maar ik ben er nét uit :evil:
De bypass werkte heel even tot dat de klep dicht viel. Blijkt de voeding van het 3e remicht open te liggen. Die werd dus keihard een min. Toen begon de bypass lekker heet te worden. Snapte er niks van. Rubber losgehaald en daar in zit de draad naar het 3e remlicht keurig dubbel geklapt en open geschuurd bloot tegen de carrosserie aan.
Zou ik daarom geen plus hebben kunnen meten op de hele draad naar voren??
Tsss. Breek je heel je interieur voor af zeg....duhhh. Nu kan ik wel opzoek waarom de BC maar af en toe mijn verbruik doorgeeft, kan overal geweldig lekker bij nu...grmblll :twisted:
Okay Mike, begin met de draad van het derde remlicht door te knippen. Dat sluit in ieder geval iets uit.
En verder ben je onbedoeld een stapje dichter bij de oorzaak gekomen. Dat heb ik je 'onder tafel' al toegefluisterd. :wink:
Gelukkig toch nog iets kunnen vinden. De 3e remlicht was de laatste verandering, dus dat klopt wel maar vreemd dat de bedrading open geschuurd is :problem:.
Als de la remlicht, BC en diravi weer goed werken dan is LNV weer een blijvertje :mrgreen:
Nou is ik geen expert op het gebied van autoelektrikiteiten maar had je dit geen zekering moeten kosten normaal gezien???? Maw moet je nog gaan kijken of de boel wel juist gezekerd is?
Da's een waar punt Gerrie. Er zat een 10a zekering in op F2. Er hoort een 7.5A in te zitten. Die heb ik dus er vanochtend in gezet en die klapte toen de klep dicht viel en de voedingsdraad van het 3e remlicht het chassis dus raakte.
Maar goed, het probleem is nu omzeilt, maar niet echt opgelost. Ook de fitting zelf bleek niet helemaa fris meer. Bij knipperlicht aan ging een van de remlichten mee knipperen. Met de nieuwe fitting was dat weer over.
Hier wat pix om met me mee te kijken van wat ik vandaag geklooit heb.... :wink:
Dat piepje klopt omdat de boardcomputtert nog steeds geen linker remlicht 'ziet' want die heb je immers nu vanaf rechts doorgelust. :wink:
Het kan best dat de zekering er niet uit piepte vanwege de niet-jofele fitting. Ergens tussen voor en achter is een verbinding verbroken. Ik verwacht niet dat het in de draad/kabel zit, het zal eerder bij een overgang zijn zoals een stekerverbinding. Als ik jou was zou ik nog een keer goed dat stekerblokje bekijken en loshalen voordat je alles terugbouwt.
Ik heb wel respect voor dat doorbijt karakter van je Mike. Het gros had het zo gelaten onder het motto, de boel doet het, met die melding leren we wel leven.
Maar als je nu weer voedt langs links en het rode draadje van het 3e remlicht vóór de short doorknipt (of netjes loshaalt) moet links het toch ook gewoon weer doen? Die melding verdwijnt pas als de stroom netjes langs links loopt
De stroom moet idd netjes "langs links" komen. Alleen komt er geen stroom vanuit voor. Ik zal vandaag nog eens meten. Ik ben gisteravond vergeten om te kijken of de linkse voedingsdraad die nu los ligt wél voeding heeft.
Overigen zit de achterbank er nog niet in. Ik wilde even testen of de BC/verbruik het zou doen als ik tijdens het rijden met de stekker op de brandstof pomp zou "wiebelen". Helaas, ook daar zit het losse contact niet.
Ik zou wel willen maar die moet rechtstreeks van de BC komen. Volgens het schema, zover ik dt kan lezen dan, gaat de voeding via die BC naar achter. Anders blijft de melding vrees ik. Maar ik moet straks eerst nog wat controleren. Het was gisteren laat en ik was nogal moe en niet zo scherp meer... :wink:
Heb ff e.e.a. voor je op schema nagekeken, de remlichten worden gevoed vanaf de rechterzijde van de auto van voor naar achter en vervolgens loopt er door de kofferbak een kabel naar de linker lampunit. (trek je kofferbak mat er maar eens uit, dan zou je hem moeten zien) Of de kabel loopt door de balk waar je kofferbak slot inzit. Plastic beschermrand even weghalen dan moet je e.e.a kunnen zien.
