CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ja bedankt Wim, de simpele ziel heeft vanmiddag alles uit elkaar gesloopt en de hele zooi weer netjes werkend gekregen. Dit was inderdaad makkelijk te bereiken! De aanjagermotor was al eens vervangen natuurlijk - er zat een vrij nieuwe Valeo in. Props to zoonlief die me 'hielp' door tijdens het klussen telkens de muziek op stand snoeihard te zetten (Metallica-Master of Puppets. 'Dit is mooie muziek papa. Dansen!'<draait aan volumeknop> Op dat soort momenten zwelt je borst van trots: dat is MIJN zoon :clap: :mrgreen: )
Ik heb dus weer een heerlijk werkende aanjager. En een piep in mijn oren. Wat zeg je? :twisted:

Verder heb ik vanavond een adapter besteld om de JVC radio te laten werken met de originele stuurbediening (die ik nog moet monteren :roll: ) Deze is specifiek voor XM Y4 dus zou moeten werken. Ik was bezig met zelf een oplossing te smeden maar al internettend vond ik een custom-made oplossing. En voor 35 euri hoef ik niet het wiel opnieuw uit te vinden, vond ik.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik hekp je hopen dat die werkt, de 3 die ik origineel voor Pioneer had bestelt deden het geen van allen.
Pardon eentje deed het maar daarbij werden de functies geen van allen middels het juiste knopje doorgegeven. Het was echt een 'gok the goals' welke knop wat zou gaan doen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Master of Puppets? Door zoonlief? Owh, ineens ben ik jaloers dat ik geen kinderen heb. Wat heb jij dat joch geweldig opgevoed! :clap: En het is ook heerlijke muziek om ontspannen onder je dash te sleutelen. Volgende keer Justice for All? Dat is ook heel erg meditatieve muziek. :mrgreen:

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:mrgreen:
Mij zoon luistert niet alleen naar Metallica, hij speelt het ook nog.... Hoe vaak denk je dat ik een piep in mijn oren heb :mrgreen: :mrgreen:
Als ik in zijn auto rijd, zet ik altijd eerst de cd speler uit, voordat ik weggeblazen word :stilmaar:

Mooi he, zo'n kleine kerel!

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Grappig dat dit vaker voorkomt! Mijn zoontje (nog geen 3) is op de goede weg, een paar maanden terug kwam er een nummer van de Stones op de radio en z'n reactie ws ook direct: "papa, dansen! Dansen papa" :mrgreen:

Zou kunnen komen dat ik vanaf het moment dat z'n nekje stevig genoeg was steeds heb staan springen met hem als Highway to Hell op Arrow kwam.....

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

goede opvoeding dus.....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dat is inderdaad een kwestie van opvoeding. Het verbaasde mij vooral hoe ontzettend hard hij de radio steeds weer zette! Volgende keer inderdaad 'And Justice for All' Wim, goede suggestie. :wink:

Was ik nog vergeten te vertellen: ik wilde sowieso altijd al eens onder mijn dashboardkastje kijken om te zien hoe ze het Textron-alarm nou precies uitgeschakeld hadden. Blijkt dat ze gewoon het hele Textron-kastje afgekoppeld hebben, en weggeflikkerd ofzo. Het ziet er in ieder geval niet meer in :D

Gisteren ook nog even zitten Googlen op hoe je nou je Kiekert aansluit op je knipperlichten. Ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld WiXM daar ooit iets over geschreven had? Na een uurtje Googlen gaf ik op.
FYI: Ik heb de PSA-compatible RF-nepkiekert. Dezelfde als jij nu hebt Wim.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

De originele Kiekert stuurt de knipperlichten niet aan, die after-market setjes kunnen dat wel. Het is soms wel geklooi met 2 diodes omdat de heren Chinezen het te duur vonden 2 aparte aansluitingen voor te maken. :roll:
Ik heb me eerlijk gezegd nog helemaal niet afgevraagd of 'ons' kastje daar wel de mogelijkheid toe biedt. Ik heb wel op dat kleine witte stekertje gemeten en zag dat daar een of andere vage spanning van ongeveer 5 volt die varieerde met het aansturen van het kastje.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

