Ik geloof niet dat ik dat er in zou mikken in jouw geval Wim. Je hebt de reparatie al min of meer gepland en dat gaat binnen afzienbare tijd gebeuren. Je kunt eigenlijk alleen maar problemen krijgen lijkt me, de echte oplossing werk je al aan. Of het moet er echt met liters uitlopen, dan moet je wat in de tussentijd. Maar dan werkt dit middel ook niet denk ik.....
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Leaklock.
Dat spul heeft tenminste nog eens een CX bak lekvrij gekregen, iets van Lecwec niet voor elkaar kreeg. :wink:
Roger gebruikt LecWec.
Madame heeft mij in twijfel gebracht. Ik wilde dat spul er in doen omdat ik de komende paar weken zo'n beetje 1.300 zal maken. Maar de ritten gisteren en vandaag, totaal ruim 300 km, hebben nauwelijks tot olieverlies geleid. :roll: De onderkant is wel nat en er hangen druppels, maar niet zo erg als een paar weken geleden. Toen markeerde madame elke parkeerplaats rijkelijk met olie. Het lijkt er dus op of het minder wordt.
Rare meiden die Françaises. :lol:
Hoe dan ook, de keerring wordt vervangen en anti-lek rotzooi stel ik zo lang mogelijk uit. :wink:
Omdat ik vanmiddag het rijk alleen had heb ik een langstaande ergernis opgelost: de rechter ruitenwisser lag vlak en dus tegen de paravan aan en de linker stond iets omhoog. Nu is het eindelijk omgedraaid. :lovecit:
Is het zinvolle info voor dit draadje? Neuh, maar ik heb weer wat gepost. :mrgreen:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: wimb en z'n La Soixante.
Omgedraaid? Ik zou er juist naar streven beide in een gelijke lijn te leggen. Ken de ergernis wel, overigens, maar dan in een variatie. Mijn linker ruitewisser lag tegen de paravan aan en wiste dus net niet genoeg om echt vrij zicht te hebben als bestuurder (van 1m96). Bovendien altijd een irritant tikje bij het terugkomen. Je kan je maar ergens aan ergeren, hè. Recentelijk, bij het installeren van rooster voor luchtinlaat moest paravan er toch even af, gelijk gecorrigeerd. Dat rijdt weer een stuk fijner!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Sinds de grote beun was het motorblok aan de onderkant nat van de verse motorolie. Het begon met een druppel aan de carterplug en een druppeltje in de hoek maar werd naar verloop van tijd erger. Zo erg dat madame stond te druppelen en de auto 'geconserveerd' werd door de motorolie aan de onderkant tot en met de achterklep. Echt een ranzige bende. :x
De diagnose luidde een lekkende krukaskeerring aan de bakkant. Hierdoor komt olie op het vliegwiel en die slingert het rond, wat ook wel leek te kloppen met de sporen. Zo'n keerring kost bijna niets en dat is ook het enige goede nieuws. Om hem te plaatsen kun je de bak loshalen en enkele centimeters opzij leggen zodat je net genoeg ruimte hebt om op het oog de ring van 11 cm doorsnede te plaatsen. Of je haalt de motor er uit, scheidt de bak en kunt met de juiste stempel de ring goed monteren. Bij optie 1 is de kans vrij groot dat het lukt, bij optie 2 gaat het gewoon goed. Dus gingen Sohail en ik voor optie 2. Gerrie bood spontaan aan om een stempel te maken en 1 december gingen we gewapend met gezonde tegenzin aan de slag. Het globale plan: front weg, alles boven de bak weg, aandrijfassen weg en dan kijken of we de bak er uit krijgen zonder de motor weg te halen of dat toch de motor er uit moet. En voor die klus had ik maximaal 3 dagen uitgetrokken met de bedoeling dat we het in ruim 2 zouden redden.
Nadat boven alles vrij was, begon Sohail overtuigd te raken dat de keerring niet lekte. We hebben Ruud van de beunclub er bij gehaald en die bevestigde Sohail's vermoeden omdat, onder meer, het vliegwiel droog was.
