dan scheelt je dat 2 hele lange dagen sleutelen en de prijs van de verdamper….
De foto’s zijn gemaakt van mijn Xm, een 3 liter V6 uit 1998, type 2 dus. De klus is op details anders voor een type 1, maar het is even veel werk :lol:
Zet je Xm op een plek waar je rustig kunt werken en ruim om de auto heen kunt lopen. Je deuren moeten volledig open kunnen om goed te kunnen werken en de onderdelen uit de auto te kunnen halen. Laat je ramen dicht als deze elektrisch bediend zijn en je buiten aan het werk bent!
Zet de stoelen in de achterste stand (of haal ze er uit als je dat leuk vindt)
Verwijder de zijbekleding van de middentunnel aan beide kanten (2 torx 20 bij het rooster, 1 torx 10 bij het vierkanten roostertje en een dop 10 die in een gat zit vlak bij de stoel)
Verwijder de middenarmsteun (4 boutjes dop 10 onder de bekleding van de bodem, er zitten insnedes zodat je er met een dop in kunt)
Haal het codepaneeltje, de asbak met paneel achter en het paneel rondom de pook los. Verwijder de stekkers en leg de boel ergens weg. Haal ook de radio er uit.
Verwijder de middenconsole (2 torx 20 bij aan de zijkant ter hoogte van deplek voor de radio, 4 moeren dop 10)
Demonteer het stuur, de stuurkappen, verwijder de schopplaten van het dashboard, het handschoenenkastje, het airco/verwarmingsbedieningspaneel, het controle paneel met de displays, de tellerbak en de luchtuitstroomopeningen links en rechts. Dit staat over het algemeen al goed beschreven op het forum en dat ga ik hier dus niet nogmaals doen. Verwijder de A stijl bekleding links en rechts. Het ziet er nu ongeveer zo uit:
Verwijder vervolgens de sleepring (torx 25), de bedieningshandels (torx 30) en de vergrendeling van de “voethandrem”.
Nu is het tijd om het zichtbare, zachte dashboard te verwijderen. Op de plek waar de tellers zaten zitten 2 bouten (dop 10) die recht naar de motorruimte wijzen, 1 bout (dop 10) zit tussen de kabels van het tellerblok en de controle lampjes, 2 bouten (dop 10) zitten onder het handschoenenkastje. Verwijder deze alle 5. Vlak bij het raam zitten 3 torx 20 schroeven (links, midden en rechts), verwijder deze ook. Het dashdeel is nu in principe los. Haal het voorzichtig iets naar voren en voer de verschillende kabels terug door de openingen. Haal het dasboard uit de auto. Je krijgt nu zoiets als dit:
De volgende stap is het verwijderen van het metalen frame dat nu zichtbaar is geworden. Volgens de handleiding van Citroën is het de bedoeling om daar voor de kabelboom te verwijderen. Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen en te proberen om te zien of er voldoende ruimte is om het frame los te halen, naar voren te halen en te kantelen zodat het verwarmingshuis vrij komt.
Verwijder de extra metalen buis die over de stuurkolom zit. Haal de 2 bouten (dop 13) aan de linkerkant ter hoogte van de deurvanger los:
Haal de moer (dop 13) daar boven los:
Draai de 2 bouten(dop 10) in het midden er uit:
En ook de bout op de vloer bij de middenconsole:
Haal de buis uit de auto.
Ga verder met het losmaken van het frame. Verwijder de bout aan de andere kant van de middenconsole:
De bout boven de blower:
En de moer rechts:
Verwijder de 2 torx schroefjes links en rechts waar de luchtbuizen mee vast zitten:
Nu wordt het tijd om aan de buitenkant van de auto wat te gaan verbouwen. Verwijder de zijkapjes en de paravan. Haal het rooster en het verzamelde vuil weg:
Haal de luchtinlaat los, deze zit met 2 torx 20 schroeven vast.
Op deze plek zitten ook 2 moeren (dop 13) die het stalen frame door het schutbord heen vast maken aan de auto. Verwijder deze. Aan de linkerkant van de auto zitten er nog 2. Om deze te kunnen bereiken is het noodzakelijk beide ruitenwissers te verwijderen en de 4 bouten van de ruitenwissermotor met het mechanisme los te maken. Het geval hoeft er niet uit, maar moet wel los en naar beneden zodat er ruimte komt om deze 2 moeren te verwijderen.