OK. whatever. Niet het allerbelangrijkste, maar ik zou het stiekem wel fijn vinden om enige visuele feedback te hebben op het openen of sluiten van de deuren. Dank voor je antwoord trouwens :lol: :lol: :lol:

Gisteren nog even het halve land doorgereden om even een avond bij te kunnen kletsen met 1 van mijn DS-vrienden. OHH wat rijdt en veert die XM lekker zeg! Ik ben echt weer helemaal tevreden met mijn dame. Nu wil ik nog een keer mijn wielen laten uitbalanceren, of andere banden. Dan zou ze echt perfect zijn. Wat een ongelooflijk comfortabele auto kan een XM toch zijn.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Banden op de auto laten balanceren gaf bij mij al een groot resultaat. En Michelienekes d'r onder!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:mrgreen:

Luceo non uro....

gomp
afbeelding van gomp
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

wimb zegt:

De originele Kiekert stuurt de knipperlichten niet aan, die after-market setjes kunnen dat wel. Het is soms wel geklooi met 2 diodes omdat de heren Chinezen het te duur vonden 2 aparte aansluitingen voor te maken. :roll:
Ik heb me eerlijk gezegd nog helemaal niet afgevraagd of 'ons' kastje daar wel de mogelijkheid toe biedt. Ik heb wel op dat kleine witte stekertje gemeten en zag dat daar een of andere vage spanning van ongeveer 5 volt die varieerde met het aansturen van het kastje.

Heeft dat aftermarket verhaal wel de comfort optie ? Ramen die gesloten worden bij afsluiten ?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

@ Michiel: nee, die optie heeft mijn setje niet. Blij toe trouwens. ik laat nogal graag de ramen op een kier als het warm is.

@Mike: Als je geen Michelins op je <willekeurig welke Citroën> zet, moet je ook niet zeuren over gebrek aan comfort. Op een Cit horen Michelins, punt. Vooral op een DS!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:thumbup: Ik heb zelfs op mijn nieuwe CX firestom's en vredeskauwgomballen met een goed profiel laten vervangen door nieuwe Michelin's. Helemaal met je eens dus!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Vandaag heb ik besteed aan het monteren van originele stuurbediening in mijn dame (had ik meer dan een jaar geleden ofzo al aangeschaft bij ons aller slopervriend Matthijs 8) ) en daarnaast het monteren van de Autoleads interface hiervoor, die ik uit Duitsland had laten komen.
Zoonlief wilde me natuurlijk helpen maar mocht pas in de buurt komen nadat ik de airbag gedemonteerd had. ("zullen we gezellig muziek erbij doen papa?" <drukt op knopjes van radio en draait vooral aan volumeknop> Ik:"Nee sorry knul, dat gaat niet." (ik had de accu afgekoppeld vanwege airbag-werkzaamheden)" Hij:"Aaah! Echt niet?" <Voor de zekerheid nog ff fors draaien aan de volumeknop> Het gaat absoluut goed komen met die knul :lol: )

Interface lijkt goed te werken, alleen ik heb de knopjes niet helemaal goed gemonteerd lijkt het. (Ik had de print met de flexstrips losgehaald van de knoppenclusters) De verlichting doet het niet, ten eerste, en volgens mij heb ik de stekkertjes een beetje verwisseld aangezien de knopjes die werken, niet de functie hebben die ze volgens hun opschrift zouden moeten vervullen :roll: :wink:
Nou ja, ik zoek het wel uit en dat komt vast wel weer goed. Iemand toevallig een duidelijke foto van hoe de shit achter de airbag in het stuur hoort te zitten? Volgens mij heb ik de print verkeerdom, waardoor dus de knopjes precies andersom werken. D.w.z: de 4 knoppen die überhaupt wat doen. :problem: :lolno:
Aangezien mijn deeltijdopleiding weer begonnen is heb ik hooguit op zondagmiddag nog tijd om te knutselen, dus tijd genoeg (?) om één en ander uit te zoeken :mrgreen:

