Gefeliciteerd Mike! Mooi resultaat.
Met het ABS-manco dat je beschrijft zou ik bijna denken aan sensoren die een iets te grote afstand heben tot de krans. Maar aan de sensoren hebben ze niet geknutseld, neem ik aan. Dat laat de aandrijfassen (met hun tandkranzen) en stekkers over.
Of een van de voorsensoren moeten een tik hebben gehad tijdens het verwijderen/plaatsen van de aandrijfassen. Ook niet denkbeeldig.
Maar ik hoor nog steeds geen Lexia-foutcodes die zijn uitgelezen? Dat helpt toch vaak flink op weg, en je kunt dingen uitsluiten.
Voel me overigens vereerd dat EJ een van mijn schrijfsels aan zijn kennisarchief toevoegt :clap:
In return mag hij een keer mijn Diravi nakijken... oh, wacht ff. :roll:
You heb geen diravi :mrgreen:
Letterlijk zei EJ: ".
Die ABS schijnt dus niet strikt genomen een APK punt te zijn, want hij
doet het wel als je rijdt, en dat schijnt goed te zijn voor de kleine
letters van de APK regelgeving. Alleen het blijft raar. Het is alsof
een sensor te ver van een ABS ring zit, en daar hebben we nou net niet
aan gezeten. Weerstanden zijn allemaal goed.
Help me even, ik dacht dat je voor de transplantatie ook al ABS-problemen had?
Nee Wim, dat is nou juist het geinige; ABS heeft altijd gewerkt, zo ook het hydractive lampje bij de start. Toch nog iets goeds aan LNV I. Oh ja, ze had ook een voortreffelijk schakelende automaat, verry smooth! En een ZPJ blok loopt eigenlijk ook altijd.
Ik vind het machtig stoer dat je het idee had en hebt doorgezet. Welliswaar uitgevoerd door een andere partij, maar het is al meer dan het gros hier doet aan upgrades :mrgreen:
Dat je er maar veel leuke kilometers mee kan maken dat je grijnst van oor tot oor ;]
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni XM V6 12V
Ik heb begrepen dat de wissel van ABS-systeem niet synchroon heeft gelopen met de wissel van type 1/2, dus er zijn idd type 2 XM's die nog met het ABS-systeem, zoals dat in type 1 zat rondrijden. Nogmaals, naar horen zeggen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Morgenmiddag is het zover! Zit ik slechts 24 uur zonder rijdenden Citroën! Vanmiddag EJ gesproken, nadat hij me ook gemaild had, maar ja, was een hectische dag.
Het ABS verhaal krijgen ze niet de wereld uit voorlopig. Ze hebben van alles uitgedacht en gecontroleerd. Dit was wat er oa gemeld werd door EJ:
"de ABS werkt terwijl je aan het rijden bent, als je stilstaat gaat het lampje aan. Dit is een storing die we nog niet kende. Mijn gevoel zou zeggen dat er ergens een sensor te ver vanaf de abs krans staat, want als de krans toeren maakt wordt er een hoger voltage afgegeven, en kan er een grotere afstand tussen krans en sensor overbrugd worden zonder dat het signaal te zwak wordt. We alleen alle sensoren al meerdere keren nagegeken, en alles zit zoals het hoort.
Kort gezegd. De ABS werkt, alleen niet als je stil staat. De oplossing kan ik je dus zo niet echt geven want de weerstanden zien er op het moment allemaal goed uit, en ik heb ook een tekort aan bendix sensoren om mee uit te wissellen. "
en: "Wat de ABS betreft weet ik dus op het moment even niet waar ik verder moet zoeken ermee, los van het hele systeem er zo'n beetje uit te gaan halen, en dat gaat wellicht wat ver. Ik zou graag even zien hoe het vordert, en hoe de auto zich houdt bij wat kilometers. "
Dit wordt dus een wat langer durend zoekplaatje, wat op termijn wel opgelost moet worden natuurlijk. Misschien dat er bij jullie nog ideën ontstaan. EJ heeft te weinig Bendix sensoren liggen om uit te testen. Dus daar maken we nog wel eens een dagje van want voor mij is het net zo ingwikkeld als al die verschillende woksausjes die er bestaan.
