Ik dacht juist dat de specs GL4 aangeven op total 75w80. GL5 is idd een verbeterde versie voor bakken die zwaar belast worden.
Overigens onlangs nog een leuk vraagteken gehad wat de bak vulling betreft. Er zou 1.8 liter in moeten volgens de gegevens bij de garage. De vraagstelling was;
Je laat de bak via de welbekende plug onderaan leeglopen. Vullen zou je kunnen doen op twee manieren. Of je schroeft de achteruitrij sensor eruit en vult via de boven kant de bak. Of je gebruikt de overloop plug. Die loopt echter ook nog niet over bij 2 liter.... :?:
Via de overloop/niveauplug loopt het juist eruit, daarmee ben je altijd aan het knoeien en weet je niet exact hoeveel erin is gegaan. Ik vul de bak altijd via de achteruitrij schakelaar.
mee eens, van bovenaf gaat een stuk eenvoudiger. Het vraagteken was juist dat die overloopplug ervoor zorgt dat er de juiste hoeveelheid in gaat. Bij mijn weten 1.8 maar 2 liter is ook prima. Bij 2 liter echter loopt die plug nog steeds niet over...
Ik heb met PSA bakken juist de ervaring dat er iets te weinig inzit als het niet meer overloopt :wink:. Bij een niveaucontrole moet er een straal olie uit komen.
Citroën-en Peugeotmonteurs die vullen via de niveauplug zijn erop getriggered om de plug zo snel mogelijk erin te draaien terwijl er al wat olie uitloopt.
Ah, kijk aan! Goed om te weten.. Mij is vanuit de dealer altijd verteld dat gl4 er in moet. Sterker nog, citroen schrijft total voor, en die hebben nog geen eens gl5..
als je hier total 75w80 haalt heb je GL4 te pakken...
de ene officiële leidraad van troen zegt gl4, de andere blijkbaar gl5. Ik denk hierbij ook even aan de manier waarop je het LHM niveau met het oranje pluutje moet aflezen. daar zijn de boekjes ook niet constant over...
Al met al denk ik dat het niet zoveel uitmaakt en voornamelijk te maken heeft met wat je zelf er graag in wilt hebben. Als je Gl4 in je bakt mikt gaat de boel er echt niet van kapot.
PSA bakken schakelen in mijn ervaring met de 75W80 GL4+ olie van Total vrij slecht. Met GL5 75W80 van Esso, MPM en het huismerk van de Norauto heb ik uitstekende ervaringen. In de bak van een DS mag inderdaad beslist geen GL5.
PSA bakken schakelen in mijn ervaring met de 75W80 GL4+ olie van Total vrij slecht. Met GL5 75W80 van Esso, MPM en het huismerk van de Norauto heb ik uitstekende ervaringen. In de bak van een DS mag inderdaad beslist geen GL5.
op welke vlakken merkte jij dan verschil ? gl5 zou bij hogere belasting beter zijn, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, nieuw product, verder ontwikkelt. Maar de olie dikte ed is toch gelijk? bij gewoon dagelijks gebruik merk je daar dan toch niets van ?
Ik zal het ooit wel een keer meemaken. De Total die ik in Frankrijk gekocht heb is inderdaad GL4+ en niet 5 zoals ik beweerde.
Tot nu toe rij ik met MPM aangevuld met TSL en dat schakelt heel prettig. :wink:
Vraagje betreffende de automaat van een V6. (km stand 140.000)
Het issue:
Als de auto een of meerdere dagen heeft stil gestaan, dan schakelt de automaat pas naar 2 bij 3500 toeren.
met een koude motor klinkt dat niet lekker. (warm schakelt hij bij 1700 toeren)
Nee niet vol in getrapt gas :-)
Vraag:
Ik heb een afspraak bij de dealer om hier naar te kijken.
Ze gaven aan dat ze de olie vervangen en de het filter schoonmaken niet adviseerde.
Hun advies: olie pijl controleren en status olie controleren.
Indien te laag, bijvullen. indien zwaar vervuild vervangen.
