Olie versnellingsbak

Pagina's

56 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jeroen78
afbeelding van Jeroen78
Olie versnellingsbak

Welke olie wordt er voor een ME5T-bak voorgeschreven? En wat is de inhoud van de desbetreffende bak?

Groetjes Jeroen

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Olie versnellingsbak

We wachten even op JP. 8)

Maar ik dacht 2L 75W80 van total, bij de dealert verkrijgbaar.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Wes heeft het helemaal goed :thumbup:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Olie versnellingsbak

Het is bijna goed JP. :wink: Het moet ook nog GL5 zijn.
De automaterialenboer verkoopt het ook. MPM is goedkoop en heeft de juiste specs.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

GL met het getal geeft de belasting aan voor de toepassing. Naarmate het getal toeneemt kan die hogere belastingen aan.

Uiteraard vooraf eerst checken wat voorgeschreven is :wink:.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Olie versnellingsbak

Werkt net bij Total en nu al worden die producten geadverteerd!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:rofl:

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Olie versnellingsbak

Citrophile zegt:

Uiteraard vooraf eerst checken wat voorgeschreven is :wink:.

Voor de XM wordt GL5 voorgeschreven. Dat weet ik toevallig.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Dan is het goed :thumbup:

gomp
afbeelding van gomp
Re: Olie versnellingsbak

Ik dacht juist dat de specs GL4 aangeven op total 75w80. GL5 is idd een verbeterde versie voor bakken die zwaar belast worden.

Overigens onlangs nog een leuk vraagteken gehad wat de bak vulling betreft. Er zou 1.8 liter in moeten volgens de gegevens bij de garage. De vraagstelling was;
Je laat de bak via de welbekende plug onderaan leeglopen. Vullen zou je kunnen doen op twee manieren. Of je schroeft de achteruitrij sensor eruit en vult via de boven kant de bak. Of je gebruikt de overloop plug. Die loopt echter ook nog niet over bij 2 liter.... :?:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Via de overloop/niveauplug loopt het juist eruit, daarmee ben je altijd aan het knoeien en weet je niet exact hoeveel erin is gegaan. Ik vul de bak altijd via de achteruitrij schakelaar.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Olie versnellingsbak

mee eens, van bovenaf gaat een stuk eenvoudiger. Het vraagteken was juist dat die overloopplug ervoor zorgt dat er de juiste hoeveelheid in gaat. Bij mijn weten 1.8 maar 2 liter is ook prima. Bij 2 liter echter loopt die plug nog steeds niet over...

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Ik heb met PSA bakken juist de ervaring dat er iets te weinig inzit als het niet meer overloopt :wink:. Bij een niveaucontrole moet er een straal olie uit komen.

Citroën-en Peugeotmonteurs die vullen via de niveauplug zijn erop getriggered om de plug zo snel mogelijk erin te draaien terwijl er al wat olie uitloopt.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Olie versnellingsbak

Wim, bijna goed...

Meneer S zegt dat GL5 beter is, maar de originele specs zijn GL4 :wink: Dit is ook de olie die via de dealert geleverd wordt..

GL5 is een hogere kwaliteit en gezien het geringe prijsverschil kan je dit er dan ook beter ingooien..

Edit: ik dacht wel GL4+...

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Olie versnellingsbak

Bij oude auto's mag je er echt geen gl5 ingieten als er gl4 in moet.
Bij ds'en ( of c35's ) schijnt dat de synchromeshen op te eten.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Olie versnellingsbak

Vanwege de grotere hoeveelheid zwavel.

Ik moet toch even m'n gelijk halen: in het instructieboekje van een XM type 2 staat op blz. 95 dat de bakolie GL5 moet zijn.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Olie versnellingsbak

Ah, kijk aan! Goed om te weten.. Mij is vanuit de dealer altijd verteld dat gl4 er in moet. Sterker nog, citroen schrijft total voor, en die hebben nog geen eens gl5..

Weer wat geleerd!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Olie versnellingsbak

Nog sterker, in Nederland is de Total inderdaad GL4. Ik heb in Frankrijk Total GL5 bakolie gescoord. :wtf:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Olie versnellingsbak

Apart, ik zat net op total.fr en daar is de enige leverbare toch echt gl4+ en niet gl5...

gomp
afbeelding van gomp
Re: Olie versnellingsbak

als je hier total 75w80 haalt heb je GL4 te pakken...

de ene officiële leidraad van troen zegt gl4, de andere blijkbaar gl5. Ik denk hierbij ook even aan de manier waarop je het LHM niveau met het oranje pluutje moet aflezen. daar zijn de boekjes ook niet constant over...

