Vandaag begonnen met iets wat me al heeeel lang irriteert, en waar ik best wel tegen op zag! We hebben het dan over het enorme litteken wat LNV heeft onderaan haar achterbumper :evil: Veroorzaakt door het geboefte met de naam "Brink" We hebben het over duuhhh.... Treksjaak! De kogel zelf had ik er al meteen afgeschroefd en ik reed dus alleen met dat lullige beugeltje rond. Die moest ik dan weer bij elke foto wegshoppen :D
Met Matthijs heb ik ruim een jaar geleden een sloper LNV gekocht en daar had ik onder andere een maagdelijke bumper zonder litteken van. De bedoeling was deze mettertijd te monteren maar daar kwam steeds niets van. Ook omdat ik tegen het demonteren van de oude bumper op zag. De zijbouten zijn nl niet echt fris meer en je kunt er al zo moeilijk bij. Verder is het Ambiance-grijze deel van de donor bumper in al die jaren volledig vaal geworden natuurlijk. Die zou ik dan eerst moeten spuiten. Door het lange er tegen aan hikken ga je een alternatief bedenken; waarom het difuser-deel niet los slijpen van de rest. Per slot van rekening is dat het enige wat niet heel is. Beseffende dat er wel geen weg terug is toch maar begonnen vandaag. Lekker onder de warmte lampen!
Allereerst de beugel van de rest van de trekhaak geslepen. Dat moest recht en daarna afgeschuind omdat anders het staal nog door de bumper steekt. Het blijkt ook dat de bumper/difuser door de trekhaak altijd een beetje in een punt naar buiten heeft gestaan. Druk je de difuser naar achteren dat zit de gehele bumper mooi strak over de volle breedte.
Vervolgens de donorbumper vastgezet en met de dremel de difuser los geslepen. Dat werkje viel erg mee! Spannend natuurlijk of wat ik bedacht had wel zou werken; maar de difuser past heel goed over de oude difuser heen!
Daarna de braampjes en onregelmatigheden weggeschuurd en de difuser binnnen met allesreiniger en heet water schoongemaakt.
Om het goed passend te maken moeten de oude bevestigingen van de difuser die dus aan de originele bumper vast zitten los geslepen worden en ingekort. De nieuwe difuser gaat daar overheen en wordt met nieuwe boutjes vastgezet.
Daarna de difuser in de kunstofprimer gezet. Na droging dezelfde grijze bumperlak als er al op zit. Afgesloten met een blanke laklaag en dan is de dag wel om:
Morgen ga ik de nieuwe difuser over de oude met het litteken plaatsen. Ik kit deze vast en schroef hem op de daarvoor bestemde bevestigingsplaatsen ook weer vast en dan hebben we een solide geheel. En heb ik eindelijk een XM met een mooie kont! :wink:
Bumper losdraaien en een andere monteren gaat sneller.
Zijbekleding uit de kofferbak loshalen, dat houd in, de vier boutjes die de bagage ringen vasthouden (L&R ter hoogte van de achterwielen en ter hoogte van de kunstof dorpelplaat) met dop 10 losdraaien.
Dorpelbeschermer demonteren en dan de bekleding vanaf de dorpel voorzichtig naar binnen schuiven.
Dan zie je L&R twee grote plastic doppen, die eruit en je kan met een ratel en dop 13 de twee bouten van de bumper losdraaien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bumper losdraaien en een andere monteren gaat sneller.
Nietusss! Ik vertel toch net dat mijn zijbouten verroest zijn en dat ik dan de donorbumper volledig moet spuiten. Dat is dus niet sneller! Ik weet wel dat jij die demontage-pagina uit je hoofd kent, maar de praktijk verschilt weer van Citroën tot Citroën!
Ik vond het ook een origineel idee :D Probleem zit eigenlijk ook niet alleen in de bout zelf maar ook in deze plaatjes áchter de bumper. De gaten zijn volledig uitgelubberd.
Die zijn bij mij ook niet zo fris meer. Zijn die bij 94 - 95 types in betere staat? Nou kan ik dit waarschijnlijk allemaal wel vernieuwen, maar ik denk dat er inmiddels genoeg vernieuwd is aan deze XM en op deze manier ben ik er meer dan happy mee.