Maar: vervanging en schoonmaken filter kan er voor zorgen dat de bak het begeeft. (volgens de garage)
De automaat schakelt na ongeveer 1000 meter weer als een zonnetje.
Ook extreme belasting geeft de bak geen krimp. (kickdown bij hoge snelheden enz)
Moet olie niet om de xxx km vervangen worden? en zo ja om welke km's?
Is dit advies een bekend fenomeen?
Is het doorrijden met deze bak niet wachten op een defect? (ik wil een betrouwbare auto)
Dat latere schakelen is gek genoeg bij jouw versnellingsbak (en de mijne) normaal als de boel koud is en dient om de katalysator sneller op te warmen. Ik erger me hier ook wel aan en los dit op door de sneeuwstand in te schakelen en die na 2 bochten oid weer uit te zetten.
Ik zou er voorzichtig zijn met verversen. Er moet speciale olie in, geen normale atf. Het filter vervangen of schoonmaken kan niet zonder de bak uit de auto te halen en te demonteren bij deze bak!
Olie aftappen kan en dan met de juiste weer vullen. Of spoelen bij Oldenhage.....
Ik kan je niet genoeg vertellen hoe blij ik met dit antwoord ben.
Ik zag me al 3.000 eurootjes aftikken met de dealer.
Wel vreemd dat de garage me hier niet op aangesproken heeft.
Zal dit volgende week woensdag met hun bespreken. (af zeg de afspraak misschien wel af) :-)
Nogmaals mijn zeer grote dank.
Ga gelijk nog maar eens wat km zweven met de dame met pit :-)
TOTAL FLUIDE XLD FE mag in de ZF 4HP20 automaat gebruikt worden, dit is een halfsynthetische ATF met een Dexron III specificatie:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE/edit
Het advies is om de 60.000km de ATF te verversen, er komt ongeveer 2,5liter ATF uit de automaat tijdens het aftappen. De totale inhoud van de ZF 4HP20 automaat is 9liter.
Soepeler en minder hakerig schakelen zijn mijn ervaringen...
PSA schrijft als enige autofabrikant een GL4+ specificatie voor hun handbakken. Als PSA Peugeot Citroën in hun werkplaatshandboeken duidelijk aangeeft dat er ook een 75W80 bakolie met een GL5 specificatie toegepast mag worden, dan is dat geen probleem.
Algemeen: als een GL5 bakolie in GL4 versnellingsbakken wordt toegepast, kunnen messing synchromesh ringen zacht worden en daardoor sneller slijten. Het schakelt dan wel lekker soepel :lolno:.
Mijn ervaring met het hakerige schakelen i.c.m. TRANSMISSION BV heb ik als ik 2liter in de bak doe i.p.v. 1,7-1,8liter. Het kleine verschil kan net uitmaken of de tandwielen extra weerstand ondervinden en daardoor de bak hakerig laat schakelen.
TRANSMISSION BV: https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Ob19ZWmRMMzd1akE
We wachten even op JP. 8)
Maar ik dacht 2L 75W80 van total, bij de dealert verkrijgbaar.
Wes heeft het helemaal goed :thumbup:
Het is bijna goed JP. :wink: Het moet ook nog GL5 zijn.
De automaterialenboer verkoopt het ook. MPM is goedkoop en heeft de juiste specs.
GL met het getal geeft de belasting aan voor de toepassing. Naarmate het getal toeneemt kan die hogere belastingen aan.
Uiteraard vooraf eerst checken wat voorgeschreven is :wink:.
Werkt net bij Total en nu al worden die producten geadverteerd!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:rofl:
En een handtekening!!!!
Voor de XM wordt GL5 voorgeschreven. Dat weet ik toevallig.
Dan is het goed :thumbup:
Ik dacht juist dat de specs GL4 aangeven op total 75w80. GL5 is idd een verbeterde versie voor bakken die zwaar belast worden.