Het 2e probleempje wat ze niet verholpen krijgen is de brandstofmeter, waar ik overigens foutief van de brandstofcomputer uitging. Maar het blijkt dat de meter in de 24v cockpit geen sturing krijgt. Het stomme is dat in de oude cockpit de benzinemeter weer wel werkt. Deze is dus terug geplaatst omdat een werkende brandstofmeter te prefereren is boven een overigens ook wel ubergeil oliedrukmetertje. Uiteraard ligt de 24v cockpit achter in de koffer, tezamen met de hele ECC unit.
Morgenmiddag ga ik haar dus halen en ik ben heel benieuwd natuurlijk. Het is toch een transplantatie die misschien nog nooit is uitgevoerd. EJ verwacht hierdoor ook nog wel dat er "wat aftersales verricht zal moet worden in de toekomst" (heerlijk diplomatiek! :lol: ) Ze zal dus best een keer terug moeten maar ze hebben iig dik 150 test km's gemaakt, waarover ze tevreden zijn.
De "death-end situation" waar ik voor stond in ogenschouw genomen kan ik alleen maar blij zijn met het resultaat tot nu toe en met de inzet van EJ en zijn team!
Heel veel succes :thumbup: en dat gaat wel lukken als ik het zo lees :D. De laatste hindernissen kunnen misschien met hulp van clubleden achterhaald worden :wink:.
Het is trouwens een olietemperatuurmetertje i.p.v. oliedrukmetertje :wink:.
Oh kerel wat spannend lijkt me dit voor je!
Die laatste dingen moeten we kunnen tackelen. Die benzinemeter is een kwestie van een paar avondjes goed de diverse schema's doorpluizen, voorzover voorhanden. Zorg dat je het ORGA-nummer van de donor te weten komt, dat is van vitaal belang bij oplossen van allerlei crap!
En die ABS komt ook wel lijkt me. Denk ook aan mijn ervaring over uitwisselbaarheid van sensoren!
Heeft EJ die ABS nu al aan de Lexia gehangen? :shock:
Daar hoor ik niets over en lijkt me wel zo makkelijk om mee te beginnen.
De weerstand van de sensoren kan wel OK zijn , maar hoe is het met de spanning .
Die gaat van 50-2000mV als je langzaam aan je wiel draait , ook te meten op je ECU stekker .
(Maar dat zal EJ toch wel weten hoop ik.)
Zo niet spleten controleren en tandkransen verdacht.
Een Lexia werkt toch niet bij een serie1? Ze hebben de zaak doorgemeten iig en vonden het een nieuw probleem wat ze nog niet eerder aan de hand hadden.
Ook bij een serie 1 werkt de Lexia met het "serie 1" tussenkabeltje :wink:. Het vreemde is dat het niet in 1x werkt, ik heb de ervaring dat het na talloze pogingen eindelijk lukt. Heeft het eenmaal gewerkt, dan doet die het de volgende keren ook.
Ook bij een serie 1 werkt de Lexia met het "serie 1" tussenkabeltje :wink:. Het vreemde is dat het niet in 1x werkt, ik heb de ervaring dat het na talloze pogingen eindelijk lukt. Heeft het eenmaal gewerkt, dan doet die het de volgende keren ook.
Ennuh..., andersom, kan dat ook?
Is type 2, met dus zo`n stekker in je dashboard, op 1 of andere wijze uit te lezen met het Slimme Kastje van Malle Pietje? :shock:
Gefeliciteerd Mike! Mooi resultaat.
Met het ABS-manco dat je beschrijft zou ik bijna denken aan sensoren die een iets te grote afstand heben tot de krans. Maar aan de sensoren hebben ze niet geknutseld, neem ik aan. Dat laat de aandrijfassen (met hun tandkranzen) en stekkers over.
Of een van de voorsensoren moeten een tik hebben gehad tijdens het verwijderen/plaatsen van de aandrijfassen. Ook niet denkbeeldig.
Maar ik hoor nog steeds geen Lexia-foutcodes die zijn uitgelezen? Dat helpt toch vaak flink op weg, en je kunt dingen uitsluiten.
Voel me overigens vereerd dat EJ een van mijn schrijfsels aan zijn kennisarchief toevoegt :clap:
In return mag hij een keer mijn Diravi nakijken... oh, wacht ff. :roll:
You heb geen diravi :mrgreen:
Letterlijk zei EJ: ".