Ik heb alleen de donor bumper verbruikt. Ik zal eens een optie op de achterbumper van de pekelbak van Coen nemen. Mocht er ooit schade zijn is het wel fijn een hele in kleur te hebben liggen. Zoals ik ook de achterklep, grill, motorkap en schermen en deuren heb liggen. In Noir Verni, bien sur!
Tja , dat ze die steunen nou niet even lekker van RVS hebben gemaakt hè.
Had vorige week ook zo`n volledig doorgerot geval in mijn hand , nog erger dan die van jou.
De vorige garagist had er maar even 2 lange bouten doorheen gejast, dus vanaf de buitenkant van de bumber naar binnen .
Mooi gezicht man :evil: ; wel erg makkelijk op die manier .
Maar eh.., chapeau hoor , vakwerk wat jij gedaan hebt ! :clap:
Ik weet nog wel hoe jij in een onmogelijke houding onder die xm lag om dat ding door te zagen en vervolgens nauwelijks progressie te boeken :lol: en ik je daarna maar uit je lijden heb verlost :mrgreen:
Ik dacht idd eerst ook 'waarom niet te bumper' maar na wat lezen lijkt het toch wel iets betere oplossing zo. Als die bumperbouten eenmaal verrot zijn kan je daar ene fijn avondje op spenderen
:lol: ja, die demontage zat bij mij ook nog vers in mijn geheugen! Eigenlijk zouden die bumerplaatjes nieuw in RVS gemaakt moeten worden. Magazijn tip? Aan de andere kant. zo vaak komt het niet voor dat de bumper er af moet. Ik ga het vandaag iig monteren en dan maar weer eens rijden want dast heb ik nog niet veel gedaan. De komende weken komt het er ook niet van wegens drukte met afleveringen, balans, etc etc.
Demontage met verrotte zijkanten is idd geen feest. Bij mijn 16v heb ik dat feest mogen meemaken. Uiteindelijk is de bumper er door een kettingzaag met beleid vanaf gehaald :mrgreen:
die plaatjes maken is het probleem niet, dat kan ik hier op m'n werk doen. Lasersnijden, zetten en klaar.
Montage aan de bumper lijkt me lastiger. Zo te zien zijn dat door warmte platgedrukte "pennetjes". Losmaken van de huidige geeft dan een probleem om de nieuwe te monteren denk ik?
als je het netjes los kan maken dan kan je in die gesmolten stoppel nog wel wat parkers kwijt. Het probleem echter met schadebumpers is is dat deze stompjes vaak afgebroken zijn. Echt netjes wordt het in ieder geval nooit
Nou dat komt nu! :lol:
Vanochtend verder gegaan. Ik moest tóch 2 kleine beugeltjes maken voor de bevestiging van de difuser L + R. Zo kon ik het montagepunt wat verder naar achteren brengen, want de difuser is natuurlijk wat "dikker" omdat hij over de oude heen is gecovered. Maar ik heb ze daarna zwart gespoten en ze vallen niet op. Achteraf had ik de difuser nog wat kleiner kunnen uitslijpen zodat de bovenrand nog strakker tegen de bumper zou komen te zitten. Je kunt dat zien met je neus er op. Als totaal plaatje stort het mij niet iig.
De difuser gekit en met knijptangen heel de dag vast gezet. De hoekjes aangetrokken en op de beugeltjes met 2 boutjes vastgezet.
Intussende wielnaafkapjes van de speedlines licht opgeschuurd en in kunstofprimer gezet, gevolgd door grondlak, weer licht opgeschuurd en toen hoogglans zwart gespoten. Dit gedurende de dag, tussen andere werkzaamheden door natuurlijk! Verder stond de re-badging op het program. De kers op de ZPJ4 taart zeg maar. 8) Best wel even mee bezig geweest om de oude plaktroep te verwijderen die op de emblemen zat en een nieuwe uit te snijden. Maar da's goed gelukt.
Tussendoor even de Speedlines met de Michelin Alpines naar de bandenboer gebracht zodat ze deze er alvast kunnen om monteren en balanceren. Dan kan ik morgen of overmorgen even binnenschieten om de wielen wissel te laten doen.