Overigens onlangs nog een leuk vraagteken gehad wat de bak vulling betreft. Er zou 1.8 liter in moeten volgens de gegevens bij de garage. De vraagstelling was;
Je laat de bak via de welbekende plug onderaan leeglopen. Vullen zou je kunnen doen op twee manieren. Of je schroeft de achteruitrij sensor eruit en vult via de boven kant de bak. Of je gebruikt de overloop plug. Die loopt echter ook nog niet over bij 2 liter.... :?:
Via de overloop/niveauplug loopt het juist eruit, daarmee ben je altijd aan het knoeien en weet je niet exact hoeveel erin is gegaan. Ik vul de bak altijd via de achteruitrij schakelaar.
mee eens, van bovenaf gaat een stuk eenvoudiger. Het vraagteken was juist dat die overloopplug ervoor zorgt dat er de juiste hoeveelheid in gaat. Bij mijn weten 1.8 maar 2 liter is ook prima. Bij 2 liter echter loopt die plug nog steeds niet over...
Ik heb met PSA bakken juist de ervaring dat er iets te weinig inzit als het niet meer overloopt :wink:. Bij een niveaucontrole moet er een straal olie uit komen.
Citroën-en Peugeotmonteurs die vullen via de niveauplug zijn erop getriggered om de plug zo snel mogelijk erin te draaien terwijl er al wat olie uitloopt.
Wim, bijna goed...
Meneer S zegt dat GL5 beter is, maar de originele specs zijn GL4 :wink: Dit is ook de olie die via de dealert geleverd wordt..
GL5 is een hogere kwaliteit en gezien het geringe prijsverschil kan je dit er dan ook beter ingooien..
Edit: ik dacht wel GL4+...
Bij oude auto's mag je er echt geen gl5 ingieten als er gl4 in moet.
Bij ds'en ( of c35's ) schijnt dat de synchromeshen op te eten.
Vanwege de grotere hoeveelheid zwavel.
Ik moet toch even m'n gelijk halen: in het instructieboekje van een XM type 2 staat op blz. 95 dat de bakolie GL5 moet zijn.
Ah, kijk aan! Goed om te weten.. Mij is vanuit de dealer altijd verteld dat gl4 er in moet. Sterker nog, citroen schrijft total voor, en die hebben nog geen eens gl5..
Weer wat geleerd!
Nog sterker, in Nederland is de Total inderdaad GL4. Ik heb in Frankrijk Total GL5 bakolie gescoord. :wtf:
Apart, ik zat net op total.fr en daar is de enige leverbare toch echt gl4+ en niet gl5...
als je hier total 75w80 haalt heb je GL4 te pakken...
de ene officiële leidraad van troen zegt gl4, de andere blijkbaar gl5. Ik denk hierbij ook even aan de manier waarop je het LHM niveau met het oranje pluutje moet aflezen. daar zijn de boekjes ook niet constant over...
Al met al denk ik dat het niet zoveel uitmaakt en voornamelijk te maken heeft met wat je zelf er graag in wilt hebben. Als je Gl4 in je bakt mikt gaat de boel er echt niet van kapot.
gl4-5 verhaaltje:
http://wiki.answers.com/Q/Whats_the_difference_between_gl4_and_gl5_gear_oils#ixzz1kbnwUyer
PSA bakken schakelen in mijn ervaring met de 75W80 GL4+ olie van Total vrij slecht. Met GL5 75W80 van Esso, MPM en het huismerk van de Norauto heb ik uitstekende ervaringen. In de bak van een DS mag inderdaad beslist geen GL5.
GL5 doet het inderdaad wel veel beter in PSA bakken..
op welke vlakken merkte jij dan verschil ? gl5 zou bij hogere belasting beter zijn, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, nieuw product, verder ontwikkelt. Maar de olie dikte ed is toch gelijk? bij gewoon dagelijks gebruik merk je daar dan toch niets van ?
Soepeler en minder hakerig schakelen zijn mijn ervaringen...
Ik zal het ooit wel een keer meemaken. De Total die ik in Frankrijk gekocht heb is inderdaad GL4+ en niet 5 zoals ik beweerde.
