Rene's XM 2.1 TD automaat

392 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Goedenavond mede xm clubleden,

Leuk om te horen dat iedereen een eigen opvatting er op na houdt met betrekking tot de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter. Maar ik denk dat de meerderheid van jullie (waaronder Wes en Matthijs) gelijk hebben. Collega en mede clublid PBO en ik rijden elke dag een vrij lang stuk (Friesland - Noord Holland en vice versa) en dat biedt dus een gelegenheid bij uitstek om dit eens te checken. We hebben dat dus al eens gedaan d.m.v de Tom Tom van PBO. Dat was nog met mijn vorige auto; Nissan Primera versus de XM van PBO. Beide auto's waren voorzien van de juiste/correcte bandenmaat.

En wat bleek? De snelheidsmeter van de Nissan (notabene Duits fabrikaat van VDO) liet bij 120 km/u een afwijking zien van zo'n 8 km/u. 120 km/u was werkelijk zo'n 112 km/u De Jaeger teller van de XM was...juist spot on!. 120 km/u op Tom Tom was ook op Xm teller 120 km/u. Dat vind ik best wel knap voor een Fransoos. Dat had ik ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ben benieuwd of de teller van mijn XM/Yvette ook zo nauwkeurig is maar ik verwacht het eerlijk gezegd wel. Ik zal dat binnenkort maar eens checken..weet ik gelijk of ik inderdaad geen marge heb op teller. Altijd handig om te weten in verband met onze grote vrienden uit Leeuwarden. :mrgreen: Enne Detlev...ik hoop ook stiekem dat ik dit keer de dans ben ontsprongen.

Maar de grote vrienden hebben sinds kort een "geheim wapen" op dat desbetreffende traject ingezet...een flitspaal zonder flits...d.w.z. real time speading ticket apparatus. Bah! Niks meer aan. :thumbdown: Oom agent ligt ook steeds vaker op de loer met lasergun en/of gecamoufleerde driepoot. :evil: Hoezo geen bonnenquota? op papier misschien niet maar in werkelijkheid nog steeds wel. Sterker nog; heb sinds kort met PBO het vermoeden dat oom agent zich "boven de wet" verheven waant. Een over de afsluitdijk blazende politie Volvo V70 met zwaailichten aan is op bepaalde dagen op een gelijk tijdstip (17.20-17.30 uur) zo langzamerhand eerder regel dan uitzondering..en dus per definitie "verdacht". Lijkt mij weer een gevalletje voor Peter R. de Vries :wink:

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

PBO
afbeelding van PBO
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Die snelheidsmeter van mijn madam blijkt inderdaad akelig nauwkeurig, had me de eerste de beste dag als Xm-rijder al bijna direct een bon opgeleverd :evil:

En wat betreft die politie-V70's: die trekken even een sprint omdat de patat koud staat te worden aan de overzijde van de Afsluitdijk... :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

RTH zegt:

...Dat vind ik best wel knap voor een Fransoos. Dat had ik ik eerlijk gezegd niet verwacht....

Ik heb het al vaker gezegd, die Fransen zijn goede technici. Denk maar 'ns aan de Concorde, Airbus, Ariane, TGV, etc. Stuk voor stuk technische hoogstandjes met een goede track record. :wink:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Ah nee joh, die fransosen zitten er gewoon naast. Net als elk respecterend merk willen ze eigenlijk te hoog aangeven zodat je niet zo snel een bon krijgt alleen dat lukt ze gewoon niet waardoor ze toevallig de correcte snelheid weergeven
:rofl:

En in zeeland hebben ze tegenwoordig een tegen-camera, die je van voren flitst... Ik zit ook nog op die bon te wachten :(

En een handtekening!!!!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Allez mede Xm bezitters,

Ik elk van jullie verhalen Wimb, PBO en Detlev zit een kern van waarheid.

Dat Franse technici hun mannetje staan Wimb dat staat wel buiten kijf. De Concorde, TGV zijn inderdaad daarvan goede voorbeelden. Maar merk in afwerking van auto's toch dat Franse auto's helaas niet kunnen tippen aan de afwerking van...uhmm...ik krijg het niet uitgesproken ...VW en overige Duitse merken. Maar de Japanners kunnen er ook wat van..minstens zo goed en gelukkig een stuk minder arrogant.