De volgende verdachten: pakking van het carter en de 'dropstaafjes'. Omdat die dropstaafjes bijna niks kosten had ik ze voor alle zekerheid maar gekocht. Beter mee dan om verlegen. :wink:
Dus carterpan verwijderd en als je toch bezig bent ook de oliepomp.
Hier de foto's (de enige van de klus overigens) van het filter:
Het is vooral verkoolde olie en dat zat ook in het carter. :shock:
Enniewee, ik had ooit 'ns een carterpakking gekocht dus die hebben we thuis opgehaald. Omdat ik de dropstaafjes toch had, die ook vervangen. Wat er uit kwam was keihard dus dat was geen overbodige luxe.
Nadat alles schoon was, pomp gemonteerd en carter. Daarna de zinlose demontage in de motorruimte ongedaan maken, olie er in en starten. En zelfs na enkele minuten was er nog geen olie te zien onder de motor. :dans:
Dus hoewel we gisteren de werkzaamheden drastisch hebben omgegooid is het doel wel bereikt: het buitensporige olieverlies is opgelost. En ook nog 'ns meer dan een dag aan beunerij bespaard. :mrgreen:
Ook wel eens leuk als het uiteindelijk toch mee blijkt te vallen :clap:
Lekker dat ze weer olie dicht is Wim. Jammer dat je het stempeltje niet hebt kunnen uitproberen :lol:
Eigenlijk dus een meevaller, jammer dat je de halve motorruimte er voor moest demonteren maar goed, nu weet je dat het opgelost is.
Goh Wim, je bent nu een echte TCT pro! :thumbup:
Maakt iedereen ook even notitie van die vloeibare pakking daar in de pomp? Want ik kan je nu ook wel vertellen dat die ook nog wel op andere plekken in je motor verstopt zitten.
Mooi dat het opgelost is Wim met beperkte inspanningen :)
Gezien de resten in die pomp is het misschien geen gek idee om eens te contrleren of er van die brokjes aan de ingang van je olie toevoer voor de turbo zit; hier zit ook een klein filter. Als deze verstopt is dan heb je een no-time een 2e open haart mantel nodig voor je al je verworven ornamenten ;)
Je bedoelt op het turbinehuis zelf? Een fijne plaats om 'effe' te controleren. :lolno:
Het blijkt trouwens dat de oliepeilsensor trots het predikaat NFP draagt. :evil: Gelukkig heeft Rovam in Amersfoort er nog eentje die ligt te verstoffen.
Nee niet na het zeefje, maar die kit komt ergens vandaan en is vanaf dat punt in de olie stroom gekomen tot het weer bi jde pomp/filter komt.
Nou is misschien het risico dat het bij de turbo terecht komt niet zo héél groot, maar vaak ik ik stukken vloeibare meuk in de oliekanalen bij de cylinderkop zitten.. enig idee waar deze klodder vandaan heeft kunnen komen? Want vaak zitten daar nog wel meer van die wurmen
Me dunkt. Wes en Sohail hebben al heel wat bloed zweet en tranen aan La Soixante vergoten.
Daar ben ik ze dankbaar voor en dat mag ook wel gezegd worden.
Wim, Wes en de rest van ons clubje komen net zo graag mij helpen.
Uiteindelijk hebben we gewoon een excuus nodig om samen ergens lekker te gaan eten :P
Waar kan je dat LecWec kopen eigenlijk? Heb het wel eens gezocht zonder succes...
Onder andere bij Protex.nl
So dan, beter dan dat het heel duur is. Hoeveel moet je bij de motorolie gooien voor een goede werking? 100ml zit al op 31,= ex verzend!
Ik geloof niet dat ik dat er in zou mikken in jouw geval Wim. Je hebt de reparatie al min of meer gepland en dat gaat binnen afzienbare tijd gebeuren. Je kunt eigenlijk alleen maar problemen krijgen lijkt me, de echte oplossing werk je al aan. Of het moet er echt met liters uitlopen, dan moet je wat in de tussentijd. Maar dan werkt dit middel ook niet denk ik.....
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Leaklock.