Tot nu toe rij ik met MPM aangevuld met TSL en dat schakelt heel prettig. :wink:
Vraagje betreffende de automaat van een V6. (km stand 140.000)
Het issue:
Als de auto een of meerdere dagen heeft stil gestaan, dan schakelt de automaat pas naar 2 bij 3500 toeren.
met een koude motor klinkt dat niet lekker. (warm schakelt hij bij 1700 toeren)
Nee niet vol in getrapt gas :-)
Vraag:
Ik heb een afspraak bij de dealer om hier naar te kijken.
Ze gaven aan dat ze de olie vervangen en de het filter schoonmaken niet adviseerde.
Hun advies: olie pijl controleren en status olie controleren.
Indien te laag, bijvullen. indien zwaar vervuild vervangen.
Maar: vervanging en schoonmaken filter kan er voor zorgen dat de bak het begeeft. (volgens de garage)
De automaat schakelt na ongeveer 1000 meter weer als een zonnetje.
Ook extreme belasting geeft de bak geen krimp. (kickdown bij hoge snelheden enz)
Moet olie niet om de xxx km vervangen worden? en zo ja om welke km's?
Is dit advies een bekend fenomeen?
Is het doorrijden met deze bak niet wachten op een defect? (ik wil een betrouwbare auto)
Misschien dat iemand hier mij kan adviseren?
Groetjes
Gerard
Dat latere schakelen is gek genoeg bij jouw versnellingsbak (en de mijne) normaal als de boel koud is en dient om de katalysator sneller op te warmen. Ik erger me hier ook wel aan en los dit op door de sneeuwstand in te schakelen en die na 2 bochten oid weer uit te zetten.
Ik zou er voorzichtig zijn met verversen. Er moet speciale olie in, geen normale atf. Het filter vervangen of schoonmaken kan niet zonder de bak uit de auto te halen en te demonteren bij deze bak!
Olie aftappen kan en dan met de juiste weer vullen. Of spoelen bij Oldenhage.....
Beste FurrieGurrie,
Ik kan je niet genoeg vertellen hoe blij ik met dit antwoord ben.
Ik zag me al 3.000 eurootjes aftikken met de dealer.
Wel vreemd dat de garage me hier niet op aangesproken heeft.
Zal dit volgende week woensdag met hun bespreken. (af zeg de afspraak misschien wel af) :-)
Nogmaals mijn zeer grote dank.
Ga gelijk nog maar eens wat km zweven met de dame met pit :-)
Groetjes Gerard
Ik sluit me volledig aan bij Gerrie :wink:.
TOTAL FLUIDE XLD FE mag in de ZF 4HP20 automaat gebruikt worden, dit is een halfsynthetische ATF met een Dexron III specificatie:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE/edit
Het advies is om de 60.000km de ATF te verversen, er komt ongeveer 2,5liter ATF uit de automaat tijdens het aftappen. De totale inhoud van de ZF 4HP20 automaat is 9liter.
PSA schrijft als enige autofabrikant een GL4+ specificatie voor hun handbakken. Als PSA Peugeot Citroën in hun werkplaatshandboeken duidelijk aangeeft dat er ook een 75W80 bakolie met een GL5 specificatie toegepast mag worden, dan is dat geen probleem.
Algemeen: als een GL5 bakolie in GL4 versnellingsbakken wordt toegepast, kunnen messing synchromesh ringen zacht worden en daardoor sneller slijten. Het schakelt dan wel lekker soepel :lolno:.
Mijn ervaring met het hakerige schakelen i.c.m. TRANSMISSION BV heb ik als ik 2liter in de bak doe i.p.v. 1,7-1,8liter. Het kleine verschil kan net uitmaken of de tandwielen extra weerstand ondervinden en daardoor de bak hakerig laat schakelen.
TRANSMISSION BV: https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Ob19ZWmRMMzd1akE
Is het automaatolieverversing/doorspoelen bij Garage Oldenhage misschien een optie voor beeke?
Pagina's