Die ABS schijnt dus niet strikt genomen een APK punt te zijn, want hij
doet het wel als je rijdt, en dat schijnt goed te zijn voor de kleine
letters van de APK regelgeving. Alleen het blijft raar. Het is alsof
een sensor te ver van een ABS ring zit, en daar hebben we nou net niet
aan gezeten. Weerstanden zijn allemaal goed.
Help me even, ik dacht dat je voor de transplantatie ook al ABS-problemen had?
Mike, ik neem aan dat je al in de startblokken zit om de titel van dit topic aan te gaan passen?
Idd, op naar de 200 blz. :mrgreen:
Nee Wim, dat is nou juist het geinige; ABS heeft altijd gewerkt, zo ook het hydractive lampje bij de start. Toch nog iets goeds aan LNV I. Oh ja, ze had ook een voortreffelijk schakelende automaat, verry smooth! En een ZPJ blok loopt eigenlijk ook altijd.
:mrgreen: Sure!!!
Ik vind het machtig stoer dat je het idee had en hebt doorgezet. Welliswaar uitgevoerd door een andere partij, maar het is al meer dan het gros hier doet aan upgrades :mrgreen:
Dat je er maar veel leuke kilometers mee kan maken dat je grijnst van oor tot oor ;]
Daarmee ben ik het volledig eens :D.
Een XM met de ZPJ4 aandrijflijn blijft voor mij de meest ultieme combi 8).
Onder de 5km/h hóórt ABS toch helemaal niet te werken?
Is de comp niet gewoon een beetje van slag?
En een handtekening!!!!
Die grens ligt zelfs nog ietsje hoger. Ik denk dat VdLaan ABS foutmeldingen ziet op het schermpje met een oplichtend ABS lampje bij lage snelheden.
als de ABS getest/uitgelezen wordt met de Lexia gaat dat ABS lampje in je dash toch ook af en toe aan en uit?
ja klopt, een teken dat er wordt gecommuniceerd tussen de lexia en betreffende computer.
Dat geldt alleen voor een type 1, althans de types die communiceren via 2-draads communicatie. De knipperkastjes-methode zeg maar.
Grappig dat EJ dezelfde conclusies trekt over de ABS fout. Gaan we dat nu zelf oplossen? Moeten we daar een sleutelmeet voor plannen?
Neeuuh, veel te koud nu :mrgreen: Ik ga er van uit dat 't 'm wel lukt daar in Abbenes.
Maar je hebt gelijk, jouw analyse lijkt mij hetzelfde! :lol:
nah, als jij je eens over ABS perikelen van een andere dan je eigen XM wilt buigen :mrgreen:
Ik weet toch zeker dat ik dat lampje heel regelmatig zie oplichten bij uitlezen van type 2 Xm's met de Lexia. Verder geen "biggie" natuurlijk :D
Ik heb begrepen dat de wissel van ABS-systeem niet synchroon heeft gelopen met de wissel van type 1/2, dus er zijn idd type 2 XM's die nog met het ABS-systeem, zoals dat in type 1 zat rondrijden. Nogmaals, naar horen zeggen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
die donor , was dat een type 1 of 2 ? Ik neem aan dat er iig gekeken is naar het aantal tanden op de abs krans.
Donor is van feb 1993, dus vet serie 1.
Morgenmiddag is het zover! Zit ik slechts 24 uur zonder rijdenden Citroën! Vanmiddag EJ gesproken, nadat hij me ook gemaild had, maar ja, was een hectische dag.
Het ABS verhaal krijgen ze niet de wereld uit voorlopig. Ze hebben van alles uitgedacht en gecontroleerd. Dit was wat er oa gemeld werd door EJ:
"de ABS werkt terwijl je aan het rijden bent, als je stilstaat gaat het lampje aan. Dit is een storing die we nog niet kende. Mijn gevoel zou zeggen dat er ergens een sensor te ver vanaf de abs krans staat, want als de krans toeren maakt wordt er een hoger voltage afgegeven, en kan er een grotere afstand tussen krans en sensor overbrugd worden zonder dat het signaal te zwak wordt. We alleen alle sensoren al meerdere keren nagegeken, en alles zit zoals het hoort.