Dat spul heeft tenminste nog eens een CX bak lekvrij gekregen, iets van Lecwec niet voor elkaar kreeg. :wink:
Wat gebruikt CDPF toch altijd? Heb ook een zwetend keerringetje nl.
Roger gebruikt LecWec.
Madame heeft mij in twijfel gebracht. Ik wilde dat spul er in doen omdat ik de komende paar weken zo'n beetje 1.300 zal maken. Maar de ritten gisteren en vandaag, totaal ruim 300 km, hebben nauwelijks tot olieverlies geleid. :roll: De onderkant is wel nat en er hangen druppels, maar niet zo erg als een paar weken geleden. Toen markeerde madame elke parkeerplaats rijkelijk met olie. Het lijkt er dus op of het minder wordt.
Rare meiden die Françaises. :lol:
Hoe dan ook, de keerring wordt vervangen en anti-lek rotzooi stel ik zo lang mogelijk uit. :wink:
Omdat ik vanmiddag het rijk alleen had heb ik een langstaande ergernis opgelost: de rechter ruitenwisser lag vlak en dus tegen de paravan aan en de linker stond iets omhoog. Nu is het eindelijk omgedraaid. :lovecit:
Is het zinvolle info voor dit draadje? Neuh, maar ik heb weer wat gepost. :mrgreen:
Omgedraaid? Ik zou er juist naar streven beide in een gelijke lijn te leggen. Ken de ergernis wel, overigens, maar dan in een variatie. Mijn linker ruitewisser lag tegen de paravan aan en wiste dus net niet genoeg om echt vrij zicht te hebben als bestuurder (van 1m96). Bovendien altijd een irritant tikje bij het terugkomen. Je kan je maar ergens aan ergeren, hè. Recentelijk, bij het installeren van rooster voor luchtinlaat moest paravan er toch even af, gelijk gecorrigeerd. Dat rijdt weer een stuk fijner!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Sinds de grote beun was het motorblok aan de onderkant nat van de verse motorolie. Het begon met een druppel aan de carterplug en een druppeltje in de hoek maar werd naar verloop van tijd erger. Zo erg dat madame stond te druppelen en de auto 'geconserveerd' werd door de motorolie aan de onderkant tot en met de achterklep. Echt een ranzige bende. :x
De diagnose luidde een lekkende krukaskeerring aan de bakkant. Hierdoor komt olie op het vliegwiel en die slingert het rond, wat ook wel leek te kloppen met de sporen. Zo'n keerring kost bijna niets en dat is ook het enige goede nieuws. Om hem te plaatsen kun je de bak loshalen en enkele centimeters opzij leggen zodat je net genoeg ruimte hebt om op het oog de ring van 11 cm doorsnede te plaatsen. Of je haalt de motor er uit, scheidt de bak en kunt met de juiste stempel de ring goed monteren. Bij optie 1 is de kans vrij groot dat het lukt, bij optie 2 gaat het gewoon goed. Dus gingen Sohail en ik voor optie 2. Gerrie bood spontaan aan om een stempel te maken en 1 december gingen we gewapend met gezonde tegenzin aan de slag. Het globale plan: front weg, alles boven de bak weg, aandrijfassen weg en dan kijken of we de bak er uit krijgen zonder de motor weg te halen of dat toch de motor er uit moet. En voor die klus had ik maximaal 3 dagen uitgetrokken met de bedoeling dat we het in ruim 2 zouden redden.
Nadat boven alles vrij was, begon Sohail overtuigd te raken dat de keerring niet lekte. We hebben Ruud van de beunclub er bij gehaald en die bevestigde Sohail's vermoeden omdat, onder meer, het vliegwiel droog was.
De volgende verdachten: pakking van het carter en de 'dropstaafjes'. Omdat die dropstaafjes bijna niks kosten had ik ze voor alle zekerheid maar gekocht. Beter mee dan om verlegen. :wink:
Dus carterpan verwijderd en als je toch bezig bent ook de oliepomp.