De melding lamp kapot wordt gestuurt middels een ohmse weerstand, dat kastje met weerstanden zit ergens in de buurt van het handschoenenvak of daaronder. Het zou heel goed kunnen dat die weerstand zo op zijn flikker heeft gehad dat die de geest heeft gegeven.
Ieder remlicht heeft zijn eigen weerstand.
Draadkleuren zijn grijs met een paars merkteken en grijs met een geel merkteken.
Succes!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bizar. :roll: Ik ging er ook vanuit dat de bekabeling via de rechterdorpel zou lopen. Maar ik heb bij Mike's auto gezien dat de flat-cable van de linker lamp-unit via links naar voren gaat. In ieder geval tot voor de achterbank. Ik ging er vanuit dat 'ie daar zou oversteken naar rechts.
Op het verhaal van Mark verder ingeggaan, waarvoor nogmaals dank Markus.
Eerst de koffermat eruit. Daar ligt dus niets. Dit is een vroege serie1 van het eerste bouwjaar dus het kan best zijn dat het later veranderd is. Mar geen dwars verbindingen aanwezig:
Dashboard kastje erruit en op zoek. Uiteindelijk een JAeger kastje gevonden waaraan, ja ja, een grijze draad met geel merkteken en een met paars merkteken op zit:
Met contact aan en de rem erop gemeten. Het kastje heeft inderdaad met de verlichting te maken. Maar het stomme is dat de geelgrijs draad, die voor LA bestemd is wél spnning geeft en de paarsgrijs, voor RA, niet.
Het kastje maar eens open gemaakt en....foute boel!
Een doorgebrand voetje op het printplaatje is duidelijk waarneembaar! Zoals Mark al zei, die heeft een opflikker gehad!
Ook de baantjes net naast de kortsluitingsplek zijn beschadigd.Het is zelfs duidelijk "ruikbaar". Het stinkt flink naar verbrande electronica. Als dat nog zo is kun je daar de conclussie uittrekken dat het een vrij recente kortsluiting is geweest of blijft dit jaren stinken??
Zou ik dit weer "dicht"kunnen solderen? Er zitten 9 poortjes op deze doos. Aan de andere kant zit een stekker met 7 poortjes. Daaruit komen oa dunne oranje draadjes. Volgens mij heeft die kleur en dikte altijd te maken met boardcomputer/melding schermpjes, dus dat kan kloppen. Anyway, de kortsluiting zit direct op poortje 7 van de grootste stekker. (Dus niet van de bc stekker) Kan iemand zien waar poortje 7 voor dient?? Poort 8, 9 en 6 hebben ook schde geleden.
Natuurlijk zal ik Matthijs vragen of hij in een van zijn kratten zo'n Jaeger module heeft liggen. Vervangen is het beste.
Volledigheidshalve; deze nummers staan op de kast. Lijkt me een Citroën nummer.
Oh ja, wat me enorm irriteert is dat verdomde Texalarm kastje. Het ziet er knullig uit maar ik durf het er niet zomaar uit te halen. Misschien wil iemand van de elctroboys die uitdaging een keer aan??
Nou tot zover maar weer. Ben wel blij dat ik íets gevonden heb. Misschien blijkt het achteraf wel de regeling voor de weergave van het verbruik/BC te zijn maar ik denk het niet. Als ik stads of dimmlicht aanzet meet ik nl ook spanning op de andere voetjes...
Toch maar eens in mijn XM hok gekeken en wat lag er onder in een dooszzz! Juist; een ander Jaeger kastje, ooit eens bij Matthijs meegenomen blijkbaar. Aangesloten en de originele LA draad heeft weer voeding!!! Me is happy, opgelost met onderdelen uit eigen voorraad!!!
Nu vlug de bypass weer ongedaan maken en alles weer origineel aansluiten...jopperdetop!!
En nu wel die plusdraad van het derderelicht vervangen he?!
Nog beter is die opnieuw te trekken door het rubberen slurfje. Een grijze in de kofferklep doorknippen, 2 of 3 nieuwe draden eraansolderen en de boel terug door het slurfje de auto in trekken.
Met een beetje dreft de boel lekker smeren zodat het er soepel doorheen gaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jeetje MikeyMike, het is dus toch een kwestie van positieve energie. Heel mooi dat je én de oorzaak toch vrij snel hebt gevonden en de oplossing al in het hok lag.
En inderdaad wat Mark zegt, de grijze draad door de rubberen tule trekken. Ik gebruik daarvoor dun ijzerdraad. En aan een kant in een klein oogje buigen zodat die niet het rubber stukprikt.