Tja Detlev, die rakkers van de politie verzinnen telkens weer wat anders...erg vervelend en onvoorspelbaar. Dit in tegenstelling tot hun "flits"auto's...allemaal Opeltjes Zafira vaak met deels geblindeerde ramen. Dan dus oppassen en van gas die poot! :D

Enne PBO...kan inderdaad patat zijn die koud wordt...of oom agent heeft een secret girlfriend die met smart op hem ligt te wachten! Ook agenten zijn mensen met mensen wensen...als zou je dat soms niet zeggen :wink:

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Goedenavond mede xm clubleden,

Heb weer een sleutelmeeting bijgewoond en ben weer wat wijzer geworden.

De hoogste tijd dus voor een update.

Hoewel er aan mijn xm niet hoefde te worden gesleuteld, heb ik afgelopen zaterdag in Aalsmeer mijn licht eens opgestoken aangaande de koelvinproblematiek. Hoezo zullen jullie je afvragen? Dat was toch opgelost? Dacht ik ook maar niets bleek minder waar. Ok, ok, Na bezoek aan eigen garage draaiden beide koelvinnen inmiddels wel weer dmaar ze draaiden soms niet gelijk qua snelheid. Bij warme motor deden ze het wel allebei op de langzame stand. Daarbij hoorde ik een wat ratelend geluid en dat zinde mij niet. Ook bij inschakelen van airco deden de vinnen het niet goed. Heb Willem Roest van Gert de Jong om advies gevraagd. Bij airco test deden beide vinnen het in eerste instantie niet; loshalen van een stekker resulteerde in een sneldraaiende 2e koelvin en een langzame en ratelende 1e koelvin. Willem dacht aan aansturing en/of bedrading probleem. Ook wim B zoekt de oorzaak in deze hoek; aansturing Bitron en/of bedrading/relais probleem. Daaraan denk ik ook maar vertrouw ook 1e koelvin motor niet. Deze wil ik dus vervangen maar loop tegen probleem op dat deze niet meer nieuw worden gemaakt. Daarnaast schijnt er verschil te bestaan qua type koelvinmotor. Automaten en v6 en hebben de sterkste koelvinmotoren. Ben dus aangewezen op 2e hands en/of sloopwaar. Zal het internet dus maar weer eens afspeuren naar een koelvinmotor voor een 2.1 td automaat uit 1999-2000. Mocht één van jullie zo'n type koelvinmotor hebben liggen, dan houd ik mij aanbevolen. :wink:

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Wat een enthousiasme. 8)

Ik heb voor een 2.1TD wel nog twee compleet gedemonteerde vinnen met motor liggen, maar dat is wel serie 1. Weet niet of dat past op jouw dame. Misschien weet iemand anders daar antwoord op?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Was dat ook een automaat?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Nope. handbak.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Bedankt Marc voor je reactie en je aanbod.

Ik weet niet of een koelventilatormotor uit een serie 1 2.1 td op mijn Xm past. Wel weet ik dat het behoorlijk kritisch is met betrekking tot de juiste koelvinmotor. Het gaat om het wattage van de motor zo hoorde ik van de monteur bij Gert de Jong. En een automaat zou volgens hem ook weer een sterkere koelvinmotor hebben dan een 2.1 td met handbak. het liefst heb ik dus één of twee goede werkende koelvinmotor(en) uit een serie 2 xm 2.1 td met automaatbak uit een vergelijkbaar bouwjaar (1999-2000)

Tja en dan is het dus geluk hebben. Revisie van zo'n motor is a) economisch veelal niet haalbaar en b) schijnt technisch niet mogelijk te zijn. Deze koelvinmotor bestaan namelijk uit één geheel c.q. zijn geheel in plastic ingekapseld dus demontage kan bijna niet zonder de motor stuk te maken. In de Haynes manual is dat overigens goed te zien.Ik heb begrepen dat deze koelvinmotoren nieuw ook niet meer te krijgen zijn. Iemand ook enig idee hoe je de koelvinmotoren onderling (serie 1/serie 2/automaat/handbak) kunt herkennen? Kun je dit ergens vinden/checken d.mv. een typenummer of zo? Als iemand daarop een antwoord heeft, dan hoor ik dat graag.