Hier de foto's (de enige van de klus overigens) van het filter:
Het is vooral verkoolde olie en dat zat ook in het carter. :shock:
Enniewee, ik had ooit 'ns een carterpakking gekocht dus die hebben we thuis opgehaald. Omdat ik de dropstaafjes toch had, die ook vervangen. Wat er uit kwam was keihard dus dat was geen overbodige luxe.
Nadat alles schoon was, pomp gemonteerd en carter. Daarna de zinlose demontage in de motorruimte ongedaan maken, olie er in en starten. En zelfs na enkele minuten was er nog geen olie te zien onder de motor. :dans:
Dus hoewel we gisteren de werkzaamheden drastisch hebben omgegooid is het doel wel bereikt: het buitensporige olieverlies is opgelost. En ook nog 'ns meer dan een dag aan beunerij bespaard. :mrgreen:
Ook wel eens leuk als het uiteindelijk toch mee blijkt te vallen :clap:
Lekker dat ze weer olie dicht is Wim. Jammer dat je het stempeltje niet hebt kunnen uitproberen :lol:
Eigenlijk dus een meevaller, jammer dat je de halve motorruimte er voor moest demonteren maar goed, nu weet je dat het opgelost is.
Goh Wim, je bent nu een echte TCT pro! :thumbup:
Maakt iedereen ook even notitie van die vloeibare pakking daar in de pomp? Want ik kan je nu ook wel vertellen dat die ook nog wel op andere plekken in je motor verstopt zitten.
Mooi dat het opgelost is Wim met beperkte inspanningen :)
Soms zit het tegen, soms zit het mee :)
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Gezien de resten in die pomp is het misschien geen gek idee om eens te contrleren of er van die brokjes aan de ingang van je olie toevoer voor de turbo zit; hier zit ook een klein filter. Als deze verstopt is dan heb je een no-time een 2e open haart mantel nodig voor je al je verworven ornamenten ;)
Je bedoelt op het turbinehuis zelf? Een fijne plaats om 'effe' te controleren. :lolno:
Het blijkt trouwens dat de oliepeilsensor trots het predikaat NFP draagt. :evil: Gelukkig heeft Rovam in Amersfoort er nog eentje die ligt te verstoffen.
Nee bij de aanvoer op de voorkant van je blok ergens
Wat? Zeker een ontwerpfout dat zo'n belangrijk onderdeel makkelijk bereikbaar is. :lol:
Haha, zó makkelijk kom je daar nou ook weer niet bij, wees maar gerust :lol:
Na het zeefje zat gelukkig geen rommel, dat zou echt niet gezond zijn voor de turbo.
Nee niet na het zeefje, maar die kit komt ergens vandaan en is vanaf dat punt in de olie stroom gekomen tot het weer bi jde pomp/filter komt.
Nou is misschien het risico dat het bij de turbo terecht komt niet zo héél groot, maar vaak ik ik stukken vloeibare meuk in de oliekanalen bij de cylinderkop zitten.. enig idee waar deze klodder vandaan heeft kunnen komen? Want vaak zitten daar nog wel meer van die wurmen
Kop is afgelopen zomer gedaan en gespoeld voor montage, toen zat er ook niets in :wink:
De vloeibare pakking die ik gebruikt heb is roze van kleur, Wim vond dat wel een mooie kleur :lol:
Ah okee, stukje legacy dus. Move along people!
Roze pakking vond ik toen mooi en dat vind ik nog steeds. Helaas hebben we gisteren zwarte pakking gebruikt. :(
Ah, meer Wes zijn smaak dus. :mrgreen:
Me dunkt. Wes en Sohail hebben al heel wat bloed zweet en tranen aan La Soixante vergoten.
Daar ben ik ze dankbaar voor en dat mag ook wel gezegd worden.
8) Wim is lief.
Wim is aaaaaaardig
(wie maakt hem af? hint; Raggende Manne - ik vind je leuk)
Ach, we helpen elkaar :-)
Wim, Wes en de rest van ons clubje komen net zo graag mij helpen.
Uiteindelijk hebben we gewoon een excuus nodig om samen ergens lekker te gaan eten :P
:grijns:
Pagina's