De 3e remlicht draad zowiezo door de rubberen tule doen. Het is wel weer zo'n pokkeklus :roll: om het rubber netjes terug te krijgen in de klep en/of dak.
Het remlicht heeft weinig geheimen nu meer voor mij. Dat klopt :lol:
Resumé in een nut-shell:
Draad 3e remlicht, afgetakt van LA, maakt sluiting.
Zekering is te zwaar en brand niet door.
Daardoor kreeg de Jaeger module, die ook het info schermpje aanstuurt "op zijn flikker".
Deze brandde daarom door en daardoor had ik LA geen voeding meer.
RA wel want dat deel van de module functioneerde nog, bovendien was de zekering nog heel.
Ja en idd, zou ik die draad door de achterklep anders moeten aansluiten. Maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Moet dus een andere keer gebeuren.
Je vergeet 1 ding: de lamp-unit was niet meer jofel. En geheel conform de enige echt universele natuurwet, namelijk De Wet Van Behoud Van Ellende knalde de zekering er niet uit maar brandde de print door. :wink:
Oh ja, wat me enorm irriteert is dat verdomde Texalarm kastje. Het ziet er knullig uit maar ik durf het er niet zomaar uit te halen. Misschien wil iemand van de elctroboys die uitdaging een keer aan??
Ik heb dat Texalarm kastje ook onder mijn dashboard kastje. Alarm werkt toch niet meer, dus ik dacht ik trek hem eruit. Maar toen kwam ik er dus achter dat de XM dan niet meer wilt starten. Althans, bij mij niet. Dus het kastje er maar weer ingedrukt. Wil me er ook ooit nog eens aan wagen dat alarm er volledig uit te trekken..
uhm, is je lamp ook echt kapot dan? of zegt alleen dat schermpje dat? :lol:
kapot alsin "niet werkend"
Nee, lampjes doen het.....
maar ik ben er nét uit :evil:
De bypass werkte heel even tot dat de klep dicht viel. Blijkt de voeding van het 3e remicht open te liggen. Die werd dus keihard een min. Toen begon de bypass lekker heet te worden. Snapte er niks van. Rubber losgehaald en daar in zit de draad naar het 3e remlicht keurig dubbel geklapt en open geschuurd bloot tegen de carrosserie aan.
Zou ik daarom geen plus hebben kunnen meten op de hele draad naar voren??
Tsss. Breek je heel je interieur voor af zeg....duhhh. Nu kan ik wel opzoek waarom de BC maar af en toe mijn verbruik doorgeeft, kan overal geweldig lekker bij nu...grmblll :twisted:
Na het eten maar weer aan de slag!
Okay Mike, begin met de draad van het derde remlicht door te knippen. Dat sluit in ieder geval iets uit.
En verder ben je onbedoeld een stapje dichter bij de oorzaak gekomen. Dat heb ik je 'onder tafel' al toegefluisterd. :wink:
Gelukkig toch nog iets kunnen vinden. De 3e remlicht was de laatste verandering, dus dat klopt wel maar vreemd dat de bedrading open geschuurd is :problem:.
Als de la remlicht, BC en diravi weer goed werken dan is LNV weer een blijvertje :mrgreen:
Nou is ik geen expert op het gebied van autoelektrikiteiten maar had je dit geen zekering moeten kosten normaal gezien???? Maw moet je nog gaan kijken of de boel wel juist gezekerd is?
Da's een waar punt Gerrie. Er zat een 10a zekering in op F2. Er hoort een 7.5A in te zitten. Die heb ik dus er vanochtend in gezet en die klapte toen de klep dicht viel en de voedingsdraad van het 3e remlicht het chassis dus raakte.
Maar goed, het probleem is nu omzeilt, maar niet echt opgelost. Ook de fitting zelf bleek niet helemaa fris meer. Bij knipperlicht aan ging een van de remlichten mee knipperen. Met de nieuwe fitting was dat weer over.
Hier wat pix om met me mee te kijken van wat ik vandaag geklooit heb.... :wink:
[img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHAQUKQ4.jpg[/img
Uiteindelijk werkt het achter allemaal wel, maar de irri melding blijft!
Dat piepje klopt omdat de boardcomputtert nog steeds geen linker remlicht 'ziet' want die heb je immers nu vanaf rechts doorgelust. :wink:
Het kan best dat de zekering er niet uit piepte vanwege de niet-jofele fitting. Ergens tussen voor en achter is een verbinding verbroken. Ik verwacht niet dat het in de draad/kabel zit, het zal eerder bij een overgang zijn zoals een stekerverbinding. Als ik jou was zou ik nog een keer goed dat stekerblokje bekijken en loshalen voordat je alles terugbouwt.