Ik had net zelf nog ineens een heldere ingeving. Dit blok ligt ook in peugeot's en xantia's dus misschien is dat ook nog een optie. Maar ik weet niet of dezelfde koelvinmotor in bijvoorbeeld een xantia 2.1 td met automaatbak is gemonteerd. Dat zou je wel verwachten maar bij die Fransen weet je het nooit nietwaar? Als iemand op deze vraag een antwoord heeft, dan hoor ik dat eveneens graag.

Alvast bedankt voor de moeite!

gr René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Of je precies het juiste type kiest lijkt mij niet zo belangrijk, tenzij je met 35 graden en een overbeladen sleurhut over steile bergen wilt.
Er zit altijd marge in de ontwerp condities en zeker in het gebruik.
Met een vrij nieuwe Xantia HDI kwam ik bij 35 graden met 5 man en bagage tegen vals plat op ook niet boven de 110, daarboven liep de temperatuur op. Met die auto was niets mis.
Mijn keuze zou zijn op onderdelenzoeker koelventilatoren opvragen en gewoon monteren. Als ik me goed herinner is er verschil in stekkers, maar ik weet niet meer of dat met Type I en II te maken had of met motortypes.

Wat wel kan helpen is de relaisvoeten van alle relais boven de koplampen vervangen door nieuwe universele. Kost even wat tijd (nauwelijks geld) en je bent van erg veel problemen af. Wat standaard gemonteerd is kan je alleen kwalificeren als goedkope meuk.
Ik doe dat standaard bij elke volgende XM.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Het simpelst is om even op SCC te checken of de onderdeelnr's hetzelfde gebleven zijn voor type 1/2. Dan weet je het meteen zeker.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Goedenavond mede xm clubleden,

Dank Jansr en Citroën-das-pas-fën voor jullie reactie!

Sorry voor mijn late reactie...de spannende wedstrijd tussen Bay-RMA is hiervan de oorzaak. :oops:

Jansr
Dat die standaard relaisvoeten/relais niet goed zijn is mij bekend. Ik geloof dat jij/jullie mij in een eerder stadium daar ook al op hebben gewezen. Dus dat staat genoteerd en deze modificatie/reparatie zal ik gaan doorvoeren. Ik denk niet dat ik daar zelf aan toekom en het is ook wel een beetje lastig want heb de auto elke dag nodig. Dit weekend heb ik ook al wat anders gepland en volgende week zaterdag/weekend staat Citromobile al weer voor de deur. Daar moet je als echte citrofiel uiteraard naar toe dus dat gaat gebeuren. Reparatie zal garage dus moeten uitvoeren. Heb je nog een tip waar ik de relaisvoeten en relais, afgezien van wellicht Citromobile, kan kopen? Hoor ik graag van je. Ben er ook achter dat er inderdaad wel een verschil zit in de aansluitingen van de koelvinmotoren onderling; er zijn verschillende stekkers op gemonteerd.

Verder nog even het volgende.
Ik wil absoluut niet eigenwijs overkomen maar heb juist gehoord dat het monteren van een koelvinmotor heel nauw steekt. Heeft met wattage's te maken; een beetje een Wet van Ohm verhaal om het in technische zin uit te drukken. Ik heb in een vaag verleden wel natuurkunde etc gehad en ben dus wel een beetje technisch onderlegd. Ik zal het proberen uit te leggen. De aansturingsunit/bitron module reageert mede afhankelijk van weerstand in circuit en past daarop de aansturing/regeling van de koelvinmotoren aan. Willem Roest van Gert de Jong heeft mij dit als volgt uitgelegd. Het is een een twee stappen syteem.

Stap 1: Bij een licht warme motor (90 -95 graden) staan beide motoren in serie en ontvangen via relais 1 tezamen 12 volt. Aangezien beide motoren 12 volt motoren zijn, krijgen de motoren individueel dus 6 volt en draaien hierdoor op halve kracht.

Stap 2: Zeer warme motor en/of airco op full power: aansturing en/of bitron module schakelt relais 2 aan; serie schakeling wordt overbrugd waardoor er een parallel schakeling ontstaat. Beide motoren ontvangen 12 volt individueel en draaien dus onafhankelijk van elkaar op volle snelheid. Althans in theorie.