Ohja, en om een traditie in stand te houden: natuurlijk was ik de stuurpositie vergeten te markeren, zodat ik een beetje moest gokken bij het terugplaatsen van het stuur. En natuurlijk gok je dan exact 1 tandje verkeerd :mrgreen: Shake hands, Wim!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Als de knop verkeerd om werkt en de verlichting niet werkt dan zit het knopje verkeerd om gemonteerd. Kwestie van de boel openhalen, de knop in kwestie los te maken van z'n huisje, 180 graden draaien en weer monteren. Ik heb zelf een Xantia met dergelijke stuurknoppen en een Autoleads interface. Alle knopjes correct gemonteerd, verlichting die werkt. De |<< >>| knop werkt, maar verkeerd om :P De volumeknop werkt naar behoren, maar de beide onderste knoppen doen ook niet echt wat ze moeten doen, ik geloof dat ze allebei alleen doorspoelen naar volgende zender/track :P Ach, ik kan er mee leven, 't is beter dan niks.

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Typisch een geval zoals ik ook al 3 keer heb meegemaakt.
Het signaal (weerstandwaarde) wordt gewoon niet goed vertaald.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Die weerstandswaarde kan ik gewoon naar behoefte aanpassen, mocht ik zover komen. Ik zou ook al tevreden zijn met volumeregeling. <<,>> en source selecteren werken al, meer vraag ik eigenlijk niet.

Maar ik wil eerst de knopjes goed aangesloten hebben voor ik met weerstandswaarden ga klooien. Wat bedoel je precies met verkeerd om gemonteerd Jochem? Ik waardeer je bijdrage maar ik kan je niet helemaal volgen ben ik bang. De knopjes zijn gemonteerd zoals ze uit een andere XM kwamen. Enige wat verkeerd aangesloten kan zijn, is dat ik de flatcables naar de verkeerde zijden heb laten lopen, óf dat ik de twee kleine 4-polige stekkertjes die je op de knopjes aansluit verwisseld heb.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik zit nu te twijfelen aan m'n eigen epistel :P Volgens mij was het bij mij idd ook het geval dat de flatcables verkeerd om zaten en schijnbaar doet dan de verlichting het niet.

Ben ik vooral benieuwd hoe je de weerstandswaarde van de knoppen kunt aanpassen, ik blijf meelezen :P

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dan gaan we het omwisselen van de flatcables eerst proberen, veel meer kan er eigenlijk niet fout gegaan zijn.

Het aanpassen van de weerstandswaarden ga ik doen door de SMD-weerstandjes op de originele print te vervangen door trimweerstanden. Deze zijn veel groter dan de oorspronkelijke SMD-weerstanden, maar in het stuur is toch plenty plek. Als ik dat voor alle knoppen doe, kan ik iedere knop elke gewenste functie geven, in theorie. Maar zover ben ik nog niet, eerst maar de knopjes an sich goed gemonteerd zien te krijgen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Nou, vanmiddag hebben we maar eens die flexkabeltjes van de stuurbediening omgewisseld.
Knopjes krijgen een iets andere functie, maar ze reageren nog steeds niet allemaal, en de lampjes doen het ook nog steeds niet :evil:
Eens goed naar die flexkabeltjes gekeken, en ik zag al minstens 1 kritische beschadiging. Ik heb het schijnbaar niet zo netjes opgeborgen in de tussentijd dat ik het kocht en monteerde. Het was 1 van de eerste dingen die hier in het nieuwe huis kwam te liggen (samen met een stapel andere onderdelen) en heeft zodoende de hele verbouwing meegemaakt. Ff nieuw printje met kabeltjes scoren dus, of deze repareren.