Maar nu de blokjes er nog onder zitten moest ik natuurlijk even een shoot maken van hoe LNV the II er nu bij staat!
Ik ben erg tevreden hoe ze er nu bijstaat. En om jullie ook tevreden te stellen heb ik de chrome nr plaathouder vervangen door een dunnere zwarte versie. Samen met dat nu verdwenen onoogelijke difuser-gat geeft het een mooi rustig resultaat!
En tot slot nog een plaatje om te laten zien dat ze echt geen automaat meer is!
Gedverdemme wat een bizar mooi ding! En mooi te zien dat de stuurbediening die je van me hebt gekocht er ook in zit ;) Ik zou hem/haar/het heel graag eens in het eggie bekijken!
Dank, dank voor jullie complimenten! Nee, helaas, een schuifdak moet ik ontberen. De velgen houden zich goed Mark, bijzonder goed zelfs! Ze gaan er deze week af en dan zet ik ze weer eens in de hardwax voor ik ze opsla.
Door al het geklus heb ik eigenlijk nog bijna niet gereden :roll: Ik moet nog veel oefenen want het voelt nog steeds een beetje vreemd! :lol:
Waarmee als ik vragen mag?
Ik moet een sierstrip kitten voor de achterbumber , die zit wat los hier en daar .
Maar eh..., plaatje hoor , mooi hè type 1 , stijl man ! :clap:
Eensch.
Om een blauwe plaat moet je zo'n wit vinyl randje spannen.
D'as pas strak. :wink:
Vandaag begonnen met iets wat me al heeeel lang irriteert, en waar ik best wel tegen op zag! We hebben het dan over het enorme litteken wat LNV heeft onderaan haar achterbumper :evil: Veroorzaakt door het geboefte met de naam "Brink" We hebben het over duuhhh.... Treksjaak! De kogel zelf had ik er al meteen afgeschroefd en ik reed dus alleen met dat lullige beugeltje rond. Die moest ik dan weer bij elke foto wegshoppen :D
Met Matthijs heb ik ruim een jaar geleden een sloper LNV gekocht en daar had ik onder andere een maagdelijke bumper zonder litteken van. De bedoeling was deze mettertijd te monteren maar daar kwam steeds niets van. Ook omdat ik tegen het demonteren van de oude bumper op zag. De zijbouten zijn nl niet echt fris meer en je kunt er al zo moeilijk bij. Verder is het Ambiance-grijze deel van de donor bumper in al die jaren volledig vaal geworden natuurlijk. Die zou ik dan eerst moeten spuiten. Door het lange er tegen aan hikken ga je een alternatief bedenken; waarom het difuser-deel niet los slijpen van de rest. Per slot van rekening is dat het enige wat niet heel is. Beseffende dat er wel geen weg terug is toch maar begonnen vandaag. Lekker onder de warmte lampen!
Allereerst de beugel van de rest van de trekhaak geslepen. Dat moest recht en daarna afgeschuind omdat anders het staal nog door de bumper steekt. Het blijkt ook dat de bumper/difuser door de trekhaak altijd een beetje in een punt naar buiten heeft gestaan. Druk je de difuser naar achteren dat zit de gehele bumper mooi strak over de volle breedte.
Vervolgens de donorbumper vastgezet en met de dremel de difuser los geslepen. Dat werkje viel erg mee! Spannend natuurlijk of wat ik bedacht had wel zou werken; maar de difuser past heel goed over de oude difuser heen!
Daarna de braampjes en onregelmatigheden weggeschuurd en de difuser binnnen met allesreiniger en heet water schoongemaakt.
Om het goed passend te maken moeten de oude bevestigingen van de difuser die dus aan de originele bumper vast zitten los geslepen worden en ingekort. De nieuwe difuser gaat daar overheen en wordt met nieuwe boutjes vastgezet.
Daarna de difuser in de kunstofprimer gezet. Na droging dezelfde grijze bumperlak als er al op zit. Afgesloten met een blanke laklaag en dan is de dag wel om:
Morgen ga ik de nieuwe difuser over de oude met het litteken plaatsen. Ik kit deze vast en schroef hem op de daarvoor bestemde bevestigingsplaatsen ook weer vast en dan hebben we een solide geheel. En heb ik eindelijk een XM met een mooie kont! :wink:
Mozeskriebel. :shock:
Bumper losdraaien en een andere monteren gaat sneller.