Voorstelbaar is dat het hele systeem is ingeregeld op een bepaald type motor met een bepaald wattage/weerstand. Als je hierin een verandering aanbrengt, bij voorbeeld een 500w motor en één 300 w motor i.p.v. tweemaal 500w motoren, dan loopt de hele aansturing in de soep. Wet v Ohm (u=i x r; u = voltage, i= stroomsterkte /ampère en r= weerstand) leert ons dan dat bij gelijk blijvend voltage en bij en andere (hogere) weerstand de stroomsterkte in theorie afneemt. Maar de vraag is of voltage/stroomsterkte wel gelijk blijven; bij een hogere weerstand "ziet" de bitronmodule dit volgens Willem anders. Meer weerstand zorgt bij een gemakshalve gelijkblijvende c.q. gelijkhoudende stroomsterkte voor een lager voltage aan de motor (R= u/i) waardoor er afwijkende koelvinmotorsnelheden ontstaan. Daarom is het volgens Willem Roest noodzaak dat juist twee identieke koelvinmotoren met een gelijk wattage worden gemonteerd.

Enne persoonlijk zou ik momenteel niet graag bij 35 graden celsius en met volle bepakking met mijn "oude" xm 2.1 td met automaat een bergpas op blazen. Dat is m.i. vragen om problemen. Ik houd momenteel mijn hart al wat vast voor een hete zomer laat staan bj dergelijke omstandigheden met de xm een steile bergpas beklimmen. Dat je dat wel met een modernere xantia met hdi motor aandurft wil ik op zich best geloven. Maar qua ontwerp in motor en koeling zit er m.i. wel een wezenlijk verschil dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk.

Citroën-das-pas-fën
Dank voor je info. Heb echter via collega en mede clublid PBO begrepen dat de scc is voorbehouden aan reparateurs/citroén specialisten/garage's, dus zal dit aan mijn garage door gaan geven.

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

RTH zegt:

...Maar de vraag is of voltage/stroomsterkte wel gelijk blijven; bij een hogere weerstand "ziet" de bitronmodule dit volgens Willem anders.

Nee, dat stukje van je verhaal klopt niet. De module stuurt 2 relais aan, dus aan/uit en 'ziet' verder niets van de stroom die door de ventilatoren loopt. Wel is het zo dat als de fans verschillende vermogens hebben de spanningsverhouding over elke motor niet 50% is.

RTH zegt:

Heb echter via collega en mede clublid PBO begrepen dat de scc is voorbehouden aan reparateurs/citroén specialisten/garage's, dus zal dit aan mijn garage door gaan geven.

Dat is wel het idee van SCC maar je kunt je gewoon als particulier aanmelden. Eventueel dat je een fictief kvk-nummer moet invoeren, hoewel dat volgens mij tegenwoordig ook niet meer hoeft.
SCC is een hele interessante omgeving. Niet alleen voor onderdelen en hun nummers (en eventuele niet-beschikbaarheid), maar er komen ook steeds meer handleidingen en instructies die je gratis kunt downloaden.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Als die twee fans een ongelijk vermogen hebben draait de een wat harder dan de ander als ze in serie staan. Wordt de boel te warm dan schakelt hij naar parallel. Niets dus om je druk over te maken.
Je kan je achter het stuur natuurlijk enorm opwinden over die fans, maar zolang het koelwater niet dik boven de 90 komt is alles "normaal". Als je rijdt draaien ze trouwens bijna nooit.
Het zou pas problematisch worden als de fans in parallel het koelwater niet onder de 90 weten te houden. Dat merk je vanzelf in een bloedhete file.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dank Wimb en Jansr voor jullie info.

Tja wim, dan heb ik dat stukje van het verhaal waarschijnlijk verkeerd begrepen..jouw uitleg komt op mij plausibeler over. Een relais ziet niks want die schakelt alleen aan of uit inderdaad. Dat weet ik mij nu weer te herinneren uit een technisch handboek.