Daarnaast heb ik de oude kabel naar de achterbak van de CD-wisselaar eruit gehaald, en nog wat andere oude, inmiddels nutteloze bedrading. In plaats voor die bedrading ga ik de voedingskabel van de versterker leggen, samen met een ACC kabel om de versterker mee aan te sturen.

Ook is me deze week duidelijk geworden dat de aanjager slechts af en toe werkt. Ik vermoed dat er soldeerpunten van de vermogensweerstanden losgebakken zijn toen de motor nog geblokkeerd was. Just goes to show dat de standaard 30A zekering veel te fors is.
Als mijn bedieningspaneel stuk is, neem ik de gelegenheid te baat om mijn dame te upgraden met een ECC paneel, airco en bijbehorende automatische aansturing. Welk jaar dat gaat gebeuren, weet ik echter nog niet :mrgreen:
En dan heb ik ook nog een ander interieur gekocht, ditmaal mét lederen deurpanelen. (Moet nog uitgebouwd worden) En ik heb nog een ander plan wat de marktwaarde/rijkwaliteiten van mijn XM danig gaat uppen. Maar dat is nog in een pril stadium, daar kom ik later nog op terug. Geen idee waar ik de tijd vandaan ga halen tho. :mrgreen:
Het valt me alleen wel op, dat telkens als ik een buitenkans zie om mijn XM te verbeteren, ik er blind voor ga. Blijkbaar ben ik zó ontzettend dol op deze auto dat niets me te gek is... Zelfs als mijn 2de grote liefde, de DS, enigzins ondergesneeuwd wordt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

jouw vrouw leest hier niet mee? :mrgreen:

Ook fotootjes gemaakt?
Klinkt weer veelbelovend!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ghe, we zullen die bak van jou eens volpompen met alle mogelijke luxe 8)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Stoof, ik heb geen fotootjes gemaakt, maar heb wel alles nog open liggen. Wat zou je willen zien?
Enneh, nee, meestal leest vrouwtjelief niet mee nee. Hoewel ze zich wel afvroeg waar ik mee bezig was toen ik mijn stoelen en achterbank te koop aanbood.
Hoewel ze een slimme en knappe vrouw is, is ze niet erg gesteld op de XM. Ze is waarschijnlijk teveel verwend door Xantia's, DS'en en Peugeots 405. Ook heeft ze het nog regelmatig over die Xsara Coupé die we ooit hadden... Maar dat is een auto die leuk is zolang je geen kinderen hebt :lol:
Wel vreemd eigenlijk: de XM is de meest luxueuze auto die we ooit hadden. En die we ooit zullen hebben, waarschijnlijk. Ik bespeur soms enige mate van jaloezie, volgens mij zit daar het hele probleem :twisted:

@Matthijs: wanneer gaan we schroeven? :mrgreen: Thom is nu ook snotverkouden BTW, bedank Ruben even van me :wink: :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Citroën-das-pas-fën zegt:

... Hoewel ze een slimme en knappe vrouw is ...

Volgens mij leest ze nu wel mee :twisted:

En een handtekening!!!!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Roger; eerst moet nog 'ff' mn 309 door de apk en dan een rode 2.1TD uit 2000 uit elkaar :mrgreen: Zit vast ook nog wel allemaal mooi spul op zoals ECC enzo :wink: :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dat zeg ik: wanneer gaan we schroeven? :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Zeg maar wanneer je tijd/zin hebt ;)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Zin altijd, tijd: niet op donderdag (school) en zondag is kids/papadag. Maar van dat laatste principe kan incidenteel afgeweken worden for the good cause :mrgreen:
Kom die aandrijfas en de rest van dat 309 gebakje toch ff hier boven de smeerput doen man!! Maken we dat ding ff APK-klaar.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Hij is geschorst :P

Pagina's