Al met al denk ik dat het niet zoveel uitmaakt en voornamelijk te maken heeft met wat je zelf er graag in wilt hebben. Als je Gl4 in je bakt mikt gaat de boel er echt niet van kapot.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Olie versnellingsbak

gl4-5 verhaaltje:

http://wiki.answers.com/Q/Whats_the_difference_between_gl4_and_gl5_gear_oils#ixzz1kbnwUyer

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger
Re: Olie versnellingsbak

PSA bakken schakelen in mijn ervaring met de 75W80 GL4+ olie van Total vrij slecht. Met GL5 75W80 van Esso, MPM en het huismerk van de Norauto heb ik uitstekende ervaringen. In de bak van een DS mag inderdaad beslist geen GL5.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Olie versnellingsbak

GL5 doet het inderdaad wel veel beter in PSA bakken..

gomp
afbeelding van gomp
Re: Olie versnellingsbak

Lucas Unger zegt:

PSA bakken schakelen in mijn ervaring met de 75W80 GL4+ olie van Total vrij slecht. Met GL5 75W80 van Esso, MPM en het huismerk van de Norauto heb ik uitstekende ervaringen. In de bak van een DS mag inderdaad beslist geen GL5.

op welke vlakken merkte jij dan verschil ? gl5 zou bij hogere belasting beter zijn, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, nieuw product, verder ontwikkelt. Maar de olie dikte ed is toch gelijk? bij gewoon dagelijks gebruik merk je daar dan toch niets van ?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Olie versnellingsbak

Soepeler en minder hakerig schakelen zijn mijn ervaringen...

wimb
afbeelding van wimb
Re: Olie versnellingsbak

Ik zal het ooit wel een keer meemaken. De Total die ik in Frankrijk gekocht heb is inderdaad GL4+ en niet 5 zoals ik beweerde.
Tot nu toe rij ik met MPM aangevuld met TSL en dat schakelt heel prettig. :wink:

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: Olie versnellingsbak

Vraagje betreffende de automaat van een V6. (km stand 140.000)

Het issue:
Als de auto een of meerdere dagen heeft stil gestaan, dan schakelt de automaat pas naar 2 bij 3500 toeren.
met een koude motor klinkt dat niet lekker. (warm schakelt hij bij 1700 toeren)
Nee niet vol in getrapt gas :-)

Vraag:
Ik heb een afspraak bij de dealer om hier naar te kijken.
Ze gaven aan dat ze de olie vervangen en de het filter schoonmaken niet adviseerde.
Hun advies: olie pijl controleren en status olie controleren.
Indien te laag, bijvullen. indien zwaar vervuild vervangen.

Maar: vervanging en schoonmaken filter kan er voor zorgen dat de bak het begeeft. (volgens de garage)

De automaat schakelt na ongeveer 1000 meter weer als een zonnetje.
Ook extreme belasting geeft de bak geen krimp. (kickdown bij hoge snelheden enz)

Moet olie niet om de xxx km vervangen worden? en zo ja om welke km's?
Is dit advies een bekend fenomeen?
Is het doorrijden met deze bak niet wachten op een defect? (ik wil een betrouwbare auto)

Misschien dat iemand hier mij kan adviseren?

Groetjes

Gerard

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Olie versnellingsbak

Dat latere schakelen is gek genoeg bij jouw versnellingsbak (en de mijne) normaal als de boel koud is en dient om de katalysator sneller op te warmen. Ik erger me hier ook wel aan en los dit op door de sneeuwstand in te schakelen en die na 2 bochten oid weer uit te zetten.

Ik zou er voorzichtig zijn met verversen. Er moet speciale olie in, geen normale atf. Het filter vervangen of schoonmaken kan niet zonder de bak uit de auto te halen en te demonteren bij deze bak!

Olie aftappen kan en dan met de juiste weer vullen. Of spoelen bij Oldenhage.....

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: Olie versnellingsbak

Beste FurrieGurrie,

Ik kan je niet genoeg vertellen hoe blij ik met dit antwoord ben.

Ik zag me al 3.000 eurootjes aftikken met de dealer.

Wel vreemd dat de garage me hier niet op aangesproken heeft.
Zal dit volgende week woensdag met hun bespreken. (af zeg de afspraak misschien wel af) :-)

Nogmaals mijn zeer grote dank.

Ga gelijk nog maar eens wat km zweven met de dame met pit :-)

Groetjes Gerard

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Ik sluit me volledig aan bij Gerrie :wink:.

TOTAL FLUIDE XLD FE mag in de ZF 4HP20 automaat gebruikt worden, dit is een halfsynthetische ATF met een Dexron III specificatie:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE/edit

Het advies is om de 60.000km de ATF te verversen, er komt ongeveer 2,5liter ATF uit de automaat tijdens het aftappen. De totale inhoud van de ZF 4HP20 automaat is 9liter.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Olie versnellingsbak

Xsara Coupe zegt:

Soepeler en minder hakerig schakelen zijn mijn ervaringen...

PSA schrijft als enige autofabrikant een GL4+ specificatie voor hun handbakken. Als PSA Peugeot Citroën in hun werkplaatshandboeken duidelijk aangeeft dat er ook een 75W80 bakolie met een GL5 specificatie toegepast mag worden, dan is dat geen probleem.

Algemeen: als een GL5 bakolie in GL4 versnellingsbakken wordt toegepast, kunnen messing synchromesh ringen zacht worden en daardoor sneller slijten. Het schakelt dan wel lekker soepel :lolno:.

Mijn ervaring met het hakerige schakelen i.c.m. TRANSMISSION BV heb ik als ik 2liter in de bak doe i.p.v. 1,7-1,8liter. Het kleine verschil kan net uitmaken of de tandwielen extra weerstand ondervinden en daardoor de bak hakerig laat schakelen.
TRANSMISSION BV: https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5Ob19ZWmRMMzd1akE

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Olie versnellingsbak

Is het automaatolieverversing/doorspoelen bij Garage Oldenhage misschien een optie voor beeke?

Pagina's