FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1241 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:lol:
hij heeft nog geen echt koosnaampje (of misschien bij z'n vriendin wel, maar dat hoef ik eigenlijk niet te weten), dus misschien is papa Kimmi wat

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Goed, zoals beloofd dus een beschrijving van de sleuteldag bij Gert de Jong vorig weekend.

Ik had me voorgenomen om de hoogteregelaars voor en achter schoon te gaan maken, de hydraurincage vervangen door verse LHM en eventueel nog wat klein grut. Ik had een aantal dash delen meegenomen die ik nog wil uitwisselen, gele kapjes voor in de lampen en dat soort dingen. Uiteindelijk bleek dat geheel niet nodig. Ik heb me niet hoeven vervelen.

Ik stond ingeroosterd vanaf 10 uur en was mooi op tijd aanwezig. Wel een beetje brak omdat ik een gezellige spelletjes avond had met vrienden. Ik kon blijven slapen zodat de reis naar Aalsmeer kort was, maar dat betekende wel dat er wat minder rem op de alcohol inname stond :wink:

Vol goede moed begonnen met de hoogteregelaar voor. MarcelKa was ook gekomen en wilde me helpen waar nodig. Zelf wilde hij z'n automaatolie verversen. Voorste hoogteregelaar uit de autogeknutseld. Dat gaat allemaal maar net bij mijn type Xm. Verse rubbertjes gebruikt om de leidingen weer aan te sluiten. Ik had thuis al een set reserve hoogteregelaars schoongemaakt zodat ik die er in kon momteren en geen tijd zou verspelen met het schoonmaken van de hoogteregelaars. Alles weer netjes gemonteerd en de bewegende delen van de hoogteverstelling wat gesmeerd.

De voorste hoogteregelaar kun je bij mijn Xm keurig zien zitten en daar is best met wat geduld aan te knutselen. De achterste is echter een ander verhaal. Bij de Xm V6 met ES9J4 motor zitten de uitlaat en het hitteschild in de weg om aan de achterste hoogteregelaar te kunnen werken. Deze moeten dus gedemonteerd worden. Dat betekent uitlaat losmaken bij de katalysator en pijpen en de middendemper en de einddemper verwijderden. Ik was daar een beetje benauwd voor omdat ik al wist dat mijn uitlaat in redelijk verre gaande staat van ontbinding is. Helaas krijg je overal te horen dat die delen niet leverbaar zijn en mijn "zoektocht" heeft ook nog niets opgeleverd. Vooral de overgang tussen het middengedeelte en de achterdemper is slecht. De boel klonk al wat lek....

Ik heb ervoor gekozen om de achterdemper niet los te maken van de rest en de boel als 1 deel los te maken. De uitlaat kwam er in gelukkig in 1 geheel al maar het achterste deel was wel heel flexibel. Een vluchtig onderzoekje toonde aan dat de pijp voor zo'n 3 kwart al was doorgerot/gescheurd :shock:
Niet getreurd, even een spuitbusje remmenreiniger als ondersteuning onder de op de grond neergelegde uitlaat. Dit om te voorkomen dat de boel onder het eigengewicht van de achterdemper alsnog zich alsnog in 2 delen zou splitsen. Eerst maar eens aan de hoogteregelaar beginnen, uitlaat maken we ons later wel zorgen over....

Omdat ik de hoogteregelaars al een met team W&W had schoongemaakt kwamen ook hier de wartels en leidingen soepeltjes los. Achter heb je na verwijderen van uitlaat en hitteschild redelijk de ruimte. Bij het weer monteren van de schone hoogteregelaar bedacht ik me opeens dat ik niet meer precies wist welk leidinkje waar hoorde.....voor wees zich dat vanzelf op de een of andere manier. Achter echter niet helemaal. Even advies ingewonnen bij Willem Roest en 1 van de leden van de technische commissie. Zoals ik de boel gemonteerd had zag er logisch uit en klopte volgens m'n raadgevers wel.
Toen alles weer op z'n plek zat besloot ik dat het verstandig was om eerst even proef te draaien alvorens de uitlaat te monteren. Dit om te zien of alles dicht was en weer werkte. Nogmaals monteren en demonteren zou de uitlaat waarschijnlijk niet overleven.
Motor gestart en de boel op druk laten komen. Mooi! Geen lekkages! Even de brug nog wat verder laten zakken en zien of de Xm ook netjes omhoog en omlaag wil. Vering in de hoogste stand en even wachten. Ha ja, daar gaat ze al aan de voorkant, nu achter nog. Daar zal wel wat meer lucht in zitten zodat het wat langer duurt.....
mmm, nog niets. Dan maar even in de laagste stand en daarna weer omhoog. Hendel in de laagste stand en de voorkant zakt keurig naar beneden. De achterkant was al beneden, maar ging nu (ook keurig) omhoog :wtf:
Dit ritueel uiteraard nog een aantal keer herhaald om zeker te zijn dat wat we zien ook inderdaad gebeurd en om te zien wat dit met een een Xm doet als deze voor helemaal beneden ligt en achter helemaal omhoog.....grappig om te zien. Helaas geen filmpjes van gemaakt. Lijkt me geinig om te zien, beetje versnelt afdraaien geeft een leuk dansende Xm te zien denk ik :mrgreen:

