wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: wimb en z'n La Soixante.

Die slang moet je zeker niet losmaken! Als de turbo geen druk kan opbouwen dan gaat hij heel snel overtoeren maken en kan je heb sowieso weggooien!

Ik heb wel een compressiemeter en die mag je zo ff lenen, of hier ff meten kan ook natuurlijk

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

Zou ik doen, effe naar de Deventer. En als je terug bent een paar straten verderop parkeren :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Waar is dat groene geval? Oh daaro, voor de rook. :oops: Dank voor het aanbod Matthijs maar dat ding rookt echt veuls te veul. Ik trek me weinig aan van wat andere mensen denken maar hiermee rijden vind ik not done.

Ik ga straks als het donker is kijken naar belletjes in het expansievat want dat is het makkelijkste om te doen. (Ja, met een zaklamp :wink: ).
En van de week maar 'ns langs de beunclub want daar zullen ook wel mensen met compressiemeters zijn.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Daarnet madame gestart nadat er geen bekenden in de straat waren en meteen weer enorme rookwolken. In het expansievat zie ik geen bellen. En volgens mij ruik ik toch verbrande olie.
Mijn voorlopige conclusie is als volgt: de turbo is al veel langer niet best meer maar het gaf geen problemen omdat het lekte tussen blok en spruitstuk.
Tijdens de eerste keer starten bij de grote beun lekte de olietoevoer en heeft het lager (te) weinig smering gehad. Nu het uitlaatgedeelte dicht is krijgt de turbine de volle druk voor z'n kiezen en dat in combinatie met een slecht lager is te veel van het goede. En dit klopt ook wel met het feit dat ik steeds een verbrande metaallucht rook.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: wimb en z'n La Soixante.

Aan je hoeveelste turbo ben je dan straks toe? :shock:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dat valt mee: de volgende wordt nummer 3.
Hoe vaak ik nu een turbi heb uit- en ingebouwd? Vier keer:
Eerste keer samen met Wes. Toen hebben we meteen maar ff de rechter HD-leiding gedaan.
Tweede keer alleen.
Derde keer was een dag later en van 2 halve één goede gemaakt.
Vierde keer was tijdens de Grote Beun; appeltje eitje als het blok er naast staat.
Gelukkig is alles bij La Soixante goed gangbaar en dat scheelt echt uren aan tijd.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

IS die dan al een gewisseld of kun je het lager vervangen?

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Bij de beunclub lopen er een paar rond die beweren dat je voor 1 of 2 tientjes zo'n lager koopt en het dan zelf doet. Maar dat zijn hetzelfde soort types die ook ff een V8 op de Route Soleil reviseren met een schroevendraaier en een waterpomptang op weg naar Spanje........
Dus nee, jij kunt het niet zelf.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

Even voor de beeldvorming wat gegoogled:
De Turbo-charger heeft een bijzonder zwaar leven. Op volle snelheid draait een turbo zo’n 80.000 omwentelingen per minuut! Het centrale lager in de turbo wordt zo zwaar belast door het hoge toerental en door het feit dat de aandrijving geschiedt door uitlaat-gassen met bijzonder hoge temperatuur, dat het niet meer zoals normale lagers kan worden vervaardigd van staal, maar is vervaardigd van een zeer hitte-bestendig ceramisch materiaal. Het centrale lager wordt bovendien permanent gesmeerd en gekoeld met motorolie.

Indien een turbo teveel is versleten bestaat er een gerede kans dat de motor de koelolie (= de motorolie) van de turbo via het inlaatkanaal gaat aanzuigen en op deze olie gaat lopen. De motor gaat dan waanzinnig roken en is niet meer uit te zetten en slaat op hol.

Of dat laatste ook bij de XM tct kan gebeuren weet ik ook niet, maar de rook beschrijving komt wel overeen. :cry:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Voor dat op hol slaan ben ik niet zo bang omdat de aangezogen lucht best een lange weg via de intercooler moet afleggen. Ik denk dat de rook eerder wordt veroorzaakt doordat het via het lager in de uitlaatgassen terecht komt.
Bij de TCT smeert de olie het lager en houdt de koelvloeistof het huis op temperatuur.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: wimb en z'n La Soixante.

Lees hier mee, wat vervelend voor je Wim!