Nu gaan we weer terug de auto in. Verwijder alle stekkers uit de zekeringenbak. Label dingen als je bang bent dat je niet meer weet waar het hoort. Haal de rest van de stekkers daar ook los en verwijder de zekeringenbak.
Maak de stuurkolom los door de 4 moeren aan de onderkant te verwijderen en de borg bout en moer los te halen waarmee de stuurkolom op de rest van de stuurinrichting zit.
Het ziet er daar nu ongeveer zo uit:
Verwijder de 2 moeren onder bij de pedaalophanging links en rechts van het rempedaal.
Nu is er nog 1 bout (sleutel 10) te verwijderen. Deze zit onder de kabelboom midden op het metalen frame. Wrik voorzichtig de kabelboom met goot omhoog en los de bout:
Maak de deze 2 stekkers links onder op de foto los van het verwarmingshuis:
En ook deze bij het rempedaal:
Nu kan het metalen frame voorzichtig wat naar voren verplaatst worden en vervolgens naar voren gekanteld. Het frame kan met een beetje overtuiging precies langs de gaspedaalpositiesensor:
Het verwarmingshuis is nu al behoorlijk bereikbaar geworden. Tijd om de de slangen van de verwarming en de airco los te gaan halen in de motorruimte. Verwijder de 2 verwarmingsslangen door met een waterpomptang de slangklemmen in te knijpen en van het schutbord af te bewegen. Trek vervolgens de slangen er af. Nu kun je een torx schroef zien zitten. Verwijder deze ook. Ik heb er voor gekozen om boel hier los te halen en af te tapen zodat er zo min mogelijk koelvloeistof in de auto zou komen. Je kunt de kachelradiateur en de leidingen ook binnen in loshalen volgens mij. Ik heb de slangen tijdelijk dichtgemaakt om min mogelijk kvs te morsen:
Haal ook de aircoleidingen los door de 2 moertjes te verwijderen:
en verwijder eventueel ook al het expansieventiel. Dit kan ook later. Het expansieventiel kan verwijderd worden door de 2 speciale draadeindjes/boutjes te lossen. Dit heb ik gedaan door 2 moertjes tegen elkaar klem te zetten en dan de bout los te draaien. Ik had het speciale bitje/dopje met een torx binnenkant namelijk niet.
Nu weer terug de auto in. Draai het moertje midden onder van het verwarmingshuis los:
Het verwarmingshuis is nu in principe los. Haal het wat naar voren en draai het op z’n kant zodat de bedrading bij het ventilator huis goed zichtbaar is. Haal alle bedrading rondom het ventilatorhuis los. Noteer goed hoe de boel zat. Verwijder de temperatuurvoeler:
Check nogmaals of het verwarmingshuis helemaal los is van alle kabels en til het over het metalen frame heen uit de auto:
Victorie! Dat voelt als een hele prestatie. Je hebt wel een drankje verdiend!
Althans het voelt goed voor nu, de boel moet natuurlijk nog weer in elkaar gezet worden straks :wink:
De Xm ziet er van binnen inmiddels uit alsof er een flinke bom is ontploft:
Vervolgens heb ik het verwarmingshuis op een tafel in m’n garage gelegd om het te kunnen demonteren.
In het verwarmingshuis zitten de verdamper en de kachelradiateur. Haal de blower uit de behuizing en maak deze eens goed schoon. Ik heb deze pas weer teruggeplaatst nadat het huis weer in de Xm zat. Dit omdat het wel wat gewicht scheelt en het het verwarmingshuis dus makkelijker te hanteren maakt.
Maak nu het verdamperdeel los van de rest van het verwarmingshuis. Dit gaat heel eenvoudig door 2 torx schroefjes en 2 veerklemmetjes te lossen:
Verwijder de voeler die je links op de foto hierboven ziet zitten.
Splits het verdamperhuis door de veerklemmetjes te verwijderen en haal de verdamper uit de behuizing:
Hier zie je de oude en de nieuwe verdamper naast elkaar. Goed te zien is dat de nieuwe er iets schoner en frisser uitziet. Rechts op de foto de voeler die uit het verdamperhuis is gekomen:
Maak het huis schoon, zet het rooster van de oude verdamper over op de nieuwe:
De oude verdamper heeft een gaatje voor de voeler:
De nieuwe heeft wel het gaatje in het frame, maar nog niet in de lamellen. Die moet je zelf nog doorprikken. Hier heb ik al een stukje doorgeprikt:
Ik heb met een dunne schroevendraaier (zelfde diameter steel als de voeler) het gat voor de voeler gemaakt. Plaats vervolgens de verdamper in het huis en monteer de voeler:
Monteer de andere helft van het huis en zet het complete verdamperhuis weer vast aan de rest van het verwarmingshuis. Tijd voor een welverdiend biertje, dag 1 zit erop!
