Zit te twijfelen.
Mijn XM werkt zonder startcode. Die is door een vorige eigenaar uitgeschakeld en werkt op de afstandsbediening van de CV.
Dus auto openen met CV en binnen een minuut starten zonder code.
Weet de startcode niet meer.
Als ik nu de accu vervang en de XM is een tijdje van de accu af krijg ik dan problemen en gaat die dan om de startcode vragen?
Weet uit mijn Xantia-tijd (waar ik de stekkers van het codepaneeltje heb gehaald en nooit meer de startcode hoefde in te toetsen) dat deze gerust een tijdje van de accu af kon en dan niet om de startcode ging vragen.
Xm TD bouwjaar 2000.
Durf het niet te zeggen, gokken kan lelijk tegenvallen....
Ik denk dat ik dan toch voor de zekerheid de stekker van het codepaneeltje zou halen. Kun je de code niet vragen aan de vorige eigenaar?
Wellicht dat die hem nog weet? Of heb je (net als de meesten) geen idee wie dat is?
Mijn Xm start ook zonder de code, ik heb een nogal uitgebreide audio installatie ingebouwd en ook de accu verwissed voor een ander exemplaar.
De stroom is er lang af geweest en ik start nog immer zonder code (die ook ik niet weet)
Kan dus gewoon :wink:
Is bij jou het code-paneel eraf gehaald of ook de start-code omzeilt via de CV?
code paneel is gewoon aanwezig inclusief oplichtende lampjes (rood en groen) openen gaat via een later ingebouwd alarm inclusief cv :wink:
Dank je.
Dan moet het goed gaan volgens mij.
Heb nog 1 vraag.
Als je niet binnen 1 minuut start gaat dan het lichtje weer op rood en moet je dan ook op het knopje van de CV duwen (met sleutel in het contact) om het weer op groen (of dat die niet op rood staat) te krijgen.
En daarna gewoon starten.
Sorry dat ik even doorvraag, want wil geen XM hebben die niet meer start en dan de Sjaak zijn.
ehhhh, even een kleine kanttekening!! Ik heb ook al die oplichtende lampjes gewoon. En de stekker zit er ook nog aan.
Bij mij is er slecht 1 draadje doorgeknipt ooit. Dit heeft volgens mij hetzelfde effect als de stekker loshalen. Verder lijkt het paneeltje nog functioneel. Dit zou bij jou misschien ook het geval kunnen zijn Stoof. Dat is dan wellicht de reden dat de boel blijft werken nadat de accuspanning er lang af is geweest? Misschien werkt het gewoon wel en onthoudt de ECU alles netjes, maar ik zou toch voorzichtig zijn.
dat heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk.... dus kan er geen zinnig woord over zeggen :roll:
ik roep ook maar wat maar na een keer met een geblokkeerde ecu gestaan te hebben.....
Zo heb ik ook een keer een half uur moeten wachten met het instructieboekje in de hand.
In theorie moet de Ecu de laatste opgeslagen instelling vasthouden ook al gaat de accu eraf.
Theorie en praktijk willen weleens niet helemaal met elkaar kloppen.
Vandaar mijn twijfel.
Even een update.
Aangezien ik graag het naadje van de kous wil weten en niet met een geblokkeerde XM wil zitten heb ik de accu nog niet vervangen.
Heb wel een nieuwe gekocht en die ligt in de kofferbak te wachten. De oude is nog helemaal niet op blijkt nu. En wat het doet moet je van afblijven en vooral bij een diesel.
Blijft natuurlijk dat ik de startcode niet heb. Vaag dacht ik dat het 1111 was, maar die is het niet helaas.
Vond op CiFO deze:
Hier voor bericht.
Re: start onderbreker
[Edit René]Quote verwijderd [/edit René]
: Vreemd,dat bij wegvallen accu-spanning de code verdwenen is?