Weer werk en beunen... :evil:

Luceo non uro....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Heel vervelend idd! Het is nou niet alsof je dame last heeft van achterstallig onderhoud ofzo... :roll:
Als het loopt zijn ze super, maar die torbo's zijn toch best wel gevoelige dingen blijkbaar. Terwijl het blok bulletproof is.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ach weet je, madame en ik hebben een band net zoals in een goed huwelijk. Voor op de lange termijn wilde ik de turbo 'ns laten reviseren door een bedrijf zoals Turboworld. Zij vindt het zielig als ik me nu verveel dus heeft ze 'm meteen maar vernaggeld. :lolno:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

Van welk merk is de TCTurbo eigenlijk? En wat zou zo'n revisie kosten plm?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Het is een Garrett. Type moet ik je ff schuldig blijven. Revisie is niet goedkoop, als het goed moet gebeuren.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Een gereviseerde turbo met garantie verdubbeld ongeveer de waarde van een XM. :wtf: Je zit zo boven de 1000 pleuries. Het is dan ook precisiewerk met micrometer toleranties.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ik weet er nog wel 1 te liggen voor 125 euro incl spruitstuk geloof ik, maar het blijft altijd een gok natuurlijk. Jouw turbo is bijna t zelfde als mijn versnellingsbak van mn diesel, dat ding bleef maar stuk gaan zonder aanwijsbare oorzaak.
Misschien heb je toch ergens een boostleak waardoor hij overtoeren kan gaan maken en zichzelf de tering in draait. Dit komt veel vaker voor dan je zou denken. Tenzij alle turbo's door andere oorzaken kapot zijn gegaan natuurlijk.

Je kan ook een ander spruitstuk kopen en er een TD04 opklussen, ben je weer iets sneller op je werk :P (niet dat je daar op zit te wachten).

TCT heeft een Garrett T25

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: wimb en z'n La Soixante.

Moet de elektronica ook aangepast worden als je er een TD04 op bouwt?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ligt eraan of je ook je druk gaat verhogen, wat natuurlijk een logisch vervolg is. Het heeft weinig zin om de T25 te vervangen voor een TD04 en ze dan op een zelfde druk te laten draaien

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Afgelopen zondag hebben we zitten peinzen waarom de auto zo zou kunnen roken. Een redelijk hypotethische was dat koelvloeistof door een scheur in het turbohuis via het intercoolercircuit in de inlaat terecht zou kunnen komen. Om dat te controleren heb ik vanavond de intercoolerbuis naar de inlaat losgehaald. Eigenlijk hoefde ik al niet verder te gaan omdat die buis vol met (vers ruikende) olie zit.
Toch nog de motor gestart en met het windje dat er nu staat waaide de rook om de auto heen. Nu merkte ik ook duidelijk dat het naar verbrande olie en metaal stinkt.

Zaterdag ga ik naar Marcelka om een turbo van zijn sloper te halen.

Wat is een XM toch goed voor de echtelijke relatie: je houdt als man in de mid-life crisis geen tijd meer over om achter de jonge meiden aan te gaan. :lol:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: wimb en z'n La Soixante.

We moeten nog wel even een filmpie maken van je rookbom :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Mijn deelneming Wim. Je hebt wel pech op het gebied van de turbo.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Zo kun je het ook noemen. Maar ik heb vandaag m'n horoscoop ter harte genomen dus is het 'ervaring'. :lol:
Op zich valt die pech wel mee hoor. Ik zou pas over pech praten als ik elke keer een nieuwe koop en die steeds door dezelfde oorzaak naar de vaantjes gaat. En bij tweedehands spul heb je altijd de kans dat het toch niet goed is. So be it. :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

A.S. Zaterdag Wim!? Vindt je het goed als ik met je mee ga!?

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ik hoop toch niet dat dit het einde is van jouw XM, want mede door jouw inspirerende en vooral volhoudende verhaal van jouw XM ben ik over gegaan naar een XM.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

Wim kennende niet, of het moet wel heel erg worden met zijn Dame....

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: wimb en z'n La Soixante.

Denk het ook niet. Alles doorlezende is er toch volgens mij iets mis gegaan met het vervangen van de klepseals.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: wimb en z'n La Soixante.

Wim heeft een volger :shock: twittert die soms ook? :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: wimb en z'n La Soixante.

zegt:

Wim heeft een volger twittert die soms ook?

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig en heb alle berichten (die voor mij van belang zijn) doorgelezen op dit forum en het citroën-forum. Gewoon om meer te weten en dat je eerst zelf gaat zoeken naar de oplossing.
Twitter wel, maar helaas geen enkel iemand de mij volgt. Toch wel erg sneu. Volg trouwens ook niemand.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

jabaar zegt:

Ik hoop toch niet dat dit het einde is van jouw XM, want mede door jouw inspirerende en vooral volhoudende verhaal van jouw XM ben ik over gegaan naar een XM.

Ik heb mezelf voorgenomen dat mijn XM aan d'r einde komt door of een gebrek aan onderdelen of de steeds [strike]idiotere[/strike] strengere milieuwetgeving.
En als het echt helemaal niet lukt met de turbo dan laat ik het compressorwiel vastlassen en rij ik met een gewone 2 liter waar omheen dan nodeloos veel intercoolerbende zit. :lol:

Het is leuk om te lezen dat ik mensen inspireer met mijn halsstarrige koppigheid. :wink:

Pagina's