Inmiddels is dag 2 aangebroken.
Ik heb er voor gekozen om het nieuwe expansieventiel met nieuwe o-ringen al aan de verdamper te verbinden. Nu kun je er makkelijk bij en kun je goed checken of de boel recht gemonteerd wordt. Plak de openingen wel even af om te voorkomen dat er tijdens montage van de hele unit vuil in kan komen. Als dit gedaan is kan het grote opbouwen beginnen!
Tijd om tussen alle actie door even een sfeerbeeld in de vorm van een doorkijkje er tussendoor te gooien:
Voordat ik begonnen ben met het terugplaatsen van het hele verwarmingshuis heb ik eerst het metalen frame wat aangepast. Van de bevestiging ter hoogte van de gaspedaalpositiesensor heb ik een reepje afgeslepen met een Dremel:
Nu kan het frame daar zonder moeite of forceren op z’n plek gezet worden.
Plaats nu de hele verwarmingsunit weer terug:
Zet het metalen frame weer op z’n plek:
En begin de boel weer rustig op te bouwen tot een wat herkenbaarder Xm interieur:
Na nog wat uurtjes door knutselen waarin je alles weer op z’n plek wurmt, het ruitenwissermechanisme weer plaatst, de koelslangen en aircoleidingen aansluit, het koelsysteem ontlucht en de accu weer aansluit is dit het uiteindelijke plaatje:
De klus zit er op! Ik heb voor ik alles definitief dichtgebouwd had eerst alle elektrische dingen getest en gekeken of de Xm nog wel wilde starten. Gelukkig kwam ik geen rare dingen tegen en deed alles het!
Jammer dat je nu alleen je nog niet weet of het helemaal succesvol was omdat het systeem eerst gevuld zal moeten worden…..
:silent: DAT was pas een Grote Beun!
Inderdaad! Respect man! Wat een gigantische klus :wtf:
Nogmaals respect :clap:. Dit is volgens mij een zeer duidelijk verslag over het (de)monteren van het geheel :thumbup:
Top verslag Gerrie, we zijn trots op je. 8)
Bedankt jongens! En ik vond het eigenlijk nog leuk ook. In 3 dagen was beter geweest, nu liep ik toch wel een beetje op m'n tandvlees aan het eind :lolno:
Dit is gewoon een kl*te klus zeg :wtf:
Overigens nog een opmerking/aanwijzing over iets dat bij mij was misgegaan.
Bij het terugplaatsen van de stuurkolom is hyet van belang om eerst de stuurstang over de as te schuiven maar deze nog niet vast te zetten! Zet eerst de stuurkolom vast en draai vervolgens de borgbout pas vast. Ik had dit eerst gedaan met als gevolg dat 'n Xm wat stroef stuurde.
Even deze bout lossen en het stuur verdraaien heeft dat probleem opgelost.
Goddamn kerel wat een major onderneming! Ik wil zelf ook nog airco in mijn XM inbouwen maar ineens heb ik helemaal geen zin meer? :lol: Just kidding, ik organiseer gewoon de onderdelen en dan zie ik wel wanneer ik een keer zin heb in zo'n enorme onderneming. Nadat ik de blokswap heb gedaan heb ik voorlopig ws even geen zin in grote klussen, maar zomer volgend jaar krijg ik vanzelf aandrang om airco te plaatsen. Als dat een betere zomer wordt als dit jaar tenminste. :)
Maar! Zwaar respect voor je resultaat, hoop dat je na afvullen een ijskoud resultaat hebt natuurlijk. En ik wil je ook bedanken voor je gedetailleerde verslag, daar ga ik nog vruchten van plukken als ik zelf de klus onderneem.
Inzenden aan de TC voor een sticky how to!!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Onthoud ook ff dat ik nog meer foto's heb. Vooral voor het terugleggen van kabeltjes etc is dat best handig.
Die kan ik je uiteraard toesturen als je ze wilt hebben.....
I'll keep it in mind. Goede kans dat ik je PB als ik er eenmaal mee bezig ben! Dank je.
Pagina's