Goed. Werk aan de winkel dus. Duidelijk is dat de 2 leidinkjes achter toch omgedraaid zitten. Dus de Xm weer in de laagste stand (de voorkant dan :mrgreen:) en vervolgens de brug omhoog en de boel weer drukloos maken. Of dat was althans de bedoeling. Helaas blijkt dat als je de leidingen verkeerd aansluit dat je de boel niet drukloos krijgt. Er zat dus niets anders op dan de achter veerbollen voorzicht te lossen zodat de druk via die weg langzaam kon ontsnappen. Dan duurt wachten best lang.....
Nadat de druk eraf was de leidingen omgedraaid en weer aangesloten. Dit was op de een of andere manier niet zo eenvoudig als de eerste keer. Wat een gemier. Maar uiteindelijk wint de aanhouder natuurlijk gewoon toch. Even de druk van de achterbollen laten testen (beide keurig 30 bar) en deze weer gemonteerd met nieuwe rubber ringen.
Na nog een rondje testen zonder uitlaat bleek alles nu prima te functioneren 8)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nu de volgende uitdaging: de uitlaat.
Nadere inspectie toonde aan dat het monteren van het ding in de huidige staat eigenlijk niet verantwoord was. Het laatste stukje pijp dat de achterdemper met de rest verbond, zou het vlot begeven. Willem Roest wilde wel een poging tot bakken en braden wagen. Tijdens het overleggen over de juiste aanpak zei 1 van de monteurs (geloof ik): "we hebben dat ding toch gewoon liggen?" :shock:
Na een snelle check bleek dat dat inderdaad het geval was, evenals de einddemper.....wonderbaarlijk.

Na nog een snelle check in m'n portemonnaie besloten beide uitlaatdelen te kopen. Dan zet die 10% korting op onderdelen tijdens de sleuteldag opeens best zoden aan de dijk :lolno:
Montage van deze nieuwe delen was een feest, zo'n feest dat ik het 3 keer heb gedaan:
- 1 keer om te passen (als gegoten, alsof het ervoor gemaakt is :mrgreen:)
- 1 keer voor het echie met uitlaatpasta
- nog 1 keer voor het echie nadat ik deze keer wel het hitteschild had gemonteerd :lolno:

Toen was het tijd voor het zoals immer goed verzorgde buffet.
Na de versnaperingen binnen te hebben even geïnformeerd bij Gert de Jong hoe laat ze wilden stoppen en of ik nog even vlot de LHM kon vervangen en de remmen doorspoelen. Dat kon, 18:30 uiterlijk ging de tent op slot. Samen met MarcelKa een vlotte LHM ververs sessie gedaan. Ging als een trein en ook het remmenspoelen ging uitermate soepel. Met een kwartiertje over zat de dag erop. Goed gebruik gemaakt van de sleuteldag, van 10 tot 18:00, hinderlijk onderbroken door heerlijke broodjes en een lekker buffet. Oja, en de ALV natuurlijk :lol:

Marcel bedankt voor je hulp en de gezelligheid. Organisatie bedankt voor de organisatie van geslaagde dit evenement :clap:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Leuk verslagje van de dag! Jullie zijn idd non-stop bezig geweest 8)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Kijk, duikt er toch nog ergens zo'n uitlaat op!
Lekker bezig geweest dus. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

het was niet eens de enige die ze hadden :shock:

Geen idee of ik nu voor die tijd niet goed gezocht heb of dat dit echt heel uitzonderlijk is. Ik ben in ieder geval blij dat ik m'n centjes (heel veel centjes....) kon omwisselen voor deze onderdelen. Past perfect, geweldige kwaliteit en lekker stil.

Inderdaad lekker bezig geweest. Helaas doordat ik volledig in beslag werd genomen door het gesleutel en de toch wel wat optredende tijdsdruk heb ik maar weinig mensen gesproken. Dat is wel jammer.