Verder ben ik op zich wel blij dat mijn vinnen het wel doen bij warme motor Jansr.
Maar ik wil het noodlot niet tarten en wil graag vooraf weten hoe mijn koelventilatoren werken. Ben beetje een "veilig" type die het zekere voor het onzekere neemt.
Het vooruitzicht om lang stil te staan in een file bij 35 gr met mijn xm vind ik nu niet bepaald een aanlokkelijk idee. motortemperatuur blijft op snelweg vrij normaal/ 90 -92 graden. Maar bij stilstand loopt temperatuur snel op naar zo'n 95 gr waarna de koelvinnen 5 minuten lang gaan draaien en de motor weer tijdig afkoelen.

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Rene, toeval bestaat niet. :wtf:
http://link.marktplaats.nl/557742127

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Kennelijk toch wel! :mrgreen:

Dank Wim, thanks voor het meedenken en het linkje :thumbup:
Is zeker een mailtje waard want koelventilatoren zijn qua onderdelen nogal dun gezaaid.

Ook erg leuk om je (en niet te vergeten Mike en mr Stooftaker) bij de stand van de club tijdens Citromobile 2012 gesproken te hebben. Altijd weer leuk die bekende gezichten en om je passie met mede citrofielen te delen. Het was mijn eerste Citromobile met mijn eigen XM en dat gaf toch wel een apart en apetrots gevoel.

Ben overigens naast wat foldermateriaal mede dank Mike's en jouw hulp twee XMclub kentekenplaathouders rijker. :wink: Heb de club in dat opzicht dus weer wat financieel gesteund.

By the way: kreeg via de privé mail nog bericht van JP. De koelvinmotoren die ik nodig heb zouden ook nog nieuw leverbaar zijn. Plaatjes en prijsstelling en onderdeelnummers krijg ik als het goed is vanavond of morgen van hem via de mail toegezonden. Dus wil die info eerst nog even afwachten alvorens ik op de aanbieder van jouw linkje ga reageren.

In ieder geval bedankt voor jullie info!

groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

RTH zegt:

Ben overigens naast wat foldermateriaal mede dank Mike's en jouw hulp twee XMclub kentekenplaathouders rijker. :wink: Heb de club in dat opzicht dus weer wat financieel gesteund.

maar 2 kentekenplaten? Heb je geen caravan of zo? :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Nee Mark ...ik heb geen caravan...ook nooit gewild. En ben dus in het gelukkige bezit van een trekhaakloze xm. :mrgreen:

Best veilig zo'n trekhaak maar wel lelijk...verstoort immers toch het mooie ontwerp van onze madame's nietwaar?

Verder haat ik ook 80 km/u rijden op de snelweg... wel goed voor het verbruik en zeker gezien mijn 2.1 td met automaat maarr....dat schiet toch niet op man. :thumbdown:

Mijn motto in dat opzicht: "Slipstreamen is voor milieufreaks en voor overige grijze wollen sokken dragers" :lol:

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Je mag al 90 hoor tegenwoordig

maar goed dat je je theorie niet meer hoeft te halen!

#dacvn

Overigens, wat slipstreamen betreft: Ik reed jaren terug in een ouwe 504 met 190 over de duitse snelwegen. Komen er twee golfjes langs BUMPER aan BUMPER met 240...

Dan is slipstreamen echt niet voor ouwe lullen...

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Ergo, slipstreamen is dus ook voor petjesvolk mits het maar boven de 200 km/h is. :mrgreen:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Zo had ik een maat met een Kever die alleen 120 kon halen als ie vlak achter me reed... gas ik iets gas bij naar de 130 dan kon hij ook dat niet bijhouden en viel hij rap terug naar de 100 :lol:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Point taken Detlev!

Tuurlijk. je mag inderdaad 90 km/u met sleurhut...maar met 80 km/u zit je altijd aan veilige kant. Maar je hebt gelijk..als het een theorie vraagje was geweest had ik deze verkeerd :thumbdown:

Enne wat het "slip streamen" betreft..ook daar moet ik Wimb en Matthijs wel een beetje gelijk geven. Ook petjesvolk maakt zich daaraan schuldig...maar dat schaar ik persoonlijk niet meer onder slipstreamen maar vind ik persoonlijk meer bumperkleven :mrgreen:
Het gaat dan toch niet meer over zo zuinig mogelijk rijden nietwaar? :wink:

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Wim, hierbij even een update omtrent jouw linkje aangaande de koelvinmotoren op Marktplaats.