Wat een gedoe om die remlicht weer werkend te krijgen :( . Ik denk ook dat het probleem in een stekker moet zitten.
Flink wat werk! :shock:
Desondanks: als het straks allemaal werkt zonder melding:
Toppertje! Ziet er érg mooi uit 8)
Ik heb wel respect voor dat doorbijt karakter van je Mike. Het gros had het zo gelaten onder het motto, de boel doet het, met die melding leren we wel leven.
Maar als je nu weer voedt langs links en het rode draadje van het 3e remlicht vóór de short doorknipt (of netjes loshaalt) moet links het toch ook gewoon weer doen? Die melding verdwijnt pas als de stroom netjes langs links loopt
En een handtekening!!!!
Dat is wat mij betreft inderdaad de volgende stap.
De stroom moet idd netjes "langs links" komen. Alleen komt er geen stroom vanuit voor. Ik zal vandaag nog eens meten. Ik ben gisteravond vergeten om te kijken of de linkse voedingsdraad die nu los ligt wél voeding heeft.
Overigen zit de achterbank er nog niet in. Ik wilde even testen of de BC/verbruik het zou doen als ik tijdens het rijden met de stekker op de brandstof pomp zou "wiebelen". Helaas, ook daar zit het losse contact niet.
Je mag nog blij zijn met die plusdraad, ga je nu een nieuwe trekken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik zou wel willen maar die moet rechtstreeks van de BC komen. Volgens het schema, zover ik dt kan lezen dan, gaat de voeding via die BC naar achter. Anders blijft de melding vrees ik. Maar ik moet straks eerst nog wat controleren. Het was gisteren laat en ik was nogal moe en niet zo scherp meer... :wink:
Heb ff e.e.a. voor je op schema nagekeken, de remlichten worden gevoed vanaf de rechterzijde van de auto van voor naar achter en vervolgens loopt er door de kofferbak een kabel naar de linker lampunit. (trek je kofferbak mat er maar eens uit, dan zou je hem moeten zien) Of de kabel loopt door de balk waar je kofferbak slot inzit. Plastic beschermrand even weghalen dan moet je e.e.a kunnen zien.
De melding lamp kapot wordt gestuurt middels een ohmse weerstand, dat kastje met weerstanden zit ergens in de buurt van het handschoenenvak of daaronder. Het zou heel goed kunnen dat die weerstand zo op zijn flikker heeft gehad dat die de geest heeft gegeven.
Ieder remlicht heeft zijn eigen weerstand.
Draadkleuren zijn grijs met een paars merkteken en grijs met een geel merkteken.
Succes!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bizar. :roll: Ik ging er ook vanuit dat de bekabeling via de rechterdorpel zou lopen. Maar ik heb bij Mike's auto gezien dat de flat-cable van de linker lamp-unit via links naar voren gaat. In ieder geval tot voor de achterbank. Ik ging er vanuit dat 'ie daar zou oversteken naar rechts.
Op het verhaal van Mark verder ingeggaan, waarvoor nogmaals dank Markus.
Eerst de koffermat eruit. Daar ligt dus niets. Dit is een vroege serie1 van het eerste bouwjaar dus het kan best zijn dat het later veranderd is. Mar geen dwars verbindingen aanwezig:
Dashboard kastje erruit en op zoek. Uiteindelijk een JAeger kastje gevonden waaraan, ja ja, een grijze draad met geel merkteken en een met paars merkteken op zit:
Met contact aan en de rem erop gemeten. Het kastje heeft inderdaad met de verlichting te maken. Maar het stomme is dat de geelgrijs draad, die voor LA bestemd is wél spnning geeft en de paarsgrijs, voor RA, niet.
Het kastje maar eens open gemaakt en....foute boel!
Een doorgebrand voetje op het printplaatje is duidelijk waarneembaar! Zoals Mark al zei, die heeft een opflikker gehad!
Ook de baantjes net naast de kortsluitingsplek zijn beschadigd.Het is zelfs duidelijk "ruikbaar". Het stinkt flink naar verbrande electronica. Als dat nog zo is kun je daar de conclussie uittrekken dat het een vrij recente kortsluiting is geweest of blijft dit jaren stinken??