Xm rijdt overigens weer een stuk beter. Lekker stil en heerlijk verend. Ik heb wel het idee dat de hoogteregelaars af en toe wat plakken. Ik meot nog wat gymmen met de dame denk ik....

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Deze uitlaten liggen er al sinds februari 2011... Toen waren ze nog nieuw leverbaar. Daarna zijn ze even NFP geweest maar blijkbaar is het geheel gewoon weer leverbaar!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Goed verslag, Gerrie, jammer dat Winterswijk er niet bij kon zijn... (Daarvoor heb ik zondags de kasten voor het magazijn gekoetsierd.. :mrgreen: )

Had onlangs bij het APK gekeurte van mijn dame dezelfde mazzel... Achterdemper brak... gelukkig had Dr D nog een exemplaar liggen.. :happy:

Luceo non uro....

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Duidelijk is dat de 2 leidinkjes achter toch omgedraaid zitten. Dus de Xm weer in de laagste stand (de voorkant dan :mrgreen:) en vervolgens de brug omhoog en de boel weer drukloos maken. Of dat was althans de bedoeling. Helaas blijkt dat als je de leidingen verkeerd aansluit dat je de boel niet drukloos krijgt. Er zat dus niets anders op dan de achter veerbollen voorzicht te lossen zodat de druk via die weg langzaam kon ontsnappen. Dan duurt wachten best lang.....

Zoals je had kunnen lezen heb ik ook deze fout bij mijn Xantia gemaakt afgelopen zaterdag, en inderdaad het probleem, weer drukloos krijgen.
Het is erg simpel, volg dit stappenplan wat ik ter plekke heb uitgedoktert, mocht het ooit weer gebeuren :P

Auto in de laagste stand en de motor laten draaien.
Mechaniek losmaken van de hoogteregelaar en de hoogteregelaar met de hand bedienen (indrukken).
Welke kant dit is, moet je proefondervindelijk vaststellen, zal bij een XM anders zijn ivm een ander soort mechaniek.
De achterkant gaat omlaag, niet loslaten voordat de auto helemaal laag is, en dan snel de motor uit (laten) zetten.
Nu kun je de ontlastschroef opendraaien en is het systeem bijna drukloos.
Let op, als je de hoogte regelaar met de hand bediend, niet loslaten voordat de achterkant helemaal laag is, anders schiet deze weer omhoog.
Haal het rubberen kapje, moertje, het plaatje en veertje los en bedien de hoogteregelaar nog een paar keer met de hand heen en weer.
Het laatste beetje druk word nu langs de plunjer naar buiten geperst, uiteraard niet recht ervoor staan.
Nu kun je de leidingen gerust losdraaien.

Omdat ik niet zeker wist of dit ging werken, heb ik met een doek ervoor de wartels voorzichtig losgedraaid, en uiteraard een veiligheidsbril op. Gelukkig ging het goed, er is nauwelijks een druppel LHM uit de leidingen gekomen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik heb dit geprobeerd, maar helaas werkte dit om de een of andere reden niet....

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dan heb je het mechaniek niet (goed) losgemaakt van de hoogteregelaar, dan lukt het inderdaad niet.
Ik heb er ook meet zitten vechten, voordat ik het door had, anders werkt het elkaar tegen.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Met de motor uit lukt dit ook wel hoor , scheelt weer gestres :D

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ongetwijfeld. Maar bij mij ging het niet. HR was los.
Wellicht dat het kwam omdat ik een wat minder handige brug had waardoor de wielen vrij hingen. Het was een schaarbrug die wat moeite heeft om een Xm in de laagste stand omhoog te krijgen....

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jos Haeftinck zegt:

Met de motor uit lukt dit ook wel hoor , scheelt weer gestres :D

Nee hoor, dat heb ik ook geprobeerd, misschien bij een auto zonder anti-zink dat het wel lukt.

@Gerrie, dat is waar ook, je had een schaarbrug ipv een 4-kolommer dan werkt het niet wat ik schreef.
Tenzij je assteunen onder de achterdraagarmen zou zetten, maar goed daar denk je dan achteraf aan :lolno:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Met die assteunen hebben we lopen kloten, maar dat werd me allemaal net te rommelig en link. Bollen losdraaien os veiliger maar wel wat langdradiger......