Die code zit in het geheugen van de ECU en derhalve blijft deze“bewaard”.Ik vermoed dat je een “aftermarket"startblokkering hebt die niet origineel is van Citroën?m.i. maakt het nix uit of deze uit een break of sedan komt.Bij mij zit zit er ook een originele startblokkering in doch heb niet de code hiervan,en heb 2x de accu gedurende lange tijd eraf gehad,doch start nog steeds zonder deze code,de startblokkering staat bij mij afgesteld dmv auto>open dmv AB en kan binnen 1 min starten,na deze minuut moet ik 2x de AB indrukken en kan dan pas rijden.
Dus ik zoek iemand die de startblokkering heeft uitgeschakeld (met C1C en zijn eigen startcode nog weet) en dat deze door die instelling werkt op de AB-bediening en hem even 15 minuten van de accu wil halen. En dan wil kijken of die nog steeds werkt op de AB-bediening na aansluiten van de accu.
Dus niet dat een kabeltje is door geknipt en het eigenlijk hetzelfde effect heeft als dat je het codepaneel met startende motor verwijderd (zoals bij furriegurrie het geval was).
Verder zag ik deze:
Als je het contact een half uur tot 3 kwartier aan laat staan dan kun je de garagecode 1111 of 0000 gebruiken om hem te starten.
Broodje aap of is dat echt zo?
Kan de link naar het bericht op het CiFo niet zo snel vinden.
Da's een broodje aap.
Wat wel waar is is dat de ECU de laatste 2 ingevoerde codes onthoudt. En ik dacht dat 0000 degene was waardoor je zonder intoetsen kunt starten. Om het veilig te houden wordt 0000 niet als ingevoerde code gezien.
0000 is de zogenaamde garagecode maar die dien je wel in te stellen.
Ik heb met lopende motor het code paneel afgekoppeld en daarna al vele malen de accu er ook voor langere tijd afgehad en nooit problemen met het niet willen starten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bewijst maar weer dat alle tips en oplossingen die je op een forum vindt je altijd zelf moet gaan beslissen of je het voor waar aanneemt.
Iedereen kan alles roepen en gelukkig wordt dat gecorrigeerd door anderen op dit forum.
Als jij (Wim) dat zegt neem ik het voor waar aan (bron is voor mij betrouwbaar, zoals Matthijs voor mijn bubbelprobleem ook een betrouwbare bron is).
Jan gaat dus even niet zijn accu wisselen als dat niet echt nodig is en wacht af tot het "proefkonijn" het even voor mij heeft uitgetest.
@ mark Dit is niet het geval. Codepaneel is niet afgekoppeld.
Wie zegt dat die gene die corrigeerd het bij het rechte eind heeft? en ja je beslist altijd zelf wat je doet.
Moraal van mijn verhaal is dat de code opgeslagen zit in de ecu dus al laat je de accu er een week af die code blijft gewoon zitten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik weet dat ik het op de spits drijf.
@Mark:
Ook ik heb het codepaneeltje (wist wel de code) verwijderd bij draaiende motor van mijn Xantia en daarna de accu eraf gehaald en het ging altijd goed.
Weet ook dat je een kabeltje kunt doorknippen, zodat het net lijkt dat je je codepaneel hebt afgekoppeld. Dus het lampje blijft branden als je de auto verlaat.
O wee als je dan de draadjes weer met elkaar verbindt, want dan denkt hij: codepaneel weer aangesloten, code invoeren, want anders start ik niet. Tsja.. als je dan niet de code weet heb je een probleem. Een andere ECU halen voor jouw XM met een bekende startcode.
Dit is een heel andere situatie.
Andere auto en een andere manier om de startcode te omzeilen.
Wil gewoon weten of iemand op dit forum dat in mijn situatie ook gedaan heeft.
Zie alleen deze ervaring van Regino. Wil meer betrouwbare bronnen hebben.
Snap je mijn twijfel?
Stel nou dat ik ervan uit ga dat de laatste code of instelling is opgeslagen (ook mijn theorie). In mijn geval C1C. Dus ontkoppelen door de AB.