Heb de aanbieder vandaag gebeld maar vernam al snel dat deze koelvinmotoren niet geschikt waren. De serienummers kwamen helaas niet overeen met de gegevens die ik van JP had ontvangen. De desbetreffende aanbieder had zelf ook e.e.a nagekeken en deelde mij desgevraagd mee dat deze motoren helaas alleen geschikt waren voor een Xantia. Het waren wel motoren van het juiste merk (Gate) en ook nog splinternieuw...dus dat was best wel balen. :thumbdown:

Heb van JP ook prijzen ontvangen en daar wordt ik ook al niet vrolijk van........de goedkoopste koelvinmotor (merk Ecia) voor mijn XM kost zo'n 200 euro (incl. btw) per stuk. Dus ben driftig weer op internet aan het speuren naar goedkopere,geschikte en liefst nieuwe alternatieven. So.....the search goes on!

Toch hardstikke bedankt voor je moeite!

Mvgr,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Graag gedaan. :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

RTH zegt:

Dus ben driftig weer op internet aan het speuren naar goedkopere,geschikte en liefst nieuwe alternatieven. So.....the search goes on!

Kijk hier maar eens, http://www.autosnuverink.nl/onderdelen.html ligt er nu 1 op voorraad.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mark, dank voor de link. Heb dus gelijk effe gekeken. maar... het is helaas niet de juiste koelvinmotor voor mij. :thumbdown:

Betreft een koelvinmotor voor een serie 1 diesel want is bj 1990. Daarnaast wijkt de diameter van de ventilator af maar dat is misschien niet zo 'n probleem.

Ik heb echter van JP info gekregen en dat komt er op neer dat ik toch echt serie 2 motoren moet hebben van het merk Ecia en/of Gate met een vermogen van 310 w per stuk. Ook heb ik van hem tweetal onderdeelnummers dooorgekregen dus daarop ben ik aan het speuren.

Toch bedankt voor het meedenken/meespeuren Mark! :thumbup:

mvgr,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Je kunt ze ook bellen wellicht staat er nog een XM op de plaat die nog niet gedemonteerd is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Beste mede xm liefhebbers/clubleden,

Heb o.a. wat nadere info omtrent koelvinmotoren te meld en heb de uitslag van mijn oliesample (automaatbak) van JP gekregen. Dus weer tijd voor een update.

Aangaande de koelvinmotoren even het volgende.

Mark, nog bedankt voor je (laatste) reactie.

Dat rondbellen heb ik inderdaad gedaan. Heb mijn eigen garage (http://www.citrofiel.nl) ook nog even benaderd en heb deze de onderdeelnummers (die ik van JP had gekregen) van de koelvinmotoren doorgegeven. Ik vernam onlangs dat mijn garage een xm 2.td bj 98 binnen heeft gekregen die hij gaat slopen voor onderdelen. Aangezien ik vermoed dat deze geschikt zijn voor mijn XM/Yvette heb ik de garage direct aangegeven dat ik belangstelling heb voor beide koelvinmotoren mits in goede staat natuurlijk. Dus ik hoop dat ik daarmee mijn koelvinmotorenprobleem kan oplossen.

Verder heb ook ik de uitslag van mijn automaatbak oliesample mijn uitslag van JP binnen gekregen. Mijn bange vermoeden werd bevestigd; olie zit er zeer waarschijnlijk al erg lang in (120000km) en is vrij vervuild en moet dus vervangen worden.

Zoals het nu staat ben ik van plan om dit met hulp zelf te gaan doen. Jp heeft in dit kader zijn hulp al aangeboden waarvoor alvast mijn dank :thumbup:. De olie (8 liter fluide AT 42 van Total) heb ik afgelopen zaterdag al gekocht. Maar ik kan nog niet aan het oliefilter voor de 4HP18 bak komen. Mocht iemand weten waar ik dit filter (evt. via internet) kan kopen, dan verneem ik dat graag. Als iemand zijn eigen automaatbakolie (liefst van een 4hp18 bak) al eens zelf heeft vervangen, dan houd ik mij uiteraard ook voor tips, hulp en dergelijke aanbevolen.

mvgr,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Pagina's