Zijbekleding uit de kofferbak loshalen, dat houd in, de vier boutjes die de bagage ringen vasthouden (L&R ter hoogte van de achterwielen en ter hoogte van de kunstof dorpelplaat) met dop 10 losdraaien.
Dorpelbeschermer demonteren en dan de bekleding vanaf de dorpel voorzichtig naar binnen schuiven.
Dan zie je L&R twee grote plastic doppen, die eruit en je kan met een ratel en dop 13 de twee bouten van de bumper losdraaien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nietusss! Ik vertel toch net dat mijn zijbouten verroest zijn en dat ik dan de donorbumper volledig moet spuiten. Dat is dus niet sneller! Ik weet wel dat jij die demontage-pagina uit je hoofd kent, maar de praktijk verschilt weer van Citroën tot Citroën!
Die bouten kunnen wel wat hebben hoor, zeker als je ze eerst vertroetelt met echte kruipolie. :wink:
Voor de rest denk ik dat je gelijk hebt.
Ik vind het een leuk gevonden optie :thumbup:
Ik vond het ook een origineel idee :D Probleem zit eigenlijk ook niet alleen in de bout zelf maar ook in deze plaatjes áchter de bumper. De gaten zijn volledig uitgelubberd.
Die zijn bij mij ook niet zo fris meer. Zijn die bij 94 - 95 types in betere staat? Nou kan ik dit waarschijnlijk allemaal wel vernieuwen, maar ik denk dat er inmiddels genoeg vernieuwd is aan deze XM en op deze manier ben ik er meer dan happy mee.
Ik heb alleen de donor bumper verbruikt. Ik zal eens een optie op de achterbumper van de pekelbak van Coen nemen. Mocht er ooit schade zijn is het wel fijn een hele in kleur te hebben liggen. Zoals ik ook de achterklep, grill, motorkap en schermen en deuren heb liggen. In Noir Verni, bien sur!
Tja , dat ze die steunen nou niet even lekker van RVS hebben gemaakt hè.
Had vorige week ook zo`n volledig doorgerot geval in mijn hand , nog erger dan die van jou.
De vorige garagist had er maar even 2 lange bouten doorheen gejast, dus vanaf de buitenkant van de bumber naar binnen .
Mooi gezicht man :evil: ; wel erg makkelijk op die manier .
Maar eh.., chapeau hoor , vakwerk wat jij gedaan hebt ! :clap:
Ik weet nog wel hoe jij in een onmogelijke houding onder die xm lag om dat ding door te zagen en vervolgens nauwelijks progressie te boeken :lol: en ik je daarna maar uit je lijden heb verlost :mrgreen:
Ik dacht idd eerst ook 'waarom niet te bumper' maar na wat lezen lijkt het toch wel iets betere oplossing zo. Als die bumperbouten eenmaal verrot zijn kan je daar ene fijn avondje op spenderen
:lol: ja, die demontage zat bij mij ook nog vers in mijn geheugen! Eigenlijk zouden die bumerplaatjes nieuw in RVS gemaakt moeten worden. Magazijn tip? Aan de andere kant. zo vaak komt het niet voor dat de bumper er af moet. Ik ga het vandaag iig monteren en dan maar weer eens rijden want dast heb ik nog niet veel gedaan. De komende weken komt het er ook niet van wegens drukte met afleveringen, balans, etc etc.
Demontage met verrotte zijkanten is idd geen feest. Bij mijn 16v heb ik dat feest mogen meemaken. Uiteindelijk is de bumper er door een kettingzaag met beleid vanaf gehaald :mrgreen:
die plaatjes maken is het probleem niet, dat kan ik hier op m'n werk doen. Lasersnijden, zetten en klaar.