Ik haal accu eraf en ineens gaat de ECU wel om een code vragen. Die weet ik niet.
Stel nou dat het wel goed gaat. Accu eraf en kan nog steeds zonder startcode en een paar keer klikken op de AB starten. Heel mooi.
Meer smaken zjjn er niet
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
En een klein jaartje verveling. Na een paar keer de verkeerde code intoetsen moet je een half uur wachten. Toevallig hebben die Fransen bij het onderwerp beveiliging wel goed nagedacht. :meneus:
Contact gehad met de garage waar de vorige eigenaren de auto in onderhoud hebben gehad.
De eerste 2 eigenaren hebben hem daar in onderhoud gehad en de laatste ex-eigenaar heeft hem maar kort gehad. Dat is mooi om te weten.
Zij gebruiken altijd deze truc. Iets wat zij bijna altijd doen met moderne auto's die allerlei elektronica aan boord hebben.
Een starthulp of hulpaccu aansluiten op de accuklemmen, zodat er altijd stroom op blijft staan.
Dan oude accu eruit halen en nieuwe erin.
Wel oppassen dat de pluspool de aarde niet raakt.
Voordeel is dat je je klokje niet opnieuw hoeft in te stellen en dat je geen risico hebt dat hij toch om de startcode gaat vragen.
Ik ben benieuwd wat b.v. LNV hier doet met de dame als ze de stalling ingaat? accuklemmen eraf?
Ik vind het allemaal wat koudwatervrees.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
+1
Mijn accupoolklemmen laat ik ook erop zitten tijdens de stalling.
Nou, er zijn nogal wat modificaties geweest en ook met het codepaneeltje.
Wat bij het ene type (en zelfs bouwjaren) werkt blijkt bij een volgende type ineens niet meer te werken.
De garage die ik belde waren Groningers (meestal wat nuchter) en zeiden: "Waarom zou je dat doen, meestal werkt het wel. Soms niet."
Vandaar dat ze mij deze tip gaven.
Blijf natuurlijk wel nieuwsgierig naar de code. Nog zo'n 9990 pogingen te gaan. :D
Nou dan, zet um op grunn :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@TS: had je eigenlijk je ECU al eens eruit gehaald om te zien of de code daar niet al netjes opgeschreven staat?
Komt toch best regelmatig voor, en dat lost je hele probleem al meteen op.
Helaas.
Staat niets op.
Eigenlijk schuif ik dit probleem even op i.v.m. slecht lopende diesel.
Nou dat weten we dus ook weer.
Gisteren deed ineens de afstandsbediening niet meer en daar sta je dan te kijken naar een codepaneeltje met rood licht waar je de code niet van weet.
Starten? Ho maar..
Oh ja. Niet meer dan 2 keer starten, want dan kun je weer een half uur wachten
Na lang wachten deed de afstandsbediening het weer. Klik deur open en nog steeds geen groen licht. Wachten en na verschillende pogingen groen licht en starten.
Thuis andere afstandsbediening gepakt en gelijk de accu vervangen met behulp van starthulp, want was toch een iets huiverig geworden na deze ervaring. Alles ging goed. Nieuwe accu erin. Op contact en kijk naar het klokje. Toch de stroom eraf gegaan want alles knipperde. Kijk naar het codepaneeltje: GROEN LICHT!!
Kon gewoon starten.
Nou ja, hij sputtert nog steeds, maar dat is een ander probleem.
Weet nu dat de ECU de laatst opgeslagen instelling onthoudt voor 2 minuten. Of het ook langer kan mag een ander uitproberen. :wink:
Langer onthoudt 'ie ook: been there, done that. :D
Had het eerder gezegd tegen mij.
Misschien heb ik wat gemist.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
das precies de reden waarom je beter of gewoon de code kunt intikken, of het paneel kunt loskoppelen. Code via je ab is handig, maar na een tijdje vergeet je um en dan heb je best een uitdaging.
Pagina's