Zou ik dit weer "dicht"kunnen solderen? Er zitten 9 poortjes op deze doos. Aan de andere kant zit een stekker met 7 poortjes. Daaruit komen oa dunne oranje draadjes. Volgens mij heeft die kleur en dikte altijd te maken met boardcomputer/melding schermpjes, dus dat kan kloppen. Anyway, de kortsluiting zit direct op poortje 7 van de grootste stekker. (Dus niet van de bc stekker) Kan iemand zien waar poortje 7 voor dient?? Poort 8, 9 en 6 hebben ook schde geleden.
Natuurlijk zal ik Matthijs vragen of hij in een van zijn kratten zo'n Jaeger module heeft liggen. Vervangen is het beste.
Volledigheidshalve; deze nummers staan op de kast. Lijkt me een Citroën nummer.
Oh ja, wat me enorm irriteert is dat verdomde Texalarm kastje. Het ziet er knullig uit maar ik durf het er niet zomaar uit te halen. Misschien wil iemand van de elctroboys die uitdaging een keer aan??
Nou tot zover maar weer. Ben wel blij dat ik íets gevonden heb. Misschien blijkt het achteraf wel de regeling voor de weergave van het verbruik/BC te zijn maar ik denk het niet. Als ik stads of dimmlicht aanzet meet ik nl ook spanning op de andere voetjes...
:dans: :dans: :dans:
Toch maar eens in mijn XM hok gekeken en wat lag er onder in een dooszzz! Juist; een ander Jaeger kastje, ooit eens bij Matthijs meegenomen blijkbaar. Aangesloten en de originele LA draad heeft weer voeding!!! Me is happy, opgelost met onderdelen uit eigen voorraad!!!
Nu vlug de bypass weer ongedaan maken en alles weer origineel aansluiten...jopperdetop!!
Relaxed dat je vrij snel het probleem hebt gevonden en opgelost :thumbup:
Toppie!
En nu wel die plusdraad van het derderelicht vervangen he?!
Nog beter is die opnieuw te trekken door het rubberen slurfje. Een grijze in de kofferklep doorknippen, 2 of 3 nieuwe draden eraansolderen en de boel terug door het slurfje de auto in trekken.
Met een beetje dreft de boel lekker smeren zodat het er soepel doorheen gaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dankzij Mark's oplettendheid. :wink:
Ons Mike kan straks gewoon als XM-specialist door het leven, top man dat het je zelf gelukt is. 8)
Jeetje MikeyMike, het is dus toch een kwestie van positieve energie. Heel mooi dat je én de oorzaak toch vrij snel hebt gevonden en de oplossing al in het hok lag.
En inderdaad wat Mark zegt, de grijze draad door de rubberen tule trekken. Ik gebruik daarvoor dun ijzerdraad. En aan een kant in een klein oogje buigen zodat die niet het rubber stukprikt.
De 3e remlicht draad zowiezo door de rubberen tule doen. Het is wel weer zo'n pokkeklus :roll: om het rubber netjes terug te krijgen in de klep en/of dak.
Chapeau Mike, goed gedaan hoor!
Het remlicht heeft weinig geheimen nu meer voor mij. Dat klopt :lol:
Resumé in een nut-shell:
Draad 3e remlicht, afgetakt van LA, maakt sluiting.
Zekering is te zwaar en brand niet door.
Daardoor kreeg de Jaeger module, die ook het info schermpje aanstuurt "op zijn flikker".
Deze brandde daarom door en daardoor had ik LA geen voeding meer.
RA wel want dat deel van de module functioneerde nog, bovendien was de zekering nog heel.
Ja en idd, zou ik die draad door de achterklep anders moeten aansluiten. Maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Moet dus een andere keer gebeuren.
Je vergeet 1 ding: de lamp-unit was niet meer jofel. En geheel conform de enige echt universele natuurwet, namelijk De Wet Van Behoud Van Ellende knalde de zekering er niet uit maar brandde de print door. :wink:
Oh ja, die mankeerde ook nog wel het een en ander, daar zit ook een nieuwe in. Ook uit eigen "stock" !
Super dat het is opgelost! 8)
Ik heb dat Texalarm kastje ook onder mijn dashboard kastje. Alarm werkt toch niet meer, dus ik dacht ik trek hem eruit. Maar toen kwam ik er dus achter dat de XM dan niet meer wilt starten. Althans, bij mij niet. Dus het kastje er maar weer ingedrukt. Wil me er ook ooit nog eens aan wagen dat alarm er volledig uit te trekken..
Pagina's