Montage aan de bumper lijkt me lastiger. Zo te zien zijn dat door warmte platgedrukte "pennetjes". Losmaken van de huidige geeft dan een probleem om de nieuwe te monteren denk ik?
als je het netjes los kan maken dan kan je in die gesmolten stoppel nog wel wat parkers kwijt. Het probleem echter met schadebumpers is is dat deze stompjes vaak afgebroken zijn. Echt netjes wordt het in ieder geval nooit
Je bent in ieder geval lekker bezig. :D
Ben benieuwd naar het eindresultaat. :wink:
Nou dat komt nu! :lol:
Vanochtend verder gegaan. Ik moest tóch 2 kleine beugeltjes maken voor de bevestiging van de difuser L + R. Zo kon ik het montagepunt wat verder naar achteren brengen, want de difuser is natuurlijk wat "dikker" omdat hij over de oude heen is gecovered. Maar ik heb ze daarna zwart gespoten en ze vallen niet op. Achteraf had ik de difuser nog wat kleiner kunnen uitslijpen zodat de bovenrand nog strakker tegen de bumper zou komen te zitten. Je kunt dat zien met je neus er op. Als totaal plaatje stort het mij niet iig.
De difuser gekit en met knijptangen heel de dag vast gezet. De hoekjes aangetrokken en op de beugeltjes met 2 boutjes vastgezet.
Intussende wielnaafkapjes van de speedlines licht opgeschuurd en in kunstofprimer gezet, gevolgd door grondlak, weer licht opgeschuurd en toen hoogglans zwart gespoten. Dit gedurende de dag, tussen andere werkzaamheden door natuurlijk! Verder stond de re-badging op het program. De kers op de ZPJ4 taart zeg maar. 8) Best wel even mee bezig geweest om de oude plaktroep te verwijderen die op de emblemen zat en een nieuwe uit te snijden. Maar da's goed gelukt.
Tussendoor even de Speedlines met de Michelin Alpines naar de bandenboer gebracht zodat ze deze er alvast kunnen om monteren en balanceren. Dan kan ik morgen of overmorgen even binnenschieten om de wielen wissel te laten doen.
Maar nu de blokjes er nog onder zitten moest ik natuurlijk even een shoot maken van hoe LNV the II er nu bij staat!
Ik ben erg tevreden hoe ze er nu bijstaat. En om jullie ook tevreden te stellen heb ik de chrome nr plaathouder vervangen door een dunnere zwarte versie. Samen met dat nu verdwenen onoogelijke difuser-gat geeft het een mooi rustig resultaat!
En tot slot nog een plaatje om te laten zien dat ze echt geen automaat meer is!
Chapeau :clap: wat een prachtig resultaat 8)
Mooi Mike! Goed resultaat!
:buig: :buig:
Luceo non uro....
Supernetjes! 8)
Gedverdemme wat een bizar mooi ding! En mooi te zien dat de stuurbediening die je van me hebt gekocht er ook in zit ;) Ik zou hem/haar/het heel graag eens in het eggie bekijken!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Mooi hoor!
Mike, hoe houd het kale aluminium van je blokjes velgen zich nu?
Aaaahm, nog 1 ding, zorg je er wel voor dat je een linke en rechste versie neemt van de V6.24 logo's?
:schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ziet er prachtig uit, superstrak! Wil deze wel eens in het echt zien :wink:
1 detail: het rubber van het koppelingspedaal. Da ken zo ech nie. :mrgreen:
Wat is het toch een mooie XM!! 8)
Keep on trucking Mike, je komt steeds dichter bij de ultieme XM. Alleen dat fabrieks-open-dakje gaat niet meer lukken :wink:
Dank, dank voor jullie complimenten! Nee, helaas, een schuifdak moet ik ontberen. De velgen houden zich goed Mark, bijzonder goed zelfs! Ze gaan er deze week af en dan zet ik ze weer eens in de hardwax voor ik ze opsla.
Door al het geklus heb ik eigenlijk nog bijna niet gereden :roll: Ik moet nog veel oefenen want het voelt nog steeds een beetje vreemd! :lol:
Waarmee als ik vragen mag?
Ik moet een sierstrip kitten voor de achterbumber , die zit wat los hier en daar .
Maar eh..., plaatje hoor , mooi hè type 1 , stijl man ! :clap:
Gewoon zwarte kit Jos, volgens mij nog van de action ook.
Pagina's