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik draaide 2 weken geleden de anti-zinkbol los, terwijl er nog druk op het systeem stond, een LHM douche was het gevolg :lolno:

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Willem Roest klaagde daar ook een beetje over nadat hij mijn middelste bol achter los wilde halen... Zijn verbazing was overigens ook grotendeels te wijten aan het gegeven dat hij het hydraulische blok waar dat ding op zit toen al in de bankschroef had zitten... :roll:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

als je bol kapot is kan dat zeker, dan zit daar ook LHM in en die piest er dan uit. Ik heb zo'n bol een keer van m'n DS gehaald. Spoot best behoorlijk....

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

mwah, vast zittende klep kan ook prima zulke dingen veroorzaken. Zelfs als je bol nog perfect is.

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

mwah, vast zittende klep kan ook prima zulke dingen veroorzaken. Zelfs als je bol nog perfect is. Dan krijg je tijdens het losdraaien zo'n " oh oh" momentje :mrgreen:

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Een lekke bol kan flink pissen als je deze los draait, die theorie klopt, zoals Gerrie aan geeft.

Maar een vastzittende klep bij een gedemonteerde HA-Blok, waar er dan nog druk op staat ???
Hier geloof ik niets van, dit verhaal heeft een hoog broodje aap gehalte.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Sorry, maar hier heeft gomp toch echt gelijk... Het hydractiveblok wordt bekrachtigd met een elektroklep. Standaard, onbekrachtigde stand is dicht. Wanneer je hem dus demonteert en de klep werkt niet goed, dan kan deze nog dicht staan.
Niet broodje aap, gewoon de waarheid. De hydractivebollen zijn gewoon voorraadbollen en daar zit geen demper in en deze gaan in principe dus ook niet zo hard spuiten :wink:

ZX1.4i
afbeelding van ZX1.4i
  • C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
  • 406 SL 1.8-16V
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jij word kampioen koekhappen, je hapt erg snel :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vandaag een afspraak gemaakt bij Oldenhage in Nieuw Vennep om mijn 4HP20 automaatbak te laten spoelen en daarna vullen met verse olie. 23 mei ben ik aan de beurt.
De bak lijkt minder te worden, maar kapot is het nog niet. Ik heb goede hoop (na het lezen op het C5 forum en het gesprek met Oldenhage) dat het verbetering gaat brengen.
Uiteraard zou het ook niet kunnen helpen. En er is natuurlijk ook een kleine kans dat de boel er slechter van wordt door los komend vuil vanwege de reinigende werking van de nieuwe olie.
Ik ga er vanuit dat het meeste vuil zal los komen tijdens de spoelactie (de motor draait dan en de bak+olie worden goed warm) en in het spoelapparaat gefilterd zal worden. Dit is mijnsinziens een groot verschil met de olie zelf verversen. Dan komt het vuil los en kan dan niet naar buiten.

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Al is het zo dat dit waarschijnlijk een goeie eerste stap is om weer probleemloos verder te kunnen.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik ben ook heel erg benieuwd. Op zich ben ik een groot voorstander van zelf doen maar voor sommige zaken moet je toch echt naar specialisten. En een bak spoelen is wat mij betreft dus duidelijk geen doe het zelf klus.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Huh? Hoe werkt dat dan Gerrie? Maken ze er een gesloten systeem van dan. Boven olie er in, onder er uit, door spoelapparaat en weer erin?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

simpel gezegd heeft Oldenhage een apparaat aangeschaft waarmee de olie gecirculeerd kan worden buiten de automaat om. De aan-, en afvoer worden aangesloten op automaatbak waar normaalgesproken de warmtewisselaar zit. Met een ruime hoeveelheid olie wordt dan de automaat gespoeld. De bak pompt de olie in het apparaat en dan gaat het door een filter. De bak draait dan dus alsof je normaal rijdt. De olie wordt warm en zal loskomend vuil op- en meenemen naar de spoelmachine. Meer info staat hier:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10766

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dat klinkt goed Gerrie :wink:.

ATF kun je zelf vervangen door een aantal keren achter elkaar af te tappen en te vullen met verse ATF. Totaal gaat er ongeveer 9liter in een automaatbak en per aftap komt er ongeveer 2.5 tot max 3 liter uit. Doe je dit 3x achter elkaar, dan heb je de meeste oude vuile ATF met slijpsel eruit. Vergeet dan ook niet het filter in de automaat schoon te maken.

Voor de ZF 4HP20 staat o.a. de TOTAL FLUIDE XLD FE voorgeschreven.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Maar dit gebeurt met een overdruk. Dus er wordt ook echt gespoeld! Als je die beschrijving van die G. Slot leest is er nog wel goede hoop voor jouw automaat!! :clap:

Pagina's