Kort gezegd. De ABS werkt, alleen niet als je stil staat. De oplossing kan ik je dus zo niet echt geven want de weerstanden zien er op het moment allemaal goed uit, en ik heb ook een tekort aan bendix sensoren om mee uit te wissellen. "
en:
"Wat de ABS betreft weet ik dus op het moment even niet waar ik verder moet zoeken ermee, los van het hele systeem er zo'n beetje uit te gaan halen, en dat gaat wellicht wat ver. Ik zou graag even zien hoe het vordert, en hoe de auto zich houdt bij wat kilometers. "
Dit wordt dus een wat langer durend zoekplaatje, wat op termijn wel opgelost moet worden natuurlijk. Misschien dat er bij jullie nog ideën ontstaan. EJ heeft te weinig Bendix sensoren liggen om uit te testen. Dus daar maken we nog wel eens een dagje van want voor mij is het net zo ingwikkeld als al die verschillende woksausjes die er bestaan.
Het 2e probleempje wat ze niet verholpen krijgen is de brandstofmeter, waar ik overigens foutief van de brandstofcomputer uitging. Maar het blijkt dat de meter in de 24v cockpit geen sturing krijgt. Het stomme is dat in de oude cockpit de benzinemeter weer wel werkt. Deze is dus terug geplaatst omdat een werkende brandstofmeter te prefereren is boven een overigens ook wel ubergeil oliedrukmetertje. Uiteraard ligt de 24v cockpit achter in de koffer, tezamen met de hele ECC unit.
Morgenmiddag ga ik haar dus halen en ik ben heel benieuwd natuurlijk. Het is toch een transplantatie die misschien nog nooit is uitgevoerd. EJ verwacht hierdoor ook nog wel dat er "wat aftersales verricht zal moet worden in de toekomst" (heerlijk diplomatiek! :lol: ) Ze zal dus best een keer terug moeten maar ze hebben iig dik 150 test km's gemaakt, waarover ze tevreden zijn.
De "death-end situation" waar ik voor stond in ogenschouw genomen kan ik alleen maar blij zijn met het resultaat tot nu toe en met de inzet van EJ en zijn team!
Spannonde tijden Mike ik ben heul benieuwd naar je bevindingen. 8)
Heel veel succes :thumbup: en dat gaat wel lukken als ik het zo lees :D. De laatste hindernissen kunnen misschien met hulp van clubleden achterhaald worden :wink:.
Het is trouwens een olietemperatuurmetertje i.p.v. oliedrukmetertje :wink:.
Het is een heel mooi kerstgeschenk. 8)
En dat metertje? Dat wordt een puzzeltocht met de WPH's in de hand.
Oh kerel wat spannend lijkt me dit voor je!
Die laatste dingen moeten we kunnen tackelen. Die benzinemeter is een kwestie van een paar avondjes goed de diverse schema's doorpluizen, voorzover voorhanden. Zorg dat je het ORGA-nummer van de donor te weten komt, dat is van vitaal belang bij oplossen van allerlei crap!
En die ABS komt ook wel lijkt me. Denk ook aan mijn ervaring over uitwisselbaarheid van sensoren!
Dju, dat orga nummer is een goeie zeg! Meteen mailen! Thanks!
Glad to be of service :grijns:
Heeft EJ die ABS nu al aan de Lexia gehangen? :shock:
Daar hoor ik niets over en lijkt me wel zo makkelijk om mee te beginnen.
De weerstand van de sensoren kan wel OK zijn , maar hoe is het met de spanning .
Die gaat van 50-2000mV als je langzaam aan je wiel draait , ook te meten op je ECU stekker .
(Maar dat zal EJ toch wel weten hoop ik.)
Zo niet spleten controleren en tandkransen verdacht.
Een Lexia werkt toch niet bij een serie1? Ze hebben de zaak doorgemeten iig en vonden het een nieuw probleem wat ze nog niet eerder aan de hand hadden.
Ook bij een serie 1 werkt de Lexia met het "serie 1" tussenkabeltje :wink:. Het vreemde is dat het niet in 1x werkt, ik heb de ervaring dat het na talloze pogingen eindelijk lukt. Heeft het eenmaal gewerkt, dan doet die het de volgende keren ook.
Ennuh..., andersom, kan dat ook?
Is type 2, met dus zo`n stekker in je dashboard, op 1 of andere wijze uit te lezen met het Slimme Kastje van Malle Pietje? :shock:
Pagina's